èrvolg recordrace
)p losse schroeven
TEXEL BRITAIN
troomstoring gooit roet in het eten
Alarmtrophy op de Mok
gewonnen door MBKteam
E.H.B.O.-diploma's
IE! NSDAG 23 MEI 1990
TEXELSE COURANT
PAGINA 5
Laatste test voor de start.
60U^
Verslag:
Tessa de Graaff
Bemanning en begeleiders lieten zich voor vertrek uit Nederland nog even vereeuwigen.
laagt de Texelse poging om in recordtijd in een open rub-
55s| srboot rond Engeland te varen? Deze week zullen we het
itwoord weten. Maandag 24.00 uur (Engelse tijd) ging
isrploeg 1 (Bert Kok, René Kamstra en Ruud Drost) bij
jwcastle onder gunstige omstandigheden van start voor
jn „Texel around Britain". Het record staat op 90 uur en
n beetje, gevestigd door de Britse Royal Marines. Het idee
i dit record aan te vallen, kwam ongeveer een jaar gele-
n op. Inmiddels zijn sponsors gezocht (en gevonden), zijn
twee goede doelen aan de actie verbonden en is er een
ichting „Texel around Britain" opgericht. Texelse Courant-
idactrice Tessa de Graaff is ter plaatse en volgt de race te
en de klok op de voet.
kocht, zodat de bemanning die in
Wiek aan land gaat, niet helemaal
per auto naar het zuiden hoeft om
daar de boot over te nemen voor het
laatste stuk.
De weerberichten klonken goed, zo
dat werd besloten om 24.00 uur
maandagavond te starten. Een tele
foontje uit Nederland zorgde later op
de middag voor verwarring. Op Texel
zou het hard waaien, zodat wellicht
een weersverandering op til was.
Voor Dolf Klijn, de coördinator in de
centrale commandopost, aanleiding
om aan de havenmeester de meest
actuele „weather forecast" te vra
gen.
Dare devils
In Newcastle werd dinsdagochtend
onverwacht een telegram afgeleverd.
Veel succes van de korporaals van de
Joost Dourlein-kazerne. Het hele
commandocentrum leefde op
Het schema van opbellen (om de
twee uur) werd door de bootbeman
ning niet nageleefd, zodat het com
mandocentrum zich tamelijk ongerust
begon te maken. Rond half negen
meldden ze zich weer. De boot was
in Wiek, de plaats van de eerste be
manningswissel.
Tegenslag
De jongens op zee hadden met te
genslag te kampen gehad. De radar
reflector was overboord geslagen en
de AP (automatische navigator) bleek
niet goed te werken. Hierdoor had de
boot ongeveer een half uur vertraging
opgelopen. Het haperen van de AP
was tevoren ingecalculeerd, vandaar
Oogarts. Oud-Texelaar Ton van Arn
hem voltooide onlangs de opleiding
tot oogarts. Van Arnhem studeerde
geneeskunde in Amsterdam en volg
de de opleiding tot specialist in het
Academisch Ziekenhuis te Groningen.
Waddenzee-film. De documentaire
„Waddenzee, hoe gaat het ermee?"
die maandagavond door de KRO op
t.v. werd vertoond, is vanaf heden
verkrijgbaar bij EcoMare. De ruim 30
minuten durende film, die laat zien
welke resultaten actie voeren heeft
opgeleverd en een beeld geeft van de
huidige stand van zaken in het Wad
dengebied, kost f37,50. EcoMare
komt er flink in aan bod. De docu
mentaire is vervaardigd i.s.m. het We
reld Natuur Fonds. Er is alleen nog
een Nederlandstalige versie op de
markt, de Duits gesproken video
volgt over een dag of tien.
Geslaagd. Saakje Seepma slaagde
te Amsterdam aan de Algemene Ho
geschool, faculteit sociaal-agogische
opleidingen voor maatschappelijk
werk.
Gemeentekleding. De bodes en
medewerkers van de huishoudelijke
dienst van de gemeente hoeven niets
te betalen aan de kleding die ze bij
representatieve werkzaamheden ver
plicht moeten dragen. Voor de dage-
lijke werkkleding krijgt men een
vergoeding op declaratiebasis, maar
daarover moet wèl belasting worden
betaald. Word je dan aangekleed of
uitgekleed?
