Door sneeuwhopen lopend terug over de Afsluitdijk Jaap Schoorls barre derde tocht naar Assen Reddingboot op tentoonstelling !aalvoetbaltoernooi Albert Heijn Laatste cross gelopen Ferry van Tatenhove grossiert in remises Recreanten volleybaltoernooi Scheidsrechterscursus voor volleyballers GINA 7 TEXELSE COURANT DONDERDAG 8 MAART 1990 Afgelopen week werd de voor malige reddingboot Joan Hodshon op het terrein van het Maritiem- en Juttersmu- seum in Oudeschild geplaatst. De reddingboot, die in 1986 door het museum werd aange kocht, heeft een plaatsje ge kregen bij de tweede wierschuur, waarin de ten toonstelling rond de opstand van de Georgiërs staat op gesteld. De Joan Hodshon heeft een actieve rol gespeeld in deze opstand, toen in de nacht van zondag 8 april 1945 tien Texelaars en vier Geor giërs met deze boot naar En geland vertrokken om hulp te vragen (vergeefs, want steun werd niet verleend). De tentoonstelling rond de opstand van de Georgiërs is vanaf heden te bezichtigen in het museum. Tevens is het museum in verband met de stadsfeesten zaterdag 24 maart de gehele dag gratis te bezichtigen. Op de foto van Bert Koning is te zien hoe de Joan Hodshon door middel van een kraan van Nic Dros en een trekker van Klaas Uitgeest het terrein van het museum wordt op gesleept. aterdag 10 maart wordt in sporthal ns Genoegen het jaarlijkse zaalvoet- altoernooi van de z.v.v. Albert Heijn ehouden. Naast het zaalvoetbalteam in Albert Heijn doen De Koog 2, At- mt, Klif 2, een team van Gamma en »n team van medewerkers van Al ert Heyn mee. Het toernooi begint m 17.00 uur en duurt tot 22.00 uur. lie wedstrijden beginnen met een ogenaamde „vliegende start", cheidsrechters zijn de heren Eelman, an Vliet en Tamis. Aangezien de visselbeker vorig jaar definitief in het bezit is gekomen van Citroén (nu De oog), wordt dit keer gestreden om en nieuwe wisselbeker: 't Tesse- lartje. Zondag werd de laatste boscross van het seizoen 89/90 gelopen. In totaal werd er tijdens de negen cros sen 511 keer deelgenomen en het lopersaantal was daarmee gemiddeld 50% groter dan in het seizoen van 88/89. In totaal werd er ongeveer 2400 km afgelegd, hemelsbreed de afstand Texel-Casablanca. Wegens de gevallen bomen moest ook de laatste keer het wat langere parcours van de vorige twee keer ge lopen worden. Bij de jongens over een ronde zegevierde Rob Schraag in 6.27, net voor Tymen de Wijn 6.30, Jeroen Huizinga werd weer derde in 6.43. Opmerkelijk bij deze reeks cros sen waren de prestaties van Stefan Tijsen en Maarten Dogger die bijna elke keer seconden van hun beste tijd afsnoepten. Bij de meisjes was Greetje Haak eerste in 8.02, Marjon Schraag tweede in 8.25 en'derde Ju dith van Vliet in 8.30. Bij de jongens over drie rondjes werd Ron van der Slikke eerste in 17.46, Wim Noordzij liep naar een tweede plaats in 19.46 en Johan van der Star had zijn stek gevonden op de derde plaats in 22.37. Sabine Beijert werd bij de meisjes eerste in 22.10 en Nanda Koopman tweede in 24.12. Bij de da mes was er een spannende strijd voor de eerste plaats in het eindklas sement tussen Ingrid van Lubek en Colinda Brouwer. Na een lange eindsprint won Ingrid in 18.54, op de voet gevolgd door Colinda in 18.57, derde werd Lenie Steffen in 23.45. Bij de heren over drie rondjes snelde Tony van der Vis naar de eerste plaats in 17.30, tweede werd Eddy Zegers 17.34 en derde Mare Riteco in 18.25. Corry Witte, die zich voor het eerst aan zes rondjes waagde, werd tweede in een knappe tijd van 45.42. Eerste werd Erna Kuip in 44.15. Bij de vefteranen