Groen ^wartsjexels in het harL. /erbijsterend percentage ivertredingen Vliehors itchell bommenwerper mdag bij historische y-in op vliegveld MILI f zakelijk Zweeds jacht snel geborgen Mishandeling Zelf-denkende automobilisten iericht 15 SEPTEMBER 1887 NR. 10.508 DONDERDAG 23 AUGUSTUS 1990 «ivertenties, abonnementen, etc. \A De Rooy B.V, Postbus 11, 1790 AA Den Burg. 0222O-12741, na 18 00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111 •^Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon >0-12741. werktijd deze week tot en met dinsdag a.s *et Berndsen, Wilhelminalaan 58, Den Burg, telefoon 02220-14896 Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99 17.636 Rabobank nr. 36.25.01 742; N.M.B nr. 67 34.60.398 Verschijnt dinsdags en donderdags. Abonnementsprijs ƒ41,40 per half jaar; Los ƒ1,10 klachten van De Cocksdorpers omtrent geluidshinder van ietrange ,,De Vliehors" blijken terecht. Uit metingen die in tember door de Koninklijke Luchtmacht met behulp van rada- jaratuur - een zogenaamde flycatcher - zijn verricht, blijkt dat 965 vliegpatronen liefst 462 keer van de voorgeschreven te werd afgeweken. Uit dit verbijsterende percentage overtre- gen (liefst 53 procent) blijkt volgens baron B. Van Voorst tot rst, staatssecretaris van Defensie, dat een te groot aantal qtuigbemanningen afwijkt van de regel dat vliegbewegingen binnen een afstand van één zeemijl van de kustlijn van Texel gen plaatsvinden. Tijdens de registratieperiode zijn boven il geen vliegtuigen beneden de toegestane hoogte waar omen. tóatsing van de fly-catcher (tus- I8 en 29 september 1989) was resultaat van aanhoudende klach- Iroom van Texelaars, die overko- «le en té dicht langs het eiland egende vliegtuigen betrof. Nadat oninklijke Luchtmacht aanvanke- ij hoog en laag volhield dat zo niet mogelijk was en dat pden van vliegtuigenin de lucht lijk te schatten waren, werd na lelijk overleg tussen de burge- iler en de staatssecretaris van isie besloten een volgradar te Isen. De Koninklijke Luchtmacht opdracht middels een fly- ier metingen uit te voeren om eldigheid van de klachten te on- jeken en de oorzaak van mogeltj- «rtredingen te bepalen. isultaten van het onderzoek zijn het Nationaal Lucht- en Ruimte laboratorium (NLR) in een vlieg- registratierapport vastgelegd. In apport staat dat tijdens de periode totaal 1426 patronen levlogen, waarvan er 1016 door (catcher zijn gevolgd en 865 erkt. Het aantal geconstateerde redingen bedraagt zoals eerder eind 462. Overtredingen (constateerde overtredingen blij- elgens het rapport niet gebon- aan bepaalde groepen vliegers of «paalde typen vliegtuigen. lts twee typen hielden zich aan uste koers. Natie-gebonden blij de overtredingen ook al niet te zijn. Alle NAVO-gebruikers van het oefenterrein gingen even vaak in de fout. De veronderstelling dat het weer (slecht zicht, harde noorden wind) mogelijk van invloed op de overtredingen zou zijn, heeft de me ting niet bevestigd. Het rapport wijst voorts uit dat er geen relatie is tus sen het aantal overtreders en de daarbij gevlogen vliegpatronen. Markeringsbaken Bij het uitvoeren van oefeningen op de Vliehors wordt een zeer grote concentratie van de vliegers vereist, waardoor volgens het rapport het mijden van Texel minder aandacht krijgt. Om die reden wordt de aanbe veling gedaan het markeringsbaken van de Vliehors geschikt te maken als referentiepunt voor de vliegers. „Wordt er in een bepaalde richting over het baken gevlogen, dan zal de route steeds zodanig zijn dat de één- mijlszone rond Texel niet overschre den behoeft te worden. Een verbete ring van de zichtbaarheid van het baken is dan wel noodzakelijk." Een andere aanbeveling uit het rap port betreft instructie van de vlieg- tuigbemanningen. „Door de vliegtuigbemanningen te wijzen op de geluidshinder problematiek in de re gio Texel en op de naleving van de regels die gelden voor het gebruik van de Vliehors-range kan het aantal overtreders