T onderzoekt jantbehandeling bij VV en... gastheer V Koninklijke onderscheiding voor drie Texelaars 4 Vï'Si, Wethouder luidde zwemseizoen in Expositie over Texel in 2e wereldoorlog Texel autovrij? ,pAG 1 MEI 1990 TEXELSE COURANT PAGINA 5 IpTT start binnenkort met een onderzoek om vast te stellen 1 mensen die bij de VVV telefonisch informatie inwinnen over blijfsmogelijkheden op Texel, worden geholpen. Met name L, er antwoord komen op de vraag of de WV de diverse Liijkheden voldoende onder de aandacht brengt en niet in de we plaats klanten tracht te werven voor de logiesverstrekkers |bij de VVV reserveringscentrale zijn aangesloten en waaraan VVV zelf geld verdient in de vorm van provisie. (gelopen jaren is in kringen van al kleine particuliere logies- Itrekkers herhaaldelijk twijfel geuit het „objektief" zijn van de VVV matrices. Het is een van de oor- ,n van het herhaaldelijk de kop kende wantrouwen jegens de organisatie, hoewel de VVV de jhuldigingen altijd heeft ontkend, 'laatste baat blijkbaar niet en rom zal nu een onderzoek worden isteld, op kosten van de Stichting Texelpromotie. Oude klacht T-onderzoekers zullen de VVV in onder een valse naam, doen ze geïnteresseerd zijn in een va- je op Texel en een verblijf aldaar m boeken. Afhankelijk van de oorden die dan worden gegeven lorden dóórgevraagd. Wanneer klant" naar een logiesverstrekker rwezen, zal ook die worden ge- om vast te stellen hoe deze de pirant-toerist behandelt, voorbereidingen voor het onder zen inmiddels nagenoeg vol- td. Nauwkeurig is bepaald welk rt vragen volgens de geruchten de VVV niet objektief of niet ledigend worden beantwoord en spreekt vanzelf dat vooral deze gen bij het onderzoek worden teld. Zodanig groot zal het aantal loontjes zijn en over een zodanige ■ode gespreid, dat een representa- beeld wordt verkregen van de :e waarop de VVV-informatrices ar dus ook de logiesverstrekkers, adspirant-klanten te woord n opmerkelijke onderzoek werd rgekondigd in de donderdagavond Rebecca" in De Waal gehouden jadermg van de Texelse Vereniging Logiesverstrekkers (TVL). Geding b nog steeds geen rechterlijke uit- aak in het geding dat kleine lo- iverstrekkers tegen de TVL ta aangespannen om een eind maken aan de gewijzigde stem- ïtregeling waardoor de invloed grote bedrijven in de TVL sterk is genomen. Voorzitter Harry Wuis wacht dat de uitspraak binnen maand komt en hij twijfelde er l aan dat deze gunstig zal zijn ir de vereniging en dat de proce- ende kieine verhuurders aan het Iste eind zullen trekken. se advertenties in de overigens Duitstalige editie van „Waddeneiland Texel" ook Duits te maken. Als ge volg van de vertaal- en andere kosten die daarvoor moeten worden ge maakt, worden de advertenties wel duurder. Een advertentie van een hal ve pagina die nu nog f1878,- kost, zal straks f2055,- moeten opbrengen. Het scheelt dus ongeveer 10%, maar iedereen vond dat dit extra geld goed is besteed. Pijnlijk Hoteliers en andere logiesverstrekkers verhuren niet graag een kamer voor een of twee nachten als zij de ver wachting hebben dat in die tijd van het jaar ook gasten zijn te krijgen die een week of langer blijven. Het komt daardoor voor dat mensen die vroeg tijdig proberen om bijv. voor de paasperiode een kamer te reserveren voor een nacht, nul op het rekest krijgen. Dat is tot daaraan toe, maar al te vaak laten de logiesverstrekkers helemaal niets van zich horen. Een Belgisch echtpaar, zo bleek uit een brief van mevrouw Voskuil-Schouten die op de vergadering werd voorgele zen, had zoiets meegemaakt. Meer dere hotels hadden niet geantwoord en het echtpaar ging toen op goed geluk naar Texel, waar alle accommo datie volgeboekt bleek te zijn. De mensen hadden tenslotte ,,nood"on- derdak gevonden bij de familie Voskuil. Voorzitter