Gedeputeerde De Boer pleit voor gemeentelijke VVV-bijdrage „Trek je geld niet terug uit promotie" i „Wat heeft convenant voor zin als er geen geld wordt f 0 ■4 Teso wil geen overheidsinmenging PAGINA 4 TEXELSE COURANT DINSDAG 20 FEBRUARI !||r] Bibberend ging de delegatie op weg naar de door de provincie afgewezen lokatie van de wuJ molens. Voorop Dankert met fractievoorzitter Terpstra. Bestuur niet staat te dringen, maar dat het in de toekomst niet moet worden uitgesloten. „Er is nu geen noodzaak toe, maar als de huidige grasbanen verslechteren, dan zouden de zaken er in 1995 of 2000 heel anders voor kunnen staan". De finan ciële haalbaarheid van baanverharding is discutabel. Een onderzoekbureau heeft uitgezocht dat het aantal vlieg bewegingen maar 5 tot 10 procent zou stijgen. Luchtvaartmuseum Bij de viering van het vijftigjarig be staan van het vliegveld, twee jaar ge leden, is goede ervaring opgedaan met een expositie. Hierdoor werd het idee voor een luchtvaartmuseum ge boren. De „Dutch Dakota Associati on" wil graag een vliegtuig tentoon stellen en er zou een tentoonstelling kunnen worden geplaatst over Texel in de Tweede Wereldoorlog. Ook de expositie over de opstand van de Ge- orgiërs zou er een plekje kunnen krij gen. Daarover worden gesprekken gevoerd met de Stichting Texels Museum. Omdat rond Vliegveld Texel nogal wat militaire zones liggen, waarbin nen niet mag worden gevlogen of al leen op zeer grote hoogte, is het aanvliegen een probleem. Ook al om dat er geen baken is. „Alles is hier groen", verklaarde De Bruijn. Ambulance Een particuliere onderneming wil am- bulancevluchten van andere eilanden overnemen van de luchtmacht en via het Texelse vliegveld laten lopen. Dit is nog in onderzoek. Er zijn gesprekken met de Werkgroep Landschapszorg Texel om te komen tot bepaalde vliegroutes boven Texel, die de piloten zal worden aanbevolen. Aan het rijk is gevraagd om de doua- nefaciliteiten op Texel te mogen ver soepelen. „Een piloot uit Duitsland moet zich officieel drie uur voordat hij komt melden. Een onzinnige maatregel". Hans Roeper was enthousiast over het afspreken van bepaalde vliegrou tes. De activiteiten van het para centrum baarden hem zorgen. „Daar door ontstaat nou juist die overlast. Zou het aan-en afvliegen daarvan ook niet tot een bepaald gebied kun nen worden beperkt?" Hij vroeg in hoeverre de bereikbaarheid van het Texelse vliegveld is gewaarborgd. „Straks worden die militaire zones nog uitgebreid en kan alleen maar boven Texel worden gevlogen...." ie Dirk Terpstra ging in op de baanvel harding. „Als dat gebeurt zal er m» subsidie voor de exploitatie moetep worden gegeven. Daarnaast moeli we afwegen of een toename van aantal vliegbewegingen acceptabel| Is de grens van de geluidshinder al bereikt'" Burgemeester Schipi waarschuwde ervoor niet té vaste standpunten in te nemen over verrSp ding. „Je weet met hoe je over vij jaar redeneert". De activiteiten van de parachutisti zijn volgens Schipper een binnen pakket van toeristische mogelijkhe den passende bezigheid. Hij is zich| bewust van de neveneffecten. Ed Bruijn vulde aan dat er gesprekkenj worden gevoerd met het paracen trum, om de overlast tot een mini mum te beperken. „De göede nai-H^ van het vliegveld staat op de todrJC daar moeten we wat aan doen" Stiltegebiedeil Geert de Boer is gedeputeerde vanP' milieu en economische zaken en I heeft in die functie vier vliegvelderB zijn portefeuille: Hilversum, SchipfA De Kooy en Texel. „Ik kan u verzeg ren dat dat van Texel de minste prl blemen oplevert". De Boer kondigj aan dat er stiltegebieden door de f provincie