Cjrocn 'kwartsJexels in het hart- clandestiene caravans toeten van het erf af Rijkswaterstaat concludeert: Lift Teso technisch en financieel onhaalbaar Spookvrachtwagen ramde oprit van veerboot emeente schreef 62 personen aan 'loekverbod p Texel? Gewonde bij aanrijding OPRUIMING! ^r's Ijzerhandel b.v. Niet uitgekeken Fietspad Krimslag vrijdag geopend Beeldje krijgt bronzen sokkel Doorgereden :R|CHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.395 VRIJDAG 7 JULI 1989 jdvflrtenties, abonnementen, etc.: j|d De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, ^022 20-12 7 41. Telefax 02220 - 14111 parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 1-12741 werktijd deze week tot en met dinsdag a s.: Tessa de Graaff, Pater *in3. 1791 DP Den Burg, telefoon 02220 - 15639 Postgiro 652. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs /20.20 per kwartaal; los 1\— lemeente maakt schoon schip. Clandestien geplaatste (sta- vans moeten -enkele bijzondere gevallen uitgezonderd- van exelse erven worden verwijderd. In totaal zijn 62 personen eschreven. De meesten van hen krijgen binnenkort te horen tij binnen een maand de illegale situatie moeten beëindigen. >el gevallen is sprake van een jarenlange situatie, waartegen door de gemeente is opgetreden. et kamperen bij de boer is gere- grijpt het college van B en W legenheid aan om de puntjes ijte zetten. Een grote schoon- echter niet al te drastisch irlopen. Caravans die worden ond in verband met acute wo- ood, al tientallen jaren bestaan- ledoogsituaties" en caravans loor al verhuurverplichtingen angegaan zijn voorbeelden van en waarin de gemeente zich zal opstellen. „Het heeft zin om woningzoekenden op te zetten of vakantiegangers tje zomer allemaal uit te ram- kondigde wethouder Daan het aan de Bond tegen het eken uit Veenendaal ligt, zal lop Texel het vloeken offi- il worden verboden. De id heeft de gemeenteraad tocht een dergelijk verbod •nemen in de algemene ftieverordening, maar of dat i zal gebeuren is allerminst kt. B en W beraden zich 3 over het verzoek en zullen tijner tijd pré-advies aan de •i uitbrengen. mag of vloeken door de nheid kan worden verboden, tder de vrijheid van me riting aan te tasten kwam Se tijd geleden in discussie, gemeenten Nunspeet en men hadden een dergelijk 'bod ingesteld, maar Gede- iteerde Staten van Gelderland aren het daarmee niet eens mochten de Staatssecre- ra ven Binnenlandse Zaken de vloekverboden te verme en. De staatssecretaris wei- Ute dat, wat voor de Bond Sen het Vloeken aanleiding as om alle gemeenten te vra- izo'n verbod in te stellen. Bond schrijft aan de ge- eenteraden: „De belangrijkste ben om een vloekverbod op nemen is dat u hiermee als Mselijke overheid een sig- el afgeeft naar de samenle- waardoor de Eerbied voor iIs Naam wordt bevorderd de godsdienstige gevoelens "i de gelovige plaatsgenoten "den beschermd". De Bond :<W verder dat Texel de Bond sen het Vloeken gaat subsi- f,en, in navolging van enkele dere gemeenten. koffiezetapparaat, wit met 8 kops, nu zo lang de "'d strekt f39,50. Telefoon 12346. Schilling onlangs tijdens een com missievergadering aan. Volgens Schilling maakt het college nu in elk geval duidelijk dat serieus aan een oplossing wordt gewerkt. „Op een gegeven moment kom je er dan wel uit." Onder „recreatie-eenheid" mogen geen sta-caravans worden verstaan. Die zijn overal in het buitengebied verboden, behalve op kampeerterrei nen. Het verschil tussen een sta- en een toercaravan is soms vaag. De ge meente hanteert