Bestuur Belangenvereniging
Loodsmansduin gekozen
ipektakel genoeg
i erste autocross
in
r<
Pijnlijk voor initiatiefnemer
feel publiek, geen ongelukken
Derde wedstrijd
ringsteken
Leuke vrienden....
Meer opbrengst van
toeristenbelasting
oAG 25 JULI 1989
TEXELSE COURANT
PAGINA 5
zijn positieven te komen.
De winnaars van de drie klassen die
werden verreden werden rond 18.00
uur gehuldigd. Daarna volgde een af
valrace voor formule 2 wagens.
René Witte won de Formule 2 klasse.
Hij had veel pech in de manches: een
keer in de sloot, een keer over de
kop en schade gereden. In de finale
startte hij vooraan. Er was, op initia
tief van de coureurs zelf, besloten
dat de favorieten achteraan moesten
starten. Witte kwam weer een paar
maal dicht bij de sloot, maar bleef op
een negende positie in de race. ,,De
één na de ander viel uit. Ik dacht,
gewoon doorrijden. Op gegeven mo
ment hoorde ik de speaker zeggen
dat ik op kop lag. Toen was het de
kunst om dat zo te houden en geen
fouten te maken", vertelt Witte, die
toegeeft de laatste paar rondes op
safe te hebben gereden.
Witte rijdt in een verlaagde kever met
een motor van een VW Golf. Hij
kocht de wagen zonder motor. Het is
de kampioenswagen van vorig jaar
van de vaste wal. Witte doet al voor
het vijfde jaar mee, eerst twee jaar in
de standaardklasse en nu dus formu
le 2. Hij heeft wel zin in een formule
1 wagen, maar hij wil ook graag win-
Foto's Arend Nijkamp
Er stond weliswaar geen water In de sloot, toch moest er veel werk worden verzet, voor alle brokkenpiloten weer op de kant stonden.
nen. ,,Als je wil winnen in dè formule
1 kost het veel geld. Het is nu net
leuk te betalen, hoewel ik al aan m'n
derde motor dit seizoen bezig ben...."
Witte rijdt nog twee wedstrijden aan
de overkant en hoopt er 13 augustus
bij de volgende Texelse cross met zijn
wagen weer bij te zijn.
Sleutelen
Frans Stolk won de standaardklasse
met zijn VW Golf 1600. Hij is zo'n
twee weken aan het sleutelen ge
weest om zijn auto in topconditie te
krijgen. In de derde manche reed hij
zich door het hele veld heen naar vo
ren. In de finale kwam hij in de sloot
kant, maar wist daar op eigen kracht
uit te komen en reed alsnog naar de
kop. Stolk had een titel te verdedigen
en deed dat met verva „Ik had het
gevoel dat het weer zou lukken. En ik
had vertrouwen in mijn auto".
De rijders maken enorme klappen als
ze in de sloot of de strobalen terecht
komen. Stolk: „Het viel vandaag wel
mee, want het ging niet zo hard,
maar ik heb wel eens een klapper
gemaakt dat ik erna echt even naar
lucht stond te happen".
Stolk rijdt al zes jaar in de standaard
klasse. Hij zit erover te denken vol
gend jaar over te stappen naar de
fomule 2. „Maar ja, het gaat nu weer
zó goed dat ik nog maar even
wacht".
De formule 1 werd gewonnen door
Maarten Koorn. „In het begin ging
Grote rookontwikkeling: een oververhitte motor.
het niet zo. Ik rij niet zoveel meer als
vroeger en dat merk je wel". Koorn
reed in een stockcar met een
Chryslermotor van zijn broer. „Hij
rijdt liever in een oude amerikaan. Ik
hou deze voor hem bij. Het is een
lekkere kar".
Ook Koorn zag de sloot van dichtbij.
„Dat ging gelukkig niet hard. Het
kwam door de gladheid. In de finale
was het stoffig, maar daar heb je
eigenlijk alleen last van als je vlak
achter een ander rijdt. Ik was als eer
ste weg en bleef ook op kop, dus ik
had er geen problemen mee".
Op 13 augustus doet Koorn ook
weer mee. „Het is moeilijk om je
kansen vooraf in te schatten. Ik pro
beer het gewoon weer".
Aan de op de vierde plaats in de for
mule 1 geëindigde Siem Pieter de
Porto werd de „Appie Keyser-Trofee"
overhandigd. Appie Keyser is een
oud-coureur, die moest stoppen met
rijden wegens een hersentumor.
