Cjrocn ^wartsjexeh in het harL, wee dubbeldekkers ook ri toekomst toereikend Jacht „Molli" bij paal 28 gestrand Waterschap Texel verlegt hoofdwatering Stappeland laar wel isthouden aan „47000"... Peilbeheer achterland nu gewaarborgd ihebben geen zwaar tegen tailhandel B en W: Starfighter mag blijven staan Tussen dijk en duinenrij Het caravantje Ongeval met bromfiets Bakkers Ijzerhandel b.v. tel. 12346 iERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.428 DINSDAG 31 OKTOBER 1989 advertenties, abonnementen, etc, «veld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, uon 02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111 jctie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 20-12741. werkti|d deze week tot en met dinsdag a.s. reet Berndsen, Wilhelminalaan 58, Den Burg, telefoon 02220-14896 Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99 17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs MO,40 per half jaar; Los f\,— zal ook in het jaar 2005 nog in staat zijn om met twee epen van het Schulpengat-type het vervoer behoorlijk te ver- rken, dus zonder lange wachttijden op piekdagen. Daarbij tit er wel vanuit gegaan dat het aantal toeristische slaap- itsen op het eiland niet boven de 47000 komt en dat het ital eigen inwoners op het huidige peil blijft. Er hoeft dus itlopig niet te worden gedacht aan extra boten en extra veer- tns. vloed op het autobezit) en de mobili teit (de neiging om er opuit te trekken). Nu het ingenieursbureau rapport heeft uitgebracht, blijkt dat het inder daad nogal zal loslopen wat betreft de drukte bij de boot in 2005. Daar bij wordt gesteld dat de situatie nog acceptabel is bij wachttijden tot on geveer anderhalf uur. Het staat vast dat het vakantiepubliek zich daardoor niet laat afschrikken. Langere wacht tijden, zo heeft het verleden geleerd, zijn dasastreus. Er blijven dan men sen weg en de economische ontwik keling van het eiland stagneert. Oppassen Bij de schattingen en berekeningen is er ook vanuit gegaan dat de gemeen te Texel het aantal toeristische slaap plaatsen op het eiland niet boven de 47000 zal laten stijgen. Zou die bo vengrens toch worden opgetrokken, dan neemt het vervoersaanbod bij de boot op piekdagen sterk toe en ont staan er grote problemen. lis blijkt uit een berekening die heeft laten maken door DHV dgevend Ingenieursbureau B.V. Amersfoort. Teso wilde weten maximum vervoersvraag zal op een piekdag in 2005, uiter- om tijdig aan de bel te kunnen ken s zou blijken dat die piek behoorlijk verwerkt zou kunnen Ien, met alle gevolgen van dien, alleen voor Teso maar ook voor 'txelse economie in het al- een. Grens I gegeven is namelijk dat met meer dan twee boten tegelijk worden gevaren en dat die boten llerlei technische en nautische nen niet groter kunnen zijn dan lans in aanbouw zijnde type dat auto's kan meenemen. Als die de vervoersvraag op den duur r zouden aankunnen, heeft inschaffen van een extra boot n zin als er ook havens bijko- Anders zouden de boten op el- moeten wachten, zou een 'enstregeling niet meer mogelijk en zou de bereikte vervoerscapa- voor een groot deel weer teniet len gedaan. Directeur Theo Hoo- eide van Teso heeft dit voor ve- thrikwekkende perspectief al aan de orde gesteld, in het jaarverslag over 1987. Er werd lacherig op gereageerd; haast ten meende dat het zo'n vaart tou lopen. De Teso-directie wilde ar meer zekerheid en liet het in- fursbureau schattingen en bere den maken. De vervoersvraag |t namelijk niet alleen af van het al toeristen en eigen inwoners la Texel te verwerken krijgt, maar van factoren zoals de algemene tomische ontwikkeling (van in- Directeur Hoogerheide: „Daar moeten we dus voor waken. Nog meer druk te zou niet alleen ons in de proble men brengen, maar een bedreiging zijn voor de kwaliteit van Texel als vakantiegebied. Je hoeft geen des kundige te zijn om te weten dat het onderhand genoeg is. Op sommige dagen is de drukte op het eiland al bedenkelijk groot. De economische groei zal ergens anders vandaan moeten komen". Hoogerheide hoopt dat de gemeente, de provincie, het