zullen worden aangewezej en dat Texel ook voor enige in aanl merking komt. De hoogte waarop daar mag worden gevlogen zal wof den gelimiteerd. „Zones voor de para-activiteiten lijkt me een pro bleem. Het is van de windrichting! hankelijk, anders gaan de spring era de zee in en dat is met geheel de| doeling". Hij wees op de toeristisch belangrfl functie van het vliegveld. „Het veril genwoordigd een bepaalde kapitaal] krachtigheid en je moet er voorzichtig mee zijn om dat zomaa overboord te zetten". Ed de Bruijn noemde het frustrerend als er klad ten over sportvliegers worden geuü terwijl op hetzelfde moment B52-vliegtuigen bommen op de Vüi hors afwerpen „waarvan hier de rif ten staan te trillen".... Aanvullin; Het plan voor een luchtvaartmuse. op Texel wordt niet door iedereen i dragen. Gerard van der Kooi wees op dat er op Texel al drie musea zj Schipper noemde dit een goede to voeging. „Je moet het aantal musi niet vergelijken met die in een stai Toeristen zijn hier toch al, dit is eert Lees verder pagin# r: „Aan Terschelling en Ameland wordt gevraagd: wil je een convenant, dan krijg je een nieuw schip. Aan Texel vraagt men: wil je een convenant, dan willen wij meebeslissen. Dat is toch achterlijk?" Aldus Bob Bakker, president-commissaris van Teso. Hij gaf zaterdag in jeugdherberg Panora ma een PvdA-delegatie zijn visie op een overeenkomst tussen de onaf hankelijke bootmaatschappij en de overheid. „Er zijn ons altijd lagere tarieven be loofd als er eenmaal een dubbeldeks boot zou zijn, want dan zou Teso veel efficiënter kunnen vervoeren. In plaats daarvan gingen de prijzen al leen maar omhoog", aldus PvdA-er Hans Roeper. Bakker verklaarde dat de capaciteit van de dubbeldekker „Molengat" vijf jaar lang niet opti maal kon worden gebruikt omdat de fuikinrichting niet was aangepast. „Voor Teso komt nu de tijd om te in ventariseren waar we naartoe moe ten met de tarieven in de toekomst. Daarvoor hebben we bijvoorbeeld de Erasmusuniversiteit ingeschakeld. Over twee jaar ligt er een afgerond rapport op tafel en ik ben benieuwd wat daaruit komt". Bakker was absoluut niet te spreken over de houding van de overheid te genover Teso. „Er was geen enkele sympathie voor ons plan om met de dubbeldekkers te beginnen. En zou den we dan nu ineens hun hand aan moeten nemen. Never. En als er nog geld in die hand zat...." Overheidsdienst |IIC' Gedeputeerde De Beer zag er welfce wat in om van Teso een overheidsfii dienst te maken. „Als de overheidSÏ gens geld in steekt zit daar ook e®i bepaalde verantwoordelijkheid aanfèis vast. Bakker zag daar net nut nietHk van in. „De overheid is voor ons V onbetrouwbare partner gebleken, doppen onze eigen boontje wel". P Gerard van der Kooi concludeerden, dat Teso op grond van oud zeer efj verbittering dus kennelijk niet mee# met de gemeente wil praten. Baklffi antwoordde met een tegenvraag: j „Als we toen met die dubbeldekkejj niet hadden doorgezet, waar hadd* we dan nu over gepraat?" TerpstfiB, opperde dat er dan in het seizoen f nog wel een soort reserverings- K i systeem had kunnen worden toeg®| past. Dat oogste alleen schamper^' gelach, zowel bij Bakker als bij artp, re aanwezige Texelaars. Vervoerder Van Maldegem gaf kleine toelichting op de invloed de Tesotarieven voor Texelse vrad vervoerders. Hij stelde een ander convenant voor, waarbij het be drijfsleven meer invloed op het bd van Teso krijgt. „Aan de prijs van vrachtvervoer hangt meer dan je denkt. Ook de agrarische product! komen in een ongunstige concurü tiepositie als de tarieven voor ven' stijgen. Het geld moet toch op of andere manier teruggehaald". intermezzo