/oorrondje in volle gang
iezelligheid en voorbereiding
)p de grote strijd bij paal 33
mm -
Pimpelweesje
„Onthullend"
Niet betaald
Teso op andere
gedachten brengen
Overwintering
Evenwicht verloren
lljpAG 9 JUNI 1989
TEXELSE COURANT
PAGINA 7
Voor de leut, al of niet in een bakkie", verklaren enkele olijke zei-
5 hun komst naar paal 33 bij De Cocksdorp. Zij doen mee aan
„voorrondje", een serie wedstrijdjes en een toertocht in de
(gek voorafgaand aan de grote strijd: de Ronde om Texel. Het
oorrondje is langzamerhand uitgegroeid tot een op zichzelf
[aand evenement, met als grote trekker de toertocht rond
lieland.
ledstrijdvoorbereiding en gezellig-
4 daar draait het om", vertelt Ge-
d Monen, één van de
ituursleden van de Cocksdorper
istzeilvereniging (CKZ).
mis 1981 bestaat het voorrondia
I overkanters kwamen al een
!e|( voor het rondje. Wij zijn op
jdag en maandag clubwedstrijdjes
an houden waaraan zij mee kon-
ndoen. Dat werd zeer op prijs
steld en langzaam is het uitge-
oeid tot wat het nu is",
tl zeilers willen niet alle kosten
de reis naar Texel en het onder-
kmaken alléén voor Rondje Texel,
jat wél voor een gezellige week
lantie die wordt afgesloten met de
ote wedstrijd. „Het onderlinge con
st wordt verbeterd en zoetwaterzei-
s krijgen de kans kennis te maken
it zout water en te wennen aan de
lelse situatie", aldus Monen. Naast
vaste kern van gasten komen
Etds meer zeilers op het voorrondje
Individueel
doen inmiddels zo'n 50 boten
ee, terwijl zich in de loop van de
Bk op het strand nog meer boten
i het strand verzamelen, die indivi-
eel trainen.
het CKZ-clubhuis waarin de zeilers
Idevol worden opgevangen met
[fe en soep door Bieuwke Monen
haar medewerksters, wappert de
ij van de club Hellecats uit Helle-
voetsluis. Tijdens hun grote wedstrijd.
Rondje Tiengemeten, zal de CKZ-vlag
daar worden gehesen.
Het voorrondje-huidige stijl kent twee
wedstrijden: op zondag en maandag
worden een langebaan en een drie-
hoeksbaan gevaren. Omdat het weer
de zeilers soms hevig in de steek kan
laten is de dinsdag bestempeld tot
uitwijkdatum voor deze wedstrijden.
Rondje Vlieland
De woensdag is een belangrijke dag.
Van heinde en ver komen deelnemers
af op de toertocht Rondje Vlieland.
Alleen tweemansboten mogen hier
aan deelnemen. Monen „Eénmans-
boten blijven teveel achter. We
hebben ze ooit wel eens mee laten
gaan, maar het is onmogelijk om al
les bijeen te houden. Je moet met
vergeten dat de meesten hier onbe
kend zijn. Texelaars maken wel vaker
een rondje Vlie, die komen wel weer
terug. Ik weet nog dat er een gast
was afgedwaald. Hij kwam droog te
liggen op het wad en hoe ver hij ook
om zich heen keek, hij zag alleen nog
maar land...."
Woensdagavond wordt traditioneel
een barbecue gehouden in het
strandpaviljoen van Piet Zijm. Don
derdag is de uitwijkdatum voor het
Rondje Vlieland en vrijdag zeilen alle
deelnemers aan de Ronde om Texel
gezamenlijk naar het startpunt bij
paal 17.
