GEMEENTE BEGR0TIN 199(1 „We zijn nu in staat om tegenvallers op te vangen" I Precariorechten: wat zijn dat eigenlijk? Wethouder Klaas Barendregt: FINANCIEEL, ECONOMISCH EN TECHNISCH BELEID Voorstel: tarief verdubbelen Dekking rioolrecht Dekking reinigingsrecht Tarieven PAGINA 12 TEXELSE COURANT VRIJDAG 3 NOVEMBER 1 „Ondanks de jarenlange bezuinigingen van het rijk, heeft de ge meente Texel een stabiele financiële positie weten te bereiken. Een heleboel gemeenten in Nederland kunnen ons dat niet nazeg gen. Onze huidige gunstige situatie is het resultaat van het oplos sen van een handvol problemen waar de gemeente jarenlang tegenaan heeft gehikt, zoals de tegenvallende grondverkoop in De Mars, het braakliggen van het artikel 11-gebied aan de Nikadel en de ondoorzichtige financiële reserves. Natuurlijk is het niet zo dat het lek boven is, maar de ergste knelpunten zijn verdwenen. De investeringen die we volgend jaar willen doen, komen dankzij de ze gunstige ontwikkeling niet in gevaar." auto te laten staan. Bijvoorbeeld door het accent te leggen op de fiets en door parkeerplaatsen rondom de concentratie-gebieden aan te leggen zodat in de dorpscentra zo weinig mogelijk autoverkeer is. Overigens deel ik de mening van raadslid Peter Bakker niet. Zijn idee om Texel auto- arm te maken, zal leiden tot minder toeristen. De mensen willen nu een maal met de auto naar het eiland ko men." Een ander aandachtspunt is de kwali- Wethouder Klaas Barendregt blikt dus tevreden terug op het afgelopen „regeringsjaar". Hij prijst vooral de afdeling financiën, die intern orde op zaken heeft gesteld. „De afdeling is erin geslaagd achterstanden weg te werken, zodat ze zich nu echt kan richten op de eigenlijke taak: het be geleiden van het financiële proces. Voor ons bestuurders is dit een hele opluchting. Eerlijk gezegd hebben we flink in de knijp gezeten dat we de zaak misschien niet in de hand hadden, omdat we niet over exacte informatie beschikten." Met „informatie" doelt Barendregt op gegevens over de financiële positie van de gemeente. Jarenlang was de precieze omvang van de reserves nat te vinger-werk. Waarom is het zo be langrijk precies te weten welke reserves je hebt en hoe groot die zijn? „Het grote belang", zegt Barendregt, „is dat je tegenvallers kunt opvangen. Je moet tegenwoordig scherp ramen. Als bijvoorbeeld in de tussentijd prijsstijgingen optreden, moet je een beroep kunnen doen op de reserves." De afdeling financiën heeft alle be staande reserves op een rijtje gezet en voorstellen gedaan over reorgani satie ervan. Sommige „potjes" wer den nooit gebruikt en anderen waren eigenlijk te klein. Dit jaar werd de zaak afgerond: de gemeenteraad ging akkoord met de reorganisatie. Stappeland Een andere onzekere factor in het ge meentelijk apparaat was het grondbe drijf, dat met enkele terreinen in de maag zat, waarvan de exploitatie een vraagteken was. Soms zelfs al jééé- ren, zoals in het geval van het artikel 11-gebied aan de Nikadel (,,'t Stappe land"). Dat lag al sinds halverwege de jaren zeventig braak, in afwach ting van de ontwikkeling van mooie plannetjes. Pas eind vorig jaar kwam Jarino met een totaalplan voor een recreatieterrein met 144 vakantiehui zen. Inmiddels heeft de Drentse pro jectontwikkelaar het benodigde gebied ook gekocht van de gemeen te. Wethouder Barendregt: „Daarmee is voor de gemeente nog niet alles opgelost. Het gebied tussen het hui zenterrein en het dorp moet nog wor den ingevuld. Hierover wordt momenteel onderhandeld met gega digden." Hoge grondprij'zen? Er is kritiek op de gemeente geweest dat het tussengebied moeilijk te slij ten zou zijn wegens te hoge grond prijzen. Barendregt is het daarmee niet eens. „We gaan uit van een ge middelde grondprijs van f150,-. Dat wil echter niet zeggen dat alles rond die hoogte schommelt: de pnjzen lo pen bij wijze van spreken uiteen van 75,- (voor terrein waar gras is gep land) tot f500,- (voor winkels). De projectontwikkelaars met wie we contact hebben, ervaren die grond prijzen niet als te hoog." De nog uit te geven grond moet de gemeente