werd Piet Bakelaar eerste in 36.01. Tweede Cees Vinke die weer sneller liep dan de vorige keren 37.32 en derde werd Simon Appel 39.09. Theo Franchi- mon liep op zijn gemak naar de eer ste plaats bij de heren in 32.36, knap tweede werd Loek van Vliet 34.45 en derde Remmert Drijver 35.10. De prijsuitreiking is na de open Texelse crosskampioenschappen op 25 maart in Dennenoord. ledereen die zes of meer keer heeft meegedaan kan dan tevens zijn herinnering in ontvangst nemen. Uitslagen (resp. punten); Jongens 1 ronde; 1. Rob Schraag 60, 2. Ty men de Wijn 56; 3. Jeroen Huizinga 50, 4. Stefan Tijsen 41; 5. Maarten Dogger 38; 6. Wouter Doger 28, 7. Steven van Vliet 20. Meisjes 1 ronde: 1. Greetje Haak 60; 2. Mar jon Schraag 55; 3. Lia Visser 48, 4. Judith van Vliet 46; 5. Martine de Boer 45 Jongens 3 ronden; 1. Ron van der Slikke 59; 2. Wim Noordzij 51; 3 Johan van der Star 43 Meis jes 3 ronden 1. Sabine Beijert 60; 2 Natasja Koopman 58; 3. Nanda Koopman 52. Dames 3 ronden 1. Ingrid van Lubek 59, 2. Colinda Brouwer 58; 3 Carla Roeper 42; 4/5 Anneke Hoogenbosch en Lenie Steffen 39; 6 Bertha Bakker 28; 7. Ina Gerritsen 27; 8 Carla Smit 20; 9 Elly Kuyper 6. Heren 3 ronden: 1. Tony van der Vis 56; 2. Eddy Zegers 54; 3. Henk Schraag 42. Dames 6 ronden: 1 Marijke Stark 60; 2. Erna Kuip 56. Veteranen 6 ron den: 1 Piet Bakelaar 60; 2. Cees Vinke 55; 3. Martien Baars 53; 4. Simon Appel 49; 5 Henk Maas 38. Heren 6 ronden; 1. Theo Franchimon 60, 2. Herman Ploeger 50; 3. Cees Timmer 39; 4 Jan Dogger 35; 5 Rinus Kooger 24. Ferry van Tatenhove speelde maan dagavond in de Lindeboom tijdens de interne competitie van schaak club En Passant voor de vierde ach tereenvolgende maal remise. Wie achter Van Tatenhove als producent van zoveel halve punten een zeer vredelievend speler vermoedt, slaat de plank echter mis, want in zijn partijen is vrijwel altijd sprake van flinke complicaties, waaruit blijkt dat de vele puntendelingen pas na zware strijd tot stand komen. Anderzijds is hij zeker geen roekeloos speler die altijd op buigen of barsten speelt. Toen maandag Paul Eelman na de tijdcontrole constateerde dat de po sitie die hij tegen Van Tatenhove had nog steeds zeer evenwichtig oogde bood hij maar remise aan hetgeen de remisekoning van En Passant on- middelijk accepteerde, waarmee hij zijn positie in het midden van de ranglijst consolideerde. Voor Taeke van Lmgen is het delen van een punt bijna een gruwel. De bekoring van het schaakspel ligt voor hem in de wild-westtaferelen die kunnen ontstan uit de offervarianten van de klasieke, romantische openin gen zoals het Schots en het Italiaans, terwijl een subtiel eindspel slechts zijn verveling wakker roept. Het is dan ook met verwonderlijk dat zijn tegenstanders uit taktische overwe gingen graag afwikkelen naar een eindspel omdat zij dan een geeuwen de schaker tegenover zich weten, die ongetwijfeld nog wel een uitglijdertje zal maken. In een nogal rommelige partij bereikte Wim Hoekman maan dag een ongeveer gelijkwaardig toreneindspel tegen Van Lingen, die ook nu weer slordig riposteerde en tenslotte verloor. Thijs Witte boekte een verrassende zege op Kees Kistenmaker, die na een bloedstollend gevecht in een eindspel belandde dat er niet erg plezierig uitzag, maar dat misschien nog houdbaar was ge weest als hij niet een banale paard- vork had overzien die hem een stuk en de partij kostte. Hoewel Gerard Zoetelief met de witte stukken krampachtig probeerde een aanval te ensceneren in de richting van de ko ningstelling van Dirk Leegwater be landde hij na de