/oorrondje in volle gang iezelligheid en voorbereiding )p de grote strijd bij paal 33 mm - Pimpelweesje „Onthullend" Niet betaald Teso op andere gedachten brengen Overwintering Evenwicht verloren lljpAG 9 JUNI 1989 TEXELSE COURANT PAGINA 7 Voor de leut, al of niet in een bakkie", verklaren enkele olijke zei- 5 hun komst naar paal 33 bij De Cocksdorp. Zij doen mee aan „voorrondje", een serie wedstrijdjes en een toertocht in de (gek voorafgaand aan de grote strijd: de Ronde om Texel. Het oorrondje is langzamerhand uitgegroeid tot een op zichzelf [aand evenement, met als grote trekker de toertocht rond lieland. ledstrijdvoorbereiding en gezellig- 4 daar draait het om", vertelt Ge- d Monen, één van de ituursleden van de Cocksdorper istzeilvereniging (CKZ). mis 1981 bestaat het voorrondia I overkanters kwamen al een !e|( voor het rondje. Wij zijn op jdag en maandag clubwedstrijdjes an houden waaraan zij mee kon- ndoen. Dat werd zeer op prijs steld en langzaam is het uitge- oeid tot wat het nu is", tl zeilers willen niet alle kosten de reis naar Texel en het onder- kmaken alléén voor Rondje Texel, jat wél voor een gezellige week lantie die wordt afgesloten met de ote wedstrijd. „Het onderlinge con st wordt verbeterd en zoetwaterzei- s krijgen de kans kennis te maken it zout water en te wennen aan de lelse situatie", aldus Monen. Naast vaste kern van gasten komen Etds meer zeilers op het voorrondje Individueel doen inmiddels zo'n 50 boten ee, terwijl zich in de loop van de Bk op het strand nog meer boten i het strand verzamelen, die indivi- eel trainen. het CKZ-clubhuis waarin de zeilers Idevol worden opgevangen met [fe en soep door Bieuwke Monen haar medewerksters, wappert de ij van de club Hellecats uit Helle- voetsluis. Tijdens hun grote wedstrijd. Rondje Tiengemeten, zal de CKZ-vlag daar worden gehesen. Het voorrondje-huidige stijl kent twee wedstrijden: op zondag en maandag worden een langebaan en een drie- hoeksbaan gevaren. Omdat het weer de zeilers soms hevig in de steek kan laten is de dinsdag bestempeld tot uitwijkdatum voor deze wedstrijden. Rondje Vlieland De woensdag is een belangrijke dag. Van heinde en ver komen deelnemers af op de toertocht Rondje Vlieland. Alleen tweemansboten mogen hier aan deelnemen. Monen „Eénmans- boten blijven teveel achter. We hebben ze ooit wel eens mee laten gaan, maar het is onmogelijk om al les bijeen te houden. Je moet met vergeten dat de meesten hier onbe kend zijn. Texelaars maken wel vaker een rondje Vlie, die komen wel weer terug. Ik weet nog dat er een gast was afgedwaald. Hij kwam droog te liggen op het wad en hoe ver hij ook om zich heen keek, hij zag alleen nog maar land...." Woensdagavond wordt traditioneel een barbecue gehouden in het strandpaviljoen van Piet Zijm. Don derdag is de uitwijkdatum voor het Rondje Vlieland en vrijdag zeilen alle deelnemers aan de Ronde om Texel gezamenlijk naar het startpunt bij paal 17. Bij alle evenementen verzorgt CKZ Drie doden, één ernstig uitge lat. Dat was de droevige ba ins begin vorige week in het tgelhuisje in de tuin van de tier L.W. Junier aan de Ada en Hollandstraat in Den Burg. kee dagen voordien zag het s allemaal nog zo rooskleurig ut voor het nest pimpelmees- iss van drie weken jong. Pa en moe vlogen af en aan met mmen, rupsen, torren en an der smakelijk voer. Plotseling teerde het ouderpaar niet meer terug. Voordat de heer Junier het in de gaten had, hadden vogelkindertjes al de geest gegeven. Het vierde onder deurtje was met de laatste