Grom c2wartsjexeh in het harL, ,Geen geloof meer in oplossing geluidhinder" faas doet supermarkten over aan Unigro Starfighter blikvanger op vliegveld Texel G wacht landelijke ie Texel niet af Van Voor prijzen voor topkwaliteit en lange levensduur 995,- 1395,- Ijzerhandel b.v. Boys vanaf maandag met loten op pad Materiële schade WOENSDAG 3 MEI 1989 IéRICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.378 tie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon L12741 in -m -m "W Verschijnt dinsdags en vrijdags, luftrktiid deze week tot en met dinsdag a.s.: Tessa de Graaf f, Pater m J- MAbonnementsprijs /20,20 per kwartaal; los fl.- 1791 DP Den Burg, telefoon 02220 15639. m M /i /i f Ms* s*i m M SM ,plein o Postgiro 652. iidwrtenties, abonnementen, etc.: *-^7 Bankrelaties: Amro Bank nr 46.99.17.636 e,eld De ROOV BV. Postbus 11, 1790 AA Den Burg, y V_^/ Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67 34.60.398. 02220-12741. Telefax 02220 - 14111 - et ingang van afgelopen maandag is Joop Maas supermarkt- lenaar èf. Hij heeft zowel zijn zaak in Den Burg als die in De og verkocht aan Unigro uit Houten (Utrecht). Unigro heeft een drijfsleider ad interim aangesteld en zal op de oude voet door- laien, met overname van alle personeel. Voor beide zaken is igro op zoek naar een nieuwe exploitant. Volgens Joop Maas eft hij het besluit om te stoppen genomen omdat hij geen ver- uwen heeft in een goede oplossing voor de al jaren slepende uidhinder-kwestie. Een rapport met onderzoeksresultaten en igelijke oplossingen werd eveneens maandag openbaar ge- akt. rapport, in opdracht van Maas lesteld door ingenieursbureau landelijke actie die de gemeente tl heeft ontketend om meer ze- ild te krijgen over de toekomsti- omvang van het gemeentefonds, ft vooralsnog weinig indruk ge- akt op het bestuur van de Vereni- van Nederlandse Gemeenten i|. Het bestuur zal overgaan tot ertekening van het deelakkoord Binnenlandse Zaken, aldus deel- VNG-directeur mr. Klaas de Vries K week per brief mee. d vindt zoals bekend de tijd voor s ondertekening nog niet rijp. Het moet zich volgens de gemeente tevreden stellen met het thans title compromis. De brief van de rate Texel is volgens De Vries n de besluitvorming meegewo- Tejels gemeentesecretaris Piet n vraagt zich af wat het VNG- luur zal doen als er een ..olievlek- krng" optreedt en bijvoorbeeld derd andere gemeenten aan de e meedoen. Enkele Noordholland- ■ollega-gemeenten (Wieringer- ir, Zijpe en Callantsoog) hebben ssen het Texelse initiatief on- iteund. Ook deed de Raad voor ïemeentefinanciën (die het rijk de algemene uitkering uit het reentefonds adviseertl een duit in takje in de Staatscourant van 28 I. De raad concludeert dat de vo- Jjaar toegezegde investeringsimpuls f50 miljoen voor de gemeenten «reikend zal blijken te zijn. Met oog op de verwachte investerin- voor het milieu en aanleg/onder- d van wegen zullen verscheidene leenten in de problemen komen hun begroting sluitend te krijgen, ■raad adviseert daarom de algeme- «tkering voor 1990 met ruim 0 miljoen te verhogen. Oranjewoud uit Heerenveen, heeft geen verrassende gezichtspunten opgeleverd. In grote lijnen komen de bevindingen overeen met de conclu sies van een eerder gehouden akoustisch onderzoek door Provincia le Waterstaat. Metingen wezen uit dat de woningen boven de super markt een extreem laag achter grondsniveau" hebben. Oftewel: de woningen zijn zó goed geïsoleerd dat geluiden van buitenaf extra snel op vallen. De bouwconstructie zou in orde zijn, hoewel geluid van werk zaamheden in het magazijn wel via de wanden naar de woningen erbo ven wordt doorgegeven. Het rapport noemt maatregelen om deze „piek- geluiden" te beteugelen. Aanstaan de maandag vindt hierover een gesprek plaats tussen de gemeente en Maas (en mogelijk Unigro). In dat gesprek moet een afspraak worden gemaakt over de te kiezen oplossing en binnen welke termijn deze moet worden gerealiseerd. De in het rapport aangegeven oplossingen variëren sterk. Mogelijkheden zijn