Cjroen c2wartsJexeU in het hart-, Veilig terug op Texel et 'n brok in de keel Roemeens dagboek 15000 Bedankwoord van de burgemeester Verslag en foto's: Frans Hopman tangeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon 02220-12741, na 18 00 uur 14881 Telefax 02220 - 14111 Redactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-12741. Bl luiten werktijd deze week tot en met dinsdag a s. argreet Berndsen, Wilhelminalaan 58, Den Burg, telefoon 02220-14896 DINSDAG 16 JANUARI 1990 PGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.448 oor advertenties, abonnementen, etc. Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs f41,40 per half jaar; Los f1,10 Uitladen van de eerste pakketten in Agnita. In het plaatselijke ziekenhuis bezorgt burgemeester llie Nistor het eerste Texelse pakket. ginnen we écht te glibberen. Omleg gen is voor Jan geen probleem. Bovendien steken achterop rijdende Roemeense collega-chauffeurs de helpende hand toe. De beloning bestaat uit pennen en panty's uit ons voorraadje in de cabine. Hierop geven de Roemenen een „toegift"; ze gra- volking te brengen. Luyendijk stelt onze verzoekjes in die richting gedu rende de afgelopen dagen, als een afspraak met ons te hebben be schouwd. De bekende bobo uitdrukking „we nemen het mee" heeft in ons geval dus tot resultaat geleid! Onze volgeladen vrachtwagen ver vangt liefst vier andere vrachtwa gens, die in een andere groep worden geplaatst. De vier vrachtwa gens van onze groep vervoeren nu samen 10.000 pakketten. Langs de route zwaaien weer talloze Roeme nen ons toe. Het is met zo dat mas sa's mensen ons toejuichen, la de Elfstedentocht, maar er lopen men sen speciaal voor ons uit en vrijwel iedereen die op straat is, groet ons. In elk dorpje dat we doorkruisen zien we mensen uit de huizen komen, van jong tot oud, meestal het V-teken Graag hadden we in deze krant willen vermelden hoe het met de verdeling van de pakketten in Agnita en omgeving is afge lopen. Helaas slaagden we er niet in om de heer H.J. Hen driks van het Rode Kruis, die ter plaatse met het toezicht was belast, te pakken te krij gen. Gisteren bevond hij zich ergens onderweg van Roeme nië naar Nederland en was niet bereikbaar. Naast 12323 kunt u TAXI SMIDT bereiken op heen, over een slecht geasfalteerde, i/zelige weg door een besneeuwd berglandschap. Zo koud als voorspeld is het er overigens niet. Een paar nachten tevoren was het in Agnita in derdaad min 30 graden Celsius, maar de afgelopen nacht was het ongeveer min 15. Overdag vriest een graad of zeven. Met een gangetje van dertig kilome ter per uur kruipen we voort. Inclu sief sneeuwkettingen leggen hebben we twee uur en drie kwartier nodig om de zestig kilometer naar Agnita te overbruggen. Lang lijkt het alsof we het zonder sneeuwkettingen zullen halen, maar op de laatste helling vóór het dal waarin Agnita ligt, be- Lieve vrienden. Het stadscomi- té van het Front der Nationale Redding dankt uit naam van de gehele bevolking van Agnita het Nederlandse volk, de men sen van het Rode Kruis en de chauffeurs voor de humanitaire hulp die zij ons hebben gege ven. Deze buitengewone hul pactie slaat een brug voor verdere vriendschapsbetrekkin gen op meerdere gebieden voor beide volken. Wij verwachten u ook in de toekomst als toe risten in ons land, in onze stad, zodat u van de Roemeense gastvrijheid kan genieten en de schoonheid van ons land leert kennen. De voorzitter van het stadsco- mité van het Front der Nationa le Redding Agnita, ing. llie Nistor. makend met de vingers in de lucht. Een mollige vrouw met vuurrode wangen steekt juichend twee handen omhoog en lacht van oor tot oor. Een klein vrouwtje met een grote takken bos op haar gebochelde rug vindt de kracht om haar arm groetend op te steken. Het al even kromme manne tje dat achter haar loopt, doet het zelfde. Mensen met paard en wagen Izien we veelvuldig, doorgaans gela den met takken, houtblokken of steenkool) steken de hand op bij het passeren en tegemoetkomende auto mobilisten knipperen met de lichten. Eén chauffeur presteert het met bei de handen het stuur los te laten en ons juichend voorbij te rijden. Via TC3 bent u inmiddels ingelicht over de ontvangst in Agnita. Eerst koffie in het gemeentehuis, later een drie gangen-diner in een hotel. De Texelse pakketten worden gelost in de gymzaal bij één van de drie scho len die Agnita rijk is. Ofschoon de pakketten op pallets staan, gebeurt het lossen met de hand. Een team geselecteerde vrijwilligers