Cjroen 27wartrjexeh in het
MILI
ilhouetten uit bronstijd
angetroffen in De Mars
Zuid-Eierland wil alleen
slingers in de Postweg
^zakelijk
in Noort stuit op dubbele paalkrans:
Veel bezwaar tegen gemeentelijk plan:
Hissen dijk en
duinenrij
De Feugeltjes
van Henk
Wipperploeg rukt uit
voor surfer in nood
Putdeksels verwijderd
Acht ton overbelading
Milieuvriendelijk,
wat is dat?
De pealkrans in De Mars.
RICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.493
DINSDAG 3 JULI 1990
idvertenties, abonnementen, etc.
ildSDe Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
102220-12741, na 18 00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111
Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
0-12741.
werktijd deze week tot en met dinsdag a.s
ne Graaff, Pater Witteplein 3, Den Burg, telefoon 02220-15639
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr 46-99.17 636
Rabobank nr 36.25.01.742; N M B. nr 67.34.60.398
Verschijnt dinsdags en donderdags.
Abonnementsprijs f41.40 per half jaar; Los f1,10
geboden. Van Noort nam contact op
met een deskundige uit Groningen,
die hem aanraadde een lakprofiel van
de silhouetten te maken. „Hij heeft
snel een brief opgestuurdmet een
handleiding hoe je zoiets moest
doen. Ik heb dinsdagmiddag Johan
Reydon van Ecomare gevraagd of hij
me wilde helpen. Die bleek iets der
gelijks nog nooit aan de hand te heb
ben gehad, maar wilde het wel
proberen. We zijn diezelfde avond
nog begonnen met het nemen van
een proef met een lakprofiel van een
stuk van de paalkrans. Dat ging pri
ma."
Cellulose-lak
Reydon en Van Noort togen aan de
slag met de silhouetten. Eerst werd
de plek goed schoongekrabd, waarna
het oppervlak tweemaal met iets ver
dunde celluloselak werd ingekwast.
Na 24 uur drogen - met plastic er
over heen gespannen - werd de vol
gende avond het oppervlak nogmaals
ingesmeerd. Hierna kwam er kaas
doek overheen, waarna er wederom
een laklaag overheen werd gesmeerd.
Na weer 24 uur drogen waren de
verwachtingen hooggespannen. „En
het mislukte. We kregen het er niet
heel af. Waarschijnlijk hebben we de
eerste maal te zwaar jute gebruikt.
De tweede maal ging het volgens
hetzelfde procédé, maar dan met
kaasdoek, gelukkig wel goed. Dat
moest ook wel, want de fundering
van de garages waren inmiddels
gestort. Op nog geen meter afstand
van onze werkplek."
Hard werken
Nadat het tweede lakprofiel er aan
de vier hoekpunten heelhuids was af
getrokken, werd het profiel (uiteraard
in negatief) op een harde plaat ge
legd en verder afgewerkt. „We heb
ben alle losse zandkorreltjes met een
spuitbus celluloselak nog even vast
gezet. Het is verschrikkelijk knap van
Reydon dat hem dit is gelukt. We zijn
er totaal vier avonden en zaterdag
morgen nog hard mee aan het werk
geweest. Het lakprofiel komt uiter
aard in Ecomare te hangen. Dan kan
iedereen het bekijken."
Volgens Van Noort is de bij de paal
krans behorende heuvel vermoedelijk
al verwijderd bij de inrichting van het
sportveld. „Het profiel van de grond
liep niet mooi door. Ik zat abrupt van
het zwarte in het gele zand. Daar
moet iets van afgehaald zijn, waarna
er later weer grond op gestort is."
Ritueel
Volgens Van Noort wordt de volwas
sene die in het midden van de paal
krans begraven ligt, als „centrale
bijzetting" betiteld. „Tot nu toe zijn
alle bijzettingen gevonden met het
hoofd naar het westen, kijkend naar
het oosten. Waarom dat was? Waar
schijnlijk een soort ritueel. Dat was
zelfs hier op de oude begraafplaats
nog zo. Ik weet niet waarom, daar
moet ik eens achter zien te komen."
