Cjrocn 2 "wartsjexelsin het Communicatie met vliegtuig )ij reddingsoperatie getest Grootse jubileum-markt van 35-jarige sportraad NZHRM-functionarissen oefenden mee Sport leeft op Texel" !aak Maas" dient Raad van State Schedel opgevist GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.357 DINSDAG 14 FEBRUARI 1989 actie. Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 20-12741 i werktijd deze week tot en met dinsdag a s.: Harry de Graaf, Peli- nweg 75, De Koog, telefoon 02220 - 17266. r advertenties, abonnementen, etc.: jeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, oon 02220-12741. Telefax 02220 - 14111 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs ^20,20 per kwartaal; los f1,— Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99 17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr 67.34.60.398. wel de vrijwilligers van de Texel- ■eddingboot en de Koger whipper- eg jaarlijks tenminste 25 keer 'ukken, is en blijft training van ot belang. Het risico dat tijdens reddingsoperatie iets mis gaat, et door regelmatig oefenen wor- uitgesloten. Om deze reden rót minstens éénmaal per jaar de ■nmunicatie tussen de red- gsploegen te water en een espeurend vliegtuig getest. Don- was dat voor het derde ach- lenvolgende jaar het geval. Aan twee uur durende oefening werd iIgenomen door KNZHRM- icteur S. Wiebenga en de nieuwe mct-inspecteur van de redding- dtschappij, A. van der Molen. jr Van der Molen betekende de emng tevens een eerste kennisma- j met de Texelse reddingsbrigade, adjunct-inspecteur kon constate- dat de Texelaars hun mannetje in; men kon terugzien op een Jaagde oefening. Idingboot Siegfried Egmundis ft luchtvaartcommunicatie- laratuur aan boord, die uit veilig- Isoverwegingen minstens één ir per jaar moet worden uitgepro- ird. Niet alleen de werking van de laratuur, maar ook de communica- zèlf is een onderdeel dat aan- ;ht verdient tijdens een oefening, [jargon van piloten en KNZHRM- ders verschilt namelijk nogal eens. Hierdoor zouden misverstanden kun nen ontstaan die tijdens een redding soperatie tijd en wellicht mensenlevens kosten. Verder is het van belang om exact een positie te bepalen. Daarbij speelt een rol dat voor een vliegtuig een afstand van pakweg 250 meter nauwelijks iets voorstelt, terwijl dat voor een boot een respectabele afstand is. De gro tere snelheid van een bij een zoekac tie betrokken vliegtuig is dus zowel een voordeel als een handicap. Een vliegtuig kan een groter gebied bestrijken, maar minder nauwkeurig positie bepalen. Donderdag werd dat nog bemoeilijkt doordat de doelen waarnaar moest worden gezocht, nogal ver (drie mijl uit de kust) in zee lagen. Wegens het heiige weer kon vanuit het vliegtuig de kustlijn niet meer worden waarge nomen. Hierdoor vormden de bakens in zee de enige vaste oriëntatiepun ten, terwijl door het verrichten van radio-peilingen met de vuurtoren als tussenstation eveneens aan een zo nauwkeurig mogelijke plaatsbepaling werd bijgedragen. Startklaar 's Ochtends waren een klein oranje kleurig vlot en een kleine boei uitge zet, „ergens in zee". De opvarenden van de Siegfried Egmundis waren in gelicht en lagen startklaar te water toen om kwart voor drie 's middags het alarm werd gegeven. Ook inge- SPtURNtU licht, maar onbekend met het tijdstip van alarmering, waren twee vliegers van Texel Air die met een Cessna 206 aan de oefening zouden deelne- rhen. De zeeverkeerspost Eierland (de vuurtoren dus) werd bemand door één Texelse kustwachter. Een verras sing vormde de oefening voor de le den van de whipperploeg, die net zoals in echte noodsituaties werden opgepiept. Het vormde voor de Koger reddingsbrigade geen beletsel om snel bij de oefening te zijn ingescha keld. Eén KNZHRM-redder, Paul Kik kert, volgde de oefening vanuit de lucht. Hij had 's morgens de drijven de voorwerpen uitgezet en benutte de middag om de oefening eens van een ander standpunt te bekijken, het geen een leerzame ervaring was. 