Cjrorn "Zwartsjexels in het hart-, Cwalijke vertraging van lachtelijk ziekentransport Geslaagde bietencampagne had de laatste afvaart drst sleepboot; toen helikopter... iel regelen Suikergehalte hoogste van het land Fa. ZIJM EN BLONK Aanrijding Nog meer woningen voor asielzoekers Overstuur INFORMATIEDAGEN over CENTRALE LOKALE VERWARMING rZZZX^M De politie werd dinsdagavond ge waarschuwd dat er in de Waal- derstraat een Texelse vrouw was gesignaleerd, die thuishoort in een in richting. Ze was volledig overstuur. Per taxi is ze met de laatste boot naar de overkant gebracht. LOODGIETERS- en AUTOBEDRIJF CENTRALE VERWARMING Bernhardlaan 2a, Den Burg tel. 02220-14576 hg.g. 15040 ERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.439 VRIJDAG 8 DECEMBER 1989 advertenties, abonnementen, etc. aveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, 5on 02220-12741, na 18 00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111 ctie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 20-12741. n werktijd deze week tot en met dinsdag a.s. Hopman, Pater Wittepjein 27, Den Burg, telefoon 02220-15472 Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr. 46 99 17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs M0.40 per half jaar; Los f\ De laatste bietencampagne van de jaren tachtig was een succesvolle. Dankzij het grote aantal zonuren werd op Texel een landelijk gezien zeer hoog suikergehalte van 17,2 procent bereikt. De opbrengst be droeg gemiddeld 53.000 kg netto per hectare, terwijl de laatste jaren 50 ton gebruikelijk is. Woensdagmid dag vertrok het laatste bieten transport per schip uit de haven van Oudeschild. De opbrengst had nog beduidend ho ger kunnen uitvallen, als de allereer ste bietenoogst niet was tegengevallen. Sommige agrariërs wisten niet meer dan slechts 35 ton netto (d.w.z. ontdaan van lof, tarra en grond) van het land te halen. Wegens het droge voorjaar, waardoor een aantal percelen later werd overge- zaaid, waren die bieten onvoldoende gegroeid. Het suikergehalte daarente gen was wel al op peil. De zogehe ten „vroegleveringspremie" van de Nederlandse Suiker Unie compen seerde wel wat voor de desbetreffen de boeren, maar niet genoeg. De latere oogsten waren voortreffe lijk, maar dat kon niet verhinderen dat de gemiddelde opbrengst per hectare achterbleef bij het landelijk gemiddelde. Gevraagd naar een ver klaring voor de goede oogst, zegt landbouwvoorlichter Jan Koolhof: „Zon, zon en nog eens zon. De groei- omstandigheden waren dit jaar opti- else artsen willen dat de gemeente een onderzoek instelt ir de gang van zaken bij een recent nachtelijk transport van ernstig zieke naar Den Helder. Als gevolg van misverstanden kennelijke manco's in de organisatie of de uitvoering duurde in de nacht van maandag op dinsdag j.l. meer dan twee uur irdat een 72-jarige, in shocktoestand verkerende vrouw in het tenhuis was. mdagavond om 11.30 uur werd ter R. Coutinho geroepen bij de iw die aan een maagbloeding en in zodanige toestand verkeer- lat onmiddellijk vervoer naar het snhuis noodzakelijk was. Van een a boot kon geen gebruik worden taakt, omdat de „Molengat" op moment een reparatie onderging, riag was nl. een storing in het turingssysteem aan de dag getre- en deze zou in de nacht van mdag op dinsdag in samenwer- met een expert van Siemens den verholpen. Zoals gebruikelijk argelijke gevallen stelde Teso tij de alarmcentrale van Den Helder de hoogte, zodat die ervoor kon en dat helikoptervervoer paraat staan voor eventueel spoed- nd zieken- of gewondentransport. Misverstand tinho belde dus (om 23.45 uur) larmcentrale en vroeg om een :opter. Dat zou in orde komen. 