Reductie eigen vrachtvervoer er saldo nadelig voor Texel" -, oogerheide kijkt ook naar consumentenbelang „Omzetkorting is hooguit 8 procent" els tarief Bekeuringen Dekker bespreekt toerisme en VVV Moeizame overwinning voor Texelse Boys Eilandcompetitie volleybal M.S.T. Programma Flink verlies voor ZDH (2-7) jqAG 3 NOVEMBER 1989 TEXELSE COURANT PAGINA 5 zijn ondermeer over afschaffing van het Texels tarief voor ichtvervoer gaan praten, omdat Teso als onderneming nood- dwongen tussen een belangentegenstelling zit," aldus Theo logerheide, directeur van NV Teso. „Enerzijds staan 10 tot 20 lelse vervoersbedrijven tegenover duizenden bedrijven van de 5te wal, die méér moeten betalen. Daarnaast praten we bij o op het ogenblik ook over de consument. Die is partij in het haal, omdat de relatief hogere kosten van de goederenstroom het eiland tóe, in het eindprodukt tot uitdrukking komen." lewel: volgens Hoogerheide betalen de Texelaars in de winkel ilc méér dan nodig is, omdat de overkantse vervoersbedrijven sn korting op het bootkaartje krijgen. 0 die belangen tegenstellingen len we nu, een discussie die we ren moéten. Teso is monopolist, vereist een optimale zorgvuldig- bij het afwegen van genoemde mgen. Het is niet alleen een lis belang of een vervoersbelang, ir ook een consumentenbelang." pis Hoogerheide is de zaak aan rollen gebracht toen Teso een geleden de duimschroeven aan- ■de ten aanzien van de Texel- is van bedrijven. „Er zijn toen gente regels gesteld omdat op e schaal ontduiking plaatsvond. reen probeerde Texelaar te wor- Niet zo vreemd, want er waren aenlijke belangen in het geding." hebben toen gesteld dat het »neel en de directeur van een ijf hier werkzaam moeten zijn. En directeur die leiding geeft in organisatie, hier woonachtig moet en dat er een kantoor op Texel t staan, van waaruit de economi- sctiviteiten van dat bedrijf wor- ontwikkeld. Verder is de eenheid leiding van belang. Een holding méér geleid worden vanuit de (der dan vanuit de eventuele ise dochter." Pijn rmee vonden wi] dat we aan de van de mogelijkheden zaten en Texels bedrijf te typeren, it een aantal mensen hier hinder van ondervond, is het aanhangig ge maakt bij de Kamer van Koophandel en bij de Eigen Vervoer Organisatie (EVO). In eerste instantie zijn we - zonder dat Teso enige toelichting werd gevraagd- door de Kamer ver oordeeld. Dat deed pijn. We hebben toen onze gedachten in breed ver band op de laatste algemene verga dering van aandeelhouders aan de orde gesteld. Denken „Daar is nauwelijks op gereageerd, maar het zette ons verder aan het denken. Als we naar de verhoudin gen kijken, blijkt dat 40 procent van de goederenstroom van en naar Texel door Texelse bedrijven wordt ver zorgd. De aard van deze stroom is hoofdzakelijk bulkvervoer (agrarische produktenl. Eigenlijk geen eindpro- dukten. Niet-Texelse bedrijven verzor gen de overige 60 procent, meestal wèl eindprodukten, naar de consu ment toe." Nadelig „Wij zijn er niet op uit om uit de ta rieven méér opbrengst te halen. Die mogen wat ons betreft hetzelfde zijn. Wij discussiëren bij Teso echter over wie welk deel moet betalen. Het feit dat we 20 Texelse bedrijven middels een hoge reductie in een bijzonder gunstige positie plaatsen, werkt voor Texel per saldo nadelig uit. Het is de moeite waard daar over te praten. We hebben uiteraard wat verder zit ten rekenen. Zakelijk kan er aan een omzetkorting gedacht worden, wan neer er frequent van de verbinding gebruik wordt gemaakt. Maximaal zal die korting ongeveer 8 procent kun nen bedragen. Daaruit vloeit voort dat Texelse bedrijven die veel over gaan, snel in een omzetkortingsper- centage terecht komen." Inleveren „Dat de bedrijven