door kamerlid Vlak een brief aan te bieden. Op de kade in Oudeschild werd uitgelegd waarom de havenmond zo dringend moet worden aangepast. eigen geld. „De levensstandaard zakt daar enorm en de werkloosheid is groot. Ik denk dat jullie die Polen wel terugzien, ik zie niet in hoe dat is te gen te houden". Valk vulde aan dat Polen meer is gebaat bij hulp in het land zelf. „De economie moet déér op poten worden gezet". Helikopter Het idee om de Russische ambassa deur per marinehelikopter naar Texel te laten komen heeft heel wat losge- Cor Ellen zorgde op zijn eigen bekende wijze voor een vrolijk intermezzo tijdens de lunch van de PvdA-delegatie in het Stoombootkoffiehuis. Hij bood kamerlid Gerrit Valk een brief aan met een beschrijving van de tocht van de reddingsboot Carlot, die tijdens de storm van drie weken geleden een poging deed om de Russische visolie- tanker Briz te bereiken, die in nood was geraakt, nadat be schutting in de haven van Den Helder door de marine was ge weigerd. „We hebben onze eigen men sen in de waagschaal gesteld, een uitwas van een rare maat regel", aldus Ellen. Hij legde uit dat de achtergrond van de angst bij de marine voor Russi sche schepen is dat men de sonarfrequentie van de Neder landers ontdekt. „Zolang er Russen in de buurt zijn gebrui ken ze 'm niet. Soms blijven er Russische schepen in de buurt rondhangen als het mooi weer is, dan zitten die marinelui te bidden dat ze maar gauw op hoepelen, want al die tijd wordt de sonar niet gebruikt.... Valk verklaarde dat de zeenoo- dregel moet worden versoe peld. „We móeten naar een situatie waarin alle schepen een veilige haven kunnen zoeken". maakt. Kamerlid Valk was verbaasd over het besluit van defensieminister Ter Beek. „Wij bedoelden dit niet. Het is raar dat hij niet via Den Helder naar Texel mag". Dankert vertelde dat ook de bewegingsvrijheid van Ne derlandse diplomaten in Rusland be perkt is. Valk stelde voor alle maatregelen van beide landen in kaart te brengen en te kijken welke tegen elkaar kunnen worden weg gestreept. „Buitenlandse Zaken zegt dat de Russen daarmee moeten be ginnen, maar als we dat argument hanteren, dan zou de bewapening ook nooit verminderen", zei Valk, met een schuinse blik op de staatssecre taris. VVD-er Bakker stelde voor in deze zaak openheid te brengen door in te spelen op de band van Texel met Georgië. „Zowel de ambassadeur als de minister van buitenlandse za ken zijn Georgiërs". Dankert nam de ze suggestie van de oppositie vlot over.... Steeds jonger Het zaterdagprogramma begon met een bezoek aan het vliegveld. De gasten hadden wat moeite om op gang te komen. De avond ervoor was het nog erg gezellig geworden in de jeugdherberg. „Ze voelden zich steeds jonger", verklaarde een Texel se PvdA-er. Burgemeester Schipper is voorzitter van de Raad van Bestuur van het vliegveld. Hij legde uit dat het deel uitmaakt van het pakket dat Texel toeristen te bieden heeft. Haven meester Ed de Bruyn gaf de aanwezi gen een toelichting op het beleidsplan. Voor de verbetering van de parkeer plaats is subsidie aangevraagd bij de provincie. Het al of niet verharden van de baan is een heet hangijzer. De Bruyn verzekerde dat de Raad van „Je moet je geld leggen in zaken waar je grote klappers in maakt". Gedeputeerde Geert de Boer probeerde zaterdag de Texelse PvdA-afdeling ervan te overtuigen dat de gemeentelijke bijdrage voor de WV/Stichting Texelpromotie wel degelijk van belang is. Dit gebeurde tijdens een discussieronde in Jeugdher berg Panorama, het afsluitende deel van een tweedaags bezoek van een belangrijke PvdA-delegatie. De Boer voegde