Cjrocn 2 "wartsjexelsin het
Communicatie met vliegtuig
)ij reddingsoperatie getest
Grootse jubileum-markt
van 35-jarige sportraad
NZHRM-functionarissen oefenden mee
Sport leeft op Texel"
!aak Maas" dient
Raad van State
Schedel opgevist
GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.357
DINSDAG 14 FEBRUARI 1989
actie. Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
20-12741
i werktijd deze week tot en met dinsdag a s.: Harry de Graaf, Peli-
nweg 75, De Koog, telefoon 02220 - 17266.
r advertenties, abonnementen, etc.:
jeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
oon 02220-12741. Telefax 02220 - 14111
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs ^20,20 per kwartaal; los f1,—
Postgiro 652.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99 17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr 67.34.60.398.
wel de vrijwilligers van de Texel-
■eddingboot en de Koger whipper-
eg jaarlijks tenminste 25 keer
'ukken, is en blijft training van
ot belang. Het risico dat tijdens
reddingsoperatie iets mis gaat,
et door regelmatig oefenen wor-
uitgesloten. Om deze reden
rót minstens éénmaal per jaar de
■nmunicatie tussen de red-
gsploegen te water en een
espeurend vliegtuig getest. Don-
was dat voor het derde ach-
lenvolgende jaar het geval. Aan
twee uur durende oefening werd
iIgenomen door KNZHRM-
icteur S. Wiebenga en de nieuwe
mct-inspecteur van de redding-
dtschappij, A. van der Molen.
jr Van der Molen betekende de
emng tevens een eerste kennisma-
j met de Texelse reddingsbrigade,
adjunct-inspecteur kon constate-
dat de Texelaars hun mannetje
in; men kon terugzien op een
Jaagde oefening.
Idingboot Siegfried Egmundis
ft luchtvaartcommunicatie-
laratuur aan boord, die uit veilig-
Isoverwegingen minstens één
ir per jaar moet worden uitgepro-
ird. Niet alleen de werking van de
laratuur, maar ook de communica-
zèlf is een onderdeel dat aan-
;ht verdient tijdens een oefening,
[jargon van piloten en KNZHRM-
ders verschilt namelijk nogal eens.
Hierdoor zouden misverstanden kun
nen ontstaan die tijdens een redding
soperatie tijd en wellicht
mensenlevens kosten. Verder is het
van belang om exact een positie te
bepalen. Daarbij speelt een rol dat
voor een vliegtuig een afstand van
pakweg 250 meter nauwelijks iets
voorstelt, terwijl dat voor een boot
een respectabele afstand is. De gro
tere snelheid van een bij een zoekac
tie betrokken vliegtuig is dus zowel
een voordeel als een handicap. Een
vliegtuig kan een groter gebied
bestrijken, maar minder nauwkeurig
positie bepalen.
Donderdag werd dat nog bemoeilijkt
doordat de doelen waarnaar moest
worden gezocht, nogal ver (drie mijl
uit de kust) in zee lagen. Wegens het
heiige weer kon vanuit het vliegtuig
de kustlijn niet meer worden waarge
nomen. Hierdoor vormden de bakens
in zee de enige vaste oriëntatiepun
ten, terwijl door het verrichten van
radio-peilingen met de vuurtoren als
tussenstation eveneens aan een zo
nauwkeurig mogelijke plaatsbepaling
werd bijgedragen.
Startklaar
's Ochtends waren een klein oranje
kleurig vlot en een kleine boei uitge
zet, „ergens in zee". De opvarenden
van de Siegfried Egmundis waren in
gelicht en lagen startklaar te water
toen om kwart voor drie 's middags
het alarm werd gegeven. Ook inge-
SPtURNtU
licht, maar onbekend met het tijdstip
van alarmering, waren twee vliegers
van Texel Air die met een Cessna
206 aan de oefening zouden deelne-
rhen. De zeeverkeerspost Eierland (de
vuurtoren dus) werd bemand door
één Texelse kustwachter. Een verras
sing vormde de oefening voor de le
den van de whipperploeg, die net
zoals in echte noodsituaties werden
opgepiept. Het vormde voor de Koger
reddingsbrigade geen beletsel om
snel bij de oefening te zijn ingescha
keld. Eén KNZHRM-redder, Paul Kik
kert, volgde de oefening vanuit de
lucht. Hij had 's morgens de drijven
de voorwerpen uitgezet en benutte
de middag om de oefening eens van
een ander standpunt te bekijken, het
geen een leerzame ervaring was. 's
Avonds werd van Kikkerts informatie
gebruikgemaakt tijdens een evaluatie
in het boothuis van station De Koog.