Jeugdtandverzorging. De raadsle
den kunnen nog geen nadere infor
matie krijgen over de ontwikkelingen
rond de jeugdtandverzorging. De sa
menwerkende regionale instellingen
zijn bezig met een inventariserend
onderzoek, maar dit is nog niet afge
rond en het kan nog wel even duren
voor dit wel het geval is.
Na het eten pakte team 1, het drietal
Ruud Drost, René Kamstra en Bert
Kok die het eerste stuk gaan varen,
nog een paar uurtjes slaap. De span
ning begon flink op te lopen. De an
dere vaarploegen bellen iedere twee
uur naar het commandocentrum. De
hulpploegen, verdeeld over twee
auto's, zetten elk heel en elk half uur
hun telefoon stand by, zodat ze ge
beld kunnen worden. Dit wordt zo
summier mogelijk gedaan om batterij
en te sparen.
Op een klein zwart wit teeveetje in
het piepkleine kantoortje van de na
burige vuurtorenwachterk, kon even
naar de BBC-uitzending worden geke
ken. „Dare Devil Dutchmen" noemde
de BBC de vaarders. Mooie beelden
met spannende Miami Vice-muziek
als achtergrond.
Dankzij de uitzending stond bij de
start veel publiek op de haven. Om
precies drie seconden na midder
nacht werd via de radio en met een
lichtsignaal het startsein gegeven. De
havenmeester fungeert als officiële
tijdwaarnemer. Vlak voor de start
was nog een fles champagne op de
boeg stukgeslagen (niet te hard uiter
aard).
Emotioneel
Voor menigeen was de start een
emotioneel moment. Eerst een af
scheid, bijna alsof de drie mannen
ruimtevaarders waren voor een be
langrijke missie. En toen het gejuich,
gefluit en applaus van de toeschou
wers. Enkele betrokkenen schoten
compleet vol. Nadat de lichtjes in de
verte waren verdwenen, evenals het
geluid van de motoren, ebde de
spanning langzaam weg.
Terug in de commandopost hadden
de achterblijvers nog weinig zin zich
neer te vleien op de stretchers. Het
eerste telefoontje vanuit de boot: al
les okee. Met een snelheid van zo'n
25 knopen (ongeveer 45 km/uur)
voeren ze ter hoogte van Berwick.
Iets langzamer dan gepland, ze
moesten misschien nog op gang ko
men.
Deining
Ook midden in de nacht hield de
boot contact met het centrum. In de
buurt van Petershead stond een flin
ke deining en ze hadden problemen
met de flexibele brandstoftanks,
waardoor ze achter raakten op sche
ma. Maar ze konden zich nog red
den. Ook de mobiele
ondersteuningsteams (één nabij Lon
den, één in Edinburg) hielden con
tact. Het team uit de Schotse
hoofdstad kwam later langs om mij
op te pikken en naar Port Patrick,
aan de westkust van Schotland, on
geveer 100 mijl ten zuidwesten van
Glasgow, te rijden. In Port Patrick zou
een bemanningswissel plaatsvinden:
ploeg 3 zou daar ploeg 2 komen af
lossen.
Vorige week werd op de Joost Dour-
leinkazerne door acht teams gestre
den om de Alarmtrophy. Dit is een
jaarlijks terugkerende competitie,
waarbij de vaardigheden van de
teams op hun eigen vakgebied wor
den getest. Het team van het Mari
ne Bewakings Korps uit Den Helder,
dat voor het eerst meedeed, ging
onverwacht met de hoogste eer
strijken.
Aan de wedstrijd deden teams mee
van de Joost Dourleinkazerne, de
Rijkspolitie te water en enkele teams
van het Assault Squadrons Royal Ma
rines (ASRM) uit Plymouth en Poole.
Dinsdag werd er alleen geoefend.
Woensdag begon de wedstrijd. Er
moest een parcours worden afgelegd
met verschillende soorten vaartuigen
Landingcraft Utility (LCU) een grote
Engelse landingsboot, Landingscraft
Assault (LCA) een Nederlandse lan
dingsboot, R. Raider een snelle poly
esterboot en een Landingcraft Rubber
Motorised (LCRM) rubberboot. De
teams van de politie en de MBK
mochten in plaats van met de LCU
met hun eigen boot de test afleggen.
