Na een seizoen werken kon
wel door een lampeglas"
ad van Liere: van patat naar groentetuin
vis
EenZfii
o Schrama/Verbij
nt openingswedstrijd
Bouwvergunningen
ALARM
ALS ELKE SECONDE TELT
Controle chemisch afval
bij garagebedrijven
Vogelwerkgroep houdt
excursie in Dennen
nsDAG 23 MEI 1990
TEXELSE COURANT PAGINA 11
lijn gewicht nam in de maand juli altijd schrikbarend af. Aan
eind van het seizoen kon ik wel door een lampeglas. Als ik
tegen twaalf uur 's avonds thuiskwam, had mijn vrouw m'n
ikkie warm staan. De keren dat ik het opgegeten heb, zijn te
en. Ik was meestal dwars af. Je hebt echt geen honger meer
je de hele dag in een patatwagen hebt gestaan." Aad van Lie
samen met vrouw Riet, de stichter van snackbar Veronica
de haven. Volgende maand viert het bedrijf haar 30-jarig be
an. „Het loopt nu allemaal op rolletjes, maar dat is lang niet
jd zo geweest. We hebben in het begin wat af moeten sappe-
voor een paar rot centen. En dat zeven dagen per week."
augustus rekenden we uit dat we
nog niet eens f2.500,- hadden omge
zet. En dat voor al het werk wat er
aan vast zat. De aardappels schrap
ten we zelf, de patat moest eerst
nog worden voorgebakken. Ook de
kroketten werden door Riet zelf ge
maakt. Allemaal bewerkelijk dus. Ons
hele assortiment bestond uit braad
worst, ijs, patat en kroketten. Meer
had je in die tijd nog niet. De frica-
dellen moesten nog uitgevonden wor
den."
ran Liere
i Liere werd in 1931 als „één van
vijf" geboren in Oost, waar zijn
Iers een kruidenierswinkeltje had-
i. Hij ging in Oosterend naar
#ol. De laatste schooljaren - tij-
is de oorlog - verliepen zo onregel-
tig, dat hij op z'n dertiende de
ooi definitief achter zich liet. Van
■e zwierf de eerste jaren daarna
ide ene naar de andere baan. Hij
akte smeerbruggen bij Dros Auto-
itrale schoon, joeg paarden aan bij
usen en werkte een seizoen lang
M.S. Langeveld. Ook was hij een
lang in dienst bij Ben Dros, waar
de eerste combine die Texel rijk
s, mocht besturen,
de militaire dienst belandde Van
ie bij de firma Daalder, waar hij
ten jaar lang werkte. Om het fi
deel wat ruimer te krijgen, vertel-
Aad's vrouw Riet op een dag
nnen te hebben om in een hotel te
in werken. Aad voelde daar hele-
al niets voor. „Ik zag het al voor
i Voor een paar centen de hele
Drie wagens
De zaken begonnen voor het eerst
aardig te lopen en in 1966 kon de to
taal verbouwde, nieuw ogende wa
gen in gebruik worden genomen. Het
jaar daarop werd zelfs een tweede
totaal opgeknapte patatwagen aange
schaft. Om de wagens te stallen en
te repareren werd de voormalige
Teso-schuur in Oudeschild aange
kocht. Aad en Riet van Liere beschik
ten nu over drie wagens, één vast op
de haven, twee los over het eiland.
„Terwijl in de patat de zaken steeds
beter gingen lopen, kreeg ik ontslag
bij de firma Daalder. Wegens inkrim
ping. Vanaf dat moment ben ik zelf
ook patat gaan verkopen. Repareren
en bevoorraden deed ik al, maar nu
stond ik daarbij ook een heel seizoen
op de wagen. Dagen van 15 uur wa
ren nog steeds normaal. In 1968
konden we de patatwagen van de
Smulpot overnemen. Die moest van
't Horntje af. Met de wachttijden die
enkele jaren later zouden ontstaan,
trouwens een aardige plek voor de
mobiele wagen."
