Gedeputeerde De Boer pleit voor
gemeentelijke VVV-bijdrage
„Trek je geld niet terug uit promotie"
i
„Wat heeft convenant voor zin
als er geen geld wordt
f
0
■4
Teso wil geen overheidsinmenging
PAGINA 4
TEXELSE COURANT
DINSDAG 20 FEBRUARI !||r]
Bibberend ging de delegatie op weg naar de door de provincie afgewezen lokatie van de wuJ
molens. Voorop Dankert met fractievoorzitter Terpstra.
Bestuur niet staat te dringen, maar
dat het in de toekomst niet moet
worden uitgesloten. „Er is nu geen
noodzaak toe, maar als de huidige
grasbanen verslechteren, dan zouden
de zaken er in 1995 of 2000 heel
anders voor kunnen staan". De finan
ciële haalbaarheid van baanverharding
is discutabel. Een onderzoekbureau
heeft uitgezocht dat het aantal vlieg
bewegingen maar 5 tot 10 procent
zou stijgen.
Luchtvaartmuseum
Bij de viering van het vijftigjarig be
staan van het vliegveld, twee jaar ge
leden, is goede ervaring opgedaan
met een expositie. Hierdoor werd het
idee voor een luchtvaartmuseum ge
boren. De „Dutch Dakota Associati
on" wil graag een vliegtuig tentoon
stellen en er zou een tentoonstelling
kunnen worden geplaatst over Texel
in de Tweede Wereldoorlog. Ook de
expositie over de opstand van de Ge-
orgiërs zou er een plekje kunnen krij
gen. Daarover worden gesprekken
gevoerd met de Stichting Texels
Museum.
Omdat rond Vliegveld Texel nogal
wat militaire zones liggen, waarbin
nen niet mag worden gevlogen of al
leen op zeer grote hoogte, is het
aanvliegen een probleem. Ook al om
dat er geen baken is. „Alles is hier
groen", verklaarde De Bruijn.
Ambulance
Een particuliere onderneming wil am-
bulancevluchten van andere eilanden
overnemen van de luchtmacht en via
het Texelse vliegveld laten lopen. Dit
is nog in onderzoek.
Er zijn gesprekken met de Werkgroep
Landschapszorg Texel om te komen
tot bepaalde vliegroutes boven Texel,
die de piloten zal worden aanbevolen.
Aan het rijk is gevraagd om de doua-
nefaciliteiten op Texel te mogen ver
soepelen. „Een piloot uit Duitsland
moet zich officieel drie uur voordat
hij komt melden. Een onzinnige
maatregel".
Hans Roeper was enthousiast over
het afspreken van bepaalde vliegrou
tes. De activiteiten van het para
centrum baarden hem zorgen. „Daar
door ontstaat nou juist die overlast.
Zou het aan-en afvliegen daarvan
ook niet tot een bepaald gebied kun
nen worden beperkt?" Hij vroeg in
hoeverre de bereikbaarheid van het
Texelse vliegveld is gewaarborgd.
„Straks worden die militaire zones
nog uitgebreid en kan alleen maar
boven Texel worden gevlogen...."
ie
Dirk Terpstra ging in op de baanvel
harding. „Als dat gebeurt zal er m»
subsidie voor de exploitatie moetep
worden gegeven. Daarnaast moeli
we afwegen of een toename van
aantal vliegbewegingen acceptabel|
Is de grens van de geluidshinder
al bereikt'" Burgemeester Schipi
waarschuwde ervoor niet té vaste
standpunten in te nemen over verrSp
ding. „Je weet met hoe je over vij
jaar redeneert".
De activiteiten van de parachutisti
zijn volgens Schipper een binnen
pakket van toeristische mogelijkhe
den passende bezigheid. Hij is zich|
bewust van de neveneffecten. Ed
Bruijn vulde aan dat er gesprekkenj
worden gevoerd met het paracen
trum, om de overlast tot een mini
mum te beperken. „De göede nai-H^
van het vliegveld staat op de todrJC
daar moeten we wat aan doen"
Stiltegebiedeil
Geert de Boer is gedeputeerde vanP'
milieu en economische zaken en I
heeft in die functie vier vliegvelderB
zijn portefeuille: Hilversum, SchipfA
De Kooy en Texel. „Ik kan u verzeg
ren dat dat van Texel de minste prl
blemen oplevert". De Boer kondigj
aan dat er stiltegebieden door de f
provincie zullen worden aangewezej
en dat Texel ook voor enige in aanl
merking komt. De hoogte waarop
daar mag worden gevlogen zal wof
den gelimiteerd. „Zones voor de
para-activiteiten lijkt me een pro
bleem. Het is van de windrichting!
hankelijk, anders gaan de spring era
de zee in en dat is met geheel de|
doeling".