Vrienden van hem hebben deze wis-
selprijs beschikbaar gesteld.
Uitslagen:
Standaardklasse:
1. Frans Stolk, 2. Hans Veeger, 3. Ni
co Uitgeest.
Formule 2:
1. René Witte, 2. Jan Plaatsman, 3.
Henk ter Steege.
Formule 1
1. Maarten Koorn, 2. Simon de
Smidt, 3. Theo Veeger.
In Den Burg wordt woensdag de der
de wedstrijd om het ringsteekkampi
oenschap gehouden. Het begint om
19.00 uur. Deelnemers moeten ruim
van tevoren aanwezig zijn op het in-
spanterrein bij garage Kaczor. De te
rijden route wordt van daar uit aan
gegeven.
„En de hele voorstelling kost
niks...." Aldus één van de aanwezi
gen zaterdag bij de vergadering van
de Belangenvereniging Loodsmans
duin in dorpshuis De Waldhoorn. Er
moest daar een bestuur worden ge
kozen en dit leverde een potsierlijke
vertoning op met een zeer pijnlijk
besluit: initiatiefnemer F. Kramer
(78) uit Den Helder werd weg
gestemd.
Hoe zat het ook weer met de proble
men tussen de Recreatie Stichting
Texel (RST) en de kampeerders?
De mensen met een vaste stand
plaats op camping Loodsmansduin
hebben onaangekondigd een forse
prijsverhoging voorgeschoteld gekre
gen. Volgens de RST is dit om de ho
ge kosten op te vangen, die zijn
gemaakt voor verplaatsing van de
centrale voorzieningen.
Volgens de kampeerders ligt de oor
zaak ergens anders. Om de prijsver
hoging voor de vaste gasten
enigszins te verzachten besloot d§
RST-directie dat bij verhuur van deze
vaste plaatsen de gasten gratis ge
bruik mochten maken van de cam
pingvoorzieningen. Dit scheelde veel
inkomsten en naar mening van de
kampeerders is dét de reden waarom
het kampgeld schrikbarend werd
verhoogd.
Strijdbijl
F. Kramer uit Den Helder, één van de
vaste gasten, nam de strijdbijl op.
Er is onlangs een boekje van Konsu-
menten Kontakt verschenen over de
rechten en plichten van „langkam-
peerders". Deze uitgave werd als
handleiding gebruikt. Eén van de eer
ste tips die erin staan is: richt een
belangenvereniging op. Kramer polste
overige gasten en 96 bleken er be
reid te protesteren tegen de RST-
maatregelen. De kampeerders-
vereniging kwam van de grond en er
werd een voorlopig bestuur gevormd
met F. Kramer als voorzitter. Er wa
ren al snel 143 leden.
De volgende stap was het officieel
oprichten van de belangenvereni ging.
Voorlopige statuten werden vast
gesteld, waarin onder andere is vast
gelegd dat het bestuur door de leden
wordt gekozen en onderling uitmaakt
hoe de functies (voorzitter, secretaris
enz.) worden verdeeld.
Zaterdag werd dat bestuur gekozen.
Geirriteerd
Kramer begon de bijeenkomst met
een lange inleiding, waarbij hij alles
dat is gebeurd nog eens uit de doe
ken deed. Hij werd geïnterrumpeerd
door een geirriteerde kampeerder die
verzocht of het niet wat korter kon.
„Dit weten we allemaal wel, We zijn
hier voor onze vakantie en als u zo
doorgaat zitten we hier de hele dag".
De man bracht Kramer, die net lekker
op dreef kwam, een beetje van zijn a
propos.
Er ontstond grote verwarring over het
agendapunt bestuursverkiezing. Kra
mer bleef volhouden dat kandidaten
per functie moesten worden gekozen
en stelde zich verkiesbaar voor de
post van voorzitter. Hij sprak hierdoor
de mede door hemzelf vastgestelde
statuten tegen en dat werd hem door
de vergadering herhaaldelijk duidelijk
gemaakt. Acht kandidaten stelden
zich beschikbaar voor een bestuur
van zeven personen. Er is voor dat
aantal gekozen omdat de gasten uit
alle delen van het land komen en er
dan meer kans is dat een meerder
heid van bestuur tegelijk op
Loodsmansduin aanwezig is.
Pijnlijk
De uitslag van de stemming was een
pijnlijk moment. Initiatiefnemer F.
Kramer moest afvallen. Hij werd te
licht bevonden, hoewel de kampeer
ders hun waardering uitten voor de
vele inspanningen die hij zich had ge
troost.