„Echt grote evenementen als auto
crossen begonnen zich ook aante
dienen. Tijd om zelf op vakantie te
gaan hadden we niet. Het geld was
trouwens nodig voor nieuwe ovens,
of onderstellen en dat soort werk. Er
V.l.n.r. Aad van Liere. dochter Lilian, vrouw Riet en zoon Dick voor de wagen op de haven van Oudeschild.
Foto: Bert Koning.
waren altijd onderdelen die vervangen
moesten worden."
„In 1973 hebben we de grote wagen
op de haven geplaatst. Jaap Kiljan,
de vroegere smit van Oudeschild,
heeft hem nog helpen bouwen. Om
dat er op de haven geen vissie te
krijgen was, hebben we daar op in
gespeeld door de wagen in twee de
len op te bouwen. Eén deel haring en
gebakken vissoorten, het andere deel
patat, snacks en ijs."
„Vanaf die tijd hebben we het ontzet
tend druk gekregen. We werden over
al voor gevraagd, je kon het zo gek
niet bedenken. We hebben zelfs de
kiosk in zwembad Molenkoog nog
een tijd beheerd. Op feesten als
Oosterend Present en vliegshows
konden we het haast niet berennen.
Met het hele wagenpark trokken we
er heen. Ik mocht het theater dan
bevoorraden. In feite verschrikkelijk
werk, want je kunt van te voren niet
inschatten op welk punt goed ver
kocht gaat worden en waar minder.
Ter plaatse moet je dan reorganise
ren. Die heeft geen ijs meer, daar is
de cola op. Oh man, ik heb me wat
afgezweten tijdens zulke dagen. Dat
soort evenementen deed ik beslist
niet voor de lol, want ik draaide op
het eind van de dag geheid door. De
opbrengst, dat was eigenlijk het eni
ge waar je het voor deed."
Spuit-patat
„Weet je wat trouwens een enorme
opknapper was? de uitvinding van de
Ras-frites. Voor de komst van de
spurtpatat hadden we altijd proble
men. De voorgebakken patatten
moesten altijd in de koeling, maar in
het seizoen heb je natuurlijk nooit
genoeg koeling om de hele handel in
kwijt te kunnen. Als het dan ook nog
bloedheet wordt, verkoop je helemaal
geen patat, maar is er alleen vraag
naar ijs en kun je weer een partij
naar de rooie zee brengen. Daarom
ben ik als één van de eersten begon
nen met die Ras-frites. Het is een
droge substantie die je aan moet ma
ken met water. Je gooit geen kilo
weg, want je maakt precies aan wat
je nodig hebt. Ideaal spul."
„Echte ongelukken hebben we god
zij dank nooit gehad. Eén keertje
hebben we op 't Horntje een wagen
bijna in de hens gehad. De schoor
steen op het dak vloog in de brand.
We hebben als de donder een
ketchup-fles leeggeknepen en die
met water gevuld. Tja, je moet wat.
Maar het lukte, we hebben de vlam
men er mee uit gekregen."
Opsodemieteren
„Ik heb ook wel mensen van de kar
gestuurd. Van die lui die steeds hun
poot uitsteken als je een ander, die
tien zakkies patat heeft besteld, de
waar één voor één aanreikt. Daar kon
ik me wild aan ergeren. Iedere keer
weer zo'n grijpende hand naar een
zak die voor een ander bestemd is. Ik
heb ze hun geld wel teruggegeven -
vaak hadden ze al besteld en betaald
- en verteld dat ze op konden sode
mieteren. Liever geen klant dan zulke
figuren. Effect had het wel, ze keken
me dan aan met een blik of ik gek
was geworden."
„In 1983 hebben we drie mobiele
wagens van de hand gedaan aan Ho
reca Oosterend. Het organiseren ging
ons steeds meer moeite kosten.
Weet je wat het is? Voor je 45-ste
jaar kun je over de hoogste bergen
heenspringen. Je ziet nergens tegen
op, daarna begin je in gaten te don
deren, krijg je een bril, last
vanplatvoeten en een dikke pens. Al
lerhande beroerdigheden steken de
kop op. Alleen de vaste wagen op de
haven hebben we aangehouden. Ik
bleef wel bijspringen, maar deed het
gewoon wat rustiger aan."
