Cjrocn ^wartsjexeh in het harL,
wee dubbeldekkers ook
ri toekomst toereikend
Jacht „Molli" bij
paal 28 gestrand
Waterschap Texel verlegt
hoofdwatering Stappeland
laar wel
isthouden aan
„47000"...
Peilbeheer achterland nu gewaarborgd
ihebben geen
zwaar tegen
tailhandel
B en W: Starfighter
mag blijven staan
Tussen dijk en
duinenrij
Het caravantje
Ongeval met
bromfiets
Bakkers Ijzerhandel b.v.
tel. 12346
iERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.428
DINSDAG 31 OKTOBER 1989
advertenties, abonnementen, etc,
«veld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
uon 02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111
jctie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
20-12741.
werkti|d deze week tot en met dinsdag a.s.
reet Berndsen, Wilhelminalaan 58, Den Burg, telefoon 02220-14896
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99 17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr 67.34.60.398
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs MO,40 per half jaar; Los f\,—
zal ook in het jaar 2005 nog in staat zijn om met twee
epen van het Schulpengat-type het vervoer behoorlijk te ver-
rken, dus zonder lange wachttijden op piekdagen. Daarbij
tit er wel vanuit gegaan dat het aantal toeristische slaap-
itsen op het eiland niet boven de 47000 komt en dat het
ital eigen inwoners op het huidige peil blijft. Er hoeft dus
itlopig niet te worden gedacht aan extra boten en extra veer-
tns.
vloed op het autobezit) en de mobili
teit (de neiging om er opuit te
trekken).
Nu het ingenieursbureau rapport
heeft uitgebracht, blijkt dat het inder
daad nogal zal loslopen wat betreft
de drukte bij de boot in 2005. Daar
bij wordt gesteld dat de situatie nog
acceptabel is bij wachttijden tot on
geveer anderhalf uur. Het staat vast
dat het vakantiepubliek zich daardoor
niet laat afschrikken. Langere wacht
tijden, zo heeft het verleden geleerd,
zijn dasastreus. Er blijven dan men
sen weg en de economische ontwik
keling van het eiland stagneert.
Oppassen
Bij de schattingen en berekeningen is
er ook vanuit gegaan dat de gemeen
te Texel het aantal toeristische slaap
plaatsen op het eiland niet boven de
47000 zal laten stijgen. Zou die bo
vengrens toch worden opgetrokken,
dan neemt het vervoersaanbod bij de
boot op piekdagen sterk toe en ont
staan er grote problemen.
lis blijkt uit een berekening die
heeft laten maken door DHV
dgevend Ingenieursbureau B.V.
Amersfoort. Teso wilde weten
maximum vervoersvraag zal
op een piekdag in 2005, uiter-
om tijdig aan de bel te kunnen
ken s zou blijken dat die piek
behoorlijk verwerkt zou kunnen
Ien, met alle gevolgen van dien,
alleen voor Teso maar ook voor
'txelse economie in het al-
een.
Grens
I gegeven is namelijk dat met
meer dan twee boten tegelijk
worden gevaren en dat die boten
llerlei technische en nautische
nen niet groter kunnen zijn dan
lans in aanbouw zijnde type dat
auto's kan meenemen. Als die
de vervoersvraag op den duur
r zouden aankunnen, heeft
inschaffen van een extra boot
n zin als er ook havens bijko-
Anders zouden de boten op el-
moeten wachten, zou een
'enstregeling niet meer mogelijk
en zou de bereikte vervoerscapa-
voor een groot deel weer teniet
len gedaan. Directeur Theo Hoo-
eide van Teso heeft dit voor ve-
thrikwekkende perspectief al
aan de orde gesteld, in het
jaarverslag over 1987. Er werd
lacherig op gereageerd; haast
ten meende dat het zo'n vaart
tou lopen. De Teso-directie wilde
ar meer zekerheid en liet het in-
fursbureau schattingen en bere
den maken. De vervoersvraag
|t namelijk niet alleen af van het
al toeristen en eigen inwoners
la Texel te verwerken krijgt, maar
van factoren zoals de algemene
tomische ontwikkeling (van in-
Directeur Hoogerheide: „Daar moeten
we dus voor waken. Nog meer druk
te zou niet alleen ons in de proble
men brengen, maar een bedreiging
zijn voor de kwaliteit van Texel als
vakantiegebied. Je hoeft geen des
kundige te zijn om te weten dat het
onderhand genoeg is. Op sommige
dagen is de drukte op het eiland al
bedenkelijk groot. De economische
groei zal ergens anders vandaan
moeten komen".
