Cjroen "ZwartsJex els in het
Teso moet Texels tarief
stand blijven houden'
„Flycatcher" registreert
onverbiddelijk vliegers
die in de fout gaan
„Ecocar" maandag voor
het eerst langs de deur
abo-directeur Veenstra waarschuwt:
Nooit meer milieu-schadelijke stoffen
in de afvalbak of door de gootsteen!
Geef dinsdag
de zak aan Max
Luchtmacht: „Meten is weten"
Dam bij vuurtoren
in plaats van
zandsuppletie?
Persoonsverwisseling
Geslaagd
Melitta koffiezetters
deze week voordelig!
nu f49,50
Bakker's Ijzerhandel b.v.
ontvreemd
Luitenant-kolonel E. Motshagen geeft in ..De Rog' uitleg over de aan- en afvliegroutes van de
oefenende vliegtuigen
De aanleg van een lange dam in zee,
haaks op de westkust ter hoogte van
de vuurtoren, lijkt steeds serieuzer in
aanmerking te komen als maatregel
tegen de kustafslag. Dat blijkt in elk
geval uit uitlatingen die een voor
aanstaand ingenieur van Rijkswa
terstaat in Den Haag deze week
heeft gedaan. Een dergelijke dam zou
Geef afgedankte kleding
en schoeisel voor een
goed Texels doel: het Tes-
selhuus en uitzending van
rheumapatienten naar
Badgastein. Zorg dat de
zakken vanaf dinsdag a.s.
15.00 uur aan de straat
staan, zodat het leger van
vrijwilligers ze vlot kan
inladen.
volgens de deskundige niet alleen
technisch haalbaar zijn, maar waar
schijnlijk ook een financieel aantrek
kelijk alternatief voor nieuwe
zandsuppleties betekenen. J. Reeder,
hoofd van de dienstkring Texel van
RWS, toonde zich hogelijk verbaasd
over deze stelling. Volgens Reeder is
het onderzoek nog in volle gang en
lijkt het te vroeg om conclusies te
trekken. Hij zal inlichtingen inwinnen
bij zijn superieuren.
In het bericht in de vorige krant over
een aanrijding op de kruising Beatrix-
laan/Bernhardlaan/Kogerstraat, waar
bij twee auto's total loss raakten,
stond een vervelende fout. De per
soon die het ongeval veroorzaakte en
degene die werd aangereden waren
namelijk verwisseld. In werkelijkheid
verzuimde dus de 73-jarige automo
bilist uit Apeldoorn voorrang te verle
nen aan een 27-jarige Texelse vrouw,
die daarbij licht gewond werd.
In bar ,,De Rog" aan de Kikkertstraat
werd een bijeenkomst gehouden,
waar informatie werd gegeven door
een delegatie luchtmachtofficieren,
aangevoerd door luitenant-kolonel E.
Motshagen, hoofd van de Sectie Ge
luidshinder. Die heeft de afgelopen
jaren al heel wat te stellen gehad
met de Texelaars en hun gemeente
bestuurders die zich beklaagden over
de hinder van de oefenende straalja
gers Een van de meest geruchtma
kende klagers bevond zich ook in het
gezelschap: Gerard Zoetelief van het
strandpaviljoen „Vliezicht". Gerard
demonstreerde zijn opbouwende
Lees verder pagina 5
Angelique Boom slaagde aan de Han
zehogeschool in Groningen voor de
HBO-opleiding Toegepaste Huishoud-
wetenschappen in de studierichting
Management.
Melitta 10 kops koffiezetter
met filter 1x4 en schakelaar met
verlichting.
telefoon 12346
^rktijd deze week tot en met dinsdag a.s.
,55 Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, telefoon 02220-17266
«jtfrtenties, abonnementen, etc.
f!(j De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg.
n 02220-12741. na 18.00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111
Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
0-12741.
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementspnjs f40,40 per half jaar; Los f\
Aanstaande maandag kunt u deze schadelijke stoffen, zoals
batterijen, peut, verfresten, oplosmiddelen, enz. inleveren bij
de ECOCAR
De dienstregeling staat op de
bijgevoegde MiiieuBEWAARkaart.
