inales later verreden a wegroepen ambulance Sloten dempen mag niet... felle en spectaculaire cross met veel publiek Maritiem Museum ontvangt 30.000ste Nancy Wetsteen stak de meeste ringen Opruim-actie Duitse jeugd slaat niet aan Paardenkeuring in de manege Auto over de kop o de Graaf !P bereikt Arco de finish van de 1500 meter. Wie een sloot wil dempen, heeft daarvoor vergunning no dig, ook als de sloot eigendom is en zich op eigen terrein be vindt. Die vergunning wordt ge geven als het verdwijnen van de sloot geen onaanvaardbare gevolgen heeft voor de water huishouding. De laatste tijd zijn op Texel meerdere bekeuringen gevallen wegens het zonder toestemming dempen van stuk ken sloot. De overtredingen werden vastgesteld door de mi- lieupolitie door middel van luchtfotografie. In de meeste gevallen konden de dempingen achteraf worden gelegaliseerd omdat de gevolgen aanvaard baar waren. Men kan zich ech ter veel kosten en romslomp besparen door het werk pas uit te Haten) voeren, nadat het Waterschap toestemming heeft gegeven, aldus een waarschu wing van het dagelijks bestuur van het Waterschap Texel in de vergadering van hoofdingelan den, vrijdagochtend j.l. '1 (DAG 24 JULI 1990 PAGINA 7 W* TEXELSE COURANT pagina tuts en toeschouwers moesten het zondagmiddag drie rfer zonder spanning en sensatie stellen op de eerste Texel- itocross van dit seizoen. Toen de ambulance wegens een eiial elders op het eiland van het terrein was weggeroepen, jol de wedstrijdleiding de races tijdelijk te staken omwille veiligheid. Dat was juist voordat de finales zouden begin- fla de hervatting konden Frans Stolk IstandaardklasseOt- oénga Iformule 2) en Theo Veeger (formule 1) als 0innaars worden gehuldigd. gen uit. De ambulance was om as sistentie gevraagd bij een ernstig verkeersongeval bij Oudeschild, waar ook de andere wagen van Ambulan cedienst Texel al heen was. De cross zou het dus een tijdje zonder zieken wagen moeten stellen. Wellicht zelfs langer dan een uur, als beide wagens naar het ziekenhuis in Den Helder zouden moeten. Het bestuur van de MAB-club hield spoedberaad. De meeste bestuursleden vonden voort zetting van de cross teveel risico in houden. Hoewel men het sneu vond voor het publiek, werd tot uitstel besloten. Speaker Martin Trap infor meerde de toeschouwers correct en vroeg hen om begrip. De tijd werd gedood met muziek. Standaardklasse De meeste van de 3320 betalende toeschouwers namen het ongemak voor lief en bleven trouw wachten tot de wagens in de baan kwamen voor de finale van de standaardklas se. Dat seintje kwam tegen vijf uur, maar toen de wagens startklaar ston den, mochten de heren coureurs de motoren weer afzetten. Pas om kwart over vijf mochten de races de finitief worden hervat. De grote favo riet voor de eindzege in de voor zijn woning stond, was verdwe nen. Hij deed aangifte bij de politie. De Cocksdorper moest toegeven dat hij de sleutels in het contact had la ten zitten. Later dezelfde dag werd de auto aangetroffen op een camping nabij De Cocksdorp. Uit de auto bleek niets gestolen. Lekkage gasolie. Staatsbosbeheer waarschuwde de politie dat het stonk bij gasolietanks bij de stran dopgang naar paal 17. Inspectie wees uit dat de grond bij de tanks was vervuild. Dat was niet het ge volg van lekkage van de huidige tanks, maar van tanks die daar tot voor kort stonden. De politie stelt een onderzoek in. Kamikaze? Vergeefs speurde de politie in de nacht van zaterdag op zondag naar een witte Rangerover, die volgens de melding van een Cocksdorper, met zeer hoge snelheid over de Postweg richting de Slufter zou rijden. Volgens de tipgever zou de bestuurder in verregaande staat van dronkenschap verkeren. Schrikhek geramd. Een taxichauf feur is in de nacht