Hoogerheide hoopt dat de gemeente,
de provincie, het rijk en de andere in
stanties die zijn rapport hebben ge
kregen, dat laatste als een uitdaging
zullen zien en er tijdig in het beleid
rekening mee zullen houden. Gelukkig
gebeurt dat al. Texel moet een groter
deel van het jaar voor nieuwe groe
pen mensen aantrekkelijk worden ge
maakt en het kwaliteitsaspect moet
nog meer aandacht krijgen. Mocht
het nodig zijn dat met het oog op
dat laatste meer hotels en bungalows
worden gebouwd, dan is dat alleen
aanvaardbaar als er (bijvoorbeeld)
kampeerplaatsen voor worden inge
leverd.
Anderhalf uur
Het ingenieursbureau heeft berekend
dat de vervoersvraag op een piekdag
in 2005 in vergelijking met nu geste
gen zal zijn met 35% voor het niet-
recreatieve verkeer en met 29% voor
het recreatieve verkeer. Twee sche
pen met een gezamenlijke capaciteit
van 475 eenheden (500 eenheden
minus 5% beladingsverlies) kunnen
dat aan zonder dat de wachttijden
langer worden dan ongeveer ander
half uur. Want dan zullen er tijdens
zo'n piekdag hoogstens gedurende
ongeveer twee uur meer auto's arri
veren dan direkt door de schepen
kunnen worden opgenomen. Volgens
die redenering is er maar weinig spe
ling. Er zit 15 20% meer capaci
teitsruimte in als het zou lukken het
vervoersaanbod beter te spreiden.
Het zou geen kwaad kunnen om
krachtig naar dat laatste te streven,
temeer daar het ingenieursbureau
zich niet alleen baseert op harde fei
ten maar ook op aannames, met be
trekking tot het behoud van het
toeristisch marktaandeel van Texel,
Leden van de KNZHRM-whipperploeg bij de zojuist gestrande Molli. iFoto Bert Koning).
het verder toenemen van de korte va
kanties buiten de hoofdvakantieperio
de en het korter worden van de ver
blijfsduur van toeristen. Er is uitslui
tend gewerkt met reeds beschikbare
gegevens; er is geen nader, specifiek
onderzoek gepleegd. Met name wat
betreft de verdeling van de verplaat
singsmotieven van de te vervoeren
personen is daardoor wat omzeker-
heid gebleven. Niettemin meent DHV
dat een voldoende betrouwbare bere
kening is opgesteld om de vraag in
zake de te verwerken vervoerspiek in
2005 te kunnen beantwoorden. Ge
noemd jaartal is gekozen omdat dan
de vervanging van de „Molengat"
(door een schip ter grootte van de
thans in aanbouw zijnde Schulpen-
gat) aan de orde is.
Gisteravond strandde bij paal 28 het ruim tien meter lange Duit
se jacht Molli kort, nadat de drie opvarenden door een marinehe-
licopter in veiligheid waren gebracht.
Weerde Staten hebben een
Isring van geen bezwaar afgege-
'<oor de detailhandel van firma
tnkamp in het Groothandelsge-
'f ie Oudeschild. Men vindt wel
'i gemeente bij eventuele vol-
k vrijstellingen duidelijk moeten
rn dat alleen detailhandel is toe-
ton als het een aanverwante ne-
kliviteit van het bedrijf betreft.
één bezwaar ingediend tegen de
handel van firma Wetenkamp
f van der Star. Daarin wordt
sen op de oneerlijke concurren
ontstaat, doordat de grondprij-
°P het industrieterrein veel lager
zijn genoeg winkelpanden in
«pskern te koop, dus volgens
ter Star is er geen noodzaak om
öiandel daarbuiten toe te staan,
""den het een goede zaak dat
■en leegstaand gebouw weer
ïraat gebruik wordt gemaakt,
hkamp heeft toegezegd het as
sent beperkt te houden tot
'kleding en schoeisel en eventue-
hkoop van andere goederen voor
'S'arische bedrijf. Hij richt zich
■m vaste klantenkring en volgens
'3n de nieuwe verkoopactiviteit
!'n beschouwd als aanvulling op
'"«handelsactiviteiten. De zaak
niet worden uitgebreid en er
geen levensmiddelen worden
""kt. Gezien de ligging van het
"w verwacht men geen nadelige
'd op de leefbaarheid van het
Door een ingrijpende aanpassing van
de hoofdwatering in 't Stappeland
zal het achterland van De Koog ver
zekerd blijven van een goed beheers
baar grondwaterpeil. Dit peilbeheer
werd bedreigd door de aanstaande
bouw van 144 appartementen door
Jarino BV in 't Stappeland. Vooral
de agrarische gronden in het Kooger-
veld zouden in droogteperioden ge
vaar lopen. In het plan dat nu ter
tafel ligt is de waterbeheersing in
zowel het plangebied ('t Stappeland)
als het achterland (Koogerveld) ge
garandeerd.
