„Kabelkrant" vanaf april op Texelse t.v. Tot 1995 zeker geen verharde landingsbaan Volgens onderzoek veel te duur Zandsuppletie Hissen dijk en duinenrij Hij, die geen vragen stelt Sovjet-ambassadeur nu per helikopter Lichte schade Auto's vernield "Passende Abraham Snelheidscontrole Witsnuitdolfijn in Harderwijk overleden ^OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.456 SIEGFRIED EGMUNflIS te bewerkstelligen, uiteraard in de kaart. Mocht Dral Kabel inderdaad in deze opzet slagen, dan opent dat de deuren naar lokale televisie. „Het contract voorziet hierin", aldus Drij ver. Of bij een dergelijk hoog aanslui tingspercentage het kabelnet ook over de rest van Texel wordt uitge worpen, valt nog te bezien. Dat hangt af van de kosten die met de aanleg zijn gemoeid en hoeveel men sen in de buitendorpen kabeltelevisie willen. Blokken Nieuws en reclame zullen in de Texel se kabelkrant als één „blok" worden gebracht. Afhankelijk van de hoeveel heid berichten en advertenties en de afdraaisnelheid, zal een blok ongeveer 15 tot 20 minuten in beslag nemen. Een bericht of advertentie komt dus drie tot vier keer per uur in beeld. Pe ter Dral zegt te streven naar een ac tueel medium; de berichten zullen dagelijks enkele malen worden ver verst. Het beoogde aantal redactiepa gina's is 25 30, waar tegenover 15 20 advertentiepagina's staan. Naast Texels nieuws wordt gedacht aan het opzetten van diverse rubrie ken, zoals een (gratis) felicitatiepagi na, het weerbericht en kooktips. Gekozen is voor een vrij grote letter, dezelfde waarmee de kabelkrant in Weert groot succes heeft geboekt. Verder is het mogelijk om de beelden in full colour in te vullen, zodat bij voorbeeld gekleurde advertenties mo gelijk zijn. De lay-out is eveneens in eigen beheer. De als redacteur in dienst genomen freelance-journalist Edo Kooiman (24) bemoeit zich uitsluitend met de nieuwsgaring- en verwerking. Dral's Edo Kooiman llinks) en Peter Dral gaan samen de eerste Texelse kabelkrant opzetten. pas aangetrokken medewerker Ar- noud de Weijer gaat de advertentie acquisitie doen. Adverteren gaat f35,- per pagina per dag kosten, ter wijl op contractbasis kortingen tot 20 procent mogelijk zijn. Proefdraaien De adverteerders zullen de kosten van de krant moeten dekken. Volgens Dral is een sluitende exploitatie mo gelijk als de kabelkrant gemiddeld da gelijks acht tot tien advertententies telt. De werving start pas half april, nadat de kabelkrant eerst twee we ken heeft proefgedraaid. Men krijgt dan de tijd om kinderziekten te over winnen en aan het nieuwtje te wen nen. Kabelabonnees hoeven niets ex- Een verharde landingsbaan zal de eerstkomende jaren zeer zeker niet worden aangelegd op het vliegveld Texel. Pas na 1995, als de huidige grasbaan aan renovatie toe is, zal de vraag of de landingsbaan al dan niet moet worden verhard, opnieuw aan de orde komen. De Raad van Bestuur van de NV Luchtvaartterrein Texel heeft dit standpunt ingenomen naar aanleiding van een door een on afhankelijk bureau verricht onder zoek. Uit het onderzoek kwam naar voren dat baanverharding momenteel veel te duur is: de investering van tenminste f 3 miljoen zal niet kunnen worden terugverdiend. Het plan voor een verharde landings baan is dus op de lange baan ge schoven. Baanverharding was één van de wensen die zijn genoemd in tra's te betalen voor de komst van de kabelkrant; het nieuws wordt hen gratis aangeboden. Op welk kanaal dat gebeurt, is nog niet bekend. Burgemeester A. Schipper heeft tijdens zijn toespraak ter gelegenheid van de officiële opening van het onderkomen van Staatsbosbeheer aandacht