Wuis erkende dat dit anti promotie is en riep de leden op altijd antwoord te geven als mensen naar accommodatie vragen. In dit geval had het probleem uitge legd kunnen worden met het advies om kort voor de gewenste ver blijfsperiode nog eens te bellen. Met de VVV is afgesproken dat in derge lijke gevallen tevens een meerdaags arrangement wordt aangeboden. Wel licht vinden de betrokken mensen dat zo aantrekkelijk dat ze daartoe beslui ten. In elk geval is het een stuk crea tiever en beleefder dan helemaal niet reageren. Tekort Als gevolg van het wegvallen van de RST als geldgevende participant in de stichting VVV Texelpromotie heeft de VVV minder middelen ter beschikking voor promotie. Verder is het jammer dat de overblijvende partners niet al lemaal hun jaarlijkse anderhalve ton voor tien jaar hebben toegezegd maar voor vijf jaar. Daardoor worden grote VVV-investeringen (zoals het noodzakelijke nieuwe hoofdkantoor) enigszins riskant. Wuis ging ook in op het feit dat de f260.000,- die de gemeente (naast de anderhalve ton promotiebijdrage) geeft voor het dienstverlenings- en informatiewerk, te weinig is. De VVV zelf moet op dit werk ongeveer een ton per jaar toeleggen en dat bedrag wordt ge haald uit de promotiegelden en de winst van de reserveringsdienst. Het is te rechtvaardigen omdat de service aan het publiek ter plaatse ook als een vorm van promotie kan worden gezien, maar onbevredigend is het wel. De VVV zou het servicewerk kunnen inperken zodat het wel voor f260.000,- kan worden uitgevoerd, maar dat wordt onverantwoord ge vonden. Response-test De rapporten die door het organisa tiebureau Kappelhof zijn uitgebracht inzake het effekt van de VVV promo tiecampagnes, hebben interessant feitenmateriaal opleverd dat ook voor de TVL-leden belangrijk is. Uit het onderzoek is bijvoorbeeld gebleken in welke kranten en krantencombinaties men het beste kan adverteren om boekingen te krijgen. De bladen van de Regionale Dagblad Pers en de Tubantia-groep scoorden wat dat be treft het best. Op advertenties in De Telegraaf komen wel zeer veel reac ties (verzoeken om informatie) maar het aantal boekingen dat daaruit voortvloeit valt tegen. Een ander feit dat aan het licht kwam is dat zeer veel mensen die de Vakantiereisgids bestellen geen gebruik maken van de VVV reserveringscentrale, maar rechtstreeks bij de daarin vermelde bedrijven boeken hoewel de tele- foonnnumers er niet bij staan. VVV-directeur J.W. Dekker is bereid in een volgende TVL-bijeenkomst ver der in te gaan op de resultaten van het Kappelhof-onderzoek. Het is niet de bedoeling het hele rapport in de openbaarheid te brengen omdat er dingen in staan die men liever niet ter kennis brengt van concurrerende vakantiegebieden. De heren Henk Koopman, Joan van Vijfeijken (Kleine logiesverstrekkers) en Rob Tijsman (Horecaf) werden in het bestuur gekozen. Met bloemen en geschenken werden Mies Plaats man en Tiny Visser, die niet herkies baar waren, uitgeluid. In de rondvraag werd de suggestie Hardleers Koninklijke onderscheidingen voor Pieter Blankevoort III. Willem van Heerwaarden en Jan Herweijer Ir). lis sprak er zijn teleurstelling over dat het met is gelukt de gemeen- sad voldoende kennis bij te bren- over doel en functioneren van de else Vereniging van Logies- strekkers. Hij doelde met name op s Belang. Met vertegenwoordi- van deze partij leek men een helderend gesprek te hebben ge- waarbij beter begrip was gewekt, aar later bleek dat de topmensen die partij toch niet waren geïn- meerd". voorzitter toonde zich ongerust het uitblijven van zandsuppletie De Koog. Het is niet goed voor toerisme dat het strand hier zo l is geworden dat bij normaal 9 water nog geen veertig meter chikbaar is. Ook de wachttijden fe boot die ontstonden als gevolg de