Reductie eigen vrachtvervoer
er saldo nadelig voor Texel"
-,
oogerheide kijkt ook naar consumentenbelang
„Omzetkorting is
hooguit 8 procent"
els tarief
Bekeuringen
Dekker bespreekt
toerisme en VVV
Moeizame overwinning
voor Texelse Boys
Eilandcompetitie volleybal
M.S.T. Programma
Flink verlies
voor ZDH (2-7)
jqAG 3 NOVEMBER 1989
TEXELSE COURANT
PAGINA 5
zijn ondermeer over afschaffing van het Texels tarief voor
ichtvervoer gaan praten, omdat Teso als onderneming nood-
dwongen tussen een belangentegenstelling zit," aldus Theo
logerheide, directeur van NV Teso. „Enerzijds staan 10 tot 20
lelse vervoersbedrijven tegenover duizenden bedrijven van de
5te wal, die méér moeten betalen. Daarnaast praten we bij
o op het ogenblik ook over de consument. Die is partij in het
haal, omdat de relatief hogere kosten van de goederenstroom
het eiland tóe, in het eindprodukt tot uitdrukking komen."
lewel: volgens Hoogerheide betalen de Texelaars in de winkel
ilc méér dan nodig is, omdat de overkantse vervoersbedrijven
sn korting op het bootkaartje krijgen.
0 die belangen tegenstellingen
len we nu, een discussie die we
ren moéten. Teso is monopolist,
vereist een optimale zorgvuldig-
bij het afwegen van genoemde
mgen. Het is niet alleen een
lis belang of een vervoersbelang,
ir ook een consumentenbelang."
pis Hoogerheide is de zaak aan
rollen gebracht toen Teso een
geleden de duimschroeven aan-
■de ten aanzien van de Texel-
is van bedrijven. „Er zijn toen
gente regels gesteld omdat op
e schaal ontduiking plaatsvond.
reen probeerde Texelaar te wor-
Niet zo vreemd, want er waren
aenlijke belangen in het geding."
hebben toen gesteld dat het
»neel en de directeur van een
ijf hier werkzaam moeten zijn. En
directeur die leiding geeft in
organisatie, hier woonachtig moet
en dat er een kantoor op Texel
t staan, van waaruit de economi-
sctiviteiten van dat bedrijf wor-
ontwikkeld. Verder is de eenheid
leiding van belang. Een holding
méér geleid worden vanuit de
(der dan vanuit de eventuele
ise dochter."
Pijn
rmee vonden wi] dat we aan de
van de mogelijkheden zaten
en Texels bedrijf te typeren,
it een aantal mensen hier hinder
van ondervond, is het aanhangig ge
maakt bij de Kamer van Koophandel
en bij de Eigen Vervoer Organisatie
(EVO). In eerste instantie zijn we -
zonder dat Teso enige toelichting
werd gevraagd- door de Kamer ver
oordeeld. Dat deed pijn. We hebben
toen onze gedachten in breed ver
band op de laatste algemene verga
dering van aandeelhouders aan de
orde gesteld.
Denken
„Daar is nauwelijks op gereageerd,
maar het zette ons verder aan het
denken. Als we naar de verhoudin
gen kijken, blijkt dat 40 procent van
de goederenstroom van en naar Texel
door Texelse bedrijven wordt ver
zorgd. De aard van deze stroom is
hoofdzakelijk bulkvervoer (agrarische
produktenl. Eigenlijk geen eindpro-
dukten. Niet-Texelse bedrijven verzor
gen de overige 60 procent, meestal
wèl eindprodukten, naar de consu
ment toe."
Nadelig
„Wij zijn er niet op uit om uit de ta
rieven méér opbrengst te halen. Die
mogen wat ons betreft hetzelfde zijn.
Wij discussiëren bij Teso echter over
wie welk deel moet betalen. Het feit
dat we 20 Texelse bedrijven middels
een hoge reductie in een bijzonder
gunstige positie plaatsen, werkt voor
Texel per saldo nadelig uit. Het is de
moeite waard daar over te praten.
We hebben uiteraard wat verder zit
ten rekenen. Zakelijk kan er aan een
omzetkorting gedacht worden, wan
neer er frequent van de verbinding
gebruik wordt gemaakt. Maximaal zal
die korting ongeveer 8 procent kun
nen bedragen. Daaruit vloeit voort
dat Texelse bedrijven die veel over
gaan, snel in een omzetkortingsper-
centage terecht komen."
