Klif 12 aan vooravond
nieuw theaterseizoen
Dansensemble Argesul:
volkskunst van topniveau
Nioz uit de kunst met
toneel van eigen hand
Streven: grote namenbetaalbare shows
Old timer-show
wordt veel groter
dan vorige keer
Schans-presentatie
naar Maritiem museum
Kijkje in de keuken
bij theater Okidoki
Oosterender kerken
met nieuwe musical
PAGINA 2
TEXELSE COURANT
VRIJDAG 21 APRIL i
Een deel van de orkestsectie van het ensemble Argesul
Na het spectaculaire en door honderden Texelaars bezochte optre
den van het Georgisch staatsensemble „Rustavi" kan Texel bin
nenkort opnieuw kennis maken met een staaltje volkscultuur van
topniveau. Op donderdag 27 april kan men in de burgemeester
De Koning-hal genieten van het dansensemble „Argesul" uit
Roemenië.
Net als de Georgische groep is het
Roemeense gezelschap gecontrac
teerd door de Werkgroep Buitenland
se Ensembles, die het onder dak
brengen van de artiesten en de overi
ge organisatorische beslommeringen
op Texel overlaat aan de sektie
Kunst, Kuituur en Hobby van de
Stichting Ondersteuning Wel
zijnswerk.
Het onderbrengen van de artiesten
verloopt redelijk goed. Na de eerste
oproep hebben zich meerdere Texe
laars als gastheren en gastvrouwen
gemeld. Ongeveer tweederde van het
gezelschap kan nu worden geholpen.
Er zijn dus nog wat adressen nodig.
Wie zijn huis wil openstellen wordt
verzocht kontakt op te nemen met
de administratie van de SOW, tele
foon 15582. De taalbarrière zal min
der groot zijn dan bij de Georgische
groep wante meeste leden van Arge
sul spreken wat Frans, Duits of zelfs
Nederlands. Dat laatste is het gevolg
van het feit dat de groep sinds 1972
meerdere keren in ons land heeft op
getreden. Ongeveer om de twee jaar
wordt een tournee gemaakt.
Volkskunst
De Roemeense volksmuziek en dans
is zeer oud en speelt ook in het da
gelijks leven van het moderne Roe
menië nog een belangrijke rol. Al in
de middeleeuwen trokken groepjes
muzikanten langs nederzettingen en
zorgden op warme zomeravonden
voor opzwepende muziek die de dan
sers naar het dorpsplein lokte. De
klassieke combinatie werd gevormd
door een trommelspeler en een blazer
op een zg. torok-sip (turkenpijp).Daar
naast waren er grotere gezelschap
pen met een uitgebreider
instrumentarium, die belangrijke ge
beurtenissen met hun muziek
opluisterden. Naast dansmuziek
waarbij het ritme heel belangrijk is,
hoorde ook „minnestreel"-muziek vol
De oude trekker- en motorenshow
die op zaterdag 13 en zondag 14
mei a.s. in De Koog wordt gehouden
belooft nog spectaculairder te wor
den dan de vorige keer. Op dit mo
ment zijn voor het tweejaarlijkse
evenement namelijk al meer dan 100
trekkers ingeschreven (dertig meer
dan in 1987) terwijl het aantal deel
nemende auto's (de vorige keer on
geveer 10) meer dan honderd zal
bedragen.
Dat laatste is het gevolg van de be
trokkenheid van de „Luchtgekoelde
VW-club Nederland", een organisatie
van mensen die zich bezig houden
met oude Volkswagen „kevers" en
busjes, voorzien van luchtgekoelde
motor. De leden van de club zullen
hun voertuigen tonen tijdens de
show op 13 mei op het Nikadel-
terrein in De Koog, tegelijk met de
presentatie van oude trekkers.
Het programma van de old timer
show ziet er verder ongeveer hetzelf
de uit als de vorige keer. Vanaf 10.00
uur is het publiek welkom op de Ni-
kadel om te kijken naar de statische
show, de behendigheidswedstrijden,
het défilé en de demonstraties met
de dorsmachine en de stationaire
motoren. De tentoongestelde luchtge
koelde VW-auto's zullen worden ge-
Stichting Texels Museum wil de pre
sentatie „De Schans, een vergeten
monument", gemaakt door Pip Bar
nard en Pieter de Vries aankopen
voor het Maritiem- en Juttersmu-
seum. Kosten: f2500,-.
De presentatie bestaat uit een serie
ingelijste zwart-wit foto's met bege
leidende tekst op borden. Het werd
voor het eerst aan publiek getoond
tijdens de thema-expositie over ver
dedigingswerken, afgelopen zomer in
het raadhuis.
