Cjroen 27wartrjexeh in het MILI ilhouetten uit bronstijd angetroffen in De Mars Zuid-Eierland wil alleen slingers in de Postweg ^zakelijk in Noort stuit op dubbele paalkrans: Veel bezwaar tegen gemeentelijk plan: Hissen dijk en duinenrij De Feugeltjes van Henk Wipperploeg rukt uit voor surfer in nood Putdeksels verwijderd Acht ton overbelading Milieuvriendelijk, wat is dat? De pealkrans in De Mars. RICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.493 DINSDAG 3 JULI 1990 idvertenties, abonnementen, etc. ildSDe Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, 102220-12741, na 18 00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111 Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 0-12741. werktijd deze week tot en met dinsdag a.s ne Graaff, Pater Witteplein 3, Den Burg, telefoon 02220-15639 Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr 46-99.17 636 Rabobank nr 36.25.01.742; N M B. nr 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en donderdags. Abonnementsprijs f41.40 per half jaar; Los f1,10 geboden. Van Noort nam contact op met een deskundige uit Groningen, die hem aanraadde een lakprofiel van de silhouetten te maken. „Hij heeft snel een brief opgestuurdmet een handleiding hoe je zoiets moest doen. Ik heb dinsdagmiddag Johan Reydon van Ecomare gevraagd of hij me wilde helpen. Die bleek iets der gelijks nog nooit aan de hand te heb ben gehad, maar wilde het wel proberen. We zijn diezelfde avond nog begonnen met het nemen van een proef met een lakprofiel van een stuk van de paalkrans. Dat ging pri ma." Cellulose-lak Reydon en Van Noort togen aan de slag met de silhouetten. Eerst werd de plek goed schoongekrabd, waarna het oppervlak tweemaal met iets ver dunde celluloselak werd ingekwast. Na 24 uur drogen - met plastic er over heen gespannen - werd de vol gende avond het oppervlak nogmaals ingesmeerd. Hierna kwam er kaas doek overheen, waarna er wederom een laklaag overheen werd gesmeerd. Na weer 24 uur drogen waren de verwachtingen hooggespannen. „En het mislukte. We kregen het er niet heel af. Waarschijnlijk hebben we de eerste maal te zwaar jute gebruikt. De tweede maal ging het volgens hetzelfde procédé, maar dan met kaasdoek, gelukkig wel goed. Dat moest ook wel, want de fundering van de garages waren inmiddels gestort. Op nog geen meter afstand van onze werkplek." Hard werken Nadat het tweede lakprofiel er aan de vier hoekpunten heelhuids was af getrokken, werd het profiel (uiteraard in negatief) op een harde plaat ge legd en verder afgewerkt. „We heb ben alle losse zandkorreltjes met een spuitbus celluloselak nog even vast gezet. Het is verschrikkelijk knap van Reydon dat hem dit is gelukt. We zijn er totaal vier avonden en zaterdag morgen nog hard mee aan het werk geweest. Het lakprofiel komt uiter aard in Ecomare te hangen. Dan kan iedereen het bekijken." Volgens Van Noort is de bij de paal krans behorende heuvel vermoedelijk al verwijderd bij de inrichting van het sportveld. „Het profiel van de grond liep niet mooi door. Ik zat abrupt van het zwarte in het gele zand. Daar moet iets van afgehaald zijn, waarna er later weer grond op gestort is." Ritueel Volgens Van Noort wordt de volwas sene die in het midden van de paal krans begraven ligt, als „centrale bijzetting" betiteld. „Tot nu toe zijn alle bijzettingen gevonden met het hoofd naar het westen, kijkend naar het oosten. Waarom dat was? Waar schijnlijk een soort ritueel. Dat was zelfs hier op de oude begraafplaats nog zo. Ik weet niet waarom, daar moet ik eens achter zien te komen." Het lakprofiel, waaraan door Johan Reydon op het ogenblik de laatste hand wordt gelegd, is vermoedelijk vanaf augustus in Ecomare te bezich tigen. Inmiddels zijn de ongeveer een half jaar geleden