T onderzoekt
jantbehandeling bij
VV en... gastheer
V
Koninklijke onderscheiding
voor drie Texelaars
4
Vï'Si,
Wethouder luidde
zwemseizoen in
Expositie over Texel
in 2e wereldoorlog
Texel autovrij?
,pAG 1 MEI 1990
TEXELSE COURANT
PAGINA 5
IpTT start binnenkort met een onderzoek om vast te stellen
1 mensen die bij de VVV telefonisch informatie inwinnen over
blijfsmogelijkheden op Texel, worden geholpen. Met name
L, er antwoord komen op de vraag of de WV de diverse
Liijkheden voldoende onder de aandacht brengt en niet in de
we plaats klanten tracht te werven voor de logiesverstrekkers
|bij de VVV reserveringscentrale zijn aangesloten en waaraan
VVV zelf geld verdient in de vorm van provisie.
(gelopen jaren is in kringen van
al kleine particuliere logies-
Itrekkers herhaaldelijk twijfel geuit
het „objektief" zijn van de VVV
matrices. Het is een van de oor-
,n van het herhaaldelijk de kop
kende wantrouwen jegens de
organisatie, hoewel de VVV de
jhuldigingen altijd heeft ontkend,
'laatste baat blijkbaar niet en
rom zal nu een onderzoek worden
isteld, op kosten van de Stichting
Texelpromotie.
Oude klacht
T-onderzoekers zullen de VVV
in onder een valse naam, doen
ze geïnteresseerd zijn in een va-
je op Texel en een verblijf aldaar
m boeken. Afhankelijk van de
oorden die dan worden gegeven
lorden dóórgevraagd. Wanneer
klant" naar een logiesverstrekker
rwezen, zal ook die worden ge-
om vast te stellen hoe deze de
pirant-toerist behandelt,
voorbereidingen voor het onder
zen inmiddels nagenoeg vol-
td. Nauwkeurig is bepaald welk
rt vragen volgens de geruchten
de VVV niet objektief of niet
ledigend worden beantwoord en
spreekt vanzelf dat vooral deze
gen bij het onderzoek worden
teld. Zodanig groot zal het aantal
loontjes zijn en over een zodanige
■ode gespreid, dat een representa-
beeld wordt verkregen van de
:e waarop de VVV-informatrices
ar dus ook de logiesverstrekkers,
adspirant-klanten te woord
n
opmerkelijke onderzoek werd
rgekondigd in de donderdagavond
Rebecca" in De Waal gehouden
jadermg van de Texelse Vereniging
Logiesverstrekkers (TVL).
Geding
b nog steeds geen rechterlijke uit-
aak in het geding dat kleine lo-
iverstrekkers tegen de TVL
ta aangespannen om een eind
maken aan de gewijzigde stem-
ïtregeling waardoor de invloed
grote bedrijven in de TVL sterk is
genomen. Voorzitter Harry Wuis
wacht dat de uitspraak binnen
maand komt en hij twijfelde er
l aan dat deze gunstig zal zijn
ir de vereniging en dat de proce-
ende kieine verhuurders aan het
Iste eind zullen trekken.
se advertenties in de overigens
Duitstalige editie van „Waddeneiland
Texel" ook Duits te maken. Als ge
volg van de vertaal- en andere kosten
die daarvoor moeten worden ge
maakt, worden de advertenties wel
duurder. Een advertentie van een hal
ve pagina die nu nog f1878,- kost,
zal straks f2055,- moeten opbrengen.
Het scheelt dus ongeveer 10%, maar
iedereen vond dat dit extra geld goed
is besteed.
Pijnlijk
Hoteliers en andere logiesverstrekkers
verhuren niet graag een kamer voor
een of twee nachten als zij de ver
wachting hebben dat in die tijd van
het jaar ook gasten zijn te krijgen die
een week of langer blijven. Het komt
daardoor voor dat mensen die vroeg
tijdig proberen om bijv. voor de
paasperiode een kamer te reserveren
voor een nacht, nul op het rekest
krijgen. Dat is tot daaraan toe, maar
al te vaak laten de logiesverstrekkers
helemaal niets van zich horen. Een
Belgisch echtpaar, zo bleek uit een
brief van mevrouw Voskuil-Schouten
die op de vergadering werd voorgele
zen, had zoiets meegemaakt. Meer
dere hotels hadden niet geantwoord
en het echtpaar ging toen op goed
geluk naar Texel, waar alle accommo
datie volgeboekt bleek te zijn. De
mensen hadden tenslotte ,,nood"on-
derdak gevonden bij de familie
Voskuil.
