„Excelsior" prima op dreef in winterconcert Alles is geoorloofd bij toneelclub Zuid-Eierland Subsidie tijdig aanvragen Markt en open d van Vrije School Diaconieën NH kerk nemen project aan PAGINA 2 TEXELSE COURANT DINSDAG 7 MAAI kreeg Noom de gouden federa- tiespeld met bijbehorende oorkonde •omdat hij er meer dan veertig jaar als muzikant had opzitten Zijn vrouw werd met een bloemetje in de hulde betrokken. Verenigingen en instellingen die voor 1990 exploitatie- of investeringssubsi die nodig hebben, dienen de betref fende aanvraagformulieren vóór 1 april a.s. in het raadhuis te hebben afgeleverd. Aanvragen die te laat bin nenkomen, worden niet meer in be handeling genomen. „Vaste" subsidieklanten hebben van de gemeente het betreffende formu lier toegezonden gekregen. Anderen kunnen het nog afhalen bij de afde ling culturele zaken. Deze herinnering moet niet worden opgevat als een aansporing om sub sidie te vragen, nodig of niet. Het ge meentebestuur vindt dat een vereniging of instelling zijn financiën zoveel mogelijk rond moet zien te krijgen zonder dit ruggesteuntje van de overheid. men deze tegenstrijdige belangen te- samen. Zijn grootste politieke tegenstander is de „rooie feministe" („laat dat rooie er maar vanaf") we duwe Ligtvoet. De politieke tegenstel ling kan niet verhinderen dat dochter Nora Paalvast en de zoon van de we duwe, Jimmy, zich meer dan normaal tot elkaar voelen aangetrokken. De grootste verstoring van alle gangbare verhoudingen is echter afkomstig van Albert Knoop, een oom van Henry Paalvast's vrouw. Hij verschijnt plot seling ten tonele na een jarenlang verblijf in een Zuidamerikaanse ge vangenis. Daar is weliswaar zijn haar dos grijzer geworden, maar zijn streken is oom Albert nog niet ver leerd. Voortdurend weet hij als scherp observerende buitenstaander de anderen te confronteren met hun eigen gedrag. Dit tot ergernis van fi guren als de bekakte mevrouw Din- geman (door oom Albert oneerbiedig met „Dingetje" aangesproken) en ko lonel buiten dienst Diepenbrock. Niet uit de verf Helaas kwamen de onderliggende be doelingen van Akkermans' stuk zater dagavond niet goed uit de verf. Hoewel er met overtuiging werd geacteerd, bleven de door oom Al- bert opgemerkte tegenstellingen voor het publiek te onduidelijk. Aan het eind van het stuk konden de toe schouwers onmogelijk het gevoel hebben zojuist getuige te zijn ge weest van radikale veranderingen in de Gelderdonkse gemeenschap. Dat was met name aan de tekst te wij ten. De dialogen beloofden veel, maar de verwikkelingen schoten qua diepgang te kort om de ommezwaai en aannemelijk te doen lijken. De spelers hadden zich vol overgave op de dialogen gestort, maar konden zich geen duidelijke weg naar het einde banen. Echt storend was dat niet, mede om dat de aandacht werd afgeleid door een aantal hilarische momenten die perfect werden uitgevoerd. Dialect Aan het door Kees Wetsteen gebezig de taalgebruik zou men niet zeggen dat hij zojuist was teruggekeerd uit een Zuidamerikaanse nor. Wetsteen zette een oom Albert met Texels dia lect neer, maar dat tastte de geloof waardigheid niet aan. 'n Goed vertolkte lange rol, die extra zwaar was door de vele verkleedpartijen. Wetsteen liet er zich niet door uit het ritme halen, integendeel. Als Henry Paalvast had Chris Meyer de andere hoofdrol. Kon Wetsteen re gelmatig relativerend uit de hoek ko men, Meyer daarentegen moest zich voortdurend als de in zijn eer be- Zaterdagmiddag 18 maart va' tot 17.00 uur houdt de Vrije haar tweede open dag van di schooljaar, nu echter gecomb met een voorjaarsmarkt. Er worden in het gebouw aan Gasthuisstraat eigengemaakte verkocht die het karakter van School met zich meedragen. er een boekentafel met inforrr over de Vrije School in het alg en de „Juffies" staan garant; een persoonlijk gesprek of infi over hun toch wel heel bijzon schoolsysteem. Om 15.00 uui een poppenkastvoorstelling ve door een speciaal daarvoor as trokken speelster. De voorstel! bedoeld voor kinderen van 4| jaar en duurt