De kennis en ervaring van uderen niet onbenut laten" f fethouder Piet Zegers: V k V CULTUUR, SPORT EN ALGEMEEN WELZIJN i 0 »S ii LEEFTIJDSOPBOUW GEHELE GEMEENTE 31-12-1988 :w Medische post en gymzaal in nieuw Koger dorpshuis? t V Enquête: laag peil belastingen Texel !Er|pAG 3 NOVEMBER 1989 TEXELSE COURANT PAGINA 11 t0£ erir Ka toekomst van de welzijnssector ziet er niet zo rooskleurig uit. tosten rijzen de pan uit en de vergrijzing van de bevolking zet Piet Zegers, die aan zijn zevende jaar als wethouder voor CDA bezig is, legt in mei volgend jaar zijn taken neer. Toch It hij zich nu nog volop bezig met de toekomst. Vooral het renbeleid heeft zijn aandacht. „Mijn spreuk is altijd: je bent te oud om te leven. Er komen steeds meer ouderen. Vroe- werkte iemand tot hij niet meer kon, nu gaat men met pen- n of in de vut. Maar dan moet hij niet worden beschouwd als md die niet meer van nut is voor de maatschappij." ken] isha n 0 rs wil de kennis en ervaring van "ren niet onbenut laten. „Er zijn in stichtingen en instellingen e v, jtten te wachten op hulp van est illigers. Als ouderen bewust jen ingeschakeld voelen ze zich ger en is het niet meer van: je met pensioen, je mag nergens aan meedoen." helemaal geen schrikbarende verho ging, al is het natuurlijk nooit leuk." Verder rekent de gemeente op vol doende vergoeding van het rijk. Onderwijs behoort ook tot Zegers portefeuille. Hij hoopt dat het voort gezet onderwijs qua kwaliteit en plu riformiteit op het eiland gehandhaafd kan blijven, maar vreest dat dat een moeilijke zaak wordt. De Rijksscho lengemeenschap, die waarschijnlijk in 1992 aan de gemeente wordt over gedragen, heeft wel voldoende leer- het ouderenbeleid wordt door de ente jaarlijks al een flink bedrag ed. B en W willen liefst nog uittrekken. De begroting voor Haat een overschot zien van I.697,-. Eénvierde deel van dat :g willen B en W voor toe- itig ouderenbeleid reserveren, de raad het hiermee eens is. is nodig. Maar voor we aan W den van dat geld toekomen, eerst beleid worden vast- >ld, waarin de prioriteiten zijn sgeven." Welzijnswerk verzelfstandiging" van het wel- «erk vindt Zegers ook een be- jke zaak die is bereikt in zijn larige periode als wethouder. Hij t groot voorstander van het leg en verantwoordelijkheden bij de »s zélf. „We kunnen natuurlijk imeente plannen bedenken, ik vind dat eerst moet worden ten naar wat onder de mensen waar men behoefte aan heeft." seste zaken waarvoor hij zich heeft gemaakt, zijn inderdaad and gekomen. Toch aarzelt hij titel „zeer succesvol wethou- „Dat moeten anderen maar uit- i. Het is inderdaad niet zo gek at al die jaren". Kosten stijgen Zegers wethouder werd, zei tegen hem dat het niet zou luk te uitgaven in de welzijnssector t1{| trsbaar te maken. Dat lukte ech- „De kosten stijgen wel fs meer. We krijgen nieuwe ta- 0 toebedeeld van het rijk en dan f dus ook meer uitgaven. De ieding die er tegenover staat is altijd voldoende. Dat is een pro- in en dan is het college wel eens «dzaakt om niet zulke leuke regelen te nemen." «minder subsidie beschikbaar is, tn instelling moeten bezuinigen trsoneel of op activiteiten. Ze- best voor het eerste. „Als je geld hebt voor activiteiten kun tent wel sluiten. Aan alleen per il heb je niets, dus is de keus Zegers, gezeten temidden van stapels paperassen aan zijn bureau, waarschuwt dat op lichame lijke opvoeding In het basisonderwijs niet mag worden bezuinigd. „Kinderen hebben na een goede gymles meer zin om weer aan het werk te gaan." niet zo moeilijk, hoe onprettig dan ook." Tarieven verhoogd Dit soort bezuinigingen biedt echter geen oplossing voor de toekomst van de welzijnsinstellingen, want hiermee kan men niet doorgaan. Er moet méér geld binnenkomen. Het college van B en W heeft bijvoorbeeld beslo ten de tarieven voor binnen- en bui tensportaccommodaties met 5 procent te verhogen. Dit levert f12.171,25 op. „De tarieven zijn hier