Lomm Drukte op Texel blijft stabiel fand in schuur Siegfried Egmundis rukt twee keer uit Kwaliteitsonderzoek VVV begint morgen hulpengat osbranden i Asdag 3i juli 1990 TEXELSE COURANT PAGINA 5 Terwijl de rand van de eendekooi al snel was geblust lekten in het midden de vlammen nog om de droge bomen. De fles champagne treft de boeg van de Schulpengat. een moment dat werd vastgelegd door de filmcamera van Toonder Studio. Schulpengat blijft nog tot 10 augus tus bij Heusden liggen. Dan wordt het versleept naar de afbouwkade in Dordrecht. Daar worden het inmid dels geconstrueerde tweede autodek en de salons alsmede de beide stuur huizen erop gezet en vinden de ver dere afbouwactiviterten plaats, zoals het aanbrengen van de Bolidt-lagen op de dekken, het leggen van de ka bels, het betimmeren van de salons e.d. Op 1 december moet het schip helemaal in elkaar zitten, zodat dan de technische proefvaarten op de Noordzee kunnen beginnen. Op een nog te bepalen datum tussen kerst en nieuwjaar is de officiële over dracht (waarschijnlijk zonder proef vaart) en direct daarop zal het schip ook enige dagen met passagiers va ren. De eerste vijf weken van 1991 zullen de verschillende vaarploegen van Teso oefenen zonder passagiers en als daarbij geen bijzondere proble men aan het licht komen, komt de Schulpengat tussen half februari en begin maart in de normale dienst. De boot zal het eerste jaar zoveel moge lijk varen, ook op tijden met weinig vervoersaanbod om (met het oog op de garantietermijn van een jaar) even tuele kinderziekten zo snel mogelijk aan het licht te laten komen. Later zal het mede van het te verwachten vervoersaanbod afhangen of de Mo lengat dan wel de Schulpengat als dienstboot zal functioneren. Wat er met de twee enkeldekkers van Teso gaat gebeuren, is nog niet te zeggen. Hoogerheide vertelde ons nog steeds goede hoop te hebben dat ze voor een redelijke prijs kunnen worden verkocht. Er is contact met diverse, buitenlandse gegadigden. Teso zal Rijkswaterstaat vragen op te schieten met de besluitvorming over de nieuwe onderhoudskade van het Horntje, waar de Schulpengat uiterlijk in de herfst van 1991 een veilige lig plaats moet hebben. Zoals bekend waren er eerst financiële problemen, die Teso uit de weg wilde ruimen door het aanbieden van een lening van vijf miljoen gulden. Rijkswa terstaat heeft dat aanbod inmiddels van de hand gewezen en zal het overgrote deel van de kosten van de kade zelf dragen, met uitzonder ing van een bedrag dat nodig is voor ex tra voorzieningen die Teso nodig vindt maar Rijkswaterstaat niet. Een volwaardige direct bruikbare nood- fuikhaven komt er echter niet, wel een aanleginrichting die door het monteren van een brug in korte tijd als zodanig geschikt kan worden ge maakt als de nood aan de man komt. Sleepboten vingen het casco op in de Bergse Maas. Licksdorper uit de Ploosterstraat Wermorgen in de schuur achter 'wis lood gesmolten. Hij stopte "°nd 12,00 uur mee en deed al- ai S n9sapparatuur uit. Tegen BV uur zag de buurvrouw rook uit 0 |™ur komen. Deze bleek in j. J" 'e zijn geraakt, vermoedelijk een °P de werkbank achterge- n Roeiende loodkorrel. eeksdorper brandweer was snel Paatse, maar kon toch niet voor- ®ndat aanzienlijke schade ont- Door de hitte waren ook de W "van de schuur gesprongen. Volgens de gegevens van Teso heeft het afgelopen weekend geen extra drukte op Texel veroorzaakt. Het aantal vervoerde personenauto's was in beide vaarrichtingen ongeveer ge lijk: van vrijdag tot en met zondag gingen 6232 auto's van Texel af en kwamen 6177 auto's naar het eiland toe. Het aantal „vreemde" auto's (van niet-ingezetenen) bedroeg zondag avond 9527. Dat is hoog, maar toch minder hoog dan een week geleden, toen zelfs de 10.000 grens werd ge passeerd. Dat houdt in dat geduren de de afgelopen week meer vakantiegangers naar huis gingen, dan dat er naar Texel kwamen. Het was dan ook dagelijks druk op de boot. Vrijdag en zaterdag ontstonden De reddingboot Siegfried Egmundis is gisteravond kort na elkaar twee keer uitgerukt. Beide keren ging het om boten die ter hoogte van de vuurtoren waren vastgelopen. Rond 19.30 uur kwam er een mel ding van het Helderse bergingsvaar tuig Dreg III. Door de sterkte ebstroom (3,5 mijl) werd men omge drukt tegen de stenen kant bij de vuurtoren en kon men op eigen kracht daar niet wegkomen. De Dreg III dreef naar een pier en raakte vast. Met hulp van de reddingboot werd het vaartuig losgetrokken. Bij nadere inspecties bleek er geen ernstige schade te zijn. Vlak daarna kwam de melding dat het huurjacht „Gotama" uit Hindeloo- pen, met aan boord twee Duitsers, was drooggelopen op 2% mijl noord west van de vuurtoren. De vakantie gangers waren op weg van IJmuiden naar Vlieland. Toen zij hoorden dat hulp van de reddingboot niets kostte, aanvaarden ze deze en werd nader hand als dank een schenking aan de KNZHRM gedaan. Het jachtje werd vlotgetrokken en kon de reis ver volgen. aan beide zijden van het Marsdiep wachttijden, die echter geen extreme vormen aannamen. Extra afvaarten hoefden niet te worden gemaakt. Vrijdag moesten Texelgangers vanaf ongeveer het middaguur in de rij blij ven staan. Na