Oude trekker-show 'onnig succes Tweemaal zoveel motoren als normaal met boot mee Fietsdriedaagse maandag van start Teso voer vrijdag tot na middernacht Spoor van schade door voetballers Surfplank gestolen Jaarlijkse uitvoering Muziek- en dansschool fier aandacht voor derhoud De Schans UDAG 19 MEI 1989 TEXELSE COURANT PAGINA 9 Gezelliga drukte op het barbecuetenein aan de Randweg aan het slot van de gezelligheidsnt bestuurder informeel wel op de hoog te was. Nauta had de verdwijning ontdekt kort nadat hij in september 1982 afscheid had genomen als wet houder. Het bestuur van het jut- tersmuseum begon toen met een actie om de motoren terug te krijgen, gesteund door het nieuwe gemeente bestuur dat er zich verantwoordelijk voor voelde. De motoren, inmiddels voor een simbolisch bedrag eigendom geworden van de gemeente, konden tegen betaling worden teruggehaald. De rest van het verhaal is bekend: een der motoren werd met inzet van veel vrijwilligers en met nog wat geld van de gemeente hersteld. Nauta zei dat het nu tijd is om glimlachend op het verleden terug te kijken en veron derstelde dat de motor zelf zou kun nen zeggen: „Het is heerlijk om vertroeteld te worden door de velen die mij zo koesteren". Wethouder Daan Schilling blikte op zijn eigen wijze terug: „Sinds 1931 hebben deze motoren gezorgd voor droge voeten voor vele Texelaars en na 1981 voor het lenig houden van veel praatspieren". Schilling zei de herstelde motor met een gerust hart in exploitatie en beheer over te dra gen een de Oude Trekker- en Moto renvereniging en merkte op dat het een goede zaak is dat mensen zich bekommeren om historisch waarde volle zaken. Enkele punten in de be heersovereenkomst tussen gemeente en vereniging waren hem in het bij zonder opgevallen. Punt 7 bepaalt dat de eventuele revenuen van de machine ten goede komen van de Oude Trekker- en Motorenvereniging en in punt 11 staat dat de gemeente beheer en exploitatie moet overne men als de Oude Trekker- en Moto renvereniging ter ziele zou gaan. Tenslotte is bepaald dat de motoren niet zonder toestemming van de ge meente naar het vasteland mogen worden overgebracht... Start De drie wethouders onthulden vervol gens de motor door het wegtrekken van een dekzeil, waarna hoofdmachi nist Kees de Porto de bijbehorende Lister motor zou starten om lucht te Tijdens het Pinksterweekend ver voerde Teso minder auto's dan vorig jaar, maar toch was het op Texel drukker in vergelijking met 1988. Het aantal auto's van niet- ingezetenen op eerste Pinksterdag was althans groter (verschil: 200) dan een jaar geleden. Dat wijst erop dat de mensen al ruim vóór Pinkste ren naar Texel zijn gereisd. Verder valt de spectaculaire stijging van het aantal overgezette motoren op. Tra ditioneel is Pinksteren het weekend dat door veel motorrijders wordt aangegrepen voor een bezoek aan Texel, maar ditmaal waren er wel bij zonder veel op dat idee gekomen. Vooral vrijdagavond en zaterdag wa ren de dekken van de Teso-schepen „Molengat" en „Marsdiep" goed ge vuld met motoren. Bij sommige af vaarten werden er wel 80 90 geregistreerd. In totaal vervoerde de bootdienst 1203 motoren van Den Helder naar Texel. In 1988 waren dat er nog 692. De belangrijkste categorie, die der personenauto's, vertoonde juist een daling, gemeten over de periode don derdag 11 mei tot en met maandag 15 mei. In beide vaarrichtingen ver voerde Teso 13.653 auto's, tegen vo rig jaar 14.207. Daarvan trokken er 624 een caravan voort, een vrijwel gelijk aantal als met Pinksteren 1988 (633 toen). Het aantal aanhangers bedroeg 366, tegen 408 vorig jaar. In procenten was de afname van het aantal vervoerde personenauto's 3,9 persen in een drukvat, waarmee de Thomassen motor aan de gang zou worden gebracht. Dat ging niet hele maal goed want de Listermotor ver tikte het. Gelukkig was tevoren al flink wat lucht in het vat geperst, zo dat de grote motor toch vlot kon worden gestart. De machine loopt met een rustig zeer regelmatig gangetje, met zacht ploffende en sissende geluiden zoals van een stoommachine De omstan ders waren enthousiast, ook degenen die in het verleden nogal sceptisch stonden tegenover het aankoop- en herstelplan. Behendigheid De behendigheidswedstrijden die werden gehouden op het aangrenzen de parkeerterrein, boden de trekker chauffeurs amusante mogelijkheden om hun