een klein uur. KI van 3 mogen er ook in, mits i der begeleiding zijn. Het stuk wordt gespeeld heet „Jan Kla en de lentefee". De toegang h bedraagt f2,50 per persoon. I en appeltaart ontbreken ook d keer niet. ledereen die belang! heeft is deze middag welkom. dreigde aanstaande wethoude gen, hetgeen een zeer zware was. Hij sloeg zich er goed dl In het verleden had Meyer no eens moeite om zijn stem te fen, maar ditmaal beet hij ste zich af. Fenny van Exel liet als diens i Coby Paalvast weer eens zier welk natuurtalent zij beschikt, lijk volkomen op haar gemaki zij het rustpunt op het toneel, handen werd die mevrouw Pa overigens wel een héél aardig derlijk type. Volgende keer wa karakter? Geeske Verra was zaterdagaw als zo vaak) haar tegenpool al manhaftige weduwe Ligtvoet ste instantie ervaart men haai den als overrompelend, maar eenmaal aan haar wijze van a gewend wordt het eentonig. V meer variatie in het uitspreker haar teksten en bewegingen minder naar het behang starei voorbeeld), zou haar spel zeke goede komen. Debuta Sandra Zegers debuteerde ini van dochter Nora. Als zij de o heid van zich afschudt en due spreekt, kan zij een aanwinst vereniging worden. Wèl resolu maar tevens een beetje lachei het eerste optreden van Roel Heide als Jimmy Ligtvoet. De bestaat dat hij vooral zichzelf en niet zozeer de rol van de i een raadslid acteerde. Aan Nel van Slageren zouden I debutanten een goede lerares I ben. Zij maakte echt iets spet I van de dame van stand mevr! Dingeman. Heerlijk truttig uitg en uiterst bekakt pratend zorg voor enkele komische momen Waar Nel van Slageren slaagd schoot Piet Druif tekort. Hoe» rol van kolonel b.d. Diepenbr hem geknipt was, miste hij dt tuiging en overdrijving die nod om zo'n rol boven de middelit te tillen. Het „verrek, kèèrel' eenvoudigweg niet lekker o vei pen krijgen. Grimeuse Karin Somers had den vol, vooral met het oudei maken van een aantal spelers compliment dat regisseur Ke Oosterhof kan worden gema dat hij de vaart in het stuk h ten te brengen. Het „stille" s teren terwijl men niet aan hel is) blijft een onderdeel waara nog heel wat kan schaven. D= van souffleuse Ciska Bakker konden de spelers goed geb Dankzij haar betrouwbare en merkte aanwezigheid verliep zonder opvallende haperingen Muziekvereniging „Excelsior" heeft zaterdagavond routine bewe zen in een zeer geslaagd winterconcert. Onder leiding van Betty Witte-Bakker leverde het korps een prima prestatie en deed dat met veel plezier voor een bomvolle „Bijenkorf". Voorzitster Fem van Dijk overhandigt de oorkonde aan Joop Noom In het midden mevrouw Noom. Het programma was zeer evenwich tig opgebouwd. Populaire en iets zwaardere werken wisselden elkaar goed af en het geestelijke element (vroeger zo kenmerkend voor het re pertoire van deze christelijke muziek vereniging) ontbrak niet, al was het bescheiden. het publiek was enthousiast en bracht een staande ovatie na afloop. Daarmee is niet gezegd dat zater dagavond uitsluitend foutlioios va kwerk was te beleven, natuurlijk viel er wel eens een steek maar een aan tasting van de afdelingshoogte waar op het korps zich bevindt leek dat niet. Het was overigens tijd dat het korps zich weer eens in het openbaar be wees ten overstaan van een scherp luisterend publiek, waaronder vele hobbygenoten van andere eilandelijke korpsen. „Excelsior" is dit jaar name lijk niet naar het concours geweest. Men was bezig daarvoor enkele wer ken in te studeren, maar onder ogen moest worden gezien dat het korps geen topprestatie kon leveren als ge volg van ziekte van een aantal essen- tiele muzikanten. Vijf weken voor het concours werd toen besloten niet te gaan. Inplaats daarvan zal op 8 april een festival in Haarlem worden be zocht, waar een programma van een half uur naar eigen keus ten gehore zal worden gebracht. De vrees voor het concours zal mo- Jaarlijks nemen de diaconieën van de Texelse Nederlands Hervormde gemeenten een project aan, waar voor wordt gecollecteerd en op an dere wijze geld ingezameld. Voor