van zaterdag op zondag in dichte mist rechtdoor gere den op de T-splitsing Staart- Polderweg. Het taxibusje dat hij bestuurde ramde een schrikhek. De chauffeur bleef ongedeerd. Onwel. Een "53-jarige Texelaar moest zaterdagmiddag ter observatie naar het Geminiziekenhuis worden gebracht, nadat hij onwel was gewor den toen hij over de Beatrixlaan fietste. Valhagel. Bewoners van De Koog deden hun beklag bij de politie over neervallend hagel uit een jachtge weer. Tot tweemaal toe was er hagel bij hen in de tuin neergekomen. De politie zocht contact met de vermoe delijke dader, een Texelse jager die (met vergunning) op duiven aan het schieten was. Rijverboden. De politie hield een 27-jarige inwoner van Den Burg aan op de Hollewal nadat hij met onge- dimde lichten voorbij reed. Hij bleek drank te hebben gebruikt en blies 330 ug./l. Naast een verbaal kreeg hij ook een rijverbod. Een 22-jarige toerist uit het Duitse Essen wilde zondagnacht met flink wat drank op in zijn auto stappen. Uit voorzorg kreeg hij van de politie een rijverbod van drie uur. Het Maritiem en Jutters Museum in Oudeschild heeft gisteren de 30.000ste bezoeker van dit seizoen verwelkomd. De familie Meester uit Hengelo kreeg, naast de felicitaties, Steekster Nancy Wetsteen en koet sier André Bakker vormden donder dagavond in Den Hoorn de winnende combinatie in de aldaar gehouden ringsteekwedstrijd. Zeventien aan spanningen trokken voor veel publiek ten strijde in deze door de Hoornder ondernemersvereniging georganiseer de wedstrijd, die niet meetelde voor de ringsteekcompetitie. Twee eindig de de combinatie Emmy Bak ker/Frans Bakker en derde Patricia de Klein/Leendert Bouthoorn. Achturig, achturig." Met een mega foon probeerden Duitse kinderen za terdagmiddag argeloze badgasten op het strand bij De Koog op te wekken mee te helpen bij het opruimen van het strand. De goedbedoelde actie sloeg echter niet aan. Niemand stak een vinger uit en al na vijf minuten uit handen van conservator Willem Peter van der Vis een wrakkenkaart en een boekje met Texelse verhaalt jes aangeboden. De familie was voor de zevende maal op Texel met vakan tie en bezocht voor de vierde achter eenvolgende maal het Oudeschilder museum. De 30.000ste passeerde de kassa twee weken eerder dan vorig jaar, toen deze grens pas op 8 augustus werd doorbroken. In manege Akenburg wordt vandaag om 17.00 uur een officiële keuring gehouden voor het Koninklijk Warm bloed Paardenstamboek Nederland (KWPN). Hieraan doen 26 paarden mee. Er zijn verschillende rubrieken, onder verdeeld in rijpaarden en tuigpaarden. zakte bij de meeste kinderen de moed zichtbaar in de schoenen. Van een grondige grote schoonmaak kwam dan ook weinig terechtgaan deweg werd steeds meer afval verge ten op te rapen, zodat de meegebrachte plastic vuilniszakken vrijwel leeg wapperden in de wind. De schoonmaakactie begon op een veredelde strandwandeling te lijken. Niet alleen op het strand was er een gebrek aan interesse. Ook op de oproep die de jeugd (een groep van 31 kinderen van 8-14 jaar uit Essen) in de vorige Texelse Courant plaatste, was nauwelijks gereageerd. Slechts één lezeres uit De Koog was komen opdagen bij het verzamelpunt tegen over het VVV-gebouw. Op de IJsdijk bij Oudeschild raakte zondag een Skoda van een 21-jarige inwoner van Kampen over de kop, waarbij alle vier inzittenden gewond raakten. De bestuurder reed, waar schijnlijk met flinke snelheid, in de richting van Oudeschild en verloor in een bocht de macht over het stuur. De wagen kwam op het dijktalud tot stilstand, nadat een hek was geramd. De inzittenden, een 20-jarige jongen uit IJsselham, en twee 19-jarige meisjes uit Vollenhove en Steenwijk moesten per ambulance naar het Ge miniziekenhuis vervoerd