Groen ^wartsjexels in het harL.
/erbijsterend percentage
ivertredingen Vliehors
itchell bommenwerper
mdag bij historische
y-in op vliegveld
MILI
f zakelijk
Zweeds jacht
snel geborgen
Mishandeling
Zelf-denkende
automobilisten
iericht
15 SEPTEMBER 1887 NR. 10.508
DONDERDAG 23 AUGUSTUS 1990
«ivertenties, abonnementen, etc.
\A De Rooy B.V, Postbus 11, 1790 AA Den Burg.
0222O-12741, na 18 00 uur 14881. Telefax 02220 -
14111
•^Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
>0-12741.
werktijd deze week tot en met dinsdag a.s
*et Berndsen, Wilhelminalaan 58, Den Burg, telefoon 02220-14896
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99 17.636
Rabobank nr. 36.25.01 742; N.M.B nr. 67 34.60.398
Verschijnt dinsdags en donderdags.
Abonnementsprijs ƒ41,40 per half jaar; Los ƒ1,10
klachten van De Cocksdorpers omtrent geluidshinder van
ietrange ,,De Vliehors" blijken terecht. Uit metingen die in
tember door de Koninklijke Luchtmacht met behulp van rada-
jaratuur - een zogenaamde flycatcher - zijn verricht, blijkt dat
965 vliegpatronen liefst 462 keer van de voorgeschreven
te werd afgeweken. Uit dit verbijsterende percentage overtre-
gen (liefst 53 procent) blijkt volgens baron B. Van Voorst tot
rst, staatssecretaris van Defensie, dat een te groot aantal
qtuigbemanningen afwijkt van de regel dat vliegbewegingen
binnen een afstand van één zeemijl van de kustlijn van Texel
gen plaatsvinden. Tijdens de registratieperiode zijn boven
il geen vliegtuigen beneden de toegestane hoogte waar
omen.
tóatsing van de fly-catcher (tus-
I8 en 29 september 1989) was
resultaat van aanhoudende klach-
Iroom van Texelaars, die overko-
«le en té dicht langs het eiland
egende vliegtuigen betrof. Nadat
oninklijke Luchtmacht aanvanke-
ij hoog en laag volhield dat zo
niet mogelijk was en dat
pden van vliegtuigenin de lucht
lijk te schatten waren, werd na
lelijk overleg tussen de burge-
iler en de staatssecretaris van
isie besloten een volgradar te
Isen. De Koninklijke Luchtmacht
opdracht middels een fly-
ier metingen uit te voeren om
eldigheid van de klachten te on-
jeken en de oorzaak van mogeltj-
«rtredingen te bepalen.
isultaten van het onderzoek zijn
het Nationaal Lucht- en Ruimte
laboratorium (NLR) in een vlieg-
registratierapport vastgelegd. In
apport staat dat tijdens de
periode totaal 1426 patronen
levlogen, waarvan er 1016 door
(catcher zijn gevolgd en 865
erkt. Het aantal geconstateerde
redingen bedraagt zoals eerder
eind 462.
Overtredingen
(constateerde overtredingen blij-
elgens het rapport niet gebon-
aan bepaalde groepen vliegers of
«paalde typen vliegtuigen.
lts twee typen hielden zich aan
uste koers. Natie-gebonden blij
de overtredingen ook al niet te
zijn. Alle NAVO-gebruikers van het
oefenterrein gingen even vaak in de
fout. De veronderstelling dat het
weer (slecht zicht, harde noorden
wind) mogelijk van invloed op de
overtredingen zou zijn, heeft de me
ting niet bevestigd. Het rapport wijst
voorts uit dat er geen relatie is tus
sen het aantal overtreders en de
daarbij gevlogen vliegpatronen.
Markeringsbaken
Bij het uitvoeren van oefeningen op
de Vliehors wordt een zeer grote
concentratie van de vliegers vereist,
waardoor volgens het rapport het
mijden van Texel minder aandacht
krijgt. Om die reden wordt de aanbe
veling gedaan het markeringsbaken
van de Vliehors geschikt te maken
als referentiepunt voor de vliegers.
