Cjrocn '^wartrjexels in het harL, Ook Texel deed mee in landbouwprotest t Sloop van „Anneliese" lijkt onvermijdelijk RST luidt noodklok voor camping „Kogerstrand" *akketten voor Roemenië Roep om snelle suppletie neemt toe KÜP EcoMare en burgemeester bij Noordzeeconferentie De vaandeldrager Gewonden door aanrijding OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.462 DINSDAG 6 MAART 1990 i/oor advertenties, abonnementen, etc. naeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, elefoon 02220 12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111 Redactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 12220-12741. r_ ten werktijd deze week tot en met dinsdag a.s. i/largreet Berndsen, Wilhelminalaan 58, Den Burg, telefoon 02220-14896 Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs /41.40 per half jaar; Los f\, 10 Ook Texelse akkerbouwers hebben hun aandeel geleverd in de ac- ies tegen de lage graanprijzen. Donderdag namen afgevaardigden van Texel deel aan demonstraties in Den Haag en Amsterdam en \aterdag gebeurde op Texel zelf iets: boeren die met tientallen rekkers naar de veerhaven waren gekomen, deelden actiepam- :letten uit aan huiswaarts kerende crocusvakantiegangers. Zaterdag deed het gerucht de ronde dat de boeren van plan waren de ha- yen af te sluiten zodat geen passa- jiers meer met de boot zouden neekunnen, maar van een dergelijke jlokkade is geen ogenblik sprake ge weest. Organisator Bert Dros: „Wij vonden dat Texelse boeren niet kon den achterblijven, maar het is een jublieksvriendelijke actie". Dros is voorzitter van de gazamenlijke Texel se landbouworganisaties, maar de ac- :ie ging niet van van de andbouworganisaties uit. Het was een spontane uiting van bijval, op ini- iatief van de mensen zelf. Een dertigtal akkerbouwers had zater dag de tractoren ter weerszijden op- jesteld van de Pontweg, vlak voor de ilagboom die toegang geeft tot het )pstelterrein. Automobilisten, opweg naar de boten van 2.05, 3.05 en 4.05 uur kregen allemaal een papier met de bekende grieven tegen het marktgerichte en door Den Haag on- jersteunde EG-prijsbeleid en de door Amerikanen en multinationals beplei- :e vrijhandel, waardoor de graanprij zen dalen tot beneden de kostprijs en de inkomens van akkerbouwers enorm onder druk komen te staan. Milieu In het pamflet werd ook gewezen op Je gevolgen die deze prijzenpolitiek leeft voor het milieu. Graan zal ge teeld worden op de plaatsen waar dat op z'n goedkoopst kan. Dit leidt :ot milieuonvriendelijk produceren, versnelde ontbossing (van bijv. Brazi- ië), erosie van bergachtige gebieden, n de door Amerikanen gedomineerde GATT-onderhandelingen (waarin over- enkomsten worden gemaakt inzake arieven en handel) speelt het milieu chter geen enkele rol. „Liberalisering ïidt tot voedsel als wapen", aldus iet pamflet. „Wij vinden dat we in Je toekomst in Europa zelf ons voed sel moeten blijven produceren, ook iet graan voor ons dagelijks brood, iberalisering is een ramp voor de ak- ;erbouwers van ons land en betekent )ver enkele jaren ook een ramp voor Ie melkveehouders". Consulaat en tiental Texelse boeren met trek- ;ers deed ook mee aan de de- loewel de grote pakkettenactie voor toemenië achter de rug is, blijft het Hogelijk om de bevolking van dit and met goederen en levensmidde- en te steunen. Binnenkort start van- lit Den Helder een transport en ook Texelaars worden uitgenodigd om 'an deze betrouwbare en gecontro- eerde gelegenheid gebruik te maken >m wat te sturen. Ms contactpersoon voor Texel heeft lan Zwan uit Den Burg (Kogerweg I57| zich