zich zater dagochtend bij het gezelschap, terwijl staatssecretaris van Bui tenlandse Zaken Piet Dankert zaterdag voor de lunch al afscheid nam. Kroes dat de plannen in de zomer van 1990 moeten worden uitgevoerd. Terpstra had geen idee wat de waar de ervan was, maar Dankert vulde aan dat die „nul" is als de financiën niet meteen erbij zijn geregeld. Terpstra vermoedde dat het wel net zoiets zal zijn als met de „Ton van Ploeg" die men nooit kreeg. „De hui dige minister heeft erkend dat de si tuatie hier kritiek is, maar er staat voor dit jaar geen geld op de begro ting van Verkeer en Waterstaat voor een suppletie. Ze heeft gezegd dat er in mei een besluit over wordt geno men, maar als dan nog wat voorbe reidingen moeten worden gedaan en de aanbesteding, dan kunnen we het vergeten voor 1990. En dat terwijl belangrijke natuurgebieden in gevaar zijn". Els Dreessens wees erop dat Texel ook een deel van de toeristi sche attractiviteit zal verliezen als de duinen ten prooi vallen aan de zee. VVD-voorzitter Willem Bakker was ook in de zaal. Hij had net op het nieuws gehoord dat de Raad van de Waterstaat de minister had geadvi seerd om te suppleren en dat volgen de week een besluit over de financiën zal worden genomen. Schietoefeningen Hans Roeper had een vraag over de schietoefeningen op de Vliehors. „In het kader van de ontspanning tussen Oost en West bestaat de kans dat het aantal oefeningen vermindert. Hierdoor lopen we het gevaar dat men alle oefeningen die overblijven op één plaats wil concentreren, krij gen we dan élles op de Vliehors?" Tweede kamerlid Gerrit Valk gaf toe dat er minder zal worden geoefend, dat de groei van het aantal nieuwe oefenterreinen zal afnemen en dat er ook minder nieuwe kazernes zullen worden gebouwd dan gepland. „Elke gemeente met een oefenterrein in de buurt vraagt aan defensie of het bij hen niet kan worden afgebouwd, in het kader van de ontspanning. Ik weet niet welke plannen er zijn met Vlieland, maar ik zal ernaar informe ren en dan stuur ik u wel een brief". Mark Fonds ging in op de hulp aan Polen. Hij had een tegenstelling ont dekt. „In het verleden werden hier Poolse mensen naartoe gehaald om in de bollen te werken. Daar is afge lopen jaren de rem opgezet om de eigen mensen aan het werk te krij gen. Dat lukt in de ene gemeente be ter dan in de andere. Maar we praten wel over hulp aan Oost-Europa, hoe valt dat met elkaar te rijmen?" Dan kert vertelde dat de koersverhouding tussen de Oost en Westlanden is ge reguleerd, waardoor Westers geld daar nu niet méér waard is, dan het Naast Dankert en De Boer had PvdA Texel het statenlid Arie Geuzebroek, kamerlid Gerrit Valk, PvdA- gewestvoorzitter Tjerk Busstra en nog meerdere leden van het ge westelijk bestuur van de partij uitge nodigd. Het bezoek begon vrijdag met een gesprek achter gesloten deuren met het college van B en W. De hete hangijzers die daar werden bespro ken, kwamen echter ook in andere gedeelten van het programma weer aan de orde. In De Lindeboom werd om 20.00 uur door de staatssecretaris een spreek beurt gehouden. De opkomst was wat tegenvallend. Slechts dertig per sonen hoorden hem aan. Dankert ging in op de „sociale vernieuwing", het thema van het nieuwe kabinet. Hij vroeg zich af of men wel een be zoek van „hotemetoten" nodig heeft op een eiland, voorafgaand aan lokale verkiezingen. Kennelijk is dat wel het geval, want zijn CDA-collega voor de fensie bracht in hetzelfde weekend een bezoek aan Ameland,En mis schien wordt Texel door Den Haag ook wel als buitenland beschouwd". Ook op Texel Dankert wees erop dat partijen meer zijn dan alleen een