„Wordt er in een bepaalde richting
over het baken gevlogen, dan zal de
route steeds zodanig zijn dat de één-
mijlszone rond Texel niet overschre
den behoeft te worden. Een verbete
ring van de zichtbaarheid van het
baken is dan wel noodzakelijk."
Een andere aanbeveling uit het rap
port betreft instructie van de vlieg-
tuigbemanningen. „Door de
vliegtuigbemanningen te wijzen op de
geluidshinder problematiek in de re
gio Texel en op de naleving van de
regels die gelden voor het gebruik
van de Vliehors-range kan het aantal
overtreders worden teruggebracht."
Maatregelen
Volgens de staatssecretaris heeft het
onderzoek aangetoond dat de regels
voor het gebruik van de Vliehorse-
range op zich geen aanpassing be
hoeven. Omdat echter blijkt dat een
té groot aantal vliegtuigbemanningen
in overtreding gaat, zijn inmiddels
maatregelen getroffen. Bij de Chefs
van Staven van de bondgenootschap
Datum
Aantal gevlogen
pa tronen
Aantal gevolgde
patronen
Aantal verwerkte
patronen
Aantal
overtreders
Percentage
overtreders
18-9
118
88
54
18
33
19-9
161
109
91
37
41
20-9
187
149
119
72
61
21-9
102
83
66
24
36
22-9
4
3
3
0
0
25-9
183
175
164
96
59
26-9
292
185
170
82
48
27-9
150
104
98
65
66
28-9
168
68
51
25
49
29-9
61
51
49
43
88
Totaal
1426
1016
865
462
53
pelijke Luchtmachten en het Com
mando Tactische Luchtstrijdkrachten
is met klem aangedrongen op nale
ving van de bestaande regelgeving.
Door de Koninklijke Luchtmacht is in
middels een onderzoek gestart naar
de haalbaarheid van een marke
ringsbaken.
De staatssecretaris stelt in een brief
aan het Texelscollege er stellig van
overtuigd te zijn dat met deze maat
regelen de geluidsoverlast in het
noord-oostelijke deel van Texel wordt
verminderd. Om dit met zekerheid te
kunnen vaststellen stelt hij voor om
in het eerste halfjaar van 1991 een
tweede onderzoek in te stellen, ver
gelijkbaar met dat van 1989.
Klachtennummer
Het college wil dat het markeringsba
ken van de Vliehors zo spoedig mo
gelijk wordt aangepast, zodat vroeg
in het jaar 1991 een onderzoek kan
plaatsvinden en voor het zomersei
zoen van dat jaar aanvullende maat
regelen kunnen worden getroffen.
B en w willen voorts een speciaal
klachtennummer (zonder antwoordap
paraat) openen, waar de klachten
systematisch worden geregistreerd.
125 Mitchell bommenwerper
Tweede Wereldoorlog is het
II opmerkelijke vliegtuig dat
leemt een de fly-in voor histori-
vliegtuigen, die zondag a.s.
I'gehouden, georganiseerd door
hitch Dakota Association en het
'eld Texel.
iweemotorige toestel is eigen
en „Duke of Brabant Air For
ten organisatie die wordt
jevoerd door de als testvlieger bij
en. Luchtmacht werkzame Edwin
iel. Met een vriend en met hulp
sponsors kocht hij de bommen-
in Amerika en demonstreert
mee op vliegfeesten e.d.
'itchell zal omstreeks half twee
(<el neerstrijken, tegelijk met
Dakota's van respectievelijk de
Dutch Dakota Association, de
Zweedse zusterorganisatie Flygande
Veteraner en Dream Air uit Zwitser
land. De vier oude toestellen komen
in formatie van Schiphol en zullen
daarheen weer vertrekken tussen
18.00 em 18.30 uur. De volgende
dag bezoekt dezelfde formatie een
vliegshow in West Malling in En
geland.
