Grom c2wartsjexeh in het harL,
,Geen geloof meer in
oplossing geluidhinder"
faas doet supermarkten over aan Unigro
Starfighter blikvanger
op vliegveld Texel
G wacht landelijke
ie Texel niet af
Van Voor prijzen voor
topkwaliteit en
lange levensduur
995,-
1395,-
Ijzerhandel b.v.
Boys vanaf maandag
met loten op pad
Materiële schade
WOENSDAG 3 MEI 1989
IéRICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.378
tie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
L12741 in -m -m "W Verschijnt dinsdags en vrijdags,
luftrktiid deze week tot en met dinsdag a.s.: Tessa de Graaf f, Pater m J- MAbonnementsprijs /20,20 per kwartaal; los fl.-
1791 DP Den Burg, telefoon 02220 15639. m M /i /i f Ms* s*i m M SM
,plein o
Postgiro 652.
iidwrtenties, abonnementen, etc.: *-^7 Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17.636
e,eld De ROOV BV. Postbus 11, 1790 AA Den Burg, y V_^/ Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67 34.60.398.
02220-12741. Telefax 02220 - 14111 -
et ingang van afgelopen maandag is Joop Maas supermarkt-
lenaar èf. Hij heeft zowel zijn zaak in Den Burg als die in De
og verkocht aan Unigro uit Houten (Utrecht). Unigro heeft een
drijfsleider ad interim aangesteld en zal op de oude voet door-
laien, met overname van alle personeel. Voor beide zaken is
igro op zoek naar een nieuwe exploitant. Volgens Joop Maas
eft hij het besluit om te stoppen genomen omdat hij geen ver-
uwen heeft in een goede oplossing voor de al jaren slepende
uidhinder-kwestie. Een rapport met onderzoeksresultaten en
igelijke oplossingen werd eveneens maandag openbaar ge-
akt.
rapport, in opdracht van Maas
lesteld door ingenieursbureau
landelijke actie die de gemeente
tl heeft ontketend om meer ze-
ild te krijgen over de toekomsti-
omvang van het gemeentefonds,
ft vooralsnog weinig indruk ge-
akt op het bestuur van de Vereni-
van Nederlandse Gemeenten
i|. Het bestuur zal overgaan tot
ertekening van het deelakkoord
Binnenlandse Zaken, aldus deel-
VNG-directeur mr. Klaas de Vries
K week per brief mee.
d vindt zoals bekend de tijd voor
s ondertekening nog niet rijp. Het
moet zich volgens de gemeente
tevreden stellen met het thans
title compromis. De brief van de
rate Texel is volgens De Vries
n de besluitvorming meegewo-
Tejels gemeentesecretaris Piet
n vraagt zich af wat het VNG-
luur zal doen als er een ..olievlek-
krng" optreedt en bijvoorbeeld
derd andere gemeenten aan de
e meedoen. Enkele Noordholland-
■ollega-gemeenten (Wieringer-
ir, Zijpe en Callantsoog) hebben
ssen het Texelse initiatief on-
iteund. Ook deed de Raad voor
ïemeentefinanciën (die het rijk
de algemene uitkering uit het
reentefonds adviseertl een duit in
takje in de Staatscourant van 28
I. De raad concludeert dat de vo-
Jjaar toegezegde investeringsimpuls
f50 miljoen voor de gemeenten
«reikend zal blijken te zijn. Met
oog op de verwachte investerin-
voor het milieu en aanleg/onder-
d van wegen zullen verscheidene
leenten in de problemen komen
hun begroting sluitend te krijgen,
■raad adviseert daarom de algeme-
«tkering voor 1990 met ruim
0 miljoen te verhogen.
Oranjewoud uit Heerenveen, heeft
geen verrassende gezichtspunten
opgeleverd. In grote lijnen komen de
bevindingen overeen met de conclu
sies van een eerder gehouden
akoustisch onderzoek door Provincia
le Waterstaat. Metingen wezen uit
dat de woningen boven de super
markt een extreem laag achter
grondsniveau" hebben. Oftewel: de
woningen zijn zó goed geïsoleerd dat
geluiden van buitenaf extra snel op
vallen. De bouwconstructie zou in
orde zijn, hoewel geluid van werk
zaamheden in het magazijn wel via
de wanden naar de woningen erbo
ven wordt doorgegeven. Het rapport
noemt maatregelen om deze „piek-
geluiden" te beteugelen. Aanstaan
de maandag vindt hierover een
gesprek plaats tussen de gemeente
en Maas (en mogelijk Unigro).