verricht het karwei als een goed geoliede machi ne. Jan en ik mógen slechts toekij ken: de Agnitanen beschouwen ons als hun eregasten en knappen daar om het vuile werk op Een fluitje van een cent dus, dat los sen. Fijn al die hulp, maar anderzijds geeft het een beetje 'n leeg gevoel. Van het ene op het andere moment geven we al die door de Texelaars bij eengebrachte spullen uit handen. Ook resteert een onbevredigend ge voel. We zouden zo graag pakketten aan de mensen zélf overhandigen, ook al hebben we begrip voor het feit dat je de vrachtwagen niet mid den op straat kunt uitladen omdat dan een chaotische stormloop ont staat. Aan tafel, tijdens het diner, doen we een voorstel: laten we naar Lees verder pagina 6 ven met twee schoppen zand weg uit de bevroren berm en strooien het over het wegdek voor de truck. Min der enthousiast zijn ze over onze plaats van bestemming. Gaan jullie die spullen aan de zigeuners geven? Zwijnen zijn het, die verdienen zoiets niet" Ons mini-konvooi telt nog drie andere vrachtwagens met hulpgoederen, auto's van de ANWB en het Rode Kruis Imet onder anderen een Roe meense tolk -Angela uit Sibiu- aan boord) en de kolossale takelwagen Itilt 70 ton) van mafkeesPiet Catsburg. Wij vormen samen groep 1 Ivan de zeven in totaal), zo werd ons 's morgens op het plein in Sibiu door Rob Luyendijk medegedeeld. Die liet zich daarbij ontvallen dat de planning speciaal voor Texel was aangepast. Als we hem er later naar vragen, zegt Luyendijk dat inderdaad rekening is gehouden met de wens van Texel om een waardig slot voor de eigen actie te verkrijgen. Losplaats 1, Agni ta, zou de gelegenheid bieden de pakketten zo dicht mogelijk bij de be- maar, daar zijn de wegen te slecht voor. Toch verdwijnt aan het eind van de middag de misselijkheid. Helaas komt er een zwaar gevoel in het hoofd voor in de plaats. Balen: ik heb hopelijk toch geen griep Overal langs de route steken mensen in euforie de handen in de lucht. Als of wij het land hebben bevrijd.... In een steeds witter wordende wereld naderen we Sibiu. In het donker rij den we de stad binnen. Over het bakkie klinkt een verrassende mede deling: Jullie krijgen een overnach ting in een hotel." Dat moet voor onze veiligheid. Niet zozeer omdat men bang is dat er geschoten wordt, maar om overzicht te kunnen houden op het plein waar de vrachtauto's zijn neergezet. Met een suf gezicht volg ik vanuit de slaapcabine de binnenkomst. Het is een heel spektakel, die hele stoet toeterende vrachtauto's met zwaai lichten. ILater hoor ik dat bang waren geworden van deze onaangekondigde invasie; voor hetzelfde geld waren wij gestuurd door de communisten om de orde weer te handhaven). Het plein waarop we parkeren is leeg; zorgvuldig afgegrendeld door het le ger Igeen tanks, alleen jonge solda ten). 1 Drie hotels. Wij arriveren met de laatsten en moeten daarom naar het meest afgelegen hotel („Pare"). In avondlijk Sibiu raken we de weg een beetje kwijt, we komen in een buurt waar de straten verlaten zijn. Best wel een beetje benauwend. Een sol daat wijst ons de goede weg. Wie zich had verheugd op een lekker warm bad, komt bedrogen uit. In plaats daarvan een ijskoude douche die door Jan met stevige tegenzin wordt genomen. Hij frist zich op voor het diner in een hotel dichtbij het plein, aangeboden door het stads bestuur. Ik verkies een lange nach trust, in de hoop er morgen weer volop tegenaan te kunnen gaan. Een Rode Kruis-medewerkster komt nog om een hoekje kijken, de schat. Tijdens het diner werd een briefing gehouden, vertelt Jan later die avond. Konvooi-leider Rob Luyendijk deelde daar teleurgesteld mee dat het Rode Kruis weliswaar zeven losplaatsen had aangewezen, maar verder niets had geregeld. De chauf feurs gaven toestemming tot een machtsmiddel: als er niet alsnog méér details zouden worden geregeld voor woensdagochtend, zullen alle pakketten op één grote hoop op het plein worden gedeponeerd.... 6e dag: Woensdag 10 januari ,,D-day" Gelukkig ben ik weer redelijk her steld. Onze reis door Roemenië is een ware triomftocht, maar deze dag, met het bezoek aan Agnita, zal alles overtreffen. Neem alleen al de reis er- In de vorige Texelse Courant en in TC3 heeft u in het kort over de geslaagde bezorging van de Texelse pakketten in Roemenië kunnen lezen. Het artikel in TC3 moest helaas worden ingekort, waardoor o.a. niet tot uiting kwam dat een paar pakketten alsnog bij de mensen zèif zijn bezorgd. De burgemeester van het plaatsje Agnita was zo vriendelijk het symbolische eerste pakket te bezorgen bij het plaatselijke ziekenhuis, een bezoek dat diepe indruk maakte op de aan wezigen. De terugreis van de Texelse truck met chauffeur Jan van Maldegem en Texelse Courant-verslaggever Frans Hopman verliep voorspoedig. Zondagmiddag arriveerden ze op Texel, boordevol verhalen en met vele fotorolletjes. In deze krant vervolgt Frans zijn reisverslag Iwaarvan deel 7 een week ge leden in Hongarije eindigde). 