Klif 12 aan vooravond nieuw theaterseizoen Dansensemble Argesul: volkskunst van topniveau Nioz uit de kunst met toneel van eigen hand Streven: grote namenbetaalbare shows Old timer-show wordt veel groter dan vorige keer Schans-presentatie naar Maritiem museum Kijkje in de keuken bij theater Okidoki Oosterender kerken met nieuwe musical PAGINA 2 TEXELSE COURANT VRIJDAG 21 APRIL i Een deel van de orkestsectie van het ensemble Argesul Na het spectaculaire en door honderden Texelaars bezochte optre den van het Georgisch staatsensemble „Rustavi" kan Texel bin nenkort opnieuw kennis maken met een staaltje volkscultuur van topniveau. Op donderdag 27 april kan men in de burgemeester De Koning-hal genieten van het dansensemble „Argesul" uit Roemenië. Net als de Georgische groep is het Roemeense gezelschap gecontrac teerd door de Werkgroep Buitenland se Ensembles, die het onder dak brengen van de artiesten en de overi ge organisatorische beslommeringen op Texel overlaat aan de sektie Kunst, Kuituur en Hobby van de Stichting Ondersteuning Wel zijnswerk. Het onderbrengen van de artiesten verloopt redelijk goed. Na de eerste oproep hebben zich meerdere Texe laars als gastheren en gastvrouwen gemeld. Ongeveer tweederde van het gezelschap kan nu worden geholpen. Er zijn dus nog wat adressen nodig. Wie zijn huis wil openstellen wordt verzocht kontakt op te nemen met de administratie van de SOW, tele foon 15582. De taalbarrière zal min der groot zijn dan bij de Georgische groep wante meeste leden van Arge sul spreken wat Frans, Duits of zelfs Nederlands. Dat laatste is het gevolg van het feit dat de groep sinds 1972 meerdere keren in ons land heeft op getreden. Ongeveer om de twee jaar wordt een tournee gemaakt. Volkskunst De Roemeense volksmuziek en dans is zeer oud en speelt ook in het da gelijks leven van het moderne Roe menië nog een belangrijke rol. Al in de middeleeuwen trokken groepjes muzikanten langs nederzettingen en zorgden op warme zomeravonden voor opzwepende muziek die de dan sers naar het dorpsplein lokte. De klassieke combinatie werd gevormd door een trommelspeler en een blazer op een zg. torok-sip (turkenpijp).Daar naast waren er grotere gezelschap pen met een uitgebreider instrumentarium, die belangrijke ge beurtenissen met hun muziek opluisterden. Naast dansmuziek waarbij het ritme heel belangrijk is, hoorde ook „minnestreel"-muziek vol De oude trekker- en motorenshow die op zaterdag 13 en zondag 14 mei a.s. in De Koog wordt gehouden belooft nog spectaculairder te wor den dan de vorige keer. Op dit mo ment zijn voor het tweejaarlijkse evenement namelijk al meer dan 100 trekkers ingeschreven (dertig meer dan in 1987) terwijl het aantal deel nemende auto's (de vorige keer on geveer 10) meer dan honderd zal bedragen. Dat laatste is het gevolg van de be trokkenheid van de „Luchtgekoelde VW-club Nederland", een organisatie van mensen die zich bezig houden met oude Volkswagen „kevers" en busjes, voorzien van luchtgekoelde motor. De leden van de club zullen hun voertuigen tonen tijdens de show op 13 mei op het Nikadel- terrein in De Koog, tegelijk met de presentatie van oude trekkers. Het programma van de old timer show ziet er verder ongeveer hetzelf de uit als de vorige keer. Vanaf 10.00 uur is het publiek welkom op de Ni- kadel om te kijken naar de statische show, de behendigheidswedstrijden, het défilé en de demonstraties met de dorsmachine en de stationaire motoren. De tentoongestelde luchtge koelde VW-auto's zullen worden ge- Stichting Texels Museum wil de pre sentatie „De Schans, een vergeten monument", gemaakt door Pip Bar nard en Pieter de Vries aankopen voor het Maritiem- en Juttersmu- seum. Kosten: f2500,-. De presentatie bestaat uit een serie ingelijste zwart-wit foto's met bege leidende tekst op borden. Het werd voor het eerst aan publiek getoond tijdens de thema-expositie over ver