rijkunst te tonen. Voorbeel den van opdrachten die uitgevoerd moesten worden: achteruitrijden met een vierwielige wagen, de trekker precies in evenwicht brengen op een wip en met de trekker (via een door Gerard Huisman en Nico Schipper gemaakte rollenbank) een ballon op blazen en laten ploffen. De eerste (van de tien) prijzen ging naar een Texelaar: Willem Boon. Aan de gezelligheidsrit van zondag werd door zo'n 90 trekkers deelgeno men. Langs een door Piet Jongejan en Kees Koopman uitgezette route bereikte men Catharinahoeve waar koffie werd gedronken. Het eindpunt was het barbecueterrein aan de Randweg. De route was voor de deelnemers ge heim, waardoor het mogelijk was dat sommige deelnemers elkaar tegen kwamen omdat ze het spoor bijster waren geraakt. Op het terrein aan de Randweg werd opnieuw een staaltje organisatie getoond door alle deelne mers en aanhang binnen redelijke tijd van de nodige spijs en drank te voorzien. Als herinnering kregen alle deelne mers een door de Rabo-bank gespon sorde plaquette. Volkswagens Ook de Luchtgekoelde VW-club Ne- procent. Kijken we alleen naar de auto's die van Den Helder naar Texel zijn vervoerd, dan is het aantal over gezette eenheden 7921. In de verge lijkbare periode vorig jaar waren dat er 8206, een teruggang van 3,47 procent. Het aantal vreemde auto's op Texel bedroeg op peildatum eerste Pinksterdag 6608. Een jaar geleden (22 mei 1988) waren dat er volgens de Teso-statistieken 6409. Lang niet alle mensen die zich vanaf donderdag bij het Teso-loket in Den Helder aan meldden, keerden ook op tweede Pinksterdag terug. Dat is een gebrui kelijk verschijnsel. Dinsdagochtend, in de Teso-telling niet meegerekend, werd met twee boten gevaren maar ontstonden evengoed wachttijden tot één uur. Plotselinge golf Dat was nog niets vergeleken met de wachttijden die zich vrijdag in Den Helder voordeden. Het was volgens verwachting druk: tot vier uur 's mid dags hoefde men niet langer dan twee afvaarten geduld te hebben, daarna werden wachttijden tot drie uur genoteerd. Wegens een onver wacht groot aanbod van auto's laat op de avond voer Teso zelfs tot ver na middernacht door. Pas om kwart voor een 's nachts lagen de boten afgemeerd in de veerhaven van 't Horntje. De „plotselinge golf" van vrijdagavond werd mede veroorzaakt doordat „de auto's zich verdekt had den opgesteld" achter de flats langs derland, waarmee de Oude Trekker en Motorenvereniging samenwerkte, bewaart prima herinneringen aan het afgelopen weekend. PR-man Tïddo Bresters vertelde ons dat de leden, die met 125 auto's naar het eiland waren gekomen, het prima naar hun zin hebben gehad. Een groot deel van de Volkswagenbestuurders was nooit eerder op het eiland geweest en toonde zich verrast door de wijds heid van het eiland, de afwisselende natuur, het uitstekende wegennet en het leuke onthaal. Bijna allemaal kampeerden ze op De Krim, wat ge beurde tegen gereduceerd tarief. Dat het mislukte om ook voor een lager tarief met de boot mee te gaan, drukte de pret nauwelijks. De VW- enthousiasten namen met een af vaardiging deel aan de oldtimershow in De Koog, hielden een puzzelrit over het eiland („Meikeverrit") met een educatief bezoek aan „Ecomare" en hadden een gezellige barbecue op De Krim. Velen bleven ook na het weekend nog een paar dagen op het eiland. Maandag gaat de jaarlijkse Fietsdrie daagse van start. Op 22, 23, 24 en 25 mei (één inhaaldag) kunnen dage lijks routes van 25 of 40 kilometer worden afgelegd. In verband met de verbouwing van de Texelse Boys kantine wordt dit jaar gestart bij sporthal Ons Genoegen. De inschrijf kosten bedragen voor volwassenen 76,- en voor jeugd tot 16 jaar 73,-. Starten is mogelijk tussen 17 30 en 19.00 uur. Deelnemers moeten zor gen dat ze om 21.00 weer terug zijn. Er staat telkens een ander traject op het programma. De routes verschillen ook van vorig jaar. In de meeste ge vallen is een stukje door het bos in de routebeschrijving opgenomen. De organisatie is in handen van de toer club Taxi 12000, die het evenement van de wielervereniging heeft overge nomen. de dijk in Den Helder. Juist toen het Teso-personeel om 23.15 uur dacht de zaak af te sluiten, kwam men tot de ontdekking dat er nog een groot aantal auto's stond te wachten. Een andere oorzaak was dat nogal wat automobilisten ernstige vertraging hadden opgelopen