Voorzitter Wuis erkende dat dit anti
promotie is en riep de leden op altijd
antwoord te geven als mensen naar
accommodatie vragen.
In dit geval had het probleem uitge
legd kunnen worden met het advies
om kort voor de gewenste ver
blijfsperiode nog eens te bellen. Met
de VVV is afgesproken dat in derge
lijke gevallen tevens een meerdaags
arrangement wordt aangeboden. Wel
licht vinden de betrokken mensen dat
zo aantrekkelijk dat ze daartoe beslui
ten. In elk geval is het een stuk crea
tiever en beleefder dan helemaal niet
reageren.
Tekort
Als gevolg van het wegvallen van de
RST als geldgevende participant in de
stichting VVV Texelpromotie heeft de
VVV minder middelen ter beschikking
voor promotie. Verder is het jammer
dat de overblijvende partners niet al
lemaal hun jaarlijkse anderhalve ton
voor tien jaar hebben toegezegd
maar voor vijf jaar. Daardoor worden
grote VVV-investeringen (zoals het
noodzakelijke nieuwe hoofdkantoor)
enigszins riskant. Wuis ging ook in
op het feit dat de f260.000,- die de
gemeente (naast de anderhalve ton
promotiebijdrage) geeft voor het
dienstverlenings- en informatiewerk,
te weinig is. De VVV zelf moet op
dit werk ongeveer een ton per jaar
toeleggen en dat bedrag wordt ge
haald uit de promotiegelden en de
winst van de reserveringsdienst. Het
is te rechtvaardigen omdat de service
aan het publiek ter plaatse ook als
een vorm van promotie kan worden
gezien, maar onbevredigend is het
wel. De VVV zou het servicewerk
kunnen inperken zodat het wel voor
f260.000,- kan worden uitgevoerd,
maar dat wordt onverantwoord ge
vonden.
Response-test
De rapporten die door het organisa
tiebureau Kappelhof zijn uitgebracht
inzake het effekt van de VVV promo
tiecampagnes, hebben interessant
feitenmateriaal opleverd dat ook voor
de TVL-leden belangrijk is. Uit het
onderzoek is bijvoorbeeld gebleken in
welke kranten en krantencombinaties
men het beste kan adverteren om
boekingen te krijgen. De bladen van
de Regionale Dagblad Pers en de
Tubantia-groep scoorden wat dat be
treft het best. Op advertenties in De
Telegraaf komen wel zeer veel reac
ties (verzoeken om informatie) maar
het aantal boekingen dat daaruit
voortvloeit valt tegen. Een ander feit
dat aan het licht kwam is dat zeer
veel mensen die de Vakantiereisgids
bestellen geen gebruik maken van de
VVV reserveringscentrale, maar
rechtstreeks bij de daarin vermelde
bedrijven boeken hoewel de tele-
foonnnumers er niet bij staan.
VVV-directeur J.W. Dekker is bereid
in een volgende TVL-bijeenkomst ver
der in te gaan op de resultaten van
het Kappelhof-onderzoek. Het is niet
de bedoeling het hele rapport in de
openbaarheid te brengen omdat er
dingen in staan die men liever niet
ter kennis brengt van concurrerende
vakantiegebieden.
De heren Henk Koopman, Joan van
Vijfeijken (Kleine logiesverstrekkers)
en Rob Tijsman (Horecaf) werden in
het bestuur gekozen. Met bloemen
en geschenken werden Mies Plaats
man en Tiny Visser, die niet herkies
baar waren, uitgeluid.
In de rondvraag werd de suggestie
Hardleers Koninklijke onderscheidingen voor Pieter Blankevoort III. Willem van Heerwaarden en Jan Herweijer Ir).
lis sprak er zijn teleurstelling over
dat het met is gelukt de gemeen-
sad voldoende kennis bij te bren-
over doel en functioneren van de
else Vereniging van Logies-
strekkers. Hij doelde met name op
s Belang. Met vertegenwoordi-
van deze partij leek men een
helderend gesprek te hebben ge-
waarbij beter begrip was gewekt,
aar later bleek dat de topmensen
die partij toch niet waren geïn-
meerd".