Bij alle evenementen verzorgt CKZ
Drie doden, één ernstig uitge
lat. Dat was de droevige ba
ins begin vorige week in het
tgelhuisje in de tuin van de
tier L.W. Junier aan de Ada
en Hollandstraat in Den Burg.
kee dagen voordien zag het
s allemaal nog zo rooskleurig
ut voor het nest pimpelmees-
iss van drie weken jong. Pa en
moe vlogen af en aan met
mmen, rupsen, torren en an
der smakelijk voer. Plotseling
teerde het ouderpaar niet meer
terug. Voordat de heer Junier
het in de gaten had, hadden
vogelkindertjes al de geest
gegeven. Het vierde onder
deurtje was met de laatste
krachtsinspanning uit het nest
je gekropen en wachtte gelaten
P bet einde. Honger of gif?",
mg Junier zich af. Hij ver
moedt vergiftiging. Ergens in
de buurt wordt gespoten denk
ik. Deze ellende heb ik namelijk
elk jaar rond deze tijd, ik stond
tornt op het punt om dat
kooitje maar niet meer op te
hangen. Ik zeg maar zo: je
tent wel insecten willen verdel
gen, maar daarmee bestrijd e
ook de insectenverdelgers."
Hoe het ook zij, het vierde vo
geltje werd door Junier liefde
vol opgevangen en overleefde
tot diens verbazing de ramp.
Een intensief karwei: in het be
gin kreeg het ouderloze meesje
elk half uur eten toegediend
Izie foto). Fijngehakt en met
water vermengd „universeel vo
gelvoeder" of een mengsel van
beschuit en eierdooier. „Zo'n
beestje eet maar heel weinig
per keer, dus je moet het conti
nu bijvoeren. Ik kon met goed
fatsoen de deur niet uit", zegt
Junier. Inmiddels heeft het vo
geltje in de huiskamer leren
vliegen en fladdert het vrolijk
van schilderij naar kamerplant.
Ook aan het „echte werk" bui
ten heeft het enkele malen ge
roken. „Ik wen het langzaam
aan de natuur", aldus Junier.
Nog eventjes en dan krijgt zijn
jeugdige huisvriendje voorgoed
de vrijheid. Wie weet keert het
diertje als beloning voor bewe
zen diensten ooit terug met
zijn toekomstige partner in Ju-
niers vogelhuisje. Als de ge
schiedenis zich dan maar niet
herhaalt....
een volgboot, die waakt over de vei
ligheid. Daarnaast houden de Texelse
vuurtorenwachters een oogje in het
zeil. „Zij krijgen van ons de zeilnum-
mers door en als we uit het zicht
verdwijnen, bijvoorbeeld bij de tocht
naar Vlieland, dan houden zij contact
met uitkijkposten op andere eilan
den", vertelt Monen.
Peter Kareis en Peter Blokker komen
uit Winkel met hun Dart 20 en zijn
maandag op het eiland gearriveerd.
Ze hebben al vaker meegedaan aan
de Ronde om Texel en komen altijd
een week tevoren naar paal 33. „Niet
voor de wedstrijden hoor, gewoon
een beetje spelen voor de kust. We
doen wèl alle jaren mee aan het
rondje Vlieland". Hoe schatten zij
hun kansen in voor de Ronde om
Texel? „Nihil. We doen mee voor de
lol en gaan 's avonds lekker een
biertje pakken op het jazzfestival!"
De verkeersdrukte proberen ze te om
zeilen door pas maandag de thuisreis
te aanvaarden.
Perfect
John Moret en Henny van der Ree
komen uit Krimpen aan de IJssel. Ze
zeilen met een Hobie 21. Zondag zijn
ze naar Texel gekomen om het voor
rondje mee te varen. „Perfecte
wedstrijdjes, lekker zeilweer, goede
organisatie, kortom: we genieten. We
hebben wel vaker met het Rondje
meegedaan, maar nog nooit eerder
met het voorrondje. We hadden van
andere zeilers gehoord dat het zo
leuk was, maar het kwam er steeds
niet van. Nu zijn we er en we heb
ben er absoluut geen spijt van. Dit
mag nooit worden afgeschaft!", al
dus Moret, die zijn kansen voor het
Rondje niet zo hoog inschat. „De
handicap van een Hobie 21 is niet
W/08
André Borkus rust uit op de Tornado na de drlehoeksbaan tijdens het voorrondje terwijl echter hem twee Nacre's door de finish veren
gunstig. We gaan op ons best met
halve wind, liefst westelijk. Onze
boot loopt aan de wind wat minder.
Ach, als het maar lekker weer is en
iedereen de ronde volbrengt, dat is
toch het belangrijkste".
Uitslagen wedstrijden voorrondje:
Langebaanwedstrijden: 1. H.
Boks/K.J. van der Vis- Tornado, 2. A.
Langeveld/A. Borkus- Tornado, 3.