krachtsinspanning uit het nest je gekropen en wachtte gelaten P bet einde. Honger of gif?", mg Junier zich af. Hij ver moedt vergiftiging. Ergens in de buurt wordt gespoten denk ik. Deze ellende heb ik namelijk elk jaar rond deze tijd, ik stond tornt op het punt om dat kooitje maar niet meer op te hangen. Ik zeg maar zo: je tent wel insecten willen verdel gen, maar daarmee bestrijd e ook de insectenverdelgers." Hoe het ook zij, het vierde vo geltje werd door Junier liefde vol opgevangen en overleefde tot diens verbazing de ramp. Een intensief karwei: in het be gin kreeg het ouderloze meesje elk half uur eten toegediend Izie foto). Fijngehakt en met water vermengd „universeel vo gelvoeder" of een mengsel van beschuit en eierdooier. „Zo'n beestje eet maar heel weinig per keer, dus je moet het conti nu bijvoeren. Ik kon met goed fatsoen de deur niet uit", zegt Junier. Inmiddels heeft het vo geltje in de huiskamer leren vliegen en fladdert het vrolijk van schilderij naar kamerplant. Ook aan het „echte werk" bui ten heeft het enkele malen ge roken. „Ik wen het langzaam aan de natuur", aldus Junier. Nog eventjes en dan krijgt zijn jeugdige huisvriendje voorgoed de vrijheid. Wie weet keert het diertje als beloning voor bewe zen diensten ooit terug met zijn toekomstige partner in Ju- niers vogelhuisje. Als de ge schiedenis zich dan maar niet herhaalt.... een volgboot, die waakt over de vei ligheid. Daarnaast houden de Texelse vuurtorenwachters een oogje in het zeil. „Zij krijgen van ons de zeilnum- mers door en als we uit het zicht verdwijnen, bijvoorbeeld bij de tocht naar Vlieland, dan houden zij contact met uitkijkposten op andere eilan den", vertelt Monen. Peter Kareis en Peter Blokker komen uit Winkel met hun Dart 20 en zijn maandag op het eiland gearriveerd. Ze hebben al vaker meegedaan aan de Ronde om Texel en komen altijd een week tevoren naar paal 33. „Niet voor de wedstrijden hoor, gewoon een beetje spelen voor de kust. We doen wèl alle jaren mee aan het rondje Vlieland". Hoe schatten zij hun kansen in voor de Ronde om Texel? „Nihil. We doen mee voor de lol en gaan 's avonds lekker een biertje pakken op het jazzfestival!" De verkeersdrukte proberen ze te om zeilen door pas maandag de thuisreis te aanvaarden. Perfect John Moret en Henny van der Ree komen uit Krimpen aan de IJssel. Ze zeilen met een Hobie 21. Zondag zijn ze naar Texel gekomen om het voor rondje mee te varen. „Perfecte wedstrijdjes, lekker zeilweer, goede organisatie, kortom: we genieten. We hebben wel vaker met het Rondje meegedaan, maar nog nooit eerder met het voorrondje. We hadden van andere zeilers gehoord dat het zo leuk was, maar het kwam er steeds niet van. Nu zijn we er en we heb ben er absoluut geen spijt van. Dit mag nooit worden afgeschaft!", al dus Moret, die zijn kansen voor het Rondje niet zo hoog inschat. „De handicap van een Hobie 21 is niet W/08 André Borkus rust uit op de Tornado na de drlehoeksbaan tijdens het voorrondje terwijl echter hem twee Nacre's door de finish veren gunstig. We gaan op ons best met halve wind, liefst westelijk. Onze boot loopt aan de wind wat minder. Ach, als het maar lekker weer is en iedereen de ronde volbrengt, dat is toch het belangrijkste". Uitslagen wedstrijden voorrondje: Langebaanwedstrijden: 1. H. Boks/K.J. van der Vis- Tornado, 2. A. Langeveld/A. Borkus- Tornado, 3. Boot/De Gier- Dart 18, 4. G. Mo- nen/A. Monen- Thundercat Drie- hoeksbaan: 1. A. Langeveld/A. Borkus- Tornado, 2. Boot/De Gier- Dart 18, 3. Hovekamp/Hartman- Stampede, 4. Klootwijk/De Vormer- Nacra. Overalklassement: 1. H. Boks/K.J. van der Vis- Tornado. 