desondanks een stukje zullen moeten inleveren, staat vast. Het gaat er echter om dat het stuk dat ze inleveren, opweegt tegen het belang van een gereduceerde kostprijs van de consument in de goederenstroom en ten opzichte van de collega-transportbedrijven aan de vaste wal. Het is logisch dat bedrij ven pleiten voor hun eigen belang. Teso moet echter alle belangen in de afweging betrekken en dat zijn we op het ogenblik aan het doen. Je kunt je afvragen of het redelijk is dat de consument voor een belangrijk deel subsidie verleent aan het Texels vervoer. Als ik met de pet van de Texelaar opliep, zou ik hier nee tegen zeggen." Bedonderd „Het oneigenlijk gebruik van de veer dienst is nog steeds aan de orde. Het heeft ons per jaar meer dan een ton gekost. Als je hier als directeur zit en ziet dat je bedonderd wordt, ga je je afvragen wie je de rekening moet presenteren. Natuurlijk gaat die naar de branche. Het zou niet billijk zijn die rekening bij de 15 ritten op de personenkaarten te tellen." „Uiteraard zijn we bereid met de ver voersbedrijven om de tafel te gaan zitten. Ook de consumenten wil ik graag horen. Er moeten alleen wel ar gumenten te voorschijn komen, want de uitspraak dat de maatregel niet Wat wij doen aan korting op dat ge bied, gebeurt naar mijn gevoel bij de gratie dat niemand het aanvecht. Als het juridisch aangevochten wordt, weet ik niet waar we zitten. Ik denk van nergens." „Korting is er altijd geweest. Maar in het verleden, in 1959, was 80 pro cent van de goederenstroom in Texel se handen. Anno 1989 is die verhouding 40/60 procent geworden. Door de integratie die je als Texel meemaakt, komen dingen die vroeger vanzelfsprekend waren, in een ander licht te staan. Maar iedereen die met tegenargumenten komt, is van harte welkom. Ik wacht het af." VERVOLG VAN PAGINA 1 aanhangig te maken bij de dsorganisaties. Als die actie on- emen, zullen wij dat uiteraard im" ide andere kant geloof ik niet sen protest wat uithaalt. Zoveel sen we niet in de melk te brokke- zeker niet tegen argumenten als carrentievervalsing binnen de EG. hebben in dit bedrijf zowel aan- afvoer en afschaffing kan voor wielen hebben. Er is nog nie- id die weet hoe na de harmonisa- het basis-tarief gaat worden en «el de quantum-korting gaat in den." hebben ons nog niet echt gebo- over de bedragen die in de af- affing van het Texels tarief gaan «i We schatten echter dat het in geval 20 tot 25 procent kosten- sogend is. Afschaffing kan dus ons een verkeerde zaak zijn." Aandelen Beers is namens de wegvervoer- [inisaties lid van de Kamer van [handel. Nadat Teso in april de waarden voor het Texelaarschap bedrijven aanscherpte, kaartte sde zaak aan bij de Kamer. „Het Ihier voor ons om de aandelen. 4e privé-bezit zijn, komt Teso aan de weet van wie ze zijn. gaat de vlieger mooi niet op. In waren de VTB-aandelen echter I0O procent eigendom van Beers •ditie. Teso kwam daar achter de balans van Beers bij de Ka- *an Koophandel op te vragen. Er B vervolgens gesteld dat de VTB Seen Texels bedrijf was. De kor- kwam te vervallen. Dat vecht ik -want is het nu bepalend wéér aandelen van een bedrijf be an? De VTB is al meer dan 100 9«vestigd op het eiland." Niet correct Bat ik de kwestie aangekaart 'heeft het bestuur van de Kamer gasprek gehad met Teso, waarin botonderneming meldde dat er nieuwe regeling in de maak was. ■ard in dat gesprek gezegd dat de '9 van 40 procent aan de eilan- opwoog tegen 18 procent kor- °P het totale vrachtvervoer, "Ivan de Texelaars als van de 'wal." bestuur vond dat een goed ledereen gelijke rechten. Ze zijn "*en aan voorbij gegaan dat met de boot moéten, en Enters 'mogen'. Persoonlijk vind niet correct dat iedereen