(jroen cZwartsJexeU in het harL,
Gestrande „Anneliese"
roemloos naar sloper?
T
mm
Rijkswaterstaat past de toe
f
iWÈmm
Wm
Tussen dijk en
duinenrij
'esterstorm
Kei in milieuprogramma
Veronica-televisie
Vrijdag is vanaf
heden donderdag
Groene wandelroutes
tijdelijk gesloten
Reportage stranding
in Maritiem Museum
IerICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.461
DONDERDAG 1 MAART 1990
advertenties, abonnementen, etc.
leveld De Rooy BV., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
i nn 02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111
ftctK' Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
220-12741.
ferTwerktijd deze week tot en met dinsdag a.s.
|y de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, telefoon 02220-17266
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr. 46 99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr 67.34.60.398
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs Ml,40 per half jaar; Los f1,10
door Klaas Bonne
Ie wit gekuifde golven
rlijk op wraak belust
pen zich als grijze wolven
de murw gebeukte kust
it wij delen in de stormen
het oude contingent
toeken angstig wat beschutting
ter baksteen en cement
ir ons eiland kent al eeuwen
ene ongeschreven wet
s getrouwd met wind en water
ieelt daarmee het echtelijk bed
ie echte kustbewoner
It geen wrok en leeft gedwee
de grillen van de golven
die opgezweepte zee
i! zien we dan met lede ogen
it het weggeslagen zand
kregen toch ter compensatie
;r een schepie op het strand
:k weet niet of die Noorse coaster
t zijn weg vervolgen zal
het geeft weer stof tot praten
de stuurlui aan de wal.
J cameraploeg van Veronicatelevi-
■verblijft een week op Texel om
pamen te maken voor het pro-
nma „Milieulijn" dat woensdag-
nd a.s. om 11.05 zal worden
faezonden.
'aflevering staat in het teken van
'ervuiling van de Noordzee en
[dt gemaakt naar aanleiding van
lerde Noordzeeconferentie die op
moment juist in Den Haag is be-
bhnen. Op Texel is het team o.a. op
>ek geweest bij het NIOZ, Ecoma-
let Maritiem-en Juttersmuseum
Ie visserijhaven. In het program
dat 25 minuten duurt, komt ook
in de orde wat men op Texel zelf
kt van de vervuiling en vergifti-
van de Noordzee en hoe de lo-
ile bevolking daarop reageert,
n ze volop bezig waren met fil-
kreeg de ploeg er een onver-
ht karweitje bij: een korte
irtage maken van de stranding
|h de „Anneliese" voor het actuali-
lenprogramma „Nieuwslijn".
De coaster vlak na de stranding in de branding ter hoogte van paal 18.
Met ingang van deze krant ver
dwijnt een traditie: de vrijdag
krant wordt nu officieel
donderdagkrant. Oftewel: in de
datumregel van de op donder
dag verschijnende Texelse Cou
rant staat niet meer „vrijdag"
maar „donderdag". De aandui
ding „vrijdag" was al enige tijd
niet meer reëel, omdat het aan
tal postabonnees op Texel nog
maar klein is en vrijwel ieder
een de krant in de bus krijgt
op de verschijningsdag, donder
dag dus. Dit gaf wel eens aan
leiding tot grappige reacties
(bijvoorbeeld van overkantse
abonnees die zich verbaasden
over de snelheid waarmee ze
de nieuwste krant in de bus
kregen....), maar ook tot ver
warring, Hopelijk zijn we u met
deze wijziging van dienst ge
weest.
De redactie.
In verband met het komende broed-
seizoen zijn degroene wandelroutes
en het noordelijk deel van de Slufter
vanaf maandag 5 maart niet meer
toegankelijk.
ngaand heden is in het Mari-
iem en Juttersmuseum in Ou-
leschild een videoreportage te
:ien van de stranding van de
Anneliese". De opnamen zijn
jemaakt door Videolux en wor
den gedurende de openingsu-
en van het museum
doorlopend vertoond.
De ruim 56 meter lange kustvaarder „Anneliese" die
dinsdagmiddag om 12.55 uur bij paal 18 strandde is
door Rijkswaterstaat onmiddellijk aangemerkt als objekt
waarop de „wrakkenwet" van toepassing is. Dat bete
kent dat de strandvonderij niets heeft te vertellen over
het verlaten vaartuig en dat Rijkswaterstaat zelf voor
berging of sloop moet zorgen en ook verantwoordelijk
is voor bewaking van het schip voordat het zover is.
De eigenaar van het met 800 ton kali geladen schip heeft per telex de
uitnodiging gehad om zich binnen 24 uur als gegadigde aan te mel
den. Woensdagmiddag om 13.00 uur liep dit „ultimatum" af zonder
dat er een reactie was geweest.