2. A. Langeveld/A. Borkus- Tornado, 3. Boot/De Gier- Dart 18. De wedstrijdleiding was in handen van Willem Kiers. Hf l TER bkELTER .taw"-, Velen verzemelen zich deze week op het strand bij paal 33 om zich voor te bereiden op de Ronde om Texel. BRIEVEN VAN LEZERS BUITEN VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE REDAKTIE Open brief aan de heer Hermes, CDA-kamerlid. Geachte heer Hermes, op 19 mei bracht u een bezoek aan ons eiland. U sprak daarbij over het onderwijs. U bent specialist voor dit onderdeel in de CDA-fractie in de Tweede Kamer. De lokale pers noem de uw uitspraken „onthullend". Sinds 25 jaar zit ik in het onderwijs. Daar om wil ik graag reageren op een aan tal van uw opmerkingen: ik vind ze onthullend in dubbele zin. Onthullend is het dat u meent dat de overdracht van de RSG nog kan wor den tegengehouden door een brand brief aan de Tweede Kamer. U weet kennelijk niet dat het enige alternatief de opheffing van uw school is. Ik neem maar aan dat dat niet uw be doeling is. En wat te denken van uw opmerking over de integratie van kleuter en la ger onderwijs? U stelt, dat u daar te gen zou zijn geweest, als u toen had geweten wat daarmee allemaal is ge beurd na 1985. Die uitspraak is ach teraf wel heel erg gemakkelijk. Maar u blijft verantwoordelijk voor uw stemgedrag van toen. En u zwijgt over de vraag wat de basisscholen NU van u mogen verwachten. Onthullend heet dan terecht, dat u zelf tegen een aantal onderwijsmaa- tregelen was, maar dat u toch vóór stemde, samen met uw fractie, om dat die aan onderwijs geen hoge prioriteit gaf. Kijk, dat is pas écht onthullend voor de kiezers! Ik heb voor de zekerheid even uw verkie zingsprogram afgewacht, en inder daad, het geeft u gelijk: het CDA stelt daarin voor f500 miljoen méér uit te geven aan onderwijs, maar.... op andere onderdelen daarvan 7750 miljoen te bezuinigen. Neem vervolgens uw bezoek aan de Kompasschool: goede adviezen maar geen geld. En, hoe onthullend, ook hier was u natuurlijk tegen allerlei maatregelen. Ook tegen het nog maar beperkt toelaten van leerlingen. Ik citeer de Texelse Courant: de heer Hermes antwoordde „een absoluut tegenstander van bevriezing te zijn" en (jawel, u raadt het al) „alleen maar voor te hebben gestemd om fi nanciële redenen. Een week na uw bezoek aan Texel stemt u in de Ka mer vervolgens opnieuw vóór bevrie zing. Dat is niet alleen onthullend, het is bijna onbehoorlijk te noemen. Het is duidelijk dat het onderwijs met dit soort goedkope uitspraken niets aankan. En dat is des te erger, omdat zeven jaar onderwijsbeleid onder deze minister heeft geleid tot grote misère in het onderwijs. Zowel waar het het onderwijs zelf betreft (van kleuter school tot universiteit) als waar het gaat om de positie van leerkrachten. De lerarenopleidingen lopen dan ook leeg. Eén ding is in elk geval duidelijk. Het heeft geen enkele zin om over onder wijs brieven te sturen naar de CDA- fractie in de Tweede Kamer. U zult, zolang er een CDA-minister op onder wijs zit, vóór alles stemmen waar hij voor is, ook al bent u tegen. Wat onthult u daarmee in feite anders, dan dat u zelf in de politiek wilt blij ven, en daarom alles slikt omwille van de macht? Ik wacht met belangstelling uw reac tie af. Gerard van der Kooi Rozendijk, Den Burg. Een toerist uit Ter Aar heeft een re kening van 7800,- voor een verblijf in een hotel in De Koog in maart nog steeds niet betaald. De eigenaresse