opgeworpen. Tot 15 maart an men bij hem complete pakketten «zorgen, maar ook losse artikelen, lie dan door de organisatie tot pak ketten worden samengesteld. Het is net (zoals bij de onlangs afgesloten ictie) de bedoeling om te werken net een standaardinhoud. leder kan los zelf bepalen wat hij erin doet. loeilijk Is dat niet want aan letterlijk "es is gebrek in Roemenië. Voe lingsmiddelen zijn welkom, maar ook choeisel, zeep, verband, kinderspeel- loed en kleding. Hoe groot een pak- et is, maakt weinig uit, zolang het iandelbaar is. Jan Zwan heeft zelf joede ervaringen opgedaan met het 'erzenden van dergelijke pakketten, f'i stuurde er onlangs zes weg en teeg inmiddels drie brieven van Roe- ienen die de spullen hadden ontvan- len Wie prijs stelt op kontakt met jje ontvangers, doet er goed aan een -nvelop in het pakket bij te sluiten, 'oorzien van adres. De spullen kun- 'en dagelijks, ook 's avonds bij Jan fwan worden bezorgd. monstratie die donderdag door Noordhollandse akkerbouwers werd gehouden in Amsterdam. Daar werd een petitie aangeboden aan de Ame rikaanse consul door Jan de Vries uit Wieringermeer en Marcel Timmer mans uit Anna Paulowna. Ook zetten de trekkers koers naar de Nederland se Bank, waar de grieven tegen het landbouwbeleid tevens werden over handigd. Het bezoek dat tenslotte werd gebracht aan het gebouw van de Partij van de Arbeid had een an der karakter, want de boeren zijn tot dusver door deze partij het meest gesteund in hun verzet tegen de graanprijsverlaging. Ambassade Dezelfde dag bracht een afvaardiging van akkerbouwers een bezoek aan de Amerikaanse ambassade in Den Haag. Tot deze delegatie hoorde on der meer Texelaar Willem Bakker uit Den Hoorn. Hier werd met landbou- wattaché Francis gesproken over de volgens de boeren heilloze invloed van de Amerikanen op de wereldhan del in granen en hun houding jegens de multinationals die deze handel be heersen. Zo werden de huiswaarts kerende automobilisten zaterdagmiddag bij de veerhaven opgevangen en voorzien van een (door de Aankoopcentrale gratis gedrukt) pamfletje waarin de grieven van de akkerbouwers tegen het EG prijzenbeleid waren opgesomd. Bij de demonstranten was ook VVD-wethouder Klaas Barendregt. die voorstander is van liberale politiek, maar afwijzend staat tegen prijzenvrijheid die tot de huidige ellende heeft geleid Terwijl minister Maij-Weggen op zoek is naar miljoenen guldens voor zand- suppletie ten noorden van De Sluf ter, klinkt de roep om soortgelijke hulp nabij De Koog steeds luider. De RST, exploitant van duincamping „Kogerstrand", heeft nu de noodklok geluid. Als niet snel maatregelen worden genomen, zal de duinenrij tussen de camping en het strand moeten worden verbreed, zo vreest RST-directeur Menno Hoffman. Ver breding houdt in: de duinen naar binnen schuiven en dat gaat veel, misschien wel de helft, van de huidi ge kampeerplaatsen kosten. Kogerstrand is meer lang dan breed. v Het staat vrijwel vast dat Rijkswaterstaat zal besluiten om de gestrande coaster „Anneliese" te laten slopen. Te verwachten is dat op zeer korte termijn een aanbesteding zal worden georgani seerd, waarbij niet alleen kan worden ingeschreven voor het sloopwerk maar ook voor het lossen van het schip en het afvoe ren van de onderdelen naar een terrein op Texel. Rijkswaterstaat heeft besloten de wrakkenwet waaronder schip binnen enkele uren na de stranding werd geplaatst, naar de letter toe te pas sen. Die wet schrijft voor dat wrak en lading na te zijn gesloopt en ge borgen, door de burgemeester in het openbaar worden verkocht. Dat lijkt