Groen '/wartsjexels in het hart
Grootgrutters betalen
liet voor promotie
Tarieven vrachtauto's
voorlopig ongewijzigd
Erasmusuniversiteit bestudeert kwestie
ritatie groeit
'ij ondernemers
nnige intocht
it Nicolaas
Zeehondje met
nesthaar
Duits jacht zat
vast op de Hors
Vernieling spiegel
Tractor-ramen vernield
SCHOORT
ÉRICHT 15 SEPTEMBER 1887
10.434
DINSDAG 21 NOVEMBER 1989
advertenties, abonnementen, etc.
eveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
- jon 02220-12741, na 18 00 uur 14881 Telefax 02220 - 14111
Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
20-12741.
werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.
Hopman, Pater Witteplein 27, Den Burg, telefoon 02220-15472
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs M0,40 per half jaar; Los f\.—
Texelse ondernemers die jaarlijks meer dan f150.000,- bijeen
eten brengen voor Texelpromotie, raken steeds meer geïrri-
td door het feit dat de grootwinkelbedrijven die op Texel een
ia! hebben, hardnekkig weigeren mee te betalen. Leden van
Texels Verbond van Ondernemers eisten in hun donderdag-
nd in De Lindeboom gehouden vergadering dat het bestuur
eens aan de bel trekt bij de hoofddirecties van de betrokken
Irljven en vonden dat de weigerachtigheid maar eens publie-
k aan de kaak moest worden gesteld.
Vinke vertelde dat het TVO-bestuur
meerdere malen met de bedrijfslei
ding van Albert Heijn over deze zaak
heeft gesproken, niet alleen met de
plaatselijke chef maar ook met zijn
rayonbaas. Het heeft niet gebaat. AH
zou wel een bijdrage willen geven
voor de promotie, maar stelt daarbij
voorwaarden met betrekking tot za
ken waarover het TVO-bestuur niets
te zeggen heeft en waaraan dus niet
kan worden voldaan. Ook zou door
AH als argument zijn aangevoerd dat
het grootwinkelbedrijf van de Texel
promotie en de daardoor vergrote
toeristenstroom naar Texel weinig
voordeel heeft omdat die toeristen
vaak afkomstig zijn uit plaatsen waar
ook AH-winkels staan. Tijdens hun
vakantie op Texel kopen ze hun Ie-
sitter Co Vinke was aanvankelijk
niet zo ver wat dat laatste be
en noemde geen namen toen hij
side dat het tot dusver nog niet
gelukt om de grootwinkelbedrij-
over de brug te krijgen. Toen een
bestuursleden, uitgedaagd door
fldernemers in de zaal, onthulde
men vooral een bedrijf bedoelde
op de kleintjes let" was duide-
dat men Ahold op het oog had en
den er verder geen doekjes om
onden.
op Texel is Sint Nicolaas zater-
onder grote belangstelling inge-
Het was koud, maar zonnig
'oog en daarom was het aantal
rs en kinderen dat naar de ha-
was gekomen om de goedheilig-
te zien aankomen, veel groter
in vorige jaren. In enkele opzich-
week de intocht af van het be-
le schema. Als ..stoomboot"
leerde deze keer het NlOZ-schip
ticula". Dat gebeurde noodged-
igen omdat de door sint afge-
ide „Aurelia" wegens lage
irstand Iveroorzaakt door de
e oostenwind) de haven niet kon
iten.
het om de officiële intocht in de
nente Texel ging en dus niet al
om een activiteit van de winke-
iran Den Burg. werd duidelijk
de aanwezigheid van de burge-
tster op het haventerrein. Hij
udde de goedheiligman als eerste
hand, daarna volgden de leden
van de intochtcommissie. Sint Nico
laas had vervolgens geruime tijd no
dig om honderden opdringende
kinderen te begroeten. Hij deed dat
erg leuk. voerde vele gesprekjes en
gaf daarbij blijk van een verbluffende
kennis van de Texelse samenleving.