even- moet betalen. Ik voel me in mijn 'en beetje Texelaar, en als het Vervoerder Dirk Kievit: ,,Het wordt er voor de consument niet voordeliger op." aan de orde komt, verdedig ik die be langen. Ik heb in de commissie dus tegen dat voorstel gestemd. En na mens Bob Rienks, die afwezig was, heb ik medegedeeld dat de Texelse ondernemersvereniging er ook niet blij mee is." Goedkoper „Er wordt met argumenten als „vrije markt" en „concurrentie-vervalsend" geschermd. Dat gaat mijns inziens helemaal niet op. Stel dat een ver voerder van het eiland Texel een transport moet doen van Den Helder naar Rotterdam. Dan moet hij eerst met de boot van Texel af om in Den Helder te laden. Kijk, een vervoerder uit Schagen kan datzelfde transport wel even f 100,= goedkoper doen. Nee, de vrije concurrentie help je hier echt niet mee." „Over de quantum-korting (voor iemand die veel overgaat) kan ik nog geen oordeel geven. Er is nog niet eens een voorstel. Je weet totaal nog niet wat voor cadeautje dat is," aldus Beers. Het Texels Verbond van Ondernemers (TVOI heeft de afschaffing van het Texels tarief nog niet kunnen bespre ken. Voorzitter Ko Vinke is persoonlijk van mening dat de medaille twee zij den heeft. „We hebben aan één kant natuurlijk boter op ons hoofd. We vinden het niet terecht dat we als Nederlanders op de Duitse wegen be lasting moeten betalen. De kortings regeling is uit economische overwegingingen gezien natuurlijk concurrentievervalsend. Maar aan de andere kant doet het afbreuk aan de oorspronkelijke doelstelling van Teso." „Voor de Texelse economie is de af schaffing natuurlijk niet best," ver volgt Vinke „Maar ik kan me voorstellen dat een Kamer van Koop handel aanmerkingen op het Texels tarief heeft. Mogelijk spreekt een eventuele Europese commissie er zich straks ook over uit. We schreeu wen wel moord en brand over Europa '92, maar we moeten natuurlijk geen drempels voor onze eigen Texelse grens leggen. Ik denk dat we blij moeten zijn met de adequate wijze waarop Teso tot nog toe zijn dienst verlening aan de Texelaars heeft be toond. Maar het wordt er allemaal vast niet beter op. Het zal hier en daar consequenties hebben voor de kosten van het levensonderhoud. De koppen zullen bij elkaar gestoken moeten worden om te zien wat er met die omzetkorting geregeld kan worden. Er moet een antwoord op te vinden zijn," aldus Vinke. Werkgelegenheid Vervoerder Dirk Kievit is er van over tuigd dat de maatregel ten koste van de werkgelegenheid op Texel gaat. „Het wordt voor overkanters aantrek kelijk om eigen wagens te sturen, terwijl men anders Texelaars inscha kelde. Kijk, een pilsje zal er zo gauw niet duurder van worden, want in één vrachtwagen zitten er honder den. Maar per lading gaan de prijzen wel omhoog. Het wordt er voor de consument niet voordeliger op," constateert de Texelse vervoerder. Bij een routinecontrole deelde de Texelse politie dinsdagavond vijf be keuringen uit. Twee Texelaars kregen een prent omdat ze op Akenbuurt door het rode licht reden. Een automobilist uit Eierland reed 140 km per uur, waar maximaal 80 is toegestaan. Een vrouw uit De Koog reed op het Bolwerk 130 km per uur, in plaats van de toegestane 50 km. In Oudeschild werd een jon gen met een opgevoerde bromfiets aangehouden. Het vervoermiddel is voor technisch onderzoek in beslag genomen. Jaap Dekker zal tijdens de jaarverga dering van de VVD-afdeling Texel op maandag 6 november een inleiding houden met betrekking tot „ontwik kelingen binnen het toerisme en de plaats van de Stichting VVV Texel- promotie." Na afloop is er gelegen heid tot vragen stellen. Dekker spreekt na de pauze, die rond half tien ten einde is. De vergadering vindt plaats in