voor de voortschrijdende kustafslag gevraagd. „Langs deze weg vraag ik Staatsbos beheer en zo het ministerie van landbouw, natuurbeheer en vis serij, alles in het werk te stel len, dat aan het eind van deze maand, de tweede kamer der staten generaal zal besluiten de nodige gelden beschikbaar te stellen voor de zandsuppletie in het noorden van het eiland." het beleidsplan voor het vliegveld. Di rect na de eerste publiciteit werd vooral deze wens onderwerp van he vige discussie. Tegenstanders vrees den een grote toename van zware vliegtuigen, toestellen die niet op de huidige onverharde baan mogen lan den, indien de baan zou worden ver hard. Op dit „hete hangijzer" heeft het in de arm genomen onderzoeks bureau zich speciaal gericht. De con clusie van het onderzoek is duidelijk: „de vereiste investeringen voor baan verharding zijn nooit bedrijfsecono misch te verantwoorden". Volgens de onderzoekers is het een probleem dat zich bij de ontwikkeling van luchthavens altijd voordoet. „Wordt de exploitatierekening belast met de financierings- en afschrij vingskosten van baanverharding, dan blijkt telkens weer dat deze lasten niet opwegen tegen meer opbrengsten uit vliegbewegingen." Het aanleggen van verharde banen moet dan ook in breder verband wor den gezien: er zijn dan macro- economische of regionaal- economische redenen voor. „Baanver harding wordt primair gezien als een infrastructurele voorziening." Vandaar dat de financiering altijd gro tendeels „a fonds perdu" plaatsvindt. Dit houdt in dat buiten de NV die de luchthaven exploiteert, naar geldmid delen moet worden gezocht. Te weinig In het geval van Texel Airport wordt er vanuit gegaan dat de minstens f 3 miljoen kostende baanverharding 5 tot 10 procent méér vliegbewegingen zal opleveren. Dat is te weinig om baanverharding nu te rechtvaardigen. Na 1995 luidt het rekensommetje an ders. „Het is niet uitgesloten dat de afweging na 1995 anders zou komen te liggen", aldus de Raad van Bestuur. In de periode 1995-2000 moet het huidige onverharde terrein worden gerenoveerd, hetgeen een in vestering van ruim f1,5 miljoen zal vergen. De meer-investering (het geld dat nog extra nodig is voor het ver harden van de baan) bedraagt dan nog tenminste f1,5 miljoen. door Klaas Bonne Soms gaan mijn gedachten terug in de tijd En zie weer het spookbeeld van Assen En hoor dan nog helder het snau wend bevel Waartegen geen kruid leek gewassen Toch waren er veten die ondanks de straf Het veldgrijs nog durfden trotseren En zaten verstopt in een donkere schuur Opdat het getij eens zou keren Dan denk ik terug aan die Tesselse boer Die ons toen een schuilplaats ver schafte Terwijl toch de speurhond in 't grau we flanel Zo dicht bij zijn achterdeur blafte Dan zie ik hem weer met een mand op zijn rug In zijn dagelijkse gang naar de schapen Die hij dan vulde met het stoffige hooi Waaronder wij 's nachts moesten slapen Dan zag ik hem gaan over 't herfsti ge land Wat flauw door de zon werd be schenen En keek hem dan na door een kier in de deur Tot hij uit het zicht was verdwenen De schuur staat nog steeds op de zelfde plek En is nu door bomen omgeven Maar als ik er langs ga, denk ik nog aan hem Die nergens als held staat be schreven. Diplomaten van de Sovjet-Unie die de herdenking van de opstand der Georgiërs bijwo nen, hoeven niet meer met een politieboot vanuit Den Oe ver naar Texel te komen. Mi nister R. ter Beek van defensie heeft ambassadeur S.A. Chik- vaidze van de Sovjet-Unie aan geboden om voor de eerstvolgende herdenking, in april a.s., met een helikopter van de Koninklijke Marine van Den Haag naar Texel te