rijk en de andere in stanties die zijn rapport hebben ge kregen, dat laatste als een uitdaging zullen zien en er tijdig in het beleid rekening mee zullen houden. Gelukkig gebeurt dat al. Texel moet een groter deel van het jaar voor nieuwe groe pen mensen aantrekkelijk worden ge maakt en het kwaliteitsaspect moet nog meer aandacht krijgen. Mocht het nodig zijn dat met het oog op dat laatste meer hotels en bungalows worden gebouwd, dan is dat alleen aanvaardbaar als er (bijvoorbeeld) kampeerplaatsen voor worden inge leverd. Anderhalf uur Het ingenieursbureau heeft berekend dat de vervoersvraag op een piekdag in 2005 in vergelijking met nu geste gen zal zijn met 35% voor het niet- recreatieve verkeer en met 29% voor het recreatieve verkeer. Twee sche pen met een gezamenlijke capaciteit van 475 eenheden (500 eenheden minus 5% beladingsverlies) kunnen dat aan zonder dat de wachttijden langer worden dan ongeveer ander half uur. Want dan zullen er tijdens zo'n piekdag hoogstens gedurende ongeveer twee uur meer auto's arri veren dan direkt door de schepen kunnen worden opgenomen. Volgens die redenering is er maar weinig spe ling. Er zit 15 20% meer capaci teitsruimte in als het zou lukken het vervoersaanbod beter te spreiden. Het zou geen kwaad kunnen om krachtig naar dat laatste te streven, temeer daar het ingenieursbureau zich niet alleen baseert op harde fei ten maar ook op aannames, met be trekking tot het behoud van het toeristisch marktaandeel van Texel, Leden van de KNZHRM-whipperploeg bij de zojuist gestrande Molli. iFoto Bert Koning). het verder toenemen van de korte va kanties buiten de hoofdvakantieperio de en het korter worden van de ver blijfsduur van toeristen. Er is uitslui tend gewerkt met reeds beschikbare gegevens; er is geen nader, specifiek onderzoek gepleegd. Met name wat betreft de verdeling van de verplaat singsmotieven van de te vervoeren personen is daardoor wat omzeker- heid gebleven. Niettemin meent DHV dat een voldoende betrouwbare bere kening is opgesteld om de vraag in zake de te verwerken vervoerspiek in 2005 te kunnen beantwoorden. Ge noemd jaartal is gekozen omdat dan de vervanging van de „Molengat" (door een schip ter grootte van de thans in aanbouw zijnde Schulpen- gat) aan de orde is. Gisteravond strandde bij paal 28 het ruim tien meter lange Duit se jacht Molli kort, nadat de drie opvarenden door een marinehe- licopter in veiligheid waren gebracht. Weerde Staten hebben een Isring van geen bezwaar afgege- '<oor de detailhandel van firma tnkamp in het Groothandelsge- 'f ie Oudeschild. Men vindt wel 'i gemeente bij eventuele vol- k vrijstellingen duidelijk moeten rn dat alleen detailhandel is toe- ton als het een aanverwante ne- kliviteit van het bedrijf betreft. één bezwaar ingediend tegen de handel van firma Wetenkamp f van der Star. Daarin wordt sen op de oneerlijke concurren ontstaat, doordat de grondprij- °P het industrieterrein veel lager zijn genoeg winkelpanden in «pskern te koop, dus volgens ter Star is er geen noodzaak om öiandel daarbuiten toe te staan, ""den het een goede zaak dat ■en leegstaand gebouw weer ïraat gebruik wordt gemaakt, hkamp heeft toegezegd het as sent beperkt te houden tot 'kleding en schoeisel en eventue- hkoop van andere goederen voor 'S'arische bedrijf. Hij richt zich ■m vaste klantenkring en volgens '3n de nieuwe verkoopactiviteit !'n beschouwd als aanvulling op '"«handelsactiviteiten. De zaak niet worden uitgebreid en er geen levensmiddelen worden ""kt. Gezien de ligging van het "w verwacht men geen nadelige 'd op de leefbaarheid van het Door een ingrijpende aanpassing van de hoofdwatering in 't Stappeland zal het achterland van De Koog ver zekerd blijven van een goed beheers baar grondwaterpeil. Dit peilbeheer werd bedreigd door de aanstaande bouw van 144 appartementen door Jarino BV in 't Stappeland. Vooral de agrarische gronden in het Kooger- veld zouden in droogteperioden ge vaar lopen. In het plan dat nu ter tafel ligt is de waterbeheersing in zowel het plangebied ('t Stappeland) als het achterland (Koogerveld) ge