Inleveren
„Dat de bedrijven desondanks een
stukje zullen moeten inleveren, staat
vast. Het gaat er echter om dat het
stuk dat ze inleveren, opweegt tegen
het belang van een gereduceerde
kostprijs van de consument in de
goederenstroom en ten opzichte van
de collega-transportbedrijven aan de
vaste wal. Het is logisch dat bedrij
ven pleiten voor hun eigen belang.
Teso moet echter alle belangen in de
afweging betrekken en dat zijn we
op het ogenblik aan het doen. Je
kunt je afvragen of het redelijk is dat
de consument voor een belangrijk
deel subsidie verleent aan het Texels
vervoer. Als ik met de pet van de
Texelaar opliep, zou ik hier nee tegen
zeggen."
Bedonderd
„Het oneigenlijk gebruik van de veer
dienst is nog steeds aan de orde. Het
heeft ons per jaar meer dan een ton
gekost. Als je hier als directeur zit en
ziet dat je bedonderd wordt, ga je je
afvragen wie je de rekening moet
presenteren. Natuurlijk gaat die naar
de branche. Het zou niet billijk zijn
die rekening bij de 15 ritten op de
personenkaarten te tellen."
„Uiteraard zijn we bereid met de ver
voersbedrijven om de tafel te gaan
zitten. Ook de consumenten wil ik
graag horen. Er moeten alleen wel ar
gumenten te voorschijn komen, want
de uitspraak dat de maatregel niet
Wat wij doen aan korting op dat ge
bied, gebeurt naar mijn gevoel bij de
gratie dat niemand het aanvecht. Als
het juridisch aangevochten wordt,
weet ik niet waar we zitten. Ik denk
van nergens."
„Korting is er altijd geweest. Maar in
het verleden, in 1959, was 80 pro
cent van de goederenstroom in Texel
se handen. Anno 1989 is die
verhouding 40/60 procent geworden.
Door de integratie die je als Texel
meemaakt, komen dingen die vroeger
vanzelfsprekend waren, in een ander
licht te staan. Maar iedereen die met
tegenargumenten komt, is van harte
welkom. Ik wacht het af."
VERVOLG VAN PAGINA 1
aanhangig te maken bij de
dsorganisaties. Als die actie on-
emen, zullen wij dat uiteraard
im"
ide andere kant geloof ik niet
sen protest wat uithaalt. Zoveel
sen we niet in de melk te brokke-
zeker niet tegen argumenten als
carrentievervalsing binnen de EG.
hebben in dit bedrijf zowel aan-
afvoer en afschaffing kan voor
wielen hebben. Er is nog nie-
id die weet hoe na de harmonisa-
het basis-tarief gaat worden en
«el de quantum-korting gaat in
den."
hebben ons nog niet echt gebo-
over de bedragen die in de af-
affing van het Texels tarief gaan
«i We schatten echter dat het in
geval 20 tot 25 procent kosten-
sogend is. Afschaffing kan dus
ons een verkeerde zaak zijn."
Aandelen
Beers is namens de wegvervoer-
[inisaties lid van de Kamer van
[handel. Nadat Teso in april de
waarden voor het Texelaarschap
bedrijven aanscherpte, kaartte
sde zaak aan bij de Kamer. „Het
Ihier voor ons om de aandelen.
4e privé-bezit zijn, komt Teso
aan de weet van wie ze zijn.
gaat de vlieger mooi niet op. In
waren de VTB-aandelen echter
I0O procent eigendom van Beers
•ditie. Teso kwam daar achter
de balans van Beers bij de Ka-
*an Koophandel op te vragen. Er
B vervolgens gesteld dat de VTB
Seen Texels bedrijf was. De kor-
kwam te vervallen. Dat vecht ik
-want is het nu bepalend wéér
aandelen van een bedrijf be
an? De VTB is al meer dan 100
9«vestigd op het eiland."
Niet correct
Bat ik de kwestie aangekaart
'heeft het bestuur van de Kamer
gasprek gehad met Teso, waarin
botonderneming meldde dat er
nieuwe regeling in de maak was.
■ard in dat gesprek gezegd dat de
'9 van 40 procent aan de eilan-
opwoog tegen 18 procent kor-
°P het totale vrachtvervoer,
"Ivan de Texelaars als van de
'wal."
bestuur vond dat een goed
ledereen gelijke rechten. Ze zijn
"*en aan voorbij gegaan dat
met de boot moéten, en
Enters 'mogen'. Persoonlijk vind
niet correct dat iedereen even-
moet betalen. Ik voel me in mijn
'en beetje Texelaar, en als het
Vervoerder Dirk Kievit: ,,Het wordt er voor de consument niet voordeliger op."
aan de orde komt, verdedig ik die be
langen. Ik heb in de commissie dus
tegen dat voorstel gestemd. En na
mens Bob Rienks, die afwezig was,
heb ik medegedeeld dat de Texelse
ondernemersvereniging er ook niet
blij mee is."