worden. De bestuurder werd met een zware her senschudding naar zijn ouders in Ol- demarkt gebracht. (OLG VAN PAGINA 5 rule combinatie, maar het kan. Ik zelfs dat de winnaar van de meter de grootste kanshebber is de overwinning op de marathon! kco al binnen een jaar tot de ip de 800 behoort, zegt veel tijn kwaliteiten. Hij is echt een talent", aldus de man die zelf «nier van de wheelersport in sland geldt. Verwachting P verwacht niet dat een der Ne- «ders in de medailles valt. Over par in Barcelona ziet hij betere Mieven. „Deze groep zit nog «iet aan het plafond. Ze zijn en de onderlinge concurrentie is L" «Brathonparcours is een week !en al verkend. De finish is op ïkende TT motorcircuit, dat Pal wordt gerond. Ongetwijfeld Wtaculair gezicht voor de toe- «wers op de hoofdtribune. Wie Wj wil zijn, kan zich nog aan- 6» bi| Theo Franchimon, tel. "f Nico Drenth, tel. 13178. 'achtend hadden zich inmiddels "Pporters opgegeven; de bus ruimte aan 50 personen. Programma 'sdagmiddag wordt om 14.00 an Texel vertrokken, verzamelen ft 13.40 uur op de haven van -schild bi] het Pakhuus. De terug- "dspland rond middernacht. De Onrustige nacht. Een bejaarde in woonster van Den Burg schakelde omstreeks half vier in de nacht van zaterdag op zondag de politie in, om dat zij onbekenden rond haar woning hoorde lopen. Volgens de vrouw voelden de nachtbrakers ook aan de deuren. Toen de politie poolshoogte kwam nemen, was er niemand te be kennen. De wachtmeesters stelden de vrouw gerust, zodat zij de nach trust kon hervatten. Joyriding. Een inwoner van De Cocksdorp bemerkte vrijdagochtend dat zijn auto, die op de parkeerplaats start van de marathon is om 18.15 uur bij de Trianthahal (nabij het ijssta dion en provinciehuis). De winnaar van de marathon (wheelers, mannen) wordt om ongeveer 19.45 uur aan de finish verwacht. De eerste blinde ma rathonloper zal om ongeveer 20.35 uur binnenkomen. Het publiek op het TT circuit wordt intussen bezigge houden met shows van dans- en mu ziekgezelschappen, waaronder de dansgroep „Tblisi" uit Georgië. Ook zullen luchtballonnen opstijgen. Na afloop, omstreeks 21.30 uur begint de sluitingsceremonie, die om 23.00 uur wordt afgesloten met een laser- en vuurwerkshow. De sluiting wordt morgenavond door de EO rechtstreeks uitgezonden via Neder land 1. F.H. Uitslagen Formule 1: "I.Theo Veeger; 2.Piet Koning, 3Jan Hin; 4.Peter Boersen; 5.Peter van der i tutoschadehgrstal? (Foto: Bert Koning) (levering van zondag bood alles een autocross aantrekkelijk it Er ging vrijwel geen manche bij zonder dat een auto in de [belandde. Over de kop slaande s waren eveneens aan de orde de dag. De deelnemers wekten aid niet de indruk dat zij hun naai wilden sparen voor de de cross, die op zondag 12 jstus wordt verreden. Verbazing- end waren wederom de hoge «jen waarmee in de rondte Igescheurd. Het lijkt alsof het iaar sneller gaat op het land fc Dros in Harkebuurt. Snelhe- de hoge eisen stellen aan de vaardigheid van de coureurs. „Er [bijzonder scherp gereden", selde Henri van Maldegem, die het eerst in zijn leven niet als er maar als baancommissaris bij otocross aanwezig was. ename van de snelheid heeft in storie van de Texelse autocross er ongelukken van betekenis tot lg gehad. Ook zondagmiddag Formule 1-coureur Martin Schoo verlaat hollend zip over de kop geslagen vehikel, voor de aanstormende Stefan de Wit (12). Verder passeren Jaap Boersen (91) en Siem Pieter de Porto (33). Vis; 6.Nico Blonk; 7.Peter van Boven, 8 Henk Broekman; 9.Aad Amsing; 10 Simon de Smidt; 11.Maarten Koorn; 12 Pieter Jan Kooger. Formule 2. I.Otto Goënga; ZKIaas Pieter Zuidewind; 3.Theo Kuip; 4.Jan Spoelstra; 5.Arie Huisman; 6.Jan Plaatsman, 7.René Wit te, 8.Corine Plaatsman; 9.Henk ter Steege; 10-Martin