(jfocn ^warLr Jexeh in het hart Stoelendans" aan boord m veerboot Molengat Ondernemers pleiten voor steun aan WVC-archeologen nquete start ijdagmiddag Kunst aan boord De „Ecocar" in brand Tussen dijk en duinenrij Politiejeep betrokken bij een aanrijding Ijsberen smullen van Texelse vis Oktober Stofzuigermaand Bakkers Ijzerhandel b.v. tel. 12346 DINSDAG 10 OKTOBER 1989 Ivertenties, abonnementen, etc ■ld De Rooy B.V, Postbus 11, 1790 AA Den Burg, ,02220-12741, na 18.00 uur 14881 Telefax 02220 - 14111 0parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 12741. Aerktijd deze week tot en met dinsdag a.s. Graaff. Pater Witteplein 3, Den Burg, telefoon 02220-15639 Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr 46.99 17.636 Rabobank nr. 36.25.01 742; N.M.B. nr 67 34 60.398 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs ƒ40,40 per half jaar; Los f 1.— combinatie met een lekke jgmiddag om half twee begint in de salon van de veerboot engat" een enquete onder de passagiers om te bepalen type stoel men het liefst geplaatst ziet aan boord van de ,e dubbeldekker „Schulpengat". Studenten van de HEAO Ikmaar zullen de mensen uitnodigen om achtereenvolgens ie of vier verschillende proefstoelen te gaan zitten en uit te ien welke het meest wordt gewaardeerd. «schouwt de uitslag van de le als bindend. Het soort stoel pde meeste stemmen worden lacht zal worden gekozen, ook l toevallig het duurste type is. puete duurt tot 31 december de herfst- en kerstvakantie er- ;n en zal zodanig worden uit- d dat alle „soorten" liers de gelegenheid krijgen tte spreken. Eind januari zal lag bekend zijn. teze aanpak wil Teso voorko rt zij straks opnieuw met met idende klachten wordt gecon- itd over het gebrekkige zitcom- de salon. De 378 stoelen aan van de „Molengat" worden lijwei iedereen lelijk en onge- i|k gevonden. De gladde kuipjes maken een kille in- itten onprettig en leveren pro- lop omdat ze in rijtjes van j( tegen de tafel staan zodat oudere mensen moeite hebben li erin te wurmen. Ongeacht lag van de enquete komt aan Helling van drie in elk geval d. Op de „Schulpengat" zul- tmeer dan twee stoelen naast staan en de toegankelijkheid ze zitjes zal nog worden ver loor het tafelblad een andere egeven. Gecompliceerd szen van geschikte en aange- stoelen voor de salon is een icompliceerder probleem dan *j denken, vooral door de strijdige factoren die de uitein- keus bepalen. De ideale stoel sr namelijk niet alleen leuk uit- i prettig zitten, maar moet ook Hlbestendig" zijn, brandveilig lanig duurzaam dat reparatie ikordaat optreden van de bu- feur bleven de gevolgen van [slaande brand in een AOT-bus Ibeperkt. Toen de chauffeur te- 1 middaguur met een lege bus Bernhardlaan reed op weg naar garage, bemerkte hij piots tot er rook onder de bus van- wam. Hij stopte ter hoogte -.99 woningen" en zag dat in «ne waarin de verwarming is £fd, een brandje woedde. De *n sloegen zelfs al naar buiten, te zich geen moment en ft vuur met een blusapparaat fan de brandweer even later 'de, hoefde die alleen nog wat '■erk te verrichten. De vermoe- oorzaak is een defecte olielei- zelden nodig is. Mocht toch herstel nodig zijn, dan moet dat zonder om slachtige montagehandelingen kun nen. Verder moeten de stoelen makkelijk zijn te onderhouden. De prijs speelt een ondergeschikte rol Weliswaar zullen de 430 stoelen die straks aan boord van de „Schulpen gat" worden geïnstalleerd, een waar de vertegenwoordigen van rond een half miljoen gulden, maar dit bedrag valt in het niet bij de totale kostprijs van het schip. Teso vindt het dan ook niet erg dat zo'n stoel straks on geveer f450,- zal kosten. De stoelen waaruit het publiek mag kiezen vallen allemaal binnen deze prijsklasse. Over meerdere factoren