hotel Rebecca te De Waal. Texelse Boys heeft zondagmiddag na een zinderend duel op fortuinlijke wijze beide punten gepakt. St. Geor ge uit Spierdijk werd slachtoffer van het team dat in de laatste paar we ken veel punten heeft binnenge haald. Toch werd de overwinning niet in de schoot geworpen, gezien het minimale scoringsverschil: 4-3. Begonnen werd met dezelfde succes formule die in de afgelopen drie wedstrijden vier punten had opgele verd. St. George werd door het aan vallende spel snel overrompeld, maar had toch redelijk veel succes met het spelen op de buitenspelval. In de 15e minuut werd de verdediging toch doorbroken door een razendsnelle couter via de rechterflank. Na een doorkopbal van Martijn Beerling snel de Ronald van de Wetering langs de zijlijn en presenteerde de bal precies voor de voeten van de mee opgeko men middenvelder John Boogaard. Boogaard rondde de actie ondanks fel verzet van verdediger Stam uitste kend af door de bal met de zijkant van zijn schoen langs de keeper in de hoek te schuiven. Helaas zakte het collectief van Texelse Boys hierna, zo dat St. George meer ruimte kreeg om in hun spel te komen. Dat lukte aar dig en verdediger Marco Stam kon snel de gelijkmaker aantekenen. Texelse Boys leek geweldig onder de indruk te zijn van het gevaarlijke spel van de tegenstander, want een mi nuut later stond het team wonder baarlijk genoeg achter. René Feld brak gemakkelijk door de verdediging en passeerde keeper Kees Kooi. Na rust streden beide teams verbeten voor de overwinning, wat een aan trekkelijk spel opleverde. Vele aanval len wisselden zich aan weerskanten af en doelpunten bleven dan ook niet uit. Bart van Heerwaarden legde de bal na een indrukwekkende solo klaar voor John Boogaard die niet aarzelde, en zijn tweede treffer liet aanteke nen. Een exact hetzelfde ingezette aanval, nu op links, leidde het volgen de doelpunt voor Texelse Boys in. Germain Raalte was na een goede actie niet zelfzuchtig en gaf voor, waarna het opnieuw John Boogaard was die de bal in de touwen joeg. Deze voorsprong bleek echter geen garantie voor uiteindelijk succes. De Westfriezen waren er geweldig op ZDH slaagde er zondag niet in de overwinningenreeks te continueren. Petten bleek een maatje te groot voor ZDH en won uiteindelijk met 2-7. ZDH trapte af met een bal, geschon ken door kaasboerderij „Wezenspyk" De pupil van deze week, ming, zag Wilco Bakker ir, fase net naastschieten. Petten, vorig jaar gedegradeerd uit de tweede klas se, gunde de ZDH-goalie ditmaal geen rustige zondagmiddag, maar Stolk weerde zich goed. Bram Brou wer probeerde in de negende minuut Petten te verrassen met een verre trap vanaf de middenlijn. Met wind mee zeilde de bal rakelings over. De ZDH-spelers begingen achterin te veel foutjes en uiteindelijk leidde dit de eerste tegengoal in. Petten onder schepte de bal na een misverstand en strafte het foutje af met 0-1. ZDH forceerde op zijn beurt via de vleu gels enkele aanvallen, maar te vaak ontbraken de aanspeelpunten en werd er onzuiver gespeeld. In de 32ste minuut kwam een doorgebro ken Petten-speler alleen voor de ZDH goal te staan en scoorde. Petten bleef de rest van de eerste helft de betere ploeg, maar kon geen gevaar meer opleveren. De tweede helft bracht coach Willem Olthof Arjan de Ruiter in de ploeg voor de gebles seerde Stefan Witte. ZDH zette de bezoekers het eerste kwartier zwaar onder druk en in de 51ste minuut kopte Wilco Bakker ZDH naar 1-2 uit een strak genomen corner van Henk de Ruyter. Enkele minuten later werd de inzet van ZDH beloond. Na een solo van Arjan de Ruiter schoot Ruud Wilner een teruggelegde bal vanaf 20 meter keihard achter de kansloze Petten-goalie. Na