Na een seizoen werken kon wel door een lampeglas" ad van Liere: van patat naar groentetuin vis EenZfii o Schrama/Verbij nt openingswedstrijd Bouwvergunningen ALARM ALS ELKE SECONDE TELT Controle chemisch afval bij garagebedrijven Vogelwerkgroep houdt excursie in Dennen nsDAG 23 MEI 1990 TEXELSE COURANT PAGINA 11 lijn gewicht nam in de maand juli altijd schrikbarend af. Aan eind van het seizoen kon ik wel door een lampeglas. Als ik tegen twaalf uur 's avonds thuiskwam, had mijn vrouw m'n ikkie warm staan. De keren dat ik het opgegeten heb, zijn te en. Ik was meestal dwars af. Je hebt echt geen honger meer je de hele dag in een patatwagen hebt gestaan." Aad van Lie samen met vrouw Riet, de stichter van snackbar Veronica de haven. Volgende maand viert het bedrijf haar 30-jarig be an. „Het loopt nu allemaal op rolletjes, maar dat is lang niet jd zo geweest. We hebben in het begin wat af moeten sappe- voor een paar rot centen. En dat zeven dagen per week." augustus rekenden we uit dat we nog niet eens f2.500,- hadden omge zet. En dat voor al het werk wat er aan vast zat. De aardappels schrap ten we zelf, de patat moest eerst nog worden voorgebakken. Ook de kroketten werden door Riet zelf ge maakt. Allemaal bewerkelijk dus. Ons hele assortiment bestond uit braad worst, ijs, patat en kroketten. Meer had je in die tijd nog niet. De frica- dellen moesten nog uitgevonden wor den." ran Liere i Liere werd in 1931 als „één van vijf" geboren in Oost, waar zijn Iers een kruidenierswinkeltje had- i. Hij ging in Oosterend naar #ol. De laatste schooljaren - tij- is de oorlog - verliepen zo onregel- tig, dat hij op z'n dertiende de ooi definitief achter zich liet. Van ■e zwierf de eerste jaren daarna ide ene naar de andere baan. Hij akte smeerbruggen bij Dros Auto- itrale schoon, joeg paarden aan bij usen en werkte een seizoen lang M.S. Langeveld. Ook was hij een lang in dienst bij Ben Dros, waar de eerste combine die Texel rijk s, mocht besturen, de militaire dienst belandde Van ie bij de firma Daalder, waar hij ten jaar lang werkte. Om het fi deel wat ruimer te krijgen, vertel- Aad's vrouw Riet op een dag nnen te hebben om in een hotel te in werken. Aad voelde daar hele- al niets voor. „Ik zag het al voor i Voor een paar centen de hele Drie wagens De zaken begonnen voor het eerst aardig te lopen en in 1966 kon de to taal verbouwde, nieuw ogende wa gen in gebruik worden genomen. Het jaar daarop werd zelfs een tweede totaal opgeknapte patatwagen aange schaft. Om de wagens te stallen en te repareren werd de voormalige Teso-schuur in Oudeschild aange kocht. Aad en Riet van Liere beschik ten nu over drie wagens, één vast op de haven, twee los over het eiland. „Terwijl in de patat de zaken steeds beter gingen lopen, kreeg ik ontslag bij de firma Daalder. Wegens inkrim ping. Vanaf dat moment ben ik zelf ook patat gaan verkopen. Repareren en bevoorraden deed ik al, maar nu stond ik daarbij ook een heel seizoen op de wagen. Dagen van 15 uur wa ren nog steeds normaal. In 1968 konden we de patatwagen van de Smulpot overnemen. Die moest van 't Horntje af. Met de wachttijden die enkele jaren later zouden ontstaan, trouwens een aardige plek voor de mobiele wagen." „Echt grote evenementen als auto crossen begonnen zich ook aante dienen. Tijd om zelf op vakantie te gaan hadden we niet. Het geld was trouwens nodig voor nieuwe ovens, of onderstellen en dat soort werk. Er V.l.n.r. Aad van Liere. dochter Lilian, vrouw Riet en zoon Dick voor de wagen op de haven van Oudeschild. Foto: Bert Koning. waren altijd onderdelen die vervangen moesten worden." „In 1973 hebben we de grote wagen op de haven geplaatst. Jaap Kiljan, de vroegere smit van Oudeschild, heeft hem nog helpen bouwen. Om dat er op de haven geen vissie te krijgen was, hebben we daar op in gespeeld door de wagen in twee de len op te bouwen. Eén deel haring en gebakken vissoorten, het andere deel patat, snacks en ijs." „Vanaf die tijd hebben we het ontzet tend druk gekregen. We werden over al voor gevraagd, je kon het zo gek niet bedenken. We hebben zelfs de kiosk in zwembad Molenkoog nog een tijd beheerd. Op feesten als