dus te gaan gebeuren en dat is uniek in de geschiedenis van Texel. Het ziet er echter niet naar uit dat deze verkoping genoeg zal opbren gen om de kosten van het lossen en slopen van de „Anneliese" te dekken. Het is overigens nog steeds niet he lemaal uitgesloten dat de coaster van het strand zal worden getrokken om heelhuids te worden geborgen. Dat hangt mede af van een advies dat een expert van Rijkswaterstaat van daag zou uitbrengen, maar dienst- kringhoofd Reeder van Rijkswaterstaat Texel gaat ervan uit dat tot slopen zal worden besloten en is hard bezig met de voorberei dingen. Bergen te duur Vlotbrengen van het schip is tech nisch heel goed mogelijk. Bedrijven als Smit Tak (nauw samenwerkend met Leo Visser van Texel) en Weissmuller zijn wel geïnteresseerd, maar vragen naar het oordeel van Rijkswaterstaat te veel geld. Het zou gaan om ca f400.000,- De „Anne- liese" is verzekerd voor f200.000,- en de lading voor f125.000,- Die lading bestaat uit 800 ton potas (kaliumcar- bonaat) in watervrije vorm en dus met uit twee soorten „kali" zoals eerder werd gemeld. Potas is een chemische stof die even onschuldig is als soda. Schroothandelaar De „Anneliese" is eigendom van Ex tra Service Shipping Co, gevestigd op Limasol op Cyprus. Dit bedrijf is ech ter volledig eigendom van Richard Kraus uit Hamburg. Hij beschouwt het exploiteren van de coaster als De verdwenen bel van de An neliese heeft vele gemoederen in beweging gebracht. Verschil lende officiële instanties kregen een telefoontje, waarbij alleen belgelui was te horen. Ook Hans Zijm, van bewakingsfirma Best, moest het ontgelden. Voor hem werden bij Radio Texel plaatjes aangevraagd met teksten als „tingelingeling, wat is dat voor een ding een soort hobby, waarvan hij voor zijn levensonderhoud in het geheel niet afhankelijk is. Kraus is namelijk ook eigenaar van een schroothandel die volgens hemzelf de op één na grootste van West Europa is. Kraus vertelde dat de telex die Rijks waterstaat had gestuurd om hem in de gelegenheid te stellen zich als ge gadigde voor het gestrande schip te melden, hem nooit heeft bereikt. Dat zijn coaster was gestrand werd hem telefonisch meegedeeld door Roy Helleman uit Oudeschild, die in het kader van zijn nautische hobby de eigenaar van het schip had op gespoord en met hem kontakt had gezocht. Helleman hield de Duitser ook nadien nauwkeurig op de hoogte van de stand van zaken rond het schip, waardoor een hartelijke ver standhouding groeide. Helleman trad als begeleider op toen Kraus samen met Ir. Günther Reinke van een Ham burg expertisebureau naar Texel kwam om het lot van zijn schip ter plekke te beoordelen en voor overleg met assuradeur, Rijkswaterstaat en andere instanties. Bel weg Helleman gaf daarbij te kennen dat hij graag als aandenken de scheeps- bel van de „Anneliese" wilde heb ben. Kraus zegde dat geschenk onmiddellijk toe, niet wetende dat die bel op dat moment al was gestolen. Het moet gebeurd zijn in de nacht van woensdag op donderdag. Iemand moet er ondanks de bewaking door Hans Zijm van het beveiligingsbedrijf Best in geslaagd zijn aan boord te komen en de bel los te zagen. Ook een van de koperen platen waarop de naam van de (Nederlandse) werf is vermeld, verdween maar schijnt bin nenkort weer boven water te komen. Toen Kraus aan boord van zijn schip een kijkje wilde nemen werd dat niet zonder meer toegestaan omdat Rijks waterstaat krachtens de wrakkenwet volledige zeggenschap heeft over het vaartuig. Na bemiddelende activiteit van hulpstrandvonder Klaas Uitgeest kon dat echter toch worden geregeld. Helleman