het aanbrengen van een zwevende dek- vloer in het magazijn, aanpassen van de lorries (aanbrengen van rubberen wielen) en pallets (op luchtbanden), het inzamelen van flessen laten plaatsvinden op „een verend op gesteld plateau" en het hakblok los koppelen van de bestaande vloer. Ook onderzocht is de verplaatsing van het magazijn naar de zijde van de voetgangerspassage, zoals door Maas was voorgesteld. Volgens de onderzoekers zou dit de situatie ver beteren; dit is mede vastgesteld aan de hand van geluidmetingen in de woningen die in dat geval boven het magazijn komen te liggen. Verder moeten, om aan de eisen van een nieuwe hinderwetvergunning te kun nen voldoen, de ventilatoren op het dak van een zogeheten „suskas" worden voorzien. In alle gevallen is het uiteindelijke resultaat afhankelijk van menselijk gedrag, aldus luidt een conclusie in het rapport. Norm Een andere conclusie is dat volgens het rapport relatief goedkope oplos singen mogelijk zijn. De te kiezen oplossing hangt sterk af van de norm die de gemeente stelt voor het maxi male geluidsniveau in de woningen. Het wettelijk toelaatbare niveau is 35 dBa, in de betrokken woningen is het niveau 25 dBa. Als gekozen wordt voor laatstgenoemde norm, zal Maas zware maatregelen moeten treffen en dus diep in de buidel moeten tasten. Een compromis van 30 dBa is niet onwaarschijnlijk, aldus liet men op de gemeentelijke afdeling milieu door schemeren. Chef milieubeheer Anton Wilkens: „De vraag die dan kan wor den gesteld, is: in hoeverre mag de stilte die in de bovenwoningen heerst, consequenties hebben voor de bedrijfsvoering beneden?" Op de vraag wat er aan de hand zou zijn, indien de woningen minder goed zouden zijn geïsoleerd, antwoordt Wilkens: „Een groot deel van de hin der die wordt veroorzaakt door de Joop Maas trekt voor het laatst de deur van zijn supermarkt achter zich dicht. Vele klanten kwamen maandag aan de vaste deur. omdat in ver band met de overname de winkel de gehele dag wegens inventarisatie was gesloten. supermarkt, zou dan zijn vervallen in de grotere achtergrondruis. Door de stilte die nu in de woningen heerst, dringen de supermarktgeluiden extra snel door. Je kunt dit het beste zó uitdrukken: als je in een doodstille kamer zit, hoor je een speld vallen." Geen lek Een „lek" in de bouwconstructie is door het onderzoek niet aangetoond. Wilkens: „Helaas, we hadden daarop gehoopt. Dan hadden wellicht een voudige en tevens afdoende oplossin gen mogelijk geweest. Volgens het rapport deugt de constructie." Indien de supermarkt straks aan de norm voldoet, betekent dat overigens niet automatisch dat de bewoners geen hinder meer zullen ondervinden. Wilkens: „Dat is nu de kern. Met het vaststellen van de norm maken we een belangenafweging. Enerzijds Maas, anderzijds de klagende partij. Mits goed gemotiveerd kunnen we nu de keuze maken die wij willen." Deze keuze, het resultaat van het overleg van aanstaande maandag, moet nog wel worden goedgekeurd door B en W. Bij het overleg zullen geen gemeentebestuurders aanwezig zijn. Twee kwaden Ook na de verkoop van de super markt aan de Vogelenzang blijft Joop Maas dus vooralsnog gesprekspartner voor de gemeente Contractueel heeft hij zich tegenover Unigro ver plicht voor een oplossing voor de ge luidhinder te zorgen. Joop Maas: „Het was een keuze tussen twee kwaden. Die aanpassingen moet ik betalen, daar kom ik niet onderuit. In het ene geval, als ik de supermarkt had aangehouden, zou dat tot een faillissement kunnen leiden en raak ik ook privé alles kwijt. Stel dat ik een zwevend vloertje van een paar ton moet laten aanleggen, dan moet ik dat eerst maar weer eens zien terug te verdienen. Bovendien moet je nog maar afwachten of die oplossing werkelijk helpt. Misschien kom je er wel nooit vanaf. In het andere geval, de zaak verkopen wat ik nu dus heb gedaan, kost het me ook een hoop geld, maar nu heb ik de zekerheid van het geld uit de verkoop en de supermarkt is gered." Knoop doorgehakt Op de vraag waarom hij het rapport, dat