Goedkoper
„Er wordt met argumenten als „vrije
markt" en „concurrentie-vervalsend"
geschermd. Dat gaat mijns inziens
helemaal niet op. Stel dat een ver
voerder van het eiland Texel een
transport moet doen van Den Helder
naar Rotterdam. Dan moet hij eerst
met de boot van Texel af om in Den
Helder te laden. Kijk, een vervoerder
uit Schagen kan datzelfde transport
wel even f 100,= goedkoper doen.
Nee, de vrije concurrentie help je hier
echt niet mee."
„Over de quantum-korting (voor
iemand die veel overgaat) kan ik nog
geen oordeel geven. Er is nog niet
eens een voorstel. Je weet totaal
nog niet wat voor cadeautje dat is,"
aldus Beers.
Het Texels Verbond van Ondernemers
(TVOI heeft de afschaffing van het
Texels tarief nog niet kunnen bespre
ken. Voorzitter Ko Vinke is persoonlijk
van mening dat de medaille twee zij
den heeft. „We hebben aan één kant
natuurlijk boter op ons hoofd. We
vinden het niet terecht dat we als
Nederlanders op de Duitse wegen be
lasting moeten betalen. De kortings
regeling is uit economische
overwegingingen gezien natuurlijk
concurrentievervalsend. Maar aan de
andere kant doet het afbreuk aan de
oorspronkelijke doelstelling van Teso."
„Voor de Texelse economie is de af
schaffing natuurlijk niet best," ver
volgt Vinke „Maar ik kan me
voorstellen dat een Kamer van Koop
handel aanmerkingen op het Texels
tarief heeft. Mogelijk spreekt een
eventuele Europese commissie er
zich straks ook over uit. We schreeu
wen wel moord en brand over Europa
'92, maar we moeten natuurlijk geen
drempels voor onze eigen Texelse
grens leggen. Ik denk dat we blij
moeten zijn met de adequate wijze
waarop Teso tot nog toe zijn dienst
verlening aan de Texelaars heeft be
toond. Maar het wordt er allemaal
vast niet beter op. Het zal hier en
daar consequenties hebben voor de
kosten van het levensonderhoud. De
koppen zullen bij elkaar gestoken
moeten worden om te zien wat er
met die omzetkorting geregeld kan
worden. Er moet een antwoord op te
vinden zijn," aldus Vinke.
Werkgelegenheid
Vervoerder Dirk Kievit is er van over
tuigd dat de maatregel ten koste van
de werkgelegenheid op Texel gaat.
„Het wordt voor overkanters aantrek
kelijk om eigen wagens te sturen,
terwijl men anders Texelaars inscha
kelde. Kijk, een pilsje zal er zo gauw
niet duurder van worden, want in
één vrachtwagen zitten er honder
den. Maar per lading gaan de prijzen
wel omhoog. Het wordt er voor de
consument niet voordeliger op,"
constateert de Texelse vervoerder.
Bij een routinecontrole deelde de
Texelse politie dinsdagavond vijf be
keuringen uit. Twee Texelaars kregen
een prent omdat ze op Akenbuurt
door het rode licht reden.
Een automobilist uit Eierland reed
140 km per uur, waar maximaal 80
is toegestaan. Een vrouw uit De
Koog reed op het Bolwerk 130 km
per uur, in plaats van de toegestane
50 km. In Oudeschild werd een jon
gen met een opgevoerde bromfiets
aangehouden. Het vervoermiddel is
voor technisch onderzoek in beslag
genomen.
Jaap Dekker zal tijdens de jaarverga
dering van de VVD-afdeling Texel op
maandag 6 november een inleiding
houden met betrekking tot „ontwik
kelingen binnen het toerisme en de
plaats van de Stichting VVV Texel-
promotie." Na afloop is er gelegen
heid tot vragen stellen. Dekker
spreekt na de pauze, die rond half
tien ten einde is. De vergadering
vindt plaats in hotel Rebecca te De
Waal.
Texelse Boys heeft zondagmiddag na
een zinderend duel op fortuinlijke
wijze beide punten gepakt. St. Geor
ge uit Spierdijk werd slachtoffer van
het team dat in de laatste paar we
ken veel punten heeft binnenge
haald. Toch werd de overwinning
niet in de schoot geworpen, gezien
het minimale scoringsverschil: 4-3.