op weg naar Den Helder. Wegens de grote verkeers drukte arriveerden zij later dan het uiterlijke tijdstip 21.35 uur bij de veerhaven. Teso toonde clementie zo dat de laatkomers dezelfde avond nog naar Texel konden. Die vlieger ging niet op voor een aantal automo bilisten dat zelfs pas tegen midder nacht aankwam. Een gebruikelijk beeld overigens. Eerste boot vol Het was dan ook niet verwonderlijk dat zaterdagochtend de eerste boot helemaal vol zat en er een paar auto's moesten blijven staan. Tot half tien 's ochtends kon Teso het aanbod vervolgens vlot wegwerken. Daarna bleven er tot ongeveer twee uur 's middags telkens auto's op het opstel- terrein achter. In het verdere verloop van de zaterdag was geen sprake meer van wachttijden. Zondag deden die zich aan beide zijden van het Marsdiep niet voor. Met alleen de Molengat in de vaart kon Teso het passagiersaanbod goed verwerken. Het was zondag vooral druk met voetgangers en fietsers. Maandag, tweede Pinksterdag, ontstond zoals verwacht een lange rij wachtenden voor de veerhaven aan 't Horntje. Tussen 11.00 en 16.00 uur bleven de wachttijden binnen de perken (maxi maal een uur), daarna liepen ze op tot 1V4 S 2 uur. Niet extreem dus, hetgeen wijst op een redelijke sprei ding. De laatste afvaart was maan dag om kwart over tien 's avonds vanaf Texel. teraadsleden, jutters, polderbestuur ders en andere genodigden naar de tent was gekomen. Voorzitter Jan Uitgeest hield een re devoering waarin hij de namen op somde van de 18 vrijwilligers die onder leiding van C.J. de Porto uit Oudeschild aan de motor hebben ge werkt. Ook werden de mensen en de 28 bedrijven genoemd die op een an dere manier aan de restauratie heb ben bijgedragen: door het beschikbaar stellen van ruimte, on derdelen en gereedschappen of door het geven van advies. Toen de motor in 1987 na de ge ruchtmakende „verdwijning" eindelijk weer terug was op Texel, werd terstond met de opbouw begonnen. Vertraging ontstond door ziekte van Kees de Porto, maar afgelopen herfst werd de draad weer opgenomen, nu met veel hulp. Totaal ging 2500 uur zitten in de bouw van de motor en de ombouw van het kraanonderstel, waarop de motor werd geplaatst om deze mobiel te maken. Uitgeest kwam woorden tekort om zijn respect voor al die medewerking en steun tot uitdrukking te brengen en vergat daarbij de gemeenteraad niet, die nog in de laatste raadsvergaede- ring een aanvallend bedrag beschik baar stelde om de zaak financieel glad te maken. Jutters Het was de Stichting Juttersmuseum die zich destijds inspande om de van Texel verdwenen motoren terug te krijgen. Voorzitter van deze stichting Jook Nauta bracht zaterdag de tien jarige motorhistorie in herinnering en liet pijnlijke details daarbij niet achter wege. De door het Waterschap aan de gemeente in bruikleen gegeven motoren werden destijds opgeslagen in de van de TEM overgenomen loods. Toen ze daar in de weg lagen werd in overleg met het Waterschap besloten dat ze mochten worden weggegeven aan een verzamelaar in Boxtel. Volgens Nauta was sprake van eigenmachtig handelen van amb tenaren, waar het college van b en w niets van wist, al bleek later dat één presentatie „De Schans, een ver- M monument" van Pieter de is en Pip Barnard mag van de 'scommissieleden voor welzijns- tid voor 72500,- worden aange- ht door de Stichting Texels seum. Voor Peter Bakker (PSP) sdit agendapunt aanleiding om He dringen op beter onderhoud 'Be Schans. heb gehoord dat het fort in slech- daat verkeert, is daar niet wat 'ledoen?" Wethouder Zegers eide dat er verschillende plannen 'estauratie van het verdedigings- ik bestaan. „Ik herinner me iets 'deMenno van Coehoornstich- I' maar ik zal informeren waarom e plannen nog geen vaste vorm lt)en aangenomen". 