opening in een stelling die tot grote voorzichtigheid maande. Verblind door zoveel tegen slag verloot Zoetelief de nauwkeurig heid uit het ook, waarna Leegwater, die een zeer goede partij speelde, on middellijk toesloeg en een stuk won. Uitslagen: N. van Heeringen-W. van de Rijke 1-0; W. Hoekman-T van Lingen 1-0; J. Dros-H. Broe- kema 1-0; G. Zoetelief-D Leegwater 0-1; T Witte-K. Kistenmaker 1-0; P Cornelisse-A. Terpstra 1-0; F. van Tatenhove P. Eelman '/a-%; W Pranger-K Bruming 1-0; E de Visser-T. Drevel Va-'/S. Wegens groot succes van vooraf gaande jaren, zal op zondag 22 april 1990 het derde Texelse recreanten- toernooi plaatsvinden in sporthal „Ons Genoegen" in Den Burg. Afhan kelijk van het aantal deelnemende teams, zal het toernooi rond 10.30 uur 's morgens beginnen en eindigen rond 17.00 uur met de prijsuitreiking. Er kan ingeschreven worden in ver schillende klassen: eerste klasse ge vorderde heren; tweede klasse gemiddelde heren; eerste klasse ge vorderde dames; tweede klasse ge middelde dames. Gemengde teams kunnen zich inschrijven bij de heren. Aan dit toernooi mogen geen NeVoBo-leden meedoen. Het inschrijf geld bedraagt f25,— per team. In schrijven graag vóór 16 maart. Inschrijven en inlichtingen bij Andries Huberts, telefoon (02220) 18972. Vrijdag begint de scheidsrechtercur sus voor recreanten. De cursus is nog niet vol, dus mensen die nog mee willen doen kunnen zich ge woon melden bij „De Schakel" op vrijdagavond. Hier zijn verder voor de deelnemers geen kosten aan verbon den. De cursus bestaat uit één avond theorie en vijf keer praktijk. Aanvang is 20.15 uur in „De Schakel" in Den Burg, pen en papier meenemen. De avond duurt tot ongeveer 22.00 uur. Daarna is er praktijk (sportkleding meenemen) op: zaterdagmorgen 10 maart van 10.00 tot 12.00 uur in de De Koninghal; vrijdagavond 16 maart van 20.15 tot 22.00 uur in de RSG- gymzaal; zaterdagmorgen 17 maart van 10.00 tot 12.00 uur in de De Ko ninghal; vrijdagavond 23 maart van 20.15 tot 22.00 uur in de RSG- gymzaal; zaterdagmorgen 24 maart van 10.00 tot 12.00 uur in de De Ko ninghal. Jaap Schoorls derde en laatste tocht in de hongerwinter met hulpgoederen van Texel naar Assen is de geschiedenis ingegaan 'a/s de meest dramatische. Het verhaal dat hij na pech op de Af sluitdijk onder erbarmelijke omstandigheden naar Texel terugging en daarna weer op weg ging naar Assen is beroemd. Op deze plaats het verhaal in Schoorls eigen woordenopgetekend door Dick Lemstra, mede-samensteller van de expositie die vanaf 9 maart in de raadhuiskelder is te zien. De derde tocht begon op vrijdag 29 januari 1945. Bijrijder was ditmaal Adriaan Vinke, de broer van Jas die de eerste reis mee was gegaan. Schoorl had er niet op gerekend nog een keer te gaan. Het trekkertje waarmee hij de eerste twee reizen had gemaakt, lag intussen uit elkaar. Het had lekke kleppen en de motor was totaal vervuild door de smerige brandstof. ..Ik had ook nog een rupstrekker van 40 pk. Die heb ik klaargemaakt en die moest het maar doen. Die rups 'iep maar een kilometer of zes in de grote versnelling, dus dat schoot niet erg op. Er lagen al grote hopen sneeuw op de weg toen ik uit Den Helder vertrok. Die Duitsers hadden me ook nog drie Texelaars meegege ven, die waren opgepakt en moesten ook in Assen gaan werken. Dat wa ren Jaap Bakker van de „Kruiskoog" De Koog, Jan Hin „de Nes" Ooste rend, en Martinus Witte van „Rozen- hout", Die jongens werden zomaar a's postpakket meegegeven" „Het was te gek om die jongens zo op die lopen wagens mee te nemen. Ik had oog een