Begonnen werd met dezelfde succes
formule die in de afgelopen drie
wedstrijden vier punten had opgele
verd. St. George werd door het aan
vallende spel snel overrompeld, maar
had toch redelijk veel succes met het
spelen op de buitenspelval. In de 15e
minuut werd de verdediging toch
doorbroken door een razendsnelle
couter via de rechterflank. Na een
doorkopbal van Martijn Beerling snel
de Ronald van de Wetering langs de
zijlijn en presenteerde de bal precies
voor de voeten van de mee opgeko
men middenvelder John Boogaard.
Boogaard rondde de actie ondanks
fel verzet van verdediger Stam uitste
kend af door de bal met de zijkant
van zijn schoen langs de keeper in de
hoek te schuiven. Helaas zakte het
collectief van Texelse Boys hierna, zo
dat St. George meer ruimte kreeg om
in hun spel te komen. Dat lukte aar
dig en verdediger Marco Stam kon
snel de gelijkmaker aantekenen.
Texelse Boys leek geweldig onder de
indruk te zijn van het gevaarlijke spel
van de tegenstander, want een mi
nuut later stond het team wonder
baarlijk genoeg achter. René Feld
brak gemakkelijk door de verdediging
en passeerde keeper Kees Kooi. Na
rust streden beide teams verbeten
voor de overwinning, wat een aan
trekkelijk spel opleverde. Vele aanval
len wisselden zich aan weerskanten
af en doelpunten bleven dan ook niet
uit. Bart van Heerwaarden legde de
bal na een indrukwekkende solo klaar
voor John Boogaard die niet aarzelde,
en zijn tweede treffer liet aanteke
nen. Een exact hetzelfde ingezette
aanval, nu op links, leidde het volgen
de doelpunt voor Texelse Boys in.
Germain Raalte was na een goede
actie niet zelfzuchtig en gaf voor,
waarna het opnieuw John Boogaard
was die de bal in de touwen joeg.
Deze voorsprong bleek echter geen
garantie voor uiteindelijk succes. De
Westfriezen waren er geweldig op
ZDH slaagde er zondag niet in de
overwinningenreeks te continueren.
Petten bleek een maatje te groot
voor ZDH en won uiteindelijk met
2-7.
ZDH trapte af met een bal, geschon
ken door kaasboerderij „Wezenspyk"
De pupil van deze week,
ming, zag Wilco Bakker ir,
fase net naastschieten. Petten, vorig
jaar gedegradeerd uit de tweede klas
se, gunde de ZDH-goalie ditmaal
geen rustige zondagmiddag, maar
Stolk weerde zich goed. Bram Brou
wer probeerde in de negende minuut
Petten te verrassen met een verre
trap vanaf de middenlijn. Met wind
mee zeilde de bal rakelings over. De
ZDH-spelers begingen achterin te
veel foutjes en uiteindelijk leidde dit
de eerste tegengoal in. Petten onder
schepte de bal na een misverstand
en strafte het foutje af met 0-1. ZDH
forceerde op zijn beurt via de vleu
gels enkele aanvallen, maar te vaak
ontbraken de aanspeelpunten en
werd er onzuiver gespeeld. In de
32ste minuut kwam een doorgebro
ken Petten-speler alleen voor de ZDH
goal te staan en scoorde. Petten
bleef de rest van de eerste helft de
betere ploeg, maar kon geen gevaar
meer opleveren. De tweede helft
bracht coach Willem Olthof Arjan de
Ruiter in de ploeg voor de gebles
seerde Stefan Witte. ZDH zette de
bezoekers het eerste kwartier zwaar
onder druk en in de 51ste minuut
kopte Wilco Bakker ZDH naar 1-2 uit
een strak genomen corner van Henk
de Ruyter. Enkele minuten later werd
de inzet van ZDH beloond. Na een
solo van Arjan de Ruiter schoot Ruud
Wilner een teruggelegde bal vanaf 20
meter keihard achter de kansloze
Petten-goalie. Na deze hoopvolle ge
lijkmaker gooide Petten het tempo
omhoog en kreeg ZDH een terugval.
ZDH werd de verdediging ingedron
gen en in de 63ste minuut verdween
een van richting veranderde bal in
het net. Niet snel daarna werd het
2-4 doordat een voorzet van Petten
via een ZDH-speler in het eigen doel
verdween. Voor ZDH was er geen
andere keus dan alles op de aanval
te gooien, waardoor achterin veel risi
co werd genomen. In de 70ste mi
nuut kreeg Petten na een overtreding
via een strafschop de kans op 2-5.