Gistermiddag ging het college van
hoofdingelanden van het Waterschap
Texel akkoord met de voorgestelde
aanpassing. De hoofdwatering is een
sloot die nu vanaf de Mienterglop
dwars door het plangebied loopt,
daar waar onder meer sportvelden
zijn gepland. Het is de bedoeling de
ze sloot te dempen en ten zuiden er
van een nieuwe te graven. De
nieuwe hoofdwatering zal breder en
dieper zijn dan de oude. Qua breedte
scheelt het zelfs 214 meter bij een
waterpeil van 20 cm boven NAP.
Het college van B en W ziet geen
aanleiding de „Starfighter"-straaljager
van het vliegveld te verwijderen. De
werkgroep Landschapszorg Texel had
hierom verzocht. Volgens Land
schapszorg zouden B en W op grond
van artikel 39 in het bestem
mingsplan buitengebied bestuurs
dwang kunnen toepassen om de
verwijdering te bewerkstelligen. Het
college interpreteerde dit artikel an
ders: „Wij zijn van oordeel dat de
straaljager -een aan het oorspronke
lijk gebruik onttrokken vliegtuig- op
een representatieve manier de functie
van het vliegbedrijf c.q. het vliegveld-
gebeuren benadrukt." De werkgroep
trekt het „nut" van de straaljager
voor het vliegveld in twijfel.
Voor het waterschap heeft dat als
voordeel dat onderhoud met de maai-
boot kan plaatsvinden, maar dat is
niet het belangrijkste. Van grotere be
tekenis is namelijk dat hierdoor een
groter waterreservoir ontstaat. Dat is
ook nodig omdat dadelijk niet alleen
het drang- en regenwater van het
dorp De Koog op de hoofwatering
worden geloosd, maar ook het over
tollige oppervlaktewater van het nieu
we recreatiegebied. In eerste
instantie wordt dat oppervlakte water
verzameld in een vijver. Door een
stuw verkrijgt deze vijver een peil
van circa 40 cm boven NAP. (Via de
zelfde stuw vindt de lozing van over
tollig oppervlaktewater plaats.)
Eigen waterbeheersing
In perioden van droogte zullen zowel
het plangebied als het achterland wa
ter willen aantrekken. De waterbe
hoefte van de „144" mag echter niet
ten koste gaan van de waterbehoefte
elders. Daarom zal de aanpassing zó
zijn, dat 't Stappeland een eigen wa
terbeheersing krijgt. Deze zal worden
afgestemd op de plaatselijke maai
veldhoogte. Die varieert nogal sterk;
van 3 meter boven NAP vlak onder
de bosrand (Kamperfoelieweg) tot
1.25 meter boven NAP elders in het
gebied.
De bestaande houten stuw zal wor
den vervangen door een nieuwe
stuw op dezelfde plaats. Omdat deze
stuw al sinds het begin van de jaren
zestig door het waterschap wordt on
derhouden, zullen de kosten van ver
vanging voor rekening van het
Waterschap Texel komen. De overige
aanpassingskosten zijn voor de ont
wikkelaar van het Stappeland-project.
Huis verkocht
In dezelfde waterschapsvergadering,
die in de raadszaal werd gehouden,
werd besloten tot verkoop van een
woonhuis (met naastgelegen land)
aan de Zaandammerdijk. De koop
werd gegund aan de hoogste inschrij
ver, die zich voor f136.500,- eigenaar
mag noemen. Het college van hoofd
ingelanden ging hiermee unaniem ak
koord. Dat was ook het geval bij de
verkoop van een stukje wegberm in
Tienhoven. Voor het waterschap was
het in eigendom houden niet interes
sant en niet noodzakelijk omdat ter
plaatse voldoende berm overblijft. De
koper, de heer D. Plaatsman van de
Oosterenderweg, meent op deze wij
ze een betere kavelindeling te verkrij
gen.
Verkiezing
Kees Boot werd met grote stemmen-
meerderheid herkozen als heemraad.
„Toen ik 2V4 jaar geleden als opvol
ger van de heer List werd gekozen,
was het uniek dat een natuurbe
schermer deze plaats bij het water
schap innam. Vooral omdat ik
gekozen was en er geen sprake was
van een afgedwongen plaats", aldus
Boot, die daarmee de vergadering
Lees verder pagina 3
door Klaas Bonne
Janus had een caravantje
Haast onzichtbaar voor de buurt
Dat dan stiekem in de zomer
Aan de gasten werd verhuurd
Door een stevig rijtje bomen
Voelde Janus zich gesterkt
En dacht, het is een lepe jongen
Die mijn escapades merkt
Maar wie had er nu gerekend
Op een ronkend vliegmachien
Waar vanuit de glazen cockpit
Bijna alles was te zien.
