Cjroen "ZwartsJex els in het Teso moet Texels tarief stand blijven houden' „Flycatcher" registreert onverbiddelijk vliegers die in de fout gaan „Ecocar" maandag voor het eerst langs de deur abo-directeur Veenstra waarschuwt: Nooit meer milieu-schadelijke stoffen in de afvalbak of door de gootsteen! Geef dinsdag de zak aan Max Luchtmacht: „Meten is weten" Dam bij vuurtoren in plaats van zandsuppletie? Persoonsverwisseling Geslaagd Melitta koffiezetters deze week voordelig! nu f49,50 Bakker's Ijzerhandel b.v. ontvreemd Luitenant-kolonel E. Motshagen geeft in ..De Rog' uitleg over de aan- en afvliegroutes van de oefenende vliegtuigen De aanleg van een lange dam in zee, haaks op de westkust ter hoogte van de vuurtoren, lijkt steeds serieuzer in aanmerking te komen als maatregel tegen de kustafslag. Dat blijkt in elk geval uit uitlatingen die een voor aanstaand ingenieur van Rijkswa terstaat in Den Haag deze week heeft gedaan. Een dergelijke dam zou Geef afgedankte kleding en schoeisel voor een goed Texels doel: het Tes- selhuus en uitzending van rheumapatienten naar Badgastein. Zorg dat de zakken vanaf dinsdag a.s. 15.00 uur aan de straat staan, zodat het leger van vrijwilligers ze vlot kan inladen. volgens de deskundige niet alleen technisch haalbaar zijn, maar waar schijnlijk ook een financieel aantrek kelijk alternatief voor nieuwe zandsuppleties betekenen. J. Reeder, hoofd van de dienstkring Texel van RWS, toonde zich hogelijk verbaasd over deze stelling. Volgens Reeder is het onderzoek nog in volle gang en lijkt het te vroeg om conclusies te trekken. Hij zal inlichtingen inwinnen bij zijn superieuren. In het bericht in de vorige krant over een aanrijding op de kruising Beatrix- laan/Bernhardlaan/Kogerstraat, waar bij twee auto's total loss raakten, stond een vervelende fout. De per soon die het ongeval veroorzaakte en degene die werd aangereden waren namelijk verwisseld. In werkelijkheid verzuimde dus de 73-jarige automo bilist uit Apeldoorn voorrang te verle nen aan een 27-jarige Texelse vrouw, die daarbij licht gewond werd. In bar ,,De Rog" aan de Kikkertstraat werd een bijeenkomst gehouden, waar informatie werd gegeven door een delegatie luchtmachtofficieren, aangevoerd door luitenant-kolonel E. Motshagen, hoofd van de Sectie Ge luidshinder. Die heeft de afgelopen jaren al heel wat te stellen gehad met de Texelaars en hun gemeente bestuurders die zich beklaagden over de hinder van de oefenende straalja gers Een van de meest geruchtma kende klagers bevond zich ook in het gezelschap: Gerard Zoetelief van het strandpaviljoen „Vliezicht". Gerard demonstreerde zijn opbouwende Lees verder pagina 5 Angelique Boom slaagde aan de Han zehogeschool in Groningen voor de HBO-opleiding Toegepaste Huishoud- wetenschappen in de studierichting Management. Melitta 10 kops koffiezetter met filter 1x4 en schakelaar met verlichting. telefoon 12346 ^rktijd deze week tot en met dinsdag a.s. ,55 Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, telefoon 02220-17266 «jtfrtenties, abonnementen, etc. f!(j De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg. n 02220-12741. na 18.00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111 Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 0-12741. Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementspnjs f40,40 per half jaar; Los f\ Aanstaande maandag kunt u deze schadelijke stoffen, zoals batterijen, peut, verfresten, oplosmiddelen, enz. inleveren bij de ECOCAR De dienstregeling staat op de bijgevoegde MiiieuBEWAARkaart. Niet aangetroffen? Gratis exemplaar verkrijgbaar bij Milieubeheer, gemeentehuis. Aandelen sbo-directeur ging ook in op de üng levendige handel in Teso- •n, die in waarde omhoog zijn ten. „Er is nog elke dag han- k top werd kort geleden bereikt '700,-, vanochtend was de nog altijd f550,-. De vraag rijst: er zo gek om zóveel geld uit ren voor aandelen waarmee je meer kunt doen dan het be- ^van de jaarlijkse aandeelhou- *gadering en het koud buffet top? Ik vraag me werkelijk af: :oms toch een overval gaande, dat Teso meent dat zij vol ledigheden heeft ingebouwd? ton steekt het ministerie van en waterstaat hier wel ach- is immers een goedkopere =:dan uitkopen...." Subtropisch 9ezegd liet Veenstra een posi- SJid horen over de branches •et en indirect van het toe gestaan. „In de afgelopen zo- Texel wel een subtropisch 'Me Noordzee. We hadden e ton mee, maar er was méér. 'leen goed promotiebeleid en '^eitsverbeteringen van de af- Mjd, hebben de kassa's dit j^ennkeld als zelden tevoren. aPpartement in De Cocks- in de nacht van maandag a9 een portemonnee met in- Nreemd. Gedupeerde is een ^inwoonster van Vossemeer. 