'eek Gerard van der Kooi (PvdA) een kleine historische wandel- e 'ond de Schans te maken. Erna "ren (VVD) vroeg of de beelden "kestein, die indertijd zijn ver- 1 sl naar het voormalige Scheep- "museum in Den Hoorn, niet te lneten naar hun eerste stand- s, nu Brakestein door de plannen et Maritiem- en Juttersmuseum onder de aandacht komt. Wet- e' cegers dacht dat de bevol- I "an Den Hoorn het niet leuk zal n als de beelden daar worden i aald, maar j1jj beloofde over- '«en plegen. Tine Krijnen 'Belang, vond dat de de beel- er beheer van het museum n worden geplaatst. „Onder- j v?n Bie dingen vereist de nodi- s undigheid". Ze wees Van der ry '°P Bat 3l een historische !j,ou'e bestaat waarin Brakestein •"ezenputten zijn opgenomen. nk zij een aantrekkelijk en gevarieerd programma, extra recla- en buitengewoon gunstige weeromstadigheden, is de oldti- rshow van de Oude Trekker- en Motorenvereniging een jekend succes geworden. Zo'n 2500 bezoekers kwamen za- dag naar de Nikadel om daar te kijken naar de 110 geëxpo erde trekkers, landbouwmachines, een tiental stationaire itoren, 20 motorfietsen, diverse antieke auto's, de showcol- tie van de luchtgekoelde VW-club, de locomobiel van de ge- eders Middendorp uit Uithuizen en niet te vergeten de losante Thomassen dieselmotor van het voormalige gemaal alenburg. Machinist Kees de Porto, geholpen door Henk Boon lllnksl en Jaap Bakker Imiddenl bezig met het officieel aan de gang brengen van de gemaalmotor. Twee groepen overkantse deelnemers aan een Texels voetbaltoernooi heb ben in de nacht van zaterdag op zon dag een spoor van vernielingen getrokken van het Schilderend via de Haffelderweg tot het terrein waar het Een 22-jarige Duitser meldde dins dagavond bij de politie dat iemand zijn surfplank had meegenomen en naar de boot was gegaan. In Den Helder werd een 40-jarige inwoner van maarssen aangehouden, die be kende de plank te hebben meegeno men, omdat deze onbeheerd op camping Kogerstrand lag. toernooi werd gehouden. Een par- keermeter werd „ontworteld", een muurtje omgetrapt, twee buitenlan taarns van een snackbar getrokken, verkeersborden gesloopt en een licht mast omgeknikt. De schade was rond de 72000,-. Deze zal op de jon gens worden verhaald. In Burgemeester de Koninghal is za terdag 27 mei om 19.45 uur de jaar lijkse uitvoering van de Texelse muziek- en dansschool. Het program ma bestaat uit bijdragen van de speelklassen, de ensembles en de in strumentale leerlingen. Wegens de kwetsbaarheid van de vloer is het niet toegestaan de zaal met naald hakken te betreden en er mag niet worden gerookt. len", .ovalen" en andere Volkswagens van de Luchtgekoelde VW-club bij een der i dslagen. Bewondering figuurlijk liep het allemaal op rol- s. Het bestuur heeft heel wat iplimenten in ontvangst genomen jens de perfekte organisatie, iimee is niet ontkend dat er ook leens dingen gebeurden die an- s waren bedoeld. De muziek van npy Dumpy tijdens de gezellige nd in de consumptietent als luit van de showdag, was volgens wonenden te luid wat de tot waarschuwend optreden Ier de stralende zon stond al die miek er schitterend bij, maar de Irekkelijkheid van het evenement pol toch vooral in het feit dat het lynamisch toeging. De locomobiel i de dorsmachine in werking, de kers waren voortdurend verwik- in behendigheidswedstrijden, er seen indrukwekkend défilé van al- eelnemende voertuigen en ook de lekt werkende Thomassen motor voortdurend een kring bewonde- s. Dank zij het grote aantal be kers is het evenement ook in mcieel opzicht een succes gewor- i, zodat het bestuur van de orga- irende vereniging alweer durft te ken aan de volgende show. Die et zo mogelijk nog aantrekkelijker uitgebreider worden, liefst met iwe attracties zodat het verras- iselement in stand blijft. Steeds meer lefhebberij in oude voertuigen «ook op Texel snel om zich i Steeds meer mensen steken t«d (en soms veel geld) in het nappen van een antieke motor, pof andere oldtimer. Zaterdag bi weer diverse nieuwe staaltjes ifjt te zien. Ook werden enkele d's getoond die nog in opbouw en, zoals een T-Ford van W. Kalk een Citroën van A. Looyer. van de politie. De locomobiel, opweg naar het barbecueterrein in de Den nen, liep in de buurt van het oude Texels museum vast en moest met een trekker worden bevrijd. Dat uit het graan dat aangevoerd werd om de dorsmachine te kunnen de monstreren enkele ratten tevoorschijn sprongen (de dieren werden ter plek ke geroutineerd verdelgd) was ook niet voorzien. Op dezelfde wagen graan, afkomstig van „Labora" bleek ook een nest met drie jonge katten te zitten. Het moederdier ging er van schrik vandoor en de katjes, worden nu verzorgd door de vrouw van voor zitter Uitgeest. Motor Plechtig hoogtepunt van de dag was de officiële overdracht en inge bruikstelling van de uit 1930 stam mende Thomassen gemaalmotor, waarvoor een grote schare gemeen-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 9