Het nieuwe bestuur wordt gevormd
door de dames J. Gijsman-Tromp, F.J.
Karsens-de Jongh, Th. Roelofs Nie-
mans en de heren A. Duizendstraal,
H F.J. Ikelaar, A.R. Vermeulen en J.R.
Rosekrans.
Zij gaan onderling de functies verde
len en zich beraden over de stappen
die tegen de RST-directie moeten
worden ondernomen. Als er voorstel
len zijn gevormd zullen de leden van
de belangenvereniging weer bijeen
worden geroepen.
Vernielingen
Aan een Opel Manta die in de nacht
van zaterdag op zondag aan de Ele-
mert stond, zijn vernielingen aange
richt. De ruitenwissers, spiegel en
antenne werden eraf gebroken.
Dezelfde nacht liep een auto aan de
Ruyslaan schade op doordat de linker
buitenspiegel, antenne en spiegel eraf
waren gebroken. Ook het slot was
beschadigd
In de nacht van zondag op maandag
zijn de spiegel en antenne van een
auto op de Ruyslaan eraf gebroken.
Deze is van een toerist uit Franeker.
Op de Epelaan werd een brievenbus
in brand gestoken.
Een meisje uit Ede, dat met een tent
op de noodcamping stond, ging
gisteren met een vriendin en twee
jongens uit Hilversum die ze op het
terrein had ontmoet naar het strand.
Het meisje had haar portemonnee
met f50,- in een t-shirt in een tas
achtergelaten. De jongens hadden dit
kennelijk gehoord, want ze lieten de
meisjes op het strand achter en gin
gen terug naar de noodcamping. De
meisjes kregen echter een lift en be
trapten de jongens bij het doorzoeken
van hun spullen. De politie werd ge
waarschuwd en het geld werd terug
gegeven.
De toeristenbelasting over 1988
heeft f40.828,- meer opgeleverd
dan was geraamd. In totaal kwam
ft.565.828,- binnen.
De opbrengst van de toeristenbe
lasting komt voort uit 1.842.150 over
nachtingen in 1988. In vergelijking
met het jaar ervoor is dit aantal
gestegen met 3,75 procent.
Er zijn 800 controles uitgevoerd,
maar slechts in negen gevallen bleek
geen administratie te worden bijge
houden. Deze adressen zijn voor een
tweede maal bezocht.
In 1987 zijn maar 200 controles uit
gevoerd. Toch bestaat bij de gemeen
te de indruk dat het intensiever
nagaan of wel toeristenbelasting
wordt afgedragen een positief effect
heeft. Daarom wordt ook dit jaar
weer intensief gecontroleerd.
Er is vorig jaar ook een onderzoek in
gesteld naar clandestiene campings.
Deze adressen bleken wel opgeno
men in het toeristenbelastingbestand.
Om dit bestand ,,up to date" te hou
den worden advertenties van nieuwe
logiesadressen in de gaten gehouden
en wordt de WV-gids geraadpleegd.
De leden van de raadscommissie
voor financieel, economisch en tech
nisch beleid waren donderdagavond
goed te spreken over de toeristenbe
lasting. Volgens Erna Eelman (VVD)
is aan de toegenomen inkomsten te
zien dat het promotiebeleid dat op
Texel wordt gevoerd vruchten af
werpt. Gerbrand Poster (Texels Be
lang) vond dat dat meer een gevolg
was van de toename van het aantal
korte vakanties, dat landelijk is geste
gen. Eelman repliceerde dat die va
kanties dan toch maar mooi op Texel
worden doorgebracht.
Henk Beumkes (PvdA) verving zijn
collega Terpstra, die op vakantie is.
Hij was blij dat de toeristenbelasting
meer opleverde „Waren we maar eer
der met die extra controles begon
nen, dan hadden we misschien nog
meer geld binnen gekregen...."
Burgemeester Schipper was aanwezig
bij de vergadering en concludeerde
dat iedereen benieuwd is naar de re
sultaten van de Texelpromotie. „Bin
nenkort komt er een evaluatierapport
over het afgelopen jaar en dan kun
nen we gefundeerd praten over deze
interessante zaak".
*iuvelde ruit in beeld.
Gerammeld
Met Smit viel het allemaal achteraf
erg mee. Door de klap was hij stevig
door elkaar gerammeld en hij had
even de tijd nodig om helemaal bii
J per brancard afgevoerd. Later bleek dat het allemaal meeviel.
buitelingen tijdens een spectaculaire cross.
flinke schade opliep.