dedigingswerken, afgelopen zomer in het raadhuis. Het Maritiem- en Juttersmuseum wil meer aandacht besteden aan de naaste omgeving in Oudeschild en daarbij wordt gedacht aan Brakestein, de Schilsloot, de Schans, enz. Met de foto's en tekst van Barnard en De Vries kan ook in het museum op eenvoudige wijze aandacht worden gegeven aan de Schans. Het college wil de f2500,- voor de aankoop wel beschikbaar stellen. Het gemeentelijke fonds voor aankopen ten behoeve van musea bevat iets minder dan f30.000,-. B en W willen aan de raad vragen of voortaan door het college mag wor den beslist over aankopen tot f5000,-, waarna pas achteraf verant woording aan de raad plaatsvindt. weemoed of smart tot het repertoire. In deze gezelschappen manifesteren zich soms buitengewone talenten, die elkaar opzoeken en nieuwe uitblin kende ensembles vormen, zoals Argesul. Variatie Het programma dat de groep in de Burgemeester De Koning-hal brengt is buitengewoon gevarieerd, een bonte afwisseling van vocale en instrumen tale muziek en dansen die afkomstig zijn uit de verschillende districten van het land. Kaarten voor de avond kosten in voorverkoop f12,50 (op de avond zelf aan de zaal f 15,-). De kaarten zijn verkrijgbaar bij de VVV, Zegel da mesmode en het kantoor van de SOW in dorpshuis d'Ouwe ULO. Dure spullen weg Uit een tijdelijk bewoonde woning in Den Burg is in de eerste maanden van dit jaar een Cartier-horloge en een Ray Ben-bril ontvreemd. De tota le waarde is ongeveer f1700,-. Na een succesvol eerste seizoen gaat het Hoornder theater-restaurant Klif 12 verder op de ingeslagen weg. Het abonnementen-systeem blijft ge handhaafd en ook ditmaal is een he le serie artiesten uit het Nederlandse kleinkunst-wereldje gecontracteerd. Nieuw zijn de cabaret- en tapdance- workshops die komend najaar wor den gehouden. Het theaterseizoen gaat zondag van start met een feest waarbij alle artiesten van het afgelo pen seizoen zijn uitgenodigd en wordt opgetreden door „Morsige ty pes". Het programma tot en met februari 1990 staat inmiddels vast. Net als verleden jaar is het tijdens de zomer maanden elke donderdag raak. Buiten de zomer wordt de donderdag juist gemeden en zijn de voorstellingen in het weekend gepland. Theater ondernemer Cor van Heerwaarden: „Uitgaan op donderdag in de winter werkt niet op Texel. De voorstelling van Tom Lanoye moest om die reden worden geannuleerd. De mensen hebben het dan doodgewoon te druk met hun verenigingsleven en komen alleen als ze met een gezelschap iets te vieren hebben. In de zomer is het geen punt. Bij de zomervoorstellingen was zeker de helft van de aanwezi gen Texelaar." Dat is mede een gevolg van het abonnementen-systeem. Zodra het programma bekend is, kan men de voorstellingen die men wil bezoeken, aankruisen. Het voorkeurslijstje wordt vervolgens ingeleverd onder vooruit betaling van het hele bedrag aan en treegelden, of met aanbetaling van tenminste vijf gulden. Abonnemen thouders genieten per bezochte voor stelling f 5,- korting. Dit systeem is vorig seizoen uitstekend bevallen. On geveer 110 Texelaars maakten er ge bruik van en hebben elk minimaal vijf voorstellingen bezocht. Dé uitschieter vorig jaar was het optreden van Bri gitte Kaandorp (in combinatie met een diner). De avond was in drie da gen uitverkocht, en dat al een half jaar voor tijd. Ook voor de shows van Jules Deelder en Marijke Boon moest aan belangstellenden nee wor den verkocht, omdat alle kaartjes wa ren vergeven. De voorstelling van Lanoye was de enige die met door ging wegens gebrek aan belangstel ling. Goed geoutilleerd De artiesten reageerden volgens Van Heerwaarden onverdeeld wild enthou siast. Ten eerste vanwege het theater op zich: de artiesten lieten zich lo vend uit over de technische uitrusting die ervoor zorgde dat zij weinig tijd kwijt waren met afstellen van licht en geluid. Op de tweede plaats telde voor de