als norm dat cara vans van zes meter of langer als sta-caravan worden aangemerkt. Als een caravan korter is maar er ont breekt een koppelmogelijkheid (om de caravan achter een auto te ver plaatsen), is volgens de gemeentelijke normen eveneens sprake van een sta-caravan. Voor een toercaravan moet bij de gemeente een vergun ning worden aangevraagd (de zoge naamde „vrijstelling"). Eén tent mag altijd. Voornoemde regels zijn niet nieuw. Zij staan exact omschreven in het bestemmingsplan buitengebied dat in de jaren zeventig werd vastgesteld. Vooruitlopende op de herziening van dat bestemmingsplan, is inmiddels de nieuwe regeling voor kamperen bij de boer gerealiseerd. Boerenbedrijven („A-blokken") kunnen vergunning krij gen om met ingang van het lopende kampeerseizoen (dat duurt tot 31 ok tober) maximaal vijf tenten of toerca- ravans op het erf zetten. Dat is dus een uitzondering op de regel. Sta caravans zijn echter ook hier verbo den. Oogluikend Het is een publiek geheim dat menig Texelaar de regels aan de laars lapte. De gemeente stond clandestiene ca ravans oogluikend toe. Veel van der gelijke situaties zijn geconstateerd door medewerkers van gemeentewer ken, die vaak in verband met andere zaken op pad zijn maar een algemene controletaak hebben. Ook met behulp van luchtfoto's die in de zomer wer den gemaakt, kwam de gemeente op het spoor. In april werden 62 Texelaars schrifte lijk bevolen dat zij hun (sta-)caravan van het erf moeten verwijderen. Een deel van de aangeschreven personen reageerde met een toelichting. Aan de hand van de reacties bekeek men bij de gemeente welke situaties kun nen worden gedoogd en welke cara vans moeten verdwijnen. Woonruimte De 62 gevallen zijn grofweg inge deeld. Ten eerste is er de situatie waarbij de caravans -al dan met permanent- worden bewoond. Het gaat om ongeveer tien individuele ge vallen, verspreid over heel Texel. B en W stellen zich op het standpunt dat de bewoning op den duur moet wor den beëindigd. De leden van de raad scommissie voor ruimtelijk en huisvestingsbeleid dringen er op aan dat hieraan een termijn wordt gesteld, bijvoorbeeld van drie jaar. De bewoners moeten volgens de com missie actief naar woonruimte zoe ken. Nieuwe clandestiene gevallen krijgen wèl een harde aanpak; die worden niet getolereerd. In verband met de situatie op de wo ningmarkt is de gemeente niet in staat de caravanbewoners op korte Lees verder pagina 2 De vrachtwagen, klem zittend onder de oprit. Bij het portier staat chauffeur Van Kessel. die het ongeluk voor zijn ogen zag gebeuren. Een vrachtwagencombinatie waarin geen chauffeur zat, begon woensda gochtend op het opstelterrein van de veerhaven uit zichzelf te rijden en ramde de betonnen oprit naar het bovendek van de boot. Het beton van de oprit gaf geen krimp maar de cabine van de vrachtwagen werd to taal vernield. Het merkwaardige ongeluk gebeurde nadat chauffeur Sjef van Kessel (43) uit Breda die met de boot van 11.05 het eiland wilde verlaten, de wagen op het opstelterrein vlak voor de slagboom had gezet en de cabine had verlaten om op het haventerrein wat rond te wandelen. Vrijwel zeker is dat hij het contactsleuteltje in de „aan"-stand had laten staan en de wagen niet goed op de remmen had gezet. Daardoor was het mogelijk dat de totaal 39 ton wegende en 15 me ter lange combinatie op het enigszins hellende terrein begon te rijden. Om dat de wagen nog in de versnelling stond, werd hierdoor de dieselmotor gestart en reed het gevaarte op mo torkracht dwars