ongeveer acht uur 's avonds was de situatie weer nor maal. Zaterdag meldde zich al vroeg een grote stroom vakantiegangers in Den Helder. Reeds om acht uur 's ochtends bleven er auto's staan. Pas laat op de dag was de situatie weer genormaliseerd. In cijfers uitgedrukt gaf het weekend het volgende beeld. Vrijdag werden 2452 personenauto's van Texel naar Den Helder overgezet, 160 met cara van en 174 met aanhanger. In de te genovergestelde richting waren dat ongeveer evenveel auto's: 2484, waarvan 120 met caravan en 142 met aanhanger. Zaterdag was het aantal auto's dat Texel verliet bedui dend lager dan het aantal nieuwko mers: 2091 om 2585. Dat verschil werd zondag weer gelijkgetrokken: 1689 om 1108. Het onderzoek naar de kwaliteit van informatieverstrekking en servicever lening bij de stichting VVV Texel Pro motie en de Texelse logiesverstrek- kers gaat morgen van start. Mede- werk(st)ers van het bureau Interfoon trekken de hele maand augustus uit voor dit onderzoek, dat wordt gehou den op verzoek van en in overleg met de TVL (Texelse Vereniging van Logiesverstrekkers). Interfoon belt zonder dit tevoren te melden de VVV en logiesverstrekkers. Aan het eind van een gesprek („bell check") maakt de lnterfoon-medewerk(st)er wel steeds bekend dat er sprake was van een bell check. Punten van be oordeling zijn onder meer bereikbaar heid, vriendelijkheid, objectiviteit en duidelijkheid. Eendekooi 'dagavond was het weer raak: de st2l|de van de eendekooi van Hin Zuid Haffel stond in lichterlaaie. ®erende toeristen hadden het vuur itfeen uitwisseling van gelukwensen op het platform nadat de Schulpengat zijn element heeft bereikt. onder de kiel. een kwartier voor de tewaterlating. Te zien is één van de twee paren Voith Schneider propellers waarmee ..de koningin van Imsdiep is uitgerust. een grote dubbeldekker worden tangen, maar - aldus president- imissaris Bob Bakker in zijn spraak - daar kwam verandering oen de financiële steunregeling liet rijk ook van toepassing werd Llaard op de scheepsnieuwbouw «de Waddenveren. Met de inge- jmeming van het nieuwe schip zal naximale vervoerscapaciteit op korte traject Texel-Den Helder tisch zijn bereikt. Verdere vergro- technisch onmogelijk. Dat is bezwaar als de gemeentelijke er maar voor zorgt dat op het aantal toeristische slaap- binnen de perken blijft (Teso „de 47.000" een te groot aan tal - red.). Verder zei Bakker dat het nieuwe schip geen invloed zal heb ben op de tarieven, afgezien van een meer dan trendmatige stijging met 1% die in april j.l. moest worden doorgevoerd. De president commissa ris liet verder blijken dat de altijd in discussie zijnde Teso-tarieven een gunstige factor zijn bij het streven om de toeristische druk op Texel be perkt te houden. Gratis vervoer, waarvoor wel eens wordt gepleit, zou niet zo best zijn. „De politiek kan hierin maar één keer een keus ma ken. Daarna is er geen weg meer terug" Het vier jaar eerder laten bouwen van het schip gaf wel financiële pro blemen want er was nu veel minder tijd voor het opbouwen van eigen middelen. Zelfs moest met de op bouw van die middelen nog worden begonnen toen de afspraken werden gemaakt. Bakker was dan ook erken telijk voor het vertrouwen dat de Ne derlandse Scheepshypotheekbank en de NMB in de onderneming stelden. Het is wel jammer dat Teso niet de volle WIR-premie heeft kunnen incas seren. Omdat het rijk besloten heeft de regeling anders uit te voeren zal de bijdrage twee miljoen gulden lager uitvallen, dan waarop was gerekend. Teso kan die tegenvaller echter dra gen. Bakker maakte van de gelegen heid gebruik om zijn trots uit te spreken over het management van directeur Hoogerheide. „Hij doet zijn werk zeer goed. Ook bij een investe ring van 70 miljoen slapen wij rustig". Afbouw Het te water gelaten casco van de «bosbranden werden in het «kend door de brandweer geblust, w snel ingrijpen viel de schade Het vermoeden bestaat dat de branden zijn aangestoken. te nacht van zaterdag op zondag rddoor de politie en door de be kers van camping Kogerstrand een ndlucht geroken. Na ijverig speur- •k werd rond half vijf een klein brandje ontdekt ter hoogte van d 21. Doordat het even flink had *9end aan het begin van de had het smeulende vuur zich 'uitgebreid. Terwijl één achter af voor het bluswerk, werd met de rige brandweerwagens koers ge- naar de noodcamping, waar al ®f 's middags een kampvuur ndde. De beheerder en iater ook Politie had gesommeerd het vuurt- J|t te maken, maar dat gebeurde 1 De brandweer greep effectief in. gezien en waarschuwden de brandweer. Het leek een enorme brand, want ook in het midden van het bosje wa ren flinke vlammen te zien. De brand weer had alles echter snel onder controle, ondanks dat men even moeite had met het pompen van ex tra water uit de sloot. Het peil bleek zo sterk gedaald, dat in het begin al leen modder werd aangezogen. De wagen van De Cocksdorp pendelde heen en weer tussen de brand en de dichtstbijzijnde brandkraan en voor zag zo de overige wagens van vol doende blusmiddel. Ook deze brand is vermoedelijk aan gestoken. ALARM rj± ALS ELKE SECONDE TELT

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 5