Bestuur Belangenvereniging Loodsmansduin gekozen ipektakel genoeg i erste autocross in r< Pijnlijk voor initiatiefnemer feel publiek, geen ongelukken Derde wedstrijd ringsteken Leuke vrienden.... Meer opbrengst van toeristenbelasting oAG 25 JULI 1989 TEXELSE COURANT PAGINA 5 zijn positieven te komen. De winnaars van de drie klassen die werden verreden werden rond 18.00 uur gehuldigd. Daarna volgde een af valrace voor formule 2 wagens. René Witte won de Formule 2 klasse. Hij had veel pech in de manches: een keer in de sloot, een keer over de kop en schade gereden. In de finale startte hij vooraan. Er was, op initia tief van de coureurs zelf, besloten dat de favorieten achteraan moesten starten. Witte kwam weer een paar maal dicht bij de sloot, maar bleef op een negende positie in de race. ,,De één na de ander viel uit. Ik dacht, gewoon doorrijden. Op gegeven mo ment hoorde ik de speaker zeggen dat ik op kop lag. Toen was het de kunst om dat zo te houden en geen fouten te maken", vertelt Witte, die toegeeft de laatste paar rondes op safe te hebben gereden. Witte rijdt in een verlaagde kever met een motor van een VW Golf. Hij kocht de wagen zonder motor. Het is de kampioenswagen van vorig jaar van de vaste wal. Witte doet al voor het vijfde jaar mee, eerst twee jaar in de standaardklasse en nu dus formu le 2. Hij heeft wel zin in een formule 1 wagen, maar hij wil ook graag win- Foto's Arend Nijkamp Er stond weliswaar geen water In de sloot, toch moest er veel werk worden verzet, voor alle brokkenpiloten weer op de kant stonden. nen. ,,Als je wil winnen in dè formule 1 kost het veel geld. Het is nu net leuk te betalen, hoewel ik al aan m'n derde motor dit seizoen bezig ben...." Witte rijdt nog twee wedstrijden aan de overkant en hoopt er 13 augustus bij de volgende Texelse cross met zijn wagen weer bij te zijn. Sleutelen Frans Stolk won de standaardklasse met zijn VW Golf 1600. Hij is zo'n twee weken aan het sleutelen ge weest om zijn auto in topconditie te krijgen. In de derde manche reed hij zich door het hele veld heen naar vo ren. In de finale kwam hij in de sloot kant, maar wist daar op eigen kracht uit te komen en reed alsnog naar de kop. Stolk had een titel te verdedigen en deed dat met verva „Ik had het gevoel dat het weer zou lukken. En ik had vertrouwen in mijn auto". De rijders maken enorme klappen als ze in de sloot of de strobalen terecht komen. Stolk: „Het viel vandaag wel mee, want het ging niet zo hard, maar ik heb wel eens een klapper gemaakt dat ik erna echt even naar lucht stond te happen". Stolk rijdt al zes jaar in de standaard klasse. Hij zit erover te denken vol gend jaar over te stappen naar de fomule 2. „Maar ja, het gaat nu weer zó goed dat ik nog maar even wacht". De formule 1 werd gewonnen door Maarten Koorn. „In het begin ging Grote rookontwikkeling: een oververhitte motor. het niet zo. Ik rij niet zoveel meer als vroeger en dat merk je wel". Koorn reed in een stockcar met een Chryslermotor van zijn broer. „Hij rijdt liever in een oude amerikaan. Ik hou deze voor hem bij. Het is een lekkere kar". Ook Koorn zag de sloot van dichtbij. „Dat ging gelukkig niet hard. Het kwam door de gladheid. In de finale was het stoffig, maar daar heb je eigenlijk alleen last van als je vlak achter een ander rijdt. Ik was als eer ste weg en bleef ook op kop, dus ik had er geen problemen mee". Op 13 augustus doet Koorn ook weer mee. „Het is moeilijk om je kansen vooraf in te schatten. Ik pro beer het gewoon weer". Aan de op de vierde plaats in de for mule 1 geëindigde Siem Pieter de Porto werd de „Appie Keyser-Trofee" overhandigd. Appie Keyser is een oud-coureur, die moest stoppen met rijden wegens een hersentumor. Vrienden van hem hebben deze wis- selprijs beschikbaar gesteld. Uitslagen: Standaardklasse: 1. Frans Stolk, 2. Hans Veeger, 3. Ni co Uitgeest. Formule 2: 1. René Witte, 2. Jan Plaatsman, 3. Henk ter Steege. Formule 1 1. Maarten Koorn, 2. Simon de Smidt, 3. Theo Veeger. In Den Burg wordt woensdag de der de wedstrijd om het ringsteekkampi oenschap gehouden. Het begint om 19.00 uur. Deelnemers moeten ruim van tevoren aanwezig zijn op het in- spanterrein bij garage Kaczor. De te rijden route wordt van daar uit aan gegeven. „En de hele voorstelling kost niks...." Aldus één van de aanwezi gen zaterdag bij de vergadering van de Belangenvereniging Loodsmans duin in dorpshuis De Waldhoorn. Er moest daar een bestuur worden ge kozen en dit leverde een potsierlijke vertoning op met een zeer pijnlijk besluit: initiatiefnemer F. Kramer (78) uit Den Helder werd weg gestemd. Hoe zat het ook weer met de proble men tussen de Recreatie Stichting Texel (RST) en de kampeerders? De mensen met een vaste stand plaats op camping Loodsmansduin hebben onaangekondigd een forse prijsverhoging voorgeschoteld gekre gen. Volgens de RST is dit om de ho ge kosten op te vangen, die zijn gemaakt voor verplaatsing van de centrale voorzieningen. Volgens de kampeerders ligt de oor zaak ergens anders. Om de prijsver hoging voor de vaste gasten enigszins te verzachten besloot d§ RST-directie dat bij verhuur van deze vaste plaatsen de gasten gratis ge bruik mochten maken van de cam pingvoorzieningen. Dit scheelde veel inkomsten en naar mening van de kampeerders is dét de reden waarom het kampgeld schrikbarend werd verhoogd. Strijdbijl F. Kramer uit Den Helder, één van de vaste gasten, nam de strijdbijl op. Er is onlangs een boekje van Konsu- menten Kontakt verschenen over de rechten en plichten van „langkam- peerders". Deze uitgave werd als handleiding gebruikt. Eén van de eer ste tips die erin staan is: richt een belangenvereniging op. Kramer polste overige gasten en 96 bleken er be reid te protesteren tegen de RST- maatregelen. De kampeerders- vereniging kwam van de grond en er werd een voorlopig bestuur gevormd met F. Kramer als voorzitter. Er wa ren al snel 143 leden. De volgende stap was het officieel oprichten van de belangenvereni ging. Voorlopige statuten werden vast gesteld, waarin onder andere is vast gelegd dat het bestuur door de leden wordt gekozen en onderling uitmaakt hoe de functies (voorzitter, secretaris enz.) worden verdeeld. Zaterdag werd dat bestuur gekozen. Geirriteerd Kramer begon de bijeenkomst met een lange inleiding, waarbij hij alles dat is gebeurd nog eens uit de doe ken deed. Hij werd geïnterrumpeerd door een geirriteerde kampeerder die verzocht of het niet wat korter kon. „Dit weten we allemaal wel, We zijn hier voor onze vakantie en als u zo doorgaat zitten we hier de hele dag". De man bracht Kramer, die net lekker op dreef kwam, een beetje van zijn a propos. Er ontstond grote verwarring over het agendapunt bestuursverkiezing. Kra mer bleef volhouden dat kandidaten per functie moesten worden gekozen en stelde zich verkiesbaar voor de post van voorzitter. Hij sprak hierdoor de mede door hemzelf vastgestelde statuten tegen en dat werd hem door de vergadering herhaaldelijk duidelijk gemaakt. Acht kandidaten stelden zich beschikbaar voor een bestuur van zeven personen. Er is voor dat aantal gekozen omdat de gasten uit alle delen van het land komen en er dan meer kans is dat een meerder heid van bestuur tegelijk op Loodsmansduin aanwezig is. Pijnlijk De uitslag van de stemming was een pijnlijk moment. Initiatiefnemer F. Kramer moest afvallen. Hij werd te licht bevonden, hoewel de kampeer ders hun waardering uitten voor de vele inspanningen die hij zich had ge troost. Het nieuwe bestuur wordt gevormd door de dames J. Gijsman-Tromp, F.J. Karsens-de Jongh, Th. Roelofs Nie- mans en