inales later verreden
a wegroepen ambulance
Sloten dempen
mag niet...
felle en spectaculaire cross met veel publiek
Maritiem Museum
ontvangt 30.000ste
Nancy Wetsteen stak
de meeste ringen
Opruim-actie Duitse
jeugd slaat niet aan
Paardenkeuring
in de manege
Auto over de kop
o de Graaf
!P bereikt Arco de finish van de 1500 meter.
Wie een sloot wil dempen,
heeft daarvoor vergunning no
dig, ook als de sloot eigendom
is en zich op eigen terrein be
vindt. Die vergunning wordt ge
geven als het verdwijnen van
de sloot geen onaanvaardbare
gevolgen heeft voor de water
huishouding. De laatste tijd zijn
op Texel meerdere bekeuringen
gevallen wegens het zonder
toestemming dempen van stuk
ken sloot. De overtredingen
werden vastgesteld door de mi-
lieupolitie door middel van
luchtfotografie. In de meeste
gevallen konden de dempingen
achteraf worden gelegaliseerd
omdat de gevolgen aanvaard
baar waren. Men kan zich ech
ter veel kosten en romslomp
besparen door het werk pas uit
te Haten) voeren, nadat het
Waterschap toestemming heeft
gegeven, aldus een waarschu
wing van het dagelijks bestuur
van het Waterschap Texel in de
vergadering van hoofdingelan
den, vrijdagochtend j.l.
'1 (DAG 24 JULI 1990 PAGINA 7
W* TEXELSE COURANT pagina
tuts en toeschouwers moesten het zondagmiddag drie
rfer zonder spanning en sensatie stellen op de eerste Texel-
itocross van dit seizoen. Toen de ambulance wegens een
eiial elders op het eiland van het terrein was weggeroepen,
jol de wedstrijdleiding de races tijdelijk te staken omwille
veiligheid. Dat was juist voordat de finales zouden begin-
fla de hervatting konden Frans Stolk IstandaardklasseOt-
oénga Iformule 2) en Theo Veeger (formule 1) als
0innaars worden gehuldigd.
gen uit. De ambulance was om as
sistentie gevraagd bij een ernstig
verkeersongeval bij Oudeschild, waar
ook de andere wagen van Ambulan
cedienst Texel al heen was. De cross
zou het dus een tijdje zonder zieken
wagen moeten stellen. Wellicht zelfs
langer dan een uur, als beide wagens
naar het ziekenhuis in Den Helder
zouden moeten. Het bestuur van de
MAB-club hield spoedberaad. De
meeste bestuursleden vonden voort
zetting van de cross teveel risico in
houden. Hoewel men het sneu vond
voor het publiek, werd tot uitstel
besloten. Speaker Martin Trap infor
meerde de toeschouwers correct en
vroeg hen om begrip. De tijd werd
gedood met muziek.
Standaardklasse
De meeste van de 3320 betalende
toeschouwers namen het ongemak
voor lief en bleven trouw wachten
tot de wagens in de baan kwamen
voor de finale van de standaardklas
se. Dat seintje kwam tegen vijf uur,
maar toen de wagens startklaar ston
den, mochten de heren coureurs de
motoren weer afzetten. Pas om
kwart over vijf mochten de races de
finitief worden hervat. De grote favo
riet voor de eindzege in de
voor zijn woning stond, was verdwe
nen. Hij deed aangifte bij de politie.
De Cocksdorper moest toegeven dat
hij de sleutels in het contact had la
ten zitten. Later dezelfde dag werd
de auto aangetroffen op een camping
nabij De Cocksdorp. Uit de auto
bleek niets gestolen.
Lekkage gasolie. Staatsbosbeheer
waarschuwde de politie dat het
stonk bij gasolietanks bij de stran
dopgang naar paal 17. Inspectie
wees uit dat de grond bij de tanks
was vervuild. Dat was niet het ge
volg van lekkage van de huidige
tanks, maar van tanks die daar tot
voor kort stonden. De politie stelt
een onderzoek in.
Kamikaze? Vergeefs speurde de
politie in de nacht van zaterdag op
zondag naar een witte Rangerover,
die volgens de melding van een
Cocksdorper, met zeer hoge snelheid
over de Postweg richting de Slufter
zou rijden. Volgens de tipgever zou
de bestuurder in verregaande staat
van dronkenschap verkeren.
Schrikhek geramd. Een taxichauf
feur is in de nacht van zaterdag op
zondag in dichte mist rechtdoor gere
den op de T-splitsing Staart-
Polderweg. Het taxibusje dat hij
bestuurde ramde een schrikhek. De
chauffeur bleef ongedeerd.