In dat gesprek moet een afspraak
worden gemaakt over de te kiezen
oplossing en binnen welke termijn
deze moet worden gerealiseerd. De in
het rapport aangegeven oplossingen
variëren sterk. Mogelijkheden zijn het
aanbrengen van een zwevende dek-
vloer in het magazijn, aanpassen van
de lorries (aanbrengen van rubberen
wielen) en pallets (op luchtbanden),
het inzamelen van flessen laten
plaatsvinden op „een verend op
gesteld plateau" en het hakblok los
koppelen van de bestaande vloer.
Ook onderzocht is de verplaatsing
van het magazijn naar de zijde van
de voetgangerspassage, zoals door
Maas was voorgesteld. Volgens de
onderzoekers zou dit de situatie ver
beteren; dit is mede vastgesteld aan
de hand van geluidmetingen in de
woningen die in dat geval boven het
magazijn komen te liggen. Verder
moeten, om aan de eisen van een
nieuwe hinderwetvergunning te kun
nen voldoen, de ventilatoren op het
dak van een zogeheten „suskas"
worden voorzien. In alle gevallen is
het uiteindelijke resultaat afhankelijk
van menselijk gedrag, aldus luidt een
conclusie in het rapport.
Norm
Een andere conclusie is dat volgens
het rapport relatief goedkope oplos
singen mogelijk zijn. De te kiezen
oplossing hangt sterk af van de norm
die de gemeente stelt voor het maxi
male geluidsniveau in de woningen.
Het wettelijk toelaatbare niveau is 35
dBa, in de betrokken woningen is het
niveau 25 dBa. Als gekozen wordt
voor laatstgenoemde norm, zal Maas
zware maatregelen moeten treffen en
dus diep in de buidel moeten tasten.
Een compromis van 30 dBa is niet
onwaarschijnlijk, aldus liet men op de
gemeentelijke afdeling milieu door
schemeren. Chef milieubeheer Anton
Wilkens: „De vraag die dan kan wor
den gesteld, is: in hoeverre mag de
stilte die in de bovenwoningen
heerst, consequenties hebben voor
de bedrijfsvoering beneden?"
Op de vraag wat er aan de hand zou
zijn, indien de woningen minder goed
zouden zijn geïsoleerd, antwoordt
Wilkens: „Een groot deel van de hin
der die wordt veroorzaakt door de
Joop Maas trekt voor het laatst de deur van zijn supermarkt achter zich dicht. Vele klanten kwamen maandag aan de vaste deur. omdat in ver
band met de overname de winkel de gehele dag wegens inventarisatie was gesloten.
supermarkt, zou dan zijn vervallen in
de grotere achtergrondruis. Door de
stilte die nu in de woningen heerst,
dringen de supermarktgeluiden extra
snel door. Je kunt dit het beste zó
uitdrukken: als je in een doodstille
kamer zit, hoor je een speld vallen."
Geen lek
Een „lek" in de bouwconstructie is
door het onderzoek niet aangetoond.
Wilkens: „Helaas, we hadden daarop
gehoopt. Dan hadden wellicht een
voudige en tevens afdoende oplossin
gen mogelijk geweest. Volgens het
rapport deugt de constructie."
Indien de supermarkt straks aan de
norm voldoet, betekent dat overigens
niet automatisch dat de bewoners
geen hinder meer zullen ondervinden.
Wilkens: „Dat is nu de kern. Met het
vaststellen van de norm maken we
een belangenafweging. Enerzijds
Maas, anderzijds de klagende partij.
Mits goed gemotiveerd kunnen we
nu de keuze maken die wij willen."
Deze keuze, het resultaat van het
overleg van aanstaande maandag,
moet nog wel worden goedgekeurd
door B en W. Bij het overleg zullen
geen gemeentebestuurders aanwezig
zijn.
Twee kwaden
Ook na de verkoop van de super
markt aan de Vogelenzang blijft Joop
Maas dus vooralsnog gesprekspartner
voor de gemeente Contractueel
heeft hij zich tegenover Unigro ver
plicht voor een oplossing voor de ge
luidhinder te zorgen. Joop Maas:
„Het was een keuze tussen twee
kwaden. Die aanpassingen moet ik
betalen, daar kom ik niet onderuit. In
het ene geval, als ik de supermarkt
had aangehouden, zou dat tot een
faillissement kunnen leiden en raak ik
ook privé alles kwijt. Stel dat ik een
zwevend vloertje van een paar ton
moet laten aanleggen, dan moet ik
dat eerst maar weer eens zien terug
te verdienen. Bovendien moet je nog
maar afwachten of die oplossing
werkelijk helpt. Misschien kom je er
wel nooit vanaf. In het andere geval,
de zaak verkopen wat ik nu dus heb
gedaan, kost het me ook een hoop
geld, maar nu heb ik de zekerheid
van het geld uit de verkoop en de
supermarkt is gered."