Geen vliegfeest
Het publiek zal dus genoeg gelegen
heid hebben om deze vliegtuigen en
andere toestellen die de historische
fly-in zullen bezoeken van dichtbij te
bekijken. Directeur Ed de Bruijn van
het vliegveld Texel waarschuwt ech
ter dat men van deze gebeurtenis
geen overtrokken verwachtingen
moet hebben. Het is een vrij stati
sche aangelegenheid, waarbij de
deelnemende toestellen niet of nau
welijks zullen vliegen. Toch zullen
vooral de luchtvaartliefhebbers hun
hart kunnen ophalen. Om zowel kij
kers als toestellen de ruimte te ge
ven, wordt het terras van het
vliegveldrestaurant voor deze gele
genheid uitgebreid. Hier zullen ook
wat stalletjes zijn waar posters, stic
kers e.d. op luchtvaartgebied verkrijg
baar zijn.
Onzeker
Naast de genoemde toestellen zal
ook een Fieseler Storch de fly-in be
zoeken. Dit is een ca 50 jaar oud
éénmotorig vliegtuig dat bij start en
landing genoeg heeft aan een zeer
korte baan. Getrouwen van Mussolini
maakten aan het eind van de oorlog
van dit vliegtuig gebruik om de Ita
liaanse dictator van een berg te be
vrijden. De Fieseler Storch die
zondag op het vliegveld is te zien,
wordt gevlogen door de eigenaar, de
Belgische luchtmachtkolonel E. Voor-
mezeele.
Een ander interessant oudje is de in
Amerika gemaakte Ryan-jager, die
eind jaren dertig door de Nederlandse
strijdkrachten was besteld maar nooit
werd afgeleverd in verband met de
ïchei-bommenwerper die zondag op vliegveld Texel te kijk staat. (Foto DDAI
oorlog. Het toestel dat zondag op het
vliegveld is te zien, is eigendom van
een majaar van de Duitse luchtmacht
die de Ryan in Nederlandse voor
oorlogse kleuren heeft uitgevoerd.
Helikopter
Op de fly-in is ook een helikopter
present. Het is een Hiller, een van de
eerste helikopters die door de Konink
lijke Luchtmacht werden aangeschaft.
Het toestel wordt thans gebruikt voor
het bespuiten van gewassen.
Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart
laboratorium is op de fly-in met een
Beechcraft Queen Air, een tweemo-
torig toestel van ongeveer 27 jaar
oud. Van ongeveer dezelfde leeftijds
klasse is een 1-motorige Saab MFi-9
uit Zweden.
Wat er verder op de fly-in te zien zal
zijn is nog onzeker. De uitgenodigde
eigenaars hoefden niet in te schrijven
en mogen zelf weten of zij komen of
niet. De Bruijn rekent erop dat toch
wel ettelijke kleine oude toestellen
zullen neerstrijken op zijn luchthaven,
afgezien van de ongetwijfeld vele
„gewone" sportvliegers die bij goed
weer op het evenement zullen afko
men.
Fokker?
Pogingen worden gedaan om nog en
kele bijzondere blikvangers naar Texel
te halen. De bedoeling is dat een
Fokker F27 van de NLM present zal
zijn samen met de gloednieuwe Fok
ker 50, maar of dat lukt is dus nog
niet zeker. Hetzelfde geldt voor een
40 jaar oude Pembroke van de RAF
die mogelijk laat in de middag zal
overvliegen of neerstrijken.
Publiek is de hele middag welkom op
het vliegveld; de eerste toestellen ar
riveren daar omstreeks twaalf uur. De
toegang (gewoon via het restaurant)
is gratis. Vrijwel zeker zal er parkeer
ruimte tekort zijn, zodat de bezoekers
wordt aangeraden zoveel mogelijk op
de fiets te komen.