laag, in vergelij king met de rest van het land. Het is per MANNEN VROUWEN TOTAAL lingen, maar het lager beroepsonderwijs dreigt verschillende afdelingen wegens gebrek aan be langstelling te verliezen. „Het LBO zal niet verdwijnen, maar als er geen ex tra faciliteiten komen van de kant van de minister, vrees ik dat er méér dan alleen de landbouwafdeling zal verdwijnen en dat weer leerlingen naar de overkant naar school moeten". Fusie Volgens Zegers is het maar de vraag of een fusie tussen LBO en RSG de problemen oplost. „Als het alleen een optelsom is van twee scholen, dan blijven de problemen bijna gelijk. Het heeft alleen zin als er iets extra's te genover staat van het rijk, zodat je met minder leerlingen een afdeling in stand kunt houden." In het openbaar basis-onderwijs loopt het aantal leerlingen terug. Het bij zonder onderwijs heeft er tegenwoor dig meer. Eén van de oorzaken is dat de vroegere openbare school in De Koog tegenwoordig een algemeen bij zondere school is. Daarnaast is een Vrije School opgericht. „De wet staat toe dat er verschillende soorten basis-onderwijs bestaan. Ik zit er niet op te wachten, maar ik kan niet te gen iemand die volgens de wet han delt zeggen dat hij met iets verkeerds bezig is. We willen het openbaar on derwijs meer promoten door voorlich ting te geven over wat er allemaal wordt gedaan. Daarnaast ben ik voorstander van een soort overkoepe lende medezeggenschapsraad van al le openbare scholen, waarin gemeenschappelijke zaken worden behandeld." Eén grote pot Zegers is al enige jaren bezig het openbaar onderwijs anders te organi seren. Vroeger ging al het geld voor deze scholen in één grote pot en wie wat nodig had diende een aanvraag in. Er werd niet zo op gelet of een school veel meer nodig had dan een andere. De wethouder wil de scholen zelf een budget geven, dat ze naar eigen inzicht moeten beheren. „Het geld dat voor een school beschikbaar is, blijft dan voor die school." Bewegingsonderwijs op de basis scholen heeft hoge prioriteit op het lijstje van de wethouder. Naast de geest wil hij ook het lichaam niet vergeten. „Wie ook mijn opvolger wordt, ik hoop dat hij of zij het hoge niveau van bewegingsonderwijs dat we op Texel hebben zal handhaven. Lichamelijke opvoeding wordt hier door vakleerkrachten gegeven, niet door de meester of de juf. Het be lang van deze lessen wordt naar mijn mening in Nederland onderschat." De wethouder zou het liefst willen dat iedere dag gymnastiekles wordt ge geven, maar dat is financieel niet op te brengen. „Het kost nu al zo'n kwart miljoen. Een enorm bedrag, waar wel eens tegenaan wordt ge hikt. Maar als men vraagt of het niet wat minder kan, ga ik rechtop zitten en zeg: ho even, dat moet niet ge beuren. Ik weet uit mijn eigen erva ring in het onderwijs dat de kinderen na èen goede gymles meer zin heb ben om weer aan het werk te gaan." Zegers betreurt het zeer dat lichame lijke opvoeding in het voortgezet on derwijs een „stiefkind" is (geworden). Raamsubsidies Zegers is een groot voorstander van zgn. „raamsubsidies". „We geven één bedrag en men mag zelf uitzoeken hoe dat wordt besteed. Reserveren voor iets nieuws hoort daar ook bij. Je maakt de mensen zo veel zelfstandiger en het bespaart de ge meente werk." De beheersbaarheid van subsidies voor investeringen boven f20.000,- is een heet hangijzer. Wie een geldige aanvraag indiende, kreeg tot nu toe 25 procent van het te investeren be drag. De laatste jaren bleek de 755.000,- die ervoor beschikbaar was niet voldoende. Het college van B en W wil de raad voorstellen die 755.000,- iets te verhogen. Het uit eindelijke bedrag wordt ieder jaar in een fonds gestort en als er niet te veel aanvragen worden ingediend, kunnen alle verenigingen worden ge holpen. Is er niet genoeg geld dan zal het percentage van uitkering worden verlaagd. Kinderopvang Dat er kinderopvang op Texel moet zijn, staat voor Zegers vast. Maar