'e Trof geen sporen van braak toioed wordt dat de onbeken- j dieven) met een valse 5 binnengekomen. De porte- baatte f120,-, 100 Belgi- l. 700 Franse francs en u9ese escudo's. Ook een S?l 1 Postzegels werden buit- Texel maakt maandag kennis met een nieuw wapen in het gevecht voor een schoner mi lieu: de „ecocar". Dat is een speciale auto waarmee diverse milieuschadelijke afvalstoffen worden ingezameld. Het is de bedoeling dat de ecocar vanaf volgende week eens per twee maanden aan Texel een bezoek brengt (telkens op de eerste maandag van de „even" maan den). De bevolking wordt verzocht de des betreffende stoffen apart te houden en in te leveren als de ecocar in de buurt is. Gedetailleerde informatie over de bedoelde stoffen is te vin den op de „milieu-bewaarkaart" van de gemeente Texel, die bij deze krant wordt meegegeven. Het startsein wordt maandagochtend gegeven in 't Horntje, waar de eco car tussen 9 00 en 9.30 uur in De Dageraad gereed staat. Maandag rij den twee ecocars tegelijk over Texel, elk met een eigen route. Zo wordt op één dag het gehele eiland bestreken. De ene wagen neemt achtereenvol gens 't Horntje, Den Hoorn, De Koog, Zuid-Eierland, Midden-Eierland, De Cocksdorp en Oost voor z'n reke ning. De andere begint in Oosterend en doet vervolgens De Waal, Oude- schild en Den Burg aan De volledige dienstregeling staat eveneens aange geven op de milieu-bewaarkaart. Het is de bedoeling dat deze kaart op een logische plek in huis wordt opgehan gen, zodat men dagelijks aan het be wust omgaan met afval wordt herinnerd. Afvalberg Dat in dat bewustzijn verbetering moet worden gebracht, blijkt uit het feit dat alle Nederlandse huishoudens samen jaarlijks zo'n 20 miljoen kilo chemisch afval weggooien. Oftewel: méér dan 50.000 kilo per dag. Lege batterijtjes, kapotte kwikthermome ters, blikjes afgewerkte olie, allemaal dragen ze bij tot deze gigantische, verontreinigde afvalberg. In de ecocar kunnen deze afvalprodukten (maar ook bijvoorbeeld restjes verf, bestrij dingsmiddelen, oude medicijnen, sommige cosmetica-artikelen, foto ontwikkelaar en -fixeer) veilig worden afgevoerd. Klein chemisch afval (k.c.a.) dat op deze wijze wordt inge zameld, komt bovendien in aanmer king voor hergebruik. Eerste klap De gemeente Texel, die de ecocar- actie op het eiland begeleidt, hoopt uiteraard dat de eerste klap meteen een daalder waard zal zijn. B en W deden onlangs via een publicatie al een beroep op alle Texelaars om al vast een rondje door het huis en de schuur te gaan, om restjes chemisch afval op te sporen. De gemeentelijke afdeling milieubeheer (telefoon 13041) geeft graag antwoord op vra gen hierover. Voor praktische infor matie kan men ook terecht bij de gemeentewerkplaats, telefoon 12510. Briefing Ten aanzien van de landbouw en de visserij herhaalde Veenstra de zorgen die hij ook al in 1988 over deze sec toren had. In vergelijking met het vasteland zijn de overlevingskansen op Texel nog steeds niet slecht. Sprak Veenstra vorig jaar nog over een „turbulente tijd" voor de agra riërs, ditmaal had hij het zelfs over „een verhevigde turbulentie". De kop zorgen voor de boeren zijn dus zeker niet minder geworden. „Deze sector is echter strak georganiseerd en de solvabiliteit is goed. Mijn conclusie is dan ook: Texel overleeft", stelde Veenstra. Voor de visserij wordt 1988 het jaar van de waarheid, zo had Veenstra vorig jaar april tijdens de vorige le denvergadering betoogd. „Ik heb ge lijk gekregen. De visserijwereld is tot de orde geroepen en vist nu binnen de spelregels van de overheid. Dat is best moeilijk. Voor wat betreft Texel constateer ik dat de vissers hun maatregelen nemen. Bijvoorbeeld door de aankoop van quota, moderni sering of sanering (1 In plaats van 2 schepen). Landelijk is de visserij min der goed georganiseerd dan de land bouw. Op Texel hebben de vissers de zaakjes beter voor elkaar. De CIV speelt daarin een belangrijke rol, ter wijl de recente samenwerking met Den Helder om de visafslag aldaar in stand te houden, eveneens een prima zaak is De visserii heeft hier bekwa me, inventieve ondernemers, en zal daarom overleven." De Flycatcher op de dijk. vlakbij het monument dat herinnert aan de verhoging van de Texelse zeedijken Twee weken lang is vanaf Texel speciale radarapparatuur voort durend gericht geweest op jachtvliegers uit diverse Navo-landen die schietoefeningen uitvoeren op de Vliehors. Niet alleen zijn al le „runs" die