Strandingen uit 19e eeuw fraai in kaart gebracht i 9 2 VERBETERDE HERUITGAVE NA DIEPE DUIK IN ARCHIEVEN L M. 8 V' -in ■y, Lwn «WOENSDAG 3 MEI 1989 TEXELSE COURANT PAGINA 11 Vrijdag verschijnt een bijzondere, zelfs unieke kaart van Texel in de handel. Het betreft een volledig herziene uitgave van een land- en zeekaart uit 1863 van J.L. Kikkert, waarop alle toendertijd gestrande schepen zijn ingetekend. Dat was een politieke manoeuvre: Kikkert gebruikte de kaart om de nood zaak van een vuurtoren op Texel aan te tonen. Met succes, want in 1864 mocht hij zelf in Eierland voor de eerste maal het licht ontsteken. Texels expert op het gebied van stran dingen, Klaas Uitgeest uit het Koogerveld, nam een duik in de archieven en bracht tal van nieuwe feiten boven water uit de periode 1832-1851. In die twintig jaar liepen liefst 99 schepen op de Texelse kust. Tientallen opvarenden vonden daarbij op wrede wijze hun graf. In één storm vergingen soms meer dan vijf schepen tegelijk en de jutters lagen in groten getale op de loer. Aan elke stranding zit een verhaal; Klaas Uitgeest dist er in dit artikel een aantal op. De door hem opgespoorde strandingen zijn alle opnieuw ingetekend op de nu (door Langeveld de Rooy) uitgebrachte, prachtig authentiek weergegeven kaart. Samensteller van de oorspronkelijke kaart, Johannes Ludovicus Kikkert, was een man met een enorme staat van dienst: notaris, wethouder, lid der staten van Noordholland en een reeks nevenfuncties. Tussendoor had I hij, geboren Texelaar, dus ook nog I lijd om Texel letterlijk in kaart te I brengen. Kikkert tekende zijn eerste I kaart van Texel in 1846. In 1854 I volgde een verbeterde versie. Van deze tweede kaart kwam in 1863 een herdruk, waarop de strandingen [uitde periode 1848-1860 waren [aangegeven. Kikkert tekende 76 [gestrande schepen in. Voordat we ons op de strandingen I richten, eerst aandacht voor de topo- I grafische kaart van het eiland zelf. [Deschaal is 1 37.500. Enigszins I trots wordt vermeld: „met de inge- dijkte polders Prins Hendrik, het Eijer- I land en de Eendragt". Niet zo Ivieemd, want Texel was nog maar kort tevoren vele vierkante kilometers irijker geworden dankzij de aanwin- [mgvan genoemde polders. Eierland 1 raid drooggelegd in 1835, de Een- I dracht en de PH in de jaren 1846 en 147. Niet alleen déze jaartallen wor- I den op de kaart genoemd, ook van Iandere polders en ook dorpen en Iboerderijen is het „geboortejaar" aan- I gegeven. De Westerweg lag niet in I De Westen maar was de verbinding I lussen Nieuwlanderweg en Postweg, we gingen toen nog via de Schulp- I weg van Den Burg naar Oudeschild, de Middenweg was de voorloper van e Staart in polder Waalenburg maar Iwes tevens de benaming van een weg naar De Koog op de plaats van [dehuidige Pontweg, er was een Klei- Jne Slufter (de tegenwoordige Slufter- Igeul) en de nu niet meer bestaande jGrote Slufter (met in de directe nabij- |heid het reddingbootstationl, Den was nog omgeven door drie ■molens, het dorp 't Horntje bestond Jiog met en De Cocksdorp nauwelijks lende kustlijn liep nog beduidend an- Idersdan anno 1989. Teveel om op te 1 noemen. I Kikkert heeft voorts de diepten langs I de kust aangegeven (in „palmen" en look een stukje Den Helder bij de J kaart betrokken. Interessant zijn sta- tistische gegevens over landbouw, veestapel en bevolking, opgenomen I in enkele tabelletjes in een hoek van ■de kaart. Texel telde anno 1854 6109 1 zielen, bezat 38.523 schapen (export 125.839) en er werd 454 bunder tar- I we verbouwd. ■Kortom: een kaart om uren naar te ■staren en voortdurend te vergelijken Imet de tegenwoordige situatie. Aktes it hoofde van zijn beroep was nota- Kikkert vrij exact op de hoogte n veel strandingen langs de Texelse Van de meeste gestrande sche- in werd namelijk