Het lakprofiel, waaraan door Johan
Reydon op het ogenblik de laatste
hand wordt gelegd, is vermoedelijk
vanaf augustus in Ecomare te bezich
tigen. Inmiddels zijn de ongeveer een
half jaar geleden door Van Noort op
gegraven potten (uit de ijzertijd) ook
tentoongesteld.
door Klaas Bonne
In een Tessels caravantje
Zat een kwikstaart op haar nest
Kreeg op tijd haar portie wurmen
En zij voelde zich daar best
Maar het beest kon niet vermoeden
Achter het beschermend glas
Dat haar tolerante huisbaas
Zwaar in overtreding was
Want het ding moest daar verdwijnen
En dat wist Henkie donders goed
Maar wat bleef er dan nog over
Van het kwikstaartengebroed?
Dus vroeg hij de ambtenaren
Wijzend op het vogelpaar
Ondanks het gestrenge wetboek
Om een menselijk gebaar
En die krabden eens gedegen
Achter 't ambtelijk oor
En zowaar: de kalkedotter
Had bi) hen een strepie voor
En zij stelden nog drie weken
Als de uiterlijke grens
En uitbundig sjilpt de kwikstaart:
Een ambtenaar is óók een mens.
De wipperploeg van De Koog rukte
zondagmorgen omstreeks 10.00 uur
uit voor een in nood geraakte Duitse
surfer. De 18-jarige inwoner van Es
sen kwam in moeilijkheden toen een
stormachtige windvlaag zijn (gloed
nieuwe) mast brak.
De surfer bevond zich op dat mo
ment een goede 500 meter uit de
kust, ter hoogte van paal 21. De snel
gealarmeerde wipperploeg wist de
surfer en het materiaal snel naar de
kant te halen.
Onder invloed verkerende jongelui
hebben vrijdagnacht vier putdeksels
uit het trottoir van de Ruyslaan in De
Koog verwijderd en vervolgens in de
struiken gegooid. De politie heeft de
putdeksels weer op hun plaats terug
gelegd. De daders zijn niet bekend.
De politie heeft donderdag tegen
een bestuurder van een transportbe
drijf uit Limmen proces-verbaal op
gemaakt wegens overbelading. De
wagen, die vijf buizen ten behoeve
van de zandsuppletie vervoerde,
bleek 8 ton te zwaar beladen te zijn.
Het voertuig, dat zelf 43 ton woog,
heeft een laadvermogen van maxi
maal 34 ton. De bestuurder bleek
echter 42 ton te vervoeren. De over
schrijding van 23 procent (één buis
te veel) kwam de bestuurder op een
bekeuring te staan.
'W>
Blijf kritisch: milieuvriendelijk, groen,
schoon, ozonvriendelijk, natuurvrien
delijk, enz., enz. betekent meestal
„wat minder schadelijk".
Met een „schone" auto voorzien van
een „groene" motor en een katalysa
tor en met zelfs een milieukeuring
achter de rug, verzuren de bossen
evengoed als we met z'n allen niet
minder gaan autorijden.
Pak niet voor elke wissewas de
auto. Dat helpt.
Publ. Gemeente Texel
jaar
alkrans.
Iliur-archeoloog Govert van
I heeft verleden week op een
iraven bouwterrein in De Mars
ledeelte van een dubbele paal-
aangetroffen met een doorsne-
(i 12 meter. Centraal in de
'ie legde de archeoloog een lijksil-
ie Ivan een volwassene bloot,
laaronder trof hij een omtrek
an kind aan. Volgens Van
lis de paalkrans afkomstig uit
Ionstijd. zo'n 700 tot 1000 jaar
Christus. De oudste paalkrans
iel tot nu toe werd enige jaren
Itn in de Noordwest in Den
aangetroffen. Die krans is ech-
ii de Romeinse tijd. ongeveer
at jaar nul. Zo'n 1000 jaar „jon-
dan de net ontdekte krans.
bronstijd had men de gewoonte
nige doden te begraven onder
grafheuvels, die daarna werden
I gd met kransen van rech-
aande houten palen,
loort begon verleden week za-
g een in verband met nieuw-
i afgegraven stuk grond achter
Sterstraat te onderzoeken op
'lijke sporen uit het verleden. „Ik
le al vrij snel op die palenkrans.
wmoeden dat er wel eens sil-
tten in zouden kunnen zitten,
onmiddellijk bodem. Zondag-
ag heb ik thuis die krans in zit
tenen om te berekenen hoe
v ihij was en heb ik het middel-
bepaald. Na enig schrapen op
wuste plek stuitte ik inderdaad
lenselijke silhouetten. Maandag
(onmiddellijk naar de bouwers
lannemer Daalder gegaan om te
m of ze met het bewuste stuk
Ketje zorgvuldig om wilden
jen. Daar bleken ze gelukkig
eteid."
i! de paalkrans middenin de
lung van garages werd aange-
n, was in verband met even-
te nemen stappen, haast
ikalijke lijksllhouetten rechtsligt links het door Johen Reydon gemeekte igespiegeidei lokprofiel.