5e dag: Dinsdag 9 januari. Szeged 140 km van de Hon gaars/Roemeense grens) was de plaats van overnachting, dus niet Ma- kó, zoals ik de vorige keer schreef. Het tankeq van gasolie in de eerstge noemde stad nam zóveel tijd in beslag dat we het hele konvooi daar - maar parkeerden. Op een brede laan, voor o.a. een universiteit, een atle- tiekstadion en een ziekenhuis nota bene. Vanochtend vroeg gebruik ge maakt van het toilet daar. Dat was wel nodig na die zware kost van gis- teravondboerenkool met worst, ver zorgd door het mobiele icateringbedrijf uit Assen dat bij ieder een veel respect afdwingt. Nog even over het faxen van mijn ko pij gisteravond. In een motel voorbij I het tankstation maakte ik probleem loos contact met Texel via de tele foon. De draagfax werd aan de hoorn bevestigd en drie kwartier later wa ren alle blaadjes helder leesbaar over geseind. Oh, wonder der techniek. De receptioniste gaf in vloeiend En gels haar mening over de situatie in !het Oostblok: „Gorbi moet opschie ten. Hij moet eindelijk zeggen wat hij van plan is. Al vier jaar praat hij, imaar hij zegt niets nieuws. Veertig jaar communisme hebben Hongarije geen welvaart gebracht en nu gaat het alleen maar slechter. Vanaf van daag gaan de prijzen van alle le vensmiddelen met tientallen procenten omhoog, maar ik krijg geen forint méér salaris. De mensen \zullen ontevreden en ongeduldig wor den." Dinsdagochtend - briefing. Rob „NOB" Luyendijk heeft geen stem meer, dus neemt zijn rechterhand Ron Veldhoven het over. Hij vertelt dat het konvooi in twee groepen wordt gesplitst. De DAF-trucks van De Rooy en nog enkele andere vrachtwagens zullen met 35.000 pakketten naar een losplaats gaan die het dichtst bij de grens is gele gen. Er klinkt een goedkeurend ge mompel. De anderen zijn blij dat ze zijn verlost van de impopulaire show man De Rooy, die voortdurend met een televisiecamera in de nabijheid i izijn eigen plan trekt. De andere groep Iwaartoe wij dus behoren) gaat naar de stad Sibiu, waar zeven losplaatsen zijn gepland. Volgens de laatste berichten zijn de wegen sneeuwvrij, al zal het lastig rijden zijn. De mededeling dat de ca teringwagen met een warme hap vooruit rijdt, wordt met gejuich be groet. Gewaarschuwd wordt om in Sibiu in groepjes over straat te gaan, „want we hebben niets aan vracht wagens zonder chauffeurs". Aan de grens. Zoals ons was mede gedeeld duurt de grensafhandeling ij circa twee uur. Als we de slagboom zijn gepasseerd rijden we honderd meter Roemenië in en zetten de auto stil om te wachten op de rest van het konvooi. De motor is nog niet af gezet of we worden bestormd door een vijftal jochies, armoedig gekleed, ongewassen handen en gezichten. Ze bedelen om lekkernijen; ik pak een banaan en repen en deel ze uit. De etenswaren verdwijnen direct in plastic tasjes, nota bene met Neder landse opdruk. De kinderen vragen om méér. Ik profiteer van de situatie en schiet een paar foto's. Gewillig maken de jochies het V-teken. Het zal ze niet helpen: ze zijn er alleen maar op uit om op een handige ma nier snoepgoed te versieren. Ik be waar mijn repen liever voor later. Dankzij de omvang van ons konvooi zal de buit van de jochies vandaag evengoed aanzienlijk zijn. Jan probeert of het ijs houwes is. Hij houdt het droog. In de verte schaat sen mensen. Wel eens over de nek gegaan in het niemandsland tussen Hongarije en RoemeniëMij overkomt het. De mis selijkheid blijkt niet te stoppen en de oorzaak is niet boerenkool. In onge veer vijftig kilometer rijden over de hobbelige Roemeense wegen had ik al vijf keer met het hoofd uit het raam gehangen. En dan niet om het V-teken te maken, als u begrijpt wat ik bedoel. Lullig voor al die zwaaien de mensen op dat kruispunt in de stad Arad, maar het moest nu een maal. Iemand van de konvooi organisatie komt me een zakje met een poeder brengen dat ik in water moet oplossen. Ik stap over in een andere vrachtwagen, waarin ik wat beter zou kunnen liggen. Vergeet het

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 1