èrvolg recordrace )p losse schroeven TEXEL BRITAIN troomstoring gooit roet in het eten Alarmtrophy op de Mok gewonnen door MBKteam E.H.B.O.-diploma's IE! NSDAG 23 MEI 1990 TEXELSE COURANT PAGINA 5 Laatste test voor de start. 60U^ Verslag: Tessa de Graaff Bemanning en begeleiders lieten zich voor vertrek uit Nederland nog even vereeuwigen. laagt de Texelse poging om in recordtijd in een open rub- 55s| srboot rond Engeland te varen? Deze week zullen we het itwoord weten. Maandag 24.00 uur (Engelse tijd) ging isrploeg 1 (Bert Kok, René Kamstra en Ruud Drost) bij jwcastle onder gunstige omstandigheden van start voor jn „Texel around Britain". Het record staat op 90 uur en n beetje, gevestigd door de Britse Royal Marines. Het idee i dit record aan te vallen, kwam ongeveer een jaar gele- n op. Inmiddels zijn sponsors gezocht (en gevonden), zijn twee goede doelen aan de actie verbonden en is er een ichting „Texel around Britain" opgericht. Texelse Courant- idactrice Tessa de Graaff is ter plaatse en volgt de race te en de klok op de voet. kocht, zodat de bemanning die in Wiek aan land gaat, niet helemaal per auto naar het zuiden hoeft om daar de boot over te nemen voor het laatste stuk. De weerberichten klonken goed, zo dat werd besloten om 24.00 uur maandagavond te starten. Een tele foontje uit Nederland zorgde later op de middag voor verwarring. Op Texel zou het hard waaien, zodat wellicht een weersverandering op til was. Voor Dolf Klijn, de coördinator in de centrale commandopost, aanleiding om aan de havenmeester de meest actuele „weather forecast" te vra gen. Dare devils In Newcastle werd dinsdagochtend onverwacht een telegram afgeleverd. Veel succes van de korporaals van de Joost Dourlein-kazerne. Het hele commandocentrum leefde op Het schema van opbellen (om de twee uur) werd door de bootbeman ning niet nageleefd, zodat het com mandocentrum zich tamelijk ongerust begon te maken. Rond half negen meldden ze zich weer. De boot was in Wiek, de plaats van de eerste be manningswissel. Tegenslag De jongens op zee hadden met te genslag te kampen gehad. De radar reflector was overboord geslagen en de AP (automatische navigator) bleek niet goed te werken. Hierdoor had de boot ongeveer een half uur vertraging opgelopen. Het haperen van de AP was tevoren ingecalculeerd, vandaar Oogarts. Oud-Texelaar Ton van Arn hem voltooide onlangs de opleiding tot oogarts. Van Arnhem studeerde geneeskunde in Amsterdam en volg de de opleiding tot specialist in het Academisch Ziekenhuis te Groningen. Waddenzee-film. De documentaire „Waddenzee, hoe gaat het ermee?" die maandagavond door de KRO op t.v. werd vertoond, is vanaf heden verkrijgbaar bij EcoMare. De ruim 30 minuten durende film, die laat zien welke resultaten actie voeren heeft opgeleverd en een beeld geeft van de huidige stand van zaken in het Wad dengebied, kost f37,50. EcoMare komt er flink in aan bod. De docu mentaire is vervaardigd i.s.m. het We reld Natuur Fonds. Er is alleen nog een Nederlandstalige versie op de markt, de Duits gesproken video volgt over een dag of tien. Geslaagd. Saakje Seepma slaagde te Amsterdam aan de Algemene Ho geschool, faculteit sociaal-agogische opleidingen voor maatschappelijk werk. Gemeentekleding. De bodes en medewerkers van de huishoudelijke dienst van de gemeente hoeven niets te betalen aan de kleding die ze bij representatieve werkzaamheden ver plicht moeten dragen. Voor de dage- lijke werkkleding krijgt men een vergoeding op declaratiebasis, maar daarover moet wèl belasting worden betaald. Word je dan aangekleed of