Stoomschip met vee vergaan n de Eierlandse gronden ,Voldoende vlees voor De Cocksdorp" - VAN KLAAS UITGEEST „Werken met klei" weer van start Extra lezing Leerhuis over Russische joden Open Dag bij LBO Loos alarm Polygas IIJDAG 16 FEBRUARI 1990 TEXELSE COURANT PAGINA 7 Jedurende de laatste dagen van mei 1860 werd de scheepvaart oor onze kust geteisterd door slecht weer. Een aantal schepen |iel, op en rondom Texel, ten prooi aan dat stormgeweld. Op de veede juni deed burgemeester Keijser hiervan melding aan de lommissaris van de Koning in IMoord-Holland. Als eerste noem- Keijser de Zweedse schoener Semalia. die met een lading ha- er onderweg was van Stumstra naar Londen. Van dit schip Jierd de bemanning gered. SSSS3SSSSSSSSSSSSSSS3SSSSSSSS8SSSS3SSSSSSSSSSSSSSSSS gelukkiger waren de bemanningen in de Pruissische brik Grosherzogin uguste en de Hollandse schoener eltina. Beide schepen raakten in de ierlandse gronden en hun bemannin- en kwamen jammerlijk om. De men- }n van de Engelse kolenbrik impear, die achter De Koog strand- werden door de Terschellinger iodsboot in veiligheid gebracht, ip de 29ste vond de Zweedse brik es haar einde. Dit schip was met en lading rogge onderweg van tockholm naar Rotterdam en werd de Haaksgronden verbrijzeld. Over [et lot van de bemanning doet Keij- :r geen melding. Het vergaan van :t Engelse stoomschip Harburg in fe Eierlandse gronden op de 30ste mi zou voor de bevolking van De iocksdorp een onverwachte meeval- ir opleveren. Stoomschip De Harburg, een stoomschip voorzien 1 van hulpzeilen, werd in Hamburg be den. In het onderruim bevond zich Ie lading zink en diverse andere ukgoederen. Het tussendek was jevuld met koeien en schapen, waar- foor speciale schotten waren ge- ilaatst. Aan dek waren dezelfde loort schotten neergezet, waartussen rich de rest van de schapen bevond. Nadat er zeeklaar was gemaakt en illes zooals bij dergelijk vervoer van ichaapsvee en koevee met stoom schepen gebruikelijk is' in orde was, 'ertrok het schip op de 25ste mei. e bestemming van de lading, waar onder achtenveertig ossen en veer- ienhonderdzestig schapen, was onden. let eerste etmaal ging het kapitein Whittingham en de overige achttien ïemanningsleden volkomen naar hun in. De volgende middag reeds, rond •ier uur, peilden zij Terschelling op legen mijl van zich. Er waaide 'eene ;alme zuidzuidwesten wind bij ichoon en helder weder'. Om wat neer snelheid te maken werd beslo- en een aantal zeilen bij te zetten. In ie namiddag kwam echter snel ver- indering in het weer. De lucht viel lelemaal dicht, de wind ruimde naar iet westnoordwesten en nam snel in <racht toe. zware storm uit het noordwesten. Opnieuw beukte zware zeeën tegen het schip. Een grijsgroene watermas sa stortte zich op het dek waarbij ze alles wat op haar weg lag vernielde. Wanhopig constateerde de beman ning dat, behalve een gedeelte van de verschansing, de boot, het com- pashuis en het stuurrad, ook de schoorsteen was weggeslagen. Het verlies van deze schoorsteen zou de doodssteek voor het schip beteke nen. Het overkomende water stortte zich in het vrijgekomen gat. De stoomdruk viel meteen weg. De ma chinekamer en de kolenbunkers wer den overspoeld door het zeewater. Tijdens een zware bui waren inmid dels ook de zeilen uit hun lijken ge scheurd. In een poging om het schip nog enigszins bestuurbaar te houden werden een aantal nieuwe zeilen bij gezet. Op dat moment bevonden zij zich op 40 mijl ten oosten van Lo westoft. Pompen Een peiling op het ruim leerde dat daar veel water in stond. Snel begon de bemanning te