Het Maritiem- en Juttersmuseum wil
meer aandacht besteden aan de
naaste omgeving in Oudeschild en
daarbij wordt gedacht aan Brakestein,
de Schilsloot, de Schans, enz. Met
de foto's en tekst van Barnard en De
Vries kan ook in het museum op
eenvoudige wijze aandacht worden
gegeven aan de Schans.
Het college wil de f2500,- voor de
aankoop wel beschikbaar stellen. Het
gemeentelijke fonds voor aankopen
ten behoeve van musea bevat iets
minder dan f30.000,-.
B en W willen aan de raad vragen of
voortaan door het college mag wor
den beslist over aankopen tot
f5000,-, waarna pas achteraf verant
woording aan de raad plaatsvindt.
weemoed of smart tot het repertoire.
In deze gezelschappen manifesteren
zich soms buitengewone talenten, die
elkaar opzoeken en nieuwe uitblin
kende ensembles vormen, zoals
Argesul.
Variatie
Het programma dat de groep in de
Burgemeester De Koning-hal brengt is
buitengewoon gevarieerd, een bonte
afwisseling van vocale en instrumen
tale muziek en dansen die afkomstig
zijn uit de verschillende districten van
het land.
Kaarten voor de avond kosten in
voorverkoop f12,50 (op de avond zelf
aan de zaal f 15,-). De kaarten zijn
verkrijgbaar bij de VVV, Zegel da
mesmode en het kantoor van de
SOW in dorpshuis d'Ouwe ULO.
Dure spullen weg
Uit een tijdelijk bewoonde woning in
Den Burg is in de eerste maanden
van dit jaar een Cartier-horloge en
een Ray Ben-bril ontvreemd. De tota
le waarde is ongeveer f1700,-.
Na een succesvol eerste seizoen
gaat het Hoornder theater-restaurant
Klif 12 verder op de ingeslagen weg.
Het abonnementen-systeem blijft ge
handhaafd en ook ditmaal is een he
le serie artiesten uit het Nederlandse
kleinkunst-wereldje gecontracteerd.
Nieuw zijn de cabaret- en tapdance-
workshops die komend najaar wor
den gehouden. Het theaterseizoen
gaat zondag van start met een feest
waarbij alle artiesten van het afgelo
pen seizoen zijn uitgenodigd en
wordt opgetreden door „Morsige ty
pes".
Het programma tot en met februari
1990 staat inmiddels vast. Net als
verleden jaar is het tijdens de zomer
maanden elke donderdag raak. Buiten
de zomer wordt de donderdag juist
gemeden en zijn de voorstellingen in
het weekend gepland. Theater
ondernemer Cor van Heerwaarden:
„Uitgaan op donderdag in de winter
werkt niet op Texel. De voorstelling
van Tom Lanoye moest om die reden
worden geannuleerd. De mensen
hebben het dan doodgewoon te druk
met hun verenigingsleven en komen
alleen als ze met een gezelschap iets
te vieren hebben. In de zomer is het
geen punt. Bij de zomervoorstellingen
was zeker de helft van de aanwezi
gen Texelaar."
Dat is mede een gevolg van het
abonnementen-systeem. Zodra het
programma bekend is, kan men de
voorstellingen die men wil bezoeken,
aankruisen. Het voorkeurslijstje wordt
vervolgens ingeleverd onder vooruit
betaling van het hele bedrag aan en
treegelden, of met aanbetaling van
tenminste vijf gulden. Abonnemen
thouders genieten per bezochte voor
stelling f 5,- korting. Dit systeem is
vorig seizoen uitstekend bevallen. On
geveer 110 Texelaars maakten er ge
bruik van en hebben elk minimaal vijf
voorstellingen bezocht. Dé uitschieter
vorig jaar was het optreden van Bri
gitte Kaandorp (in combinatie met
een diner). De avond was in drie da
gen uitverkocht, en dat al een half
jaar voor tijd. Ook voor de shows
van Jules Deelder en Marijke Boon
moest aan belangstellenden nee wor
den verkocht, omdat alle kaartjes wa
ren vergeven. De voorstelling van
Lanoye was de enige die met door
ging wegens gebrek aan belangstel
ling.
