Oude trekker-show
'onnig succes
Tweemaal zoveel motoren
als normaal met boot mee
Fietsdriedaagse
maandag van start
Teso voer vrijdag tot na middernacht
Spoor van schade
door voetballers
Surfplank gestolen
Jaarlijkse uitvoering
Muziek- en dansschool
fier aandacht voor
derhoud De Schans
UDAG 19 MEI 1989
TEXELSE COURANT
PAGINA 9
Gezelliga drukte op het barbecuetenein aan de Randweg aan het slot van de gezelligheidsnt
bestuurder informeel wel op de hoog
te was. Nauta had de verdwijning
ontdekt kort nadat hij in september
1982 afscheid had genomen als wet
houder. Het bestuur van het jut-
tersmuseum begon toen met een
actie om de motoren terug te krijgen,
gesteund door het nieuwe gemeente
bestuur dat er zich verantwoordelijk
voor voelde. De motoren, inmiddels
voor een simbolisch bedrag eigendom
geworden van de gemeente, konden
tegen betaling worden teruggehaald.
De rest van het verhaal is bekend:
een der motoren werd met inzet van
veel vrijwilligers en met nog wat geld
van de gemeente hersteld. Nauta zei
dat het nu tijd is om glimlachend op
het verleden terug te kijken en veron
derstelde dat de motor zelf zou kun
nen zeggen: „Het is heerlijk om
vertroeteld te worden door de velen
die mij zo koesteren".
Wethouder Daan Schilling blikte op
zijn eigen wijze terug: „Sinds 1931
hebben deze motoren gezorgd voor
droge voeten voor vele Texelaars en
na 1981 voor het lenig houden van
veel praatspieren". Schilling zei de
herstelde motor met een gerust hart
in exploitatie en beheer over te dra
gen een de Oude Trekker- en Moto
renvereniging en merkte op dat het
een goede zaak is dat mensen zich
bekommeren om historisch waarde
volle zaken. Enkele punten in de be
heersovereenkomst tussen gemeente
en vereniging waren hem in het bij
zonder opgevallen. Punt 7 bepaalt
dat de eventuele revenuen van de
machine ten goede komen van de
Oude Trekker- en Motorenvereniging
en in punt 11 staat dat de gemeente
beheer en exploitatie moet overne
men als de Oude Trekker- en Moto
renvereniging ter ziele zou gaan.
Tenslotte is bepaald dat de motoren
niet zonder toestemming van de ge
meente naar het vasteland mogen
worden overgebracht...
Start
De drie wethouders onthulden vervol
gens de motor door het wegtrekken
van een dekzeil, waarna hoofdmachi
nist Kees de Porto de bijbehorende
Lister motor zou starten om lucht te
Tijdens het Pinksterweekend ver
voerde Teso minder auto's dan vorig
jaar, maar toch was het op Texel
drukker in vergelijking met 1988.
Het aantal auto's van niet-
ingezetenen op eerste Pinksterdag
was althans groter (verschil: 200)
dan een jaar geleden. Dat wijst erop
dat de mensen al ruim vóór Pinkste
ren naar Texel zijn gereisd. Verder
valt de spectaculaire stijging van het
aantal overgezette motoren op. Tra
ditioneel is Pinksteren het weekend
dat door veel motorrijders wordt
aangegrepen voor een bezoek aan
Texel, maar ditmaal waren er wel bij
zonder veel op dat idee gekomen.
Vooral vrijdagavond en zaterdag wa
ren de dekken van de Teso-schepen
„Molengat" en „Marsdiep" goed ge
vuld met motoren. Bij sommige af
vaarten werden er wel 80 90
geregistreerd. In totaal vervoerde de
bootdienst 1203 motoren van Den
Helder naar Texel. In 1988 waren dat
er nog 692.