Groentetuin
„Nadat ik vijf jaar geleden tijdens
een vakantie in Tunesië door een her
senbloeding werd getroffen, help ik
bijna nooit meer. Ik heb nu een
groentetuintje. Ik ben natuurlijk hele
maal geen tuinman, maar voorheen
heb ik me nooit kunnen afzonderen.
Ik moest altijd in de drukte staan. En
als het niet druk was, zocht je het
wel op. Nu kan ik bij wijze van spre
ken rustig een halve middag in mijn
dooie eentje in dat tuintje doorbren
gen. Lekker relaxen, ik heb de hele
gein van me afgezet. Het mag ook
wel eens een keertje als je tegen de
zestig loopt. Van de prijzen heb ik
zelfs geen idee meer. Mijn zoon Dick
en dochter Lilian runnen de boel nu.
Ze zijn allebei al enkele jaren mede
firmant. Mijn vrouw werkt nog wel.
Die kan het niet laten en wordt
nog steeds naar de haven getrokken.
Zelf heb ik het na al die jaren wel
bekeken."
De 16-jarige Aad van Liere als trekkerbestuurder. De combine erachter was net nieuw en een
bezienswaardigheid voor het eiland.
„Je zou denken dat je in dit soort
werk contact met mensen opdoet.
Het tegendeel is waar. In het seizoen
wil iedereen zo snel mogelijk worden
geholpen. Verder dan „zegt u het
maar, alstublieft en dankuwel" kom
je met. Ik heb die zinnetjes zo vaak
gezegd, dat ze me werkelijk de strot
uitkomen. Nee, laat mij maar gewoon
een beetje oetelen. Ik m'n tuintje,
met m'n video, ik kom de tijd echt
wel door. Het leven is meer dan wer
ken alleen. Ik wil er nog even van
profiteren."
„De inkomsten vielen zwaar tegen,
maar het seizoen duurde toen veel
korter dan nu. Met een week of drie
was je er wel. We besloten toch door
te gaan. Al ons geld zat er tenslotte
in."
Krankzinnig
„In 1961 hebben we één seizoen op
50/50 basis in het cafetaria van Hein
Wuis in De Koog gedraaid. Onze pa
tatwagen stond achter de zaak ge
parkeerd. Die gebruikten we om voor
te bakken. We draaiden daar 102 uur
per man per week. Krankzinnig
eigenlijk. En ook daar werden we niet
veel beter van. In september ontvin
gen we ons aandeel: f3500,-."
„Toen in 1963 de Teso-haven van Ou
deschild naar 't Horntje werd ver
plaatst, vertrok ook de pachter.
dag je poten uit je lijf lopen. Na een
avondje stevig praten, besloten we
van onze spaarcentjes een patatwa
gen te kopen. Daar zagen we ten
minste allebei wat in."
Gratis reclame
„In Haarlem kochten we onze eerste
wagen, een Chenard Walker. Hij was
wel eens gebruikt voor vis, want er
stonden twee industriebranders en
twee losse pannen in. Hij kostte
f500,-, een heel kapitaal in die dagen.
We hadden nog f600,- van ons
gespaarde geld over. Net genoeg om
nog een stukje grond in De Cocks-
dorp te kopen om de wagen in het
seizoen neer te mogen zetten. We
kregen een standplaatsvergunning en
5 juni 1960 draaide Riet haar eerste
dag. De wagen werd Veronica ge
doopt. De piratenzender was net
nieuw en iedereen liep in die dagen
met een op Veronica afgestemde
transistor rond. De reclame hadden
we dus gratis en voor niks. Eind
Terwijl iedereen ons voor gek ver
klaarde, hebben wij onmiddellijk een
standplaatsvergunning aangevraagd.
De mensen gingen er van uit dat met
het vertrek van de boot de haven
een verlaten oord zou worden, leder
een raadde het ons af, maar we zet
ten door. Twee jaar later ging er een
wagen van wasserij Collou op z'n zij.