Het hoofd van de Dienstkring Texel
van Rijkswaterstaat J. Reeder bepaal
de in overleg het de Directie Noord
zee en de hoofddirectie dat de
coaster daarom onder de wrakken-
wet moest vallen (voor het eerst in
de geschiedenis van Texel bij een
strandingl zodat Rijkswaterstaat er
zelf voor kan zorgen dat het wrak zo
snel mogelijk verdwijnt. Bij dat over
leg werd ook advies van juristen van
Rijkswaterstaat ingewonnen. In het
kader van de in dergelijke gevallen
voorgeschreven procedure werd om
vijf uur dinsdagmiddag een bordje op
het duin tegenover de stran
dingsplaats gezet met de mededeling
dat de „Anneliese" onder de wrak
kenwet was geplaatst en dat nie
mand er daarom aan mocht komen.
Hans Zijm van het beveiligingsbedrijf
„Best" kreeg opdracht om op de na
leving van dat laatste toe te zien zo
dat voorkomen wordt dat het schip
Een verongelukt schip wordt onder
de wrakkenwet gebracht als het ge
vaar oplevert voor zeeweringen of an
dere waterbouwkundige
voorzieningen of als het een obstakel
vormt voor de scheepvaart.
Rijkswaterstaat kwam binnen enkele
uren na de stranding tot de konklusie
dat de „Anneliese" aan dat criterium
voldoet. Het schip liep aan te grond
vlak bij het meest noordelijke strand-
hoofd. Het was niet uitgesloten dat
dit naderhand geramd zou worden en
daarbij zou worden beschadigd. Ook
werd voorzien dat het schip bij vol
gende vloeden veel hoger op het
strand zou komen tot vlak bij het
duin. De duinenrij (ter hoogte van het
zuidelijke eind van camping „Ko-
gerstrand'T is hier zeer dun. Een
wrak op deze plaats zou een enorme
kolking van het zeewater kunnen ver
oorzaken waardoor het duin snel zou
wegspoelen.
van Rijkswaterstaat en Rijkspolitie aan
bemanningsleden
boord van de ..Anneliese" bezig met het in veiligheid brengen van persoonlijke eigendommen van
Een dag later hadden de storm en het opnieuw
door souvenirjagers en jutters wordt
leeggehaald. Herhaling van de gang
van zaken rond de coaster „Com
pass" die begin 1986 op Texel
strandde en helemaal werd geplun
derd, wil men tot elke prijs
voorkomen.
Nederland
De „Anneliese" is van een oorsprong
een Nederlands schip, dat in juni
1952 onder de naam „Jan Herman"
werd opgeleverd door de werf Bode-
wes uit Martenshoek (Gr.). De eerste
eigenaar was een bedrijf dat geze-
menlijk eigendom was van Mulder,
Wortelboer en de Bodewes-werf zelf.
Aldus vertelde ons „maritiem docu-
mentarist" Roy M. Helleman uit Ou-
deschild. De coaster is 56,5 meter
lang, ruim 9 meter breed en heeft
een diepgang 3,70. Het draagvermo
gen is 900 ton. Bij de oplevering
stond er een Brons motor in van 650
pk. Het schip verwisselde meerdere
malen van eigenaar en naam, maar
was bijna voortdurend actief op de
Noordzee, bij vrachtvoer tussen Enge
land en het continent. In 1965 werd
de coaster herdoopt in „Claus Luhrs",
in 1986 in „Claus L.", een jaar later
in „Pedro de Sula" en in juni 1988
kreeg de kustvaarder de huidige
naam „Anneliese". Eigenaar is nu Ex
port Service Shipping Company Ltd,
gevestigd in Limosol op Cyprus. De
thuishaven is Kingstown op het
eiland Saint Vincent in het Caraibisch
gebied. Agent van de eigenaar is het
Hamburgse bedrijf Hennecken. Daar
was woensdagochtend om elf uur
nog met bekend of de eigenaar tot
berging wilde overgaan. Overigens
werd daar elk commentaar geweigerd
zeer hoge water het schip verplaatst tot op veertig
en wilde men zelfs niets meedelen
inzake de bestemming van de „Anne
liese" op zijn ongeluksreis en de aard
van de lading.
Gevaarlijk?
Die lading moet volgens Rijkswa
terstaat bestaan uit twee soorten ka
li. Eén van de kali-soorten
veroorzaakt bij aanraking huidirritatie
en blijkens de officiële waarschuwin
gen ontstaat een ongewenste chemi
sche reactie als er...urine bijkomt. Van
echt gevaarlijke of giftige stoffen is
echter geen sprake Beide kalisoorten
zouden in het milieu geen kwaad
kunnen en goed afbreekbaar zijn.
De „Anneliese" (opweg van het
meter van de duinvoet.
Oostduitse Wismar naar Banff in
Schotland) was maandag in de zeer
zware storm in moeilijkheden geko
men. De in paniek geraakte opvaren
den wilden het schip verlaten nadat
de ruiten van de brug door overko
mende zeeën waren stukgeslagen.
Op vijftig mijl ten westen van Texel
werden zij door een marinehelikopter
in veiligheid gebracht. De bemanning
van de „Anneliese"bestond uit de
Australische kapitein-stuurman Rode-
riek Erick Vorbusch (48), twee stuur
lieden en een machinist uit Polen en
twee Philippijnse matrozen.
De coaster dreef na de geslaagde
redding met een snelheid van ruim
Lees verder pagina 2
Ook andere losse voorwerpen werden op de shovel geladen om te worden afgevoerd.