garandeerd. Gistermiddag ging het college van hoofdingelanden van het Waterschap Texel akkoord met de voorgestelde aanpassing. De hoofdwatering is een sloot die nu vanaf de Mienterglop dwars door het plangebied loopt, daar waar onder meer sportvelden zijn gepland. Het is de bedoeling de ze sloot te dempen en ten zuiden er van een nieuwe te graven. De nieuwe hoofdwatering zal breder en dieper zijn dan de oude. Qua breedte scheelt het zelfs 214 meter bij een waterpeil van 20 cm boven NAP. Het college van B en W ziet geen aanleiding de „Starfighter"-straaljager van het vliegveld te verwijderen. De werkgroep Landschapszorg Texel had hierom verzocht. Volgens Land schapszorg zouden B en W op grond van artikel 39 in het bestem mingsplan buitengebied bestuurs dwang kunnen toepassen om de verwijdering te bewerkstelligen. Het college interpreteerde dit artikel an ders: „Wij zijn van oordeel dat de straaljager -een aan het oorspronke lijk gebruik onttrokken vliegtuig- op een representatieve manier de functie van het vliegbedrijf c.q. het vliegveld- gebeuren benadrukt." De werkgroep trekt het „nut" van de straaljager voor het vliegveld in twijfel. Voor het waterschap heeft dat als voordeel dat onderhoud met de maai- boot kan plaatsvinden, maar dat is niet het belangrijkste. Van grotere be tekenis is namelijk dat hierdoor een groter waterreservoir ontstaat. Dat is ook nodig omdat dadelijk niet alleen het drang- en regenwater van het dorp De Koog op de hoofwatering worden geloosd, maar ook het over tollige oppervlaktewater van het nieu we recreatiegebied. In eerste instantie wordt dat oppervlakte water verzameld in een vijver. Door een stuw verkrijgt deze vijver een peil van circa 40 cm boven NAP. (Via de zelfde stuw vindt de lozing van over tollig oppervlaktewater plaats.) Eigen waterbeheersing In perioden van droogte zullen zowel het plangebied als het achterland wa ter willen aantrekken. De waterbe hoefte van de „144" mag echter niet ten koste gaan van de waterbehoefte elders. Daarom zal de aanpassing zó zijn, dat 't Stappeland een eigen wa terbeheersing krijgt. Deze zal worden afgestemd op de plaatselijke maai veldhoogte. Die varieert nogal sterk; van 3 meter boven NAP vlak onder de bosrand (Kamperfoelieweg) tot 1.25 meter boven NAP elders in het gebied. De bestaande houten stuw zal wor den vervangen door een nieuwe stuw op dezelfde plaats. Omdat deze stuw al sinds het begin van de jaren zestig door het waterschap wordt on derhouden, zullen de kosten van ver vanging voor rekening van het Waterschap Texel komen. De overige aanpassingskosten zijn voor de ont wikkelaar van het Stappeland-project. Huis verkocht In dezelfde waterschapsvergadering, die in de raadszaal werd gehouden, werd besloten tot verkoop van een woonhuis (met naastgelegen land) aan de Zaandammerdijk. De koop werd gegund aan de hoogste inschrij ver, die zich voor f136.500,- eigenaar mag noemen. Het college van hoofd ingelanden ging hiermee unaniem ak koord. Dat was ook het geval bij de verkoop van een stukje wegberm in Tienhoven. Voor het waterschap was het in eigendom houden niet interes sant en niet noodzakelijk omdat ter plaatse voldoende berm overblijft. De koper, de heer D. Plaatsman van de Oosterenderweg, meent op deze wij ze een betere kavelindeling te verkrij gen. Verkiezing Kees Boot werd met grote stemmen- meerderheid herkozen als heemraad. „Toen ik 2V4 jaar geleden als opvol ger van de heer List werd gekozen, was het uniek dat een natuurbe schermer deze plaats bij het water schap innam. Vooral omdat ik gekozen was en er geen sprake was van een afgedwongen plaats", aldus Boot, die daarmee de vergadering Lees verder pagina 3 door Klaas Bonne Janus had een caravantje Haast onzichtbaar voor de buurt Dat dan stiekem in de zomer Aan de gasten werd verhuurd Door een stevig rijtje bomen Voelde Janus zich gesterkt En dacht, het is een lepe jongen Die mijn escapades merkt Maar wie had er nu gerekend Op een ronkend vliegmachien Waar vanuit de glazen cockpit Bijna alles was te zien. En in de zomer is het luchtruim Lang niet altijd zwaar bewolkt