Hij wees op de toeristisch belangrfl
functie van het vliegveld. „Het veril
genwoordigd een bepaalde kapitaal]
krachtigheid en je moet er
voorzichtig mee zijn om dat zomaa
overboord te zetten". Ed de Bruijn
noemde het frustrerend als er klad
ten over sportvliegers worden geuü
terwijl op hetzelfde moment
B52-vliegtuigen bommen op de Vüi
hors afwerpen „waarvan hier de rif
ten staan te trillen"....
Aanvullin;
Het plan voor een luchtvaartmuse.
op Texel wordt niet door iedereen i
dragen. Gerard van der Kooi wees
op dat er op Texel al drie musea zj
Schipper noemde dit een goede to
voeging. „Je moet het aantal musi
niet vergelijken met die in een stai
Toeristen zijn hier toch al, dit is eert
Lees verder pagin#
r:
„Aan Terschelling en Ameland wordt
gevraagd: wil je een convenant, dan
krijg je een nieuw schip. Aan Texel
vraagt men: wil je een convenant,
dan willen wij meebeslissen. Dat is
toch achterlijk?" Aldus Bob Bakker,
president-commissaris van Teso. Hij
gaf zaterdag in jeugdherberg Panora
ma een PvdA-delegatie zijn visie op
een overeenkomst tussen de onaf
hankelijke bootmaatschappij en de
overheid.
„Er zijn ons altijd lagere tarieven be
loofd als er eenmaal een dubbeldeks
boot zou zijn, want dan zou Teso
veel efficiënter kunnen vervoeren. In
plaats daarvan gingen de prijzen al
leen maar omhoog", aldus PvdA-er
Hans Roeper. Bakker verklaarde dat
de capaciteit van de dubbeldekker
„Molengat" vijf jaar lang niet opti
maal kon worden gebruikt omdat de
fuikinrichting niet was aangepast.
„Voor Teso komt nu de tijd om te in
ventariseren waar we naartoe moe
ten met de tarieven in de toekomst.
Daarvoor hebben we bijvoorbeeld de
Erasmusuniversiteit ingeschakeld.
Over twee jaar ligt er een afgerond
rapport op tafel en ik ben benieuwd
wat daaruit komt".
Bakker was absoluut niet te spreken
over de houding van de overheid te
genover Teso. „Er was geen enkele
sympathie voor ons plan om met de
dubbeldekkers te beginnen. En zou
den we dan nu ineens hun hand aan
moeten nemen. Never. En als er
nog geld in die hand zat...."
Overheidsdienst
|IIC'
Gedeputeerde De Beer zag er welfce
wat in om van Teso een overheidsfii
dienst te maken. „Als de overheidSÏ
gens geld in steekt zit daar ook e®i
bepaalde verantwoordelijkheid aanfèis
vast. Bakker zag daar net nut nietHk
van in. „De overheid is voor ons V
onbetrouwbare partner gebleken,
doppen onze eigen boontje wel". P
Gerard van der Kooi concludeerden,
dat Teso op grond van oud zeer efj
verbittering dus kennelijk niet mee#
met de gemeente wil praten. Baklffi
antwoordde met een tegenvraag: j
„Als we toen met die dubbeldekkejj
niet hadden doorgezet, waar hadd*
we dan nu over gepraat?" TerpstfiB,
opperde dat er dan in het seizoen f
nog wel een soort reserverings- K i
systeem had kunnen worden toeg®|
past. Dat oogste alleen schamper^'
gelach, zowel bij Bakker als bij artp,
re aanwezige Texelaars.
Vervoerder Van Maldegem gaf
kleine toelichting op de invloed
de Tesotarieven voor Texelse vrad
vervoerders. Hij stelde een ander
convenant voor, waarbij het be
drijfsleven meer invloed op het bd
van Teso krijgt. „Aan de prijs van
vrachtvervoer hangt meer dan je
denkt. Ook de agrarische product!
komen in een ongunstige concurü
tiepositie als de tarieven voor ven'
stijgen. Het geld moet toch op
of andere manier teruggehaald".
intermezzo door kamerlid Vlak een brief aan te bieden.