's Avonds werd van Kikkerts informatie gebruikgemaakt tijdens een evaluatie in het boothuis van station De Koog. Straaljagers Het eerste alarm werd gegeven via het kustwachtcentrum IJmuiden. De redders ter zee en in de lucht kregen de opdracht zich ten oosten van de punt van de Vliehors te begeven om daar naar een drijfvlot en een rode boei te zoeken. Voor de verkeerslei ding op Texel Airport betekende dat actie: de luchtmachtleiding van de schietrange Vliehors moest worden ingelicht zodat de oefenende straalja gers rekening zouden houden met de namaak-zoekactie. Stoppen met schietoefeningen was er echter niet bij voor de militairen, zodat het voor de Cessna noodzakelijk werd om op geringe hoogte te gaan vliegen. Lang duurde dat niet, want al spoedig Paul Kikkert bevond zich niet aan boord van de reddingboot maar van het laagscherende Texel Air-vliegtuig. Hier tracht hij via de walkle talkie in contact te komen met zijn collega's op zee. kwam een nieuwe opdracht: zoek op de Noordzee tussen De Koog en De Cocksdorp. Daar zou door een kotter een drijvend voorwerp zijn gesigna leerd ongeveer drie mijl uit de kust. Een exacte lokatie werd niet ver strekt. Met een snelheid die tienmaal zo hoog lag (150 km/uur t.o.v. 15 km/uur) scheurde het Texel Air vliegtuigje over de Siegfried Egmun dis naar volle zee. Tezelfdertijd was de whipperploeg op weg met de rub berboot, terwijl zich langs het strand de jeep van whipperploeg in de rich ting van de Slufter begaf. De Noordzee lag er kalmpjes bij, maar toch ging het zoeken niet van een leien dakje. Het vliegtuig zette een denkbeeldige rechthoek uit, waarbinnen vervolgens systematisch zoekslagen werden gemaakt. Het kwam daarbij aan op een goede sa menwerking tussen piloot en co- piloot, op wiens adviezen de piloot moet leunen. Verder is het een kwestie van de ogen zeer goed de kost geven en een portie geluk. Zo vloog het vliegtuig eenmaal over het bedoelde vlot, in een zodanige hoek dat geen der inzittenden het kon waarnemen (alleen Paul Kikkert wist dat het vlot op die positie moest drij ven). Ook snelheid en hoogte van het vliegtuig moeten door de piloot zó worden afgestemd dat de kans op succes het grootst is. Iets dat via reddingsoefeningen la donderdag kan worden geoptimaliseerd. Pas om 16.30 uur werd het vlot, dat slechts een oranje stipje in het rusti ge water was, vanuit het vliegtuig gesignaleerd. De whipperploeg trof vervolgens in de directe omgeving ook de boei aan, waarna de oefening omstreeks 16.45 uur kon worden af geblazen. Tevreden KNZHRM-directeur Wiebenga toonde zich tevreden met het resultaat van de oefening. „Het is uitstekend verlo pen. De gestelde doelen zijn bereikt: de communicatie tussen vliegtuig en boten verliep naar wens en de uitge zette doelen zijn gevonden." Wiebenga vond de oefening ondanks het zijns inzien soepele verloop, niet overbodig: „Training is noodzakelijk, anders komt er in een praktijksituatie geen donder van terecht." Zeer bin nenkort vindt een identieke oefening plaats op Vlieland, waarbij een ande re bootbemanning zal worden ingezet en ook Texel Air de gelegenheid krijgt andere vliegers te laten oefenen. )omannlng van de In de verte reeds wachtende reddingboot Siegfried Egmundis vóór aan- l van de reddingsoefening. In hun midden bevinden zich de twee KNZHRM-functionarissen wnga en Van der Molen. (Foto: Dirk Kuiter) nog altijd slepende geluidhinder- lire inzake de supermarkt van is aan de Vogelenzang dient van- g in een openbare schorsingszit- bij de Raad van State, afdeling chillen van bestuur. Behandeld dt dan het verzoek van de da- Y. Spreekmeester en A. Rijk, nede de heer F. Room, allen be iers van boven het supermarkt- iplex gelegen appartementen, om upermarkt te sluiten zolang deze over een hinderwetvergunning chikt. gemeente Texel had SuperMaas stemming gegeven om tijdelijk der hinderwetvergunning te draai- nadat de Raad van State in no- ber de vorige lerwetvergunning had vernietigd lat het bedrijf niet aan de geluidi- ienormen voldeed. De gemeente Maas, c.q. het grossiersbedrijf |ro uit Utrecht, tot 1 februari de om een nieuwe aanvraag voor hinderwetvergunning in te die- Daarbij zou tevens moeten wor- aangegeven op welke wijze het duw zal worden aangepast, zodat de vergunningsnormen kan wor- voldaan. Maas heeft inderdaad de gestelde datum een nieuwe 'raag ingediend. Hij moet nu bin- drie maanden door een istisch bureau laten vaststellen oplossing nodig is, en vervol- s to spoedig als reëel mogelijk is - 'ereiste aanpassingen verrichten, ocaat mr. G. Creutzberg uit Den er die namens de drie bewoners eelt, was tegen de beschikking de gemeente in beroep gegaan e Raad van State. Hangende het Jep heeft Creutzberg om een ■dprocedure gevraagd (een zgn. „voorlopige voorziening" of schor sing), hetgeen door de Raad van Sta te werd gehonoreerd. De zitting begon vanmiddag in Den Haag om 14.30 uur. De kotter TX 33 van M. Drijver kreeg woensdag een menselijke schedel in de netten. Het npg gaaf uitziende skeletdeel is voor onderzoek overge dragen aan de Rijkspolitie te water. De sportraad bestaat 35 jaar. Dat werd vrijdag en zaterdag ge- vierd met een groots opgezette sportmarkt. De opening werd verricht door een jonge en een oude