deed aangifte. Als uit onderzoek blijkt dat de man vaker met heeft betaald, zal hij worden aangehouden. Moet de Geschiedenis zich weer her halen? Teso en het reductiesysteem voor Texelaars. Naar aanleiding van het interne discussiestuk van Teso dat vrijdag 26 mei in de aandeelhou dersvergadering werd voorgelezen door president commissaris Bob Bak ker, zou ik het volgende willen op merken. De heer B. Bakker merkte op dat het Teso-bestuur vindt dat het re ductie systeem voor vracht- en per sonenauto's van op Texel gevestigde personen en bedrijven voor wijziging in aanmerking komt. Men vraagt zich af of niet tot een reductieregeling ge komen moet worden waarbij alleen de korting nog afhankelijk is van het aantal overtochten en derhalve niet meer van de plaats van inwoning of vestiging. Naar aanleiding van deze gedachtenspinsels zou ik willen te ruggaan naar het ontstaan van de Te so waarop de Texelse bevolking nog steeds erg trots is. Rond 1896 was er een bootdienst met het eiland van de firma Bosman „Het Alkrriaar- Packet" De Texelse bevolking had geen vrede met de bootdienst daar de prijzen voor een overtocht te hoog waren. Deze prijzen waren f0,75 voor een overtocht in de eerste klas en ƒ0,50 in de tweede klas. Tot rond 1907 bleef de situatie voor het eiland ongewijzigd. Toen brak de oorlog uit met de firma Bosman. Men trachtte eerst met onderhandelingen tot een vergelijk te komen, maar Bosman gaf inzake de frequentie van de afvaarten en de prijs van de overtochten geen duimbreed toe. Op 19 juni 1907 bracht een commissie verslag uit over de onderhandelingen. De tarie ven werden niet ingrijpend verlaagd. Nu bleek Texel niet bereid zich met een kluitje in het riet te laten sturen. Dokter Wagemaker was één van de initiatiefnemers en sprak een rede uit voor de Texelaars op een bijeen komst. Hier volgt het slot van de re de: „De heer Bosman heeft zijn gewone taktiek gevolgd en liet niets van zich horen. De tijd, waarop het gestelde ultimatum afliep, is verstre ken; het is daarom noodzakelijk alle relaties met de firma Bosman te ver breken De toegezegde concessie is te gering en er blijft daarom maar één mogelijkheid over: wij moeten onszelf helpen en een concurrerende maatschappij in het leven roepen die de strijd met Bosman zal beginnen. De strijd zou ons niet zwaar vallen als wij de subsidies van de posterijen en de Staat konden krijgen. Des noods zullen wij de strijd ook zonder de subsidies aanbinden, maar daarom zal een grotere solidariteit van alle Texelse ingezeten en noodzakelijk zijn. Iedere Texelaar moet ervan over tuigd zijn, dat het zijn eigen belang is de nieuwe onderneming te steunen. Niet uit winstbejag of om anderen van het kussen te dringen, neen mij ne heren, hier komt een veel idealer strijd. De strijd van een klein energiek volk van dit eilandje in de Noordzee, dat gedurende 30 jaar onder het juk van Bosman heeft gezucht. De strijd om dit juk af te werpen zal begin nen... De nieuwe onderneming moet niet door particulieren worden geëx ploiteerd, want dan komen we van de regen in de drop. Het moet een algemene zaak worden, het is een al gemeen belang voor héél Texel. Van welke rang of stand ook, ieder moet erbij betrokken zijn. Zowel de hoog ste als de laagste op de maatschap pelijke ladder moet er zijn aandeel in hebben en kunnen zeggen: dit is mijn belang, dit is mijn boot. „Hierop stel de de- spreker voor om een commis sie te benoemen en hij vervolgde:" De nieuwe commissieleden moeten ieder, maar vooral degenen, die