voorzitter toonde zich ongerust
het uitblijven van zandsuppletie
De Koog. Het is niet goed voor
toerisme dat het strand hier zo
l is geworden dat bij normaal
9 water nog geen veertig meter
chikbaar is. Ook de wachttijden
fe boot die ontstonden als gevolg
de paasdrukte, hadden hem zor-
gebaard. De kans is groot dat
®l zijn ongelukkige wachttijdeni-
terugkrijgt. Gelukkig heeft de
'l0 deze keer geen melding ge-
'akt van de wachttijden,
fijn openingswoord meldde Wuis
Prettige dingen. De vooruitzich-
voor het komende seizoen zijn
'lekend. Het aantal boekingen
"dit jaar is weer belangrijk hoger
1 vorig jaar. De volgend jaar in ge-
P,e riemen nieuwe veerboot zal
1 een positief effekt hebben op de
nstische ontwikkelingen. Het
"P komt tegemoet aan de toene-
ide mobiliteit van de mensen,
'motionele inspanning blijft daarbij
d nodig, al was het maar om het
'unstige effekt van de nog steeds
'emende gemiddelde verblijfsduur
|c°iTipenseren. Er zijn immers méér
"sen nodig voor dezelfde toeristi-
le drukte. Wuis noemde met in-
J""ng het ingezonden stuk van
E" exelaar Hans Oosterhof die er
orend op had gewezen dat Texels
B s,e „grootgrutter" niet bijdraagt
r de Texelpromotie.
Weden gingen akkoord met
I plan
om de thans nog Nederland-
Pieter R. Blankevoort, Willem van
Heerwaarden en Jan Pieter Herwei
jer zijn vrijdagmorgen koninklijk on
derscheiden. Burgemeester A.
Schipper reikte de gouden ereme
dailles uit. De raadszaal was bijzon
der goed gevuld. Relaties van de te
decoreren personen hadden een uit
nodiging ontvangen de feestelijke
uitreiking bij te wonen. „Voor dege
nen die het aangaat is de onder
scheiding een belangrijk moment,
dat je niet alleen moet doormaken",
aldus Schipper.
De uit Amsterdam afkomstige Pieter
Blankevoort trad 40 jaar geleden als
klerk in dienst van de gemeente
Texel. In de loop der jaren doorliep hij
diverse rangen. Op 1 januari 1966
werd hij hoofd van de afdeling finan
ciën en onderwijs. „Veel studie,
noeste arbeid en een goed inzicht in
de gemeentelijke financiën waren no
dig om het zover te brengen", vertel
de Schipper tijdens zijn toespraak.
Op eigen verzoek deed Blankevoort
om gezondheidsredenen in 1987 een
stapje terug en werd hij binnen het
bureau financieel beleid van de afde
ling geplaatst.
In augustus jongstleden trad Blanke
voort vervroegd uit. Hij vervulde vele
uit zijn functie voortvloeiende neve
nactiviteiten. Zo was hij bijna 20 jaar
lang secretaris-penningmeester van
het prof. dr. Keesomstudiefonds,
waarnemend gemeentesecretaris,
bestuurslid van de Recreatiemaat
schappij Texel, vertegenwoordiger in
het georganiseerd overleg van de ge
meente en penningmeester van de
Nutskleuterschool in Den Burg. „Een
leven vol up en downs", memoreerde
Schipper, „maar meer dan waarde
vol."
Bakkersknecht
Willem van Heerwaarden begon zijn
loopbaan op heel jonge leeftijd. Als
12-jarige trad hij in dienst als bak
kersknecht. Met een onderbreking
gedurende de oorlog, bleef hij tot
1954 werkzaam in deze tak. Hierna
was hij vijf jaar in dienst als landme
ter bij de Meetkundige dienst van het
kadaster.
Van 1959 tot 1969 werkte Van Heer
waarden als administrateur - speciaal
voor het Texelse vrachtgoed - bij van
Gend en Loos. Eerst vier jaar op
Texel, en nadat het Texelse kantoor
werd opgeheven, zes jaar in Den Hel
der. In 1969 werd hij administra-
teur/adjunct-directeur van de
Coöperatieve Zuivelfabriek „De Een
dracht", een functie die hij tot maart
1979 bekleedde. Op 1 maart van dat
jaar werd hij directeur van de Stich
ting Verzorgingstehuis St. Jan. Tot
zijn pensionering heeft hij deze taak
vervuld. „Steun en toeverlaat van de
bewoners", aldus Schipper, die ook
de rol van Van Heerwaarden in de
oorlog ter sprake bracht. Al vrij kort
na het uitbreken van de oorlog nam
Van Heerwaarden deel aan het plaat
selijk verzet. In 1943 werd hij echter
gedwongen tewerk gesteld in
Duitsland.