Onwel. Een "53-jarige Texelaar
moest zaterdagmiddag ter observatie
naar het Geminiziekenhuis worden
gebracht, nadat hij onwel was gewor
den toen hij over de Beatrixlaan
fietste.
Valhagel. Bewoners van De Koog
deden hun beklag bij de politie over
neervallend hagel uit een jachtge
weer. Tot tweemaal toe was er hagel
bij hen in de tuin neergekomen. De
politie zocht contact met de vermoe
delijke dader, een Texelse jager die
(met vergunning) op duiven aan het
schieten was.
Rijverboden. De politie hield een
27-jarige inwoner van Den Burg aan
op de Hollewal nadat hij met onge-
dimde lichten voorbij reed. Hij bleek
drank te hebben gebruikt en blies
330 ug./l. Naast een verbaal kreeg hij
ook een rijverbod.
Een 22-jarige toerist uit het Duitse
Essen wilde zondagnacht met flink
wat drank op in zijn auto stappen.
Uit voorzorg kreeg hij van de politie
een rijverbod van drie uur.
Het Maritiem en Jutters Museum in
Oudeschild heeft gisteren de
30.000ste bezoeker van dit seizoen
verwelkomd. De familie Meester uit
Hengelo kreeg, naast de felicitaties,
Steekster Nancy Wetsteen en koet
sier André Bakker vormden donder
dagavond in Den Hoorn de winnende
combinatie in de aldaar gehouden
ringsteekwedstrijd. Zeventien aan
spanningen trokken voor veel publiek
ten strijde in deze door de Hoornder
ondernemersvereniging georganiseer
de wedstrijd, die niet meetelde voor
de ringsteekcompetitie. Twee eindig
de de combinatie Emmy Bak
ker/Frans Bakker en derde Patricia
de Klein/Leendert Bouthoorn.
Achturig, achturig." Met een mega
foon probeerden Duitse kinderen za
terdagmiddag argeloze badgasten op
het strand bij De Koog op te wekken
mee te helpen bij het opruimen van
het strand. De goedbedoelde actie
sloeg echter niet aan. Niemand stak
een vinger uit en al na vijf minuten
uit handen van conservator Willem
Peter van der Vis een wrakkenkaart
en een boekje met Texelse verhaalt
jes aangeboden. De familie was voor
de zevende maal op Texel met vakan
tie en bezocht voor de vierde achter
eenvolgende maal het Oudeschilder
museum. De 30.000ste passeerde de
kassa twee weken eerder dan vorig
jaar, toen deze grens pas op 8
augustus werd doorbroken.
In manege Akenburg wordt vandaag
om 17.00 uur een officiële keuring
gehouden voor het Koninklijk Warm
bloed Paardenstamboek Nederland
(KWPN). Hieraan doen 26 paarden
mee.
Er zijn verschillende rubrieken, onder
verdeeld in rijpaarden en tuigpaarden.
zakte bij de meeste kinderen de
moed zichtbaar in de schoenen. Van
een grondige grote schoonmaak
kwam dan ook weinig terechtgaan
deweg werd steeds meer afval verge
ten op te rapen, zodat de
meegebrachte plastic vuilniszakken
vrijwel leeg wapperden in de wind.
De schoonmaakactie begon op een
veredelde strandwandeling te lijken.
Niet alleen op het strand was er een
gebrek aan interesse. Ook op de
oproep die de jeugd (een groep van
31 kinderen van 8-14 jaar uit Essen)
in de vorige Texelse Courant plaatste,
was nauwelijks gereageerd. Slechts
één lezeres uit De Koog was komen
opdagen bij het verzamelpunt tegen
over het VVV-gebouw.
Op de IJsdijk bij Oudeschild raakte
zondag een Skoda van een 21-jarige
inwoner van Kampen over de kop,
waarbij alle vier inzittenden gewond
raakten. De bestuurder reed, waar
schijnlijk met flinke snelheid, in de
richting van Oudeschild en verloor in
een bocht de macht over het stuur.
De wagen kwam op het dijktalud tot
stilstand, nadat een hek was geramd.
De inzittenden, een 20-jarige jongen
uit IJsselham, en twee 19-jarige
meisjes uit Vollenhove en Steenwijk
moesten per ambulance naar het Ge
miniziekenhuis vervoerd worden. De
bestuurder werd met een zware her
senschudding naar zijn ouders in Ol-
demarkt gebracht.
