Groen '/wartsjexels in het hart Grootgrutters betalen liet voor promotie Tarieven vrachtauto's voorlopig ongewijzigd Erasmusuniversiteit bestudeert kwestie ritatie groeit 'ij ondernemers nnige intocht it Nicolaas Zeehondje met nesthaar Duits jacht zat vast op de Hors Vernieling spiegel Tractor-ramen vernield SCHOORT ÉRICHT 15 SEPTEMBER 1887 10.434 DINSDAG 21 NOVEMBER 1989 advertenties, abonnementen, etc. eveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, - jon 02220-12741, na 18 00 uur 14881 Telefax 02220 - 14111 Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 20-12741. werktijd deze week tot en met dinsdag a.s. Hopman, Pater Witteplein 27, Den Burg, telefoon 02220-15472 Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs M0,40 per half jaar; Los f\.— Texelse ondernemers die jaarlijks meer dan f150.000,- bijeen eten brengen voor Texelpromotie, raken steeds meer geïrri- td door het feit dat de grootwinkelbedrijven die op Texel een ia! hebben, hardnekkig weigeren mee te betalen. Leden van Texels Verbond van Ondernemers eisten in hun donderdag- nd in De Lindeboom gehouden vergadering dat het bestuur eens aan de bel trekt bij de hoofddirecties van de betrokken Irljven en vonden dat de weigerachtigheid maar eens publie- k aan de kaak moest worden gesteld. Vinke vertelde dat het TVO-bestuur meerdere malen met de bedrijfslei ding van Albert Heijn over deze zaak heeft gesproken, niet alleen met de plaatselijke chef maar ook met zijn rayonbaas. Het heeft niet gebaat. AH zou wel een bijdrage willen geven voor de promotie, maar stelt daarbij voorwaarden met betrekking tot za ken waarover het TVO-bestuur niets te zeggen heeft en waaraan dus niet kan worden voldaan. Ook zou door AH als argument zijn aangevoerd dat het grootwinkelbedrijf van de Texel promotie en de daardoor vergrote toeristenstroom naar Texel weinig voordeel heeft omdat die toeristen vaak afkomstig zijn uit plaatsen waar ook AH-winkels staan. Tijdens hun vakantie op Texel kopen ze hun Ie- sitter Co Vinke was aanvankelijk niet zo ver wat dat laatste be en noemde geen namen toen hij side dat het tot dusver nog niet gelukt om de grootwinkelbedrij- over de brug te krijgen. Toen een bestuursleden, uitgedaagd door fldernemers in de zaal, onthulde men vooral een bedrijf bedoelde op de kleintjes let" was duide- dat men Ahold op het oog had en den er verder geen doekjes om onden. op Texel is Sint Nicolaas zater- onder grote belangstelling inge- Het was koud, maar zonnig 'oog en daarom was het aantal rs en kinderen dat naar de ha- was gekomen om de goedheilig- te zien aankomen, veel groter in vorige jaren. In enkele opzich- week de intocht af van het be- le schema. Als ..stoomboot" leerde deze keer het NlOZ-schip ticula". Dat gebeurde noodged- igen omdat de door sint afge- ide „Aurelia" wegens lage irstand Iveroorzaakt door de e oostenwind) de haven niet kon iten. het om de officiële intocht in de nente Texel ging en dus niet al om een activiteit van de winke- iran Den Burg. werd duidelijk de aanwezigheid van de burge- tster op het haventerrein. Hij udde de goedheiligman als eerste hand, daarna volgden de leden van de intochtcommissie. Sint Nico laas had vervolgens geruime tijd no dig om honderden opdringende kinderen te begroeten. Hij deed dat erg leuk. voerde vele gesprekjes en gaf daarbij blijk van een verbluffende kennis van de Texelse samenleving. Jammer was het dat de dranghek ken wat ongelukkig stonden, zodat een veel groter terrein dan eigenlijk nodig was door het publiek niet kon worden betreden. Overigens verliep alles gesmeerd wat ook geldt ook voor de intocht in Den Burg. Omdat De Lindeboom in verband met de musicalactiviteiten niet beschikbaar was, bracht de sint Idie vergezeld was van maar liefst 15 zwarte knechten! alleen een bezoek aan dorpshuis d'Ouwe ULO. Daar werd hij door de kleinsten begroet in de zaal van Spelemaer, waar 130 jonge kinderen bijeen waren gekomen. 300 iets oudere kinderen waren samen gestroomd in de voorspeelruimte van de muziekschool. Ook hier verliep al les zonder wanklanken, zodat bij de organisatie de hoop leeft dat het volgend jaar ook op deze manier zal kunnen. vensmiddelen weliswaar vaak bij het Texelse AH-fliaal, maar ze blijven op dat moment weg uit het filiaal in hun woonplaats. Per saldo maakt het voor het bedrijf dus niets uit. Het TVO-bestuur heeft geen goed woord over voor deze argumentatie, maar kan er verder weinig aan doen. Ruud Hamer merkte op dat AH nooit een zo groot bedrijf op Texel draaien de zou kunnen houden als daar geen toeristen waren. Het is bitter dat de kleine winkeliers, waaronder veel slachtoffers van de concurrentie die AH hen aandoet, betalen om toe risten naar het eiland te krijgen, ter wijl het van het toerisme volop profiterende AH-bedrijf niets betaalt. „Wij zaaien en zij helpen oogsten!". 