de jaargang 1988-'89 is de keus geval len op het Sabeta kindertehuis, een weeshuis voor meisjes in het door honger geplaagde Afrikaanse land Ethiopië. Mogelijk komt dit Texelse initiatief in aanmerking voor een ge meentelijke bijdrage. Het Sabeta-kindertehuis bevindt zich in de provincie Shoa, dertig kilometer ten zuiden van de Ethiopische hoofd stad Addis Abeba, op 2500 meter hoogte. Van de in totaal 128 meisjes is de helft pas sinds kort uit de hon- gergebieden gekomen. Het weeshuis ligt op ongeveer vijf hectaren land, dat voor de helft geschikt is voor landbouwdoeleinden. De vruchtbare grond ligt echter op een helling en de benodigde irrigatiekanaaltjes van bo ven naar beneden loipen, is er veel erosie. Er zullen nieuwe irrigatieka naaltjes dwars op de helling moeten worden gegraven, verstevigd met ste nen. Ook de waterverziening zal moeten worden verbeterd en er moe ten terrassen worden aangelegd. Sa men kosten deze vernieuwingen f3200,-. Door ziekte aangetasten boomsoorten zullen met hulp van de kinderen worden verwijderd; dat kost niets, maar nieuwe aanplant vergt een investering van f2000,-. Zo zijn er nog enkele verbeteringen van de accommodatie nodig. De totaal beno digde investering van f6800,- zal echter 15 ton sinaasappels, 3 ton an der fruit, 35 ton groenten en 20.000 liter melk per jaar opleveren, ter waarde van US 65.000,-. De kinde ren van het tehuis zijn daarmee ge holpen. Het project staat onder auspiciën van De Wilde Ganzen in Hilversum. Deze organisatie heeft in totaal acht weeshuizen in Ethiopië onder hoede. In de NH kerken op Texel wordt al sinds juni vorig jaar ten bate van dit project gecollecteerd. Via publicaties in het kerkeblad wordt er aandacht aan geschonken. Het streefbedrag is f7000,-. gelijk mede zijn ingegeven door het eervolle maar zeer verplichtende feit dat men in een zo hoge afdeling zit dat promoveren eigenlijk niet mogelijk is. Wie hoog zit kan echter wel diep vallen. In het zicht Net als in 1988 zat het korps niet op het smoorhete en eigenlijk veel te krappe toneel maar aan de andere kant van de zaal. De vorige keer za ten de muzikanten hier voor het pu bliek onvoldoende in het zicht, maar dat was nu veel beter dank zij tribu nes die onder andere uit de Burge meester de Koning-hal waren aangesleept. Ondanks dat het niet helemaal strak werd gespeeld, was „Great is thy faitfulness" (van William Runvan, gearrangeerd door Herman Oldestijl) een goede opening van de avond. Een mooi en herkenbaar stukje Bee thoven wasd „Air Pathetique" (een arrangemant van Robert van Berin gen) en voldoende zuiver gespeeld om de componist eer aan te doen. Een iets gewaagde maar uitsteknde bijdraghe aan de avond was het „La- mento Pacis" dat puntig en mooi krachtig werd gespeeld, terecht wees de dirigente, die bij elk nummer een korte toelichtinjg gaf, erop dat het geen makkelijk in het gehoor liggen de melodie was. Het klonk hier en daar wat wreed en dat moest ook in deze „klaagzang van de vrede" die je pas gaat volledig op waarde schat als je hem vaker hebt horen spelen. Janny Witte ((bugel) en joop Noom (tuba) zorgden voor een solistische bijdrage door het redelijk goed spelen van „Duo voor bugel en tuba" van L.J. Baudink en aangepast door de heer S. Noom, de vader van Joop die inmiddels zo'n beetje als de vaste ar rangeur van Excelsior te boek staat. Vaardig bracht „Ecelsior" de Gospel Rhapsody van Pi Scheffer, een aan eenschakeling van bekende gospel klanken die Excelsior op het concours zou spelen. Een prima afsluiting van de orkestbijdrage van voor de pauze was de Punchinello-mars van W. Rimmer. Drumband In tegenstelling tot de andere korp sen op Texel is „Excelsior" er de af gelopen decennia steeds in geslaagd een in omvang en kwaliteit behoorlij ke drumband op de been te houden. De drummers, geïnstrueerd door Henk Beijert, leken met de lang niet allemaal makkelijke nummers weinig moeite te hebben. De majorettes moeten echter meer oefenen of het zich minder moeilijk maken. Hun be wegingen waren