leso tevreden over eerste
ervaringen computerkassa
mmu
We zijn nu van een zijpad teruggekeerd"
cf/'e voor zeehond
vert f888,— op
Brinkman fietst
naar Oudeschild
Scheidsrechterscursus
Concours hippique
Kamer: meer geld
voor vuurtorens
Rijverbod
Damjeugd goed
op dreef
Motorcrosser Frans
Boersen zegeviert
SDAG 14 MAART 1989
TEXELSE COURANT
PAGINA 7
fet in december ingevoerde computerkassa-systeem functio-
ieert naar Teso's tevredenheid. Een groot deel van de bijna dui-
and aangeschreven -volgens het handelsregister op Texel
■vestigde- bedrijven heeft op de oproep gereageerd en het aan-
il particulieren dat zich in het Teso-kantoor aan 't Horntje
ïeldt, is niet gering. Per week verwerkt Teso de gegevens van
trniddeld 150 personen en bedrijven die voor het Texelaars-
irief in aanmerking willen komen. De voorwaarden waaronder
>n als „Texelaar" kan worden geregistreerd, zijn zoals bekend
Ingescherpt, maar slechts een uiterst klein percentage bootge-
jikers heeft laten weten zich hierdoor onterecht benadeeld te
Lelen. Voor een kleine groep is een overgangsregeling getrof-
^in december werd publiciteit ge-
ten aan het nieuwe systeem van
itiinistrerenDoor wijziging van de
brwaarden voor het Texelaars-
lief en gebruikmaking van de mo-
lijkheden van de computer, wilde
to een einde maken aan het mis
lik („oneigenlijk gebruik" in Teso-
nenl van de bestaande reductie-
|eling.
in aanmerking te komen voor
goedkoper bootkaartje, haalde
Inigeen een truc uit. Aan de over-
Dt wonende familieleden lieten
Jo's op naam zetten van in Texelse
jaardenhuizen vertoevende groot-
Jedertjes. Bedrijven schreven bij de
ïer van Koophandel een vestiging
J Texel in, die in werkelijkheid niet
ieer was dan slechts een postbus-
mer. Enzovoort. Harde cijfers
armee die „oneigenlijke reductie"
worden aangetoond, bezat Teso
De beschikbare gegevens van
Centraal Bureau van de Statistiek
ren geen aanleiding om zich zor-
te maken (5000 auto's op 4000
else ingezetenen). Maar uit andere
tistieken haalde Teso wèl duidelij-
aanwijzingen dat er ergens iets
eef zat. Zo vertoonde de catego-
Texels vrachtvervoer een opmerke-
stijging. terwijl tezelfdertijd het
tal „overkantse meters" daalde,
bleek het aantal bedrijfsvestigin-
op Texel volgens het bestand van
I Kamer van Koophandel een meer
dan normale groei te vertonen.
5eTeso-top constateerde dat door
het oneigenlijke gebruik de reductie
regeling onder druk kwam te staan.
Hiervoor waren twee oplossingen
mogelijk: 1. de bestaande situatie in
tact laten en de kosten daarvan hoof
delijk omslaan, oftewel een algemene
tariefsverhoging; 2. zuiveren van het
reductie-bestand. Voor dit laatste
werd gekozen. Tevens beoogde Teso
er kwaliteitsverbetering mee te berei
ken, in die zin, dat de herhaaldelijke
discussies aan de kassa in Den Hel
der verleden tijd zouden zijn. Duidelij
ker voor de bootreiziger en prettiger
voor het kassapersoneel. Discussies
zijn nog wel mogelijk, maar voortaan
uitsluitend op het kantoor aan 't
Horntje. In Den Helder (en alleen
daar) kan men een kaartje kopen. Via
een druk op de knop weet de loket-
tist(e) in een oogwenk of de desbe
treffende automobilist recht heeft op
Texelaars-korting.