Schipper liet ook het feit dat Van
Heerwaarden actief deelneemt aan
de plaatselijke politiek (CDA) en lid is
van de Rotary, niet onvermeld.
gedaan om op of bij de boot een
grote kaart van Texel op te hangen
zodat de gasten die hier voor het
eerst komen zich beter kunnen
orienteren.
Een andere suggestie was om op de
boot de „huisregels" van Texel met
een pamflet bekend te maken. Het
publiek is dan beter op de hoogte
van allerlei bepalingen, gericht op
verkeersveiligheid, rust, hygiëne en
natuurbehoud.
Geklaagd werd dat het verbod om
buiten de kampeerterreinen campers
(kampeerauto's) neer te zetten op
grote schaal wordt overtreden. Op
meerdere parkeerplaaten, vooral in
bos en duinen ziet men regelmatig
campers staan, hoewel juist op deze
plekken een groot bord staat waarop
het verbod in meerdere talen is aan
gegeven.
Een andere klacht betrof het feit dat
adspirant-vakantiegangers die een ac
commodatie boeken via de VVV re
serveringscentrale daarmee het recht
verwerven om voor half geld gebruik
te maken van het zwemparadijs Cal-
luna. De vragensteller noemde dat
„concurrentievervalsing" want tal van
logiesverstrekkers (waaronder velen
die niet betrokken zijn bij de VVV re
serveringscentrale) hebben door het
kopen van aandelen al de mogelijk
heid verworven om hun gasten voor
half geld te laten zwemmen in Callu-
na en daarmee hun aantrekkelijkheid
voor de gast vergroot. Dat effekt
wordt nu voor een deel teniet ge
daan Blijkens uitlatingen van de
bestuursleden Wuis en Warnaar heeft
deze kwestie al de aandacht. Calluna
heeft de deal met de VVV gemaakt
nadat veel aandelen waren verkocht
aan logiesverstrekkers. Afgesproken
is dat de gasten die een vakantie
boeken via de VVV reserveringscen
trale 50% reductie hebben in Calluna
en de VVV maakt als tegenprestatie
gratis promotie voor het zwempa
radijs.
Het gerenoveerde kleuterbad
van zwempark „Molenkoog"
heeft voortaan de naam ,,'t Ze-
gerspoeltje". De (ex-)wethouder
naar wie het bad is vernoemd
onthulde vrijdagavond persoon
lijk het bijbehorende bord en
was gaarne bereid even voor
de krant te poseren. Zegers
kan trots zijn op „zijn" poeltje,
want van het bassin werden de
tegelwanden verwijderd en zo
wel wanden als bodem werden
van een nieuwe coating voor
zien. Verder werd de naburige
speelweide opnieuw ingericht
en verrijkt met enkele speel
toestellen. Verwacht wordt dat
dit deel van het zwempark
hierdoor attractiever wordt voor
gezinnen met jonge kinderen.
Met ingang van vrijdag is in de expo
sitieruimte van het gemeentehuis de
tentoonstelling „Texel in oorlog
1940-1945" te zien. De opening, die
wordt verricht door burgemeester
Schipper, is alleen toegankelijk voor
genodigden en begint om 9.00 uur.
In elk geval zullen leerlingen van de
Thijsseschool, Jozefschool en CVO
aanwezig zijn in verband met de
adoptie van drie oorlogsmonumenten.
Vrijdagavond om 19.40 uur vindt in
dat verband een officiële plechtigheid
plaats bij het monument van „De
Goede Herder" op de Algemene Be
graafplaats in Den Burg. Door een
vertegenwoordiging van elke school
wordt dan een bloemstuk gelegd.
Jan Herweijer werd door Schipper als
„rasvertegenwoordiger van de argrari-
sche sector" omschreven. De in Strij-
en geborenagrariër vestigde zich in
1967 op Texel. In Strijen was hij
bestuurslid van de provinciale rege
lingscommissie ter bevordering van
rijkswege van de rundveefokkerij in
Zuidholland („Na afloop moet u maar
eens uitleggen wat deze mondvol
heeft ingehouden") en was hij aan
vankelijk secretaris van K.l.-vereniging
„De Toekomst" in Barendrecht, later
van de K.l.-vereniging Fokcentrale
Zuid-Hollandse Eilanden. Ook was hij
voorzitter van de Veelteeltstudieclub
Hoeksewaard. Op Texel was hij tot
eind 1968 bestuurslid van de Coöpe
ratieve Aankoopcentrale Texel, waar
na hij in 1977 centrale voorzitter
werd. Dit bleef hij tot 1 januari 1988.