Straaljagers
Het eerste alarm werd gegeven via
het kustwachtcentrum IJmuiden. De
redders ter zee en in de lucht kregen
de opdracht zich ten oosten van de
punt van de Vliehors te begeven om
daar naar een drijfvlot en een rode
boei te zoeken. Voor de verkeerslei
ding op Texel Airport betekende dat
actie: de luchtmachtleiding van de
schietrange Vliehors moest worden
ingelicht zodat de oefenende straalja
gers rekening zouden houden met de
namaak-zoekactie. Stoppen met
schietoefeningen was er echter niet
bij voor de militairen, zodat het voor
de Cessna noodzakelijk werd om op
geringe hoogte te gaan vliegen. Lang
duurde dat niet, want al spoedig
Paul Kikkert bevond zich niet aan boord van de reddingboot maar van het laagscherende Texel Air-vliegtuig. Hier tracht hij via de walkle talkie in
contact te komen met zijn collega's op zee.
kwam een nieuwe opdracht: zoek op
de Noordzee tussen De Koog en De
Cocksdorp. Daar zou door een kotter
een drijvend voorwerp zijn gesigna
leerd ongeveer drie mijl uit de kust.
Een exacte lokatie werd niet ver
strekt.
Met een snelheid die tienmaal zo
hoog lag (150 km/uur t.o.v. 15
km/uur) scheurde het Texel Air
vliegtuigje over de Siegfried Egmun
dis naar volle zee. Tezelfdertijd was
de whipperploeg op weg met de rub
berboot, terwijl zich langs het strand
de jeep van whipperploeg in de rich
ting van de Slufter begaf.
De Noordzee lag er kalmpjes bij,
maar toch ging het zoeken niet van
een leien dakje. Het vliegtuig zette
een denkbeeldige rechthoek uit,
waarbinnen vervolgens systematisch
zoekslagen werden gemaakt. Het
kwam daarbij aan op een goede sa
menwerking tussen piloot en co-
piloot, op wiens adviezen de piloot
moet leunen. Verder is het een
kwestie van de ogen zeer goed de
kost geven en een portie geluk. Zo
vloog het vliegtuig eenmaal over het
bedoelde vlot, in een zodanige hoek
dat geen der inzittenden het kon
waarnemen (alleen Paul Kikkert wist
dat het vlot op die positie moest drij
ven). Ook snelheid en hoogte van het
vliegtuig moeten door de piloot zó
worden afgestemd dat de kans op
succes het grootst is. Iets dat via
reddingsoefeningen la donderdag
kan worden geoptimaliseerd.
Pas om 16.30 uur werd het vlot, dat
slechts een oranje stipje in het rusti
ge water was, vanuit het vliegtuig
gesignaleerd. De whipperploeg trof
vervolgens in de directe omgeving
ook de boei aan, waarna de oefening
omstreeks 16.45 uur kon worden af
geblazen.
Tevreden
KNZHRM-directeur Wiebenga toonde
zich tevreden met het resultaat van
de oefening. „Het is uitstekend verlo
pen. De gestelde doelen zijn bereikt:
de communicatie tussen vliegtuig en
boten verliep naar wens en de uitge
zette doelen zijn gevonden."