Vervolgens belandde de bal tegen de
paal van de ZDH-goal. 2-6 werd het
doordat een terugspringende bal via
een ZDH-speler in de goal belandde
De laatste goal van Petten werd uit
eindelijk een uitgespeelde kans die op
keurige wijze werd afgerond. Wil
ZDH volgende week tegen Schoorl
een goed resultaat behalen dan zal er
zorgvuldiger met de bal moeten wor
den omgesprongen.
gebrand de partijen weer op gelijke
hoogte te brengen, wat resulteerde in
een ware stormloop op het doel van
keeper Kooi. Het doelpunt kwam dan
ook en de wedstrijd leek op een re
mise uit te lopen, maar vijf minuten
voor tijd was het de onverbiddelijke
Kees van Heerwaarden die een vrije
trap op een door hem geliefkoosde
plek, zo'n 20 meter afstand schuin
voor het doel, op voortreffelijke wijze
verzilverde. De bal verdween na een
snoeihard schot in de verre kruising.
Deze goal bleek uiteindelijk voor
Texelse Boys de overwinning op te le
veren, een resultaat dat nogmaals de
opgaande lijn van het jonge team be
nadrukt.
Dinsdag 7 november:
Veld A Mannen:
18.30 u. Paal 28-Kobeko DGM
19.12 u. DGM-BCT Paal 28
19.54 u. Music Shop-Versluis BCT
20.43 u. Eelman-RWS Haarstudio
21.30 u. Gr. Slock-Haasrst. RWS
22.18 u. Krim-v/d Woude Gr. Slock
Veld B:
Vrouwen, gemengd en mannen:
18.30 u. Taveerne-Rentenaar Rival
19.12 u. Rival-Wiersma Taveerne
19.54 u. Balcken-Stoepa Rabobank
20.43 u. Rabobank-St. Jan Stoepa
21.30 u. Stoepa-NBC St. Jan
22.18 u. Amrobank-Cocky's (m) NBC
Veld C Vrouwen:
18.30 u. Durper D-Klif W&W
19.12 u. Witte W-Vissers Klif
19.54 u. 7 Prov.-Westerl. Vissers
20.43 u. Sportshop-Haarst. 7 Prov.
21.30 u. Krim (v)-SC Texel Cocky's
22.18 u. ASC-Cocky's Krim
Wedstrijdleiding: Andries en Agnes,
tel. 13540.
Uitslagen dinsdag 31 oktober:
Mannen: Eelman-Haarstudio 1-2;
Autocentrale-Paal 9 3-0; Bremakker 2-Gr.
Slock 0-3; Amrobank-DGM 1-2; Graaf
Spuiterij-Kobeko 2-1; Bremakker 1-Cocky's
Kapsalon 2-1; BCT-De Krim (m) 0-3. Ge
mengd: Stoepa-St. Jan 2-1; NBC-Het Bestuur
0-3 Vrouwen: Taveerne-SC Texel 1-2;
Leydekkers-Ass. Bremer 2-1; ASC-Opel Rente
naar 1-2, DA-Cocky's Kapsalon 3-0; De Rival-
Meermarkt 0-3; Question-Westerlaken 0-3;
Visserbouw-Durper Drup 0-3; 7 Provinciën-
Zegel Mode 0-3; Sportshop-Mantje Sport 2-1.
Basketball:
Zaterdag 4 november:
De Koninghal, Den Burg:
17.00 u. De Marels-Ftottenwinkel (d)
Theo Hoogerheide; Natuurlijk zijn we bereid rr
(Foto: Dirk Kuiter
leuk is, spreekt me niet erg aan. We
willen bijvoorbeeld consequenties ho
ren. En dan nog moet je als Teso uit
kijken dat je geen
beschermingstactiek voert voor Texel
se bedrijven. Ik heb er moeite mee
onze tariefstelling op die uit
gangspunten te baseren."
Doelstelling
„Wat ik vind van het argument dat
afschaffing van de korting tegen de
doelstelling van Teso indruist? Ik zal
onze doelstelling even citeren. „Doel
van de vennootschap is het exploite
ren van een bootdienst tussen Texel
en Den Helder, in het algemeen alles
wat strekken kan om de verbinding
van Texel met de vaste wal te verbe
teren, enz,enz." Het is geen doel van
de vervoersbedrijven om tafel te gaan zitten."
de vennootschap bepaalde groepen
te bevoordelen. Dat kan ook niet.