die van be lang zijn bij de keus van een stoel kan het publiek zich geen oordeel vormen, omdat die te maken hebben met brandveiligheid en montagemo gelijkheden. Dit aspect van de zaak is daarom inmiddels afgehandeld door een kleine commissie, bestaan de uit J. Broersma van Teso en G. Borg, projectleider van het Bureau voor Scheepsbouw, die rapport heb ben uitgebracht aan de heren Swaan (Bureau voor Scheepsbouw) en Teso- direkteur Hoogerheide. Zij hebben be keken wat de markt te bieden heeft en bezochten daarbij vijf fabrikanten en importeurs. Deze voorselectie le verde de drie testmodellen op. Deze meubels voldoen dus aan de techni- Teso wil in de salon van de nieuwe veerboot niet alleen mooie en aangenaam zittende stoelen aanbrengen, maar ook op andere manieren het verblijf in deze ruimte aangenaam ma ken. De directie ziet blijkbaar in dat de inrichting van de sche pen niet kan achterblijven bij de kwaliteitsverbetering die in de toeristische sector op Texel wordt doorgevoerd. De salon moet een visitekaartje worden want de eerste en de laatste indruk die de toeristen van Texel krijgen wordt mede be paald door het verblijf aan boord van het 73 miljoen gul den kostende schip, kunstenaar Harry Tielemans uit De Koog heeft inmiddels opdracht gehad om een ontwerp te maken voor gravures voor de glazen schei dingswanden in de salon. Tiele mans zegt buitengewoon blij te zijn met de opdracht. „Ik ver trouw erop dat Teso de 1% -regeling hanteert, zoals die ook voor openbare gebouwen geldt. Dat betekent dus dat mijn kunstwerk 1% van de prijs van het schip mag kosten. Ik denk dat ik het daar wel voor kan doen..." sche en veiligheidseisen en kunnen zodanig worden opgesteld dat gang paden van voldoende breedte overblij ven. Bij brand of een ander ongeluk moet er genoeg vluchtweg zi|n maar ook onder normale omstandigheden moeten in tegengestelden richting lo pende passagiers met koffers elkaar ongehinderd kunnen passeren. De „Schulpengat" zal beschikken over een bijna 30% grotere vervoer scapaciteit dan de „Molengat". Toch zal het aantal zitplaatsen op de „Schulpengat" slechts 14% groter zijn dan op de bestaande dubbeldek ker, een gevolg van het besluit om niet meer dan twee stoelen naast el kaar te zetten. Verwacht wordt dat dit in de praktijk geen problemen zal opleveren. De keuzemodellen Veel passagiers hebben inmiddels al kennis gemaakt met de proefstoelen, want sinds het afgelopen weekend staan ze al aan boord in de „enque- tehoek". Het gaat om de volgende typen: Riemersma, een polyester kuip die nog het meest lijkt op het huidige stoeltype, maar in stroef en dubbel- wandiog materiaal is uitgevoerd, waardoor de „zit" en het aanzien iets beter is. Normis, een stoel van geperst beu kenhout, voorzien van textielbekle ding. Omdat zitting en leuning makkelijk kunnen worden losge schroefd is reparatie/vervanging be trekkelijk eenvoudig. Compin, een beklede stoel van Franse makelij met polyester rugleu ning. De bekleding bevat een stalen wapening waarin zelfs een scherp mes niet kan doordringen. Dit stoel type is ook leverbaar in een andere dan de getoonde (toevallig beschikba re) kleur. Het is mogelijk dat nog een vierde type aan de proefopstelling wordt toegevoegd. Het publiek hoeft zich niet uit te spreken over de kleur, want daarvoor heeft Teso industriëel ontwerper Ton Kooijmans ingeschakeld. Hij is ver bonden aan de afdeling Huisstijl en Industriële Vormgeving van de NS en zal ook de speciale salons voor oude ren, invaliden en andere slecht ter been zijnden inrichten. Teso-directeur Th. Hoogerheide wil niet zeggen wel ke van de geshowde proefstoelen de duurste is, maar het prijsverschil tus sen de duurste en de goedkoopste beloopt voor de hele partij ongeveer