De belangrijkste categorie, die der
personenauto's, vertoonde juist een
daling, gemeten over de periode don
derdag 11 mei tot en met maandag
15 mei. In beide vaarrichtingen ver
voerde Teso 13.653 auto's, tegen vo
rig jaar 14.207. Daarvan trokken er
624 een caravan voort, een vrijwel
gelijk aantal als met Pinksteren 1988
(633 toen). Het aantal aanhangers
bedroeg 366, tegen 408 vorig jaar. In
procenten was de afname van het
aantal vervoerde personenauto's 3,9
persen in een drukvat, waarmee de
Thomassen motor aan de gang zou
worden gebracht. Dat ging niet hele
maal goed want de Listermotor ver
tikte het. Gelukkig was tevoren al
flink wat lucht in het vat geperst, zo
dat de grote motor toch vlot kon
worden gestart.
De machine loopt met een rustig
zeer regelmatig gangetje, met zacht
ploffende en sissende geluiden zoals
van een stoommachine De omstan
ders waren enthousiast, ook degenen
die in het verleden nogal sceptisch
stonden tegenover het aankoop- en
herstelplan.
Behendigheid
De behendigheidswedstrijden die
werden gehouden op het aangrenzen
de parkeerterrein, boden de trekker
chauffeurs amusante mogelijkheden
om hun rijkunst te tonen. Voorbeel
den van opdrachten die uitgevoerd
moesten worden: achteruitrijden met
een vierwielige wagen, de trekker
precies in evenwicht brengen op een
wip en met de trekker (via een door
Gerard Huisman en Nico Schipper
gemaakte rollenbank) een ballon op
blazen en laten ploffen. De eerste
(van de tien) prijzen ging naar een
Texelaar: Willem Boon.
Aan de gezelligheidsrit van zondag
werd door zo'n 90 trekkers deelgeno
men. Langs een door Piet Jongejan
en Kees
Koopman uitgezette route bereikte
men Catharinahoeve waar koffie
werd gedronken. Het eindpunt was
het barbecueterrein aan de Randweg.
De route was voor de deelnemers ge
heim, waardoor het mogelijk was dat
sommige deelnemers elkaar tegen
kwamen omdat ze het spoor bijster
waren geraakt. Op het terrein aan de
Randweg werd opnieuw een staaltje
organisatie getoond door alle deelne
mers en aanhang binnen redelijke tijd
van de nodige spijs en drank te
voorzien.
Als herinnering kregen alle deelne
mers een door de Rabo-bank gespon
sorde plaquette.
Volkswagens
Ook de Luchtgekoelde VW-club Ne-
procent. Kijken we alleen naar de
auto's die van Den Helder naar Texel
zijn vervoerd, dan is het aantal over
gezette eenheden 7921. In de verge
lijkbare periode vorig jaar waren dat
er 8206, een teruggang van 3,47
procent.
Het aantal vreemde auto's op Texel
bedroeg op peildatum eerste
Pinksterdag 6608. Een jaar geleden
(22 mei 1988) waren dat er volgens
de Teso-statistieken 6409. Lang niet
alle mensen die zich vanaf donderdag
bij het Teso-loket in Den Helder aan
meldden, keerden ook op tweede
Pinksterdag terug. Dat is een gebrui
kelijk verschijnsel. Dinsdagochtend, in
de Teso-telling niet meegerekend,
werd met twee boten gevaren maar
ontstonden evengoed wachttijden tot
één uur.
Plotselinge golf
Dat was nog niets vergeleken met de
wachttijden die zich vrijdag in Den
Helder voordeden. Het was volgens
verwachting druk: tot vier uur 's mid
dags hoefde men niet langer dan
twee afvaarten geduld te hebben,
daarna werden wachttijden tot drie
uur genoteerd. Wegens een onver
wacht groot aanbod van auto's laat
op de avond voer Teso zelfs tot ver
na middernacht door. Pas om kwart
voor een 's nachts lagen de boten
afgemeerd in de veerhaven van 't
Horntje. De „plotselinge golf" van
vrijdagavond werd mede veroorzaakt
doordat „de auto's zich verdekt had
den opgesteld" achter de flats langs
derland, waarmee de Oude Trekker
en Motorenvereniging samenwerkte,
bewaart prima herinneringen aan het
afgelopen weekend. PR-man Tïddo
Bresters vertelde ons dat de leden,
die met 125 auto's naar het eiland
waren gekomen, het prima naar hun
zin hebben gehad. Een groot deel
van de Volkswagenbestuurders was
nooit eerder op het eiland geweest
en toonde zich verrast door de wijds
heid van het eiland, de afwisselende
natuur, het uitstekende wegennet en
het leuke onthaal. Bijna allemaal
kampeerden ze op De Krim, wat ge
beurde tegen gereduceerd tarief. Dat
het mislukte om ook voor een lager
tarief met de boot mee te gaan,
drukte de pret nauwelijks. De VW-
enthousiasten namen met een af
vaardiging deel aan de oldtimershow
in De Koog, hielden een puzzelrit
over het eiland („Meikeverrit") met
een educatief bezoek aan „Ecomare"
en hadden een gezellige barbecue op
De Krim. Velen bleven ook na het
weekend nog een paar dagen op het
eiland.