de heren A. Duizendstraal, H F.J. Ikelaar, A.R. Vermeulen en J.R. Rosekrans. Zij gaan onderling de functies verde len en zich beraden over de stappen die tegen de RST-directie moeten worden ondernomen. Als er voorstel len zijn gevormd zullen de leden van de belangenvereniging weer bijeen worden geroepen. Vernielingen Aan een Opel Manta die in de nacht van zaterdag op zondag aan de Ele- mert stond, zijn vernielingen aange richt. De ruitenwissers, spiegel en antenne werden eraf gebroken. Dezelfde nacht liep een auto aan de Ruyslaan schade op doordat de linker buitenspiegel, antenne en spiegel eraf waren gebroken. Ook het slot was beschadigd In de nacht van zondag op maandag zijn de spiegel en antenne van een auto op de Ruyslaan eraf gebroken. Deze is van een toerist uit Franeker. Op de Epelaan werd een brievenbus in brand gestoken. Een meisje uit Ede, dat met een tent op de noodcamping stond, ging gisteren met een vriendin en twee jongens uit Hilversum die ze op het terrein had ontmoet naar het strand. Het meisje had haar portemonnee met f50,- in een t-shirt in een tas achtergelaten. De jongens hadden dit kennelijk gehoord, want ze lieten de meisjes op het strand achter en gin gen terug naar de noodcamping. De meisjes kregen echter een lift en be trapten de jongens bij het doorzoeken van hun spullen. De politie werd ge waarschuwd en het geld werd terug gegeven. De toeristenbelasting over 1988 heeft f40.828,- meer opgeleverd dan was geraamd. In totaal kwam ft.565.828,- binnen. De opbrengst van de toeristenbe lasting komt voort uit 1.842.150 over nachtingen in 1988. In vergelijking met het jaar ervoor is dit aantal gestegen met 3,75 procent. Er zijn 800 controles uitgevoerd, maar slechts in negen gevallen bleek geen administratie te worden bijge houden. Deze adressen zijn voor een tweede maal bezocht. In 1987 zijn maar 200 controles uit gevoerd. Toch bestaat bij de gemeen te de indruk dat het intensiever nagaan of wel toeristenbelasting wordt afgedragen een positief effect heeft. Daarom wordt ook dit jaar weer intensief gecontroleerd. Er is vorig jaar ook een onderzoek in gesteld naar clandestiene campings. Deze adressen bleken wel opgeno men in het toeristenbelastingbestand. Om dit bestand ,,up to date" te hou den worden advertenties van nieuwe logiesadressen in de gaten gehouden en wordt de WV-gids geraadpleegd. De leden van de raadscommissie voor financieel, economisch en tech nisch beleid waren donderdagavond goed te spreken over de toeristenbe lasting. Volgens Erna Eelman (VVD) is aan de toegenomen inkomsten te zien dat het promotiebeleid dat op Texel wordt gevoerd vruchten af werpt. Gerbrand Poster (Texels Be lang) vond dat dat meer een gevolg was van de toename van het aantal korte vakanties, dat landelijk is geste gen. Eelman repliceerde dat die va kanties dan toch maar mooi op Texel worden doorgebracht. Henk Beumkes (PvdA) verving zijn collega Terpstra, die op vakantie is. Hij was blij dat de toeristenbelasting meer opleverde „Waren we maar eer der met die extra controles begon nen, dan hadden we misschien nog meer geld binnen gekregen...." Burgemeester Schipper was aanwezig bij de vergadering en concludeerde dat iedereen benieuwd is naar de re sultaten van de Texelpromotie. „Bin nenkort komt er een evaluatierapport over het afgelopen jaar en dan kun nen we gefundeerd praten over deze interessante zaak". *iuvelde ruit in beeld. Gerammeld Met Smit viel het allemaal achteraf erg mee. Door de klap was hij stevig door elkaar gerammeld en hij had even de tijd nodig om helemaal bii J per brancard afgevoerd. Later bleek dat het allemaal meeviel. buitelingen tijdens een spectaculaire cross. flinke schade opliep. Maar dat alles mocht de pret met drukken. Grote afwezige op het terrein van de