pompen. Als resul taat hiervan kwamen, behalve wat water, kolen en zand naar boven. He vig geschrokken moest kapitein Whit- tingham constateren dat de schotten van de kolenbunkers het begeven hadden. Alsof de ellende nog niet voldoende was, begaf even later het tussendekschot het wéér. Al het vee viel naar één kant waardoor het schip op haar zijde bleef hangen. Zinkende Lamgeslagen dreef de Harburg rond, zwaar bestookt door het waterge weld. Rond twee uur in de ochtend van de 29ste mei was het water in de ruimen reeds tot twaalf voet gestegen. Vertwijfeld deed de be manning een poging om met balie's (emmers) het zeewater uit het ruim te verwijderen. Het peil bleef echter stijgen, de Harburg was zinkende. Om vier uur in die ochtend onwaarde de kapitein tot zijn grote ontsteltenis Texel op vijf mijl in het noordoosten. Gestrand Om vrij te blijven van de, met wit schuim overdekte banken, greep Whittingham zijn laatste reddingsmid del aan. In deze barre weersomstan- Teunis Mets de koper van het wrak. sangst verkerende schipbreukelingen de boot van de Noord en Zuidhol landse Reddingmaatschappij door de branding naderen. De twee stokers. James Scott en Robert Craig, spron gen in het water om hun redders te- gemoed te zwemmen. Beiden werden meteen door de woedende zee ge grepen en verdronken jammerlijk. Met veel moeite wist de reddingboot het inmiddels uit elkaar geslagen wrak te bereiken en de rest aan boord te ne men. Rondom het wrak dreven hon derden kadavers van de lading vee. Enkele koeien probeerden eveneens zwemmend een goed heenkomen te vinden. Na een terugtocht vol gevaar bereikte de reddingboot veilig het strand waar de gereddenen werden ontvangen door Hare Brittische Majesteits vice consul. In de war Op de eerste juni 1860 werd in De Lindeboom te Den Burg ten over staan van notaris Johannes Ludovi- cus Kikkert door de overlevenden bovengenoemde scheepsverklaring opgemaakt. Wegens het verloren gaan van alle papieren werd deze verklaring mondeling afgelegd, waar voor van allen, door de notaris de eed werd afgenomen. Als tolk trad makelaar Arnold Pieter Koorn uit Den Burg op. Logementhouder Maarten Kalis en Simon de Wijn waren als ge tuigen aanwezig. Misschien door de doorstane ontbe ringen werd door de kapitein een vreemde vermelding in één van de pasages gedaan. Toen de Harburg zich op veertig mijl oost van Lo westoft bevond en de machine het begaf sprak Whittingham over een noordwester storm. Vanaf die positie is het vrijwel onmogelijk dat het schip met dié windrichting in de Eier landse gronden is vervallen. Evenmin is het de aanwezigen opgevallen dat burgemeester Keijser als strandings datum de 30ste mei opgaf terwijl dit de 29ste is geweest. Plichtsgetrouw verklaarde de beman ning dat de ramp niet te wijten was aan enig verzuim. Ook de zeewaar digheid van het schip werd op geen enkele wijze in twijfel getrokken. Voor de stranding zagen zij geen an dere reden dan 'dat zij door het on klaar geraken van de machine en de hevige stormen en hooge zeeën met onweerstaanbaar geweld tegen de kust zijn geworpen'. Na het opmaken van deze scheeps verklaring zijn de arme drommels, door de ramp beroofd van al hun, zij het karige, bezittingen huiswaarts vertrokken. Jaren later werd er in en rondom De Cocksdorp nog gesproken over de overvloedige vleesmaaltijden welke na deze stranding genuttigd konden worden.... De cursus „werken met klei" van Nesrin During start donderdag 22 fe bruari. De cursus behandelt verschil lende technieken van handvormen, glazuur bereiden en het bouwen van en stoken met een