Oosterend Present en vliegshows konden we het haast niet berennen. Met het hele wagenpark trokken we er heen. Ik mocht het theater dan bevoorraden. In feite verschrikkelijk werk, want je kunt van te voren niet inschatten op welk punt goed ver kocht gaat worden en waar minder. Ter plaatse moet je dan reorganise ren. Die heeft geen ijs meer, daar is de cola op. Oh man, ik heb me wat afgezweten tijdens zulke dagen. Dat soort evenementen deed ik beslist niet voor de lol, want ik draaide op het eind van de dag geheid door. De opbrengst, dat was eigenlijk het eni ge waar je het voor deed." Spuit-patat „Weet je wat trouwens een enorme opknapper was? de uitvinding van de Ras-frites. Voor de komst van de spurtpatat hadden we altijd proble men. De voorgebakken patatten moesten altijd in de koeling, maar in het seizoen heb je natuurlijk nooit genoeg koeling om de hele handel in kwijt te kunnen. Als het dan ook nog bloedheet wordt, verkoop je helemaal geen patat, maar is er alleen vraag naar ijs en kun je weer een partij naar de rooie zee brengen. Daarom ben ik als één van de eersten begon nen met die Ras-frites. Het is een droge substantie die je aan moet ma ken met water. Je gooit geen kilo weg, want je maakt precies aan wat je nodig hebt. Ideaal spul." „Echte ongelukken hebben we god zij dank nooit gehad. Eén keertje hebben we op 't Horntje een wagen bijna in de hens gehad. De schoor steen op het dak vloog in de brand. We hebben als de donder een ketchup-fles leeggeknepen en die met water gevuld. Tja, je moet wat. Maar het lukte, we hebben de vlam men er mee uit gekregen." Opsodemieteren „Ik heb ook wel mensen van de kar gestuurd. Van die lui die steeds hun poot uitsteken als je een ander, die tien zakkies patat heeft besteld, de waar één voor één aanreikt. Daar kon ik me wild aan ergeren. Iedere keer weer zo'n grijpende hand naar een zak die voor een ander bestemd is. Ik heb ze hun geld wel teruggegeven - vaak hadden ze al besteld en betaald - en verteld dat ze op konden sode mieteren. Liever geen klant dan zulke figuren. Effect had het wel, ze keken me dan aan met een blik of ik gek was geworden." „In 1983 hebben we drie mobiele wagens van de hand gedaan aan Ho reca Oosterend. Het organiseren ging ons steeds meer moeite kosten. Weet je wat het is? Voor je 45-ste jaar kun je over de hoogste bergen heenspringen. Je ziet nergens tegen op, daarna begin je in gaten te don deren, krijg je een bril, last vanplatvoeten en een dikke pens. Al lerhande beroerdigheden steken de kop op. Alleen de vaste wagen op de haven hebben we aangehouden. Ik bleef wel bijspringen, maar deed het gewoon wat rustiger aan." Groentetuin „Nadat ik vijf jaar geleden tijdens een vakantie in Tunesië door een her senbloeding werd getroffen, help ik bijna nooit meer. Ik heb nu een groentetuintje. Ik ben natuurlijk hele maal geen tuinman, maar voorheen heb ik me nooit kunnen afzonderen. Ik moest altijd in de drukte staan. En als het niet druk was, zocht je het wel op. Nu kan ik bij wijze van spre ken rustig een halve middag in mijn dooie eentje in dat tuintje doorbren gen. Lekker relaxen, ik heb de hele gein van me afgezet. Het mag ook wel eens een keertje als je tegen de zestig loopt. Van de prijzen heb ik zelfs geen idee meer. Mijn zoon Dick en dochter Lilian runnen de boel nu. Ze zijn allebei al enkele jaren mede firmant. Mijn vrouw werkt nog wel. Die kan het niet laten en wordt nog steeds naar de haven getrokken. Zelf heb ik het na al die jaren wel bekeken." De 16-jarige Aad van Liere als trekkerbestuurder. De combine erachter was net nieuw en een bezienswaardigheid voor het eiland. „Je zou denken dat je in dit soort werk contact met mensen opdoet. Het tegendeel is waar. In het seizoen wil iedereen zo snel mogelijk worden geholpen. Verder dan „zegt u het maar, alstublieft en dankuwel" kom je met. Ik heb die zinnetjes zo vaak gezegd, dat ze me werkelijk de strot uitkomen. Nee, laat mij maar gewoon een beetje oetelen. Ik m'n tuintje, met m'n video, ik kom de tijd echt wel door. Het leven is meer dan wer ken alleen. Ik wil er nog even van profiteren." „De inkomsten vielen zwaar tegen, maar