Maandag gaat de jaarlijkse Fietsdrie
daagse van start. Op 22, 23, 24 en
25 mei (één inhaaldag) kunnen dage
lijks routes van 25 of 40 kilometer
worden afgelegd. In verband met de
verbouwing van de Texelse Boys
kantine wordt dit jaar gestart bij
sporthal Ons Genoegen. De inschrijf
kosten bedragen voor volwassenen
76,- en voor jeugd tot 16 jaar 73,-.
Starten is mogelijk tussen 17 30 en
19.00 uur. Deelnemers moeten zor
gen dat ze om 21.00 weer terug zijn.
Er staat telkens een ander traject op
het programma. De routes verschillen
ook van vorig jaar. In de meeste ge
vallen is een stukje door het bos in
de routebeschrijving opgenomen. De
organisatie is in handen van de toer
club Taxi 12000, die het evenement
van de wielervereniging heeft overge
nomen.
de dijk in Den Helder. Juist toen het
Teso-personeel om 23.15 uur dacht
de zaak af te sluiten, kwam men tot
de ontdekking dat er nog een groot
aantal auto's stond te wachten. Een
andere oorzaak was dat nogal wat
automobilisten ernstige vertraging
hadden opgelopen op weg naar Den
Helder. Wegens de grote verkeers
drukte arriveerden zij later dan het
uiterlijke tijdstip 21.35 uur bij de
veerhaven. Teso toonde clementie zo
dat de laatkomers dezelfde avond
nog naar Texel konden. Die vlieger
ging niet op voor een aantal automo
bilisten dat zelfs pas tegen midder
nacht aankwam. Een gebruikelijk
beeld overigens.
Eerste boot vol
Het was dan ook niet verwonderlijk
dat zaterdagochtend de eerste boot
helemaal vol zat en er een paar
auto's moesten blijven staan. Tot half
tien 's ochtends kon Teso het aanbod
vervolgens vlot wegwerken. Daarna
bleven er tot ongeveer twee uur 's
middags telkens auto's op het opstel-
terrein achter. In het verdere verloop
van de zaterdag was geen sprake
meer van wachttijden. Zondag deden
die zich aan beide zijden van het
Marsdiep niet voor. Met alleen de
Molengat in de vaart kon Teso het
passagiersaanbod goed verwerken.
Het was zondag vooral druk met
voetgangers en fietsers. Maandag,
tweede Pinksterdag, ontstond zoals
verwacht een lange rij wachtenden
voor de veerhaven aan 't Horntje.
Tussen 11.00 en 16.00 uur bleven de
wachttijden binnen de perken (maxi
maal een uur), daarna liepen ze op
tot 1V4 S 2 uur. Niet extreem dus,
hetgeen wijst op een redelijke sprei
ding. De laatste afvaart was maan
dag om kwart over tien 's avonds
vanaf Texel.
teraadsleden, jutters, polderbestuur
ders en andere genodigden naar de
tent was gekomen.
Voorzitter Jan Uitgeest hield een re
devoering waarin hij de namen op
somde van de 18 vrijwilligers die
onder leiding van C.J. de Porto uit
Oudeschild aan de motor hebben ge
werkt. Ook werden de mensen en de
28 bedrijven genoemd die op een an
dere manier aan de restauratie heb
ben bijgedragen: door het
beschikbaar stellen van ruimte, on
derdelen en gereedschappen of door
het geven van advies.