Nog geen 24 uur nadat het
strandde bij paal 13, is het
Zweedse jacht „Axelina" dins
dagmiddag geborgen. In op
dracht van de verzekering zette
aannemer Meyert Boon uit De
Cocksdorp de ruim twaalf me
ter lange romp met een tele
scoopkraan op een wagen,
geholpen door een shovel van
strandexploitant Erik de Graaf.
Via het Westerslag werd het
omstreeks elf ton wegende ge
vaarte naar Den Burg gereden,
waar het werd opgeslagen op
het terrein van Erik de Graaf
aan de Maricoweg. De eigenaar
zal in overleg met de verzeke
ring bepalen wat er verder mee
moet gebeurerv. Hoewel de
romp op het eerste gezicht nog
vrij gaaf lijkt, is bij de stranding
toch zoveel schade ontstaan
dat het vaartuig wel eens total
loss zou kunnen worden ver
klaard. Door „Texels toedoen"
is het in elk geval niet erger
geworden. De gemeente gaf
aan Hans Zijm opdracht om
het jacht 's nachts te bewaken
zodat jutters, jatters en souve
nirjagers geen kans kregen.
Ook bij het bergen ging er
niets mis. Voor Meijert Boon
was het de derde keer in twee
jaar dat hij met zijn kraan een
jacht van het strand haalde. Dit
vaartuig was echter het
zwaarste tot dusver. Door de
diep uitstekende loden kiel,
moest de romp op z'n zij lig
gend op de wagen worden ge
legd zo goed mogelijk in
evenwicht en vastgebonden om
wegglijden of kantelen te voor
komen. Dat lukte vrij vlot en
zonder brokken, maar transport
op deze wijze over een lange
afstand zou niet verantwoord
zijn. „Als ik zeker zou weten
dat we elk jaar een paar van
zulke strandingen beleven, zou
ik er speciaal materieel voor
aanschaffen", aldus Meijert
Boon. De foto toont hoe het
jacht op de wagen wordt
gezet.
w Zweden levend uit de
wasmachine
Horeca wil relschoppers
aanpakken
Texel 1 bekert verder
Vijf avonden Tropical Sea
Invloed van De Slufter op
het kustwater
Minicontainers voldoen
uitstekend
Een 20-jarige inwoner van Den Burg
en zijn 18-jarige broer zijn in de
nacht van zondag op maandag op de
Groeneplaats zonder aanleiding in el
kaar geslagen door een groepje van
vier Utrechtenaren. Het tweetal ver
schillende verwondingen op, onder
andere een kapotte lip, een opge
zwollen wang en een tand uit de
mond. Ze deden aangifte van mis
handeling bij de politie.
Maandag zagen ze rond 17.00 uur
dezelfde jongens op de Groeneplaats.
De broers waarschuwden de politie,
die de daders in de kraag greep. Ze
zijn allen geverbaliseerd voor openlij
ke geweldpleging.
iw
rijden relaxed, dus rustig, wat
weer schadelijke stoffen scheelt
die anders de lucht ingaan;
zetten hun motor af in plaats
van anderen in de stank, bij het
wachten op passagiers, bij dich
te spoorbomen aan de vaste
wal, kortom, overal waar je lan
ger dan 1 minuut stilstaat;
sparen motor en milieu door de
handbediende choke zo kort mo
gelijk te gebruiken;
laten de motor niet warmdraai-
en, maar rijden meteen,
zelfverzekerd, dus kalm, weg;
kopen geen nieuwe auto zonder
een geregelde drieweg
katalysator;
sleutelen niet zelf aan de
afstelling van de motor, maar la
ten dat aan de garage over;
rijden niet met een leeg
imperiaal op het dak;
zijn sportieve rijders die de auto
en het milieu ontzien door zoveel
mogelijk de fiets te pakken;
houden de juiste spanning in de
banden;
EN WAAROM NIET!
Bron „Auto en milieu"
(inf telefoon 030-331328)