uitgekleed? Jeugdtandverzorging. De raadsle den kunnen nog geen nadere infor matie krijgen over de ontwikkelingen rond de jeugdtandverzorging. De sa menwerkende regionale instellingen zijn bezig met een inventariserend onderzoek, maar dit is nog niet afge rond en het kan nog wel even duren voor dit wel het geval is. Na het eten pakte team 1, het drietal Ruud Drost, René Kamstra en Bert Kok die het eerste stuk gaan varen, nog een paar uurtjes slaap. De span ning begon flink op te lopen. De an dere vaarploegen bellen iedere twee uur naar het commandocentrum. De hulpploegen, verdeeld over twee auto's, zetten elk heel en elk half uur hun telefoon stand by, zodat ze ge beld kunnen worden. Dit wordt zo summier mogelijk gedaan om batterij en te sparen. Op een klein zwart wit teeveetje in het piepkleine kantoortje van de na burige vuurtorenwachterk, kon even naar de BBC-uitzending worden geke ken. „Dare Devil Dutchmen" noemde de BBC de vaarders. Mooie beelden met spannende Miami Vice-muziek als achtergrond. Dankzij de uitzending stond bij de start veel publiek op de haven. Om precies drie seconden na midder nacht werd via de radio en met een lichtsignaal het startsein gegeven. De havenmeester fungeert als officiële tijdwaarnemer. Vlak voor de start was nog een fles champagne op de boeg stukgeslagen (niet te hard uiter aard). Emotioneel Voor menigeen was de start een emotioneel moment. Eerst een af scheid, bijna alsof de drie mannen ruimtevaarders waren voor een be langrijke missie. En toen het gejuich, gefluit en applaus van de toeschou wers. Enkele betrokkenen schoten compleet vol. Nadat de lichtjes in de verte waren verdwenen, evenals het geluid van de motoren, ebde de spanning langzaam weg. Terug in de commandopost hadden de achterblijvers nog weinig zin zich neer te vleien op de stretchers. Het eerste telefoontje vanuit de boot: al les okee. Met een snelheid van zo'n 25 knopen (ongeveer 45 km/uur) voeren ze ter hoogte van Berwick. Iets langzamer dan gepland, ze moesten misschien nog op gang ko men. Deining Ook midden in de nacht hield de boot contact met het centrum. In de buurt van Petershead stond een flin ke deining en ze hadden problemen met de flexibele brandstoftanks, waardoor ze achter raakten op sche ma. Maar ze konden zich nog red den. Ook de mobiele ondersteuningsteams (één nabij Lon den, één in Edinburg) hielden con tact. Het team uit de Schotse hoofdstad kwam later langs om mij op te pikken en naar Port Patrick, aan de westkust van Schotland, on geveer 100 mijl ten zuidwesten van Glasgow, te rijden. In Port Patrick zou een bemanningswissel plaatsvinden: ploeg 3 zou daar ploeg 2 komen af lossen. Vorige week werd op de Joost Dour- leinkazerne door acht teams gestre den om de Alarmtrophy. Dit is een jaarlijks terugkerende competitie, waarbij de vaardigheden van de teams op hun eigen vakgebied wor den getest. Het team van het Mari ne Bewakings Korps uit Den Helder, dat voor het eerst meedeed, ging onverwacht met de hoogste eer strijken. Aan de wedstrijd deden teams mee van de Joost Dourleinkazerne, de Rijkspolitie te water en enkele teams van het Assault Squadrons Royal Ma rines (ASRM) uit Plymouth en Poole. Dinsdag werd er alleen geoefend. Woensdag begon de wedstrijd. Er moest een parcours worden afgelegd met verschillende soorten vaartuigen Landingcraft Utility (LCU) een grote Engelse landingsboot, Landingscraft Assault (LCA) een Nederlandse lan dingsboot, R. Raider een snelle poly esterboot en een Landingcraft Rubber Motorised (LCRM) rubberboot. De teams van de politie en de MBK mochten in