door de slagboom op de betonnen oprit af, op een punt waar de doorrijhoogte ontoereikend was. De wagen kwam klem te zitten, waarbij de cabine helemaal werd los gescheurd en verkreukeld. Met de kraanwagen van Robert Aris van Boven uit oudeschild werd de combinatie weer teruggetrokken. Stuurinrichting en motor werkten nog, zodat chauffeur Van Kessel de combinatie op eigen kracht naar een rustig plekje reed waar technici van de politie een onderzoek konden in stellen. Tegen Van Kessel werd pro ces verbaal opgemaakt. De vrachtwagen was een met ijkge- wichten geladen testwagen (met het reclameopschrift „Als zekerheid het zwaarst weegt...") van het bedrijf Molen uit Breda, die op Texel was om de nieuwe weegbrug van de fir ma A. Bakker in Oudeschild te ijken. Zittend in de toteel vernielde cebine. kon de chauffeur de wegen op eigen kracht neer een rustig plekje op het haventerrein manoevreren. Het is technisch en financieel geen haalbare kaart om de toe gankelijkheid van Tesoboten voor invaliden en mensen die slecht ter been zijn te verbeteren. Dit constateert het college van B en W met teleurstelling aan de hand van een notitie van Rijkswa terstaat. „Het is toch treurig dat het ondanks alle technische vernieuwingen van te genwoordig niet mogelijk blijkt om in validen makkelijk aan boord te helpen", zo verwoordt ambtenaar Jan Frederici de teleurstelling van de ge meente. Het college heeft de dienst gemeentewerken maanden geleden gevraagd te onderzoeken of met ge ringe middelen een aanvaardbare oplossing kan worden gevonden voor verbeterde toegang tot de veerboten. Rijkswaterstaat (RWSI is eigenaar en beheerder van de haven en de fuiken waarin de veerboten afmeren en werd daarom al enige tijd geleden benaderd. Wegens grote werkdruk en vooral omdat bij RWS het standpunt leeft dat een verbetering toch niet haalbaar is, is volgens directeur ge meentewerken Piet Plug pas enkele weken geleden antwoord gekomen op de vragen die door zijn dienst zijn gesteld. Martin Zijm van RWS Texel vindt het beneden peil dat de gemeente RWS een negatieve instelling verwijt. „Toen men kwam met vragen hebben wij serieus de mogelijkheid van een in stallatie zoals werd bedoeld onder zocht. Als gauw stuitten we op zóveel negatieve punten, dat we geen details zijn gaan uitwerken. Het is technisch niet haalbaar en als de gemeente denkt van wèl, dan hou den wij ons aanbevolen!" Gemeentewerken had voorgesteld vier liftinstallaties bij de boot te plaatsen met overdekte aan- en af- voerslurven. RWS vergelijkt dit in de notitie met maatregelen die in Cana da zijn getroffen tussen Vancouver en Vancouver Island. De bouw van zo'n installatie kost tussen de 9 11 miljoen gulden en dat is allerminst „met geringe midde len", zoals het college wil. Volgens RWS gaat de veiligheid van passa giers achteruit doordat in de zijwand van het schip openingen moeten worden gemaakt, waar de liften op uitkomen. Dit kan bij grote drukte en veel gedrang gevaar opleveren. Tijdverlies Tijdverlies treedt op bij in- en ont scheping. Het uitladen van passagiers via de zijuitgang en de lift kan pas beginnen als het vrachtverkeer van boord is, in verband met schomme ling die ontstaat door laden en los sen. Nieuwe passagiers moeten aan boord zijn vóór opnieuw vrachtver keer wordt ingescheep. Voor de vei ligheid is het nodig dat hierbij minstens één persoon per uitgang toezicht houdt. Volgens RWS is het de vraag of inva liden en mindervaliden de liftinstalla- tie, die zeer hoog zou worden, als veilig en prettig