Toen de motor in 1987 na de ge
ruchtmakende „verdwijning" eindelijk
weer terug was op Texel, werd
terstond met de opbouw begonnen.
Vertraging ontstond door ziekte van
Kees de Porto, maar afgelopen herfst
werd de draad weer opgenomen, nu
met veel hulp. Totaal ging 2500 uur
zitten in de bouw van de motor en
de ombouw van het kraanonderstel,
waarop de motor werd geplaatst om
deze mobiel te maken. Uitgeest
kwam woorden tekort om zijn
respect voor al die medewerking en
steun tot uitdrukking te brengen en
vergat daarbij de gemeenteraad niet,
die nog in de laatste raadsvergaede-
ring een aanvallend bedrag beschik
baar stelde om de zaak financieel
glad te maken.
Jutters
Het was de Stichting Juttersmuseum
die zich destijds inspande om de van
Texel verdwenen motoren terug te
krijgen. Voorzitter van deze stichting
Jook Nauta bracht zaterdag de tien
jarige motorhistorie in herinnering en
liet pijnlijke details daarbij niet achter
wege. De door het Waterschap aan
de gemeente in bruikleen gegeven
motoren werden destijds opgeslagen
in de van de TEM overgenomen
loods. Toen ze daar in de weg lagen
werd in overleg met het Waterschap
besloten dat ze mochten worden
weggegeven aan een verzamelaar in
Boxtel. Volgens Nauta was sprake
van eigenmachtig handelen van amb
tenaren, waar het college van b en w
niets van wist, al bleek later dat één
presentatie „De Schans, een ver-
M monument" van Pieter de
is en Pip Barnard mag van de
'scommissieleden voor welzijns-
tid voor 72500,- worden aange-
ht door de Stichting Texels
seum. Voor Peter Bakker (PSP)
sdit agendapunt aanleiding om
He dringen op beter onderhoud
'Be Schans.
heb gehoord dat het fort in slech-
daat verkeert, is daar niet wat
'ledoen?" Wethouder Zegers
eide dat er verschillende plannen
'estauratie van het verdedigings-
ik bestaan. „Ik herinner me iets
'deMenno van Coehoornstich-
I' maar ik zal informeren waarom
e plannen nog geen vaste vorm
lt)en aangenomen".
'eek Gerard van der Kooi (PvdA)
een kleine historische wandel-
e 'ond de Schans te maken. Erna
"ren (VVD) vroeg of de beelden
"kestein, die indertijd zijn ver-
1 sl naar het voormalige Scheep-
"museum in Den Hoorn, niet te
lneten naar hun eerste stand-
s, nu Brakestein door de plannen
et Maritiem- en Juttersmuseum
onder de aandacht komt. Wet-
e' cegers dacht dat de bevol-
I "an Den Hoorn het niet leuk zal
n als de beelden daar worden
i aald, maar j1jj beloofde over-
'«en plegen. Tine Krijnen
'Belang, vond dat de de beel-
er beheer van het museum
n worden geplaatst. „Onder-
j v?n Bie dingen vereist de nodi-
s undigheid". Ze wees Van der
ry '°P Bat 3l een historische
!j,ou'e bestaat waarin Brakestein
•"ezenputten zijn opgenomen.
nk zij een aantrekkelijk en gevarieerd programma, extra recla-
en buitengewoon gunstige weeromstadigheden, is de oldti-
rshow van de Oude Trekker- en Motorenvereniging een
jekend succes geworden. Zo'n 2500 bezoekers kwamen za-
dag naar de Nikadel om daar te kijken naar de 110 geëxpo
erde trekkers, landbouwmachines, een tiental stationaire
itoren, 20 motorfietsen, diverse antieke auto's, de showcol-
tie van de luchtgekoelde VW-club, de locomobiel van de ge-
eders Middendorp uit Uithuizen en niet te vergeten de
losante Thomassen dieselmotor van het voormalige gemaal
alenburg.