24.00 uur kreeg Coutinho een igenstelling tot veel andere zaken tover wij ons op dit eiland plegen te maken, is snel en hoogwaar transport van ernstig zieken en '0nden naar het ziekenhuis in Den Ier écht belangrijk. Over het alge- tn hebben we daarover niet te en. Als regel ligt een gewonde len een uur in het ziekenhuis, ook achts, dank zij een systeem dat i altijd perfect functioneert. Best feit om trots op te zijn, in meni- jiote stad gaat het niet sneller en niet beter. Als er dan toch iets hopt is er terecht reden om aan lel te trekken, zodat herhaling dt voorkomen. De gang van za- bij het vertraagde transport van in dag op dinsdag heeft een op- lelijk punt aan het licht gebracht: hxe/se arts en de marinearts Hen in overleg beoordelen of een iopter nodig is, dan wel met een pboot kan worden volstaan, mm eigenlijk? Omdat het wat eft snelheid niet uitmaakt zou bij 'baat moeten vast staan dat een tpboof wordt gebruikt, maar dan een exemplaar dat voorzien is beuren van de vereiste breedte nentuele andere faciliteiten voor onden- of ziekentransport. Tech- b en financieel moet het mogelijk om de bestaande boten daarvoor tbikt te maken. In vergelijking de helikopter zijn aan boot- sport nogal wat voordelen ver ben. Het is een stuk ruimer en delijker, zodat de patient behoor- door de (eigen) arts behandeld worden. Het grootste voordeel is ter dat ook de naaste familieleden kunnenwat in een helikopter it niet mag, maar toch heel be- tijk is, vooral als het slachtoffer "ensgevaar verkeert, vergelijking met de andere Wad- èlanden, waarvoor wel altijd een topter beschikbaar is, gaat niet De afstanden tot de wal zijn veel er zodat een helikopter daar wel sneller is en dus moet worden '•ozen boven een boot. om: laat die helikopter maar zit- tenzij er sprake is van ijsgang of fere omstandigheden waardoor boot niet kan varen. Het bedrag daarmee wordt bespaard kan 'den besteed aan aanpassingen de sleepboten of het beschikbaar den van boten die zonder meer -bikt zijn voor deze vredestaak, zou de gemeente zich sterk kunnen maken. telefoontje van een officier van het marinevliegkamp Valkenburg die informeerde wat er eigenlijk aan de hand was. Hij verkeerde in de veron derstelling dat een redding moest worden uitgevoerd en wilde eerste wel eens weten wie Coutinho was, waar hij zich bevond, waar de patiënt moest worden heengebracht, etc. Hij bleek dus in het geheel niet op de hoogte te zijn van de transportrege ling. Nadat de arts het nodige duide lijk had gemaakt werd toegezegd dat de helikopter zou komen. Zover was het echter nog lang niet, want om half een 's nachts vernam Coutinho van de alarmcentrale dat het veel beter was een sleepboot te sturen. Dat zou vlugger gaan dan een helikopter. De arts nam daar ge noegen mee, maar kreeg vervolgens van ambulancechauffeur Ben Jas de waarschuwing dat die marinesleep boot wel eens volkomen ongeschikt zou kunnen zijn voor het vervoer van een op een brancard liggende vrouw. Een jaar of vijf geleden was dat in een soortgelijke situatie gebleken. Een man werd toen op het bovendek van de boot in de openlucht vervoerd omdat de brancard niet naar binnen kon, een incident dat destijds veel stof deed opwaaien. Geen zorg Coutinho gaf van zijn ongerustheid blijk jegens de alarmcentrale, die hem doorverwees naar de marine in Den Helder. Daar wuifde men de bezwa ren echter weg. Meegedeeld werd dat de marine inmiddels over nieuwe boten beschikt die heel goed voor zieken- en gewondentransport kun nen worden gebruikt. Dat er inmiddels met de communica tie wat mis was gegaan bleek uit een direct daarop binnenkomend tele foontje van