de piloten maakten waargenomen, maar ze zijn ook feilloos en op de meter precies geregistreerd, zodat achteraf kan worden bepaald wie in de fout is gegaan door van de voor geschreven route af te wijken en daardoor onnodig lawaaiover last boven noordelijk Texel heeft veroorzaakt. De door Holland Signaal ontwikkelde geavanceerde installatie is een zg. Flycatcher („vliegenvanger"), die de Koninklijke Luchtmacht op de dijk bij De Cocksdorp heeft gezet om objek- tief en met zekerheid vast te stellen of het waar is dat de oefenende jachtvliegers herhaaldelijk het voor hen verboden luchtruim vlakbij en boven Texel binnendringen. Morgen worden de metingen afgesloten en verdwijnt de Flycatcher weer naar het vasteland, maar het zal nog we ken duren voordat de resultaten zijn uitgewerkt en bekend gemaakt. De spanning blijft er dus nog even in. Stiekum De Luchtmacht heeft er geen rucht baarheid aan willen geven dat zij op deze manier de uit de band springen de vliegers wilde betrappen. De loca le pers hing weliswaar direct bij de de Directie Voorlichting van Defensie aan de telefoon, nadat inwoners van Eierland de tip hadden gegeven dat een geheimzinnig groen apparaat met snel draaiende radarantenne op de dijk stond, maar de journalisten had den het dringende verzoek gekregen nog even te wachten met publiceren. Want het zou natuurlijk heel verve lend zijn als de vliegers via de krant zouden vernemen dat electronische ogen op hun afwijkend gedrag waren gericht, zodat ze zich veel meer gedi sciplineerd dan normaal zouden ge dragen. De pers zou zijn nieuwsgierigheid echter volop mogen bevredigen tegen de tijd dat de me tingen ten einde liepen. Zover was het woensdagmiddag. een „persoonlijke bespiegeling" heeft R. Veenstra, directeur de Rabobank Texel, zich woensdagavond zeer kritisch uitge- yiover het voornemen van Teso om de reductieregeling voor elaars op de helling te zetten. ,,De Texelse bevolking heeft ht op een voordelig boottarief. Als Teso dat voordeel wil af- flffen, spreekt zij daarmee het eigen geestelijk faillissement aldus Veenstra tijdens een goed bezochte algemene leden- gadering van de Rabobank. onderwerp kwam aan de orde de visie op de Texelse econo- die Veenstra traditioneel geeft e presentatie van het jaar- |gg. De directeur van Texels üste bank toonde zich ingeno- iinet de enorme bloei van de istische sector. Hij waarschuwde of dat de grenzen van de groei dit zijn. ,,Als gevolg van het be nvan de 47.000 bedden-grens !s rek er op een gegeven mo- luit raken. Dat punt is minder «eg dan menigeen denkt. De ie ondernemers zullen vooral egisch bezig moeten zijn." opmerkingen over het Teso-beleid r.en Veenstra recht uit het hart, Bar dat hij sprak over een 'bespiegeling". Niettemin uitte kritiek niet op persoonlijke ti naar wel degelijk vanuit zijn (niet bngrijke) positie als bankdirec- Yeenstra herinnerde de aanwezi- raan dat Teso ruim tachtig jaar ■n is ontstaan op initiatief van islaars zelf. Dat gebeurde Is omdat de eilandbevolking lat zij recht had op een goede sdkope verbinding met de vaste folgens Veenstra moet de boot- 'ding worden beschouwd als fokje openbaar vervoer per „De ondernemers van Texel En over het Marsdiep, de bedrij- het vasteland kunnen over larsdiep. Daar zit het verschil. s3fs moeten daarom te allen tij gen gereduceerd tarief met de mee kunnen." idat „recht" vervalt, prijst Teso öor de Texelaars uit de markt, kan dan beter in zee gaan met ^overheid, die in het hele land penbaar vervoer zwaar subsi- taldus de strekking van öra's betoog. Het aardige is, dat we de ontwikke lingen in eigen hand hebben. Behalve het weer, hoewel: van zure regen en dergelijke is Texel verschoond. Als je een schoon eiland en een zuivere lucht in de aanbieding hebt, is dat te genwoordig het mooist denkbare ver koopverhaal." Veenstra vindt dat het midden- en kleinbedrijf in samenwerking met de (lokale) overheid moet zorgen dat dit gunstige beeld blijft bestaan. „De krachten moeten worden gebundeld. We moeten financieel sterk staan, zodat het eiland blijvend kan worden gepromoot." Die promotie zal vooral op seizoen- verbreding moeten zijn gericht, want zodra de 47.000 slaapplaatsen zijn bereikt, zal een stabilisatie optreden. „Je kunt dan alleen nog maar scoren via een betere bezetting van je bed den." Ook gezien de problemen met het aantrekken van nieuwe werkgelegen heid op Texel, zoals de vestiging van (schone) industrie, zal die stabilisatie onherroepelijk optreden, mogelijk sneller dan men verwacht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 1