15 miljoen Hielke Bruining uit De Koog wist te vertellen dat de omzet die AH jaar lijks van Texel weghaalt f15 miljoen bedraagt. Een promotiebijdrage van f5000,- moet daar toch makkelijk af kunnen, meende hij. Bruining stelde voor druk op het bedrijf uit de oefe nen via het KNOV. Later in de dis cussie bleek dat het bedrag dat Ahold volgens de door het TVO ge hanteerde verdeelsleutel zou moeten bijdragen nog aanmerkelijk lager is: rond f2600,-. Er is geen twijfel aan dat 's lands grootste kruidenier wel degelijk over fondsen beschikt die voor de plaatse lijke gemeenschap kunnen worden aangewend. Het Texelse AH-filiaal kwam meer dan eens in de publiciteit met sponsoring en andere vormen van financiële steun. Onder andere de kleindierensportvereniging Kotex ontving een bedrag van duizenden guldens voor de aanleg van een kin derboerderij. Blijkbaar ziet AH in die andere goede doelen meer brood om dat het publiciteit oplevert. Niet alle grootwinkelbedrijven moeten in deze over een kam worden ge schoren. De „Dagmarkt" in de We- Lees verder pagina 5 Gisterochtend vonden Kees Smit en Jaap Kreeft van Rijks waterstaat op het strand bij paal 19 een jonge zeehond, die opviel door zijn witte vacht. Het was een waarschijnlijk uit Engeland afkomstige Grijze Zeehond IHalichoerus Grypusl. Deze soort spoelt wel vaker op Texel aan, maar ziet er dan heel anders uit omdat ze hun gewone vacht al dragen. In af wijking van de gewone zee hond IPhoca Vitulina) worden Grijze Zeehonden nl. geboren met lange witte nestharen, die ongeveer vier weken na de ge boorte uitvallen zodat dan de gewone kortharige donkere vacht tevoorschijn komt. Het gisteren aangespoelde exem plaar kan dus niet ouder zijn dan ongeveer een maand. Het dier was uitgeput en verma gerd maar verkeerde overigens in goede gezondheid. Het zee hondje verblijft thans in de op vang van EcoMareen zal in het voorjaar in de Waddenzee worden uitgezet. Daar houden zich al vijftig tot zeventig exemplaren van deze soort op, voor een deel afkom stig van dieren die van de kolo nies in Engeland afdwaalden en na te zijn opgevangen, werden uitgezet. Dat is geen „fauna vervalsing" want gebleken is dat Grijze Zeehonden honder den jaren geleden al in het waddengebied voorkwamen. Ze worden twee tot drie keer zo zwaar als gewone zeehonden. Een ander verschil is dat de jongen worden geboren tussen oktober en januari. Dat gebeurt niet op zandplaten die bij vloed onder water komen te staan (zodat gewone zeehonden on middellijk moeten kunnen zwemmenI maar op hogere Irotslkustenwaar de dieren wekenlang door de ouders wor den verzorgd voordat ze het water ingaan. De foto toont verzorger Henk Brugge met de nog witte zee hond. Wie mocht denken dat het een lief diertje is dat zich graag laat aanhalen, komt be drogen uit. De rob blaast met opengesperde bek woedend naar ieder die hem dicht bena dert en probeert met zijn vlijm scherpe tanden te bijten. Hij heeft daarbij al een hand schoen vernield van verzorger Wybe Sietsma. Teso laat het gereduceerde vervoerstarief voor Texelse vrachtwa gens in stand, in afwachting van een onderzoek dat zal worden ingesteld door Rotterdam Transport Center van de Erasmusuni versiteit. kan alles Een van de kinderen mocht tijdens de Intocht in Den Burg een stukje meerlj- P de schimmel, een avontuur om nooit te vergeten. Do Erasmusuniversiteit moet de rol en de betekenis van het vrachtver voer naar Texel bestuderen, naar aanleiding van de ontwikkelingen in Europees verband die onder andere zijn gericht op harmonisatie van con currentieverhoudingen Teso heeft aan dat laatste een argu ment ontleend om de thans nog ge reduceerde tarieven voor Texels vrachtverkeer ter discussie te stellen. Zoals bekend is het belanghebbende bedrijfsleven hiertegen in verzet geko men en heeft daarbij inmiddels steun gekregen van andere instanties, zoals het gemeentebestuur. Rust De druk is nu plotseling van de ketel. Discussies tussen de vervoerdersor ganisaties en Teso hebben ertoe ge leid dat deskundigen zich zullen buigen over de effekten op het ge bied van werkgelegenheid en consu mentenprijzen. Daarbij zal de totale tariefstructuur van Teso in beschou wing worden genomen. Het onder zoek staat onder leiding van professor K.M. Gwilliam en zal gerui me tijd duren. „In afwachting van de resultaten van deze studie heeft Teso besloten harmonisatiemaatregelen op te