dichte gereedschapswagen bij de dorsmachine met ijzeren wie- Jan, die heb ik er maar achter gehan gen en daar zaten die mensen in. Dus ik had drie wagens achter de ruPS." „Enfin ik ben Den Helder uit geschakeld naar de Kooybrug. Daar agen flinke sneeuwhopen, maar die rups liep er zomaar door. Maar net over de Kooybrug begon de motor op ie cylinders te lopen. Oh lieve god een klepveer tebarst. Het was alle maal oud en versleten materiaal, dus dacht ik moet stoppen, want als ie klep op de zuiger valt is het ge beurd. De gereedschapskist voor de dag en sleutelen. Het klepdeksel eraf en een nieuwe klepveer gemonteerd. Die had ik gelukkig bij me. Ik rij goed en wel en daar verbrand m'n vuur mond. Nu had ik daar ook een paar als reserve van bij me, dus weer stoppen en een nieuwe vuurmond er op." „Toen reed ik Wieringen op en even later ging ie weer op drie cylin ders lopen. Ik had een stuk of wat klepveren bij me, want ik wist dat het gebeuren kon. Dat ook weer ge repareerd en ik kreeg er de vaart weer in. In dat repareren was intus sen aardig wat tijd gaan zitten, maar het liep gelukkig weer." Wonderlijk „Het was eigenlijk een wonderlijke si tuatie, die jongens werden zomaar meegegeven en ik was er nog ver antwoordelijk voor ook. Als ze niet in Assen zouden aankomen zou mijn gezin opgepakt worden, zo werd het gesteld. Maar ze waren totaal niet van plan om er vandoor te gaan, ze bleven er gewoon bij. Daar was ik achteraf toch wel blij om." „Net bij die flauwe bocht bij Kornwerderzand, begon die rups zwaar te trekken. Ja wel hoor, van één van de wagens was een as gebroken, dus dat wou niet meer. Ik heb het spul nog voor zichtig aan de kant gesleept en ter wijl ik die trekker stationair laat draaien verbrandt er nog eens een vuurmond. Dat was vrijdagavond 10-11 uur dat het gebeurde. „Eerst hebben we die wagen omhoog we ten te krijgen. Gelukkig waren we met vijf man, want er zat een dikke vracht op. Toen die as eruit geramd, die moest mee om gelast te worden. Ik zeg tegen die jongens; „Hebben jullie alles om het een tijdje vol te houden, want ik ga terug. Adriaan moet hier ook maar blijven". Dus dat was weer richting Den Oever, met die as om m'n schouder door de sneeuw. Plaatselijk lagen er hopen en dan weer een stuk kaal. Maar ik kon wel goed opschieten. Je bent trou wens niet zomaar terug in Den Oe ver, het was wel 25 km. Dus tegen de ochtend was ik daar met die as op m'n nek. Later ontdekte ik dat ik een bloeduitstoring in mijn schouder had, maar enfin ik kwam er." In Den Oever heb ik mijn schoon ouders uit bed gebeld en daar heb ik een tijdje gezeten, want ik was goed verkleumd. Ze zeiden moet je niet even liggen, maar ik zei neen ik moet naar Den Helder. M'n schoonvader regelde dat ik met de bus van de marinewerf mee kon. Die mensen van de werf waren geëvacueerd op Wieringen en gingen elke dag heen en weer. Op Wieringen kon ik die as met gelast krijgen, dat was niks." Toch het trekkertje „Toen met de eerste boot naar Texel, inplaats van dat ik in Assen was. Bij Dros Autocentrale hebben ze die as gelast. Die lekke vuurmonden had ik ook meegenomen en heb die ook la ten maken. Intussen was het begon nen te regenen. Ik denk, als dat even doorzet dan hoef ik niet met die rups. Dan moet die wieltrekker het maar weer doen. toen zijn Adriaan Zijm, die werkte bij Dros Autocentra le, en ik die trekker klaar gaan ma ken. We zijn er zaterdag met de middag aan begonnen en Zondagmor gen om half vijf was-ie klaar en liep- ie weer. Achteraf had ik natuurlijk eerst dat trekkertje moeten