Niet aangetroffen?
Gratis exemplaar verkrijgbaar bij
Milieubeheer, gemeentehuis.
Aandelen
sbo-directeur ging ook in op de
üng levendige handel in Teso-
•n, die in waarde omhoog zijn
ten. „Er is nog elke dag han-
k top werd kort geleden bereikt
'700,-, vanochtend was de
nog altijd f550,-. De vraag rijst:
er zo gek om zóveel geld uit
ren voor aandelen waarmee je
meer kunt doen dan het be-
^van de jaarlijkse aandeelhou-
*gadering en het koud buffet
top? Ik vraag me werkelijk af:
:oms toch een overval gaande,
dat Teso meent dat zij vol
ledigheden heeft ingebouwd?
ton steekt het ministerie van
en waterstaat hier wel ach-
is immers een goedkopere
=:dan uitkopen...."
Subtropisch
9ezegd liet Veenstra een posi-
SJid horen over de branches
•et en indirect van het toe
gestaan. „In de afgelopen zo-
Texel wel een subtropisch
'Me Noordzee. We hadden
e ton mee, maar er was méér.
'leen goed promotiebeleid en
'^eitsverbeteringen van de af-
Mjd, hebben de kassa's dit
j^ennkeld als zelden tevoren.
aPpartement in De Cocks-
in de nacht van maandag
a9 een portemonnee met in-
Nreemd. Gedupeerde is een
^inwoonster van Vossemeer.
'e Trof geen sporen van braak
toioed wordt dat de onbeken-
j dieven) met een valse
5 binnengekomen. De porte-
baatte f120,-, 100 Belgi-
l. 700 Franse francs en
u9ese escudo's. Ook een
S?l
1 Postzegels werden buit-
Texel maakt maandag kennis
met een nieuw wapen in het
gevecht voor een schoner mi
lieu: de „ecocar". Dat is een
speciale auto waarmee diverse
milieuschadelijke afvalstoffen
worden ingezameld. Het is de
bedoeling dat de ecocar vanaf
volgende week eens per twee
maanden aan Texel een bezoek
brengt (telkens op de eerste
maandag van de „even" maan
den).
De bevolking wordt verzocht de des
betreffende stoffen apart te houden
en in te leveren als de ecocar in de
buurt is. Gedetailleerde informatie
over de bedoelde stoffen is te vin
den op de „milieu-bewaarkaart" van
de gemeente Texel, die bij deze
krant wordt meegegeven.
Het startsein wordt maandagochtend
gegeven in 't Horntje, waar de eco
car tussen 9 00 en 9.30 uur in De
Dageraad gereed staat. Maandag rij
den twee ecocars tegelijk over Texel,
elk met een eigen route. Zo wordt op
één dag het gehele eiland bestreken.
De ene wagen neemt achtereenvol
gens 't Horntje, Den Hoorn, De Koog,
Zuid-Eierland, Midden-Eierland, De
Cocksdorp en Oost voor z'n reke
ning. De andere begint in Oosterend
en doet vervolgens De Waal, Oude-
schild en Den Burg aan De volledige
dienstregeling staat eveneens aange
geven op de milieu-bewaarkaart. Het
is de bedoeling dat deze kaart op een
logische plek in huis wordt opgehan
gen, zodat men dagelijks aan het be
wust omgaan met afval wordt
herinnerd.
Afvalberg
Dat in dat bewustzijn verbetering
moet worden gebracht, blijkt uit het
feit dat alle Nederlandse huishoudens
samen jaarlijks zo'n 20 miljoen kilo
chemisch afval weggooien. Oftewel:
méér dan 50.000 kilo per dag. Lege
batterijtjes, kapotte kwikthermome
ters, blikjes afgewerkte olie, allemaal
dragen ze bij tot deze gigantische,
verontreinigde afvalberg. In de ecocar
kunnen deze afvalprodukten (maar
ook bijvoorbeeld restjes verf, bestrij
dingsmiddelen, oude medicijnen,
sommige cosmetica-artikelen, foto
ontwikkelaar en -fixeer) veilig worden
afgevoerd. Klein chemisch afval
(k.c.a.) dat op deze wijze wordt inge
zameld, komt bovendien in aanmer
king voor hergebruik.