sporter, de 5-jarige Eva van der Linde uit De Cocksdorp en de 82-jarige Oosterender Gerrit Dros. Zij ontrolden, samen met sportraadvoorzitter Albert Hoven drie vlaggen. En toen kon het feest beginnen: twee dagen lang genoot het publiek van gevarieerde, soms zeer spectaculaire shows en demonstraties. De afsluiting werd zaterdag gedaan door burgemeester Ton Schipper, die daarbij terecht constateer de dat sport leeft op Texel. Bezoekersaantallen zijn niet gere gistreerd, maar dat enige duizenden naar sporthal Ons Genoegen togen om de jubileummarkt te aanschou wen, is zeker. Vrijdagavond, meteen na de opening, werd het een drukte van belang. Zaterdag was de belang stelling minder hevig, hoewel de hele Jannes van der Wal geconcentreerd bezig tijdens de dam- en scheaksimultaan. dag mensen in en uit liepen. De sportmarkt moest die dag concurre ren met het WK schaatsen voor he ren op de televisie en het fraaie weer buiten. De markt ter viering van het 35-jarige jubileum van de sportraad stond in het teken van de gezond heid. Voorzitter Albert Hoven ging er op in tijdens zijn openingsspeech: „Vooral mensen tussen de 30 en 40 jaar worden geconfronteerd met het feit dat het lichaam niet alles zo vloeiend en vanzelfsprekend meer doet. Het is echter belangrijk te we ten wat je wel en niet kan. Sporten is gezond, maar alleen in samenhang met goede voeding, voldoende rust, gebruik van het juiste materiaal en regelmatige medische controle". Accommodaties Texel is rijkelijk voorzien van goede sportaccomodaties. Deze bieden on derdak aan tal van verenigingen. Bij de Sportraad zijn alleen al 5500 ge organiseerde sporters aangesloten. Deze verenigingen waarvan zij deel uitmaken, kregen tijdens de markt de gelegenheid zich te presenteren aan het publiek in met stands, via de monstraties en videoreportages. Niet alle sportclubs waren vertegen woordigd. Opvallend afwezig waren de watersporters. „Wij vonden het ook erg jammer. Ze zijn meerdere malen benaderd door ons, maar ze hebben een smal kader Steeds de zelfde mensen draaien op voor het werk en ze zagen op tegen de toestanden voor deze markt", ver klaart Hoven. Video's Ook de paardrijverenigingen waren afwezig („Wij kunnen toch niet met een paard of een pony de zaal in"), maar hadden een videoband samen gesteld en er waren bestuursleden aanwezig om eventueel toelichting te geven. Nodig was dat niet, want de belangstelling voor de videobanden in het algemeen was nihil. De kille ruim tes (kleedkamers) die als videozalen werden gebruikt, waren ook niet erg aantrekkelijk om te gaan zitten. Mis schien dat een aankondiging door de overigens uitstekende speaker An drew Albers bij het begin van een nieuwe video wat mensen naar de zaaltjes had kunnen lokken. Primeur De zaal met de stands was prachtig aangekleed met vlaggen en zelfs een compleet zweefvliegtuig aan het pla fond. Er vond ook een primeur plaats: in de stand van Sportshop Texel konden Texelaars hun voeten la ten testen op een speciaal nieuw ap paraat van Karhu, waardoor precies kon worden vastgesteld wat voor ty pe schoen men het beste kon ne men. Ondernemer Theo Legierse bekeek, samen met een medewerker van de firma Karhu tussen de 70 en 80 voeten! Een enkeling vertoonde zoveel afwijkingen dat een bezoek aan een orthopedisch deskundige werd aangeraden. In de meeste ge vallen kon een bij de persoon passen de sportschoen worden geadviseerd. Bloeddruk In de stand van het Sport Medisch Adviescentrum uit Den Helder wer den hartslag, bloeddruk en andere belangrijke lichaamsfuncties gemeten bij verschillende inspanning. Bij ten nisclub Deuce kon men de juiste bespanning voor een racket middels een computer laten nameten. Zweef- vliegclub Texel had niet alleen een toestel boven in de zaal hangen, maar ook één op de grond staan en gaf tekst en uitleg. Meersportenvere- niging Texel, Wandelsportvereniging Het Gouden Boltje en de gezamelijke Texelse voetbalverenigingen hadden veel informatiemateriaal in hun stands. Bij de kraam van Sportschool Texel viel een maand gratis lidmaatschap te winnen voor de man die zijn eigen lichaamsgewicht wist op te drukken en de vrouw die 75% van haar li chaamsgewicht omhoog zou krijgen. Leden van de sportschool mochten alleen buiten mededinging meedoen en dat was maar goed ook, want dat waren de enigen die deze prestatie konden leveren I De wielervereniging had eveneens een leuke wedstrijd: op twee fietsen op rollenbanken, verbonden met een grote klok, moest 500 meter worden afgelegd. De openingsrit vrijdagavond Lees verder pagina 2

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 1