Lomm
Drukte op Texel
blijft stabiel
fand in schuur
Siegfried Egmundis
rukt twee keer uit
Kwaliteitsonderzoek
VVV begint morgen
hulpengat
osbranden
i Asdag 3i juli 1990
TEXELSE COURANT
PAGINA 5
Terwijl de rand van de eendekooi al snel was geblust lekten in het midden de vlammen nog om de droge bomen.
De fles champagne treft de boeg van de Schulpengat. een moment dat werd vastgelegd door de filmcamera van Toonder Studio.
Schulpengat blijft nog tot 10 augus
tus bij Heusden liggen. Dan wordt
het versleept naar de afbouwkade in
Dordrecht. Daar worden het inmid
dels geconstrueerde tweede autodek
en de salons alsmede de beide stuur
huizen erop gezet en vinden de ver
dere afbouwactiviterten plaats, zoals
het aanbrengen van de Bolidt-lagen
op de dekken, het leggen van de ka
bels, het betimmeren van de salons
e.d. Op 1 december moet het schip
helemaal in elkaar zitten, zodat dan
de technische proefvaarten op de
Noordzee kunnen beginnen. Op een
nog te bepalen datum tussen kerst
en nieuwjaar is de officiële over
dracht (waarschijnlijk zonder proef
vaart) en direct daarop zal het schip
ook enige dagen met passagiers va
ren. De eerste vijf weken van 1991
zullen de verschillende vaarploegen
van Teso oefenen zonder passagiers
en als daarbij geen bijzondere proble
men aan het licht komen, komt de
Schulpengat tussen half februari en
begin maart in de normale dienst. De
boot zal het eerste jaar zoveel moge
lijk varen, ook op tijden met weinig
vervoersaanbod om (met het oog op
de garantietermijn van een jaar) even
tuele kinderziekten zo snel mogelijk
aan het licht te laten komen. Later
zal het mede van het te verwachten
vervoersaanbod afhangen of de Mo
lengat dan wel de Schulpengat als
dienstboot zal functioneren.
Wat er met de twee enkeldekkers
van Teso gaat gebeuren, is nog niet
te zeggen. Hoogerheide vertelde ons
nog steeds goede hoop te hebben
dat ze voor een redelijke prijs kunnen
worden verkocht. Er is contact met
diverse, buitenlandse gegadigden.
Teso zal Rijkswaterstaat vragen op te
schieten met de besluitvorming over
de nieuwe onderhoudskade van het
Horntje, waar de Schulpengat uiterlijk
in de herfst van 1991 een veilige lig
plaats moet hebben. Zoals bekend
waren er eerst financiële problemen,
die Teso uit de weg wilde ruimen
door het aanbieden van een lening
van vijf miljoen gulden. Rijkswa
terstaat heeft dat aanbod inmiddels
van de hand gewezen en zal het
overgrote deel van de kosten van de
kade zelf dragen, met uitzonder ing
van een bedrag dat nodig is voor ex
tra voorzieningen die Teso nodig
vindt maar Rijkswaterstaat niet. Een
volwaardige direct bruikbare nood-
fuikhaven komt er echter niet, wel
een aanleginrichting die door het
monteren van een brug in korte tijd
als zodanig geschikt kan worden ge
maakt als de nood aan de man komt.
Sleepboten vingen het casco op in de Bergse Maas.
Licksdorper uit de Ploosterstraat
Wermorgen in de schuur achter
'wis lood gesmolten. Hij stopte
"°nd 12,00 uur mee en deed al-
ai S n9sapparatuur uit. Tegen
BV uur zag de buurvrouw rook uit
0 |™ur komen. Deze bleek in
j. J" 'e zijn geraakt, vermoedelijk
een °P de werkbank achterge-
n Roeiende loodkorrel.
eeksdorper brandweer was snel
Paatse, maar kon toch niet voor-
®ndat aanzienlijke schade ont-
Door de hitte waren ook de
W "van de schuur gesprongen.