Het gebeurde bovenop de dijk voor
Oudeschild. We hebben het ding ge
kocht en zelf gerepareerd. Toevallig
kwam Jim Schagen langs met drie
door het IJsbeertje afgedankte ovens.
Van drie oude hebben we twee goe
de weten te maken."
«9 weer en oostenwind, kracht
zorgden voor een perfecte ope-
swedstrijd voor catamarans van
ocksdorper Kustzeilvereniging.
Nedstrijdcommissie slaagde erin,
kis een tombola na afloop, om
de niet zo fanatieke zeilers te
Neren een wedstrijd te zeilen en
dog op te doen.
ierste manche startte om even
e,ven. Omdat het door ondiepte
^schuivingen van zandplaten
Neer mogelijk is om de baan
de vereniging te zeilen werd de-
°°r de vuurtoren richting Vlieland
lren. De vuurtoren die overdag
'bemand is, zorgde voor as-
Jl'e bij de uitkijk. De baan be-
'dwt een driehoek-lus-driehoek
*er> finish voor het clubhuis. Het
Nermann Boks/Klaas Jan van der
d'e met de tornado in training zijn
een plaats bij de Olympische
was van meet af aan niet
^te kloppen. De duo's Van Uu-
Van Uunen en Houwing/Kuip en
^na/Verbij streden m de verde
den in de kopgroep. Door
'deelname van kleinere boten
"et competitie-element ver
sterkt. Jan en Arnold Boon met de
Dart 18, Gerrit Moens/Marjan Schnei
der met de Prindle 16, Dieter en Elly
Haardt (Prindle 16) en Robert Dek-
ker/Fetze de Haan (Prindle 18) stre
den om de plaatsen in het
achterveld. De tweede manche start
te direct na de finish van de eerste.
Boks/v.d. Vis lagen zonder meer weer
aan kop. Schrama/Verbij en Houwing/
Kuip volgden in hun voetsporen. Het
duo Martin en Yolanda Maat zeilde
met een nieuwe Prindle 18.2 en raak
te zichtbaar beter met de boot be
kend. De catamaran begon in deze
manche sneller te lopen en kon hier
door de kopgroep beter volgen. Ook
bij de kleinere boten werd het ver
schil kleiner en het gehele veld fi
nishte snel achter elkaar. Bij de derde
manche, met aanzienlijk meer wind,
was de Supercat 20 van het duo
Bart Boon/Fred Eenhoorn niet meer
te stoppen. Ze lagen lengtes voor op
de rest van het veld. Ook Andreas en
Gerard Monen, die door pech de eer
ste twee manches niet goed konden
zeilen, haalden revanche en wisten
met berekening van de Texel
Yardstick 1990 het duo Boon/Een
hoorn de eerste plaats te ontnemen.
Het duo Willem Houwing en Corry
Kuip eindigde na onfortuinlijk om
slaan deze manche iets later en
moest genoegen nemen met een zes
de plaats wat een duik in het klasse
ment tot gevolg had. Na
bekendmaking van de uitslag vond de
Amerikaanse tombola plaats waar
mee de zeilers originele prijzen
wonnen.
Einduitslag:
1 Jan Schrama/Sjaak Verbij, Hurricane, 8
punten, 2. Willem Houwing/Corry Kuip, Prind
le 18 2, 11; 3. Gerard van Uunen jr./Gerard
van Uunen sr., Hobie 18 Formula, 13; 4 Her
man Boks/Klaas Jan van der Vis, Tornado,
13,30; 5. Martin Maat/Yolanda Maat, Prindle
18.2, 16, 6. Bart Boon/Fred Eenhoorn, super
cat 20, 18, 7 Gerrit Moens/Marjan Schneider,
Prindle 16, 22; 8 Jan Boon/Arnold Boon, Dart
18, 23, 9. Andreas Monen/Gerard Monen,
Thundercat 18, 24, 10. Dieter Haardt/Elly
Haardt, Prindle 16, 27; 11. Robert Dekker/Fet-
ze de Haan, Prindle 18, 27
Burgemeester en wethouders verleen
den aan de volgende personen en be
drijven bouwvergunning:
De heer J. P. Hottetot voor het ver
groten van een woonhuis, Vuurtoren-
weg 66, De Cocksdorp: de heer J. v.