plaats van met de LCU met hun eigen boot de test afleggen. Na een „Le Mans-start" moest wor den gepeddeld naar de vaartuigen, die in de baai lagen. De deelnemers dienden een bepaald traject te varen, maar mochten maar één snelheid in stellen en er mocht maar een half uur over gedaan worden. Dat vergde veel rekenwerk. Niet alleen moet re kening worden gehouden met de af stand en de snelheid van de boot, maar ook met de wind en stroming. Op de route waren drie controlepun ten ingesteld. Voor iedere seconde dat een ploeg te vroeg of te laat bij de finish arriveerde, werden strafpun- ten uitgedeeld. Donderdag werd ter afsluiting van de sportieve activiteiten een amfibische cross gehouden, die evenwel niet meetelde voor het eind resultaat. Het team van de Joost Dourleinka- zerne haalde vorig jaar in Poole een zesde plaats en werd nu derde. De uitslagen: 1. MBK (winnaar alarmtrophy, onder deel LCRM), 2. 4 ASRM (winnaar on derdeel LCU), 3. JDkaz (winaar onderdeel R.Raider), 4. Rijkspolitie, 5. 6 ASRM 1 (winaar onderdeel LCA), 6. 6 ASRM 2, 7. 539 ASRM, 8. RM Poole. Amfibische cross: 1. 6 ASRM 1, 2. 4 ASRM. 3. 6 ASRM 2, 4. JDkaz, 5. 539 ASRM, 6. Rijkspolitie, 7. RM-Poole, 8. MBK. Het winnende teem ven de internationale krachtmeting op de Joost Dourlein-kazerne. n dj morgen was het zéér onzeker of de recordpoging „Texel md Britain", die maandagavond van start ging, kan worden rtgezet. De boot kreeg gisteravond te kampen met een omstoring, waardoor hij naar de kant moest worden leept. De bemanning mankeert niets. Als de boot niet vóór )0 uur vandaag kan worden gerepareerd, moet de poging den afgeblazen. Een herstart zal in dat geval worden overwo- wam langs in startplaats Newcastle. dat in de voorbereiding met haar scherpe kaarten en routeverkenningen was gewerkt. In elk team was minstens één persoon opgenomen die de weg bij wijze van spreken blin delings zou kunnen vinden. Het be drijf Smit Tak, dat de verzorging van team 2 had geregeld, zorgde in Wiek voor een nieuwe radarreflector, zodat dat probleem was opgelost. Voor het overstappen was een uur uitgetrokken, maar het lukte in een half uur, zodat het aanvankelijke tijd verlies weer teniet werd gedaan. Team 1 kreeg weinig tijd om uit te rusten: het drietal pakte het vliegtuig naar Dover, vanwaar het laatste deel van het traject zal worden gevaren. Dinsdagavond arriveerden ze al in de Zuid-Engelse havenplaats. Evenals de voorgaande jaren werd ook dit jaar weer een EHBO-cursus georganiseerd door het Texelse Rode Kruis. Door de belangeloze medewer king van de docenten R. A. van der Bent, L. Kieviet en T. Troost werden 25 mensen in 16 lesavonden klaar gestoomd voor het examen. Aan de volgende personen werd het diploma uitgereikt: De heren: G. M, Blom: M. Dijker; M. Hoogen- bosch; H. J. Stel; F. P. Koorn; J. L. Groenhof; H. F. H. Boeijen; N. Slijde- rink; A. Eelman. De dames: C. Timmer; W. M. Vlaming-Brons; C. K. Zijm-Bakker; A. van der Star; M. M. Boogaard; J. M. Gotje-Walop; L W. Stel-Bos; I. L. Stapersma-Koorn; R. Tjepkema-van der Star; E. Smit- Schijff; M. Tatenhove-van der Knaap; H. Jas-Smit; C. Bakker-de Vries; J. de Koning-Varewijck; E. J. Bousma- Roeper; M. Westerlaken-Dros. Slotdag. De „slotdag" van SV Texel was een succes dankzij de deelname van 24 teams bij het 5 te gen 5 toernooi, de inbreng van de Amerikaanse band Rumberley en een grote opkomst van leden en andere clubmensen. Bij de trekking van de loterij viel op de navolgende num mers een prijs: 1039, 594, 2417, 144, 1358, 476, 2184, 2157, 2479, 2343 en de hoofdprijs op nummer 187. Inlichtingen: dhr. M. Bakker, tel. 13483. startplaats was een tentenkamp op gezet. De rubberboot waarmee de poging wordt ondernomen, werd met een kraan in de haven neergelaten. Daar hebben ook de Texelse suppor ters een ligplaats: Ed Stiekema met zijn jacht, Mans Segers en Ab de Wijn. De eerste proefvaart met de rubberboot ging bijna de mist in, want de motoren weigerden. De techneuten in het gezelschap wisten het euvel snel te verhelpen. De twee de misser was ernstiger. De vulpijp van één van de flexibele brandstof tanks spatte eraf, omdat de tank te vol zat en niet goed was ontlucht. Bert Kok uit Grootebroek, die op dat moment het roer had, kreeg de volle lading benzine in zijn gezicht. Even zag hij niets meer, maar in een reflex reageerde hij goed, waardoor er niets ernstigs gebeurde. Commandopost In de gebouwen van de sailingclub is de centrale commandopost ingericht. Van daaruit kan voortdurend contact worden gehouden met de boot en de teams elders in Engeland. Maandag middag kwam een reportageteam van de BBC langs. Ze deden interviews met de initiatiefnemers en maakten opnamen van de boot in actie, onder meer vanaf Stiekema's jacht. Die pre sentator was een echte held op sok ken. Hij blééf maar vragen wanneer de boot weer naar de kant zou gaan. De opnamen waren bestemd voor het Engelse journaal 's avonds. Een videoband voor de Nederlanders werd beloofd. De mensen in New castle waren vriendelijk en geïnteres seerd. Een oude baas, die er al zijn hele leven woont, gaf adviezen over de beste vaarroute voor de plaatselij ke kust. De town council (het ge meentebestuur) sponsorde 500 pond. Voor dat geld werden vliegtickets ge- lech deed zich voor op het tra- Wick-Port Patrick, een plaats aan jchotse westkust, ongeveer 100 ten zuidwesten van Glasgow. Na- let team met goed gevolg de dpunt van Schotland, daar waar tlantische Oceaan overgaat in de rdzee, was gepasseerd, sloeg de duivel toe. Om nog onbekende ten ontstond een zgn. „total :ric failure", een totaal gebrek stroom. Beide accu's konden niet worden gebruikt. De boot n hierdoor geheel stil te liggen, lat ook de radioverbinding niet te gebruiken was, verkeerden ilpteams aan de vaste wal lange onzekerheid over het lot van oot en zijn bemanning. Via een tsschip lukte het tenslotte con- le maken met de kustwacht. C oot werd door d^ visser naar laatsje Mallaig gésleept, 130 noorden van/Port Patrick, werd vanmorgen de schade op- len en naarstig naar oplossin- gezocht. Problematisch is dat de stbijzijnde motordealer vijf uur erop zit. is de race nog niet afgeblazen, nen erin slaagt de boot vóór Duur Nederlandse tijd vaarklaar ijgen, is een tijd binnen de 90 ïog haalbaar. Problematisch eis maandag naar startplaats castle was al niet vlekkeloos ver- i. De bemanning was in drie gen afgereisd. Theo Stroosnijder, van de chauffeurs, besloot dat plaspauze moest worden last. Intussen konden de wagens den volgetankt. Er waren er drie Dp diesel reden en één op benzi- 'heo kwam nog net op tijd terug te zien hoe 40 gallon diesel in de mewagen verdween.... U 3 had andere problemen. Van- lederland gingen enkele eigen rtuigen mee, waaronder een oude dus, die veel opzien baarde. De se politie wilde het vehikel wel van dichtbij bekijken, want wie t hadden zich IRA-leden achterin topt. Na controle en strenge on- j mocht de reis worden rtgezet. Maar op iedere afslag, ting en viaduct stond de politie om te checken of inderdaad de igeven route werd gevolgd. Tot in icastle toe. Supporters deTynemouth sailingclub in de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 5