(OLG VAN PAGINA 5
rule combinatie, maar het kan. Ik
zelfs dat de winnaar van de
meter de grootste kanshebber is
de overwinning op de marathon!
kco al binnen een jaar tot de
ip de 800 behoort, zegt veel
tijn kwaliteiten. Hij is echt een
talent", aldus de man die zelf
«nier van de wheelersport in
sland geldt.
Verwachting
P verwacht niet dat een der Ne-
«ders in de medailles valt. Over
par in Barcelona ziet hij betere
Mieven. „Deze groep zit nog
«iet aan het plafond. Ze zijn
en de onderlinge concurrentie is
L"
«Brathonparcours is een week
!en al verkend. De finish is op
ïkende TT motorcircuit, dat
Pal wordt gerond. Ongetwijfeld
Wtaculair gezicht voor de toe-
«wers op de hoofdtribune. Wie
Wj wil zijn, kan zich nog aan-
6» bi| Theo Franchimon, tel.
"f Nico Drenth, tel. 13178.
'achtend hadden zich inmiddels
"Pporters opgegeven; de bus
ruimte aan 50 personen.
Programma
'sdagmiddag wordt om 14.00
an Texel vertrokken, verzamelen
ft 13.40 uur op de haven van
-schild bi] het Pakhuus. De terug-
"dspland rond middernacht. De
Onrustige nacht. Een bejaarde in
woonster van Den Burg schakelde
omstreeks half vier in de nacht van
zaterdag op zondag de politie in, om
dat zij onbekenden rond haar woning
hoorde lopen. Volgens de vrouw
voelden de nachtbrakers ook aan de
deuren. Toen de politie poolshoogte
kwam nemen, was er niemand te be
kennen. De wachtmeesters stelden
de vrouw gerust, zodat zij de nach
trust kon hervatten.
Joyriding. Een inwoner van De
Cocksdorp bemerkte vrijdagochtend
dat zijn auto, die op de parkeerplaats
start van de marathon is om 18.15
uur bij de Trianthahal (nabij het ijssta
dion en provinciehuis). De winnaar
van de marathon (wheelers, mannen)
wordt om ongeveer 19.45 uur aan de
finish verwacht. De eerste blinde ma
rathonloper zal om ongeveer 20.35
uur binnenkomen. Het publiek op het
TT circuit wordt intussen bezigge
houden met shows van dans- en mu
ziekgezelschappen, waaronder de
dansgroep „Tblisi" uit Georgië. Ook
zullen luchtballonnen opstijgen. Na
afloop, omstreeks 21.30 uur begint
de sluitingsceremonie, die om 23.00
uur wordt afgesloten met een laser-
en vuurwerkshow. De sluiting wordt
morgenavond door de EO
rechtstreeks uitgezonden via Neder
land 1.
F.H.
Uitslagen
Formule 1: "I.Theo Veeger; 2.Piet Koning,
3Jan Hin; 4.Peter Boersen; 5.Peter van der
i tutoschadehgrstal? (Foto: Bert Koning)
(levering van zondag bood alles
een autocross aantrekkelijk
it Er ging vrijwel geen manche
bij zonder dat een auto in de
[belandde. Over de kop slaande
s waren eveneens aan de orde
de dag. De deelnemers wekten
aid niet de indruk dat zij hun
naai wilden sparen voor de
de cross, die op zondag 12
jstus wordt verreden. Verbazing-
end waren wederom de hoge
«jen waarmee in de rondte
Igescheurd. Het lijkt alsof het
iaar sneller gaat op het land
fc Dros in Harkebuurt. Snelhe-
de hoge eisen stellen aan de
vaardigheid van de coureurs. „Er
[bijzonder scherp gereden",
selde Henri van Maldegem, die
het eerst in zijn leven niet als
er maar als baancommissaris bij
otocross aanwezig was.
ename van de snelheid heeft in
storie van de Texelse autocross
er ongelukken van betekenis tot
lg gehad. Ook zondagmiddag
Formule 1-coureur Martin Schoo verlaat hollend zip over de kop geslagen vehikel, voor de aanstormende Stefan de Wit (12). Verder passeren
Jaap Boersen (91) en Siem Pieter de Porto (33).
Vis; 6.Nico Blonk; 7.Peter van Boven, 8 Henk
Broekman; 9.Aad Amsing; 10 Simon de Smidt;
11.Maarten Koorn; 12 Pieter Jan Kooger.
Formule 2. I.Otto Goënga; ZKIaas Pieter
Zuidewind; 3.Theo Kuip; 4.Jan Spoelstra;
5.Arie Huisman; 6.Jan Plaatsman, 7.René Wit
te, 8.Corine Plaatsman; 9.Henk ter Steege;
10-Martin Witvliet; 11.Ua Kuip; 12.Piet Schol-
tanus; 13.Paul Dijt; 14.Martin Betsema.