Bedrijven
Half december werd het systeem in
gebruik genomen. Eerst werden, aan
de hand van het register van de Ka
mer van Koophandel, alle bijna dui
zend op Texel geregistreerde
bedrijven aangeschreven. Over de
respons tonen bedrijfsleider Sicco
Gerlsma en hoofd administratie Her
man Bakker zich tevreden. „Naar
schatting tachtig negentig procent
van het vrachtverkeer dat gere
gistreerd zou moeten zijn, heeft in
middels een plaatsje in het
computerbestand gekregen. Een pri
ma dekkingspercentage dus; over de-
Teso-bedrijf in één oogopslag. In hot hoofdkantoor op de veerhaven 't Horntje vindt de
Wputer-registratie voor hat Texals tarief plaats. IFoto: Dirk KuiterI
genen die nog niet hebben
gereageerd maken we ons geen zor
gen. ledereen is aangeschreven en er
zijn advertenties in de Texelse Cou
rant geplaatst, zodat er optimaal in
formatie is verstrekt. Hoeveel
ondernemers er nog moeten reageren
is ons niet precies bekend. Sommige
Texelse bedrijven hebben meerdere
vestigingen of BV's, maar slechts één
of twee auto's. Op die manier vallen
er al een aantal af. Verder zullen de
genen die niet aan de voorwaarden
voldoen, hun conclusies trekken en
komen niet opdagen. Zij vormen voor
ons een nog onbekend aantal."
1 april
Voor de aangeschreven bedrijven is 1
april een datum om in de gaten te
houden. Wie zich op die datum nog
niet bij Teso aan 't Horntje in de
computer heeft laten opnemen, kan
niet meer op de oude wijze in Den
Helder een reductiekaartje kopen. Nu
is dat nog steeds wèl mogelijk. „Op
de oude wijze" wil zeggen: middels
overlegging van de noodzakelijke pa
pieren (inschrijving bij de Kamer van-
Koophandel, uittrekstel geboortere
gister, kentekenbewijs, rijbewijs). Tot
1 april hebben de bedrijven die vol
gens de gewijzigde voorwaarden niet
meer voor het Texelaar-tarief in aan
merking komen, dus de kans om nog
voordelig bootkaarten te kopen, zo
geven Bakker en Gerlsma desge
vraagd toe. Mede daarom is inge
voerd dat de knipkaarten voor
voertuigen tegen het Texelse tarief
per 15 maart niet meer aan het loket
in Den Helder, maar uitsluitend nog
in het hoofdkantoor aan 't Horntje
van kenteken kunnen worden gewij
zigd.
Ook na 1 april kan een ondernemer
zich nog laten inschrijven en van de
reductieregeling gebruikmaken. Als
deze ondernemer dat echter verzuimt
en na 1 april in Den Helder evengoed
een goedkoop bootkaartje wil be
machtigen, vist hij achter het net. In
dat geval blijkt namelijk dat hij niet in
het computerbestand is opgenomen,
en zal hij dus het volle pond moeten
betalen. Het is niet mogelijk om het
verschil aan 't Horntje gerestitueerd
te krijgen. Wie zich geen bult wil val
len, zorgt dus dat hij voor 1 april
staat ingeschreven.
Particulieren
Aanvankelijk was Teso van plan elf
weken voor het afhandelen van de
bedrijven uit te trekken, en daarna
aan de inschrijving van particulieren
te beginnen. Vrij spoedig werd echter
al begonnen met de benadering van
particulieren. Dat gebeurt anders dan
bij de bedrijven. Particulieren krijgen
(voorlopig) geen oproep thuis. Dege
nen die zich nu in Den Helder aan
het loket melden om een nieuwe
kaart te kopen, krijgen een formulier
met het verzoek zich binnen een
maand bij het Teso-hoofdkantoor te
laten registreren. Personen die het
meest van de boot gebruik maken,
komen dus zo automatisch snel in
het systeem.
Verder speelt het toeval een rol. Bij
het hoofdkantoor melden zich weke
lijks Texelaars die van familie, buren
of andere bron gehoord hebben dat
zij zich kunnen laten inschrijven. Zon-
Discussies aan de loketten in Den Helder zijn
der oproep, maar soms ook zonder
de noodzakelijke papieren, komt men
zich dan aan de balie melden, vertel
len Bakker en Gerlsma. „Ik moet in
de computer", wordt er dan gezegd.