repareren en drie dagen later gegaan zijn. Maar in Assen rekenden de jongens op me, dus ik dacht vooruit maar." „Maar ja, die as was wel gelast, maar er zat zo'n dikke vracht op die wagen. Ik vertrouwde het niet erg, stel je voor dat het weer kapot zou gaan. Ik dacht, weet je wat, ik ga naar De Lugt op de Wilhelminalaan kijken of die een andere wagen voor me heeft. Het was nog vroeg in de ochtend, maar ik heb net zo lang staan bellen tot hij tevoorschijn kwam. In orde, ik met de trekker naar „Padang" en die wagen opgehaald. Weer naar de boot en over, weer via Julianadorp en zon dagmiddag half drie was ik weer bij de jongens." Opbellen kon niet „Die jongens waren echt van slag, ze dachten die komt nooit meer terug. Maar er was zoveel tijd in gaan zitten met die trekker in elkaar zetten, waarvan ik van tevoren ook niet wist dat ik dat doen zou en opbellen kon je elkaar ook niet. Toen hebben die jongens de wagen overgeladen op die van De Lugt. Ik had spullen mee om de wagens achter elkaar te kunnen pikken. Intussen had ik in die rups een nieuwe vuurmond gezet. Ook had ik een fles startbenzine meege nomen en ook die gelaste as gemon teerd. Op Weringen had ik aan m'n machinist Gerrit Engel gevraagd om die lege wagen en die rups van de dijk te halen. Hij heeft het gered, want toen ik terug kwam was het spul weg." „Ik was er dus om half drie 's middags en 's avonds om half negen waren we weer reisvaardig. Met repareren en overladen was toch nog heel wat tijd verloren gegaan. Moet je nagaan, vrijdagmorgen ver trokken en op zondagavond stonden we nog op de dijk. Het was nog mooi dat ik drie man extra bij me had en Adriaan natuurlijk. We zijn toen in één ruk doorgereden tot As sen en kwamen daar op maandag morgen om half negen aan. Dat was dus driemaal vierentwintig uur met uit de kleren." Mopperen „Het laatste gedeelte ging best. De trekker trok weer goed, was uit el kaar geweest en schoongemaakt, ook geen moeilijkheden onderweg en toen we in Assen aankwamen was het mopperen omdat het zolang had geduurd. Maar die mensen konden ook niet weten dat we zoveel ellende hadden gehad onderweg. Twee keer was het aardig vlot gegaan en nu dachten ze waar blijft die vent nou." „Ik was méér dan dwarsaf. Ik heb toen de klok rond geslapen bij de fam. Smit aan de Beilerstraat waar m'n broer Piet in de kost was en Adriaan had weer een ander adres. Ik heb later wel eens gedacht hoe heb je het die dagen volgehouden. Het was winter en het vroor. Eerst een wandeling van 25 km, toen die trek ker gerepareerd, weer naar de dijk en toen achter elkaar door naar Assen. En koud dat het was. Maar ja, je deed het, het moest gewoon". Zes onderduikers „Nadat we goed uitgeslapen waren, we zijn er ruim een dag gebleven, ben ik weer teruggegaan en kreeg ik zes mensen mee terug en dat was heel link. Maar wat moet je doen. Die mensen waren total loss, ze kon den het daar onmogelijk volhouden. Eén van hen had het helemaal erg te pakken. Die man huilde; „Neem me mee, neem me mee" Hij was er zo erg aan toe dat hij zei: „Als ik niet levend op Texel kom dan maar dood" Hij had ontzettend veel heimwee en wat doe je dan. Als ik hem toen met meegenomen had was hij misschien dood gegaan. En die anderen konden het daar ook niet bolwerken. Nu nam ik met elke reis het verpakkingsmate riaal weer mee naar Texel. Papier en dozen waren schaars en moesten op nieuw gebruikt worden. Ik had die groene gereedschapswagen er mee volgestouwd. Dat was de schuil plaats voor die zes man. Het leed zou niet te overzien zijn geweest, als ze die jongens