schorten, teneinde negatieve ef fekten op de Texelse economie te voorkomen", aldus Teso in een pers bericht. Akkoord Het besluit heeft de instemming van de werkgroep „Texelse vervoersbelan- gen" die over deze kwestie in discus sie was met Teso. Voorzitter Frans Hopman zei te verwachten dat de huidige tariefstelling nog zeker twee jaar in stand zal blijven. Er is dus alle tijd en rust om de zaak zorgvuldig te bekijken. De werkgroep zal echter niet worden opgeheven, maar vrijwel zeker een permanente status krijgen als spreekbuis van het Texelse be drijfsleven. Blijkbaar was dat laatste donderdag nog niet bekend bij het Texels Ver bond van Ondernemers, want daar werd het besluit genomen om ook een orgaan in het leven te roepen dat zich bij Teso zal opwerpen als belan genbehartiger van het Texelse be drijfsleven. Die commissie bestaat uit Rieuwerd Veenstra, Marius Kikkert Het Duitse jacht „Christina" heeft als gevolg van een motorstoring eni ge uren vastgezeten op het uiterste puntje van de Hors. het jacht was op weg naar Workum, toen het ter hoogte van de boei Molengat 18 in problemen kwam. Een sleepboot van rederij Waterweg uit Den Helder schoot te hulp en slaagde erin het scheepje los te trek ken. Nadat de „Christina" naar de Helderse haven gesleept was, bleek het geen schade aan het avontuur te hebben overgehouden. van het Accountantskantoor NBC en nog nader aan te wijzen vertegen woordigers van TVO en KNOV. De instelling van de commissie werd door TVO-voorzitter Co Vinke aange kondigd in de TVO-vergadering, na dat daar was gepraat over de dreigende opheffing van de „Texelse" vrachttarieven bij Teso. Tot dusver had het TVO geen pro testen laten horen. De in de vergade ring aanwezige Rieuwerd Veenstra zei zich hierover te verbazen, maar toon de zich blij met de stellingname van de gemeenteraad. Al spoedig bleek dat het TVO toch niet helemaal had stilgezeten want er was een brief voor Teso ontworpen die in de verga dering werd voorgelezen. Daaruit bleek dat ook het TVO achter de eisen van de vervoerders staat. Maar nu besloten is de verhoging van de Texelse tarieven uit te stellen in af wachting van onderzoek door de Erasmusuniversiteit, moet de inhoud van de brief worden aangepast. Veenstra zei blij te zijn met de laatste zin in het persbericht van Teso. (Die luidt dus „In afwachting van de re sultaten van deze studie heeft Teso besloten harmonisatiemaatregelen op te schorten, teneinde negatieve ef fekten op de Texelse economie te voorkomen" - red.). Daaruit blijkt dus dat Teso toegeeft dat hogere ver- voerstarieven voor de vrachtauto's nadelig zijn voor de bedrijvigheid op Texel. Overigens was Veenstra niet gerust over de resultaten die het on derzoek van de Erasmusuniversiteit zal opleveren. „Stel je voor dat ze tot de conclusie komen dat Teso gelijk heeft. Wat moeten we dan?" Verder vond Veenstra dat de strijd zich niet alleen moet richten tegen afschaffing van het lage tarief voor Texelse vrachtauto's. „Het TVO moet ook de tarieven voor personenauto's en de overige tarieven aan de orde stellen". Hielke Bruining toonde grote actiebe reidheid. Hij zei dat de situatie van Texel niet kan worden vergeleken met die van Zeeland. „Daar MOGEN ze met de boot; wij MOETEN met de boot. Voor ons is er geen andere weg". Bruining wilde dat grote aan tallen aandeelhouders worden gemo biliseerd om de kwestie in de aandeelhoudersvergadering aan de orde te stellen met het doel de voor Texelaars gunstiger tarieven in stand te houden. Wim Eelman waarschuwde tegen on beraden stappen en pleitte voor een constructieve benadering, waaraan behoorlijke wederzijdse informatie verstrekking en eventueel inschake ling van het KNOV vooraf zou moeten gaan. Die suggestie nam het bestuur ter harte, blijkens het besluit om de reeds genoemde commissie in het le ven te roepen. Bij de politie werd maandag wederom aangifte gedaan van vernieling van een buitenspiegel aan het Schilde rend. De schade bedraagt f150, In de nacht van vrijdag op zaterdag zijn van een aan de Maricoweg ge parkeerde tractor twee ramen ver nield. Ook werd de antenne verbogen. De tractor is eigendom van een 35-jarige Texelaar. De exacte schade is nog niet bekend. Houdt u vrijdag 24 of zaterdag 25 november vrij! Voor u een unieke kans om kennis te maken met de hoogwaardige stereosystemen van Kenwood en hifi-luidsprekers van Tannoy Graag tot ziens op deze fantastische show in hotel de Lindeboom op vrijdag van 10 00 tot 22.00 uur en op zaterdag van 10 00 tot 17.00 uur GEBFtOEDERS WA ALDERSTR A AT 33-35 DEN BURG-TEXEL

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 1