Jammer was het dat de dranghek
ken wat ongelukkig stonden, zodat
een veel groter terrein dan eigenlijk
nodig was door het publiek niet kon
worden betreden. Overigens verliep
alles gesmeerd wat ook geldt ook
voor de intocht in Den Burg. Omdat
De Lindeboom in verband met de
musicalactiviteiten niet beschikbaar
was, bracht de sint Idie vergezeld
was van maar liefst 15 zwarte
knechten! alleen een bezoek aan
dorpshuis d'Ouwe ULO. Daar werd
hij door de kleinsten begroet in de
zaal van Spelemaer, waar 130 jonge
kinderen bijeen waren gekomen. 300
iets oudere kinderen waren samen
gestroomd in de voorspeelruimte van
de muziekschool. Ook hier verliep al
les zonder wanklanken, zodat bij de
organisatie de hoop leeft dat het
volgend jaar ook op deze manier zal
kunnen.
vensmiddelen weliswaar vaak bij het
Texelse AH-fliaal, maar ze blijven op
dat moment weg uit het filiaal in hun
woonplaats. Per saldo maakt het
voor het bedrijf dus niets uit. Het
TVO-bestuur heeft geen goed woord
over voor deze argumentatie, maar
kan er verder weinig aan doen.
Ruud Hamer merkte op dat AH nooit
een zo groot bedrijf op Texel draaien
de zou kunnen houden als daar geen
toeristen waren. Het is bitter dat de
kleine winkeliers, waaronder veel
slachtoffers van de concurrentie die
AH hen aandoet, betalen om toe
risten naar het eiland te krijgen, ter
wijl het van het toerisme volop
profiterende AH-bedrijf niets betaalt.
„Wij zaaien en zij helpen oogsten!".
15 miljoen
Hielke Bruining uit De Koog wist te
vertellen dat de omzet die AH jaar
lijks van Texel weghaalt f15 miljoen
bedraagt. Een promotiebijdrage van
f5000,- moet daar toch makkelijk af
kunnen, meende hij. Bruining stelde
voor druk op het bedrijf uit de oefe
nen via het KNOV. Later in de dis
cussie bleek dat het bedrag dat
Ahold volgens de door het TVO ge
hanteerde verdeelsleutel zou moeten
bijdragen nog aanmerkelijk lager is:
rond f2600,-.
Er is geen twijfel aan dat 's lands
grootste kruidenier wel degelijk over
fondsen beschikt die voor de plaatse
lijke gemeenschap kunnen worden
aangewend. Het Texelse AH-filiaal
kwam meer dan eens in de publiciteit
met sponsoring en andere vormen
van financiële steun. Onder andere
de kleindierensportvereniging Kotex
ontving een bedrag van duizenden
guldens voor de aanleg van een kin
derboerderij. Blijkbaar ziet AH in die
andere goede doelen meer brood om
dat het publiciteit oplevert.
Niet alle grootwinkelbedrijven moeten
in deze over een kam worden ge
schoren. De „Dagmarkt" in de We-
Lees verder pagina 5
Gisterochtend vonden Kees
Smit en Jaap Kreeft van Rijks
waterstaat op het strand bij
paal 19 een jonge zeehond, die
opviel door zijn witte vacht.
Het was een waarschijnlijk uit
Engeland afkomstige Grijze
Zeehond IHalichoerus Grypusl.
Deze soort spoelt wel vaker op
Texel aan, maar ziet er dan
heel anders uit omdat ze hun
gewone vacht al dragen. In af
wijking van de gewone zee
hond IPhoca Vitulina) worden
Grijze Zeehonden nl. geboren
met lange witte nestharen, die
ongeveer vier weken na de ge
boorte uitvallen zodat dan de
gewone kortharige donkere
vacht tevoorschijn komt. Het
gisteren aangespoelde exem
plaar kan dus niet ouder zijn
dan ongeveer een maand. Het
dier was uitgeput en verma
gerd maar verkeerde overigens
in goede gezondheid. Het zee
hondje verblijft thans in de op
vang van EcoMareen zal in
het voorjaar in de Waddenzee
worden uitgezet.