ervaren. De liften zijn storingsgevoelig en zul len daardoor waarschijnlijk vaak ver traging in de veerdienst veroorzaken. De „Vancouver-constructie" is we gens ruimtegebrek in Den Helder niet mogelijk. De overdekte aan- en af- voersluizen zouden in verband met de helling minstens 150 meter lang moeten zijn. „Kortom, het is gewoon technisch niet mogelijk", verzucht Zijm. Op eigen houtje Gemeentewerken is niet blij met de conclusie, maar kan op eigen houtje niets doen. Jan Frederici: „Wij kun nen, net als iedere burger trouwens, ideeën aandragen, in de hoop dat Teso en RWS daar wat mee kunnen doen. Voorlopig zijn we uitgepraat". Ook het college legt zich bij de RWS- notitie neer, hoewel men blijft streven naar verbeterde toegankelijkheid voor invaliden en ouderen. Aan boord van de nieuwe veerboot „Schulpengat" zal een speciale salon voor de bedoelde doelgroep worden gemaakt. B en W wil er bij Teso op aandringen ook zo'n salon op „Mo lengat" te realiseren. Een 32-jarige vrouw uit Oosterend reed maandag zonder uit te kijken weg van een parkeerplaats aan de Bernhardlaan. Een 58-jarige automo bilist uit Den Burg kon haar niet meer ontwijken en raakte met zijn Merce des ook een paaltje van de bushalte aan de andere kant van de weg. Bei de wagens liepen plaatschade op, Het fietspad langs de Krimweg naar het strand bij paal 28 wordt vrijdag middag geopend. Wethouder Baren- dregt zal met genodigden en afgevaardigden van de dorpscommis sie het pad al fietsend in gebruik nemen. De conditie van de raadsleden neemt toe met al die openingen van fietspa den. Vrijdag om 14.30 uur wordt met de sportieve vervoermiddelen koers gezet naar het paviljoen van paal 28, waar speeches zullen worden af gestoken door de wethouder, Nico de Graaf namens de dorpscommissie en Een vrouw uit Den Burg liep dinsdag middag een gebroken been op bij een aanrijding op de kruising Schilderend/ Bernhardlaan/ Emmalaan. Zij zat bij haar man achterop een tandem, toen ze werden geraakt door een 55-jarige automobilist uit De Waal. Deze sloeg linksaf en verleende geen voorrang aan het echtpaar dat rechtdoor wilde. De vrouw kwam met haar been on der de auto. De man uit De Waal is even gestopt, maar reed toen alsnog door. Zijn kenteken was echter geno teerd en zodoende kon hij snel wor den opgespoord door de politie. De vrouw werd naar het ziekenhuis ge bracht. Martin Warnaar namens de gezamen lijke recreatiebedrijven. De eigenlijke openingshandeling is het door een lint fietsen dat onder weg over het pad zal worden gespannen. Uitgenodigd zijn onder anderen de consulent Openlucht Re creatie van het ministerie van Land bouw en Visserij, de directeur van Staatsbosbeheer, medewerkers van de landinrichtingsdienst, de ANWB en aannemer Cobeton. Het fietspad naar het Krimslag is bij na twee kilometer lang en heeft f392.000, gekost. Het bronzen beeldje „Twee Vrouwen" van mevrouw C de Visser uit Oosterend krijgt een sokkel van het zelfde materiaal, ter waarde van ƒ500,-. Het kunstwerk is in 1985 aangekocht door de gemeente voor de hal van het raadhuis. Mevrouw De Visser zal de sokkel zelf maken. De blauwe Datsun Cherry van een Cocksdorper, geparkeerd in de Her enstraat te Den Hoorn, is maandag avond aangereden. De dader heeft zich niet gemeld. Aan de achterzijde van de auto werden laksporen aange troffen. Vermoedelijk heeft de dader tegen de rijrichting in gereden. Even tuele getuigen worden verzocht de politie te bellen, telefoon 12222.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 1