eenvoudige hou toven. De cursus omvat 10 lessen, op donderdagmiddag van 13.30 tot 15.30 uur en vindt plaats in het ate lier van Pelgrim in Den Burg. Kosten inclusief materiaal: /Ï00,—Voor in lichtingen en opgave: Nesrin Duning, telefoon 18879. In verband met de recente ontwikke lingen rond de Russische joden, orga niseert het Leerhuis een extra avond over dit onderwerp. Op maandag 26 februari a.s. zal drs. Jitschak Moéd uit Amsterdam een inleiding houden over „De uittocht van de Russische loden". De heer Moëd doceert strate gisch manegement aan de Universi teit van Twente en is voorzitter van de Nederlandse Zionisten Bond Men hoeft geen vaste Leerhuisganger te zijn om de lezing bij te wonen; elke belangstellende is welkom, de entree is vrij. De lezing begint om 20.00 uur in het zaaltje bij de Doopsgezinde kerk in de Kogerstraat in Den Burg. Experts Zoals gewoonlijk werden na de stran ding een aantal deskundigen aange zocht. In dit geval werd gekozen voor oud-schipper Pieter Bikker uit Den Burg. Scheepsmakelaar Jan Zunder- dorp en kapitein der Stoomboot Texel Teunis Mets, beiden uit Oudeschild, completeerden het benodigde aantal te beëdigen experts. Genoemde drie heren begaven zich naar De Cocks dorp. Vandaar gingen zij met een vis- sersvlet naar het wrak van de Harburg en inspecteerden dit. Na terugkomst deelden de drie aan hun opdrachtgevers, waaronder de notaris, mee dat het wrak in drie stukken was gebroken en grotendeels onder water lag. Van de lading zink en stukgoederen was niets te ont dekken. Zó er nog iets van aanwezig was zat dit verzonken in het zand. Het advies van de experts was dan ook: bij een eventuele verkoop van het wrak dient de lading onder het zelfde kavelnummer onder de hamer gebracht te worden. Dit om een eventuele koper het uitzicht te bieden nog iets van de lading te kunnen bergen.... Verkoping In opdracht van kapitein Whittingham ging notaris Kikkert op 25 juni 1860 te De Cocksdorp over tot een veiling. Hierbij werd de notaris ter zijde gestaan door 'de Heeren Coninck Westenberg en Compagnie, Scheepsmakelaars te Texel'. Ter vei ling was aangemeld, een aantal zei len, drie zware en twee werpankers, twee zware onderkettingen, schoot- kettingen, landvasten, een boot en verder een partij gekapt lopend en staand touwwerk. Tevens werd aan geboden het wrak van de Harburg met daarin de machine, ongeveer 25 lasten zink en een hoeveelheid stuk goederen. Jan Rab kocht voor 75 cent een par tij touwwerk. David Buitenkant zag wel iets in een rad en kocht dit voor f2,50. Pieter Kalis nam voor 25 cent een kavel gemerkt 'rommel' mee Voor f52,- mocht Machiel de Waard zich de nieuwe eigenaar van een boot noemen. Jacob Bakker gaf die dag f 190,50 uit aan ankers en ket tingen. Het laatste en grootste kavel, het wrak en de daarin resterende la ding plus de machine, ging voor f1575,- naar.... jawel, Teunis Mets de expert. In totaal heeft de verkoop f2463,55 opgebracht. Na aftrek van gemaakte kosten bleef er voor kapitein Whit tingham f2162.93 over. Een schrale troost voor de man die behalve zijn schip ook nog twee mensen ver speelde in de Eierlandse gronden. Het Lager Beroeps Onderwijs in Den Burg houdt donderdag 22 februari een open dag. De openingstijden zijn van 9.30 tot 12.00 uur, van 13.15 tot 15.45 uur en van 19.00 tot 21.00 uur. Het ochtend- en middaggedeelte is reserveerd voor de leerlingen van de hoogste klassen van het basisonder wijs en hun begeleiders. Zij zijn hier voor uitgenodigd om op bepaalde tijden te komen. LBO-leerlingen uit de examenklassen zullen de bezoekers in kleine