El: ,Er zijn nachten dat ik ?r niet van kan slapen" lan de Ridder blikt terug op schooltijd: Ecocar zamelt maandag chemisch afval in Aanrijding Geld uit tehuis Gevonden voorwerpen Bert v.d. Wal wensdroom waar DECEMBER 1989 TEXELSE COURANT bloemstukken, moet je dat met de klanten kunnen overleggen. Mij ont brak daarvoor de gelegenheid." Met de nieuwe winkel denkt Van der Wal zich ook op dat terrein te kunnen be geven. Niet alleen hijzelf is wat dat aangaat in het bezit van de benodig de diploma's, ook Annemieke Boon die de winkel voor Van der Wal gaat runnen is gediplomeerd en heeft er varing als bloemiste. In de nieuwe bloemisterij biedt volgens Van der Wal voor elk wat wils. Naast de standaard bloemen heeft hij ook bloemen te koop die men in andere bloemenzaken niet zo gauw zal aan treffen. Doorgaans zijn deze bloemen naar eigen smaak zelf ingekocht op de veiling. Driemaal per week komen er verse bloemen van de veiling. Ver der zijn ook opvallende accessoires verkrijgbaar zoals keramiek en droog bloemschilderijen. Op het Schilderend vond dinsdag een aanrijding plaats toen een 19-jarige automobilist uit Oudeschild uit stilstand wegreed zonder te kijken. Hij zag een 46-jarige man uit Den Burg in een Saab over het hoofd. Bei de wagens liepen plaatschade op. Uit een kamer van een 93-jarige be woner van de Gollards is vorige week een bedrag van f2000,- gestolen. De politie heeft de zaak in onderzoek. De Ecocar rijdt maandag 4 decem ber voor de tweede maal over het eiland. Milieu-schadelijke stoffen kunnen - liefst in de oorspronkelijke verpakking - bij de speciale inzame- lauto afgegeven worden. De op brengst van de eerste inzameling op Texel lag ver boven het landelijk ge middelde. Lozing van chemisch afval veroor zaakt verschillende problemen. Er is gevaar voor directe bodemverontreini ging en in de tweede plaats bestaat er gevaar voor de mens. Het gaat hierbij vooral om de resten van pro ducten die niet meer gebruikt, maar nog wel bewaard worden. Bestrij dingsmiddelen bijvoorbeeld. Uit de inzamelacties is gebleken dat verbazingwekkend veel mensen zwa re vergiften in schuurtjes en kelders hadden staan. Een derde probleem is de invloed van chemische verontrein- ging op de afvalverwerking. Door lo zingen van klein chemisch afval op het riool, wordt de bruikbaarheid van zuiveringsslib voor de landbouw ne gatief beïnvloed. Hetzelfde geldt in de toekomst voor de compost van huisvuil. Het effect van klein chemisch afval op een stortplaats is niet altijd even duidelijk. Een veelheid van factoren bepaalt of een stof terecht komt in het grond- of oppervlaktewater. Bij vuilverbranding - binnenkort geldt dit ook voor het huisvuil van Texel - is klein chemisch afval verantwoordelijk voor een deel van de uitworp van zware metalen in de lucht. Deze ge volgen maken het noodzakelijk om chemisch afval buiten het gebruikelij ke afvalverwerkingscircuit te houden. Gemeentewerken Texel is bezig een Detailhandel Inzamel Systeem (DIS) op touw te zetten, er van uitgaande dat chemische producten in de win kels waar ze gekocht zijn, ook weer ingeleverd kunnen worden. Een eer ste inventarisatie heeft uitgewezen dat de Texelse winkeliers hiertoe be reid zijn. Schadelijke stoffen: Milieu-schadelijke stoffen zijn onder andere: batterijen, accu's, genees middelen en medicijnen, cosmetica, benzine, fixeer, kwikthermometers, ontwikkelaar, verf, terpentine, thinner, oplosmiddelen, petroleum, spuitbus