De tekening ter verduidelijking werd eveneens door deze Ecomare-medewerker
Bewoners van Zuid-Eierland blijken
dermate veel bezwaren te hebben
tegen een gemeentelijk voorstel om
de snelheid van het verkeer op de
Postweg tegen te gaan, dat het plan
opnieuw wordt bekeken. De Zuid-
Eierlanders toonden zich enthousiast
over het verbreden en aanbrengen
van „slingers" (ombuigingen) in de
Postweg, maar willen verder de be
staande situatie gehandhaafd zien.
De gemeentelijke plannen zijn ont
wikkeld om het verkeer de indruk te
geven dat een dorpskern wordt gena
derd, zodat men gas zal terugnemen.
Ambtenaar R. Dennenberg toonde via
een diavoorstelling in Bethel de be
woners zijn voorstel, waarmee
f500.000,- is gemoeid: slagen in de
weg, aanpassing van de kruising met
de Muyweg, voetpaden, beplanting
en verhoogde trottoirbanden.
Volgens het plan zou de slinger
(waarbij het verkeer heeleven wordt
gesplitst door een middengeleider)
nabij hoeve Gent in de eerste fase
worden aangelegd, de slinger aan de
andere kant van de buurtschap - zo
dat ook het verkeer vanaf De Cocks-
dorp in snelheid wordt afgeremd - in
de tweede fase. Na de opmerking
van wethouder Barendregt dat de
plannen het resultaat zijn van een
langdurige reeks klachten, toonde
Kees Witte zijn verbazing. „Waren er
dan zoveel klachten uit Eierland? Ik
heb er nog nooit van gehoord."
Kregelig
De Eierlanders leken aanvankelijk in
een wat kregelige stemming te verke
ren („Dorp, dorp? We wonen hier niet
in een dorp!"), die wellicht is veroor
zaakt door het feit dat de uitnodiging
voor de bijeenkomst in Bethel door
de meesten pas de dag ervoor en
door een aantal bewoners pas op de
dag zelf werd ontvangen.
Al spoedig bleek dat de bewoners
niet veel heil zagen in het voorstel.
„Onze auto's komen schuin met de
kont omhoog het erf af. Als er be
planting wordt aangelegd, zien we
helemaal niets meer. Dat is nu al zo
als het gras een tijdlang niet is ge
maaid. En dan spreek je over iets van
40 centimeter hoog."
Ook het rooien van de bestaande bo
menrij stuitte op weerstand. „De
Zuid-Eierlandse allee gaat dan hele
maal verdwijnen. Het heeft moeite
genoeg gekost die bomen zo te krij
gen. Bovendien belemmeren die het
uitzicht niet als je het erf af komt rij
den," aldus bewoner Boersma. Een
buurtbewoonster ging zelfs zover het
aanbrengen van nieuwe beplanting
„vrouw-onvriendelijk" te noemen.
Barendregt zei dat het uitzicht in
geen geval mag worden belemmerd
en beloofde handhaving van de huidi
ge beplanting te zullen overwegen.
Mevrouw Jansen stelde voor de poli
tie meer controle te laten uitoefenen
op de snelheid, waarop een mede
bewoner opmerkte hier weinig van te
verwachten. „Er wordt hier nog het
hardst gereden door politie en
taxi's."
De aanpassing van de kruising met
de Muyweg stuitte op bezwaren van
Eef Bakker. „Ik heb net m'n inrit ver
legd. Waarom zo'n grote „druppel"?
Het verkeer komt dan pal langs m'n
erf te rijden."
Ook het aanleggen van een wandel
pad werd door de Zuid-Eierlanders
zinloos gevonden. „Waarom zou je
dat doen? Er loopt geen hond."
Alternatief
Bewoner Flens kwam tenslotte met
een alternatief. „De slinger in de weg
en de wegverbreding zijn goede voor
stellen. Laten we aan de rest niets
doen." De Zuid-Eierlanders stemden
hier ten volle mee in en stelden voor
de tweede fase - de slinger aan de
andere kant van het dorp -gelijk maar
te realiseren en niet te wachten tot
de tweede fase. Dit zou dan in de
plaats kunnen komen van de voor dit
jaar geplande reconstructie van het
kruispunt Postweg/Muyweg, een krui-
Lees verder pagina 2