onvoldoende gelijk en er vielen teveel stokken. Het programma na de pauze startte gunstig met de mars Viterny Navrat, ook gearrangeerd door S. Noom. Jan Koopman (hoorn) soleerde voor het eerst van zijn leven (in „Roberto's Bolero") en bracht het kennelijk tot zijn eigen opluchting prima vanaf. Weinig moeite had Excelsior met „Moment for Morricone", het uit fragmenten van Morricone-filmmuziek bestaande stuk dat een week eerder ook op het programma stond van „DEK". Naar onze smaak had het „Excelsior tijdens de uitvoering van zaterdai nog iets sneller gespeeld kunnen worden. Dat geldt ook voor „Blues for bessie" van Kees Vlak, dat diver se solisten, waaronder de dirigente zelf, gelegenheid bood om zich uit te leven, het klonk best leuk, maar zou nog veel aanstekelijker zijn geweest bij wat meer vaart. Met geroutineerd gespeeld „Rock around the Clock" waar het publiek lekker bij kon klappen werd het aan gekondigde programma afgesloten, maar het publiek kreeg nog een pri ma toegift: het bekende „My Way". Dat leek te zijn gericht tot de (oude re) luisteraars die vonden dat het „geestelijke" aan het verlaten is en steeds meer op de profane toer gaat. Jubileum Zoals meestal tijdens het wintercon cert was er een intermezzo om hulde te brengen aan een jubilerende muzi kant. Deze keer gold dat de heer Joop Noom, die nog maar twee jaar lid is van „Excelsior" maar voordien (vanaf zijn achtste jaar) langdurig heeft meegeblazen in korpsen op het vasteland, zoals Sint Cecilia, de Wa- terlandse Harmonie en de Shell Har monie. Uit handen van Excelsior-voorzitster Fem van Dijk „In liefde, oorlog en politiek is alles geoorloofd" luidt het gezegde waaraan het stuk dat zaterdagavond door toneelvereniging Zuid- Eierland werd opgevoerd, de titel heeft ontleend. Van toepassing was het zeker, gezien de capriolen van de spelers in een aantal scènes: gooi- en smijtwerk met koffie, water en gebak, alsmede flauwvallende dames en heren zorgden voor hilariteit in de matig bezette kapel „Bethel". Het waren de hoogtepunten van een re delijk goed gebracht stuk, waarvan het verhaal echter wat te vlak was. Niettemin kunnen de toneelliefhebbers met gerust hart aan staande zaterdag naar de zaal in Zuid-Eierland gaan voor de tweede opvoering. De griepgolf was met ongemerkt langs Zuid-Eierland getrokken, zodat de jaarlijkse uitvoering een paar we ken later plaatsvond dan gewoonlijk. Hierdoor had de bescheiden toneelve reniging ook wat langer kunnen repe teren op „In liefde, oorlog en politiek". Dit „vrolijke toneelspel" in vier bedrijven van toneelschrijver Theo Akkermans was een jaar of drie geleden al eens op Texel te aan schouwen bij SVC in De Cocksdorp. Onder leiding van regisseur Kees Oosterhof kwamen de polder-acteurs zaterdag tot een met vaart gebrachte produktie. Een fiks tempo was ook noodzakelijk. Het verhaal hield name lijk (vooral in de laatste twee bedrij ven) te weinig verrassende ontwikkelingen in, zodat er een reëel risico bestond voor verslapping van de aandacht. Veel hing af van het tempo dat door de vertolkers van de twee dragende rollen werd onderhou den. Dat zat zaterdagavond gelukkig snor met Chris Meyer als fabri kant/raadslid Henry Paalvast en Kees Wetsteen als de plotseling terugge keerde oom Albert. Voeg daarbij de gelijke (Fenny van Exel) en leuke (Nel van Slageren) bijrollen en dan is de basis voor een solide uitvoering ge legd. Het stuk speelt zich af in de ge meente Gelder-Donk, een plaats met twee gezichten. Enerzijds is er het deftige milieu van Gelde? en ander zijds zijn er de boeren en arbeiders van Donk. Ten huize van het in ver kiezingsstrijd gewikkelde gemeente raadslid Henry Paalvast, die aast op het wethouderschap voor de partij der Gelderse Gemeente Belangen, ko- Oom Albert IKees Wetsteen, geheel rechtsl dreigt te worden belaagd door raadslid Henry Paalvast IChris MeyerI Diens echtgenote Coby IFenny van Exell en dochter Nora ISandra Zegers) proberen de gemoederen te sussen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 2