sen met een restje, latex, loodhou dend afval, ontvettingsmiddelen, ontwikkelaar, minerale oliën, koper houdend afval, bestrijdingsmiddelen, chemisch toiletafval, schrijfmachine lint, correctielak en stempelkussens. Dienstregeling Het klein chemisch afval kan op de volgende tijden in de dorpen worden afgedragen: Oosterend: 9.15 - 9.45 uur An kerstraat tegenover speelweide 9.50 - 10.20 uur parkeerterrein Bijen- korfweg. De Waal: 10.30 - 11.00 uur hoek Ho- gereind/Vermaningspad. Oudeschild: 11.15 - 11.45 uur hoek Heems- kerckstraat/Loodssingel, 11.50 - 12.20 uur tegenover N.H. kerk Trompstraat. Den Burg: 13.00 - 13.30 uur hoek Bernhardlaan/Tjakkerstraat, 13.35 - 14.05 De Mars speelveld Buytengors, 14.10 - 14.40 uur hoek Noord wester/Golfslag, 14.45 - 15.15 uur Elemert busstation, 15.20 - 15.50 uur hoek Wagemakerstraat/Schoonoord- singel, 16.00 - 16.30 uur Stenen plaats. 't Horntje: 9.00 - 9.30 uur tegenover De Dageraad 47. Den Hoorn: 9.45 - 10.15 uur parkeer terrein De Naai tegenover Goënga, 10.20 - 10.50 uur Naalrand tegenover Jan Drijverschool. De Koog: 11.10 - 11.40 uur hoek Ka- merstraat/Epelaan, 11.45 - 12.15 uur Nikadel, achter Daalder Supermarkt. Zuid-Eierland: 13.15 - 13.45 uur hoek Postweg/Muyweg. Midden-Eierland: 14.00 - 14.30 uur: Oorsprongweg tegenover J.P. Strij- bosschool. De Cocksdorp: 14.45 - 15.15 uur par keerterrein Eierlandsche Huis, 15.20 - 15.50 uur Kikkertstraat tegenover N.H. kerk. Oost: 16.10 - 16.40 uur tegenover Oost 72. In de maand september zijn bij de Texelse politie de navolgende voor werpen ingeleverd en nog niet afge haald. Bij informatie op het politiebureau moet het voorwerpnum- mer worden vermeld. 1045 herenhorloge, merk Dugena; 1048 autosleutel Mazda aan label met nr. 6846: 1058 blauwe brom fietshelm; 1062 grijze siervelg; 1063 vier sleutels in zwarte leren etui; 1068 grijs kabelslot, zonder sleutel; 1076 zwarte leren portemonnee met inhoud; 1078 groene verrekijker, merk Revue, zonder tas, riem defect; 1090 donkerblauw regenjack; 1091 auto sleutel Volvo; 1100 autosleutel Volvo aan label; 1101 digitale rekenmachine merk Zeneka; 1102 sweater, maat 164, kleur lichtgroen/blauw/hardroze; 1122 fietssleutel aan label; 1126 oranje rugzak met blauw kinderjack en oranje handdoek; 1128 damesbril, bruin kunststof montuur; 1129 huissleutel, merk Yale; 1133 kilome terteller, merk IKU, computervorm; 1138 blauwe nylon portemonnee met inhoud; 1142 foto-camera, merk Koni- ka Pop; 1147 sleutel, merk YWS; 1160 linnen tas met o.a. kalender; 1170 groen regenjack; 1172 bruine suède portemonnee met inhoud; 1175 blauwe tas met Olympus groot hoeklens, filters e.a. toebehoren. i hij acht jaar geleden als irige jongen met het venten van nen begon, had Bert van der ten ideaal voor ogen. Ooit zou in eigen bloemenzaak openen, ngs ging deze wensdroom in ulling: een voormalig woonhuis de Binnenburg is nu omgevormd Hoemisterij Bert van der Wal. ie Bertje die langs de deur tul- rerkoopt bestaat niet meer", it Van der Wal over deze ontwik- 9, Venten doet hij inderdaad niet maar de diverse verkooppunten i op Texel houdt hij aan. In de der jaren verwierf Van der Wal tevoorradingsrecht voor super tien in verscheidene dorpen. Bij wier van Koophandel staat hij fok ingeschreven als groothan- Oaarnaast nam hij twee jaar ge- 1 in De Koog een bloemenstal hetgeen zijn