paasdrukte, hadden hem zor- gebaard. De kans is groot dat ®l zijn ongelukkige wachttijdeni- terugkrijgt. Gelukkig heeft de 'l0 deze keer geen melding ge- 'akt van de wachttijden, fijn openingswoord meldde Wuis Prettige dingen. De vooruitzich- voor het komende seizoen zijn 'lekend. Het aantal boekingen "dit jaar is weer belangrijk hoger 1 vorig jaar. De volgend jaar in ge- P,e riemen nieuwe veerboot zal 1 een positief effekt hebben op de nstische ontwikkelingen. Het "P komt tegemoet aan de toene- ide mobiliteit van de mensen, 'motionele inspanning blijft daarbij d nodig, al was het maar om het 'unstige effekt van de nog steeds 'emende gemiddelde verblijfsduur |c°iTipenseren. Er zijn immers méér "sen nodig voor dezelfde toeristi- le drukte. Wuis noemde met in- J""ng het ingezonden stuk van E" exelaar Hans Oosterhof die er orend op had gewezen dat Texels B s,e „grootgrutter" niet bijdraagt r de Texelpromotie. Weden gingen akkoord met I plan om de thans nog Nederland- Pieter R. Blankevoort, Willem van Heerwaarden en Jan Pieter Herwei jer zijn vrijdagmorgen koninklijk on derscheiden. Burgemeester A. Schipper reikte de gouden ereme dailles uit. De raadszaal was bijzon der goed gevuld. Relaties van de te decoreren personen hadden een uit nodiging ontvangen de feestelijke uitreiking bij te wonen. „Voor dege nen die het aangaat is de onder scheiding een belangrijk moment, dat je niet alleen moet doormaken", aldus Schipper. De uit Amsterdam afkomstige Pieter Blankevoort trad 40 jaar geleden als klerk in dienst van de gemeente Texel. In de loop der jaren doorliep hij diverse rangen. Op 1 januari 1966 werd hij hoofd van de afdeling finan ciën en onderwijs. „Veel studie, noeste arbeid en een goed inzicht in de gemeentelijke financiën waren no dig om het zover te brengen", vertel de Schipper tijdens zijn toespraak. Op eigen verzoek deed Blankevoort om gezondheidsredenen in 1987 een stapje terug en werd hij binnen het bureau financieel beleid van de afde ling geplaatst. In augustus jongstleden trad Blanke voort vervroegd uit. Hij vervulde vele uit zijn functie voortvloeiende neve nactiviteiten. Zo was hij bijna 20 jaar lang secretaris-penningmeester van het prof. dr. Keesomstudiefonds, waarnemend gemeentesecretaris, bestuurslid van de Recreatiemaat schappij Texel, vertegenwoordiger in het georganiseerd overleg van de ge meente en penningmeester van de Nutskleuterschool in Den Burg. „Een leven vol up en downs", memoreerde Schipper, „maar meer dan waarde vol." Bakkersknecht Willem van Heerwaarden begon zijn loopbaan op heel jonge leeftijd. Als 12-jarige trad hij in dienst als bak kersknecht. Met een onderbreking gedurende de oorlog, bleef hij tot 1954 werkzaam in deze tak. Hierna was hij vijf jaar in dienst als landme ter bij de Meetkundige dienst van het kadaster. Van 1959 tot 1969 werkte Van Heer waarden als administrateur - speciaal voor het Texelse vrachtgoed - bij van Gend en Loos. Eerst vier jaar op Texel, en nadat het Texelse kantoor werd opgeheven, zes jaar in Den Hel der. In 1969 werd hij administra- teur/adjunct-directeur van de Coöperatieve Zuivelfabriek „De Een dracht", een functie die hij tot maart 1979 bekleedde. Op 1 maart van dat jaar werd hij directeur van de Stich ting Verzorgingstehuis St. Jan. Tot zijn pensionering heeft hij deze taak vervuld. „Steun en toeverlaat van de bewoners", aldus Schipper, die ook de rol van Van Heerwaarden in de oorlog ter sprake bracht. Al vrij kort na het uitbreken van de oorlog nam Van Heerwaarden deel aan het plaat selijk verzet. In 1943 werd hij echter gedwongen tewerk gesteld in Duitsland. Schipper liet ook het feit dat Van Heerwaarden actief deelneemt aan de plaatselijke politiek (CDA) en lid is van de Rotary, niet onvermeld. gedaan om op of bij de boot