anderhalve ton. Eén schip Teso zal het nieuwe stoeltype voorlo pig alleen installeren aan boord van - t door Klaas Bonne De Ecocar verscheen op Texel Want wij zijn milieubewust Al breken wij haast onze benen Over 't plastic langs de kust En Gerrit, onze ouwe visboer Was de allereerste klant Kreeg van Frederici bloemen en een welgemeende hand Want zijn komst werd bij de wagen Uitermate gewaardeerd Anders wordt het naar zijn zeggen Op de belt gedeponeerd En vroeger smeet de kustbewoner Vaak de rommel „over diek" Maar toen was de zee nog niet ziek Ook buurvrouw had nog ouwe pillen en kwam eventjes langszij Want zij had na weken slikken Nog dezelfde batterij Maar toch is er volgens buurvrouw In ons landje iets verkeerd Want je ziet zo vaak de wagen En dèèr achter pas het peerd. De ..enquetestoelen" in de salon van de Molengat". Van links naar rechts de modellen Riemersma, Compin en Normis. de „Schulpengat". De omstreden stoelen op de „Molengat" blijven dus gewoon staan, omdat vervanging een extreem kostbare operatie is. Dat hangt volgens directeur Hoogerheide samen met de brandveiligheid. De vloer van de salon is tevens het pla fond van het autodek, waar zich een brandwerende barrière bevindt. Dit maakt het noodzakelijk dat de stoe len worden verankerd aan een stalen raamwerk onder de vloer want er mag geen thermisch kontakt ont staan tussen salon en autodek. Bij het bestaande schip zou het raam werk door een nieuw vervangen moeten worden om de gewenste stoelopstelling mogelijk te maken. Dat betekent een tijdrovende en kost bare sloop- en bouwoperatie, die men daarom maar naar de verre toekomst heeft verschoven. Studenten Bij de enquete die vrijdag van start gaat zijn totaal negen studenten in geschakeld. Zij zoeken de te enquete- ren passagiers uit en streven daarbij naar verscheidenheid in leeftijd, be roep, geslacht en nationaliteit. De ge kozen mensen worden naar de te testen stoelen geleid (die dan dus niet door andere passagiers gebruikt mogen worden) om ze allemaal te proberen. Aangezien de overtocht maar twintig minuten duurt zal elke stoel maar kort geprobeerd kunnen worden, zodat de test enigszins het karakter van een stoelendans krijgt. Aan de hand van een zevental vragen worden de bevindingen geregistreerd. De enquete is niet anoniem, dus ook de personalia van de ondervraagde worden op het formulier gezet Zo kan worden voorkomen dat iemand meer dan één keer in de gelegenheid wordt gesteld zijn mening te geven en daardoor een onevenredig grote invloed op het eindresultaat uitoe fent. Voor het verkrijgen van een re presentatieve enquete worden tenminste 300 ingevulde formulieren nodig geacht. Wie aan de enquete meewerkt krijgt een Teso-balpen als attentie... Voor de derde keer in korte tijd vond op de kruising Waalderstraat/Bern- hardlaan een aanrijding plaats als ge volg van een voorrangsfout. Afgelopen zaterdag was de politie er zelf zeer nauw bij betrokken: een Landrover van de politie werd name lijk aangereden door een onopletten de Duitse automobilist. Niemand werd gewond, maar de auto van de Duitser (een 45-jarige inwoner van Essen) was vermoedelijk total loss. De schade aan de politiejeep viel mee. De toedracht begint inmiddels klassiek te worden: de Duitser keek niet goed uit toen hij vanaf de Waal- derstraat de kruising wilde overste ken en kwam in botsing met de op de Bernhardlaan rijdende politieauto. „Het is belangrijk dat er snel een ac commodatie op Texel wordt gevon den voor de onderwaterarcheologen van WVC. Haast is geboden, want de WVC'ers gaan ook in Den Helder op zoek." Deze noodkreet slaakt het bestuur van de Jonge Ondernemer sorganisatie Texel in een brief aan het college van B en W. Navraag bij de coördinator van het scheepswrakken-onderzoek, Thijs