Vandaar dat Janus door de mand viel Omdat zijn tuintje was bevolkt En nu staat het caravantje Al een hele tijd te koop Maar niemand wil het onding hebben Omdat het rijp is voor de sloop En Janus zit nu op de trekhaak Met een foto op zijn knie En denkt met weemoed aan zijn diensttijd Bij de luchtdoelartillerie De Molli was om half een 's mid dags uit Den Helder vertrokken op- weg naar Hamburg, ondanks een waarschuwing van de Rijkspolitie te Water dat dit gezien de stormachti ge wind en de zware zeegang niet verantwoord was. De 41-jarige schipper W.A. verklaarde echter dat hij hetzelfde trajekt al eens eerder onder soortgelijke omstandigheden had afgelegd en besloot toch te ver trekken. Het was de bedoeling de Molli in Hamburg aan een nieuwe eigenaar over te dragen. Stuurloos Al kort na de afvaart kreeg het drie tal te kampen met zware overslaande zeeën. Om half vier ontstond een noodsituatie nadat door een grondzee de hydraulische stuurinrichting was vernield en ook de motor onklaar raakte. De Molli dreef dus stuurloos rond en werd snel in de richting van de Texelse kust geblazen. Om 15.27 uur werd een rode lichtkogel afge schoten, die werd gezien door een strandwandelaar. Die sloeg alarm in het torenpaviljoen en van daaruit werd de kustwacht verwittigd. Het trof gelukkig dat de toren was be mand, zodat de tweede lichtkogel die door de in paniek geraakte opvaren den van de Molli werd afgeschoten door de kustwachter werd gezien en direct nauwkeurig de positie kon worden gepeild. De Molli bleek zich ten zuidwesten van de meetpaal van de Eierlandse gronden te bevinden, op ruim drie mijl uit de kust. Om 15.30 uur werd de de Texelse red dingboot Siegfried Egmundis opge roepen. Ook de reddingboot Suzanna van Den Helder werd gealarmeerd. De Siegfried kon in de zeer ruwe zee echter weinig uitrichten. Nadat op driekwart mijl ten zuidwesten van de toren de ruitenwissers waren weg geslagen, werd besloten te blijven steken. Men wilde de Molli opvangen als deze via het Eierlandse Gat de Waddenzee zou binnendrijven. Helicopter De afwachtende houding van de Siegfried-redders was verantwoord omdat inmiddels in overleg met het Een 16-jarige bromfietser verleende vrijdag geen voorrang aan een van rechts komende 63-jarige automobi list uit Oudeschild. De botsing vond plaats op de parkeerplaats Vogelen zang/Gasthuisstraat. De auto en de bromfiets liepen schade op De brom fietsbestuurder liep lichte verwondin gen aan hoofd en benen op kustwachtcentrum IJmuiden besloten was helicopterhulp te vragen. Om 16.15 uur liet de van De Kooij ver trokken marinehelicopter Pedro IV weten dat hij ter hoogte van de Sluf ter boven de Molli hing. Een runner liet zich op het scheepje zakken, nam de schade op en zette het roer vast. In twee etappes werden vervolgens de opvarenden van boord gehaald en naar De Kooij gebracht, waar ze van droge kleren werden voorzien. Ze wa ren erg geschrokken maar overigens ongedeerd. De Suzanna was op dat moment nog een uur van de plaats des onheils verwijderd, maar voer door in de hoop het jacht te kunnen bergen. Er werd pas rechtsomkeerd gemaakt, nadat de Molli over drie zandbanken was gebolderd en om 17.42 uur strandde, practisch recht tegenover het paviljoen paal 28. Berging De intussen gewaarschuwde whip perploeg zette het scheepje (dat in middels ook zijn mast had verloren) vast met kabels zodat het door het op dat moment nog wassende water hoog op het strand werd gezet, zo ver mogelijk van de vernielende bran ding. Op het strand was ook de Texelse rijkspolitie aanwezig, die de bewaking van het vaartuig verder overliet aan Hans Zijm van het bevei ligingsbedrijf Best. De strandvonderij heeft het jacht inmiddels in beheer genomen en opdracht tot berging ge geven aan Meijert Boon. Die zou de Molli vanmiddag rond twaalf uur met behulp van een kraan van het strand halen. Oktober Stofzuigermaand Profiteer van oktoberpremie bij aan koop van een stofzuiger. Keus uit AEG, Bosch, Electrolux, Hol land Electro, Miele, Moulinex, Nilfisk, Philips.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 1