artiesten de spanning van het op een eiland zijn. Na avond voorstellingen konden de artiesten niet direct naar huis terug. Dat leidde ertoe dat zij zich na afloop tussen het publiek begaven, zodat menig Texelaar nu bekende kleinkunstenaars van nabij kent. De artiesten over nachtten in het appartement aan de achterzijde van het theater. Ook dat ging naar volle tevredenheid en schiep een band met de Texelse or ganisatie. Het kleinkunst-wereldje is maar klein, zodat Klif 12 al na één seizoen een behoorlijke naamsbekendheid heeft verworven. Dankzij de gunstige erva ringen verkeert Van Heerwaarden thans in een sterkere onderhande lingspositie dan vorig jaar. Toen was Texel nog een uithoek en was Klif 12 volslagen onbekend, nu kan hij positieve reacties van grote namel schermen. Hierdoor is het mogeiJ dat Klif 12 komend seizoen weei'l goede kwaliteit in huis heeft, terw I de voorstellingen betaalbaar zijn Try out< Sommige artiesten vinden het nan lijk leuk om een week in Den Hoo te wonen en te werken met gebrul making van alle faciliteiten van KG 12. Zo'n repetitieweek kan dannJ een „try out"-voorstelling worden besloten. Het populaire duo „Waar denburg De Jong" is iets dergj van plan in oktober en „Morsige t pes" hebben zo'n week in januari daan. „Klif wordt een beetje eent out-theatertje", constateert Van H- waarden. „In elk geval is het op 4 manier mogelijk om grote namen naar Texel te halen." Een aantal succesvolle artiesten vj vorig seizoen keren terug, maar mil een nieuwe voorstelling. Voorbeen f hiervan zijn: Montezuma's Revengi Magnolia, Hans Dorrestijn en Zin- droom. Bekende nieuwe namen ziji Herman Finkers (komt in decembei De Berini's en Dorie van der Klei eerste voorstelling is op 23 april, laatste op 25 februari volgend jaar totaal gaat het om 27 voorstelling! waarvan er drie niet bij het abonni ment zijn inbegrepen Workshopj Nieuw zijn de workshops. In nove ber start een tweetal van deze cie tieve cursussen waarin gezamenlij naar een eindresultaat wordt toegt werkt. Er is een workshop cabarel met medewerking van Bert SchuiSi (Zindroom) en een workshop tapdz ce onder leiding van Lisha Nelissed De workshops duren tot medio 1990, afhankelijk van de belangsi ling. Aanstaande zondag is de opel ning van het nieuwe seizoen, te\ de viering van het 1-jarig bestaan Ie artiesten van afgelopen jaar zijn hiervoor uitgenodigd en enkelen zJ len eventueel voor een optredentpl A zorgen. presenteerd met technisch commentaar. De volgende dag maken zowel de trekkers als de Volkswa gens een rondrit over het eiland, ech ter los van elkaar. Oldtimer in opbouw Verder is het bestuur van de organi serende Oude trekker- en motoren club van plan het publiek te laten zien wat er komt kijken bij het restaureren van een antieke auto en/of motor. Men is op zoek naar iemand die bezig is een auto of mo tor op te knappen en bereid is dit voertuig in half afgewerkt stadium op het Nikadel-terrein te tonen. Voor het transport wordt door de vereniging gezorgd. Wie op deze manier aan het evenement wil meewerken, wordt verzocht kontakt op te nemen met secretaris Smit, telefoon 12132. Ook degenen die de show van zater dag extra boeiend en veelzijdig willen maken door er hun antieke fiets, bromfiets of ander voertuig te laten zien, kunnen zich met hem in verbin ding stellen. Theatergroep Okidoki gunt ieder die daarin interesse heeft, aanstaande woensdagavond een kijkje in de eigen theaterkeuken. Tijdens deze „open avond" willen de leden van deze Texelse groep laten zien hoe zij improviserend en met speloefeningen met toneel bezig zijn. De groep houdt er een duidelijk afwijkende wijze van repeteren op na. De Okidoki-leden houden zich een jaar lang bezig met toneel in de breedste zin van het woord. Centraal blijft daarbij de sa menwerking in de groep. Woensdag wil Okidoki zich dan ook als groep presenteren, ledereen die iets meer