Volgens de gegevens van Teso heeft
het afgelopen weekend geen extra
drukte op Texel veroorzaakt. Het
aantal vervoerde personenauto's was
in beide vaarrichtingen ongeveer ge
lijk: van vrijdag tot en met zondag
gingen 6232 auto's van Texel af en
kwamen 6177 auto's naar het eiland
toe.
Het aantal „vreemde" auto's (van
niet-ingezetenen) bedroeg zondag
avond 9527. Dat is hoog, maar toch
minder hoog dan een week geleden,
toen zelfs de 10.000 grens werd ge
passeerd. Dat houdt in dat geduren
de de afgelopen week meer
vakantiegangers naar huis gingen,
dan dat er naar Texel kwamen. Het
was dan ook dagelijks druk op de
boot. Vrijdag en zaterdag ontstonden
De reddingboot Siegfried Egmundis
is gisteravond kort na elkaar twee
keer uitgerukt. Beide keren ging het
om boten die ter hoogte van de
vuurtoren waren vastgelopen.
Rond 19.30 uur kwam er een mel
ding van het Helderse bergingsvaar
tuig Dreg III. Door de sterkte
ebstroom (3,5 mijl) werd men omge
drukt tegen de stenen kant bij de
vuurtoren en kon men op eigen
kracht daar niet wegkomen. De Dreg
III dreef naar een pier en raakte vast.
Met hulp van de reddingboot werd
het vaartuig losgetrokken. Bij nadere
inspecties bleek er geen ernstige
schade te zijn.
Vlak daarna kwam de melding dat
het huurjacht „Gotama" uit Hindeloo-
pen, met aan boord twee Duitsers,
was drooggelopen op 2% mijl noord
west van de vuurtoren. De vakantie
gangers waren op weg van IJmuiden
naar Vlieland. Toen zij hoorden dat
hulp van de reddingboot niets kostte,
aanvaarden ze deze en werd nader
hand als dank een schenking aan de
KNZHRM gedaan. Het jachtje werd
vlotgetrokken en kon de reis ver
volgen.
aan beide zijden van het Marsdiep
wachttijden, die echter geen extreme
vormen aannamen. Extra afvaarten
hoefden niet te worden gemaakt.
Vrijdag moesten Texelgangers vanaf
ongeveer het middaguur in de rij blij
ven staan. Na ongeveer acht uur 's
avonds was de situatie weer nor
maal. Zaterdag meldde zich al vroeg
een grote stroom vakantiegangers in
Den Helder. Reeds om acht uur 's
ochtends bleven er auto's staan. Pas
laat op de dag was de situatie weer
genormaliseerd.
In cijfers uitgedrukt gaf het weekend
het volgende beeld. Vrijdag werden
2452 personenauto's van Texel naar
Den Helder overgezet, 160 met cara
van en 174 met aanhanger. In de te
genovergestelde richting waren dat
ongeveer evenveel auto's: 2484,
waarvan 120 met caravan en 142
met aanhanger. Zaterdag was het
aantal auto's dat Texel verliet bedui
dend lager dan het aantal nieuwko
mers: 2091 om 2585. Dat verschil
werd zondag weer gelijkgetrokken:
1689 om 1108.
Het onderzoek naar de kwaliteit van
informatieverstrekking en servicever
lening bij de stichting VVV Texel Pro
motie en de Texelse logiesverstrek-
kers gaat morgen van start. Mede-
werk(st)ers van het bureau Interfoon
trekken de hele maand augustus uit
voor dit onderzoek, dat wordt gehou
den op verzoek van en in overleg
met de TVL (Texelse Vereniging van
Logiesverstrekkers). Interfoon belt
zonder dit tevoren te melden de VVV
en logiesverstrekkers. Aan het eind
van een gesprek („bell check")
maakt de lnterfoon-medewerk(st)er
wel steeds bekend dat er sprake was
van een bell check. Punten van be
oordeling zijn onder meer bereikbaar
heid, vriendelijkheid, objectiviteit en
duidelijkheid.
Eendekooi
'dagavond was het weer raak: de
st2l|de van de eendekooi van Hin
Zuid Haffel stond in lichterlaaie.