afzet in het sei- 1 drastisch verhoogde. „Maar", Van der Wal, „ik miste een tele- tummer." Hij was voortdurend W en een telefoonbeantwoorder ;ed niet volgens hem. „Als je 16 dingen wilt maken, zoals grote PAGINA 7 1 de Ridder (84 jaar):,,Een kind van een landarbeider was toch bestemd voor het land. Daar Me op school geen aandacht aan te worden besteed." Is je niet mee kon komen op iooI, gaf dat niet. Je was als kind i een landarbeider toch bestemd or het land. Zo werd er toen nog |en aan gekeken. Ik ben meteen in achterste bank gezet en heb rit een andere plaats meer gekre- i," vertelt Jan de Ridder (84 jaar), ugkijkend op de jaren die hij door- cht op de school in Zuid-Eierland. I'n hele schooltijd heb ik als ver- derend ervaren. Het is gek, maar ke momenten kan ik me bijna niet ir de geest halen. Eenmaal kregen met het kerstfeest allemaal een •asappel uitgedeeld. Het „sissie" bik dagenlang bewaard. Om de ur van de sinaasappel terug te nnen halen. Dat was feest. Maar -der kan ik me weinig aardige din- fi herinneren." gedachten aan mijn schooltijd Jben me nooit losgelaten. Je zou Is kunnen zeggen dat ze m'n leven hvloed hebben. Nu ik ouder wordt, in sommige momenten helemaal er te herleven. Ik heb nachten dat (r niet van kan slapen. Dan over- t die machteloze woede me weer." ide Ridder ging in april 1911, op jarige leeftijd, naar school Zuid- rland. Het gebouwtje stond aan de lere kant van de Postweg. „Tegen- ir de tegenwoordige Scholerie. Een dag voordat ik naar school moest, kocht m'n moeder griffels, in een blikken doosje met een roosje erop. Het doosje was mooi, maar deson danks had ik niet veel zin om naar dat gebouwtje te gaan, want ik had al gezien dat er helemaal geen ruimte was om buiten te spelen. En dat was nu juist m'n grootste liefhebberij." Wurmen „Ik werd door juffrouw Dousma in de achterste bank gezet, waarna ze ons vroeg de armen over elkaar te slaan. Tjonge, wat heb ik zitten wurmen om dat voor elkaar te krijgen. Zo had ik nog nooit gezeten. We zaten met on geveer 50 kinderen in één klas. Voor zover ik me herinneren kan, op regeltjes van vijf." „In dat ene lokaal had de helft van de kinderen les van juffrouw Dousma, de andere helft van een meester, die ik liever niet met name noemen wil. Er woont nog familie op het eiland, en ik wil eigenlijk niemand kwetsen. De twee groepen kinderen zaten met de rug naar elkaar toe, een grote kachel in het midden. Als de ene helft zangles had en de andere helft rekenen, gaf dat wel eens pro blemen. Het was klein hoor, de wo ning van de meester was groter dan het schoolgebouw." „Alle jassen, mutsen, sjaals en 50 paar klompen stonden in een klein hokje bijelkaar. Als het anderhalve meter besloeg, was je er wel. Na schooltijd was het een enorm gezoek voordat je je spullen weer had. Het gebeurde wel dat er iemand met je klompen vandoor ging en dat je er een paar versleten klompen voor in de plaats vond. Er heerste in die da gen ook nogal wat ongedierte onder de mensen. Omdat de jassen bot op elkaar hingen, liep het ongedierte zo van de ene kraag op de andere. Bin nen de kortste keren zaten we alle maal onder." „Toiletten met doorspoeling had je nog niet. Tegenwoordig is het alle maal erg gemakkelijk, je drukt op een knopje en roept „goede reis". In die dagen hadden we achter de school een hokje, met het bekende hartje in de deur. Daar was een tonnetje inge graven, waar