aan de weet wil komen is welkom, evenals degenen die belangstelling hebben om zelf iets aan theater te doen maar de drempel tot dusver te hoog vonden. De open avond wordt gehouden vanaf 20.00 uur in de fysi- otherapieruimte van het Verpleeghuis Texel. Leden van de Hervormde en Gerefor meerde kerk in Oosterend zullen op nieuw een musical opvoeren. Dat gebeurt op zaterdag 6 en zondag 7 mei a.s. in het Gereformeerde kerk gebouw, aanvang 20.00 uur. In 1987 en 1988 werd met veel suc ces de musical „Het ondermaanse huis" van ds Kees de Bruine ge bracht. Deze keer is in overleg met de commissie „Samen opweg" de keus gevallen op „Het derde uur" van dezelfde schrijver. Gratis kaarten voor de uitvoeringen kunnen vanaf 29 april worden afgehaald bij de bak kerijen Timmer en 't Gouwe Boltje en Schildersbedrijf Bremer. Scène uit ..De bijsluiter" met van links naar rechts: Maarten van Arkel. Anneke Bol en de schrijver van het stuk Marcel Wernand. Comedia de la Nioz deed vrijdag avond verlangen naar méér. Bedoeld wordt: méér stukken van de hand van Nioz-acteur/regisseur Marcel Wer nand. Met het absurdistische „De bijsluiter" en het tragi-komische Niemand heeft meer pijn" steeg de groep althans naar grote hoogte. Niet alleen werden deze stukken goed uit gediept, ook lieten de meeste spelers voortreffelijke staaltjes amateurtoneel zien. Desgevraagd vertelde Wernand dat hij nog vier zelfgeschreven stukken op de plank heeft liggen, waaronder een avondvullende (2 Vi uur) thriller. De twee eenacters van vrijdagavond waren de eerste stukken die hij schreef. Een uitgever in Hoorn vond ze van dusdanige kwaliteit dat hij ze direct accepteerde. Omdat de toneel- markt wordt overspoeld met stukken, zet dat voor Wernand vooralsnog geen zoden aan de dijk. Van de op voeringen door de Comedia de la Ni oz is hij amper honderd gulden wijzer gewordenMaar daar gaat het dan ook niet om. De ouverture was vrijdag voor de eenacter „De bijsluiter". Een stuk waarin woordspelingen en dialogen in een abnormale, maar niettemin her kenbare situatie centraal staan. De term „bijsluiter" heeft verschillende betekenissen, en elke betekenis werd in het stuk gebruikt. Ten eerste in de zin van iemand die zich aansluit, maar zich daarbij op de een of ande re manier opdringt aan de ander en daarbij zelf weinig initiatief toont. Ten tweede als een gebruiksaanwijzing bij medicijnen. Ten derde als bijsluiter voor het leven: de kwaliteiten waarop mensen worden beoordeeld. Deze laatste betekenis legt de ware aard van het stuk bloot, maar dat gebeur de pas in de laatste scènes. Vóór die tijd was het voor de toeschouwer gissen wat er nu eigenlijk precies loos was. Pas achteraf worden de di alogen en verbanden duidelijk. Een knap bedachte opbouw. Deze opbouw werd even knap gestal te gegeven door de drie acteurs Mar cel Wemand, Maarten van Arkel en Anneke Bol, gestuurd door gast regisseur Aris van Zeijlen. Wernand en Van Arkel namen het grootste deel der dialogen voor rekening. Wer nand als parfumeriehouder en Van Arkel als groente-, fruit- en noten- zaakhouder Zij voeren een twee gesprek in een wachtkamer, elkanders achtergronden, „bijsluiters", aftastend. Hun gemeenschappelijke interesse is geur, zo blijkt. Een geüni formeerde juffrouw, Anneke Bol, be moeit zich enkele malen met het gesprek. Van Arkel reageert daarop overdreven belangstellend, Wernand geïrriteerd. Uiteindelijk worden zij op geroepen voor de jaarlijkse controle van hun „bijsluiter", het doel van hun bezoek. Pas dan wordt duidelijk dat het de wachtkamer van een „bijslui terkantoor" betreft en dat de ge schetste situatie een parodie is op hoe mensen met elkaar omgaan en op elkaar reageren. Alle drie acteurs voelden uitstekend aan hoe je met taal en gevoelens kunt spelen, uit gaand van het gegeven dat je in een wereld van bijsluiters leeft. Met zijn getimede opmerkingen en merkwaar dige gebaartjes