met Texelaars handel drijven, verzoeken om nooit meer met Bosman mee te gaan, maar gebruik te maken van on ze eigen boot. Neringdoenden moe ten voortaan alleen zaken doen met reizigers, die met onze eigen boot zijn meegekomen en zij, die met Bos man kwamen, moeten de deuren op ons eiland onherroepelijk gesloten vinden, de leveranciers van buiten moet de verplichting worden op ge legd, om goederen, die over Nieuwe- diep komen, uitsluitend te verzenden met de nieuwe Texelse boot, anders zullen ze geweigerd worden. Aan de haven zullen wij een controledienst instellen om na te gaan wie met Bos man komt. Wij zullen trachten deze mensen tot ander inzicht te brengen en bij weigering desnoods tot boycot overgaan". Deze nieuwe onderneming gaf aandelen van f 5,— uit zodat de minst draagkrachtigen aandeelhouder konden worden. Nu vraag ik me af: wat is er nu eigenlijk van Dr Wage- x maker's idealen overgebleven. Niet veel moet ik constateren. Men praat te toen over de te hoge tarieven van Bosman, nu praten wij over de te ho ge tarieven van de Teso. Hoogerheide heeft ons menigmaal beloofd dat als de dubbeldekker in gebruik genomen zou worden, dat dan de tarieven zou den kunnen zakken. Heeft u er iets van gezien, ik niet. En dan de toe gankelijkheid voor de bejaarden en slecht ter been zijnden om naar de salon te gaan. Nee, een lift kon er niet af want dit kostte plaatsen voor personenauto's. Is dit het ideaal van dokter Wagemaker, een boot voor Texelaars waar hij voor streed? Als hij zou zien tot wat het bedrijf nu ver worden is dan zou hij zich omkeren in zijn graf. En nu wil de Teso ook het reductiesysteem voor de Texe laars afschaffen. Uit de redevoering van dokter Wagemaker blijkt dat de tarieven voor de Texelaars zo laag mogelijk gehouden moesten worden en hij roept op tot een boycot van het Alkmaar Packet van de heer Bos man. Nu wil ik niet direct oproepen tot een boycot. Ik hoop dat er andere manieren zijn om Teso op andere ge dachten te brengen. Soms vraag ik me af of dit zal lukken. Want de commissarissen hadden dit plan al di rect van tafel moeten vegen. Ze zijn enigszins geneigd het goed te keuren anders had de heer Bakker het niet aangeroerd. We kunnen in een later stadium altijd nog oproepen tot een boycot zoals dokter Wagemaker deed Ik hoop dat dit wat losmaakt onder de Texelaars en dat dit levendi ge discussie teweeg zal brengen. G J. van Noort, Den Burg In het hoofdartikel in de vorige krant, over de actie van de vaste kampeer ders op Loodsmansduin, is enige ter zake doende informatie per ongeluk onvermeld gebleven. Van belang is dat in het nieuwe seizoenplaatstarief enkele nieuwe posten zijn inbegre pen. Tijdens de vergadering is met name genoemd de vergoeding voor „overwintering". Tegen een bedrag van ƒ130,- mogen de seizoenplaats- houders hun caravan laten staan. Voorheen was dat, enkele uitzonde ringen daargelaten, niet mogelijk. Ook is een bedrag opgenomen voor het feit dat de camping vroeger in het seizoen is geopend (nu met Pa sen). Deze posten zijn van invloed op de thans doorgevoerde verhoging. Een 36-jarige man uit Oudeschild wil de dinsdagavond langs de Schilder- weg met zijn rijwiel een groepje fietsers inhalen. De fietsers boden hem echter onvoldoende ruimte. De man kwam in de berm terecht en verloor zijn evenwicht. In zijn val sleepte hij een 18-jarige Duitse toe rist mee. Beiden kwamen er zonder kleerscheuren vanaf, alleen de fietsen raakten aan de voorzijde beschadigd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 7