Bakker: „Erg onaangenaam om
iemand dan nog eens te moeten la
ten terugkomen, vooral als hij of zij
net een ritje uit De Cocksdorp achter
de rug heeft. Rechtstreekse, schrifte
lijke benadering heeft dan ook onze
voorkeur, omdat dan de voorwaarden
bij de klant bekend zijn."
Restant
In de loop van de komende maanden
resteert vanzelf de groep Texelaars
die nog geen overtocht heeft ge
maakt. Wat de datum 1 april voor de
bedrijven betekent, is 1 oktober voor
de particulieren. Na de zomer zal Te
so bekijken of er van benaderings
strategie moet worden veranderd. Er
wordt niet op gerekend dat al eerder
wijzigingen nodig zijn, gezien de aan
loop (gemiddeld 150 registraties per
week). Als Teso die frequentie zou
opvoeren, zou dat niet alleen tot
wachttijden aan de eigen balie kun
nen leiden, maar ook zou de verwer
kingscapaciteit van gemeente en
Kamer van Koophandel mogelijk in de
knel komen.
„Verder moet u bedenken dat er ook
mensen zijn die zelden of nooit naar
de overkant gaan. Voor hen is het
dus een kostenafweging of zij zich
laten registreren. Dat kost tenslotte
f3,50 voor een uittreksel plus nog
een ritje naar 't Horntje. Niemand
móet, er is geen sprake van een ver
plichte inschrijving."
Grijze vlak
De gewijzigde voorwaarden zijn heel
rechtlijnig en zonder dubbele bodem
opgesteld, maar dat kan niet verhin
deren dat zich een aantal randgeval
len voordoet. Personen die vinden dat
zij onterecht buiten de boot vallen.
De voornaamste groep „slachtoffers"
bestaat uit op Texel woonachtige per
sonen die „om fiscaal-juridische rede
nen" in een auto rijden die op naam
staat van het overkantse bedrijf
waarbij zij werkzaam zijn. Een repre
sentant van deze groep uitte onlangs
zijn ongenoegen via de rubriek „Wat
ik zeggen wou..." Bij de TC-redactie
zijn meer soortgelijke gevallen be
kend.
voortaan verleden tijd.
Gerlsma en Bakker zijn op de hoogte.
De groep is volgens hen niet groot
„Een te verwaarlozen percentage;
minder dan één procent." Al voordat
het systeem zijn intrede deed, was
ingecalculeerd dat deze groep Texe
laars protest zou aantekenen. „We
kunnen ons de motieven indenken.
Stel, dat we voor dergelijke gevallen
een uitzondering maken. Dan zijn we
tevens bezig een mogelijkheid te
creëren om het systeem te ontdui
ken. Dan moet Teso gaan bepalen
wie wèl en wie niet terecht een uit
zonderingspositie claimt. Daarmee
belanden we weer op het grijze vlak,
en daar willen we juist vanaf."
Afweging
Volgens de Teso-functionarissen is
het een kwestie van afwegen voor
de betreffende bootgebruikers. Zij
moeten voor zichzelf bepalen welk
voordeel voor hen het zwaarst
weegt: de auto op naam van het be
drijf, óf kunnen profiteren van het
Texelaars-tarief.
Heeft Teso wel overwogen om voor
deze groep een uitzondering te
maken?
Bakker: „Ja, dat is overwogen, maar
bewust zijn we er niet toe overge
gaan. We zijn deze groep wel een
klein beetje tegemoet gekomen door
een overgangsperiode van een jaar
vast te stellen. Tot 15 december mo
gen zij van het Texelse tarief gebruik
maken. Ze hebben dus nog even de
gelegenheid om te beslissen of ze
wel of met aan de gewijzigde voor
waarden zullen voldoen."
Volgens Bakker zouden degenen die
in een auto van de zaak rijden ook
kunnen proberen om iets te regelen
in de secundaire arbeidsvoorwaarden
met zijn of haar baas.