een grote kaart van Texel op te hangen zodat de gasten die hier voor het eerst komen zich beter kunnen orienteren. Een andere suggestie was om op de boot de „huisregels" van Texel met een pamflet bekend te maken. Het publiek is dan beter op de hoogte van allerlei bepalingen, gericht op verkeersveiligheid, rust, hygiëne en natuurbehoud. Geklaagd werd dat het verbod om buiten de kampeerterreinen campers (kampeerauto's) neer te zetten op grote schaal wordt overtreden. Op meerdere parkeerplaaten, vooral in bos en duinen ziet men regelmatig campers staan, hoewel juist op deze plekken een groot bord staat waarop het verbod in meerdere talen is aan gegeven. Een andere klacht betrof het feit dat adspirant-vakantiegangers die een ac commodatie boeken via de VVV re serveringscentrale daarmee het recht verwerven om voor half geld gebruik te maken van het zwemparadijs Cal- luna. De vragensteller noemde dat „concurrentievervalsing" want tal van logiesverstrekkers (waaronder velen die niet betrokken zijn bij de VVV re serveringscentrale) hebben door het kopen van aandelen al de mogelijk heid verworven om hun gasten voor half geld te laten zwemmen in Callu- na en daarmee hun aantrekkelijkheid voor de gast vergroot. Dat effekt wordt nu voor een deel teniet ge daan Blijkens uitlatingen van de bestuursleden Wuis en Warnaar heeft deze kwestie al de aandacht. Calluna heeft de deal met de VVV gemaakt nadat veel aandelen waren verkocht aan logiesverstrekkers. Afgesproken is dat de gasten die een vakantie boeken via de VVV reserveringscen trale 50% reductie hebben in Calluna en de VVV maakt als tegenprestatie gratis promotie voor het zwempa radijs. Het gerenoveerde kleuterbad van zwempark „Molenkoog" heeft voortaan de naam ,,'t Ze- gerspoeltje". De (ex-)wethouder naar wie het bad is vernoemd onthulde vrijdagavond persoon lijk het bijbehorende bord en was gaarne bereid even voor de krant te poseren. Zegers kan trots zijn op „zijn" poeltje, want van het bassin werden de tegelwanden verwijderd en zo wel wanden als bodem werden van een nieuwe coating voor zien. Verder werd de naburige speelweide opnieuw ingericht en verrijkt met enkele speel toestellen. Verwacht wordt dat dit deel van het zwempark hierdoor attractiever wordt voor gezinnen met jonge kinderen. Met ingang van vrijdag is in de expo sitieruimte van het gemeentehuis de tentoonstelling „Texel in oorlog 1940-1945" te zien. De opening, die wordt verricht door burgemeester Schipper, is alleen toegankelijk voor genodigden en begint om 9.00 uur. In elk geval zullen leerlingen van de Thijsseschool, Jozefschool en CVO aanwezig zijn in verband met de adoptie van drie oorlogsmonumenten. Vrijdagavond om 19.40 uur vindt in dat verband een officiële plechtigheid plaats bij het monument van „De Goede Herder" op de Algemene Be graafplaats in Den Burg. Door een vertegenwoordiging van elke school wordt dan een bloemstuk gelegd. Jan Herweijer werd door Schipper als „rasvertegenwoordiger van de argrari- sche sector" omschreven. De in Strij- en geborenagrariër vestigde zich in 1967 op Texel. In Strijen was hij bestuurslid van de provinciale rege lingscommissie ter bevordering van rijkswege van de rundveefokkerij in Zuidholland („Na afloop moet u maar eens uitleggen wat deze mondvol heeft ingehouden") en was hij aan vankelijk secretaris van K.l.-vereniging „De Toekomst" in Barendrecht, later van de K.l.-vereniging Fokcentrale Zuid-Hollandse Eilanden. Ook was hij voorzitter van de Veelteeltstudieclub Hoeksewaard. Op Texel was hij tot eind 1968 bestuurslid van de Coöpe ratieve Aankoopcentrale Texel, waar na hij in 1977 centrale voorzitter werd. Dit bleef hij tot 1 januari 1988. „Een belangrijke functie, omdat de aankoopcentrale zo'n centrale plaats in het agrarische bedrijfleven op Texel inneemt", merkte Schipper op. „Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, want ook op Texel was u nog 20 jaar bestuurslid en later ook voorzitter van de plaatselijke K.l.