Bennekom voor het plaatsen van een
dakkapel, W. v. Beijerenstraat 40,
Den Burg; de heer C. G. Gmelich
voor het gedeeltelijk veranderen van
keuken/bijkeuken, Wagemakerstraat
16, Den Burg: de heer P. R. Alkema
voor het vergroten van een woon
huis, Polderweg 6, De Waal; de heer
G. J. de Wit voor het plaatsen van
een loods, Stuifweg 20c, Oosterend:
de heer T. Mulder voor het verande
ren van een serre, Schoonoordsingel
29, Den Burg: de heer G. J. P. Jan
sen voor het vernieuwen van een ga
rage, Westerweg 10, Den Burg,
mevrouw Keyser-van Kempen voor
het veranderen van twee gevels, Ko-
gerweg 104, Den Burg: T.E.S.O. N.V.
voor het gedeeltelijk veranderen van
een kantoor/magazijn, terrein gelegen
aan de Pontweg/veerhaventerrein 't
Horntje: de heer W. de Feyter voor
het plaatsen van een bijkeuken, Ada
van Hollandstraat 25, Den Burg; de
heer J. C. Zoetelief voor het plaatsen
van een opslagloods, Laagwaalder-
weg 47, De Waal.
Derden-belanghebbenden kunnen te
gen deze beschikkingen ingevolge de
wet AROB een bezwaarschrift indie
nen. Nadere informatie: kamer 205
of telefoon 62125.
Ruim 600 garagebedrijven zullen de
komende maanden worden gecon
troleerd op de afgifte van afgewerk
te olie en chemisch afval. Deze
controle vindt plaats in de regio's
Texel, Kop van Noord-Holland en
Westfriesland.
In de maanden mei, juni en juli zullen
speciale opsporingsambtenaren na
gaan op welke manier het afval
wordt afgevoerd en verwerkt. Deze
controle, in het kader van het Meerja
rig Intensiverings Programma (M.I.P-
project), moet het toezicht op de na
leving van de Wet Chemische Af
valstoffen bevorderen. De regio's
Texel, kop van Noord-Holland en
Zondagochtend a.s. houdt de Vogel
werkgroep Texel in de Dennen een
excursie, waaraan door iedereen gra
tis kan worden meegedaan. Onder
andere zullen plekken worden opge
zocht waar nagtegalen en fluiters
zich laten horen. De wandeling be
gint om 6.00 uur bij Catharinahoeve
en duurt ongeveer twee uur
Westfriesland hebben hiervoor van
het Rijk 7179.000,— gulden subsidie
ontvangen. Van dat geld is onder
meer een projectleider aangesteld bij
het Samenwerkingsorgaan Westfries
land (S.O.W.). Deze projectleider zal
de coördinatie op zich nemen. Een
aantal technische ambtenaren legt de
bedrijfsbezoeken af.
Niet alleen garagebedrijven zullen
worden bezocht. Ook bedrijven die
hun eigen wagenpark onderhouden,
zoals transportbedrijven, taxibedrijven
en loonwerkers kunnen de komende
maanden een controle tegemoetzien,
tijdens welke specifiek wordt geke
ken naar de omgang en afgifte van
afgewerkte olie, die bij dergelijk be
drijven veelvuldig vrijkomt. Ook zal
veel aandacht worden besteed aan
chemische afvalstoffen als rem
vloeistof, koelvloeistof en accuzuur.
Veel bedrijven zijn niet goed op de
hoogte van de bepalingen die hier
voor gelden en zelfs niet op de hoog
te welke stoffen als chemisch afval
moeten worden aangemerkt. Daarom
zal in de eerste fase van het project
de nadruk liggen op de voorlichting.
In een later stadium zal de aandacht
moeten verschuiven naar daadwerke
lijke controle. Bij hardnekkige overtre
ders van de Wet Chemische
Afvalstoffen zal tenslotte verbalise
rend worden opgetreden.
I