f 3 miljoen opbrengen: de ontwikkeling zal zo'n f25 miljoen vergen. Een ander gebied waarmee het grondbedrijf in de maag zat, was de exploitatie van De Mars. „Die liet zich eerst slecht aanzien. Ee kampten met een verlies van Tl,3 miljoen, on der meer als gevolg van het zogehe ten „gaten-beleid". Eerst moesten de gaten in de dorpskern van Den Burg met nieuwbouw worden opgevuld, zoals is gebeurd rond de roomskatho- lieke kerk en aan de Vogelenzang. De ontwikkeling van De Mars liep hier door een achterstand op. Bovendien viel de belangstelling voor bouwen in de vrije sector in eerste instantie flink tegen en kreeg Texel minder woning contingenten toegewezen dan ver wacht", blikt Barendregt terug. Extra contingenten „Nu is die situatie rooskleuriger. Het gaten-plan is afgerond, zodat we on ze aandacht volledig op De Mars kunnen richten. We hebben tientallen extra contingenten, die elders in de regio niet werden benut, in de wacht weten te slepen en die zijn allemaal naar De Mars gegaan. De exploitatie van de eerste en de tweede fase van het plan-„De Mars" is nu sluitend." „Het bedrijventerrein in De Mars liep aanvankelijk ook niet. Wegens de te hoge grondprijs, f117,- per vierkante meter, hadden de ondernemers geen interesse. Intussen moesten we wel rente berekenen voor elk jaar dat de grond nog niet was uitgegeven, waardoor de grondprijzen nog verder stegen. Die spiraal moest doorbroken worden. In '87/'88 verlaagden we de grondprijs naar f80,- en sindsdien loopt het vlot." „Het verlies is nog niet weggewerkt, maar de inkomsten nemen toe. Dat is keihard nodig, want een met verlie zen draaiend grondbedrijf kan zelfs het faillissement van een gemeente betekenen." Gemeentehuis Blij is Barendregt ook met de nieuwe verdieping („de vierde werklaag") van het gemeentehuis. Tot dit jaar was de financiering daarvan een vraagte- In hoeverre worden de kosten voor riolering uit de opbrengst van het rioolrecht gedekt? Jaar Uitgaven Inkomsten Dekking 1985 71.164.000,- 7 816.000,- 70 1986 71.270.000,- 7 870.000,- 69 1987 71.749.000,- 7 900.000,- 51 1988 71.672.000,- 7 970.000,- 58 1989 71.691.000,- 71.060.000,- 63 1990 71.630.000,- 71.086.000,- 67 In hoeverre worden de kosten voor het schoonhouden van Texel uit de opbrengst van de reinigingsrechten gedekt? Jaar Uitgaven Inkomsten 1985 787.000,- 658.000,- 1986 828.000,- 679.000,- 1987 847.000,- 690.000,- 1988 843.000,- 793.000,- 1989 844.000,- 814.000,- 1990 71.110.000,- 71.110.000,- 1991 72.309.000,- 72.309.000,- Dekking 84 82 81 94 96 100 100 (Voorlopige prognose 1991 op basis van kosten van vuilafvoer naar en vuil verwerking aan de overkant) niet veel ondernemen, want het be leid wordt in Brussel en Den Haag gemaakt. Voor wat betreft de visserij heeft de gemeente de zorg voor goe de havenfaciliteiten. Ook moeten we ons er sterk voor maken dat het dok behouden blijft. De landbouw is met planologische maatregelen te steu nen. Via het bestemmingsplan bui tengebied kun je de agrarische sector optimaal van de beschikbare grond gebruik laten maken, zodat hun be drijfsontwikkeling niet wordt geremd. De dreiging van het landschapspark is in mijn ogen nu minder actueel als gevolg van quoteringsmaatregelen. De produktie per hectare ligt nu in veel gevallen vast en er is zelfs een braakregeling." Zorgsector „Texel heeft het geluk dat het toe risme bloeit. Helaas wordt de econo mische structuur daardoor nóg eenzijdiger. We proberen nu de aan dacht te richten op de zorgsector. Een gunstige ontwikkeling is het va kantieoord voor dementerende bejaar den, dat stichting De Zonnehof wil gaan bouwen." „Tegen méér banen in de collectieve sector zeg ik altijd ja. Maar dat is een afweging van de landelijke poli tiek. Als lokale overheid juichen we het toe Wat mij betreft bouwen ze de boel in Den Haag af en krijgen de gemeenten méér. Ik heb echter de in druk dat er meer op de „buiten dienst" wordt bezuinigd dan in Den Haag. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten denkt er ook zo over." Vooruitbl Tot slot blikt Barendregt vooruit de begrotingsvergadering op 21 vember. „We hebben een overscho (van f 230.000,-, red.) en dat is dj afgelopen jaren nooit het geval ge. weest. Daaruit merk je de positie^ effecten van de genomen len. Een echte uitschieter. Hierdoor kun nen we de onroerend góed-belast» op hetzelfde lage niveau handhavtr en hoeft ook de toeristenbelasting niet omhoog. Een groot aantal leg; wordt wel verhoogd en hopelijk ga de raad daarmee akkoord. Die verh gingen zijn nodig omdat de kosten van de diensten die de gemeente de burger verleent, daarmee beter worden gedekt. Het verbeteren ven deze .dekkingspercentages" leidt i een eerlijker systeem. Als we nami lijk een dienst niet of nauwelijks» rekening brengen, moet de algems belastingbetaler hiervoor opdraaien Breng je de dienst wél in rekening, dan betaalt degene die van de dien gebruik maakt. Als je nagaat dat maar 20 procent van de begrafenis kosten uit de begrafenisrechten wt gedekt...." „We willen nu een inhaalmanoeuvr plegen, maar het is niet de bedoek om de tarieven extreem op te voer Winst maken is niet ons streven; willen een maatschappelijk verant woord evenwicht bereiken." Barendregt weet zijn wethouderschap al zeven jaar te combineren met een druk bestaan als agrariër. ken. Barendregt: „Gelukkig is dat rond gekomen door de algemene re serve hiervoor aan te wenden. We hebben de boel nu in de hand." Het oplossen van knelpunten was be langrijk, maar er waren méér zaken die tot een betere financiële positie hebben geleid, aldus Barendregt. On der meer noemt hij de hogere alge mene uitkering en de grotere investeringsimpuls die Texel van het rijk krijgt. Beide „injecties" zijn het resultaat van slim speurwerk van ge meentesecretaris Piet Zoon. Reinigingsrecht Doemen er nu nieuwe hete hangijzers op die de gemeente voor financiële problemen kunnen stellen? Het milieu bijvoorbeeld? Barendregt: „Nee, het milieu niet. In principe zal de consument moeten betalen. Overal komt een prijskaartje aan te hangen. De gemeente moet alles kostendekkend laten verlopen. Dat houdt bijvoorbeeld in dat het rei nigingsrecht sterk zal stijgen. De huishoudens betalen momenteel zo'n f80,-, maar verwacht wordt dat dit bedrag hoger dan f200,- zal wor den." Volgend jaar wordt al een eer ste forse stap gezet. De kosten van voorlichting, de chemocar en het te bouwen overslagstation zullen in 1990 via een hoger reinigingsrecht door de Texelaars moeten worden op gehoest. Schone stranden Barendregt verwacht wèl problemen met het verkeer het de reiniging van stranden en dorpen. Om met het laatste te beginnen: „We willen scho ne stranden en straten en geven daar steeds meer voor uit. De Koog en Den Burg hebben 731.000,- extra ge kost omdat er meer geveegd moest worden. De Cocksdorp meldt zich nu ook aan. Ons uitgangspunt is dat de ze kosten niet alleen voor rekening van de gemeente zijn. Er zal bijvoor beeld meer toeristenbelasting tegen over kunnen staan. In elk geval zullen we proberen de ondernemers erbij te betrekken (in de vorm van hulp) en tegelijkertijd het gedrag van de re creanten te beïnvloeden, 'n Kwestie van voorlichting." Verkeer Het verkeer is momenteel een punt van grote aandacht bij de gemeente. Zoals bekend is er een verkeerson- derzoek gehouden waarbij het hele eiland onder de loep werd genomen. Speciale aandachtspunten zijn De Koog, de Postweg en de route Oudeschild-veerhaven voor vrachtver keer. Wethouder Barendregt: „Aan de hand van het onderzoek wordt een ver keersplan opgesteld. We zullen in elk geval de mensen gaan stimuleren de teit van de wegen. Er is sprake van achterstallig onderhoud, maar vol gens Barendregt is de situatie niet echt slecht te noemen. Met behulp van de nota „rationeel wegbeheer" wordt het onderhoud sinds kort systematisch aangepakt. „Het is nu geen natte vinger-werk meer", aldus de wethouder. Werkgelegenheid In Barendregts „portefeuille" zit ook werkgelegenheid. Twee sectoren waarin de situatie niet rooskleurig is, zijn de voor Texel belangrijke visserij en landbouw. Barendregt: „Je kunt als gemeente 350 300 -- 250 200 150 100 50 Reinigingsrechten it ut 85 87 88 89 90 91 Eén