Boot/De Gier- Dart 18, 4. G. Mo-
nen/A. Monen- Thundercat Drie-
hoeksbaan: 1. A. Langeveld/A.
Borkus- Tornado, 2. Boot/De Gier-
Dart 18, 3. Hovekamp/Hartman-
Stampede, 4. Klootwijk/De Vormer-
Nacra.
Overalklassement:
1. H. Boks/K.J. van der Vis- Tornado.
2. A. Langeveld/A. Borkus- Tornado,
3. Boot/De Gier- Dart 18.
De wedstrijdleiding was in handen
van Willem Kiers.
Hf l TER bkELTER
.taw"-,
Velen verzemelen zich deze week op het strand bij paal 33 om zich voor te bereiden op de
Ronde om Texel.
BRIEVEN VAN LEZERS
BUITEN VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE REDAKTIE
Open brief aan de heer Hermes,
CDA-kamerlid.
Geachte heer Hermes,
op 19 mei bracht u een bezoek aan
ons eiland. U sprak daarbij over het
onderwijs. U bent specialist voor dit
onderdeel in de CDA-fractie in de
Tweede Kamer. De lokale pers noem
de uw uitspraken „onthullend". Sinds
25 jaar zit ik in het onderwijs. Daar
om wil ik graag reageren op een aan
tal van uw opmerkingen: ik vind ze
onthullend in dubbele zin.
Onthullend is het dat u meent dat de
overdracht van de RSG nog kan wor
den tegengehouden door een brand
brief aan de Tweede Kamer. U weet
kennelijk niet dat het enige alternatief
de opheffing van uw school is. Ik
neem maar aan dat dat niet uw be
doeling is.
En wat te denken van uw opmerking
over de integratie van kleuter en la
ger onderwijs? U stelt, dat u daar te
gen zou zijn geweest, als u toen had
geweten wat daarmee allemaal is ge
beurd na 1985. Die uitspraak is ach
teraf wel heel erg gemakkelijk. Maar
u blijft verantwoordelijk voor uw
stemgedrag van toen. En u zwijgt
over de vraag wat de basisscholen
NU van u mogen verwachten.
Onthullend heet dan terecht, dat u
zelf tegen een aantal onderwijsmaa-
tregelen was, maar dat u toch vóór
stemde, samen met uw fractie, om
dat die aan onderwijs geen hoge
prioriteit gaf. Kijk, dat is pas écht
onthullend voor de kiezers! Ik heb
voor de zekerheid even uw verkie
zingsprogram afgewacht, en inder
daad, het geeft u gelijk: het CDA
stelt daarin voor f500 miljoen méér
uit te geven aan onderwijs, maar....
op andere onderdelen daarvan 7750
miljoen te bezuinigen.
Neem vervolgens uw bezoek aan de
Kompasschool: goede adviezen maar
geen geld. En, hoe onthullend, ook
hier was u natuurlijk tegen allerlei
maatregelen. Ook tegen het nog
maar beperkt toelaten van leerlingen.
Ik citeer de Texelse Courant: de heer
Hermes antwoordde „een absoluut
tegenstander van bevriezing te zijn"
en (jawel, u raadt het al) „alleen
maar voor te hebben gestemd om fi
nanciële redenen. Een week na uw
bezoek aan Texel stemt u in de Ka
mer vervolgens opnieuw vóór bevrie
zing. Dat is niet alleen onthullend,
het is bijna onbehoorlijk te noemen.
Het is duidelijk dat het onderwijs met
dit soort goedkope uitspraken niets
aankan. En dat is des te erger, omdat
zeven jaar onderwijsbeleid onder deze
minister heeft geleid tot grote misère
in het onderwijs. Zowel waar het het
onderwijs zelf betreft (van kleuter
school tot universiteit) als waar het
gaat om de positie van leerkrachten.
De lerarenopleidingen lopen dan ook
leeg.
Eén ding is in elk geval duidelijk. Het
heeft geen enkele zin om over onder
wijs brieven te sturen naar de CDA-
fractie in de Tweede Kamer. U zult,
zolang er een CDA-minister op onder
wijs zit, vóór alles stemmen waar hij
voor is, ook al bent u tegen. Wat
onthult u daarmee in feite anders,
dan dat u zelf in de politiek wilt blij
ven, en daarom alles slikt omwille
van de macht?