door Van Noort op gegraven potten (uit de ijzertijd) ook tentoongesteld. door Klaas Bonne In een Tessels caravantje Zat een kwikstaart op haar nest Kreeg op tijd haar portie wurmen En zij voelde zich daar best Maar het beest kon niet vermoeden Achter het beschermend glas Dat haar tolerante huisbaas Zwaar in overtreding was Want het ding moest daar verdwijnen En dat wist Henkie donders goed Maar wat bleef er dan nog over Van het kwikstaartengebroed? Dus vroeg hij de ambtenaren Wijzend op het vogelpaar Ondanks het gestrenge wetboek Om een menselijk gebaar En die krabden eens gedegen Achter 't ambtelijk oor En zowaar: de kalkedotter Had bi) hen een strepie voor En zij stelden nog drie weken Als de uiterlijke grens En uitbundig sjilpt de kwikstaart: Een ambtenaar is óók een mens. De wipperploeg van De Koog rukte zondagmorgen omstreeks 10.00 uur uit voor een in nood geraakte Duitse surfer. De 18-jarige inwoner van Es sen kwam in moeilijkheden toen een stormachtige windvlaag zijn (gloed nieuwe) mast brak. De surfer bevond zich op dat mo ment een goede 500 meter uit de kust, ter hoogte van paal 21. De snel gealarmeerde wipperploeg wist de surfer en het materiaal snel naar de kant te halen. Onder invloed verkerende jongelui hebben vrijdagnacht vier putdeksels uit het trottoir van de Ruyslaan in De Koog verwijderd en vervolgens in de struiken gegooid. De politie heeft de putdeksels weer op hun plaats terug gelegd. De daders zijn niet bekend. De politie heeft donderdag tegen een bestuurder van een transportbe drijf uit Limmen proces-verbaal op gemaakt wegens overbelading. De wagen, die vijf buizen ten behoeve van de zandsuppletie vervoerde, bleek 8 ton te zwaar beladen te zijn. Het voertuig, dat zelf 43 ton woog, heeft een laadvermogen van maxi maal 34 ton. De bestuurder bleek echter 42 ton te vervoeren. De over schrijding van 23 procent (één buis te veel) kwam de bestuurder op een bekeuring te staan. 'W> Blijf kritisch: milieuvriendelijk, groen, schoon, ozonvriendelijk, natuurvrien delijk, enz., enz. betekent meestal „wat minder schadelijk". Met een „schone" auto voorzien van een „groene" motor en een katalysa tor en met zelfs een milieukeuring achter de rug, verzuren de bossen evengoed als we met z'n allen niet minder gaan autorijden. Pak niet voor elke wissewas de auto. Dat helpt. Publ. Gemeente Texel jaar alkrans. Iliur-archeoloog Govert van I heeft verleden week op een iraven bouwterrein in De Mars ledeelte van een dubbele paal- aangetroffen met een doorsne- (i 12 meter. Centraal in de 'ie legde de archeoloog een lijksil- ie Ivan een volwassene bloot, laaronder trof hij een omtrek an kind aan. Volgens Van lis de paalkrans afkomstig uit Ionstijd. zo'n 700 tot 1000 jaar Christus. De oudste paalkrans iel tot nu toe werd enige jaren Itn in de Noordwest in Den aangetroffen. Die krans is ech- ii de Romeinse tijd. ongeveer at jaar nul. Zo'n 1000 jaar „jon- dan de net ontdekte krans. bronstijd had men de gewoonte nige doden te begraven onder grafheuvels, die daarna werden I gd met kransen van rech- aande houten palen, loort begon verleden week za- g een in verband met nieuw- i afgegraven stuk grond achter Sterstraat te onderzoeken op 'lijke sporen uit het verleden. „Ik le al vrij snel op die palenkrans. wmoeden dat er wel eens sil- tten in zouden kunnen zitten, onmiddellijk bodem. Zondag- ag heb ik thuis die krans in zit tenen om te berekenen hoe v ihij was en heb ik het middel- bepaald. Na enig schrapen op wuste plek stuitte ik inderdaad lenselijke silhouetten. Maandag (onmiddellijk naar de bouwers lannemer Daalder gegaan om te m of ze met het bewuste stuk Ketje zorgvuldig om wilden jen. Daar bleken ze gelukkig eteid." i! de paalkrans middenin de lung van garages werd aange- n, was