Knoop doorgehakt
Op de vraag waarom hij het rapport,
dat op 1 mei bij de gemeente binnen
moest zijn, niet heeft afgewacht,
zegt Joop Maas: „Ik heb het gevoel
Lees verder pagina 2
Sinds maandag staat op het vliegveld Texel een F 104 Starfigh
ter te pronk. De 17 meter lange straaljager moet onderdeel wor
den van de collectie van het toekomstige luchtvaartmuseum en
heeft een voorlopig plaatsje gekregen voor het platform bij de
hangar. Ook als het museum niet van de grond zou komen,
vormt het daar een aardige blikvanger voor de bezoekers van
het veld.
>AB0 grasmaaier type 43 4 TH
*3 cm maaibreedte, krachtige
'"takt benzinemotor, centrale
naaihoogteverstelling, gemak
lik starten door electronische
Wsteking.
jormaal f1440,-
zolang de voorraad strekt
IAB0 grasmaaier type 52 4 TH
cm maaibreedte, krachtige
Takt benzinemotor, centrale
Maihoogteverstelling, gemak
lik starten door electronische
ontsteking,
formaal 72016,-
u. zolang de voorraad strekt
grasmaaiers met 2 jaar
jarantie en 15 jaar garantie op
het maaihuis.
12346
De dieplader met de Starfighter lontdaan van staan en vleugels, die op de tweede dieplader lagenI arriveert bij het Vliegveld Texel.
Met de kraan van Meijert Boon werd het toestel van de wagen getild, waarna het landingsgestel naar huiten kon worden gedraaid en de F 104
op zijn voetstuk kon worden gezet. IFoto's Dirk Kuiterl.
Het meer dan 25 jaar oude toestel
hoorde tot het op de Vliegbasis Vol-
kel gestationeerde 312 Squadron en
vloog voor het laatst op 8 november
1984. Vliegtuigen van dit type waren
inmiddels verouderd en werden opge
volgd door de F 16. Ze waren boven
dien versleten en daarom ongeschikt
om te worden verkocht. Musea in
binnen- en buitenland hadden er ech
ter wel belangstelling voor en haven
meester Ed de Bruijn van het
Vliegveld Texel meldde zich als gega
digde om te voorkomen dat hij straks
achter het net zou vissen. Volgens
de officiële regels was het niet mo
gelijk dat het Texelse vliegveld eige
naar werd, maar het was wel
mogelijk het toestel „voor onbeperkte
tijd in bruikleen" te krijgen, wat in de
praktijk op hetzelfde neerkomt. Er
waren geen kosten aan verbonden.
Alleen de kosten van het transport
moesten worden vergoed. Dat was
nog een vrij hoog bedrag omdat de
gedeeltelijk gedemonteerde F 104
vanaf de basis Ypenburg bij Den
Haag met twee diepladers en een be
geleidende auto van de luchtmacht
bergingsdienst naar Texel moest wor
den gebracht. Verder was door de
Luchtmacht bedongen dat het toestel
door eigen mensen in elkaar gezet
moest worden.
De operatie heeft voor het vliegveld
of de stichting die zich bezig houdt
met het van de grond brengen van
het luchtvaartmuseum echter geen fi
nanciële gevolgen, dank zij bereidwil
lige sponsors: Teso (bootvervoer),
firma Tatenhove (betonnen voetstuk),
Meijert Boon (het met de kraan op
zijn plaats zettenl en het expeditiebe
drijf Air Tex International (dieplader-
transport over de weg). Onder leiding
van sergeant I L.M.J. van Tiggelen
hadden de monteurs van de lucht
macht twee dagen nodig om het
toestel in elkaar te zetten.
Het vliegtuig verkeert uiterlijk in vrij
goede staat, al zitten hier en daar
wat plekken corrosie, als gevolg van
het jarenlang staan in de open lucht.
De loterij van Texelse Boys ten be
hoeve van de verbouwing van de clu
baccommodatie beleefde tijdens de
koninginnemarkt een voorzichtige
start. Vanaf maandag barst de loten-
verkoop pas écht los. Komende week
zullen de leden namelijk massaal met
loten, die vijf gulden per stuk kosten,
langs de deur gaan. Dat gebeurt over
het hele eiland. Alle senioren, dames,
A- en C-jumoren hebben een wijk tot
hun beschikking gekregen. Vlotte lo-
tenkopers maken kans op extra prij
zen. Tijdens de feestavond van het
Boys Pinkstertoernooi, zondagavond
14 mei, volgt namelijk een eerste
trekking.
Een 58-jarige automobilist uit Den
Burg wilde zaterdag op de Emmalaan
linksaf. Op dat moment werd hij in
gehaald door een 17-jarige bromfiet
ser. Er volgde een botsing waarbij
zich alleen materiële schade
voordeed.