Eerste klap
De gemeente Texel, die de ecocar-
actie op het eiland begeleidt, hoopt
uiteraard dat de eerste klap meteen
een daalder waard zal zijn. B en W
deden onlangs via een publicatie al
een beroep op alle Texelaars om al
vast een rondje door het huis en de
schuur te gaan, om restjes chemisch
afval op te sporen. De gemeentelijke
afdeling milieubeheer (telefoon
13041) geeft graag antwoord op vra
gen hierover. Voor praktische infor
matie kan men ook terecht bij de
gemeentewerkplaats, telefoon 12510.
Briefing
Ten aanzien van de landbouw en de
visserij herhaalde Veenstra de zorgen
die hij ook al in 1988 over deze sec
toren had. In vergelijking met het
vasteland zijn de overlevingskansen
op Texel nog steeds niet slecht.
Sprak Veenstra vorig jaar nog over
een „turbulente tijd" voor de agra
riërs, ditmaal had hij het zelfs over
„een verhevigde turbulentie". De kop
zorgen voor de boeren zijn dus zeker
niet minder geworden. „Deze sector
is echter strak georganiseerd en de
solvabiliteit is goed. Mijn conclusie is
dan ook: Texel overleeft", stelde
Veenstra.
Voor de visserij wordt 1988 het jaar
van de waarheid, zo had Veenstra
vorig jaar april tijdens de vorige le
denvergadering betoogd. „Ik heb ge
lijk gekregen. De visserijwereld is tot
de orde geroepen en vist nu binnen
de spelregels van de overheid. Dat is
best moeilijk. Voor wat betreft Texel
constateer ik dat de vissers hun
maatregelen nemen. Bijvoorbeeld
door de aankoop van quota, moderni
sering of sanering (1 In plaats van 2
schepen). Landelijk is de visserij min
der goed georganiseerd dan de land
bouw. Op Texel hebben de vissers de
zaakjes beter voor elkaar. De CIV
speelt daarin een belangrijke rol, ter
wijl de recente samenwerking met
Den Helder om de visafslag aldaar in
stand te houden, eveneens een prima
zaak is De visserii heeft hier bekwa
me, inventieve ondernemers, en zal
daarom overleven."
De Flycatcher op de dijk. vlakbij het monument dat herinnert aan de verhoging van de Texelse zeedijken
Twee weken lang is vanaf Texel speciale radarapparatuur voort
durend gericht geweest op jachtvliegers uit diverse Navo-landen
die schietoefeningen uitvoeren op de Vliehors. Niet alleen zijn al
le „runs" die de piloten maakten waargenomen, maar ze zijn
ook feilloos en op de meter precies geregistreerd, zodat achteraf
kan worden bepaald wie in de fout is gegaan door van de voor
geschreven route af te wijken en daardoor onnodig lawaaiover
last boven noordelijk Texel heeft veroorzaakt.
De door Holland Signaal ontwikkelde
geavanceerde installatie is een zg.
Flycatcher („vliegenvanger"), die de
Koninklijke Luchtmacht op de dijk bij
De Cocksdorp heeft gezet om objek-
tief en met zekerheid vast te stellen
of het waar is dat de oefenende
jachtvliegers herhaaldelijk het voor
hen verboden luchtruim vlakbij en
boven Texel binnendringen. Morgen
worden de metingen afgesloten en
verdwijnt de Flycatcher weer naar
het vasteland, maar het zal nog we
ken duren voordat de resultaten zijn
uitgewerkt en bekend gemaakt. De
spanning blijft er dus nog even in.
Stiekum
De Luchtmacht heeft er geen rucht
baarheid aan willen geven dat zij op
deze manier de uit de band springen
de vliegers wilde betrappen. De loca
le pers hing weliswaar direct bij de
de Directie Voorlichting van Defensie
aan de telefoon, nadat inwoners van
Eierland de tip hadden gegeven dat
een geheimzinnig groen apparaat met
snel draaiende radarantenne op de
dijk stond, maar de journalisten had
den het dringende verzoek gekregen
nog even te wachten met publiceren.