Na een „Le Mans-start" moest wor
den gepeddeld naar de vaartuigen,
die in de baai lagen. De deelnemers
dienden een bepaald traject te varen,
maar mochten maar één snelheid in
stellen en er mocht maar een half
uur over gedaan worden. Dat vergde
veel rekenwerk. Niet alleen moet re
kening worden gehouden met de af
stand en de snelheid van de boot,
maar ook met de wind en stroming.
Op de route waren drie controlepun
ten ingesteld. Voor iedere seconde
dat een ploeg te vroeg of te laat bij
de finish arriveerde, werden strafpun-
ten uitgedeeld. Donderdag werd ter
afsluiting van de sportieve activiteiten
een amfibische cross gehouden, die
evenwel niet meetelde voor het eind
resultaat.
Het team van de Joost Dourleinka-
zerne haalde vorig jaar in Poole een
zesde plaats en werd nu derde.
De uitslagen:
1. MBK (winnaar alarmtrophy, onder
deel LCRM), 2. 4 ASRM (winnaar on
derdeel LCU), 3. JDkaz (winaar
onderdeel R.Raider), 4. Rijkspolitie, 5.
6 ASRM 1 (winaar onderdeel LCA),
6. 6 ASRM 2, 7. 539 ASRM, 8. RM
Poole.
Amfibische cross:
1. 6 ASRM 1, 2. 4 ASRM. 3. 6
ASRM 2, 4. JDkaz, 5. 539 ASRM, 6.
Rijkspolitie, 7. RM-Poole, 8. MBK.
Het winnende teem ven de internationale krachtmeting op de Joost Dourlein-kazerne.
n dj morgen was het zéér onzeker of de recordpoging „Texel
md Britain", die maandagavond van start ging, kan worden
rtgezet. De boot kreeg gisteravond te kampen met een
omstoring, waardoor hij naar de kant moest worden
leept. De bemanning mankeert niets. Als de boot niet vóór
)0 uur vandaag kan worden gerepareerd, moet de poging
den afgeblazen. Een herstart zal in dat geval worden overwo-
wam langs in startplaats Newcastle.
dat in de voorbereiding met haar
scherpe kaarten en routeverkenningen
was gewerkt. In elk team was
minstens één persoon opgenomen
die de weg bij wijze van spreken blin
delings zou kunnen vinden. Het be
drijf Smit Tak, dat de verzorging van
team 2 had geregeld, zorgde in Wiek
voor een nieuwe radarreflector, zodat
dat probleem was opgelost.
Voor het overstappen was een uur
uitgetrokken, maar het lukte in een
half uur, zodat het aanvankelijke tijd
verlies weer teniet werd gedaan.
Team 1 kreeg weinig tijd om uit te
rusten: het drietal pakte het vliegtuig
naar Dover, vanwaar het laatste deel
van het traject zal worden gevaren.
Dinsdagavond arriveerden ze al in de
Zuid-Engelse havenplaats.
Evenals de voorgaande jaren werd
ook dit jaar weer een EHBO-cursus
georganiseerd door het Texelse Rode
Kruis. Door de belangeloze medewer
king van de docenten R. A. van der
Bent, L. Kieviet en T. Troost werden
25 mensen in 16 lesavonden klaar
gestoomd voor het examen. Aan de
volgende personen werd het diploma
uitgereikt:
De heren:
G. M, Blom: M. Dijker; M. Hoogen-
bosch; H. J. Stel; F. P. Koorn; J. L.
Groenhof; H. F. H. Boeijen; N. Slijde-
rink; A. Eelman.
De dames:
C. Timmer; W. M. Vlaming-Brons; C.
K. Zijm-Bakker; A. van der Star; M.
M. Boogaard; J. M. Gotje-Walop; L
W. Stel-Bos; I. L. Stapersma-Koorn;
R. Tjepkema-van der Star; E. Smit-
Schijff; M. Tatenhove-van der Knaap;
H. Jas-Smit; C. Bakker-de Vries; J. de
Koning-Varewijck; E. J. Bousma-
Roeper; M. Westerlaken-Dros.