Machinist Kees de Porto, geholpen door Henk Boon lllnksl en Jaap Bakker Imiddenl bezig met
het officieel aan de gang brengen van de gemaalmotor.
Twee groepen overkantse deelnemers
aan een Texels voetbaltoernooi heb
ben in de nacht van zaterdag op zon
dag een spoor van vernielingen
getrokken van het Schilderend via de
Haffelderweg tot het terrein waar het
Een 22-jarige Duitser meldde dins
dagavond bij de politie dat iemand
zijn surfplank had meegenomen en
naar de boot was gegaan. In Den
Helder werd een 40-jarige inwoner
van maarssen aangehouden, die be
kende de plank te hebben meegeno
men, omdat deze onbeheerd op
camping Kogerstrand lag.
toernooi werd gehouden. Een par-
keermeter werd „ontworteld", een
muurtje omgetrapt, twee buitenlan
taarns van een snackbar getrokken,
verkeersborden gesloopt en een licht
mast omgeknikt. De schade was
rond de 72000,-. Deze zal op de jon
gens worden verhaald.
In Burgemeester de Koninghal is za
terdag 27 mei om 19.45 uur de jaar
lijkse uitvoering van de Texelse
muziek- en dansschool. Het program
ma bestaat uit bijdragen van de
speelklassen, de ensembles en de in
strumentale leerlingen. Wegens de
kwetsbaarheid van de vloer is het
niet toegestaan de zaal met naald
hakken te betreden en er mag niet
worden gerookt.
len", .ovalen" en andere Volkswagens van de Luchtgekoelde VW-club bij een der
i dslagen.
Bewondering
figuurlijk liep het allemaal op rol-
s. Het bestuur heeft heel wat
iplimenten in ontvangst genomen
jens de perfekte organisatie,
iimee is niet ontkend dat er ook
leens dingen gebeurden die an-
s waren bedoeld. De muziek van
npy Dumpy tijdens de gezellige
nd in de consumptietent als
luit van de showdag, was volgens
wonenden te luid wat
de tot waarschuwend optreden
Ier de stralende zon stond al die
miek er schitterend bij, maar de
Irekkelijkheid van het evenement
pol toch vooral in het feit dat het
lynamisch toeging. De locomobiel
i de dorsmachine in werking, de
kers waren voortdurend verwik-
in behendigheidswedstrijden, er
seen indrukwekkend défilé van al-
eelnemende voertuigen en ook de
lekt werkende Thomassen motor
voortdurend een kring bewonde-
s. Dank zij het grote aantal be
kers is het evenement ook in
mcieel opzicht een succes gewor-
i, zodat het bestuur van de orga-
irende vereniging alweer durft te
ken aan de volgende show. Die
et zo mogelijk nog aantrekkelijker
uitgebreider worden, liefst met
iwe attracties zodat het verras-
iselement in stand blijft.
Steeds meer
lefhebberij in oude voertuigen
«ook op Texel snel om zich
i Steeds meer mensen steken
t«d (en soms veel geld) in het
nappen van een antieke motor,
pof andere oldtimer. Zaterdag
bi weer diverse nieuwe staaltjes
ifjt te zien. Ook werden enkele
d's getoond die nog in opbouw
en, zoals een T-Ford van W. Kalk
een Citroën van A. Looyer.
van de politie. De locomobiel, opweg
naar het barbecueterrein in de Den
nen, liep in de buurt van het oude
Texels museum vast en moest met
een trekker worden bevrijd. Dat uit
het graan dat aangevoerd werd om
de dorsmachine te kunnen de
monstreren enkele ratten tevoorschijn
sprongen (de dieren werden ter plek
ke geroutineerd verdelgd) was ook
niet voorzien. Op dezelfde wagen
graan, afkomstig van „Labora" bleek
ook een nest met drie jonge katten
te zitten. Het moederdier ging er van
schrik vandoor en de katjes, worden
nu verzorgd door de vrouw van voor
zitter Uitgeest.
Motor
Plechtig hoogtepunt van de dag was
de officiële overdracht en inge
bruikstelling van de uit 1930 stam
mende Thomassen gemaalmotor,
waarvoor een grote schare gemeen-