onderweg hadden ont dekt. Toen kwam ik richting Afsluit dijk, waar we zoals gewoonlijk weer gecontroleerd zouden worden. Ver voor de dijk ben ik toen blijven staan en zei: „Alles onder de dozen, hup goed weg en alles over je heen. Door Friesland zaten ze gewoon op de wa gen. Het was natuurlijk wel goed uit kijken. Controle „Het was inmiddels alweer avond ge worden en we reden in het donker op de Afsluitdijk aan, met drie wa gens achter de trekker. De papieren werden gecontroleerd en ze contro leerden ook de wagens. Met de kolf van het geweer stompten ze op de wagens in de rommel die er op lag. Bij die dichte wagen had ik een ket ting langs de deur en de stijl gehaald met een hangslot er op en daar za ten die zes mensen in. Ik dacht, als het nu fout loopt is alles verloren en komen we nooit meer thuis. Ze moesten ook in die wagen kijken, dus het hangslot en de ketting en de deur open. De jongens hoorden na tuurlijk alles en lagen voor dood in de wagen onder de rommel. Ik dacht nog, als er nu maar niemand gaat hoesten, want dan is het gebeurd. Ik zeg tegen die Duitser: „Dat is alle maal los spul, allemaal rommel". Ge lukkig geloofde hij het en dus de deur weer op slot. Wat hadden we mazzel." „Aan het eind van de dijk was het weer precies hetzelfde. Ze vroegen wat er in die wagen zat. Ik zei: „Gepack, rommel, niks" en mocht weer doorrijden. Bij de Texelse boot werd wéér gecontroleerd, die jongens hielden zich doodstil. Ze wa ren vanaf het begin van de dijk de wagen niet uit geweest en hadden een fles bij zich om te plassen." Texelse boot „Toen ik bij de boot kwam zei het personeel: „Je kunt niet mee, er staan hier drie wagens van de Wehr- macht en die moeten eerst". Ik keek rond en zag directeur V.d. Vlies en kapitein Vlas in de stuurhut staan. Ik er heen. Ze zeiden: „Je kunt niet mee", maar ik zeg: „Maar ik moet wel mee".„Meneer v.d. Vlies, ziet u die groene wagen die daar staat, daar zitten zes vluchtelingen in. Als ze niet mee gaan wordt het hun dood, wilt u dat op uw geweten heb ben? „Vlas was nogal kordaat en zei: „Dan moet die wagen er eerst op" en hij kwam mee naar beneden en zei tegen het personeel: „Die groene wagen moet beslist mee en dat trek kertje ook, die aanhangwagens zijn geen probleem, die laten jullie maar staan" „Maar al met al raakte een Wehrmachtwagen niet mee. Dat werd me daar een rel, dat was daar niet best. Die wagen moet er af en die trekker ook. Uiteindelijk hebben ze het zo weten te bepraten, ik weet niet precies hoe, of ze nog een extra reis zouden maken of wat dan ook, maar ik bleef aan boord en naar Texel. Daar van boord en naar het Schilderend gereden." Geen slechte ruil „Achter het huis van Cor Wonder in de R. R Keyserstraat was een schuur en daar reed ik het spul in. De wa gen open gemaakt en de mensen er uit. Enfin, we waren binnen. Ik zei: „Jullie blijven hier, ik zal eten en drin ken halen en vanavond als het don ker is kom ik jullie halen en kunnen jullie naar huis". Ik heb melk en brood gehaald en de jongens eten. Ik drukte ze vooral op het hart dat ze hun mond moesten houden, want als het uitlekte was ik zwaar de klos. Er hoefe maar één te zeggen dat ik er zes meegenomen had en het zou ge beurd zijn geweest. Het was overi gens geen slechte ruil, drie man mee en zes man terug. Ze moesten wel onderduiken, want niemand mocht ze zien. Al met al is het best afgelopen. ,,Tot slot: mijn vrouw zei er nooit iets van. Ze wachtte het rustig af en had er alle vertrouwen in dat ik het zou redden."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 7