(jroen cZwartsJexeU in het harL, Gestrande „Anneliese" roemloos naar sloper? T mm Rijkswaterstaat past de toe f iWÈmm Wm Tussen dijk en duinenrij 'esterstorm Kei in milieuprogramma Veronica-televisie Vrijdag is vanaf heden donderdag Groene wandelroutes tijdelijk gesloten Reportage stranding in Maritiem Museum IerICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.461 DONDERDAG 1 MAART 1990 advertenties, abonnementen, etc. leveld De Rooy BV., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, i nn 02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111 ftctK' Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 220-12741. ferTwerktijd deze week tot en met dinsdag a.s. |y de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, telefoon 02220-17266 Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr. 46 99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs Ml,40 per half jaar; Los f1,10 door Klaas Bonne Ie wit gekuifde golven rlijk op wraak belust pen zich als grijze wolven de murw gebeukte kust it wij delen in de stormen het oude contingent toeken angstig wat beschutting ter baksteen en cement ir ons eiland kent al eeuwen ene ongeschreven wet s getrouwd met wind en water ieelt daarmee het echtelijk bed ie echte kustbewoner It geen wrok en leeft gedwee de grillen van de golven die opgezweepte zee i! zien we dan met lede ogen it het weggeslagen zand kregen toch ter compensatie ;r een schepie op het strand :k weet niet of die Noorse coaster t zijn weg vervolgen zal het geeft weer stof tot praten de stuurlui aan de wal. J cameraploeg van Veronicatelevi- ■verblijft een week op Texel om pamen te maken voor het pro- nma „Milieulijn" dat woensdag- nd a.s. om 11.05 zal worden faezonden. 'aflevering staat in het teken van 'ervuiling van de Noordzee en [dt gemaakt naar aanleiding van lerde Noordzeeconferentie die op moment juist in Den Haag is be- bhnen. Op Texel is het team o.a. op >ek geweest bij het NIOZ, Ecoma- let Maritiem-en Juttersmuseum Ie visserijhaven. In het program dat 25 minuten duurt, komt ook in de orde wat men op Texel zelf kt van de vervuiling en vergifti- van de Noordzee en hoe de lo- ile bevolking daarop reageert, n ze volop bezig waren met fil- kreeg de ploeg er een onver- ht karweitje bij: een korte irtage maken van de stranding |h de „Anneliese" voor het actuali- lenprogramma „Nieuwslijn". De coaster vlak na de stranding in de branding ter hoogte van paal 18. Met ingang van deze krant ver dwijnt een traditie: de vrijdag krant wordt nu officieel donderdagkrant. Oftewel: in de datumregel van de op donder dag verschijnende Texelse Cou rant staat niet meer „vrijdag" maar „donderdag". De aandui ding „vrijdag" was al enige tijd niet meer reëel, omdat het aan tal postabonnees op Texel nog maar klein is en vrijwel ieder een de krant in de bus krijgt op de verschijningsdag, donder dag dus. Dit gaf wel eens aan leiding tot grappige reacties (bijvoorbeeld van overkantse abonnees die zich verbaasden over de snelheid waarmee ze de nieuwste krant in de bus kregen....), maar ook tot ver warring, Hopelijk zijn we u met deze wijziging van dienst ge weest. De redactie. In verband met het komende broed- seizoen zijn degroene wandelroutes en het noordelijk deel van de Slufter vanaf maandag 5 maart niet meer toegankelijk. ngaand heden is in het Mari- iem en Juttersmuseum in Ou- leschild een videoreportage te :ien van de stranding van de Anneliese". De opnamen zijn jemaakt door Videolux en wor den gedurende de openingsu- en van het museum doorlopend vertoond. De ruim 56 meter lange kustvaarder „Anneliese" die dinsdagmiddag om 12.55 uur bij paal 18 strandde is door Rijkswaterstaat onmiddellijk aangemerkt als objekt waarop de „wrakkenwet" van toepassing is. Dat bete kent dat de strandvonderij niets heeft te vertellen over het verlaten vaartuig en dat Rijkswaterstaat zelf voor berging of sloop moet zorgen en ook verantwoordelijk is voor bewaking van het schip voordat het zover is. De eigenaar van het met 800 ton kali geladen schip heeft per telex de uitnodiging gehad om zich binnen 24 uur als gegadigde aan te mel den. Woensdagmiddag om 13.00 uur liep dit „ultimatum" af zonder dat er een reactie was geweest. Het hoofd van de Dienstkring Texel van Rijkswaterstaat J. Reeder bepaal de in overleg het de Directie Noord zee en de hoofddirectie dat de coaster daarom onder de wrakken- wet moest vallen (voor het eerst in de geschiedenis van Texel