-vereniging. Ik meen dat die Nieuw Leven heette." Een onjuiste veronderstelling, want zoals Herweijer later toelichtte betreft het hier een particuliere instelling met winstoogmerk.terwijl Herweijer naar eigen zeggen een „man van de coö peratie" is. Voor de echtgenotes waren er bloe men. Omdat mevrouw Herweijer- Stoepker wegens vakantie in het bui tenland niet aanwezig kon zijn, werd haar plaats ingenomen door dochter Sophie. In de Texelse Courant las ik tot mijn grote verbazing dat de gemeenteraad Postweg en Pontweg wil aanpassen aan de grote drukte. Dit lijkt mij on zin, aangezien men toch over een aantal jaren het autogebruik op het eiland wil verminderen, of zelfs hele maal tot stilstand brengen. Maar ik heb wel een flauw vermoeden waar om dit zo langzaam gaat: 1. De Teso werkt tegen, na de miljoe neninvestering in de nieuwe veerboot. 2. De grotere toeristenopvang in Noordholland (grote bungalowpaken, met luxe zwembaden), waardoor de toeristen bij een extra belasting (bij voorbeeld een heffing bij bootvervoer van een auto) liever kiezen voor een korter dan een langer verblijf op Texel. Kort gezegd: Verlies van in komsten. Zo neemt de gemeenteraad één maatregel en verbreedt zij de wegen, terwijl daar maar één gunst tegen over staat: het voor auto's afluiten van de wegen in het bos. Vreemd voor zo'n natuurrijk eiland. Deze maatregel had al jaren geleden geno men kunnen worden, toen de effec ten van het autogebruik op het milieu duidelijk werden. Naar mijn idee kan de toerist juist be ter worden ontmoedigd, dan het au- togebruikt te stimuleren door het verbeteren van wegen en kruisingen. Hieronder geef ik graag een paar voorbeelden: 1. Beperkte parkeermogelijkheid in de dorpen, maar uitbreiding daarvan bij campings en bungalowparken. 2. Een strengere aanpak van foutpar- keerders in het seizoen, bijvoorbeeld een wegsleep-regeling. De auto wordt alleen weer afgegeven na het voldoen van de boete, die bestaat uit de wegsleepkosten plus een extra haffing ten behoeve van het milieu. Zo voorkomt men juridische rompslomp met buitenlanders. Kosten bijvoorbeeld f300. 3. Alle Texelaars krijgen een sticker van de gemeente, waaraan politie en parkeerwacht kunnen zien dat het om een eilandbewoner gaat, zodat zij bij foutparkeren alleen een boete op de voorruit krijgen. 4. Extra arbeidsplaatsen aan parkeer wachters en slepers, zodat de politie wordt ontlast. 5. Het fietsverkeer in de dorpen voor rang geven boven het snelverkeer. Juist hier op het eiland kan dan een goed experiment worden gevoerd voor Veilig Verkeer Nederland. Deze regeling zou dan later doorgevoerd kunnen worden in de grote steden. 6. De parkeergelegenheden bij strandslagen belasten met kosten, bijvoorbeeld f15,= per dag of per keer. De opbrengst hiervan zou ten goede kunnen komen aan het schoonhouden van het strand. 7. Beter openbaar vervoer. Betere routes langs strandslagen en door het bos en meer halfuursdiensten. Zeker in het seizoen. Dit zijn maar een paar van mijn ideeën, om een lichtje te laten op gaan bij de gemeenteraad. In plaats van miljoenen te verspillen aan het verbeteren van wegen, kan men be ter aan hetmilieu werken. Zo met, dan moet men daar maar voor beta len. Men kan zelfs met de auto naar het eiland komen en voor de rest het openbaar vervoer of de fiets nemen. Daar zal ook Teso blij mee zijn. Als je praat over autobeperkende maatrege len, moet je ook de Texelaars tevre den stellen. Zij moeten daar ook aan meedoen, en dat stuit op veel te genstand. R.W.L van Rest Den Burg

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 5