„Een belangrijke functie, omdat de
aankoopcentrale zo'n centrale plaats
in het agrarische bedrijfleven op Texel
inneemt", merkte Schipper op. „Het
bloed kruipt waar het niet gaan kan,
want ook op Texel was u nog 20 jaar
bestuurslid en later ook voorzitter
van de plaatselijke K.l.-vereniging. Ik
meen dat die Nieuw Leven heette."
Een onjuiste veronderstelling, want
zoals Herweijer later toelichtte betreft
het hier een particuliere instelling met
winstoogmerk.terwijl Herweijer naar
eigen zeggen een „man van de coö
peratie" is.
Voor de echtgenotes waren er bloe
men. Omdat mevrouw Herweijer-
Stoepker wegens vakantie in het bui
tenland niet aanwezig kon zijn, werd
haar plaats ingenomen door dochter
Sophie.
In de Texelse Courant las ik tot mijn
grote verbazing dat de gemeenteraad
Postweg en Pontweg wil aanpassen
aan de grote drukte. Dit lijkt mij on
zin, aangezien men toch over een
aantal jaren het autogebruik op het
eiland wil verminderen, of zelfs hele
maal tot stilstand brengen. Maar ik
heb wel een flauw vermoeden waar
om dit zo langzaam gaat:
1. De Teso werkt tegen, na de miljoe
neninvestering in de nieuwe
veerboot.
2. De grotere toeristenopvang in
Noordholland (grote bungalowpaken,
met luxe zwembaden), waardoor de
toeristen bij een extra belasting (bij
voorbeeld een heffing bij bootvervoer
van een auto) liever kiezen voor een
korter dan een langer verblijf op
Texel. Kort gezegd: Verlies van in
komsten.
Zo neemt de gemeenteraad één
maatregel en verbreedt zij de wegen,
terwijl daar maar één gunst tegen
over staat: het voor auto's afluiten
van de wegen in het bos. Vreemd
voor zo'n natuurrijk eiland. Deze
maatregel had al jaren geleden geno
men kunnen worden, toen de effec
ten van het autogebruik op het milieu
duidelijk werden.
Naar mijn idee kan de toerist juist be
ter worden ontmoedigd, dan het au-
togebruikt te stimuleren door het
verbeteren van wegen en kruisingen.
Hieronder geef ik graag een paar
voorbeelden:
1. Beperkte parkeermogelijkheid in de
dorpen, maar uitbreiding daarvan bij
campings en bungalowparken.
2. Een strengere aanpak van foutpar-
keerders in het seizoen, bijvoorbeeld
een wegsleep-regeling. De auto
wordt alleen weer afgegeven na het
voldoen van de boete, die bestaat uit
de wegsleepkosten plus een extra
haffing ten behoeve van het milieu.
Zo voorkomt men juridische
rompslomp met buitenlanders. Kosten
bijvoorbeeld f300.
3. Alle Texelaars krijgen een sticker
van de gemeente, waaraan politie en
parkeerwacht kunnen zien dat het
om een eilandbewoner gaat, zodat zij
bij foutparkeren alleen een boete op
de voorruit krijgen.
4. Extra arbeidsplaatsen aan parkeer
wachters en slepers, zodat de politie
wordt ontlast.
5. Het fietsverkeer in de dorpen voor
rang geven boven het snelverkeer.
Juist hier op het eiland kan dan een
goed experiment worden gevoerd
voor Veilig Verkeer Nederland. Deze
regeling zou dan later doorgevoerd
kunnen worden in de grote steden.
6. De parkeergelegenheden bij
strandslagen belasten met kosten,
bijvoorbeeld f15,= per dag of per
keer. De opbrengst hiervan zou ten
goede kunnen komen aan het
schoonhouden van het strand.
7. Beter openbaar vervoer. Betere
routes langs strandslagen en door
het bos en meer halfuursdiensten.
Zeker in het seizoen.
Dit zijn maar een paar van mijn
ideeën, om een lichtje te laten op
gaan bij de gemeenteraad. In plaats
van miljoenen te verspillen aan het
verbeteren van wegen, kan men be
ter aan hetmilieu werken. Zo met,
dan moet men daar maar voor beta
len. Men kan zelfs met de auto naar
het eiland komen en voor de rest het
openbaar vervoer of de fiets nemen.
Daar zal ook Teso blij mee zijn. Als je
praat over autobeperkende maatrege
len, moet je ook de Texelaars tevre
den stellen. Zij moeten daar ook aan
meedoen, en dat stuit op veel te
genstand.
R.W.L van Rest
Den Burg