Want het zou natuurlijk heel verve
lend zijn als de vliegers via de krant
zouden vernemen dat electronische
ogen op hun afwijkend gedrag waren
gericht, zodat ze zich veel meer gedi
sciplineerd dan normaal zouden ge
dragen. De pers zou zijn
nieuwsgierigheid echter volop mogen
bevredigen tegen de tijd dat de me
tingen ten einde liepen. Zover was
het woensdagmiddag.
een „persoonlijke bespiegeling" heeft R. Veenstra, directeur
de Rabobank Texel, zich woensdagavond zeer kritisch uitge-
yiover het voornemen van Teso om de reductieregeling voor
elaars op de helling te zetten. ,,De Texelse bevolking heeft
ht op een voordelig boottarief. Als Teso dat voordeel wil af-
flffen, spreekt zij daarmee het eigen geestelijk faillissement
aldus Veenstra tijdens een goed bezochte algemene leden-
gadering van de Rabobank.
onderwerp kwam aan de orde
de visie op de Texelse econo-
die Veenstra traditioneel geeft
e presentatie van het jaar-
|gg. De directeur van Texels
üste bank toonde zich ingeno-
iinet de enorme bloei van de
istische sector. Hij waarschuwde
of dat de grenzen van de groei
dit zijn. ,,Als gevolg van het be
nvan de 47.000 bedden-grens
!s rek er op een gegeven mo-
luit raken. Dat punt is minder
«eg dan menigeen denkt. De
ie ondernemers zullen vooral
egisch bezig moeten zijn."
opmerkingen over het Teso-beleid
r.en Veenstra recht uit het hart,
Bar dat hij sprak over een
'bespiegeling". Niettemin uitte
kritiek niet op persoonlijke ti
naar wel degelijk vanuit zijn (niet
bngrijke) positie als bankdirec-
Yeenstra herinnerde de aanwezi-
raan dat Teso ruim tachtig jaar
■n is ontstaan op initiatief van
islaars zelf. Dat gebeurde
Is omdat de eilandbevolking
lat zij recht had op een goede
sdkope verbinding met de vaste
folgens Veenstra moet de boot-
'ding worden beschouwd als
fokje openbaar vervoer per
„De ondernemers van Texel
En over het Marsdiep, de bedrij-
het vasteland kunnen over
larsdiep. Daar zit het verschil.
s3fs moeten daarom te allen tij
gen gereduceerd tarief met de
mee kunnen."
idat „recht" vervalt, prijst Teso
öor de Texelaars uit de markt,
kan dan beter in zee gaan met
^overheid, die in het hele land
penbaar vervoer zwaar subsi-
taldus de strekking van
öra's betoog.
Het aardige is, dat we de ontwikke
lingen in eigen hand hebben. Behalve
het weer, hoewel: van zure regen en
dergelijke is Texel verschoond. Als je
een schoon eiland en een zuivere
lucht in de aanbieding hebt, is dat te
genwoordig het mooist denkbare ver
koopverhaal."
Veenstra vindt dat het midden- en
kleinbedrijf in samenwerking met de
(lokale) overheid moet zorgen dat dit
gunstige beeld blijft bestaan. „De
krachten moeten worden gebundeld.
We moeten financieel sterk staan,
zodat het eiland blijvend kan worden
gepromoot."
Die promotie zal vooral op seizoen-
verbreding moeten zijn gericht, want
zodra de 47.000 slaapplaatsen zijn
bereikt, zal een stabilisatie optreden.
„Je kunt dan alleen nog maar scoren
via een betere bezetting van je bed
den."
Ook gezien de problemen met het
aantrekken van nieuwe werkgelegen
heid op Texel, zoals de vestiging van
(schone) industrie, zal die stabilisatie
onherroepelijk optreden, mogelijk
sneller dan men verwacht.