Goed geoutilleerd
De artiesten reageerden volgens Van
Heerwaarden onverdeeld wild enthou
siast. Ten eerste vanwege het theater
op zich: de artiesten lieten zich lo
vend uit over de technische uitrusting
die ervoor zorgde dat zij weinig tijd
kwijt waren met afstellen van licht
en geluid. Op de tweede plaats telde
voor de artiesten de spanning van
het op een eiland zijn. Na avond
voorstellingen konden de artiesten
niet direct naar huis terug. Dat leidde
ertoe dat zij zich na afloop tussen
het publiek begaven, zodat menig
Texelaar nu bekende kleinkunstenaars
van nabij kent. De artiesten over
nachtten in het appartement aan de
achterzijde van het theater. Ook dat
ging naar volle tevredenheid en
schiep een band met de Texelse or
ganisatie.
Het kleinkunst-wereldje is maar klein,
zodat Klif 12 al na één seizoen een
behoorlijke naamsbekendheid heeft
verworven. Dankzij de gunstige erva
ringen verkeert Van Heerwaarden
thans in een sterkere onderhande
lingspositie dan vorig jaar. Toen was
Texel nog een uithoek en was Klif 12
volslagen onbekend, nu kan hij
positieve reacties van grote namel
schermen. Hierdoor is het mogeiJ
dat Klif 12 komend seizoen weei'l
goede kwaliteit in huis heeft, terw I
de voorstellingen betaalbaar zijn
Try out<
Sommige artiesten vinden het nan
lijk leuk om een week in Den Hoo
te wonen en te werken met gebrul
making van alle faciliteiten van KG
12. Zo'n repetitieweek kan dannJ
een „try out"-voorstelling worden
besloten. Het populaire duo „Waar
denburg De Jong" is iets dergj
van plan in oktober en „Morsige t
pes" hebben zo'n week in januari
daan. „Klif wordt een beetje eent
out-theatertje", constateert Van H-
waarden. „In elk geval is het op 4
manier mogelijk om grote namen
naar Texel te halen."
Een aantal succesvolle artiesten vj
vorig seizoen keren terug, maar mil
een nieuwe voorstelling. Voorbeen f
hiervan zijn: Montezuma's Revengi
Magnolia, Hans Dorrestijn en Zin-
droom. Bekende nieuwe namen ziji
Herman Finkers (komt in decembei
De Berini's en Dorie van der Klei
eerste voorstelling is op 23 april,
laatste op 25 februari volgend jaar
totaal gaat het om 27 voorstelling!
waarvan er drie niet bij het abonni
ment zijn inbegrepen
Workshopj
Nieuw zijn de workshops. In nove
ber start een tweetal van deze cie
tieve cursussen waarin gezamenlij
naar een eindresultaat wordt toegt
werkt. Er is een workshop cabarel
met medewerking van Bert SchuiSi
(Zindroom) en een workshop tapdz
ce onder leiding van Lisha Nelissed
De workshops duren tot medio
1990, afhankelijk van de belangsi
ling. Aanstaande zondag is de opel
ning van het nieuwe seizoen, te\
de viering van het 1-jarig bestaan
Ie artiesten van afgelopen jaar zijn
hiervoor uitgenodigd en enkelen zJ
len eventueel voor een optredentpl A
zorgen.
presenteerd met technisch
commentaar. De volgende dag maken
zowel de trekkers als de Volkswa
gens een rondrit over het eiland, ech
ter los van elkaar.
Oldtimer in opbouw
Verder is het bestuur van de organi
serende Oude trekker- en motoren
club van plan het publiek te laten
zien wat er komt kijken bij het
restaureren van een antieke auto
en/of motor. Men is op zoek naar
iemand die bezig is een auto of mo
tor op te knappen en bereid is dit
voertuig in half afgewerkt stadium op
het Nikadel-terrein te tonen. Voor het
transport wordt door de vereniging
gezorgd. Wie op deze manier aan het
evenement wil meewerken, wordt
verzocht kontakt op te nemen met
secretaris Smit, telefoon 12132.
Ook degenen die de show van zater
dag extra boeiend en veelzijdig willen
maken door er hun antieke fiets,
bromfiets of ander voertuig te laten
zien, kunnen zich met hem in verbin
ding stellen.
Theatergroep Okidoki gunt ieder die
daarin interesse heeft, aanstaande
woensdagavond een kijkje in de
eigen theaterkeuken. Tijdens deze
„open avond" willen de leden van
deze Texelse groep laten zien hoe zij
improviserend en met speloefeningen
met toneel bezig zijn. De groep houdt
er een duidelijk afwijkende wijze van
repeteren op na. De Okidoki-leden
houden zich een jaar lang bezig met
toneel in de breedste zin van het
woord. Centraal blijft daarbij de sa
menwerking in de groep. Woensdag
wil Okidoki zich dan ook als groep
presenteren, ledereen die iets meer
aan de weet wil komen is welkom,
evenals degenen die belangstelling
hebben om zelf iets aan theater te
doen maar de drempel tot dusver te
hoog vonden. De open avond wordt
gehouden vanaf 20.00 uur in de fysi-
otherapieruimte van het Verpleeghuis
Texel.