dan wel volgens een goed plan. „Het aantal plaatsen, de financiering en waar het moet komen wil ik eerst op een rijtje hebben. Ze zijn nou wel be gonnen in Oudeschild, maar mis schien wijst onderzoek uit dat het beter is om iets op te zetten in Den Burg." Texel zal waarschijnlijk wel geld van het rijk krijgen voor kinderopvang, maar het is nog niet bekend hoeveel. „We kregen een brief van het mini sterie dat we wél plannen klaar moe ten hebben, anders krijgen we sowieso geen geld. En wét we even tueel krijgen is alleen bestemd voor nieuw werk." Dat zou betekenen dat het centrum in Oudeschild niet in aanmerking komt. De wethouder vindt dit raar. „Ze straffen de men sen die eigen initiatief tonen, vreemd toch? We zullen proberen hier een oplossing voor te vinden." Dorpskelder In De Koog werd vorig jaar een dorpskelder als alternatief voor een dorpshuis in gebruik genomen. Ze gers streeft naar een betere voorzie ning waar ook een sportaccommodatie bij zit. „In de winter is de Kaapsnol beschikbaar om te gymmen, maar in de zomer niet. En alleen een gymlokaal voor de school neerzetten vind ik niet verant woord. Dan kun je de kinderen net zo goed in de bus naar Den Burg ver voeren voor gymnastiekles." Tussen de nieuwe bungalows in 't Stappeland en de dorpskern is nog ruimte. Zegers denkt aan een multi functioneel gebouw op die plaats, vergelijkbaar met de andere dorpshui zen op Texel. „Een soort Eierlandse Huis, maar dan zonder school. Dat is een slechte combinatie gebleken." In dat gebouw zou dan ook een me dische post kunnen worden gesticht. Omdat De Koog geen huisarts heeft, bestaat daaraan behoefte. Zegers is al enige tijd bezig met zo'n eerste hulp-post. „Er zijn zóveel mensen zo mers, het is nodig. Nu worden soms provisorisch spreekuren door een huisarts gehouden, maar dat is niet ideaal. We hebben al een paar pand jes op het oog gehad, maar we stuit ten op financiële problemen." Molenkoog Velen beweren dat het een harde dobber zal worden om zwempark Molenkoog open te houden. „Dat valt ook niet mee, maar het is een stok paardje van mij om het wél open te houden. Ik vind dat het in een be LEERLINGENVERLOOP li - 12 JARIGEN) OP TEXEL VANAF 1970 TOT HEDEN PEILDATA PEP JAAP 16 JA NU AP] f 1 la '7C J 71 AP ■77 '73 '7i 76 ~r 71 77 W r a. 13 '67 M hoefte voorziet." De concurrentie van de andere zwembaden op Texel wordt flink ge voeld. Toch vindt Zegers de voorzie ning zó belangrijk voor Den Burg en de zwemlessen van de scholen, dat hij er alles aan wil doen om het bad open te houden. Een lichte tariefver hoging van 5 procent is niet te ver mijden. Sociale Dienst De Sociale Dienst timmert nooit zo aan de weg. Toch is het een voorzie ning waar veel Texelaars mee te ma ken hebben. De regelgeving van hogerhand over het werk van de So ciale Dienst is zó strikt, dat er weinig gemeentelijk beleid aan te pas komt. Alleen over de bijzondere bijstand heeft men op lokaal niveau nog wat te zeggen. Wie in de bijstand zit krijgt een vaste uitkering. Deze is de laatste jaren steeds lager geworden, waardoor mensen soms niet in staat zijn extra uitgaven te doen. Voorbeeld: iemand moet een nieuwe bril, waarvan maar een klein deel wordt vergoed door het ziekenfonds. Omdat de brildrager niet genoeg geld heeft kunnen spa ren, kan hij de rest van het bedrag niet zelf opbrengen. In zo'n geval komt hij in aanmerking voor bijzonde re bijstand, die voor 90 procent door het rijk en voor 10 procent door de gemeente wordt betaald. Het komt steeds meer voor dat om deze reden een beroep op de sociale dienst wordt gedaan. Ramp Het rijk wil in de toekomst nog maar 80 procent vergoeden en dan draait de gemeente dus op voor de reste rende 20 procent. „Voor gemeenten met veel werkloosheid wordt dit een ramp. Ik kan me echter wel voorstel len dat het rijk van zulke „open eind- financieringen" af wil. Momenteel is geeft de gemeente toestemming tot bijzondere bijstand