van de voorstellen van B en W is de zogeheten „precariorechten" met 50 procent te verhogen. Maar wat is het precariorecht eigenlijk, wie moet het betalen en waarvoor is de opbrengst bestemd? Om welke bedragen gaat het eigenlijk? Wat is de achtergrond van deze forse stij ging en hoe wordt hierop gerea geerd? Een korte inventarisatie. De benaming zou zijn afgeleid van „epistola precaria". In de middel eeuwen was dat een verzoekschrift dat moest worden geschreven door iemand die van eigendommen van kerk of klooster gebruik wilde maken (anders dan huur). Aan precario kun je geen recht ontlenen, aan huur wel. Anno 1989 is dit principe nog steeds van toepassing: de gemeente wil het gebruik van haar grond belasten. Met ingang van 1988 is de gemeente Texel volgens een verordening preca riorechten gaan heffen. Artikel 1 van deze verordening luidt als volgt: „On der de naam precariorechten wordt een recht geheven inzake het hebben van voorwerpen onder, op of boven gemeentegrond of -water, voorzover die grond of dat water bestemd is voor de openbare dienst." Vóór 1988 werd er op privaat-rechtelijke over eenkomst belasting geheven. Omdat die manier niet voldeed, werd de hui dige regeling ingevoerd. Enkele voorbeelden: sinds 1988 wordt voor eérTterras een bedrag van 71,80 per vierkante meter per maand in rekening gebracht. Voor het uithangen van een vlag boven ge meentegrond dient ook betaald te worden: 50 cent per maand. Voor het voeren van een vast reclamebord betalen ondernemers 75,10 per jaar, voor een los bord 71,=, maar dan per maand. Een luifel kost jaarlijks 711,20 per vierkante meter. Het college wil deze prijzen in 1990 met 50 procent verhogen. Onmogelijk „De precario-rechten met 50 procent verhogen? Een dergelijke prijsverho ging zou in onze bedrijfstak (horeca) onmogelijk zijn." Mans Segers - die voor het bij zijn koffieshop behorende terras aan de Stenenplaats precario rechten aan de gemeente betaalt - acht de belastingverhoging buiten verhouding. „Vooral omdat er de laat ste jaren op alle terreinen flink is be zuinigd en er weinig inflatie is geweest. Een verhoging met 50 pro cent is daarom niet terecht, vooral omdat de gemeente er niets tegen over stelt." Wethouder Klaas Barendregt is het met dat laatste oneens. Gevraagd naar het waarom van de verhoging, wees Barendregt op de verbetering van het straatbeeld in Den Burg centrum. „Dankzij de herinrichting en herstrating is het winkelklimaat nu aanzienlijk verbeterd. Daar mag de gemeente best iets voor terugzien." Een ander argument dat al eens werd genoemd, is dat verhoging van de precariorechten preventief werkt: de „wildgroei" van terrasjes en uitstallin gen kan wellicht op deze wijze wor den aangepakt. Het aantal vierkante meters gemeentegrond dat voor het precariorecht in aanmerking komt, is overigens geïnventariseerd. Jaarlijks vindt hierop een controle plaats door de gemeente. Economische zaken afschaffing baatbelasting m.b.t. aardgas en compensatie voor de Texelaars die het hele bedrag in één keer hebben voldaan aanleg golfbaan in en nabij Krimbos inspelen op andere nieuwe ontwil kelingen m.b.t. recreatie en toe risme (o.a. plan voor uitbreiding faciliteiten vliegveld) in regionaal verband („Koppen bij elkaar") proberen iets te doen voc de werkgelegenheid in de visserij particulier uitvaartcentrum aan de Bernhardlaan Volksgezondheid bouw overslagstation in Oudeschi sluiting en afdekken huidige vuilstortplaats verhoging van de reinigingsrechte leges voor af te geven hinderwet vergunningen verhogen met 20 procent. Dit zal ook de komende vier jaren gebeuren, zodat een kostendekkend tarief van 50 pro cent ontstaat openbaar toilet De Koog pas in 1991 (eerst de ontwikkelingen in Stappeland afwachten) Reinigingsrechten 1985 7 1986 7 1987 7 1988 7 68,60 68,60 79,20 81,60 1989 7109,80 1990 7129,- 1991 7280,- (Prognose 1991 op basis van kos van vuilafvoer naar en vuilverwer i aan de overkant) Rioolbelasting 1985 7132,10 1986 7132,10 1987 7132,10 1988 7136,05 1989 7148,20 1990 7151,20

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 12