kreeg als aandenken het tweede bronzen werfplaatje dat in het schip was aangebracht... Voor de rest was er van het schip weinig te halen. Zoals bekend hebben politie en Rijkswaterstaat alle losse en makke lijk los te maken spullen van boord gehaald. De scheepswerf Bodewes (in Mar- tenshoek bij Hoogezand) waar de co aster als „Jan Herman" op 17 april 1952 te water werd gelaten, bestaat nog steeds en er werken daar men sen die zich de bouw van het schip nog herinneren. Met de bouw was destijds een bedrag gemoeid van f710.000,-. Bodewes zelf was mede eigenaar. De burgemeesters van de Waddenei landen en EcoMare zullen present zijn bij de derde Noorzeeministersconfe- rentie, die deze week in Den Haag wordt gehouden. De burgemeesters bevinden zich morgen op het licht schip „Borkumriff", dat ligt afge meerd in de ingang van de haven van Scheveningen. Van 10.00 tot 18.00 uur staan zij, samen met vertegen woordigers van het Wereldnatuur- fonds, ter beschikking om vragen van de pers te beantwoorden. Op datzelf de schip wordt donderdag een „kinder-persconferentie" gegeven. Bij de organisatie hiervan, en van andere kinderactiviteiten, is EcoMare nauw betrokken. Op het lichtschip wordt een SOS-vlag gehesen. „S.O.S." bete kent in dit geval „Save Our Seas" (Red onze zeeën"). In kringen van de Texelse strandvon derij is men niet erg blij dat Rijkswa terstaat de coaster onder de wrakkenwet heeft gebracht, zodat de strandvonderij er niet mag aankomen. Verondersteld wordt dat het burge meester A. Schipper (dus de strand vonder zelf!) is geweest die er bij Rijkswaterstaat op aan gedrongen heeft het schip onder de wrakkenwet te plaatsen, om op die manier van de verantwoordelijkheid af te zijn. Schip per ontkent dat echter zeer stellig: „Nee hoor, het is echt alleen maar het initiatief van Rijkswaterstaat ge weest die vond dat het schip gevaar kon opleveren voor de zeewering. Ik kan me wel voorstellen dat het jam mer wordt gevonden, maar de wrak kenwet gaat nu eenmaal boven de strandvonderijwet en ik heb geen moeite om me daar bij neer te leggen". Het feit dat onze VVD-wethouder meerijdt in een demonstratie ter ver krijging van hogere graanprijzen heeft mij versteld doen staan. Een vrije on dernemer, een liberaal met uitstekend inkomen, een zeer goed rendabel be drijf en nog een zeer redelijk wethou derssalaris. Hij verloochent zijn politieke overtuiging, immers wij le ven niet meer in de tijd van Napoleon met zijn continentale stelsel maar in de wereld anno 1990. Een onderne mer produceert die produkten waar een afzetmarkt voor is met een dien overeenkomstige redelijk prijsstelling. Brussel kan niet altijd: sigaren uit 'n aar sien kissie weggeven. Als wet houder heeft u ingestemd met een mogelijke uitbreiding in De Koog van de winkel-oppervlakte met 2000 m2. Bijna alle middenstanders waar onder vele VVD-ers hebben dat besluit al zwaar bekritiseerd. Dit is n.l. vergelijkbaar met het inpolderen van de Markerwaard om daar graan te verbouwen. Van een VVD- wethouder mag verwacht worden dat hij zich inzet om een gezond onder nemersklimaat te scheppen en in stand te houden. De ondernemer staat dan op eigen benen en zal met de nodige creativiteit en inventiviteit dusdanig inspelen en bijsturen op die markt, dat zijn kachel blijft branden. Zij hebben n.l. geen beschermende quotering en/of subsidies. Wij hebben noch een Brussel noch een Wijster. Voor de vaandeldrager van de Texelse VVD vind ik uw handelwijze opportu nistisch en naïef. A. Ott Den Burg De maximale breedte bedraagt 300 meter, maar verreweg het grootste deel