Leden van de Hervormde en Gerefor
meerde kerk in Oosterend zullen op
nieuw een musical opvoeren. Dat
gebeurt op zaterdag 6 en zondag 7
mei a.s. in het Gereformeerde kerk
gebouw, aanvang 20.00 uur.
In 1987 en 1988 werd met veel suc
ces de musical „Het ondermaanse
huis" van ds Kees de Bruine ge
bracht. Deze keer is in overleg met
de commissie „Samen opweg" de
keus gevallen op „Het derde uur"
van dezelfde schrijver. Gratis kaarten
voor de uitvoeringen kunnen vanaf
29 april worden afgehaald bij de bak
kerijen Timmer en 't Gouwe Boltje en
Schildersbedrijf Bremer.
Scène uit ..De bijsluiter" met van links naar rechts: Maarten van Arkel. Anneke Bol en de schrijver van het stuk Marcel Wernand.
Comedia de la Nioz deed vrijdag
avond verlangen naar méér. Bedoeld
wordt: méér stukken van de hand
van Nioz-acteur/regisseur Marcel Wer
nand. Met het absurdistische „De
bijsluiter" en het tragi-komische
Niemand heeft meer pijn" steeg de
groep althans naar grote hoogte. Niet
alleen werden deze stukken goed uit
gediept, ook lieten de meeste spelers
voortreffelijke staaltjes amateurtoneel
zien.
Desgevraagd vertelde Wernand dat
hij nog vier zelfgeschreven stukken
op de plank heeft liggen, waaronder
een avondvullende (2 Vi uur) thriller.
De twee eenacters van vrijdagavond
waren de eerste stukken die hij
schreef. Een uitgever in Hoorn vond
ze van dusdanige kwaliteit dat hij ze
direct accepteerde. Omdat de toneel-
markt wordt overspoeld met stukken,
zet dat voor Wernand vooralsnog
geen zoden aan de dijk. Van de op
voeringen door de Comedia de la Ni
oz is hij amper honderd gulden wijzer
gewordenMaar daar gaat het dan
ook niet om.
De ouverture was vrijdag voor de
eenacter „De bijsluiter". Een stuk
waarin woordspelingen en dialogen in
een abnormale, maar niettemin her
kenbare situatie centraal staan. De
term „bijsluiter" heeft verschillende
betekenissen, en elke betekenis werd
in het stuk gebruikt. Ten eerste in de
zin van iemand die zich aansluit,
maar zich daarbij op de een of ande
re manier opdringt aan de ander en
daarbij zelf weinig initiatief toont. Ten
tweede als een gebruiksaanwijzing bij
medicijnen. Ten derde als bijsluiter
voor het leven: de kwaliteiten waarop
mensen worden beoordeeld. Deze
laatste betekenis legt de ware aard
van het stuk bloot, maar dat gebeur
de pas in de laatste scènes. Vóór die
tijd was het voor de toeschouwer
gissen wat er nu eigenlijk precies
loos was. Pas achteraf worden de di
alogen en verbanden duidelijk. Een
knap bedachte opbouw.
Deze opbouw werd even knap gestal
te gegeven door de drie acteurs Mar
cel Wemand, Maarten van Arkel en
Anneke Bol, gestuurd door gast
regisseur Aris van Zeijlen. Wernand
en Van Arkel namen het grootste
deel der dialogen voor rekening. Wer
nand als parfumeriehouder en Van
Arkel als groente-, fruit- en noten-
zaakhouder Zij voeren een twee
gesprek in een wachtkamer,
elkanders achtergronden, „bijsluiters",
aftastend. Hun gemeenschappelijke
interesse is geur, zo blijkt. Een geüni
formeerde juffrouw, Anneke Bol, be
moeit zich enkele malen met het
gesprek. Van Arkel reageert daarop
overdreven belangstellend, Wernand
geïrriteerd. Uiteindelijk worden zij op
geroepen voor de jaarlijkse controle
van hun „bijsluiter", het doel van hun
bezoek. Pas dan wordt duidelijk dat
het de wachtkamer van een „bijslui
terkantoor" betreft en dat de ge
schetste situatie een parodie is op
hoe mensen met elkaar omgaan en
op elkaar reageren. Alle drie acteurs
voelden uitstekend aan hoe je met
taal en gevoelens kunt spelen, uit
gaand van het gegeven dat je in een
wereld van bijsluiters leeft. Met zijn
getimede opmerkingen en merkwaar
dige gebaartjes en mimiek was het
niettemin Wernand die de meeste
aandacht wist te trekken.