bij een strandingl zodat Rijkswaterstaat er zelf voor kan zorgen dat het wrak zo snel mogelijk verdwijnt. Bij dat over leg werd ook advies van juristen van Rijkswaterstaat ingewonnen. In het kader van de in dergelijke gevallen voorgeschreven procedure werd om vijf uur dinsdagmiddag een bordje op het duin tegenover de stran dingsplaats gezet met de mededeling dat de „Anneliese" onder de wrak kenwet was geplaatst en dat nie mand er daarom aan mocht komen. Hans Zijm van het beveiligingsbedrijf „Best" kreeg opdracht om op de na leving van dat laatste toe te zien zo dat voorkomen wordt dat het schip Een verongelukt schip wordt onder de wrakkenwet gebracht als het ge vaar oplevert voor zeeweringen of an dere waterbouwkundige voorzieningen of als het een obstakel vormt voor de scheepvaart. Rijkswaterstaat kwam binnen enkele uren na de stranding tot de konklusie dat de „Anneliese" aan dat criterium voldoet. Het schip liep aan te grond vlak bij het meest noordelijke strand- hoofd. Het was niet uitgesloten dat dit naderhand geramd zou worden en daarbij zou worden beschadigd. Ook werd voorzien dat het schip bij vol gende vloeden veel hoger op het strand zou komen tot vlak bij het duin. De duinenrij (ter hoogte van het zuidelijke eind van camping „Ko- gerstrand'T is hier zeer dun. Een wrak op deze plaats zou een enorme kolking van het zeewater kunnen ver oorzaken waardoor het duin snel zou wegspoelen. van Rijkswaterstaat en Rijkspolitie aan bemanningsleden boord van de ..Anneliese" bezig met het in veiligheid brengen van persoonlijke eigendommen van Een dag later hadden de storm en het opnieuw door souvenirjagers en jutters wordt leeggehaald. Herhaling van de gang van zaken rond de coaster „Com pass" die begin 1986 op Texel strandde en helemaal werd geplun derd, wil men tot elke prijs voorkomen. Nederland De „Anneliese" is van een oorsprong een Nederlands schip, dat in juni 1952 onder de naam „Jan Herman" werd opgeleverd door de werf Bode- wes uit Martenshoek (Gr.). De eerste eigenaar was een bedrijf dat geze- menlijk eigendom was van Mulder, Wortelboer en de Bodewes-werf zelf. Aldus vertelde ons „maritiem docu- mentarist" Roy M. Helleman uit Ou- deschild. De coaster is 56,5 meter lang, ruim 9 meter breed en heeft een diepgang 3,70. Het draagvermo gen is 900 ton. Bij de oplevering stond er een Brons motor in van 650 pk. Het schip verwisselde meerdere malen van eigenaar en naam, maar was bijna voortdurend actief op de Noordzee, bij vrachtvoer tussen Enge land en het continent. In 1965 werd de coaster herdoopt in „Claus Luhrs", in 1986 in „Claus L.", een jaar later in „Pedro de Sula" en in juni 1988 kreeg de kustvaarder de huidige naam „Anneliese". Eigenaar is nu Ex port Service Shipping Company Ltd, gevestigd in Limosol op Cyprus. De thuishaven is Kingstown op het eiland Saint Vincent in het Caraibisch gebied. Agent van de eigenaar is het Hamburgse bedrijf Hennecken. Daar was woensdagochtend om elf uur nog met bekend of de eigenaar tot berging wilde overgaan. Overigens werd daar elk commentaar geweigerd zeer hoge water het schip verplaatst tot op veertig en wilde men zelfs niets meedelen inzake de bestemming van de „Anne liese" op zijn ongeluksreis en de aard van de lading. Gevaarlijk? Die lading moet volgens Rijkswa terstaat bestaan uit twee soorten ka li. Eén van de kali-soorten veroorzaakt bij aanraking huidirritatie en blijkens de officiële waarschuwin gen ontstaat een ongewenste chemi sche reactie als er...urine bijkomt. Van echt gevaarlijke of giftige stoffen is echter geen sprake Beide kalisoorten zouden in het milieu geen kwaad kunnen en goed afbreekbaar zijn. De „Anneliese" (opweg van het meter van de duinvoet. Oostduitse Wismar naar Banff in Schotland) was maandag in de zeer zware storm in moeilijkheden geko men. De in paniek geraakte opvaren den wilden het schip verlaten nadat de ruiten van de brug door overko mende zeeën waren stukgeslagen. Op vijftig mijl ten westen van Texel werden zij door een marinehelikopter in veiligheid gebracht. De bemanning van de „Anneliese"bestond uit de Australische kapitein-stuurman Rode- riek Erick Vorbusch (48), twee stuur lieden en een machinist uit Polen en twee Philippijnse matrozen. De coaster dreef na de geslaagde redding met een snelheid van ruim Lees verder pagina 2 Ook andere losse voorwerpen werden op de shovel geladen om te worden afgevoerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 1