Op de kade in Oudeschild werd uitgelegd waarom de havenmond zo dringend moet worden aangepast.
eigen geld. „De levensstandaard zakt
daar enorm en de werkloosheid is
groot. Ik denk dat jullie die Polen wel
terugzien, ik zie niet in hoe dat is te
gen te houden". Valk vulde aan dat
Polen meer is gebaat bij hulp in het
land zelf. „De economie moet déér
op poten worden gezet".
Helikopter
Het idee om de Russische ambassa
deur per marinehelikopter naar Texel
te laten komen heeft heel wat losge-
Cor Ellen zorgde op zijn eigen
bekende wijze voor een vrolijk
intermezzo tijdens de lunch van
de PvdA-delegatie in het
Stoombootkoffiehuis. Hij bood
kamerlid Gerrit Valk een brief
aan met een beschrijving van
de tocht van de reddingsboot
Carlot, die tijdens de storm van
drie weken geleden een poging
deed om de Russische visolie-
tanker Briz te bereiken, die in
nood was geraakt, nadat be
schutting in de haven van Den
Helder door de marine was ge
weigerd.
„We hebben onze eigen men
sen in de waagschaal gesteld,
een uitwas van een rare maat
regel", aldus Ellen. Hij legde uit
dat de achtergrond van de
angst bij de marine voor Russi
sche schepen is dat men de
sonarfrequentie van de Neder
landers ontdekt. „Zolang er
Russen in de buurt zijn gebrui
ken ze 'm niet. Soms blijven er
Russische schepen in de buurt
rondhangen als het mooi weer
is, dan zitten die marinelui te
bidden dat ze maar gauw op
hoepelen, want al die tijd
wordt de sonar niet gebruikt....
Valk verklaarde dat de zeenoo-
dregel moet worden versoe
peld. „We móeten naar een
situatie waarin alle schepen
een veilige haven kunnen
zoeken".
maakt. Kamerlid Valk was verbaasd
over het besluit van defensieminister
Ter Beek. „Wij bedoelden dit niet. Het
is raar dat hij niet via Den Helder
naar Texel mag". Dankert vertelde
dat ook de bewegingsvrijheid van Ne
derlandse diplomaten in Rusland be
perkt is. Valk stelde voor alle
maatregelen van beide landen in
kaart te brengen en te kijken welke
tegen elkaar kunnen worden weg
gestreept. „Buitenlandse Zaken zegt
dat de Russen daarmee moeten be
ginnen, maar als we dat argument
hanteren, dan zou de bewapening
ook nooit verminderen", zei Valk, met
een schuinse blik op de staatssecre
taris. VVD-er Bakker stelde voor in
deze zaak openheid te brengen door
in te spelen op de band van Texel
met Georgië. „Zowel de ambassadeur
als de minister van buitenlandse za
ken zijn Georgiërs". Dankert nam de
ze suggestie van de oppositie vlot
over....
Steeds jonger
Het zaterdagprogramma begon met
een bezoek aan het vliegveld. De
gasten hadden wat moeite om op
gang te komen. De avond ervoor was
het nog erg gezellig geworden in de
jeugdherberg. „Ze voelden zich
steeds jonger", verklaarde een Texel
se PvdA-er.
Burgemeester Schipper is voorzitter
van de Raad van Bestuur van het
vliegveld. Hij legde uit dat het deel
uitmaakt van het pakket dat Texel
toeristen te bieden heeft. Haven
meester Ed de Bruyn gaf de aanwezi
gen een toelichting op het
beleidsplan.
Voor de verbetering van de parkeer
plaats is subsidie aangevraagd bij de
provincie. Het al of niet verharden
van de baan is een heet hangijzer. De
Bruyn verzekerde dat de Raad van
„Je moet je geld leggen in zaken waar je grote klappers in
maakt". Gedeputeerde Geert de Boer probeerde zaterdag de
Texelse PvdA-afdeling ervan te overtuigen dat de gemeentelijke
bijdrage voor de WV/Stichting Texelpromotie wel degelijk van
belang is. Dit gebeurde tijdens een discussieronde in Jeugdher
berg Panorama, het afsluitende deel van een tweedaags bezoek
van een belangrijke PvdA-delegatie. De Boer voegde zich zater
dagochtend bij het gezelschap, terwijl staatssecretaris van Bui
tenlandse Zaken Piet Dankert zaterdag voor de lunch al afscheid
nam.