Witvliet; 11.Ua Kuip; 12.Piet Schol- tanus; 13.Paul Dijt; 14.Martin Betsema. Standaardklasse: 1 Frans Stolk; 2.Hans Vee ger; 3.Niels Leijen, 4.John Betsema; 5.Jan Zijm; 6.Sijp van Egmond; 7.Rob de Vries, 8.Bram de Smidt; 9.Meby Huitema; lO.Hans van Maldegem, 11.Jacco Gieles; 12.Benny Vis ser; 13.Inge van Heerwaarden. kwam iedereen ongehavend uit de strijd. Slechts eenmaal staken de baancommissarissen de rode vlag de lucht in, omdat coureur Peter van der Vis zichzelf niet kon bevrijden uit zijn spectaculair over de kop geslagen crosswagen. De algemene stelling is dat de coureurs zelf niet zoveel kan gebeuren, omdat zij stevig ingepakt zitten in zwaar gepantserde cabines. Een groter risico lijkt dat bij deze snelheden een auto het publiek in vliegt en aldus een kleine ramp ver oorzaakt. Zo vloog zondag een wiel van de wagen van formule 2-coureur Arie Huisman. Het projectiel scheerde vlak langs een toeschouwer bovenop de dijk en belandde via het dak van een geparkeerde auto op een erf. Ambulance Zondag liet de organisatie alvast blij ken met de veiligheid geen loopje te nemen. Om half vijf, toen de derde en laatste manche van de formule 1 werd verreden, rukte de bij het crossterrein gestationeerde ziekenwa- De winnaars tijdens hun ereronde. Links de formule 2. midden de standaardklasse en rechts de formule 1 standaardklasse, Frans Stolk, wist zijn reputatie te bevestigen. Onbe dreigd reed de nummer 93 naar de zege. Voor het derde achtereenvol gende jaar toonde Stolk zich de bes te van de standaardklasse in de julicross. Ondanks Stolks overmacht was de finale niet saai. Al in de eer ste bocht na de start vloog Nico Uit geest (nr. 55) de sloot in. Twee ronden later leek Meby Huitema bo venop dit wrak te worden geduwd, maar vlak voor de slootkant kwam hij tot stilstand. Na een tijdje te heb ben vastgezeten, kon Huitema de ra ce weer vervolgen. Jacco Gieles kreeg ook een zetje en maakte vlak voor de jurywagen een fikse buite ling. Zijn wagen bleef op de kop lig gen, zodat zijn kansen verkeken waren. Deze finalewedstrijd werd, evenals de meeste manches, bemoeilijkt door opstuivend zand. De baan was gort droog, sproeien hielp maar eventjes. „Het is alsof je in dichte mist rijdt. Een stofbril heb je beslist nodig", al dus coureur Hans van Maldegem, met 21 jaar ervaring de meest gerou tineerde crosser op de baan zondag. Landeigenaar Nic Dros berekende dat de baan zondag met circa 90.000 li ter water was besproeid. „Dat lijkt erg veel, maar op zo'n oppervlakte valt het wel mee. In totaal vijftien tanks van elk 6000 liter", aldus Dros. Volgens hem sorteert tussendoor besproeien weinig effect; het water moet eerst kunnen bezinken. De MAB-club had hem echter geen op dracht gegeven de baan eerder te besproeien. Het publiek had weinig last van het stof, omdat de wind van de dijktribune af blies. Close finish De formule 2-finale leverde een bij zonder spannende finish op. Aanvan kelijk leek er geen vuiltje aan de lucht voor Otto Goënga, maar in de laatste ronde kwam Klaas Pieter Zuidewind vervaarlijk opzetten. In de laatste bocht zat Zuidewind de koplo per op de hielen en op de finishlijn kwam hij nog geen halve lengte te kort voor de zege. In de zwaarste klasse, de formule 1, begon de finale met een opstopping in de eerste bocht. Peet Boersen, Jaap Boersen en Aad Amsing kwa men zo vast als een huis te zitten. Amsing kwam toch weer los en dat was maar goed ook. Hij zorgde voor een stuntje door een ander over de kop de sloot in te duwen. Ook dit maal ging de gele vlag omhoog, ten teken dat alles in orde was. Theo Veeger trok zich van alle rumoer niets aan. Behendig ontweek hij alle obstakels en won verdiend de cross.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 7