een akte opge- 't, nodig voor de rederijen 'dflens de juridische en financiële af- *elin9. Een akte bestond bijvoor- leeld uit een zogeheten epsverklaring", een nauwkeuri- "mschrijving van de gebeurtenis- h die aan het vergaan van een 'P vooraf waren gegaan. Zo'n ver garing w |P"ein en werd ondertekend door de ka- n cornP'ete bemanning (indien ™l. Ook maken de notarisaktes ln9 van eventuele verkopingen «"gelijke, zodat zij (amateur- Orici een betrouwbaar en gede- I inzicht geven van scheeps- Per> en het vervolg erop. Pi zo n historicus, Klaas Uitgeest _onaakte er gretig gebruik van bij asPeuringen in het Rijksarchief Kikkert, maker van de originele kaart. te Haarlem. Met zijn graafwerk stond hij aan de basis van de heruitgave van Kikkerts kaart. Aanleiding vormde een lijst van Teke- le Rijnsz Zwaai, een goede kennis van notaris Kikkert en ook betrokken bij de pogingen om een Texelse vuur toren op te richten. De te Terschelling geboren Zwaai (1799-1896) was on derwijzer, eerst in Den Hoorn en later in Oudeschild. Afkomstig uit een fa milie van zeevarenden en zelf oud zeeman, bracht hij de Oudeschilder jeugd zeevaartkundige kennis bij. Zwaals lijst vermeldt de op de Texel se kust gestrande schepen in de pe riode 1836 tot en met 1850. In totaal waren dat er zestig. Uitgeest kwam in het bezit van een kopie van de lijst, toen hij op zoek was naar ander oud materiaal in het archief van de KNZHRM. De nieuwsgierig heid van Uitgeest was gewekt. Met de lijst in de hand toog hij naar Haar lem voor een bezoek aan het Rijksar chief, een instantie waar hij tot dat moment niet eerder was geweest. Gouverneur De reden van deze onderneming was dat in Haarlem zich de strandvonderij-archieven van de gou verneur bevonden. Telkens als er een schip was gestrand, moest de plaat selijke opperstrandvonder daarvan melding maken bij „den Heer Staats raad Gouverneur der Provincie Noord holland". Aan de hand het registratienummer van de strandvon derij Texel trachtte Uitgeest meer ge gevens over de door Zwaai opgesomde strandingen te achterha len. Tevens controleerde hij of de lijst juist en/of volledig was. In het gou verneursarchief, afdeling strandvonde rij, kon Uitgeest tot zijn bevreemding sommige schepen van Zwaals lijst echter niet vinden. Dat zette hem op een nieuw spoor: de notarisarchieven van Texel, die eveneens in Haarlem worden be waard en teruggaan tot circa 1600. Uit de aantekeningen van de notaris sen mr. W. Bok en J.L. Kikkert (de kaartmaker) probeerde Uitgeest de ontbrekende gegevens te destilleren. Nieuwe bron Dat lukte, maar hij bleek tevens een nieuwe bron te hebben aangeboord. Uit de notarisaktes kwam een aantal niet op de lijst van Zwaai vermelde strandingen aan het licht. Volledig was de informatie nog niet, naar de smaak van Klaas Uitgeest. De notari sakten gaven namelijk vaak geen pre cieze plaatsbepaling, maar slechts het summiere „schip gestrand op de kust van Texel". Opvallend was ver der dat de notaris wél uitgebreid de lading beschreef, maar welke perso nen zich aan boord bevonden en wie de ramp niet hadden overleefd was van ondergeschikt belang. Klaas Uitgeest liet zich echter niet voor één gat vangen en spitte verder. Aan de hand van de door de notaris genoemde data dook hij in de burger lijke stand van de gemeente Texel. Overlijdensaktes van drenkelingen werden namelijk in het Texelse perso nenregister opgetekend. De laatste stukjes van de puzzel wer den gevonden na een tip van wijlen Gijs Oskam. Voor de historische vere niging had die zitten bladeren in het zogeheten „Vrede en politiegereghte- narchief". Na raadpleging van de daarin opgeslagen feiten had Uitgeest zijn lijst compleet. Hij kwam tot een totaal van 99 gestrande schepen over de periode 1832-1851. Hoewel in ogenschouw moet worden