lokale aangelegen heid. „Wat men wil, in Den Haag of op Texel, heeft dezelfde inspiratie bron. We willen Nederlanders overal gelijke kansen geven". Hij wees op het belang van een goede samenwer king tussen lokale, provinciale en ge meentelijke overheden. Dankert gaf geen mooie definities van het begrip sociale vernieuwing. Hij wilde liever afwachten wat voor soort maatregelen er op tafel komen. „Er staat één ding centraal: het gaat om mensen die buiten hun schuld uit de maatschappij zijn geraakt, die er buiten zijn geplaatst. De PvdA wil voor die mensen mogelijkheden scheppen". Hij beaamde dat de over heid niet meer kan doen dan het scheppen van voorwaarden en dat de mensen het verder zelf moeten aan pakken. De staatssecretaris maakte een sprongetje naar Oost-Europa, waar schrijnende armoede heerst. Hij vond dat Nederland de verantwoordelijk heid op zich moet nemen en bijvoor beeld de Polen moet helpen met de aanpak binnen hun eigen land. „Het is een uitdaging voor dit kabinet dat we nu ook nog Oost-Europa op ons nek hebben, naast de eigen sociale vernieuwing". Prijskaartje Tijdens een forumdiscussie tussen Dankert, Gerrit Valk, Arie Geuze broek, Dirk Terpstra en de aanwezi gen, kwam er wat meer leven in de brouwerij. Gerard van der Kooi van de Texelse PvdA wees Dankert erop dat de gemeente wel voor invulling van rijkstaken moet zorgen, maar dat daar een prijskaartje aanhangt. Dan kert was het daarmee eens en gaf meteen toe dat in het recente verle den wel eens maatregelen zijn geno men die in het geheel op de Staatssecretaris Dankert lijkt gebiologeerd door het Texelse publiek.... gemeente neerkwamen, zonder dat er wat tegenover stond. Over de eventuele aanleg van meer tunnels in Noordholland werd heftig gediscussieerd. Volgens Van der Kooi wordt er wel gepraat over een com promis sluiten tussen verkeer en mi lieu, maar er zijn voor het milieu geen tussenoplossingen mogelijk. Dankert vond dat milieuproblematiek niet aan tunnels mag worden opge hangen. „We praten over een gebied met zeer specifieke problemen, die elders niet zijn. In de totale aanpak van het verkeer moeten we het mi lieu laten meewegen. Er zijn allerlei maatregelen op komst en die moeten we eerlijk verdelen over alle Neder landers". Het verbeteren van het openbaar vervoer noemde hij een an der onderdeel van de plannen. PEN-kabel? Maarten Roeper wilde weten of het gerucht waar is dat het PEN een ka bel door het Marsdiep wil leggen. Provinciale statenlid Arie Geuzebroek geloofde er niets van. „Ze hebben al zoveel problemen met die relatief eenvoudige kabel naar Marken dat men zich wel drie keer zal bedenken voor men er eentje naar Texel legt". Els Dreessens vroeg welke plannen er nu daadwerkelijk bestaan om de economie en werkgelegenheid op Texel op te vijzelen. Geuzebroek noemde de beslissing dét er wat moest worden gedaan een „cruciaal moment" voor de kop van Noordhol land. „De provincie wilde het idee doorbreken dat alles alleen maar ge beurt rond Amsterdam. Er werd geld uitgetrokken voor werkgelegenheids projecten in de kop, maar alleen geld beschikbaar stellen geeft geen werk gelegenheid. Dus is een beroep op de mensen gedaan om zelf met ideeën te komen. De provincie zal die op haalbaarheid onderzoeken en eventueel helpen iets van de grond te krijgen". Voor Texel gaf Geuzebroek als voorbeeld de werkgroep visserij, die zich op de mosselverwerking heeft gestort. Zandsuppletie Natuurlijk kwam ook de zandsupple tie aan bod. Els Dreessens had haar twijfels over de waarde van de toe zegging van demissionair minister

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 4