reizen. De minister heeft dit besloten naar aanleiding van vragen van de Tweede Kamerleden Valk en Vos (beiden PvdA). Die stelden dat de Sovjet-ambassadeur, nu de ontspanning tussen Oost en West zich in hoog tempo voor tzet, best via Den Helder mag reizen. Tot dusver was het de ambassadeur en het ambassa depersoneel om reden van staatsveiligheid niet toegestaan via de normaal voor burgers toegestane route (met de veer boot Den Helder-Texel dus) naar Texel te gaan. Dat hield ver band met de marinehaven in de nabijheid van de Teso-fuik, een voor de „Russische vijand" verboden gebied. De twee ka merleden vroegen of de am bassadeur voortaan met een vaartuig van de Koninklijke Ma rine van Den Helder naar Texel kan worden gebracht. De mi nister is hen dus gedeeltelijk tegemoet gekomen. Het ant woord ambassadeur Chikvaidze was gisteren nog niet bekend. De Texelse burgemeester Schipper noemt het ministeriële besluit „een stap in de goede richting", maar naar zijn me ning gaat de minister niet ver genoeg. „Ik blijf van mening dat wij onze gasten gewoon via de boot moeten kunnen ontvangen." Schipper zei hier over contact te zullen opnemen met het ministerie van buiten landse zaken. DINSDAG 13 FEBRUARI 1990 Een 44-jarige inwoner van De Koog raakte vrijdagmiddag bij het inparke ren aan de Burgwal ter hoogte van het postkantoor in Den Burg een an dere auto. De schade viel mee. In de nacht van vrijdag op zaterdag heeft een onbekende over de auto van een 74-jarige man aan de Noord wester gelopen. De wagen vertoonde deuken en voetsporen. Zaterdagavond is de motorkap en het spatbord van de auto van een 47-jarige man van 't Horntje bekrast met een scherp voorwerp. De wagen stond op de Vismarkt. Ook de wagen van een inwoner van Heerenveen werd bekrast. Deze stond aan de Strijbosstraat in De Koog. T E X E LS E^COURANT advertenties, abonnementen, etc inqeveld 8. De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, Pttutnim BS? Joon 02220-12741. na 18.00 uur 14881 Telefax 02220 - 14111 7 1 1 J. J J. BanSties Amro Bank nr 46 99.17 636 jdactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 46, Den Burg, telefoon /t /Of I /J "V* IJ m t* 11^1 i/l fl 1^T Rabobank nr. 36 25.01 742: N.M.B. nr. 67.34.60.398 2220-12741 IT n r/l U/U LLT C r O Hl rJvl Ft/Hl LVerschijnt dinsdags en vrijdag». „ten werktijd deze week tot en met dinsdag a.s. 4^. M Abonnementsprijs 741,40 per half jaar; Los 71,10 ssa de Graaff, Pater Witteplein 3, Den Burg, telefoon 02220-15639 XS >er 1 april krijgt Texel een nieuw fenomeen op de beeldbuis: de kabelkrant", ledereen die op het kabelnet is aangesloten krijgt iet lokale nieuws dan via de televisie in huis. Kabeltex BV, de jxploitant van de Texelse t.v.-kabel, heeft hiertoe een overeen- jomst gesloten met reclame-ondernemer Peter Dral uit Den 5urg. Plaatsgenoot Edo Kooiman is aangetrokken als redacteur; lij is verantwoordelijk voor de nieuwsgaring. Met de komst van ie kabelkrant hoopt Kabeltex BV de tot dusver tegenvallende (elangstelling voor aansluiting op de kabel een impuls te geven. )e kabelkrant bestaat niet uit bewe- lende beelden (zoals het t.v.- ournaal). maar uit stilstaande eksten (zoals het nieuws voor do ren en slechthorenden). Plaatselijk lieuws vormt de hoofdmoot van de Texelse kabelkrant, die 24 uur per lag te zien zal zijn. Het is de bedoe- ing dat de teksten worden afgewis- ield met reclame. Voorlopig kunnen illeen inwoners van Den Burg van Ie nieuwe informatie-service ge- jruikmaken; van uitbreiding van het tabelnet naar andere dorpen is voor alsnog geen sprake. 