Ik wacht met belangstelling uw reac
tie af.
Gerard van der Kooi
Rozendijk, Den Burg.
Een toerist uit Ter Aar heeft een re
kening van 7800,- voor een verblijf in
een hotel in De Koog in maart nog
steeds niet betaald. De eigenaresse
deed aangifte. Als uit onderzoek blijkt
dat de man vaker met heeft betaald,
zal hij worden aangehouden.
Moet de Geschiedenis zich weer her
halen? Teso en het reductiesysteem
voor Texelaars. Naar aanleiding van
het interne discussiestuk van Teso
dat vrijdag 26 mei in de aandeelhou
dersvergadering werd voorgelezen
door president commissaris Bob Bak
ker, zou ik het volgende willen op
merken. De heer B. Bakker merkte op
dat het Teso-bestuur vindt dat het re
ductie systeem voor vracht- en per
sonenauto's van op Texel gevestigde
personen en bedrijven voor wijziging
in aanmerking komt. Men vraagt zich
af of niet tot een reductieregeling ge
komen moet worden waarbij alleen
de korting nog afhankelijk is van het
aantal overtochten en derhalve niet
meer van de plaats van inwoning of
vestiging. Naar aanleiding van deze
gedachtenspinsels zou ik willen te
ruggaan naar het ontstaan van de Te
so waarop de Texelse bevolking nog
steeds erg trots is. Rond 1896 was
er een bootdienst met het eiland van
de firma Bosman „Het Alkrriaar-
Packet" De Texelse bevolking had
geen vrede met de bootdienst daar
de prijzen voor een overtocht te hoog
waren. Deze prijzen waren f0,75
voor een overtocht in de eerste klas
en ƒ0,50 in de tweede klas. Tot rond
1907 bleef de situatie voor het eiland
ongewijzigd. Toen brak de oorlog uit
met de firma Bosman. Men trachtte
eerst met onderhandelingen tot een
vergelijk te komen, maar Bosman gaf
inzake de frequentie van de afvaarten
en de prijs van de overtochten geen
duimbreed toe. Op 19 juni 1907
bracht een commissie verslag uit
over de onderhandelingen. De tarie
ven werden niet ingrijpend verlaagd.
Nu bleek Texel niet bereid zich met
een kluitje in het riet te laten sturen.
Dokter Wagemaker was één van de
initiatiefnemers en sprak een rede uit
voor de Texelaars op een bijeen
komst. Hier volgt het slot van de re
de: „De heer Bosman heeft zijn
gewone taktiek gevolgd en liet niets
van zich horen. De tijd, waarop het
gestelde ultimatum afliep, is verstre
ken; het is daarom noodzakelijk alle
relaties met de firma Bosman te ver
breken De toegezegde concessie is
te gering en er blijft daarom maar
één mogelijkheid over: wij moeten
onszelf helpen en een concurrerende
maatschappij in het leven roepen die
de strijd met Bosman zal beginnen.
De strijd zou ons niet zwaar vallen
als wij de subsidies van de posterijen
en de Staat konden krijgen. Des
noods zullen wij de strijd ook zonder
de subsidies aanbinden, maar daarom
zal een grotere solidariteit van alle
Texelse ingezeten en noodzakelijk
zijn. Iedere Texelaar moet ervan over
tuigd zijn, dat het zijn eigen belang is
de nieuwe onderneming te steunen.