Wiebenga vond de oefening ondanks
het zijns inzien soepele verloop, niet
overbodig: „Training is noodzakelijk,
anders komt er in een praktijksituatie
geen donder van terecht." Zeer bin
nenkort vindt een identieke oefening
plaats op Vlieland, waarbij een ande
re bootbemanning zal worden ingezet
en ook Texel Air de gelegenheid krijgt
andere vliegers te laten oefenen.
)omannlng van de In de verte reeds wachtende reddingboot Siegfried Egmundis vóór aan-
l van de reddingsoefening. In hun midden bevinden zich de twee KNZHRM-functionarissen
wnga en Van der Molen. (Foto: Dirk Kuiter)
nog altijd slepende geluidhinder-
lire inzake de supermarkt van
is aan de Vogelenzang dient van-
g in een openbare schorsingszit-
bij de Raad van State, afdeling
chillen van bestuur. Behandeld
dt dan het verzoek van de da-
Y. Spreekmeester en A. Rijk,
nede de heer F. Room, allen be
iers van boven het supermarkt-
iplex gelegen appartementen, om
upermarkt te sluiten zolang deze
over een hinderwetvergunning
chikt.
gemeente Texel had SuperMaas
stemming gegeven om tijdelijk
der hinderwetvergunning te draai-
nadat de Raad van State in no-
ber de vorige
lerwetvergunning had vernietigd
lat het bedrijf niet aan de geluidi-
ienormen voldeed. De gemeente
Maas, c.q. het grossiersbedrijf
|ro uit Utrecht, tot 1 februari de
om een nieuwe aanvraag voor
hinderwetvergunning in te die-
Daarbij zou tevens moeten wor-
aangegeven op welke wijze het
duw zal worden aangepast, zodat
de vergunningsnormen kan wor-
voldaan. Maas heeft inderdaad
de gestelde datum een nieuwe
'raag ingediend. Hij moet nu bin-
drie maanden door een
istisch bureau laten vaststellen
oplossing nodig is, en vervol-
s to spoedig als reëel mogelijk is -
'ereiste aanpassingen verrichten,
ocaat mr. G. Creutzberg uit Den
er die namens de drie bewoners
eelt, was tegen de beschikking
de gemeente in beroep gegaan
e Raad van State. Hangende het
Jep heeft Creutzberg om een
■dprocedure gevraagd (een zgn.
„voorlopige voorziening" of schor
sing), hetgeen door de Raad van Sta
te werd gehonoreerd. De zitting
begon vanmiddag in Den Haag om
14.30 uur.
De kotter TX 33 van M. Drijver kreeg
woensdag een menselijke schedel in
de netten. Het npg gaaf uitziende
skeletdeel is voor onderzoek overge
dragen aan de Rijkspolitie te water.
De sportraad bestaat 35 jaar. Dat werd vrijdag en zaterdag ge-
vierd met een groots opgezette sportmarkt. De opening werd
verricht door een jonge en een oude sporter, de 5-jarige Eva van
der Linde uit De Cocksdorp en de 82-jarige Oosterender Gerrit
Dros. Zij ontrolden, samen met sportraadvoorzitter Albert Hoven
drie vlaggen. En toen kon het feest beginnen: twee dagen lang
genoot het publiek van gevarieerde, soms zeer spectaculaire
shows en demonstraties. De afsluiting werd zaterdag gedaan
door burgemeester Ton Schipper, die daarbij terecht constateer
de dat sport leeft op Texel.
Bezoekersaantallen zijn niet gere
gistreerd, maar dat enige duizenden
naar sporthal Ons Genoegen togen
om de jubileummarkt te aanschou
wen, is zeker. Vrijdagavond, meteen
na de opening, werd het een drukte
van belang. Zaterdag was de belang
stelling minder hevig, hoewel de hele
Jannes van der Wal geconcentreerd bezig tijdens de dam- en scheaksimultaan.
dag mensen in en uit liepen. De
sportmarkt moest die dag concurre
ren met het WK schaatsen voor he
ren op de televisie en het fraaie weer
buiten.