'eter Dral (31) heeft voor deze nieu- rve activiteit een apart bedrijfje op- jestart: „Dral Kabel". Hij heeft met (abeltex BV, zoals bekend een geza- nenlijk initiatief van de ondernemers 3ert Jan Schoorl en Jaap Drijver, een akkoord bereikt over een contract net een basis van vijf jaar. Bijzonder- teid is de clausule dat het contract ia drie jaar kan worden opengebro- ten door Kabeltex, als Dral Kabel niet jan een speciale doelstelling heeft foldaan. Dral heeft namelijk gegaran- Jeerd dat over drie jaar een dek- cingspercentage van 90 procent zal tijn bereikt. Oftewel: in 1993 moet 90 procent van de t.v.-kijkers in Den 3urg op de kabel zijn aangesloten, l/lomenteel maakt 61 procent van de jotentiële kabelabonnees daadwerke- ijk van de Kabeltex-diensten gebruik [1350 aansluitingen op een bestand ran 2200). Promotie .ukt het Dral Kabel niet om de 90 irocent (bijna 2000 abonnees) te be- eiken na drie jaar, dan heeft Kabel- ex BV de mogelijkheid om de ivereenkomst te beëindigen. Finan- :iële sancties zullen niet worden ge- iroffen. Jaap Drijver van Kabeltex: ,0e opstelling van Dral getuigt van noed. In het contract is opgenomen fat Dral ons kabelnet voor een be- laald bedrag gaat promoten. Voor )ns was dat het belangrijkste motief >m met hem in zee te gaan." :r was nog één andere gegadigde: In de stormachtige nacht van zondag op maandag werd de jarige Pieter-Jan Stolk. tinds 1961 reserve-schipper van de KNZHRM- reddingsboot Siegfried Egmundis, verrast door 2ijn collega-redders. In zijn tuin op hoeve .Holland" werd een copie geplaatst van de reddingsboot Siegfried Egmundis. waarna de redder werd toegezongen en gefeliciteerd met tijn 50e verjaardag. uitgeverij Langeveld de Rooij uit Den Burg, waarmee ook enkele jaren geleden al eens werd onderhandeld over het opstarten van een Texelse kabelkrant. Die onderhandelingen lie pen toen op niets uit, met name om dat Kabeltex nog in een pril stadium verkeerde en niet goed wist welk be drag moest worden gevraagd voor het gebruik van de kabel, aldus Drij ver. Voor Kabeltex was een snelle start van de kabelkrant belangrijk. „Niet van levensbelang, maar uiter aard hebben wij er baat bij om het aantal aansluitingen zo snel mogelijk omhoog te krijgen." Veronique Dat aantal (de eerder genoemde 1350) is momenteel te laag in verge lijking met de ramingen. Volgens de begroting die Kabeltex bij de start van het project had gemaakt, zou het aansluitingspercentage nu tussen de 70 en 75 procent moeten liggen. Ge vraagd naar oorzaken verwijst Drijver naar het huidige kabel-pakket dat voor velen niet interessant genoeg is om een abonnement te nemen. Het niet doorgaan van aangekondigde commerciële stations als Europa TV en TV10 was voor Kabeltex een te leurstelling. Over de nabije toekomst kan men optimistischer zijn, nu Vero nique Joop van den Ende's sterren heeft weten binnen te halen en bin nenkort de BBC op de Texelse kabel te zien zal zijn. Deze ontwikkelingen spelen Dral's streven om 90 procent aansluitingen Op diverse plaatsen op het eiland is dinsdag een snelheidscontrole gehou den. Van de 180 automobilisten kre gen 47 een proces verbaal. In de Dorpsstraat van De Koog werd als hoogste snelheid 92 kilometer geno teerd en op het Schilderend 88. Op beide plaatsen is maximaal 50 toe gestaan. De witsnuitdolfijn die vrijdag 26 ja nuari op de zuidpunt van de Hors werd aangetroffen, is dinsdag 6 fe bruari overleden. Het dier heeft nadat het was aangespoeld, nog tien dagen geleefd. Ondanks de anti-biotica die de dolfijn onmiddellijk kreeg toege diend, is het dier vermoedelijk gestor ven aan longontsteking.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 1