En in de zomer is het luchtruim
Lang niet altijd zwaar bewolkt
Vandaar dat Janus door de mand viel
Omdat zijn tuintje was bevolkt
En nu staat het caravantje
Al een hele tijd te koop
Maar niemand wil het onding hebben
Omdat het rijp is voor de sloop
En Janus zit nu op de trekhaak
Met een foto op zijn knie
En denkt met weemoed aan zijn
diensttijd
Bij de luchtdoelartillerie
De Molli was om half een 's mid
dags uit Den Helder vertrokken op-
weg naar Hamburg, ondanks een
waarschuwing van de Rijkspolitie te
Water dat dit gezien de stormachti
ge wind en de zware zeegang niet
verantwoord was. De 41-jarige
schipper W.A. verklaarde echter dat
hij hetzelfde trajekt al eens eerder
onder soortgelijke omstandigheden
had afgelegd en besloot toch te ver
trekken. Het was de bedoeling de
Molli in Hamburg aan een nieuwe
eigenaar over te dragen.
Stuurloos
Al kort na de afvaart kreeg het drie
tal te kampen met zware overslaande
zeeën. Om half vier ontstond een
noodsituatie nadat door een grondzee
de hydraulische stuurinrichting was
vernield en ook de motor onklaar
raakte. De Molli dreef dus stuurloos
rond en werd snel in de richting van
de Texelse kust geblazen. Om 15.27
uur werd een rode lichtkogel afge
schoten, die werd gezien door een
strandwandelaar. Die sloeg alarm in
het torenpaviljoen en van daaruit
werd de kustwacht verwittigd. Het
trof gelukkig dat de toren was be
mand, zodat de tweede lichtkogel die
door de in paniek geraakte opvaren
den van de Molli werd afgeschoten
door de kustwachter werd gezien en
direct nauwkeurig de positie kon
worden gepeild. De Molli bleek zich
ten zuidwesten van de meetpaal van
de Eierlandse gronden te bevinden,
op ruim drie mijl uit de kust. Om
15.30 uur werd de de Texelse red
dingboot Siegfried Egmundis opge
roepen. Ook de reddingboot Suzanna
van Den Helder werd gealarmeerd.
De Siegfried kon in de zeer ruwe zee
echter weinig uitrichten. Nadat op
driekwart mijl ten zuidwesten van de
toren de ruitenwissers waren weg
geslagen, werd besloten te blijven
steken. Men wilde de Molli opvangen
als deze via het Eierlandse Gat de
Waddenzee zou binnendrijven.
Helicopter
De afwachtende houding van de
Siegfried-redders was verantwoord
omdat inmiddels in overleg met het
Een 16-jarige bromfietser verleende
vrijdag geen voorrang aan een van
rechts komende 63-jarige automobi
list uit Oudeschild. De botsing vond
plaats op de parkeerplaats Vogelen
zang/Gasthuisstraat. De auto en de
bromfiets liepen schade op De brom
fietsbestuurder liep lichte verwondin
gen aan hoofd en benen op
kustwachtcentrum IJmuiden besloten
was helicopterhulp te vragen. Om
16.15 uur liet de van De Kooij ver
trokken marinehelicopter Pedro IV
weten dat hij ter hoogte van de Sluf
ter boven de Molli hing. Een runner
liet zich op het scheepje zakken, nam
de schade op en zette het roer vast.
In twee etappes werden vervolgens
de opvarenden van boord gehaald en
naar De Kooij gebracht, waar ze van
droge kleren werden voorzien. Ze wa
ren erg geschrokken maar overigens
ongedeerd.
De Suzanna was op dat moment nog
een uur van de plaats des onheils
verwijderd, maar voer door in de
hoop het jacht te kunnen bergen. Er
werd pas rechtsomkeerd gemaakt,
nadat de Molli over drie zandbanken
was gebolderd en om 17.42 uur
strandde, practisch recht tegenover
het paviljoen paal 28.
Berging
De intussen gewaarschuwde whip
perploeg zette het scheepje (dat in
middels ook zijn mast had verloren)
vast met kabels zodat het door het
op dat moment nog wassende water
hoog op het strand werd gezet, zo
ver mogelijk van de vernielende bran
ding. Op het strand was ook de
Texelse rijkspolitie aanwezig, die de
bewaking van het vaartuig verder
overliet aan Hans Zijm van het bevei
ligingsbedrijf Best. De strandvonderij
heeft het jacht inmiddels in beheer
genomen en opdracht tot berging ge
geven aan Meijert Boon. Die zou de
Molli vanmiddag rond twaalf uur met
behulp van een kraan van het strand
halen.
Oktober
Stofzuigermaand
Profiteer van oktoberpremie bij aan
koop van een stofzuiger.
Keus uit AEG, Bosch, Electrolux, Hol
land Electro, Miele, Moulinex, Nilfisk,
Philips.