Niet uit winstbejag of om anderen
van het kussen te dringen, neen mij
ne heren, hier komt een veel idealer
strijd. De strijd van een klein energiek
volk van dit eilandje in de Noordzee,
dat gedurende 30 jaar onder het juk
van Bosman heeft gezucht. De strijd
om dit juk af te werpen zal begin
nen... De nieuwe onderneming moet
niet door particulieren worden geëx
ploiteerd, want dan komen we van
de regen in de drop. Het moet een
algemene zaak worden, het is een al
gemeen belang voor héél Texel. Van
welke rang of stand ook, ieder moet
erbij betrokken zijn. Zowel de hoog
ste als de laagste op de maatschap
pelijke ladder moet er zijn aandeel in
hebben en kunnen zeggen: dit is mijn
belang, dit is mijn boot. „Hierop stel
de de- spreker voor om een commis
sie te benoemen en hij vervolgde:"
De nieuwe commissieleden moeten
ieder, maar vooral degenen, die met
Texelaars handel drijven, verzoeken
om nooit meer met Bosman mee te
gaan, maar gebruik te maken van on
ze eigen boot. Neringdoenden moe
ten voortaan alleen zaken doen met
reizigers, die met onze eigen boot
zijn meegekomen en zij, die met Bos
man kwamen, moeten de deuren op
ons eiland onherroepelijk gesloten
vinden, de leveranciers van buiten
moet de verplichting worden op ge
legd, om goederen, die over Nieuwe-
diep komen, uitsluitend te verzenden
met de nieuwe Texelse boot, anders
zullen ze geweigerd worden. Aan de
haven zullen wij een controledienst
instellen om na te gaan wie met Bos
man komt. Wij zullen trachten deze
mensen tot ander inzicht te brengen
en bij weigering desnoods tot boycot
overgaan". Deze nieuwe onderneming
gaf aandelen van f 5,— uit zodat de
minst draagkrachtigen aandeelhouder
konden worden. Nu vraag ik me af:
wat is er nu eigenlijk van Dr Wage-
x maker's idealen overgebleven. Niet
veel moet ik constateren. Men praat
te toen over de te hoge tarieven van
Bosman, nu praten wij over de te ho
ge tarieven van de Teso. Hoogerheide
heeft ons menigmaal beloofd dat als
de dubbeldekker in gebruik genomen
zou worden, dat dan de tarieven zou
den kunnen zakken. Heeft u er iets
van gezien, ik niet. En dan de toe
gankelijkheid voor de bejaarden en
slecht ter been zijnden om naar de
salon te gaan. Nee, een lift kon er
niet af want dit kostte plaatsen voor
personenauto's. Is dit het ideaal van
dokter Wagemaker, een boot voor
Texelaars waar hij voor streed? Als hij
zou zien tot wat het bedrijf nu ver
worden is dan zou hij zich omkeren
in zijn graf. En nu wil de Teso ook
het reductiesysteem voor de Texe
laars afschaffen. Uit de redevoering
van dokter Wagemaker blijkt dat de
tarieven voor de Texelaars zo laag
mogelijk gehouden moesten worden
en hij roept op tot een boycot van
het Alkmaar Packet van de heer Bos
man. Nu wil ik niet direct oproepen
tot een boycot. Ik hoop dat er andere
manieren zijn om Teso op andere ge
dachten te brengen. Soms vraag ik
me af of dit zal lukken. Want de
commissarissen hadden dit plan al di
rect van tafel moeten vegen. Ze zijn
enigszins geneigd het goed te keuren
anders had de heer Bakker het niet
aangeroerd. We kunnen in een later
stadium altijd nog oproepen tot een
boycot zoals dokter Wagemaker
deed Ik hoop dat dit wat losmaakt
onder de Texelaars en dat dit levendi
ge discussie teweeg zal brengen.
G J. van Noort, Den Burg
In het hoofdartikel in de vorige krant,
over de actie van de vaste kampeer
ders op Loodsmansduin, is enige ter
zake doende informatie per ongeluk
onvermeld gebleven. Van belang is
dat in het nieuwe seizoenplaatstarief
enkele nieuwe posten zijn inbegre
pen. Tijdens de vergadering is met
name genoemd de vergoeding voor
„overwintering". Tegen een bedrag
van ƒ130,- mogen de seizoenplaats-
houders hun caravan laten staan.
Voorheen was dat, enkele uitzonde
ringen daargelaten, niet mogelijk.
Ook is een bedrag opgenomen voor
het feit dat de camping vroeger in
het seizoen is geopend (nu met Pa
sen). Deze posten zijn van invloed op
de thans doorgevoerde verhoging.
Een 36-jarige man uit Oudeschild wil
de dinsdagavond langs de Schilder-
weg met zijn rijwiel een groepje
fietsers inhalen. De fietsers boden
hem echter onvoldoende ruimte. De
man kwam in de berm terecht en
verloor zijn evenwicht. In zijn val
sleepte hij een 18-jarige Duitse toe
rist mee. Beiden kwamen er zonder
kleerscheuren vanaf, alleen de fietsen
raakten aan de voorzijde beschadigd.