geno men dat Uitgeest vijf jaar méér bij zijn onderzoek had betrokken, was dat een aanzienlijke aanvulling op de lijst-Zwaal. Bewijsstukken Klaas Uitgeest: „De mensen hebben geen idee hoeveel werk in die re search zit. Ik ging telkens voor een hele dag naar Haarlem. De ene dag had ik vijf schepen te pakken, de an dere keer niets. Het was niet gemak kelijk om alles te achterhalen, maar het was me de moeite zeker waard. Naspeuringen doen in oude archieven vind ik het mooiste van alles. Ik heb ervoor gezorgd dat ik van alle 99 strandingen een bewijsstuk heb. He- M.ITISTIIK 1X1 I.AMjmiliW ix VtlKTAPÏl rit«f«-»lr»-klhr»l ju GuiuW» Kouv1un<l OVFK v E E STA I' E I. I.\ 1854 ZIJ5 VAX TEXFl AJ'CFYUKRD KEVOI K I Cr GlO't Z1KU N !>c lifri /V- /OV V- II. <\4lok*4lorp Fragment van de nu ui Texelse kust. laas zijn de plaatsaanduidingen wel eens ruw: „achter de Westen" of „tussen de Slufters" staat er dan. Of alle schepen exact op de goede plaats op de kaart zijn ingetekend, is om die reden niet vast te stellea" Zijn bewijsstukken, die ontzettend veel informatie over de in kaart ge brachte strandingen verstrekken, zul len vooralsnog niet worden gebundeld en uitgegeven, hoewel dat in combinatie met de kaart een bij zonder inzichtelijk geheel zou vor men. Agnes De grootste ramp uit het tijdsvak 1832-1851 was het vergaan van de „Agnes", op 19 december 1849. In een vreselijke storm strandde het schip ten noorden van De Koog, 44 opvarenden verdronken, 19 werden gered. De „Agnes" voer onder Russi sche vlag, maar had als thuishaven Bremen. Het voer op de lijn New York-Bremen en vervoerde tabak en passagiers. „Het zag zwart van de jutters op het strand, zeker 200 man had zich verzameld. Ze verwachtten een vette buit, met het oog op geld, sieraden en andere waardevolle bezit tingen van de passagiers", zo maakte Klaas Uitgeest uit de archieven op Het was noordenwind, de spullen dreven langs de hele kust en kwa men nog ten zuiden van Den Hoorn op het strand. Geen strandvonder die dat allemaal in de gaten kon houden. waaruit duidelijk biijkt welk schoepskerkhof in nauwelijks twintig jaar tijd II832-I851I ontstond voor de Klaas Uitgeest met ..zijn" kaart voor zich op tafel. „Eigenlijk verzamel Ik ellende", zegt hij zelf van zijn bijzondere hobby Op 10 januari 1850 had de burge meester een publicatie aangeplakt bij het raadhuis. Het werd de bevolking verboden op het strand in de buurt van het „Agnes"-wrak te komen in verband met dieverij. Correspondentie Over de kwestie ontstond vervolgens een uitgebreide en ook vermakelijke correspondentie met de gouverneur. Klaas Uitgeest las er met rode oor tjes over in het strandvonderij-archief. Zo bleek dat kapitein Arensveld van de „Agnes" boos was op de op perstrandvonder van Texel (notaris Bok), omdat die zoveel van de lading verloren had laten gaan. Bok betoog de dat hij er weinig aan kon doen, zo schreef hij in een brief aan de gou verneur. „Dat is ook logisch", vertelt Uitgeest. „De tabak spoelde aan in grote vaten. De jutters stonden 's nachts klaar om ze snel de duinen in te rollen." Ooggetuige Welke verschrikking de stranding van de „Agnes" was, blijkt uit een oog- getuigeverslag van de 16-jarige Jacob Buys, roeier aan boord van de red dingboot. „Het was een afschuwelijk gezicht, de lijken hingen te zwabbe ren in het tuig. We hebben de leven den opgepikt, acht uit de grote mast, acht uit de bezaanmast en drie uit de fokkemast. Degenen die niet meekonden, schreeuwden vreselijk. Later haalden we hen ook. Sommigen hadden zich vastgebon den aan de hutten en slingerden te gen het schip aan. Alle vrouwen aan boord verdronken, ik zie er nog dui delijk twee voor me, een oude en een jonge", aldus het aangrijpende relaas. Voor Klaas Uitgeest een van de meest interessante stukken die hij