deze hoopvolle ge lijkmaker gooide Petten het tempo omhoog en kreeg ZDH een terugval. ZDH werd de verdediging ingedron gen en in de 63ste minuut verdween een van richting veranderde bal in het net. Niet snel daarna werd het 2-4 doordat een voorzet van Petten via een ZDH-speler in het eigen doel verdween. Voor ZDH was er geen andere keus dan alles op de aanval te gooien, waardoor achterin veel risi co werd genomen. In de 70ste mi nuut kreeg Petten na een overtreding via een strafschop de kans op 2-5. Vervolgens belandde de bal tegen de paal van de ZDH-goal. 2-6 werd het doordat een terugspringende bal via een ZDH-speler in de goal belandde De laatste goal van Petten werd uit eindelijk een uitgespeelde kans die op keurige wijze werd afgerond. Wil ZDH volgende week tegen Schoorl een goed resultaat behalen dan zal er zorgvuldiger met de bal moeten wor den omgesprongen. gebrand de partijen weer op gelijke hoogte te brengen, wat resulteerde in een ware stormloop op het doel van keeper Kooi. Het doelpunt kwam dan ook en de wedstrijd leek op een re mise uit te lopen, maar vijf minuten voor tijd was het de onverbiddelijke Kees van Heerwaarden die een vrije trap op een door hem geliefkoosde plek, zo'n 20 meter afstand schuin voor het doel, op voortreffelijke wijze verzilverde. De bal verdween na een snoeihard schot in de verre kruising. Deze goal bleek uiteindelijk voor Texelse Boys de overwinning op te le veren, een resultaat dat nogmaals de opgaande lijn van het jonge team be nadrukt. Dinsdag 7 november: Veld A Mannen: 18.30 u. Paal 28-Kobeko DGM 19.12 u. DGM-BCT Paal 28 19.54 u. Music Shop-Versluis BCT 20.43 u. Eelman-RWS Haarstudio 21.30 u. Gr. Slock-Haasrst. RWS 22.18 u. Krim-v/d Woude Gr. Slock Veld B: Vrouwen, gemengd en mannen: 18.30 u. Taveerne-Rentenaar Rival 19.12 u. Rival-Wiersma Taveerne 19.54 u. Balcken-Stoepa Rabobank 20.43 u. Rabobank-St. Jan Stoepa 21.30 u. Stoepa-NBC St. Jan 22.18 u. Amrobank-Cocky's (m) NBC Veld C Vrouwen: 18.30 u. Durper D-Klif W&W 19.12 u. Witte W-Vissers Klif 19.54 u. 7 Prov.-Westerl. Vissers 20.43 u. Sportshop-Haarst. 7 Prov. 21.30 u. Krim (v)-SC Texel Cocky's 22.18 u. ASC-Cocky's Krim Wedstrijdleiding: Andries en Agnes, tel. 13540. Uitslagen dinsdag 31 oktober: Mannen: Eelman-Haarstudio 1-2; Autocentrale-Paal 9 3-0; Bremakker 2-Gr. Slock 0-3; Amrobank-DGM 1-2; Graaf Spuiterij-Kobeko 2-1; Bremakker 1-Cocky's Kapsalon 2-1; BCT-De Krim (m) 0-3. Ge mengd: Stoepa-St. Jan 2-1; NBC-Het Bestuur 0-3 Vrouwen: Taveerne-SC Texel 1-2; Leydekkers-Ass. Bremer 2-1; ASC-Opel Rente naar 1-2, DA-Cocky's Kapsalon 3-0; De Rival- Meermarkt 0-3; Question-Westerlaken 0-3; Visserbouw-Durper Drup 0-3; 7 Provinciën- Zegel Mode 0-3; Sportshop-Mantje Sport 2-1. Basketball: Zaterdag 4 november: De Koninghal, Den Burg: 17.00 u. De Marels-Ftottenwinkel (d) Theo Hoogerheide; Natuurlijk zijn we bereid rr (Foto: Dirk Kuiter leuk is, spreekt me niet erg aan. We willen bijvoorbeeld consequenties ho ren. En dan nog moet je als Teso uit kijken dat je geen beschermingstactiek voert voor Texel se bedrijven. Ik heb er moeite mee onze tariefstelling op die uit gangspunten te baseren." Doelstelling „Wat ik vind van het argument dat afschaffing van de korting tegen de doelstelling van Teso indruist? Ik zal onze doelstelling even citeren. „Doel van de vennootschap is het exploite ren van een bootdienst tussen Texel en Den Helder, in het algemeen alles wat strekken kan om de verbinding van Texel met de vaste wal te verbe teren, enz,enz." Het is geen doel van de vervoersbedrijven om tafel te gaan zitten." de vennootschap bepaalde groepen te bevoordelen. Dat kan ook niet.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 5