Daar houden zich al vijftig tot
zeventig exemplaren van deze
soort op, voor een deel afkom
stig van dieren die van de kolo
nies in Engeland afdwaalden en
na te zijn opgevangen, werden
uitgezet. Dat is geen „fauna
vervalsing" want gebleken is
dat Grijze Zeehonden honder
den jaren geleden al in het
waddengebied voorkwamen. Ze
worden twee tot drie keer zo
zwaar als gewone zeehonden.
Een ander verschil is dat de
jongen worden geboren tussen
oktober en januari. Dat gebeurt
niet op zandplaten die bij vloed
onder water komen te staan
(zodat gewone zeehonden on
middellijk moeten kunnen
zwemmenI maar op hogere
Irotslkustenwaar de dieren
wekenlang door de ouders wor
den verzorgd voordat ze het
water ingaan.
De foto toont verzorger Henk
Brugge met de nog witte zee
hond. Wie mocht denken dat
het een lief diertje is dat zich
graag laat aanhalen, komt be
drogen uit. De rob blaast met
opengesperde bek woedend
naar ieder die hem dicht bena
dert en probeert met zijn vlijm
scherpe tanden te bijten. Hij
heeft daarbij al een hand
schoen vernield van verzorger
Wybe Sietsma.
Teso laat het gereduceerde vervoerstarief voor Texelse vrachtwa
gens in stand, in afwachting van een onderzoek dat zal worden
ingesteld door Rotterdam Transport Center van de Erasmusuni
versiteit.
kan alles Een van de kinderen mocht tijdens de Intocht in Den Burg een stukje meerlj-
P de schimmel, een avontuur om nooit te vergeten.
Do Erasmusuniversiteit moet de rol
en de betekenis van het vrachtver
voer naar Texel bestuderen, naar
aanleiding van de ontwikkelingen in
Europees verband die onder andere
zijn gericht op harmonisatie van con
currentieverhoudingen
Teso heeft aan dat laatste een argu
ment ontleend om de thans nog ge
reduceerde tarieven voor Texels
vrachtverkeer ter discussie te stellen.
Zoals bekend is het belanghebbende
bedrijfsleven hiertegen in verzet geko
men en heeft daarbij inmiddels steun
gekregen van andere instanties, zoals
het gemeentebestuur.
Rust
De druk is nu plotseling van de ketel.
Discussies tussen de vervoerdersor
ganisaties en Teso hebben ertoe ge
leid dat deskundigen zich zullen
buigen over de effekten op het ge
bied van werkgelegenheid en consu
mentenprijzen. Daarbij zal de totale
tariefstructuur van Teso in beschou
wing worden genomen. Het onder
zoek staat onder leiding van
professor K.M. Gwilliam en zal gerui
me tijd duren. „In afwachting van de
resultaten van deze studie heeft Teso
besloten harmonisatiemaatregelen op
te schorten, teneinde negatieve ef
fekten op de Texelse economie te
voorkomen", aldus Teso in een pers
bericht.
Akkoord
Het besluit heeft de instemming van
de werkgroep „Texelse vervoersbelan-
gen" die over deze kwestie in discus
sie was met Teso. Voorzitter Frans
Hopman zei te verwachten dat de
huidige tariefstelling nog zeker twee
jaar in stand zal blijven. Er is dus alle
tijd en rust om de zaak zorgvuldig te
bekijken. De werkgroep zal echter
niet worden opgeheven, maar vrijwel
zeker een permanente status krijgen
als spreekbuis van het Texelse be
drijfsleven.
Blijkbaar was dat laatste donderdag
nog niet bekend bij het Texels Ver
bond van Ondernemers, want daar
werd het besluit genomen om ook
een orgaan in het leven te roepen dat
zich bij Teso zal opwerpen als belan
genbehartiger van het Texelse be
drijfsleven. Die commissie bestaat uit
Rieuwerd Veenstra, Marius Kikkert
Het Duitse jacht „Christina" heeft
als gevolg van een motorstoring eni
ge uren vastgezeten op het uiterste
puntje van de Hors. het jacht was
op weg naar Workum, toen het ter
hoogte van de boei Molengat 18 in
problemen kwam.