Bijzonder geval
Er zijn geen andere groepen gebrui
kers waarvoor een uitzondering is ge
maakt; noch ligt dat in de bedoeling.
Slechts één bijzonder geval is er nog
uitgelicht: wanneer iemand die aan
de voorwaarden voldoet, een auto
aan de overkant heeft gekocht. De
auto bij de overkantse dealer cash
betalen en er meteen mee naar het
eiland rijden, is geen ongebruikelijke
zaak. In zulke gevallen kunnen
de nieuwe gegevens nog niet in de
Teso-computer zijn opgeslagen. Als
srtien dagen lang hebben de leer-
9en van de Jacob Daalderschool
Oosterend actie gevoerd om geld
»en te brengen voor hun geadop-
irde zeehond Willem. Na Bella,
nja en Janet is Willem de vierde
0r de school geadopteerde zee-
nd in Ecomare.
Sold bijeen te krijgen hebben de
deren veertien dagen lang allerlei
weitjes verricht, waarvoor een ver-
iding werd gekregen. De meest
toelopende zaken leverden geld op.
weitjes die anders als vanzelfspre-
id te boek staan werden nu be
ad- Er werd geld gegeven voor het
ls afwassen, aardappelen schillen,
'en rapen, schuurtjes schoonma-
kamers opruimen, enz. enz. En-
kinderen uit groep 2 en 3
'den thuis een kijkdoos gemaakt
,e9on vergoeding mocht men een
worpen in hun zelfgemaakte on
derwereld. Dagelijks namen de
deren geld mee naar school. Elke
a's er een bedrag van ƒ10,—
nea was werd er in de schoolgang
1 Papieren waterdruppel neerge-
fSen. Zodoende kon een ieder op
voet volgen hoeveel geld er bin-
1 wam. Vrijdag werd de actie op
'°ol afgesloten. De afsluitings-
od stond in het teken van „Wa-
™or dit thema was gekozen
1 at or op Ecomare dringend een
Bwe waterzuivering nodig is. De
open 6, 7 en 8 hadden in de
school een tentoonstelling ingericht
over water. Allerlei facetten, op het
water betrekking hebbend werden
behandeld. Water als natuurverschijn
sel, als transportmiddel, water en
energie, drinkwater, leven in het wa
ter, werken bij en op het water en
watervervuiling. Tijdens deze avond
konden leerlingen en ouders onder
andere vragenlijsten invullen, kruis
woordpuzzels maken, op twee teke
ningen tien verschillen zoeken. Voor
de kleintjes was er een stempelhoek
waarin ze hun eigen onderwaterwe
reld konden stempelen. Drie mede
werkers van Ecomare, Henk Brugge,
Rens van der Zwaag en Salco de
Wolf waren in de Jacob Daalder-
school aanwezig om het geld van de
actie in ontvangst te nemen. Tijdens
de actie hadden de kinderen 727,—
bijeengebracht. Daar kwam tijdens de
afsluitingsavond nog ƒ161,— bij, zo
dat er in totaal een bedrag van
ƒ888,— aan Ecomare kon worden
geschonken. Henk Brugge: Hier in de
Jacob Daalderschool ligt de bakermat
van het zeehonden adopteren. Vier
jaar geleden kwamen jullie met de
vraag of er een zeehond kon worden
geadopteerd. We zeiden: Nou waar
om niet, ons toen niet realiserend dat
het zou uitgroeien tot een „rage". We
zijn zeer verheugd dat de kinderen en
de ouders van de Daalderschool zich
jaarlijks weer willen inzetten voor de
zeehonden en het milieu daar om
heen. We hopen hier nog vaak terug
te mogen komen. We doen het
graag. Als dank overhandigde Brugge
de school een mooie door Salco de
Wolf gemaakte kleurenfoto van zee
hond Willem.
Tijdens zijn bezoek aan Texel op
dinsdag 28 maart zal minister E.
Brinkman van welzijn, cultuur en
volksgezondheid (WVC) bij goed
weer op de fiets van Den Burg naar
Oudeschild gaan. Deze verplaatsing
is een opvallend onderdeel van een
druk programma, dat een middag en
een avond in beslag neemt. De mi
nister is uitgenodigd door de Texelse
CDA-afdeling.