in verband met even- te nemen stappen, haast ikalijke lijksllhouetten rechtsligt links het door Johen Reydon gemeekte igespiegeidei lokprofiel. De tekening ter verduidelijking werd eveneens door deze Ecomare-medewerker Bewoners van Zuid-Eierland blijken dermate veel bezwaren te hebben tegen een gemeentelijk voorstel om de snelheid van het verkeer op de Postweg tegen te gaan, dat het plan opnieuw wordt bekeken. De Zuid- Eierlanders toonden zich enthousiast over het verbreden en aanbrengen van „slingers" (ombuigingen) in de Postweg, maar willen verder de be staande situatie gehandhaafd zien. De gemeentelijke plannen zijn ont wikkeld om het verkeer de indruk te geven dat een dorpskern wordt gena derd, zodat men gas zal terugnemen. Ambtenaar R. Dennenberg toonde via een diavoorstelling in Bethel de be woners zijn voorstel, waarmee f500.000,- is gemoeid: slagen in de weg, aanpassing van de kruising met de Muyweg, voetpaden, beplanting en verhoogde trottoirbanden. Volgens het plan zou de slinger (waarbij het verkeer heeleven wordt gesplitst door een middengeleider) nabij hoeve Gent in de eerste fase worden aangelegd, de slinger aan de andere kant van de buurtschap - zo dat ook het verkeer vanaf De Cocks- dorp in snelheid wordt afgeremd - in de tweede fase. Na de opmerking van wethouder Barendregt dat de plannen het resultaat zijn van een langdurige reeks klachten, toonde Kees Witte zijn verbazing. „Waren er dan zoveel klachten uit Eierland? Ik heb er nog nooit van gehoord." Kregelig De Eierlanders leken aanvankelijk in een wat kregelige stemming te verke ren („Dorp, dorp? We wonen hier niet in een dorp!"), die wellicht is veroor zaakt door het feit dat de uitnodiging voor de bijeenkomst in Bethel door de meesten pas de dag ervoor en door een aantal bewoners pas op de dag zelf werd ontvangen. Al spoedig bleek dat de bewoners niet veel heil zagen in het voorstel. „Onze auto's komen schuin met de kont omhoog het erf af. Als er be planting wordt aangelegd, zien we helemaal niets meer. Dat is nu al zo als het gras een tijdlang niet is ge maaid. En dan spreek je over iets van 40 centimeter hoog." Ook het rooien van de bestaande bo menrij stuitte op weerstand. „De Zuid-Eierlandse allee gaat dan hele maal verdwijnen. Het heeft moeite genoeg gekost die bomen zo te krij gen. Bovendien belemmeren die het uitzicht niet als je het erf af komt rij den," aldus bewoner Boersma. Een buurtbewoonster ging zelfs zover het aanbrengen van nieuwe beplanting „vrouw-onvriendelijk" te noemen. Barendregt zei dat het uitzicht in geen geval mag worden belemmerd en beloofde handhaving van de huidi ge beplanting te zullen overwegen. Mevrouw Jansen stelde voor de poli tie meer controle te laten uitoefenen op de snelheid, waarop een mede bewoner opmerkte hier weinig van te verwachten. „Er wordt hier nog het hardst gereden door politie en taxi's." De aanpassing van de kruising met de Muyweg stuitte op bezwaren van Eef Bakker. „Ik heb net m'n inrit ver legd. Waarom zo'n grote „druppel"? Het verkeer komt dan pal langs m'n erf te rijden." Ook het aanleggen van een wandel pad werd door de Zuid-Eierlanders zinloos gevonden. „Waarom zou je dat doen? Er loopt geen hond." Alternatief Bewoner Flens kwam tenslotte met een alternatief. „De slinger in de weg en de wegverbreding zijn goede voor stellen. Laten we aan de rest niets doen." De Zuid-Eierlanders stemden hier ten volle mee in en stelden voor de tweede fase - de slinger aan de andere kant van het dorp -gelijk maar te realiseren en niet te wachten tot de tweede fase. Dit zou dan in de plaats kunnen komen van de voor dit jaar geplande reconstructie van het kruispunt Postweg/Muyweg, een krui- Lees verder pagina 2

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 1