is een stuk smaller, op sommige plaatsen maar 200 meter. Het naar binnen schuiven van de duinen zal de camping daar misschien wel de helft verkleinen, meent Hoffman. Dat zal rigoreuze gevolgen hebben. Het meest aantrekkelijke, want hoogst gelegen, deel van de camping ver dwijnt en een aantal douche/toilet gebouwtjes moet worden afgebroken. „Wegens de lange, smalle vorm is de camping nu al moeilijk exploitabel. Dat zal er dus niet beter op worden", aldus Hoffman. Volgens Hoffman is het van de Kogerstrand-gasten bekend dat zij geen interesse hebben in vlakkere campings, waar ze hun tent of cara van kunnen zetten op keurige, be schutte veldjes. „Die campings zijn voor een andere doelgroep. Niets ten nadele daarvan hoor, maar die trek ken vooral gezinnetjes met kinderen, die het gezellig vinden om dicht op elkaar te staan." De RST-directeur schetst de economi sche gevolgen als Kogerstrand met zijn 200.000 overnachtingen per sei zoen zou moeten sluiten. „Een cam ping valt te verzekeren", zegt hij, „maar de invloed op De Koog is enorm." Hoffman becijfert dat de Kogerstrand-gasten goed zijn voor een jaarlijkse omzet van f 15 miljoen. Samen met de verenigde strandex- ploitanten, de Koger dorpscommissie en De Koog Promotion is namens camping Kogerstrand een brief gestuurd aan de vaste kamercommis sie van economische zaken. Kwaliteit Met de eventuele opoffering van camping Kogerstrand, komt de veilig heid van de bevolking niet in het ge ding, omdat de officiële waterkering wordt gevormd door de duinenrij die camping en dorp scheidt. „Maar het gaat niet alleen om het leven, het gaat ook om de kwaliteit van het le ven", vindt Hoffman. „Texel heeft geen achterland, er is geen alterna tief als deze bron van inkomsten zou vervallen." Tot dusver is de roep om ook snel bij De Koog te suppleren nog niet erg luid geweest. De aandacht was (en is) voornamelijk gericht op de situatie bij de Mandenvallei, nabij paal 29. „Als je teveel om aandacht vraagt, hoort men je op het laatst niet meer", verklaart Hoffman „Tot de or kaan van 25 januari hebben we de rustige weg gevolgd. Nu zullen we uit een ander vaatje moeten tappen. En als je vraagt wat de hoogste prio riteit moet krijgen: de Mandenvallei of Kogerstrand, nou dan zou ik het wel weten." In elk geval is het voor de RST erg belangrijk binnenkort zekerheid te hebben over de toekomst van Ko gerstrand In het kader van het zgn. „Lozingsbeslutt" zal riolering moeten worden aangelegd. Hoffman: „We gaan natuurlijk niet voor een miljoen in de grond stoppen, als over een jaar de camping de helft kleiner wordt en misschien wel dicht moet. Zo gek krijg je trouwens geen enkele financier." Ook andere investerings beslissingen moeten worden uit gesteld, zoals met betrekking tot een nieuw parkeerterrein en vervan ging/verbetering van de receptie. Als kustbeschermende maatregelen uit blijven, zal Kogerstrand spoedig een „schiereiland" worden, vreest Hoff man. In de nacht van vrijdag op zaterdag kwam een 55-jarige Duitse automobi list op de Bosrandweg op de verkeer de weghelft terecht, waarna een frontale botsing volgde met een in woner van De Koog. Beide wagens liepen zware schade op. De Duitser werd met een forse hoofdwond afgevoerd naar het Gemi- niziekenhuis en de passagiere van de Texelaar liet zich daar behandelen voor enige kneuzingen. Zij kon na de behandeling huiswaarts keren. Op verzoek van de politie werd in het ziekenhuis bloed afgenomen van de Duitser, daar men het sterke vermoe den heeft dat er drank in het spel is.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 1