Kroes dat de plannen in de zomer
van 1990 moeten worden uitgevoerd.
Terpstra had geen idee wat de waar
de ervan was, maar Dankert vulde
aan dat die „nul" is als de financiën
niet meteen erbij zijn geregeld.
Terpstra vermoedde dat het wel net
zoiets zal zijn als met de „Ton van
Ploeg" die men nooit kreeg. „De hui
dige minister heeft erkend dat de si
tuatie hier kritiek is, maar er staat
voor dit jaar geen geld op de begro
ting van Verkeer en Waterstaat voor
een suppletie. Ze heeft gezegd dat er
in mei een besluit over wordt geno
men, maar als dan nog wat voorbe
reidingen moeten worden gedaan en
de aanbesteding, dan kunnen we het
vergeten voor 1990. En dat terwijl
belangrijke natuurgebieden in gevaar
zijn". Els Dreessens wees erop dat
Texel ook een deel van de toeristi
sche attractiviteit zal verliezen als de
duinen ten prooi vallen aan de zee.
VVD-voorzitter Willem Bakker was
ook in de zaal. Hij had net op het
nieuws gehoord dat de Raad van de
Waterstaat de minister had geadvi
seerd om te suppleren en dat volgen
de week een besluit over de
financiën zal worden genomen.
Schietoefeningen
Hans Roeper had een vraag over de
schietoefeningen op de Vliehors. „In
het kader van de ontspanning tussen
Oost en West bestaat de kans dat
het aantal oefeningen vermindert.
Hierdoor lopen we het gevaar dat
men alle oefeningen die overblijven
op één plaats wil concentreren, krij
gen we dan élles op de Vliehors?"
Tweede kamerlid Gerrit Valk gaf toe
dat er minder zal worden geoefend,
dat de groei van het aantal nieuwe
oefenterreinen zal afnemen en dat er
ook minder nieuwe kazernes zullen
worden gebouwd dan gepland. „Elke
gemeente met een oefenterrein in de
buurt vraagt aan defensie of het bij
hen niet kan worden afgebouwd, in
het kader van de ontspanning. Ik
weet niet welke plannen er zijn met
Vlieland, maar ik zal ernaar informe
ren en dan stuur ik u wel een brief".
Mark Fonds ging in op de hulp aan
Polen. Hij had een tegenstelling ont
dekt. „In het verleden werden hier
Poolse mensen naartoe gehaald om
in de bollen te werken. Daar is afge
lopen jaren de rem opgezet om de
eigen mensen aan het werk te krij
gen. Dat lukt in de ene gemeente be
ter dan in de andere. Maar we praten
wel over hulp aan Oost-Europa, hoe
valt dat met elkaar te rijmen?" Dan
kert vertelde dat de koersverhouding
tussen de Oost en Westlanden is ge
reguleerd, waardoor Westers geld
daar nu niet méér waard is, dan het
Naast Dankert en De Boer had PvdA
Texel het statenlid Arie Geuzebroek,
kamerlid Gerrit Valk, PvdA-
gewestvoorzitter Tjerk Busstra en
nog meerdere leden van het ge
westelijk bestuur van de partij uitge
nodigd.
Het bezoek begon vrijdag met een
gesprek achter gesloten deuren met
het college van B en W. De hete
hangijzers die daar werden bespro
ken, kwamen echter ook in andere
gedeelten van het programma weer
aan de orde.
In De Lindeboom werd om 20.00 uur
door de staatssecretaris een spreek
beurt gehouden. De opkomst was
wat tegenvallend. Slechts dertig per
sonen hoorden hem aan. Dankert
ging in op de „sociale vernieuwing",
het thema van het nieuwe kabinet.
Hij vroeg zich af of men wel een be
zoek van „hotemetoten" nodig heeft
op een eiland, voorafgaand aan lokale
verkiezingen. Kennelijk is dat wel het
geval, want zijn CDA-collega voor de
fensie bracht in hetzelfde weekend
een bezoek aan Ameland,En mis
schien wordt Texel door Den Haag
ook wel als buitenland beschouwd".