en mimiek was het niettemin Wernand die de meeste aandacht wist te trekken. Souffleuse was Gré Zonnenberg, Joop Stringer verzorgde het licht en geluld en Juul Swarthof had haar handen vol aan de grime. Ziekenbroeder Het tweede stuk, de tragi-komedie in vier scènes „Niemand heeft meer pijn", had minder dubbele bodems dan „De bijsluiter". Overeenkomst is het langzaam maar zeker toewerken naar een climax. Het verschil wat dat betreft was dat de climax ditmaal wat geforceerder tot stand kwam. Het stuk speelt zich af in de ont spanningsruimte van een ziekenhuis, met tussenpozen van een maand. Telkens zijn er vier personen aanwe zig: ziekenbroeder Frits en drie pa tiënten (twee lopend, één bedlegerig). Frits is de enige die in al le scènes opduikt, de anderen veran deren telkens, conform de gebruikelijke gang van zaken in een ziekenhuis. Gesprekken, typetjes en situaties zijn uiterst herkenbaar voor ieder die weieens in het ziekenhuis heeft gelegen. Broeder Frits heeft het zwaar te ver duren. Hij lijdt aan een vreemde ziek te, die zich in de eerste scène lichtjes openbaart door middel van een pleister op het voorhoofd en een plotselinge hoofdpijn-aanval. In sd Ve twee, een maand later, wordt het de erger en in de derde nóg erger. In pk laatste scène doet Frits gebukt en ge kruipend zijn werk, geplaagd dooi tel steeds ernstiger aanvallen. De pati is ten vinden zichzelf echter veel té ie< ger en negeren het wegkwijnen tl i; de arme Frits die tenslotte dan od er dood neervalt zonder dat iemand oj daaraan aandacht schenkt. Maari fcu tussen wèl klagen en zeuren. 12 flg Dolkomisch Ja Het gegeven werd weinig realise uitgewerkt, maar dat zorgde voori verhoging van het komische effeci I Op het laatst was het zelfs dolko- I misch en dat was vooral te dan- I ken/wijten aan het met flair gezegende spel van Rob Heyman il Frits. Heyman was pas een maarél voor de uitvoering ingesprongen n.;l dat achtereenvolgens twee spelers I hadden moeten afhaken. Aan met I was te merken dat Heyman niet ct eerste keus was. Wie ook sterk tot het komische aspect bijdroeg was Aliette Schral Zij kon zich uitleven in het neerzen van typetjes, compleet met accers variërend van de Franse mevrouw Lieu tot de plat Haagse Ans de Leeuw. Zij speelde doorgaans het vrolijke, bijna genezen type. Rogi? Daan was haar chagrijnige tegenp In eerste instantie als de aan hei. fuus" gekluisterde heer NoolinM als een achterdochtige noorderling de blinde heer van stand Becking Roeling. Met zijn ingetogen spel w Daan niet de meest opvallende ac teur, maar het pleit voor hem dat' in een handomdraai toch de typet,^ wist neer te zetten. Stil spd Datzelfde geldt voor Aris Bremer,' als de andere Aris (van Zeijlen) te gast bij Comedia de la Nioz. Nadi hij in de eerste scène onherkenba vermomd als patiënt Erick een on: vallende rol speelde, vestigde hij ir scène 2 met prachtig stil spel zwaargewonde gastarbeider All Musch de aandacht vrijwel constï op zich. Hoogtepunt is de ruil van een broodje met de hem discrime' de heer Noolink. Deze patiënt (Da eet snel de kaas van zijn broodje voordat hij het aan Ali geeft, mae: zijn vraatzucht verdwijnt snel als b in het geruilde broodje hapt en stuit op een bebloed doekje Bremer was door de Comedia ben derd omdat de rollen hem op hel zouden zijn geschreven. Dat was weinig teveel gezegd. Marcel Wernand had zelf de regie I handen, Joop Stringer en Juul S* thof waren weer verantwoordelijk voor respectievelijk licht/geluid en me. Souffleuse Rieneke Gieles ven de een opvallende rol. Tussen de scènes door stapte zij het toneel' om, verkleed als verpleegster, be» te verrijden, kaarten te verhangen enzovoort. De volgende scène spf de zich immers weer een maand af. Dat idee werd nog versterkt® het versneld ronddraaien van de zers van een klok op het toneel.' gineel bedacht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 2