en dan betaalt het rijk de grootste mep Beperkingen zijn er niet, of er nu één of honderd ge vallen zijn. Als men straks de ge meente één doeluitkering geeft In vergelijking met de andere gemeenten in de kop van Noordholland steekt het niveau van de gemeentelijke belastin gen op Texel gunstig af. Dat blijkt uit een enquête die eer der dit jaar door de Kamer van Koophandel werd gehouden. Samen met de gemeente Schermer deelt Texel de vierde plaats van onderen. De onroe rend goed belasting op Texel is zelfs het op één na laagst van alle gemeenten ten noorden van Alkmaar. De reinigings rechten behoren ook tot de laagsten in de kop, maar op Texel was wél sprake van de sterkste stijging van het tarief 35% vorig jaar). Met het ri oolrecht staat de gemeente Texel opvallend hoog geno teerd; het blijkt echter dat met het Texelse tarief lang niet alle rioleringskosten worden ge dekt. Het tarief zou welbe schouwd dus zelfs nog een stukje hoger kunnen.... Directe oorzaak van het lage dek kingspercentage is dat op Texel de afgelopen jaren veel is geïnvesteerd in de verbete ring van de riolering. De Texel se belastingbetaler krijgt dus waar voor zijn geld, zo zou de conclusie kunnen luiden. waaruit alles moet worden betaald, dan moeten wij het binnen de eigen begroting oplossen." Mochten er in de toekomst dus erg veel aanvragen voor bijzondere bijstand binnenkomen, dan moet de gemeente uit eigen middelen bijpas sen. Een maatregel, waarover de wethouder vanzelfsprekend niet staat te juichen. „Er wordt wel eens gemopperd op de sociale voorzieningen. Ze zijn ook wel wat aan de lage kant tegenwoordig, hoewel dat in vergelijking met andere landen wel weer wat meevalt. Weet je wat het is? Ze zijn zo hoog ge weest." Zegers noemt het een veelgemaakte fout dat in tijden van welvaart te roy aal wordt uitgedeeld. „Als men krap komt te zitten mag een ander het weer terug draaien." De Bolder De zelfstandigheid van sociale werk plaats De Bolder stemt Zegers tevre den. De wachtlijst van arbeidskrachten baart hem echter zorgen. „Het valt niet mee om vooral voor de wat zwaarder gehandicapte mensen zinvol werk te creëren. Het is niet bedoeld als een soort bezig heidstherapie. Er moet worden gepro duceerd en verdiend." Zegers komt graag in De Bolder. Hij kent bijna alle medewerkers bij naam en toenaam en maakt geregeld een praatje. „Ze kunnen aan mij alles kwijt, ook als ze iets te mopperen hebben. Ik vind dat contact heerlijk. Als je me nou vraagt wat ik zal mis sen als ik straks wethouder-af ben, dan is het De Bolder." Onderwijs elke school een eigen budget („for matiebudgetsysteem' derde lokaal voor de Redmer IJska- school ingrijpend onderhoud Thijsseschool en Bruinvisschool het schoonmaken van schoolge bouwen kost de gemeente teveel. Indien mogelijk moet het schoon maken worden uitbesteed aan het bedrijfsleven Cultuur en recreatie tarieven binnen- en buitensportac commodaties optrekken met 5 procent budget voor investeringssubsidies wordt vergroot beleid ontwikkelen voor de ouderen op Texel voor kinderopvang wordt 710.000,- gereserveerd; het beleid op dit punt is echter nog niet duidelijk aandringen op een scheepsarcheo logisch depot, op kosten van het rijk bezuinigen op de exploitatiekosten van het Noordzeestrand; tevens huurverhoging voor de strandex- ploitanten 7150.000,- bijdrage aan de Stich ting VVV Texelpromotie. Het nieu we contract mag langer dan vijf jaar duren meer geld voor ontwikkelingshulp projecten (op basis van initiatieven binnen de Texelse bevolking) Sociale voorzieningen en maatschappelijk werk De Bolder: normaal investeren, op basis van beleidsplan gebruik maken van diensten van een „sociaal rechercheur", die in Noordholland opereert vooralsnog niet meer geld voor maatschappelijk werk, in afwach ting van een onderzoek naar bun deling van krachten in de kop van Noordholland

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 11