Maar dat alles mocht de pret met
drukken.
Grote afwezige op het terrein van de
brandweerwagen. Hierover is veel te
doen geweest. Anne de Vries van de
MAB: „We moesten vroeger altijd be
talen voor een wagen en bemanning.
Vorig jaar kwam dat op f 3200,-. We
moesten toen eerst ƒ6500,- vooruit
betalen en kregen in november
ƒ3300,- terug. Kijk, op zo'n manier
kun je geen cross meer houden, het
werd te duur".
Hoge vergoeding
De Vries informeerde bij autocross
organisaties aan de overkant, maar
nergens hoefde men zo'n hoge ver
goeding te betalen. Praten met de
brandweer leidde niet tot een
oplossing.
Toen op Texel een nieuwe brandweer
commandant werd aangesteld, wilde
De Vries contact met hem opnemen
over deze zaak. Voor het zover was
had H. Groote zelf al naar de MAB
gebeld. Er werd besloten dat de
cross mocht doorgaan als er tien
poeder-brandblussers op het terrein
waren met deskundige mensen om
ze te bedienen. De MAB club bena
derde de brandweer van De Cocks-
dorp en vrijwilligers waren zó
gevonden. „De kosten komen nu op
ongeveer ƒ130,- plus de vullingen van
de blussers die we gebruiken, maar
dat is wel te doen", aldus De Vries.
Hete uitlaat
De brandblussers worden alleen ge
bruikt als wagens op stro terecht ko
men, dat bijvoorbeeld door contact
met een hete uitlaat gaat branden,
terwijl de coureur zich nog niet in
veiligheid heeft weten te stellen.
Zondag werd twee a drie keer ge
bruik gemaakt van een brandblusser.
In geen van de gevallen deden zich
ernstige problemen voor.
Het leek even mis te gaan toen Kees
Smit na een crash uit zijn wagen
klom, naar zijn middel greep en op
de kant bleef liggen. De rode vlag
ging omhoog, de cross werd stilge
legd en de ambulance ging het ter
rein op J. Boerse dacht dat er wat
met zijn broer aan de hand was en
reed met zijn crosswagen op volle
snelheid naar de brancard, waar Smit
inmiddels was opgelegd. Dit veroor
zaakte grote paniek bij de organisatie,
die Boerse meteen diskwalificeerden.
„Je moet er toch niet aan denken
zeg, als hij niet op tijd had kunnen
remmen. We hadden er alle begrip
voor gehad als hij uit zijn wagen was
geklommen en erheen was gehold,
maar dit, nee", aldus Anne de Vries.
e dijk bij het land van Niek Dros
|e Genteweg verzamelden zich
ag 3020 bezoekers voor wat de
liedenis zal ingaan als een zeer
agde autocross. De veelgehoor-
acht dat de rijders hun wagens
willen houden voor de volgende
over drie weken bleek geheel
jrond: iedereen reed voor wat
zij waard was en velen zagen
pektakulaire capriolen eindigen
sloot, die door de droogte van
ipen tijd echter geen bodempje
bevatte.
ote droogte van afgelopen we-
iverde voor de baan geen pro-
n op. Na iedere manche werd
oeid. Dat had als nadeel dat het
ad werd, waardoor de wagens
r grip op de bodem hadden en
r vaart hadden Maar het had
en voordeel: er ontstonden gro-
ipartijen die door het publiek
jk werden gewaardeerd,
gebruikelijk was weer het maxi-
van 100 deelnemers aanwezig,
ere manche werden acht ron
dden en in de finales tien ron-
)m de snelheid in die finales
:e houden werd op het eind
e dag niet meer gespoten. In-
id leverde dit snelle ronden op,
de baan werd meteen in een
ie stofwolk gehuld, waardoor
et altijd meeviel te onderschei-
rat er gebeurde. De wind was
de toeschouwers gunstig, maar
„rennerskwartier" zat alles en
en onder het stof.
Schade
problemen deden zich niet
tijdens deze eerste cross van
Bizoen. Wel liepen een ambulan-
een politiewagen schade op.
ïur Jan Plaatsman verloor in de
een compleet wiel. Dit stuiter-
vaarlijk in de richting van een
ie toeschouwende autocou-
maar raakte wonderwel nie-
Helaas kwam het wel tegen
lit van de ambulance, die voor
iligheid op het terrein aanwezig
nadat het raam het had bege-
'loog het wiel ook nog tegen de
st staande wagen van de ver-
politie, die aan de achterzijde