Aanleiding voor het bezoek is het ou
derenbeleid. Aan dat onderwerp
wordt dan ook ruim aandacht ge
schonken. 's Middags staan bezoek
jes aan achtereenvolgens het
Verpleeghuis Texel, dienstencentrum
De Buureton (alsmede zieken- en be-
jaardenomroep De Lichtboei) en Sint
Jan gepland. Minister Brinkman
neemt de boot van half twee naar
Texel Op de boot wordt hij welkom
geheten door het CDA-bestuur van
de afdeling Texel. Bij het betreden
van het eiland begroet burgemeester
Schipper de bewindsman, waarna
De scheidsrechtercursus van basket
ballvereniging De Mareis begint op
woensdag 15 maart. De cursus
wordt gegeven in het scoutingge-
bouw aan de Bernhardlaan. Degenen
die zich hebben opgegeven worden
daar om 19.00 uur verwacht.
een ontvangst door B en W volgt op'
het gemeentehuis. Om drie uur gaat
het dan richting Oudeschild (per
fiets) waar het Maritiem en Jut-
tersmuseum wordt bezocht. De na
druk ligt daarbij op de
onderwaterarcheologie. Om half vijf
meldt Brinkman zich weer in Den
Burg voor de bezoekjes aan genoem
de ouderencentra. In Sint Jan wordt
tussen 18.15 en 19.15 een maaltijd
gebruikt.
Om 20.15 begint het avondprogram
ma, dat als enige onderdeel openbaar
is. Brinkman zal een spreekbeurt hou
den, met na de pauze gelegenheid
tot vragen stellen. Een en ander
houdt in dat de minister op Texel zal
overnachten; hij vertrekt de volgende
morgen met de boot van 9.05 uur.
Op tweede Pinksterdag wordt het
tiende concours hippique van de Blij
de Rijders gehouden. Dit jaar gebeurt
dat in samenwerking met de SERT,
wat wil zeggen dat men lid van deze
organisatie moet zijn, om mee te
kunnen doe aan de diverse onderde
len. Wel worden twee Texelse rubrie
ken toegevoegd: een rubriek
enkelspan KWPN, gerden met een
concourswagen en een rubriek en
kelspan KWPN, gereden door dames.
Voor deze laatste rubriek worden
vooral tweewielige rijtuigen gevraagd
Mensen die nog met zijn benaderd,
kunnen contact opnemen met F. J.
Bakker, telefoon 19369.
Er komt ruim ƒ300.000,- meer be
schikbaar voor de Nederlandse kust
wacht. Dat heeft de Tweede Kamer
vorige week besloten. Een zeer ruime
kamermeerderheid schaarde zich ach
ter amendementen van Annemarie
Jorritsma (VVDI op de door minister
N. Smit-Kroes ingediende begroting.
Welke consequenties dat precies
heeft voor de Texelse vuurtorenwach
ters, is nog onbekend. Gistermiddag
kon zelfs de minister hoogstpersoon
lijk hierover geen uitsluitsel geven, zo
bleek tijdens het onderhoud dat zij
had met burgemeester Schipper en
gemeentesecretaris Zoon. Minister
Smit beloofde dat de gemeente Texel
zo spoedig mogelijk zal worden geïn
formeerd door het verantwoordelijke
DGSM-hoofd. De bewindsvrouw voelt
-zoals wij in de vorige krant al
meldden- veel voor een constructie
waarbij de gemeente een deel van de
organisatie en financiën voor reke
ning neemt. Burgemeester Schipper
antwoordde dat het kustwachtbeleid
een rijksverantwoordelijkheid is en
dat de gemeente daarom geen taken
dient over te nemen. Financieel is er
wellitht iets mogelijk, maar daarover
moet de gemeente zich eerst eens
diep beraden.