Standaardklasse: 1 Frans Stolk; 2.Hans Vee
ger; 3.Niels Leijen, 4.John Betsema; 5.Jan
Zijm; 6.Sijp van Egmond; 7.Rob de Vries,
8.Bram de Smidt; 9.Meby Huitema; lO.Hans
van Maldegem, 11.Jacco Gieles; 12.Benny Vis
ser; 13.Inge van Heerwaarden.
kwam iedereen ongehavend uit de
strijd. Slechts eenmaal staken de
baancommissarissen de rode vlag de
lucht in, omdat coureur Peter van der
Vis zichzelf niet kon bevrijden uit zijn
spectaculair over de kop geslagen
crosswagen. De algemene stelling is
dat de coureurs zelf niet zoveel kan
gebeuren, omdat zij stevig ingepakt
zitten in zwaar gepantserde cabines.
Een groter risico lijkt dat bij deze
snelheden een auto het publiek in
vliegt en aldus een kleine ramp ver
oorzaakt. Zo vloog zondag een wiel
van de wagen van formule 2-coureur
Arie Huisman. Het projectiel scheerde
vlak langs een toeschouwer bovenop
de dijk en belandde via het dak van
een geparkeerde auto op een erf.
Ambulance
Zondag liet de organisatie alvast blij
ken met de veiligheid geen loopje te
nemen. Om half vijf, toen de derde
en laatste manche van de formule 1
werd verreden, rukte de bij het
crossterrein gestationeerde ziekenwa-
De winnaars tijdens hun ereronde. Links de formule 2. midden de standaardklasse en rechts de formule 1
standaardklasse, Frans Stolk, wist
zijn reputatie te bevestigen. Onbe
dreigd reed de nummer 93 naar de
zege. Voor het derde achtereenvol
gende jaar toonde Stolk zich de bes
te van de standaardklasse in de
julicross. Ondanks Stolks overmacht
was de finale niet saai. Al in de eer
ste bocht na de start vloog Nico Uit
geest (nr. 55) de sloot in. Twee
ronden later leek Meby Huitema bo
venop dit wrak te worden geduwd,
maar vlak voor de slootkant kwam
hij tot stilstand. Na een tijdje te heb
ben vastgezeten, kon Huitema de ra
ce weer vervolgen. Jacco Gieles
kreeg ook een zetje en maakte vlak
voor de jurywagen een fikse buite
ling. Zijn wagen bleef op de kop lig
gen, zodat zijn kansen verkeken
waren.
Deze finalewedstrijd werd, evenals de
meeste manches, bemoeilijkt door
opstuivend zand. De baan was gort
droog, sproeien hielp maar eventjes.
„Het is alsof je in dichte mist rijdt.
Een stofbril heb je beslist nodig", al
dus coureur Hans van Maldegem,
met 21 jaar ervaring de meest gerou
tineerde crosser op de baan zondag.
Landeigenaar Nic Dros berekende dat
de baan zondag met circa 90.000 li
ter water was besproeid. „Dat lijkt
erg veel, maar op zo'n oppervlakte
valt het wel mee. In totaal vijftien
tanks van elk 6000 liter", aldus Dros.
Volgens hem sorteert tussendoor
besproeien weinig effect; het water
moet eerst kunnen bezinken. De
MAB-club had hem echter geen op
dracht gegeven de baan eerder te
besproeien. Het publiek had weinig
last van het stof, omdat de wind van
de dijktribune af blies.
Close finish
De formule 2-finale leverde een bij
zonder spannende finish op. Aanvan
kelijk leek er geen vuiltje aan de
lucht voor Otto Goënga, maar in de
laatste ronde kwam Klaas Pieter
Zuidewind vervaarlijk opzetten. In de
laatste bocht zat Zuidewind de koplo
per op de hielen en op de finishlijn
kwam hij nog geen halve lengte te
kort voor de zege.
In de zwaarste klasse, de formule 1,
begon de finale met een opstopping
in de eerste bocht. Peet Boersen,
Jaap Boersen en Aad Amsing kwa
men zo vast als een huis te zitten.
Amsing kwam toch weer los en dat
was maar goed ook. Hij zorgde voor
een stuntje door een ander over de
kop de sloot in te duwen. Ook dit
maal ging de gele vlag omhoog, ten
teken dat alles in orde was. Theo
Veeger trok zich van alle rumoer
niets aan. Behendig ontweek hij alle
obstakels en won verdiend de cross.