het seizoen duurde toen veel korter dan nu. Met een week of drie was je er wel. We besloten toch door te gaan. Al ons geld zat er tenslotte in." Krankzinnig „In 1961 hebben we één seizoen op 50/50 basis in het cafetaria van Hein Wuis in De Koog gedraaid. Onze pa tatwagen stond achter de zaak ge parkeerd. Die gebruikten we om voor te bakken. We draaiden daar 102 uur per man per week. Krankzinnig eigenlijk. En ook daar werden we niet veel beter van. In september ontvin gen we ons aandeel: f3500,-." „Toen in 1963 de Teso-haven van Ou deschild naar 't Horntje werd ver plaatst, vertrok ook de pachter. dag je poten uit je lijf lopen. Na een avondje stevig praten, besloten we van onze spaarcentjes een patatwa gen te kopen. Daar zagen we ten minste allebei wat in." Gratis reclame „In Haarlem kochten we onze eerste wagen, een Chenard Walker. Hij was wel eens gebruikt voor vis, want er stonden twee industriebranders en twee losse pannen in. Hij kostte f500,-, een heel kapitaal in die dagen. We hadden nog f600,- van ons gespaarde geld over. Net genoeg om nog een stukje grond in De Cocks- dorp te kopen om de wagen in het seizoen neer te mogen zetten. We kregen een standplaatsvergunning en 5 juni 1960 draaide Riet haar eerste dag. De wagen werd Veronica ge doopt. De piratenzender was net nieuw en iedereen liep in die dagen met een op Veronica afgestemde transistor rond. De reclame hadden we dus gratis en voor niks. Eind Terwijl iedereen ons voor gek ver klaarde, hebben wij onmiddellijk een standplaatsvergunning aangevraagd. De mensen gingen er van uit dat met het vertrek van de boot de haven een verlaten oord zou worden, leder een raadde het ons af, maar we zet ten door. Twee jaar later ging er een wagen van wasserij Collou op z'n zij. Het gebeurde bovenop de dijk voor Oudeschild. We hebben het ding ge kocht en zelf gerepareerd. Toevallig kwam Jim Schagen langs met drie door het IJsbeertje afgedankte ovens. Van drie oude hebben we twee goe de weten te maken." «9 weer en oostenwind, kracht zorgden voor een perfecte ope- swedstrijd voor catamarans van ocksdorper Kustzeilvereniging. Nedstrijdcommissie slaagde erin, kis een tombola na afloop, om de niet zo fanatieke zeilers te Neren een wedstrijd te zeilen en dog op te doen. ierste manche startte om even e,ven. Omdat het door ondiepte ^schuivingen van zandplaten Neer mogelijk is om de baan de vereniging te zeilen werd de- °°r de vuurtoren richting Vlieland lren. De vuurtoren die overdag 'bemand is, zorgde voor as- Jl'e bij de uitkijk. De baan be- 'dwt een driehoek-lus-driehoek *er> finish voor het clubhuis. Het Nermann Boks/Klaas Jan van der d'e met de tornado in training zijn een plaats bij de Olympische was van meet af aan niet ^te kloppen. De duo's Van Uu- Van Uunen en Houwing/Kuip en ^na/Verbij streden m de verde den in de kopgroep. Door 'deelname van kleinere boten "et competitie-element ver sterkt. Jan en Arnold Boon met de Dart 18, Gerrit Moens/Marjan Schnei der met de Prindle 16, Dieter en Elly Haardt (Prindle 16) en Robert Dek- ker/Fetze de Haan (Prindle 18) stre den om de plaatsen in het achterveld. De tweede manche start te direct na de finish van de eerste. Boks/v.d. Vis lagen zonder meer weer aan kop. Schrama/Verbij en Houwing/ Kuip volgden in hun voetsporen. Het duo Martin en Yolanda Maat zeilde met een nieuwe Prindle 18.2 en raak te zichtbaar beter met de boot be kend. De catamaran begon in deze manche sneller te lopen en kon hier door de kopgroep beter volgen. Ook bij de kleinere boten werd het ver schil kleiner en het gehele veld fi nishte snel achter elkaar. Bij de derde manche, met aanzienlijk meer wind, was de Supercat 20 van het duo Bart Boon/Fred Eenhoorn niet meer te stoppen. Ze lagen lengtes voor op de rest van het veld. Ook Andreas en Gerard Monen, die door pech de eer ste twee manches niet goed konden zeilen, haalden revanche en wisten met berekening van de Texel Yardstick 1990 het duo Boon/Een hoorn de eerste plaats te ontnemen. Het duo Willem Houwing en Corry Kuip eindigde na onfortuinlijk om slaan deze manche iets later en moest genoegen nemen met een zes de plaats wat een duik