marinevliegkamp De Kooij. Het was de marinearts die op het punt stond in de helikopter te stappen en van zijn Texelse collega wat wilde weten over de patiënt. Coutinho zei dat er een boot zou ko men inplaats van een helikopter, waarna de marinearts naar de haven ging om aan boord te gaan van de daar gereed liggende sleepboot. De ambulance met de zieke vrouw, haar echtgenoot, een verpleegster en de bij Coutinho werkzame arts assistent J. Koper, reed intussen naar de veerhaven, waar even later de sleepboot aankwam. Tot ergernis van alle betrokkenen bleek deze nieuwe boot ook ongeschikt te zijn voor zie kentransport. De deuren waren te smal voor de brancard. Door de mari nemensen aan boord werd nog geop perd om de zieke in de openlucht op het achterdek of in een der gang boorden te leggen. De toestand van de vrouw was er intussen niet beter op geworden, zodat men het er snel over eens was dat dit onverantwoord zou zijn, mede met het oog op de temperatuur van slechts drie graden boven nul. Er werd alsnog om een helikopter gevraagd. Die kwam na vijftig minuten. Dat het toestel op het opstelterrein van de veerhaven landde inplaats van op het daarvoor aangewezen vliegveld Texel, werd on der de gegeven omstandigheden voor lief genomen. Op het vliegveld Texel was trouwens helemaal geen reke ning gehouden met de eventuele komst van een helikopter in de nacht, want de ambulancedienst die er altijd voor zorgt dat het vliegveld een seintje krijgt, had van de alarm centrale niet gehoord dat de boot niet kon varen en wist dus van niets. Ook de gemeente was in tegenstel ling tot het gebruik, niet door de alarmcentrale op de hoogte gesteld van het uitvallen van de boot. Verontrust De Texelse artsen zijn door deze gang van zaken zeer verontrust en hebben zich direct mondeling en vervolgens schriftelijk tot het gemeentebestuur gewend, als zijnde de instantie die verantwoordelijkheid draagt voor het welzijn van de bevolking. „Zoiets mag nooit weer gebeuren", zegt dok ter A. Waverijn, voorzitter van de ver eniging van Texelse artsen. „Dergelijke vertragingen kunnen men senlevens kosten. We willen vóór 1 januari zwart op wit hebben welke afspraken gelden bij spoedeisend zieken-en gewondenvervoer in de nacht, ook onder bijzondere omstan digheden zoals in de nacht van maandag op dinsdag". Teso Ongetwijfeld zal menigeen zich afvra- Lees verder pagina 5 Een 31-jarige automobilist uit Ooster end raakte gisteren op de Genteweg verblind door de laagstaande zon en reed tegen een VW bestelbus. Deze werd bestuurd door een 18-jarige scholier uit Den Helder. De Renault van de Oosterender raakte zo zwaar beschadigd dat er een takelwagen aan te pas moest komen. De VW-bus liep weinig schade op. Ambulance alleen op het autodek van de Molengat" tijdens een nachtelijk ziekentransport. Vorig jaar voer 44 keer een extra boot en in bijna al le gevallen lag de patiënt binnen een uur na het alarm in het ziekenhuis. Als de boot niet kan varen, gaat het wel eens minder snel. zo bleek de ze week. Deze week werden in Oudeschild de laatste bieten gestort om per schip naar de fabriek in Puttershoek te worden afgevoerd. (Foto: Dirk Kuiter maal. Er zijn boeren op Texel die zelfs een bruto opbrengst van 90 ton per hectare wisten te behalen. Als je daar dan tien tot vijftien procent af trekt voor grond, koptarra en blad massa, kom je aan prachtige netto resultaten." Winbaarheid goed Koolhof zegt verheugd dat de Texelse bieten in aanzien stijgen. „Vroeger werd gezegd dat de bieten van het eiland niet zo best waren, maar te genwoordig kijkt men er anders te genaan. Texel heeft kwalitatief goede bieten, zo wordt nu gesteld." Met name de zeer goede „winbaar heid" van de Texelse bieten is een belangrijk kenmerk. Winbaarheid is het percentage suiker dat door de fa briek daadwerkelijk uit de biet wordt gehaald. Van de Texelse bieten kan bijna alle suiker worden benut voor suikerproduktie. Dit is sterk te danken aan het feit dat de Texelse gronden van nature niet rijk zijn aan minera len. Op deze minder rijke grond kun nen de bieten beter afrijpen. 