verzamelde. „Over deze ramp wist ik aanvankelijk niet meer dan in het jubileumboek van de reddingsmaatschappij („De reddingboot, 1824-1924", red stond. Dat was maar een heel sum mier verhaaltje. Maar nu kan ik me de hele gebeurtenis van A tot Z voor de geest halen." Opvallend Klaas Uitgeest ontdekte dat de twee Texelse reddingboten (Den Hoorn en De Krim) slechts bij vier van de 99 strandingen waren betrokken. De meeste opvarenden kwamen er met eigen boten af. De reddingboot was ook niet zo snel ter plekke als tegen woordig; de boot moest met paarden in zee worden gebracht. Een voorbeeld van een redding uit 1834. Op 21 januari van dat jaar strandde de Deense galjas „Dronning Maria" ter hoogte van het Zanddijks huis (bij de Grote Slufter). De zeven bemanningsleden wisten zich in vei ligheid te brengen. De volgende dag een sensatie: het Nederlandse kof schip „Aurora" strandde op vrijwel dezelfde plaats en lag op z'n zij. Het zag er met best uit. De kapitein van de Deen was echter nog in de buurt en ontpopte zich als reddende engel. Hij nam de sloep van de opperstrand- 1 vonder, die nog op het strand lag in verband met de lading van de „Dron ning Maria" en slaagde erin nog een deel van de bemanning te redden. Een record werd gevestigd op 4 de- 2 cember 1863. In een vliegende storm strandden toen liefst elf schepen op W de Texelse kust: Denen, Zweden, No- ren, Belgen, Russen en Nederlanders „Je zult toen maar een fototoestel bij je hebben gehadverzucht Klaas Uitgeest. Niet op kaart? Is het mogelijk dat ondanks alle naspeuringen gestrande schepen op de kaart ontbreken? Uitgeest: „Ja, dat kan best. Dat gaat dan om sche pen die de officiële registers nooit hebben gehaald. Vermoedelijk sche pen die niet hoog op het strand la gen. Zij konden dan worden vlotgetrokken door vissersschepen of waren in staat zichzelf met behulp van een ankerspil weer in beweging te zetten. Volgens mij is het uitgeslo ten dat schepen die hoog op het strand kwamen, weer werden vlot getrokken. Ze zakten snel weg en graafmachines waren er toen niet. Schepen maakten alleen een kleine kans als ze bij mist bij laag water op een bank waren gelopen Bij hoog water konden ze dan weer loskomen. Voor alle andere schepen, was er maar één oplossing: slopen." Uitgave Hoe dan ook, de kaart is een unieke documentatie. Niet alleen voor inge wijden interessant, maar ook voor vele Texelaars een boeiend bezit voor aan de wand. Klaas Uitgeest was een jaar of vijf geleden al bij de eer ste plannen voor heruitgave betrok ken. Gerrit de Haan, toenmalig directeur van de Stichting Texels Mu seum, wilde de kaart van Kikkert in oude staat opnieuw laten drukken. Het stichtingsbestuur stak daar met het oog op de hoge kosten echter een stokje vóór. Drukkerij/uitgeverij Langeveld de Rooy uit Den Burg zag er echter brood in. Er ging een verzoek naar B en W om gebruik te mogen maken van een relatief gaaf exemplaar uit 1863, dat in het bezit van de gemeente was. LenR kreeg toestemming van de gemeente om deze kaart opnieuw uit te geven. Eenvoudiger gezegd dan gedaan. Van de originele kaart werden diverse op namen (litho's) gemaakt. Door lithograaf Lidro te Zandvoort werden de door Kikkert ingetekende wrakken weggetoucheerd, evenals een aantal drukfouten. Scheurtjes en vouwen in het origineel werden even eens onzichtbaar gemaakt en op nieuw ingekleurd. Bij LenR werden alle door Klaas Uitgeest aangegeven gestrande schepen naar scheepstype ingetekend, een bijzonder nauwkeurig en arbeidsintensief karwei. De aldus „opgepepte" kaart werd vervolgens in full colour gedrukt. De Bolder zorg de voor verpakking en opslag. De kaart kost ƒ14,95 en is met ingang van vrijdag verkrijgbaar bij diverse verkooppunten op heel Texel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 11