®erende toeristen hadden het vuur
itfeen uitwisseling van gelukwensen op het platform nadat de Schulpengat zijn element heeft bereikt.
onder de kiel. een kwartier voor de tewaterlating. Te zien is één van de twee paren Voith Schneider propellers waarmee ..de koningin van
Imsdiep is uitgerust.
een grote dubbeldekker worden
tangen, maar - aldus president-
imissaris Bob Bakker in zijn
spraak - daar kwam verandering
oen de financiële steunregeling
liet rijk ook van toepassing werd
Llaard op de scheepsnieuwbouw
«de Waddenveren. Met de inge-
jmeming van het nieuwe schip zal
naximale vervoerscapaciteit op
korte traject Texel-Den Helder
tisch zijn bereikt. Verdere vergro-
technisch onmogelijk. Dat is
bezwaar als de gemeentelijke
er maar voor zorgt dat op
het aantal toeristische slaap-
binnen de perken blijft (Teso
„de 47.000" een te groot aan
tal - red.). Verder zei Bakker dat het
nieuwe schip geen invloed zal heb
ben op de tarieven, afgezien van een
meer dan trendmatige stijging met
1% die in april j.l. moest worden
doorgevoerd. De president commissa
ris liet verder blijken dat de altijd in
discussie zijnde Teso-tarieven een
gunstige factor zijn bij het streven
om de toeristische druk op Texel be
perkt te houden. Gratis vervoer,
waarvoor wel eens wordt gepleit, zou
niet zo best zijn. „De politiek kan
hierin maar één keer een keus ma
ken. Daarna is er geen weg meer
terug"
Het vier jaar eerder laten bouwen
van het schip gaf wel financiële pro
blemen want er was nu veel minder
tijd voor het opbouwen van eigen
middelen. Zelfs moest met de op
bouw van die middelen nog worden
begonnen toen de afspraken werden
gemaakt. Bakker was dan ook erken
telijk voor het vertrouwen dat de Ne
derlandse Scheepshypotheekbank en
de NMB in de onderneming stelden.
Het is wel jammer dat Teso niet de
volle WIR-premie heeft kunnen incas
seren. Omdat het rijk besloten heeft
de regeling anders uit te voeren zal
de bijdrage twee miljoen gulden lager
uitvallen, dan waarop was gerekend.
Teso kan die tegenvaller echter dra
gen. Bakker maakte van de gelegen
heid gebruik om zijn trots uit te
spreken over het management van
directeur Hoogerheide. „Hij doet zijn
werk zeer goed. Ook bij een investe
ring van 70 miljoen slapen wij
rustig".
Afbouw
Het te water gelaten casco van de
«bosbranden werden in het
«kend door de brandweer geblust,
w snel ingrijpen viel de schade
Het vermoeden bestaat dat
de branden zijn aangestoken.
te nacht van zaterdag op zondag
rddoor de politie en door de be
kers van camping Kogerstrand een
ndlucht geroken. Na ijverig speur-
•k werd rond half vijf een klein
brandje ontdekt ter hoogte van
d 21. Doordat het even flink had
*9end aan het begin van de
had het smeulende vuur zich
'uitgebreid. Terwijl één achter
af voor het bluswerk, werd met de
rige brandweerwagens koers ge-
naar de noodcamping, waar al
®f 's middags een kampvuur
ndde. De beheerder en iater ook
Politie had gesommeerd het vuurt-
J|t te maken, maar dat gebeurde
1 De brandweer greep effectief in.
gezien en waarschuwden de
brandweer.
Het leek een enorme brand, want
ook in het midden van het bosje wa
ren flinke vlammen te zien. De brand
weer had alles echter snel onder
controle, ondanks dat men even
moeite had met het pompen van ex
tra water uit de sloot. Het peil bleek
zo sterk gedaald, dat in het begin al
leen modder werd aangezogen. De
wagen van De Cocksdorp pendelde
heen en weer tussen de brand en de
dichtstbijzijnde brandkraan en voor
zag zo de overige wagens van vol
doende blusmiddel.
Ook deze brand is vermoedelijk aan
gestoken.
ALARM rj±
ALS ELKE SECONDE TELT