op 1 mei bij de gemeente binnen moest zijn, niet heeft afgewacht, zegt Joop Maas: „Ik heb het gevoel Lees verder pagina 2 Sinds maandag staat op het vliegveld Texel een F 104 Starfigh ter te pronk. De 17 meter lange straaljager moet onderdeel wor den van de collectie van het toekomstige luchtvaartmuseum en heeft een voorlopig plaatsje gekregen voor het platform bij de hangar. Ook als het museum niet van de grond zou komen, vormt het daar een aardige blikvanger voor de bezoekers van het veld. >AB0 grasmaaier type 43 4 TH *3 cm maaibreedte, krachtige '"takt benzinemotor, centrale naaihoogteverstelling, gemak lik starten door electronische Wsteking. jormaal f1440,- zolang de voorraad strekt IAB0 grasmaaier type 52 4 TH cm maaibreedte, krachtige Takt benzinemotor, centrale Maihoogteverstelling, gemak lik starten door electronische ontsteking, formaal 72016,- u. zolang de voorraad strekt grasmaaiers met 2 jaar jarantie en 15 jaar garantie op het maaihuis. 12346 De dieplader met de Starfighter lontdaan van staan en vleugels, die op de tweede dieplader lagenI arriveert bij het Vliegveld Texel. Met de kraan van Meijert Boon werd het toestel van de wagen getild, waarna het landingsgestel naar huiten kon worden gedraaid en de F 104 op zijn voetstuk kon worden gezet. IFoto's Dirk Kuiterl. Het meer dan 25 jaar oude toestel hoorde tot het op de Vliegbasis Vol- kel gestationeerde 312 Squadron en vloog voor het laatst op 8 november 1984. Vliegtuigen van dit type waren inmiddels verouderd en werden opge volgd door de F 16. Ze waren boven dien versleten en daarom ongeschikt om te worden verkocht. Musea in binnen- en buitenland hadden er ech ter wel belangstelling voor en haven meester Ed de Bruijn van het Vliegveld Texel meldde zich als gega digde om te voorkomen dat hij straks achter het net zou vissen. Volgens de officiële regels was het niet mo gelijk dat het Texelse vliegveld eige naar werd, maar het was wel mogelijk het toestel „voor onbeperkte tijd in bruikleen" te krijgen, wat in de praktijk op hetzelfde neerkomt. Er waren geen kosten aan verbonden. Alleen de kosten van het transport moesten worden vergoed. Dat was nog een vrij hoog bedrag omdat de gedeeltelijk gedemonteerde F 104 vanaf de basis Ypenburg bij Den Haag met twee diepladers en een be geleidende auto van de luchtmacht bergingsdienst naar Texel moest wor den gebracht. Verder was door de Luchtmacht bedongen dat het toestel door eigen mensen in elkaar gezet moest worden. De operatie heeft voor het vliegveld of de stichting die zich bezig houdt met het van de grond brengen van het luchtvaartmuseum echter geen fi nanciële gevolgen, dank zij bereidwil lige sponsors: Teso (bootvervoer), firma Tatenhove (betonnen voetstuk), Meijert Boon (het met de kraan op zijn plaats zettenl en het expeditiebe drijf Air Tex International (dieplader- transport over de weg). Onder leiding van sergeant I L.M.J. van Tiggelen hadden de monteurs van de lucht macht twee dagen nodig om het toestel in elkaar te zetten. Het vliegtuig verkeert uiterlijk in vrij goede staat, al zitten hier en daar wat plekken corrosie, als gevolg van het jarenlang staan in de open lucht. De loterij van Texelse Boys ten be hoeve van de verbouwing van de clu baccommodatie beleefde tijdens de koninginnemarkt een voorzichtige start. Vanaf maandag barst de loten- verkoop pas écht los. Komende week zullen de leden namelijk massaal met loten, die vijf gulden per stuk kosten, langs de deur gaan. Dat gebeurt over het hele eiland. Alle senioren, dames, A- en C-jumoren hebben een wijk tot hun beschikking gekregen. Vlotte lo- tenkopers maken kans op extra prij zen. Tijdens de feestavond van het Boys Pinkstertoernooi, zondagavond 14 mei, volgt namelijk een eerste trekking. Een 58-jarige automobilist uit Den Burg wilde zaterdag op de Emmalaan linksaf. Op dat moment werd hij in gehaald door een 17-jarige bromfiet ser. Er volgde een botsing waarbij zich alleen materiële schade voordeed.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 1