in het klasse ment tot gevolg had. Na bekendmaking van de uitslag vond de Amerikaanse tombola plaats waar mee de zeilers originele prijzen wonnen. Einduitslag: 1 Jan Schrama/Sjaak Verbij, Hurricane, 8 punten, 2. Willem Houwing/Corry Kuip, Prind le 18 2, 11; 3. Gerard van Uunen jr./Gerard van Uunen sr., Hobie 18 Formula, 13; 4 Her man Boks/Klaas Jan van der Vis, Tornado, 13,30; 5. Martin Maat/Yolanda Maat, Prindle 18.2, 16, 6. Bart Boon/Fred Eenhoorn, super cat 20, 18, 7 Gerrit Moens/Marjan Schneider, Prindle 16, 22; 8 Jan Boon/Arnold Boon, Dart 18, 23, 9. Andreas Monen/Gerard Monen, Thundercat 18, 24, 10. Dieter Haardt/Elly Haardt, Prindle 16, 27; 11. Robert Dekker/Fet- ze de Haan, Prindle 18, 27 Burgemeester en wethouders verleen den aan de volgende personen en be drijven bouwvergunning: De heer J. P. Hottetot voor het ver groten van een woonhuis, Vuurtoren- weg 66, De Cocksdorp: de heer J. v. Bennekom voor het plaatsen van een dakkapel, W. v. Beijerenstraat 40, Den Burg; de heer C. G. Gmelich voor het gedeeltelijk veranderen van keuken/bijkeuken, Wagemakerstraat 16, Den Burg: de heer P. R. Alkema voor het vergroten van een woon huis, Polderweg 6, De Waal; de heer G. J. de Wit voor het plaatsen van een loods, Stuifweg 20c, Oosterend: de heer T. Mulder voor het verande ren van een serre, Schoonoordsingel 29, Den Burg: de heer G. J. P. Jan sen voor het vernieuwen van een ga rage, Westerweg 10, Den Burg, mevrouw Keyser-van Kempen voor het veranderen van twee gevels, Ko- gerweg 104, Den Burg: T.E.S.O. N.V. voor het gedeeltelijk veranderen van een kantoor/magazijn, terrein gelegen aan de Pontweg/veerhaventerrein 't Horntje: de heer W. de Feyter voor het plaatsen van een bijkeuken, Ada van Hollandstraat 25, Den Burg; de heer J. C. Zoetelief voor het plaatsen van een opslagloods, Laagwaalder- weg 47, De Waal. Derden-belanghebbenden kunnen te gen deze beschikkingen ingevolge de wet AROB een bezwaarschrift indie nen. Nadere informatie: kamer 205 of telefoon 62125. Ruim 600 garagebedrijven zullen de komende maanden worden gecon troleerd op de afgifte van afgewerk te olie en chemisch afval. Deze controle vindt plaats in de regio's Texel, Kop van Noord-Holland en Westfriesland. In de maanden mei, juni en juli zullen speciale opsporingsambtenaren na gaan op welke manier het afval wordt afgevoerd en verwerkt. Deze controle, in het kader van het Meerja rig Intensiverings Programma (M.I.P- project), moet het toezicht op de na leving van de Wet Chemische Af valstoffen bevorderen. De regio's Texel, kop van Noord-Holland en Zondagochtend a.s. houdt de Vogel werkgroep Texel in de Dennen een excursie, waaraan door iedereen gra tis kan worden meegedaan. Onder andere zullen plekken worden opge zocht waar nagtegalen en fluiters zich laten horen. De wandeling be gint om 6.00 uur bij Catharinahoeve en duurt ongeveer twee uur Westfriesland hebben hiervoor van het Rijk 7179.000,— gulden subsidie ontvangen. Van dat geld is onder meer een projectleider aangesteld bij het Samenwerkingsorgaan Westfries land (S.O.W.). Deze projectleider zal de coördinatie op zich nemen. Een aantal technische ambtenaren legt de bedrijfsbezoeken af. Niet alleen garagebedrijven zullen worden bezocht. Ook bedrijven die hun eigen wagenpark onderhouden, zoals transportbedrijven, taxibedrijven en loonwerkers kunnen de komende maanden een controle tegemoetzien, tijdens welke specifiek wordt geke ken naar de omgang en afgifte van afgewerkte olie, die bij dergelijk be drijven veelvuldig vrijkomt. Ook zal veel aandacht worden besteed aan chemische afvalstoffen als rem vloeistof, koelvloeistof en accuzuur. Veel bedrijven zijn niet goed op de hoogte van de bepalingen die hier voor gelden en zelfs niet op de hoog te welke stoffen als chemisch afval moeten worden aangemerkt. Daarom zal in de eerste fase van het project de nadruk liggen op de voorlichting. In een later stadium zal de aandacht moeten verschuiven naar daadwerke lijke controle. Bij hardnekkige overtre ders van de Wet Chemische Afvalstoffen zal tenslotte verbalise rend worden opgetreden. I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 11