Ook op Texel
Dankert wees erop dat partijen meer
zijn dan alleen een lokale aangelegen
heid. „Wat men wil, in Den Haag of
op Texel, heeft dezelfde inspiratie
bron. We willen Nederlanders overal
gelijke kansen geven". Hij wees op
het belang van een goede samenwer
king tussen lokale, provinciale en ge
meentelijke overheden.
Dankert gaf geen mooie definities
van het begrip sociale vernieuwing.
Hij wilde liever afwachten wat voor
soort maatregelen er op tafel komen.
„Er staat één ding centraal: het gaat
om mensen die buiten hun schuld uit
de maatschappij zijn geraakt, die er
buiten zijn geplaatst. De PvdA wil
voor die mensen mogelijkheden
scheppen". Hij beaamde dat de over
heid niet meer kan doen dan het
scheppen van voorwaarden en dat de
mensen het verder zelf moeten aan
pakken.
De staatssecretaris maakte een
sprongetje naar Oost-Europa, waar
schrijnende armoede heerst. Hij vond
dat Nederland de verantwoordelijk
heid op zich moet nemen en bijvoor
beeld de Polen moet helpen met de
aanpak binnen hun eigen land. „Het
is een uitdaging voor dit kabinet dat
we nu ook nog Oost-Europa op ons
nek hebben, naast de eigen sociale
vernieuwing".
Prijskaartje
Tijdens een forumdiscussie tussen
Dankert, Gerrit Valk, Arie Geuze
broek, Dirk Terpstra en de aanwezi
gen, kwam er wat meer leven in de
brouwerij. Gerard van der Kooi van
de Texelse PvdA wees Dankert erop
dat de gemeente wel voor invulling
van rijkstaken moet zorgen, maar dat
daar een prijskaartje aanhangt. Dan
kert was het daarmee eens en gaf
meteen toe dat in het recente verle
den wel eens maatregelen zijn geno
men die in het geheel op de
Staatssecretaris Dankert lijkt gebiologeerd
door het Texelse publiek....
gemeente neerkwamen, zonder dat
er wat tegenover stond.
Over de eventuele aanleg van meer
tunnels in Noordholland werd heftig
gediscussieerd. Volgens Van der Kooi
wordt er wel gepraat over een com
promis sluiten tussen verkeer en mi
lieu, maar er zijn voor het milieu
geen tussenoplossingen mogelijk.
Dankert vond dat milieuproblematiek
niet aan tunnels mag worden opge
hangen. „We praten over een gebied
met zeer specifieke problemen, die
elders niet zijn. In de totale aanpak
van het verkeer moeten we het mi
lieu laten meewegen. Er zijn allerlei
maatregelen op komst en die moeten
we eerlijk verdelen over alle Neder
landers". Het verbeteren van het
openbaar vervoer noemde hij een an
der onderdeel van de plannen.
PEN-kabel?
Maarten Roeper wilde weten of het
gerucht waar is dat het PEN een ka
bel door het Marsdiep wil leggen.
Provinciale statenlid Arie Geuzebroek
geloofde er niets van. „Ze hebben al
zoveel problemen met die relatief
eenvoudige kabel naar Marken dat
men zich wel drie keer zal bedenken
voor men er eentje naar Texel legt".
Els Dreessens vroeg welke plannen
er nu daadwerkelijk bestaan om de
economie en werkgelegenheid op
Texel op te vijzelen. Geuzebroek
noemde de beslissing dét er wat
moest worden gedaan een „cruciaal
moment" voor de kop van Noordhol
land. „De provincie wilde het idee
doorbreken dat alles alleen maar ge
beurt rond Amsterdam. Er werd geld
uitgetrokken voor werkgelegenheids
projecten in de kop, maar alleen geld
beschikbaar stellen geeft geen werk
gelegenheid. Dus is een beroep op
de mensen gedaan om zelf met
ideeën te komen. De provincie zal die
op haalbaarheid onderzoeken en
eventueel helpen iets van de grond te
krijgen". Voor Texel gaf Geuzebroek
als voorbeeld de werkgroep visserij,
die zich op de mosselverwerking
heeft gestort.
Zandsuppletie
Natuurlijk kwam ook de zandsupple
tie aan bod. Els Dreessens had haar
twijfels over de waarde van de toe
zegging van demissionair minister