brandweerwagen. Hierover is veel te doen geweest. Anne de Vries van de MAB: „We moesten vroeger altijd be talen voor een wagen en bemanning. Vorig jaar kwam dat op f 3200,-. We moesten toen eerst ƒ6500,- vooruit betalen en kregen in november ƒ3300,- terug. Kijk, op zo'n manier kun je geen cross meer houden, het werd te duur". Hoge vergoeding De Vries informeerde bij autocross organisaties aan de overkant, maar nergens hoefde men zo'n hoge ver goeding te betalen. Praten met de brandweer leidde niet tot een oplossing. Toen op Texel een nieuwe brandweer commandant werd aangesteld, wilde De Vries contact met hem opnemen over deze zaak. Voor het zover was had H. Groote zelf al naar de MAB gebeld. Er werd besloten dat de cross mocht doorgaan als er tien poeder-brandblussers op het terrein waren met deskundige mensen om ze te bedienen. De MAB club bena derde de brandweer van De Cocks- dorp en vrijwilligers waren zó gevonden. „De kosten komen nu op ongeveer ƒ130,- plus de vullingen van de blussers die we gebruiken, maar dat is wel te doen", aldus De Vries. Hete uitlaat De brandblussers worden alleen ge bruikt als wagens op stro terecht ko men, dat bijvoorbeeld door contact met een hete uitlaat gaat branden, terwijl de coureur zich nog niet in veiligheid heeft weten te stellen. Zondag werd twee a drie keer ge bruik gemaakt van een brandblusser. In geen van de gevallen deden zich ernstige problemen voor. Het leek even mis te gaan toen Kees Smit na een crash uit zijn wagen klom, naar zijn middel greep en op de kant bleef liggen. De rode vlag ging omhoog, de cross werd stilge legd en de ambulance ging het ter rein op J. Boerse dacht dat er wat met zijn broer aan de hand was en reed met zijn crosswagen op volle snelheid naar de brancard, waar Smit inmiddels was opgelegd. Dit veroor zaakte grote paniek bij de organisatie, die Boerse meteen diskwalificeerden. „Je moet er toch niet aan denken zeg, als hij niet op tijd had kunnen remmen. We hadden er alle begrip voor gehad als hij uit zijn wagen was geklommen en erheen was gehold, maar dit, nee", aldus Anne de Vries. e dijk bij het land van Niek Dros |e Genteweg verzamelden zich ag 3020 bezoekers voor wat de liedenis zal ingaan als een zeer agde autocross. De veelgehoor- acht dat de rijders hun wagens willen houden voor de volgende over drie weken bleek geheel jrond: iedereen reed voor wat zij waard was en velen zagen pektakulaire capriolen eindigen sloot, die door de droogte van ipen tijd echter geen bodempje bevatte. ote droogte van afgelopen we- iverde voor de baan geen pro- n op. Na iedere manche werd oeid. Dat had als nadeel dat het ad werd, waardoor de wagens r grip op de bodem hadden en r vaart hadden Maar het had en voordeel: er ontstonden gro- ipartijen die door het publiek jk werden gewaardeerd, gebruikelijk was weer het maxi- van 100 deelnemers aanwezig, ere manche werden acht ron dden en in de finales tien ron- )m de snelheid in die finales :e houden werd op het eind e dag niet meer gespoten. In- id leverde dit snelle ronden op, de baan werd meteen in een ie stofwolk gehuld, waardoor et altijd meeviel te onderschei- rat er gebeurde. De wind was de toeschouwers gunstig, maar „rennerskwartier" zat alles en en onder het stof. Schade problemen deden zich niet tijdens deze eerste cross van Bizoen. Wel liepen een ambulan- een politiewagen schade op. ïur Jan Plaatsman verloor in de een compleet wiel. Dit stuiter- vaarlijk in de richting van een ie toeschouwende autocou- maar raakte wonderwel nie- Helaas kwam het wel tegen lit van de ambulance, die voor iligheid op het terrein aanwezig nadat het raam het had bege- 'loog het wiel ook nog tegen de st staande wagen van de ver- politie, die aan de achterzijde

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 5