Een 22-jarige automobilist werd zon
dag aangehouden tijdens een routine
controle. Hij bleek teveel aan
Bacchus te hebben geofferd en kreeg
een rijverbod van twee uur.
men zich dan met z'n nieuwe auto
aan het Tëso-loket in Den Helder
meldt, dient een los kaartje voor het
volle pond te worden gekocht. De
betreffende automobilist doet er ver
standig aan om dan meteen naar het
Teso-hoofdkantoor te rijden en de
nieuwe gegevens te laten invoeren.
Teso zorgt dan voor een tijdelijke,
voorwaardelijke inschrijving. Uiteraard
moet men daarbij wel documenten
kunnen overleggen waaruit de aan
koop blijkt. Wie dan binned enkele
dagen nogmaals naar de overkant
gaat voordat alle papieren rompslomp
rond de auto-overdracht in orde is,
kan dan tóch van de reductieregeling
profiteren.
Dynamisch
Tot dusver heeft Teso circa 1300 be
drijven en personen geregistreerd, die
samen goed zijn voor 1800 auto's.
Zij zitten alvast in het computer
systeem, dat nu dus naar tevreden
heid draait. Daarmee is niet gezegd
dat er geen verandering in het
systeem kan worden gebracht.
Gerlsma en Bakker: „Bijsturen is altijd
mogelijk, het is een dynamisch
systeem. Wat we nu hebben bereikt,
is dat Teso weer op de rechte weg
is. Door wijziging van de voorwaar
den zijn we van een zijpad terugge
keerd."
Teso wil in de nabije toekomst ook
andere mogelijkheden van het
systeem benutten. Door bijvoorbeeld
te registreren hoeveel retourkaarten
per automobilist per jaar worden ge
bruikt, hoopt Teso een beter inzicht
in het Texelse vervoer te verkrijgen.
En waar dèt toe leidt?
Op de clubavond van damclub
Oosterend/Texel waren de jeugdspe
lers, Adriaan Bruin en Victor Voskuil
goed op dreef. Victor Voskuil ver
sloeg op overtuigende wijze André
Brouwer en Adriaan Bruin wist een
fraaie remise te bereiken tegen
Lauw Boonman. Beide koplopers
maakten geen foutje, Rinus Vittali
versloeg Frans Bos en Piet Bakelaar
deed datzelfde met Hans de Beurs.
Gerrit Vlaming was te brutaal in zijn
partij tegen Gerrit Dros. Dit werd
door de routine van Dros afgestraft.
Klaas Burger wist na schijfwinst te
gen Jan Drijver zijn tegenstander vol
komen vast te zetten. Gerrit Blom liet
zijn eerste overwinning noteren, Ate
Sijtsma was hier de dupe van. Wij
nand Bakker behaalde schijfwinst te
gen Harry v/d Wetering, en in de
kleine uurtjes werd ook de partij ge
wonnen. Cees Vinke liep tegen een
combinatie van Jos de Wolf op, wat
hem een schijf kostte. Hierna ont
stond een meerderheidsspel, dat ge
wonnen werd door De Wolf.
Uitslagen:
K. Burger-J. Drijver 2-0; M. Vittali-F. Bos 2-0;
A. Bruin-L. Boonman 1-1; G. Blom-A Sijtsma
2-0; P Bakelaar-H. de Beurs 2-0; H v/d
Wetering-W. Bakker 0-2. G. Dros-G Vlaming
2-0, A Brouwer-V. Voskuil 0-2, C. Vinke-J de
Wolf 0-2.
Frans Boersen, lid van de MAB-club
Texel, maakte zondag een uitsteken
de seizoehstart. Hij eindigde op de
eerste plaats in de 125 cc A-klasse
tijdens de eerste race van de motor
crosscompetitie van Noordkop uit
Den Helder. Op het circuit „Quel-
derspoor" in de marinestad legde
Texelaar Grischa Kuhlman in dezelfde
klasse beslag op een vijfde plaats.
De 250 cc-coureurs Nico Bakker en
Pieter Koper, die eveneens naar Den
Helder waren gereisd, vielen uit.
Zondag
Aanstaande zondag start ook de
clubcompetitie van de MAB. Op het
eigen terrein in Eierland begint de
eerste manche om 14.00 uur.