Slotdag. De „slotdag" van SV
Texel was een succes dankzij de
deelname van 24 teams bij het 5 te
gen 5 toernooi, de inbreng van de
Amerikaanse band Rumberley en een
grote opkomst van leden en andere
clubmensen. Bij de trekking van de
loterij viel op de navolgende num
mers een prijs: 1039, 594, 2417,
144, 1358, 476, 2184, 2157, 2479,
2343 en de hoofdprijs op nummer
187. Inlichtingen: dhr. M. Bakker, tel.
13483.
startplaats was een tentenkamp op
gezet. De rubberboot waarmee de
poging wordt ondernomen, werd met
een kraan in de haven neergelaten.
Daar hebben ook de Texelse suppor
ters een ligplaats: Ed Stiekema met
zijn jacht, Mans Segers en Ab de
Wijn. De eerste proefvaart met de
rubberboot ging bijna de mist in,
want de motoren weigerden. De
techneuten in het gezelschap wisten
het euvel snel te verhelpen. De twee
de misser was ernstiger. De vulpijp
van één van de flexibele brandstof
tanks spatte eraf, omdat de tank te
vol zat en niet goed was ontlucht.
Bert Kok uit Grootebroek, die op dat
moment het roer had, kreeg de volle
lading benzine in zijn gezicht. Even
zag hij niets meer, maar in een reflex
reageerde hij goed, waardoor er niets
ernstigs gebeurde.
Commandopost
In de gebouwen van de sailingclub is
de centrale commandopost ingericht.
Van daaruit kan voortdurend contact
worden gehouden met de boot en de
teams elders in Engeland. Maandag
middag kwam een reportageteam van
de BBC langs. Ze deden interviews
met de initiatiefnemers en maakten
opnamen van de boot in actie, onder
meer vanaf Stiekema's jacht. Die pre
sentator was een echte held op sok
ken. Hij blééf maar vragen wanneer
de boot weer naar de kant zou gaan.
De opnamen waren bestemd voor
het Engelse journaal 's avonds. Een
videoband voor de Nederlanders
werd beloofd. De mensen in New
castle waren vriendelijk en geïnteres
seerd. Een oude baas, die er al zijn
hele leven woont, gaf adviezen over
de beste vaarroute voor de plaatselij
ke kust. De town council (het ge
meentebestuur) sponsorde 500 pond.
Voor dat geld werden vliegtickets ge-
lech deed zich voor op het tra-
Wick-Port Patrick, een plaats aan
jchotse westkust, ongeveer 100
ten zuidwesten van Glasgow. Na-
let team met goed gevolg de
dpunt van Schotland, daar waar
tlantische Oceaan overgaat in de
rdzee, was gepasseerd, sloeg de
duivel toe. Om nog onbekende
ten ontstond een zgn. „total
:ric failure", een totaal gebrek
stroom. Beide accu's konden niet
worden gebruikt. De boot
n hierdoor geheel stil te liggen,
lat ook de radioverbinding niet
te gebruiken was, verkeerden
ilpteams aan de vaste wal lange
onzekerheid over het lot van
oot en zijn bemanning. Via een
tsschip lukte het tenslotte con-
le maken met de kustwacht.
C oot werd door d^ visser naar
laatsje Mallaig gésleept, 130
noorden van/Port Patrick,
werd vanmorgen de schade op-
len en naarstig naar oplossin-
gezocht. Problematisch is dat de
stbijzijnde motordealer vijf uur
erop zit.
is de race nog niet afgeblazen,
nen erin slaagt de boot vóór
Duur Nederlandse tijd vaarklaar
ijgen, is een tijd binnen de 90
ïog haalbaar.
Problematisch
eis maandag naar startplaats
castle was al niet vlekkeloos ver-
i. De bemanning was in drie
gen afgereisd. Theo Stroosnijder,
van de chauffeurs, besloot dat
plaspauze moest worden
last. Intussen konden de wagens
den volgetankt. Er waren er drie
Dp diesel reden en één op benzi-
'heo kwam nog net op tijd terug
te zien hoe 40 gallon diesel in de
mewagen verdween....
U 3 had andere problemen. Van-
lederland gingen enkele eigen
rtuigen mee, waaronder een oude
dus, die veel opzien baarde. De
se politie wilde het vehikel wel
van dichtbij bekijken, want wie
t hadden zich IRA-leden achterin
topt. Na controle en strenge on-
j mocht de reis worden
rtgezet. Maar op iedere afslag,
ting en viaduct stond de politie
om te checken of inderdaad de
igeven route werd gevolgd. Tot in
icastle toe.
Supporters
deTynemouth sailingclub in de