Souffleuse was Gré Zonnenberg,
Joop Stringer verzorgde het licht en
geluld en Juul Swarthof had haar
handen vol aan de grime.
Ziekenbroeder
Het tweede stuk, de tragi-komedie in
vier scènes „Niemand heeft meer
pijn", had minder dubbele bodems
dan „De bijsluiter". Overeenkomst is
het langzaam maar zeker toewerken
naar een climax. Het verschil wat dat
betreft was dat de climax ditmaal
wat geforceerder tot stand kwam.
Het stuk speelt zich af in de ont
spanningsruimte van een ziekenhuis,
met tussenpozen van een maand.
Telkens zijn er vier personen aanwe
zig: ziekenbroeder Frits en drie pa
tiënten (twee lopend, één
bedlegerig). Frits is de enige die in al
le scènes opduikt, de anderen veran
deren telkens, conform de
gebruikelijke gang van zaken in een
ziekenhuis. Gesprekken, typetjes en
situaties zijn uiterst herkenbaar voor
ieder die weieens in het ziekenhuis
heeft gelegen.
Broeder Frits heeft het zwaar te ver
duren. Hij lijdt aan een vreemde ziek
te, die zich in de eerste scène lichtjes
openbaart door middel van een
pleister op het voorhoofd en een
plotselinge hoofdpijn-aanval. In sd Ve
twee, een maand later, wordt het de
erger en in de derde nóg erger. In pk
laatste scène doet Frits gebukt en ge
kruipend zijn werk, geplaagd dooi tel
steeds ernstiger aanvallen. De pati is
ten vinden zichzelf echter veel té ie<
ger en negeren het wegkwijnen tl i;
de arme Frits die tenslotte dan od er
dood neervalt zonder dat iemand oj
daaraan aandacht schenkt. Maari fcu
tussen wèl klagen en zeuren. 12
flg
Dolkomisch Ja
Het gegeven werd weinig realise
uitgewerkt, maar dat zorgde voori
verhoging van het komische effeci I
Op het laatst was het zelfs dolko- I
misch en dat was vooral te dan- I
ken/wijten aan het met flair
gezegende spel van Rob Heyman il
Frits. Heyman was pas een maarél
voor de uitvoering ingesprongen n.;l
dat achtereenvolgens twee spelers I
hadden moeten afhaken. Aan met I
was te merken dat Heyman niet ct
eerste keus was.
Wie ook sterk tot het komische
aspect bijdroeg was Aliette Schral
Zij kon zich uitleven in het neerzen
van typetjes, compleet met accers
variërend van de Franse mevrouw
Lieu tot de plat Haagse Ans de
Leeuw. Zij speelde doorgaans het
vrolijke, bijna genezen type. Rogi?
Daan was haar chagrijnige tegenp
In eerste instantie als de aan hei.
fuus" gekluisterde heer NoolinM
als een achterdochtige noorderling
de blinde heer van stand Becking
Roeling. Met zijn ingetogen spel w
Daan niet de meest opvallende ac
teur, maar het pleit voor hem dat'
in een handomdraai toch de typet,^
wist neer te zetten.
Stil spd
Datzelfde geldt voor Aris Bremer,'
als de andere Aris (van Zeijlen) te
gast bij Comedia de la Nioz. Nadi
hij in de eerste scène onherkenba
vermomd als patiënt Erick een on:
vallende rol speelde, vestigde hij ir
scène 2 met prachtig stil spel
zwaargewonde gastarbeider All
Musch de aandacht vrijwel constï
op zich. Hoogtepunt is de ruil van
een broodje met de hem discrime'
de heer Noolink. Deze patiënt (Da
eet snel de kaas van zijn broodje
voordat hij het aan Ali geeft, mae:
zijn vraatzucht verdwijnt snel als b
in het geruilde broodje hapt
en stuit op een bebloed doekje
Bremer was door de Comedia ben
derd omdat de rollen hem op hel
zouden zijn geschreven. Dat was
weinig teveel gezegd.
Marcel Wernand had zelf de regie I
handen, Joop Stringer en Juul S*
thof waren weer verantwoordelijk
voor respectievelijk licht/geluid en
me. Souffleuse Rieneke Gieles ven
de een opvallende rol. Tussen de
scènes door stapte zij het toneel'
om, verkleed als verpleegster, be»
te verrijden, kaarten te verhangen
enzovoort. De volgende scène spf
de zich immers weer een maand
af. Dat idee werd nog versterkt®
het versneld ronddraaien van de
zers van een klok op het toneel.'
gineel bedacht.