we met z'n 50-en op moesten. Als je er geweest was, bleef de lucht de hele dag in je kle ren hangen. Zo stonk het er." Kikkerjasjes „In de herfst van 1912 werd de nieu we school (de huidige Scholerie) aan de andere kant van de weg geopend. Ik zie het nog precies voor me. De burgemeester en de andere notabelen droegen zwarte kikkerjasjes met ron de slippen, met bijpassende zwarte bolhoedjes. Een indrukwekkend ge zicht." De juf en de meester zaten nu ieder met hun eigen kinderen in een lokaal, aan weerszijden van de gang. Juf frouw Dousma had de klassen 1 t/m 3, meester de klassen 4 t/m 6. Ik had goede hoop bij meester een an dere plaats te krijgen. Ik zie hem nog in de deur staan. Hij zei: „zo, Riddert je, kom jij maar eens mee, dan zal ik zeggen waar je zitten moet." De tocht leidde regelrecht naar de ach terste rij, bij de kachel. Heet van ver ontwaardiging ben ik er gaan zitten." „Als je iets niet begreep, legde hij het geen tweede keer uit. Ik kan me niet herinneren dat hij ooit bij m'n bank heeft gestaan om iets te verdui delijken. Je moest maar zien hoe je het redde. Mijn achterstand werd hierdoor groter en groter. Iedere mid dag moest je voor de school uitging, je werk afhebben. Nou kun je als je iets niet snapt, moeilijk iets afmaken. Dat betekende dat ik na moest blij ven. Tot laat in de middag hing ik bo ven mijn schrift. Alles nat van de tranen." „De vierde klas moest ik overdoen. Laat ik nou een heel goede leerling naast me krijgen. Uit zelfbehoud ben ik af gaan kijken. Dan keek ik hoe hij het deed en dan kon ik het ook. Dat was in vergelijking met de jaren er voor, een geweldige tijd. Maar op een keer zag meester dat ik keek. Ik moest naar hem toe komen - schrift mee - en vertellen hoe ik de som ge maakt had. Het zweet stond op m'n rug, maar gelukkig kon ik redelijk uit leggen hoe ik aan de uitkomst geko men was. Hij nam er tenminste genoegen mee. Dat hele jaar heb ik bijzonder weinig na hoeven blijven. Dankzij het afkijken." „Natuurlijk was ik zelf ook niet zo'n lieverdje. Ik was een beweeglijk kind Alle leerlingen van de school in Zuid-Eierland op een schoolfoto uit 1913 bijéén. Het jongetje met de armen over elkaar (onderste rij, derde van links) is Jan de Ridder. Toen zeven jaar oud. geen stok was ik er nog langer naar toe te krijgen. Ik was dolblij dat het afgelopen was. Ik heb nog nooit zo hard gelopen om thuis te komen. De vrijheid van het land prikkelde in mijn neus. Ik gaf er niets om dat ik 's morgens voor zessen op moest staan en hard moest werken. Ik vond het prachtig." „Ik heb de meester een hele tijd niet willen zien. Het is zelfs wel gebeurd dat ik - als ik hem tenminste vroeg genoeg zag - onderaan de sloot dook om af te wachten töThij op zijn fiets voorbij was. Maar dat kon alleen als hij mij niet gezien had. Ik kon, zelfs op oudere leeftijd, de aanblik van de man niet verdragen." Extra aandacht „Toen mijn kinderen naar school gin gen, heb ik er altijd erg op gelet of ze het wel naar hun zin hadden. Een kind is gevoeliger dan je denkt en ik wilde voor geen prijs dat ze hetzelfde zouden moeten doormaken. Daar kwam bij dat mijn zoons ook geen sterren waren. Maar dat weerhield ze er niet van om met plezier naar school te gaan. Hun meester was bij voorbeeld bereid ze extra lessen te geven. Dat bood hij zelf aan. Net dat beetje extra aandacht heeft ze over de streep getrokken. Ze hebben