groepjes rondleiden. Het is de bedoeling dat er een goed beeld wordt gegeven van wat er in de diverse afdelingen van het LBO wordt gedaan, wat er van de toe komstige leerlingen wordt verwacht en welke mogelijkheden er zijn na het behalen van het diploma. Het avondprogramma is toegankelijk voor iedereen die eens wil zien wat het huidgige LBO te bieden heeft. Het accent zal liggen op de gebieden waarin het LBO zich onderscheidt van andere onderwijsvormen. De open dag speelt zich af in de Bur gemeester De Koninghal en de prak tijklokalen van de LTS. De brandweer rukte woensdagmor gen rond 9.00 uur uit voor een auto matische brandmelding bij Polygas aan de Veenselangweg. De melding bleek loos en werd veroorzaakt door een technische storing. digheden liet hij een topzeil op het bijna op haar zij liggende schip hij sen. Hiermee hoopte de kapitein als- nóg dieper water te kunnen bereiken. Deze maatregel kwam, jammer ge noeg, te laat. Terwijl de Harburg door zware grondzeeën werd overspoeld stootte zij hevig op het zand. De Ei erlandse gronden hadden een nieuwe prooi in hun greep om haar niet meer prijs te geven. In 'dien allertreurigsten toestand besloot men eene boot uit te zetten en negen man der equipage naar land te zenden, ten einde van daar de nodige assisstentie zoo mo gelijk te verlangen'. Voor de achterblijvenden werd de toestand steeds kritieken Het tot wrak geslagen schip begon snel in de grond weg te zakken. Door in de masten te klimmen zagen de mannen kans zich voor het moment in veilig heid te brengen. Even later brak de Harburg, door 'eene hemelhooge golf', onder hevig gekraak in tweeën Doodsangst Op dat moment zagen de in dood- Overboord !en paar uur na middernacht was de •iwind aangewakkerd tot een volslagen storm. Voor de zoveelste keer in haar bestaan moest het schip de strijd aanbinden met de woedende zee. Iet zou haar laatste gevecht worden. Zwoegend probeerde de Harburg zich te ontdoen van de tonnen water wel ke op haar dek en luiken terecht kwamen. In een poging haar kop uit "feen golfdal op te richten was het schip nét iets te laat. Een overko- iJrnende zee brak op het dek en ver nielde de schapenschotten. De beesten werden allen tegen de bak- fjoordsrailing aangesmeten waardoor het schip zwaar óver bleef hangen. De kapitein gaf onmiddellijk opdracht ISleze schapen overboord te zetten, ■waarna de Harburg weer enigszins ■echt kwam te liggen. Jven later was het wéér raak. Door het zware slingeren van het schip en ■et gewicht van het vee begaven *ook de schotten in het tussendek pet. Door het breken van deze schot sen 'rolde het schaapsvee en koevee *wreeselijk over en weder waardoor zij in kapseizingsgevaar verkeerden'. Met man en macht werd geprobeerd de schotten in het ruim te herstellen, ■lussen het dol van angst geworden -vee was dit een hachelijke onderne- Na enkele uren lukte het de mannen in de lengterichting van het ruim een Afscheiding te maken. Om het ge zwicht aan beide zijden gelijk te krij gen werden veel schapen naar stuurboordszij geworpen. Met de koeien was niets te beginnen. Zij 'la gen allen tesaam aan bakboordskant pn leken verlamt van doodsangst'. Schoorsteen weg P de middag van die dag bedaarde et weer iets. Het schip maakte 'eer enigszins snelheid en er konden at herstellingswerkzaamheden wor- 'en verricht. In de morgen van de •8ste nam de wind weer toe. Binnen een paar uur zat de Harburg in een Met moeite wist de reddingboot naderbij te komen. In De Lindeboom werd de scheepsverklaring opgemaakt

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 7