34 afvaarten In totaal werd 35.500 ton (inclusief tarra en grond) bieten van Texel ver- Het college van B en W streeft er naar om voor het eind van het jaar nog twee woningen voor opvang van asielzoekers op Texel gereed te heb ben. Er zijn al twee in gebruik. Het ministerie van WVC heeft alle gemeenten van Nederland die asiel zoekers opvangen gevraagd om de toegezegde opvangplaatsen in te richten en zelfs uit te breiden. De stroom van asielzoekers naar Neder land is ongekend hoog. Al in 1988 heeft gemeente Texel toe gezegd dat maximaal 36 plaatsen, verdeeld over 9 woningen, beschik baar kunnen worden gesteld. Men is echter afhankelijk van het aanbod van leegkomende woningen. Dit valt tegen. In de Lieuwstraat zijn al twee wonin gen voor asielzoekers vlakbij elkaar en men wil er daar niet nóg een rea liseren. De woningen aan de Noord wester, de Vaargeul en de Golfslag hebben een te hoge huur. Alle andere huurwoningen in Den Burg met mini maal drie slaapkamers zijn wel ge schikt. scheept naar de suikerfabrieken in Puttershoek (Zuidholland). In de pe riode 13 september-6 december von den in totaal 34 afvaarten plaats, gemiddeld bijna drie per week. De vracht schommelde tussen de 800 en 1380 ton. Alle op Texel gerooide bieten werden per schip afgevoerd. Het transport naar Puttershoek neemt 20 24 uur varen in beslag. Het vervoer op Texel tussen het land en de haven gaat per vrachtwagen. Transportbedrijf Rien Bakker uit Ou deschild zette de afgelopen maanden vier vrachtwagens in (waarvan één van collega-transporteur Leen Eel- man). Vrijwel dagelijks vond het bie- tenvervoer plaats. Ron Blankenvoort die gedurende de bietencampagne route-controleur is voor de Nederlandse Suiker Unie en kantoor houdt in Oudeschild, blikt te vreden terug. „Het was een goede herfst. We hebben niet teveel regen gehad, zodat de bieten vlot van het land konden, net als vorig jaar overi gens." Monsters Van elke tien ton bieten nam Blan kenvoort monsters en die gaven gun stige resultaten. „Het suikergehalte is verreweg het beste van Nederland", stelt Blankenvoort vast. „Normaal zit het gehalte op Texel achterin de 16, maar nu is het zelfs 17,2 procent. Le ken vragen zich misschien af wat die paar tiende procent uitmaken, maar op een ton bieten scheelt dat gauw veel qua prijs." Uitgegaan wordt van 16 procent als basis. Voor elke procent suiker extra ontvangen de producenten 79,-. Som mige monsters toonden een suikerge halte van zelfs 20 procent, zodat de desbetreffende boeren 736,- extra ontvangen per ton bieten. Het nadeel van een hoog suikergehalte is echter dat ook het quotum sneller volraakt. De suiker die méér wordt geprodu ceerd, wordt als zogeheten „C- suiker" op de wereldmarkt aangebo den. Hiervoor worden de laagste prij zen betaald; vorig jaar 750,- per ton. De beste kwaliteit suiker („A-suiker") leverde vorig jaar 7125,- per ton op, Deze prijzen zullen ditmaal in elk ge val niet hoger zijn. Gezien voorstellen van de EG zijn in de nabije toekomst prijsdalingen te verwachten. Zaterdag 9 december van 10.00 tot 16.00 uur Zondag 10 december van 12.00 tot 17.00 uur (Zie adv. elders in dit blad)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1989 | | pagina 1