het in het leven prima gered." „Ik heb een hele tijd gehad dat ik nooit meer aan school terugdacht. Dan had ik nergens erg in. Je deed je werk, had je gezin. Tijd om terug te kijken was er niet." Film „Het rare is dat ik de laatste tijd steeds weer naar de Scholerie terug ga. Dat is toch gek? Je zou zeggen, dat verrekte hok, ik ga er nooit meer naar toe. Als ik er ben, draait de hele film weer voor mijn ogen af. Dan be denk ik echter ook dat ik het er in het leven toch nog aardig vanaf ge bracht heb. Ik had op het laatst nog een leuk eigen bedrijfje, en een vrouw en kinderen. Wat wil je nog meer. Het enige dat ik van school meegekregen heb, is een minder waardigheidscomplex. Er zijn wel eens oudere mensen die beweren dat vroeger alles beter en gezelliger was. Voor een aantal dingen gaat dat in derdaad op, maar voor even zoveel zaken totaal niet." dat alle vogeltjes zag vliegen. Nou kon je, als je in je bank overeind ging staan, net naar buiten kijken. Je moest wel opletten, want als je zo iets deed, pakte hij je met één hand aan je oor vast en gaf onderwijl met z'n andere hand een klets op je vin gers. Venijnig zeer deed dat. Ik weet nog dat hij een lorgnetje had, zo'n knijpbrilletje. Dat hing met een ket tinkje aan zijn oor. Als hij erg kwaad werd, sprong dat ding van zijn neus af. Ik kon dan nooit m'n lachen hou den. Dat werd meestal goed beloond, hoor." „Schrijven leverde ook de nodige pro blemen op. Tegenwoordig mag je je vingers buigen, maar vroeger moest je met strakke, platte vingers schrij ven. Dat schreef niet, het was eigen lijk geen harde. Als hij zag dat je vingers ook maar enigzins gebogen stonden, kreeg je weer een klets. Ik heb er nooit een kik om gegeven, hoe hard hij ook sloeg. Als je schreeuwde leek hij er wel schik in te hebben. Hij sloeg z'n eigen doch ter, die ook bij ons in de klas zat, trouwens net zo hard. Als ze iets niet snapte, kletste hij erop los. En hard. Ik vond dat verschrikkelijk. Zelfs je eigen kind slaan." Kroes „Hoewel de omstandigheden in dit nieuwe gebouw iets beter waren, was het nog lang niet je dat. In de gang stond een waterpompje, met één kroes erbij. Daar moesten we al lemaal uit drinken. Ik vond dat als kind al verschrikkelijk smerig. Er wa ren erbij die de groene bellen uit de neus hadden hangen. En kinderen met TBC. Blijkbaar waren we toch immuun voor de meeste ziekten. De wc's - houten bakken - bevonden zich nu weliswaar in het gebouw, maar ze stonken nog net zo. Het was niet erg hygiënisch, je rook ze al op de weg." „De gumnastiekles die we toen kre gen is ook niet meer met nu te ver gelijken. De les bestond uit het lopen van rondjes. Niet in gymkleding, maar gewoon in de kleren die je die dag aan had. Meester stond midden in de kring, voor een orgeltje, waar hij met een vinger op speelde. In de andere hand had hij een stok waar mee hij op de grond de maat sloeg. Afwisselend moesten we de handen omhoog, opzij en op de rug doen. Na een kwartier konden we weer in de banken gaan zitten." „Ik heb tot mijn stomme verbazing de vijfde klas nog afgemaakt. Ik klop te mezelf op de borst. Ik kon nog een klas verder, van thuis mocht het, maar dat kun je net begrijpen. Met In het eerste schooltje gaven twee leerkrachten In één lokaal les aan alle klassen. Het gebouwt je werd door een bom in 1940 onherstelbaar beschadigd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 7