De markt ter viering van het
35-jarige jubileum van de sportraad
stond in het teken van de gezond
heid. Voorzitter Albert Hoven ging er
op in tijdens zijn openingsspeech:
„Vooral mensen tussen de 30 en 40
jaar worden geconfronteerd met het
feit dat het lichaam niet alles zo
vloeiend en vanzelfsprekend meer
doet. Het is echter belangrijk te we
ten wat je wel en niet kan. Sporten
is gezond, maar alleen in samenhang
met goede voeding, voldoende rust,
gebruik van het juiste materiaal en
regelmatige medische controle".
Accommodaties
Texel is rijkelijk voorzien van goede
sportaccomodaties. Deze bieden on
derdak aan tal van verenigingen. Bij
de Sportraad zijn alleen al 5500 ge
organiseerde sporters aangesloten.
Deze verenigingen waarvan zij deel
uitmaken, kregen tijdens de markt de
gelegenheid zich te presenteren aan
het publiek in met stands, via de
monstraties en videoreportages.
Niet alle sportclubs waren vertegen
woordigd. Opvallend afwezig waren
de watersporters. „Wij vonden het
ook erg jammer. Ze zijn meerdere
malen benaderd door ons, maar ze
hebben een smal kader Steeds de
zelfde mensen draaien op voor het
werk en ze zagen op tegen de
toestanden voor deze markt", ver
klaart Hoven.
Video's
Ook de paardrijverenigingen waren
afwezig („Wij kunnen toch niet met
een paard of een pony de zaal in"),
maar hadden een videoband samen
gesteld en er waren bestuursleden
aanwezig om eventueel toelichting te
geven. Nodig was dat niet, want de
belangstelling voor de videobanden in
het algemeen was nihil. De kille ruim
tes (kleedkamers) die als videozalen
werden gebruikt, waren ook niet erg
aantrekkelijk om te gaan zitten. Mis
schien dat een aankondiging door de
overigens uitstekende speaker An
drew Albers bij het begin van een
nieuwe video wat mensen naar de
zaaltjes had kunnen lokken.
Primeur
De zaal met de stands was prachtig
aangekleed met vlaggen en zelfs een
compleet zweefvliegtuig aan het pla
fond. Er vond ook een primeur
plaats: in de stand van Sportshop
Texel konden Texelaars hun voeten la
ten testen op een speciaal nieuw ap
paraat van Karhu, waardoor precies
kon worden vastgesteld wat voor ty
pe schoen men het beste kon ne
men. Ondernemer Theo Legierse
bekeek, samen met een medewerker
van de firma Karhu tussen de 70 en
80 voeten! Een enkeling vertoonde
zoveel afwijkingen dat een bezoek
aan een orthopedisch deskundige
werd aangeraden. In de meeste ge
vallen kon een bij de persoon passen
de sportschoen worden geadviseerd.
Bloeddruk
In de stand van het Sport Medisch
Adviescentrum uit Den Helder wer
den hartslag, bloeddruk en andere
belangrijke lichaamsfuncties gemeten
bij verschillende inspanning. Bij ten
nisclub Deuce kon men de juiste
bespanning voor een racket middels
een computer laten nameten. Zweef-
vliegclub Texel had niet alleen een
toestel boven in de zaal hangen,
maar ook één op de grond staan en
gaf tekst en uitleg. Meersportenvere-
niging Texel, Wandelsportvereniging
Het Gouden Boltje en de gezamelijke
Texelse voetbalverenigingen hadden
veel informatiemateriaal in hun
stands.
Bij de kraam van Sportschool Texel
viel een maand gratis lidmaatschap
te winnen voor de man die zijn eigen
lichaamsgewicht wist op te drukken
en de vrouw die 75% van haar li
chaamsgewicht omhoog zou krijgen.
Leden van de sportschool mochten
alleen buiten mededinging meedoen
en dat was maar goed ook, want dat
waren de enigen die deze prestatie
konden leveren I
De wielervereniging had eveneens
een leuke wedstrijd: op twee fietsen
op rollenbanken, verbonden met een
grote klok, moest 500 meter worden
afgelegd. De openingsrit vrijdagavond
Lees verder pagina 2