Maarleveld van het ministerie van WVC, leert dat dit signaal niet uit de lucht is gegrepen. Zoals bekend verbleef het WVC-team de afgelopen drie jaar in de wier- schuur op het terrein van het Mari tiem en Juttersmuseum, maar moesten ze daar wegens de uitbrei ding van het museum verdwijnen. De ontruiming heeft inmiddels plaatsge vonden. De onderzoekers hebben alle spullen weggehaald en naar de cen trale vestiging in Alphen aan de Rijn gebracht. Pas in het voorjaar, bij het begin van het duikseizoen, is het voor hen noodzaak dat ze in de na bijheid van de plaats waar wordt ge doken, een onderkomen hebben. Tot dusver hebben de WVC'ers nog altijd een onderdak op Texel gehad. In den beginne kon dat gemakkelijk, want er was slechts één onderzoeker met weinig geld, die genoegen nam met elke eenvoudige slaapplaats. Vooral laatste jaren is er veel veranderd. Het onderzoeksteam is enorm uitge breid; gedurende zes maanden per jaar zijn hier zo'n dertig man werk zaam. „Waar we nu naar op zoek zijn, is een grote werkbasis die niet veel kost", zegt Thijs Maarleveld. „We hebben verschillende aanbiedingen op Texel op commerciële basis gehad, maar die konden we ons niet permit teren." Maarleveld heeft een voorkeur voor een werkbasis op Texel (Oudeschild), maar sluit vestiging in Den Helder niet uit. „Texel heeft een rustig werk klimaat, ik heb er jaren prettig ge werkt. We hadden onderdak voor een schijntje en zaten dicht bij de haven. Den Helder heeft het voordeel dat je niet met de boot mee hoeft. Er zijn nog geen concrete contacten over eventuele huisvesting daar, maar die stad is wél in the picture. Er zijn al veel overheidsgebouwen aanwezig." Met de gemeente Texel heeft Maarle veld evenmin contact gehad. Het bestuur van de Jonge Ondernemers dringt er bij het gemeentebestuur dringend op aan dat het initiatief wordt genomen om de WVC'ers te helpen. De ondernemers vrezen dat, als het onderzoeksteam eenmaal huisvesting buiten Texel heeft gevon den, de kans op vestiging van een re gionaal scheepsarcheologisch depot voorgoed is verkeken. „Dat is uit economisch oogpunt onaanvaard baar." In het NOS-journaal was gister avond te zien hoe ijsberen in Artis werden gevoederd met van Texel afkomstige tong. De vis was in beslag genomen van een Texelse visser, toen deze op heterdaad werd betrapt bij het illegaal aan land brengen van de partij tong. Dat gebeur de in de nacht van vrijdag op zaterdag in de Oudeschilder ha ven. Een toevallig passerende surveillance van de Texelse po litie ontdekte een „verdachte" bestelwagen en vermoedde dat op een der kotters werd inge broken. Toen poolshoogte werd genomen, bleek er iets heel an ders aan de hand te zijn. Op dek stonden 29 kisten tong ge reed om te worden overgela den; vier kisten bevonden zich al in de bestelwagen. In totaal ruim 1600 kilo vis met een marktwaarde van meer dan ƒ20.000,-. Zoals bekend is het verboden om op Texel vis aan te voeren, in het kader van de controle op de vangstbeper king. Bij de nachtelijke actie waren zeven personen betrok ken, waaronder de 34-jarige schipper/eigenaar van de Texel se kotter. Hij werd gesom meerd de vis in het ruim terug te zetten. Het ruim werd ver volgens verzegeld in afwach ting van de AID. Gisterochtend werd de illegale partij naar Den Helder gebracht. De tong kon daar niet worden verhandeld. Omdat vernietiging ook geen sympathieke oplossing is, werd iets anders bedacht: als visvoer naar de dierentuin. De ijsberen en hun collega's in Artis wisten de „geste" prima te waarderen. Profiteer van oktoberpremie bij aan koop van een stofzuiger. Keus uit AEG, Bosch, Electrolux, Hol land Electro, Miele, Moulinex, Nilfisk, Philips.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 1