Een sleepboot van rederij Waterweg
uit Den Helder schoot te hulp en
slaagde erin het scheepje los te trek
ken. Nadat de „Christina" naar de
Helderse haven gesleept was, bleek
het geen schade aan het avontuur te
hebben overgehouden.
van het Accountantskantoor NBC en
nog nader aan te wijzen vertegen
woordigers van TVO en KNOV.
De instelling van de commissie werd
door TVO-voorzitter Co Vinke aange
kondigd in de TVO-vergadering, na
dat daar was gepraat over de
dreigende opheffing van de „Texelse"
vrachttarieven bij Teso.
Tot dusver had het TVO geen pro
testen laten horen. De in de vergade
ring aanwezige Rieuwerd Veenstra zei
zich hierover te verbazen, maar toon
de zich blij met de stellingname van
de gemeenteraad. Al spoedig bleek
dat het TVO toch niet helemaal had
stilgezeten want er was een brief
voor Teso ontworpen die in de verga
dering werd voorgelezen. Daaruit
bleek dat ook het TVO achter de
eisen van de vervoerders staat. Maar
nu besloten is de verhoging van de
Texelse tarieven uit te stellen in af
wachting van onderzoek door de
Erasmusuniversiteit, moet de inhoud
van de brief worden aangepast.
Veenstra zei blij te zijn met de laatste
zin in het persbericht van Teso. (Die
luidt dus „In afwachting van de re
sultaten van deze studie heeft Teso
besloten harmonisatiemaatregelen op
te schorten, teneinde negatieve ef
fekten op de Texelse economie te
voorkomen" - red.). Daaruit blijkt dus
dat Teso toegeeft dat hogere ver-
voerstarieven voor de vrachtauto's
nadelig zijn voor de bedrijvigheid op
Texel. Overigens was Veenstra niet
gerust over de resultaten die het on
derzoek van de Erasmusuniversiteit
zal opleveren. „Stel je voor dat ze tot
de conclusie komen dat Teso gelijk
heeft. Wat moeten we dan?" Verder
vond Veenstra dat de strijd zich niet
alleen moet richten tegen afschaffing
van het lage tarief voor Texelse
vrachtauto's. „Het TVO moet ook de
tarieven voor personenauto's en de
overige tarieven aan de orde stellen".
Hielke Bruining toonde grote actiebe
reidheid. Hij zei dat de situatie van
Texel niet kan worden vergeleken met
die van Zeeland. „Daar MOGEN ze
met de boot; wij MOETEN met de
boot. Voor ons is er geen andere
weg". Bruining wilde dat grote aan
tallen aandeelhouders worden gemo
biliseerd om de kwestie in de
aandeelhoudersvergadering aan de
orde te stellen met het doel de voor
Texelaars gunstiger tarieven in stand
te houden.
Wim Eelman waarschuwde tegen on
beraden stappen en pleitte voor een
constructieve benadering, waaraan
behoorlijke wederzijdse informatie
verstrekking en eventueel inschake
ling van het KNOV vooraf zou
moeten gaan.
Die suggestie nam het bestuur ter
harte, blijkens het besluit om de
reeds genoemde commissie in het le
ven te roepen.
Bij de politie werd maandag wederom
aangifte gedaan van vernieling van
een buitenspiegel aan het Schilde
rend. De schade bedraagt f150,
In de nacht van vrijdag op zaterdag
zijn van een aan de Maricoweg ge
parkeerde tractor twee ramen ver
nield. Ook werd de antenne
verbogen. De tractor is eigendom van
een 35-jarige Texelaar. De exacte
schade is nog niet bekend.
Houdt u vrijdag 24
of zaterdag 25 november vrij!
Voor u een unieke kans om kennis te maken
met de hoogwaardige stereosystemen
van Kenwood en hifi-luidsprekers van Tannoy
Graag tot ziens op deze fantastische show
in hotel de Lindeboom op vrijdag
van 10 00 tot 22.00 uur en
op zaterdag van 10 00 tot 17.00 uur
GEBFtOEDERS
WA ALDERSTR A AT 33-35
DEN BURG-TEXEL