worden teruggebracht." Maatregelen Volgens de staatssecretaris heeft het onderzoek aangetoond dat de regels voor het gebruik van de Vliehorse- range op zich geen aanpassing be hoeven. Omdat echter blijkt dat een té groot aantal vliegtuigbemanningen in overtreding gaat, zijn inmiddels maatregelen getroffen. Bij de Chefs van Staven van de bondgenootschap Datum Aantal gevlogen pa tronen Aantal gevolgde patronen Aantal verwerkte patronen Aantal overtreders Percentage overtreders 18-9 118 88 54 18 33 19-9 161 109 91 37 41 20-9 187 149 119 72 61 21-9 102 83 66 24 36 22-9 4 3 3 0 0 25-9 183 175 164 96 59 26-9 292 185 170 82 48 27-9 150 104 98 65 66 28-9 168 68 51 25 49 29-9 61 51 49 43 88 Totaal 1426 1016 865 462 53 pelijke Luchtmachten en het Com mando Tactische Luchtstrijdkrachten is met klem aangedrongen op nale ving van de bestaande regelgeving. Door de Koninklijke Luchtmacht is in middels een onderzoek gestart naar de haalbaarheid van een marke ringsbaken. De staatssecretaris stelt in een brief aan het Texelscollege er stellig van overtuigd te zijn dat met deze maat regelen de geluidsoverlast in het noord-oostelijke deel van Texel wordt verminderd. Om dit met zekerheid te kunnen vaststellen stelt hij voor om in het eerste halfjaar van 1991 een tweede onderzoek in te stellen, ver gelijkbaar met dat van 1989. Klachtennummer Het college wil dat het markeringsba ken van de Vliehors zo spoedig mo gelijk wordt aangepast, zodat vroeg in het jaar 1991 een onderzoek kan plaatsvinden en voor het zomersei zoen van dat jaar aanvullende maat regelen kunnen worden getroffen. B en w willen voorts een speciaal klachtennummer (zonder antwoordap paraat) openen, waar de klachten systematisch worden geregistreerd. 125 Mitchell bommenwerper Tweede Wereldoorlog is het II opmerkelijke vliegtuig dat leemt een de fly-in voor histori- vliegtuigen, die zondag a.s. I'gehouden, georganiseerd door hitch Dakota Association en het 'eld Texel. iweemotorige toestel is eigen en „Duke of Brabant Air For ten organisatie die wordt jevoerd door de als testvlieger bij en. Luchtmacht werkzame Edwin iel. Met een vriend en met hulp sponsors kocht hij de bommen- in Amerika en demonstreert mee op vliegfeesten e.d. 'itchell zal omstreeks half twee (<el neerstrijken, tegelijk met Dakota's van respectievelijk de Dutch Dakota Association, de Zweedse zusterorganisatie Flygande Veteraner en Dream Air uit Zwitser land. De vier oude toestellen komen in formatie van Schiphol en zullen daarheen weer vertrekken tussen 18.00 em 18.30 uur. De volgende dag bezoekt dezelfde formatie een vliegshow in West Malling in En geland. Geen vliegfeest Het publiek zal dus genoeg gelegen heid hebben om deze vliegtuigen en andere toestellen die de historische fly-in zullen bezoeken van dichtbij te bekijken. Directeur Ed de Bruijn van het vliegveld Texel waarschuwt ech ter dat men van deze gebeurtenis geen overtrokken verwachtingen moet hebben. Het is een vrij stati sche aangelegenheid, waarbij de deelnemende toestellen niet of nau welijks zullen vliegen. Toch zullen vooral de luchtvaartliefhebbers hun hart kunnen ophalen. Om zowel kij kers als toestellen de ruimte te ge ven, wordt het terras van het vliegveldrestaurant voor deze gele genheid uitgebreid. Hier zullen ook wat stalletjes zijn waar posters, stic kers e.d. op luchtvaartgebied verkrijg baar zijn. Onzeker Naast de genoemde toestellen zal ook een Fieseler Storch de fly-in be zoeken. Dit is een ca 50 jaar oud éénmotorig vliegtuig dat bij start en landing genoeg heeft aan een zeer korte baan. Getrouwen van Mussolini maakten aan het eind van de oorlog van dit vliegtuig gebruik om de Ita liaanse dictator van een berg te be vrijden. De Fieseler Storch die zondag op het vliegveld is te zien, wordt gevlogen door de eigenaar, de Belgische luchtmachtkolonel E. Voor- mezeele. Een ander interessant oudje is de in Amerika gemaakte Ryan-jager, die eind jaren dertig door de Nederlandse strijdkrachten was besteld maar nooit werd afgeleverd in verband met de ïchei-bommenwerper die zondag op vliegveld Texel te kijk staat. (Foto DDAI oorlog. Het toestel dat zondag op het vliegveld is te zien, is eigendom van een majaar van de Duitse luchtmacht die de Ryan in Nederlandse voor oorlogse kleuren heeft uitgevoerd. Helikopter Op de fly-in is ook een helikopter present. Het is een Hiller, een van de eerste helikopters die door de Konink lijke Luchtmacht werden aangeschaft. Het toestel wordt thans gebruikt voor het bespuiten van gewassen. Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart laboratorium is op de fly-in met een Beechcraft Queen Air, een tweemo- torig toestel van ongeveer 27 jaar oud. Van ongeveer dezelfde leeftijds klasse is een 1-motorige Saab MFi-9 uit Zweden. Wat er verder op de fly-in te zien zal zijn is nog onzeker. De uitgenodigde eigenaars hoefden niet in te schrijven en mogen zelf weten of zij komen of niet. De Bruijn rekent erop dat toch wel ettelijke kleine oude toestellen zullen neerstrijken op zijn luchthaven, afgezien van de ongetwijfeld vele „gewone" sportvliegers die bij goed weer op het evenement zullen afko men. Fokker? Pogingen worden gedaan om nog en kele bijzondere blikvangers naar Texel te halen. De bedoeling is dat een Fokker F27 van de NLM present zal zijn samen met de gloednieuwe Fok ker 50, maar of dat lukt is dus nog niet zeker. Hetzelfde geldt voor een 40 jaar oude Pembroke van de RAF die mogelijk laat in de middag zal overvliegen of neerstrijken. Publiek is de hele middag welkom op het vliegveld; de eerste toestellen ar riveren daar omstreeks twaalf uur. De toegang (gewoon via het restaurant) is gratis. Vrijwel zeker zal er parkeer ruimte tekort zijn, zodat de bezoekers wordt aangeraden zoveel mogelijk op de fiets te komen. Nog geen 24 uur nadat het strandde bij paal 13, is het Zweedse jacht „Axelina" dins dagmiddag geborgen. In op dracht van de verzekering zette aannemer Meyert Boon uit De Cocksdorp de ruim twaalf me ter lange romp met een tele scoopkraan op een wagen, geholpen door een shovel van strandexploitant Erik de Graaf. Via het Westerslag werd het omstreeks elf ton wegende ge vaarte naar Den Burg gereden, waar het werd opgeslagen op het terrein van Erik de Graaf aan de Maricoweg. De eigenaar zal in overleg met de verzeke ring bepalen wat er verder mee moet gebeurerv. Hoewel de romp op het eerste gezicht nog vrij gaaf lijkt, is bij de stranding toch zoveel schade ontstaan dat het vaartuig wel eens total loss zou kunnen worden ver klaard. Door „Texels toedoen" is het in elk geval niet erger geworden. De gemeente gaf aan Hans Zijm opdracht om het jacht 's nachts te bewaken zodat jutters, jatters en souve nirjagers geen kans kregen. Ook bij het bergen ging er niets mis. Voor Meijert Boon was het de derde keer in twee jaar dat hij met zijn kraan een jacht van het strand haalde. Dit vaartuig was echter het zwaarste tot dusver. Door de diep uitstekende loden kiel, moest de romp op z'n zij lig gend op de wagen worden ge legd zo goed mogelijk in evenwicht en vastgebonden om wegglijden of kantelen te voor komen. Dat lukte vrij vlot en zonder brokken, maar transport op deze wijze over een lange afstand zou niet verantwoord zijn. „Als ik zeker zou weten dat we elk jaar een paar van zulke strandingen beleven, zou ik er speciaal materieel voor aanschaffen", aldus Meijert Boon. De foto toont hoe het jacht op de wagen wordt gezet. w Zweden levend uit de wasmachine Horeca wil relschoppers aanpakken Texel 1 bekert verder Vijf avonden Tropical Sea Invloed van De Slufter op het kustwater Minicontainers voldoen uitstekend Een 20-jarige inwoner van Den Burg en zijn 18-jarige broer zijn in de nacht van zondag op maandag op de Groeneplaats zonder aanleiding in el kaar geslagen door een groepje van vier Utrechtenaren. Het tweetal ver schillende verwondingen op, onder andere een kapotte lip, een opge zwollen wang en een tand uit de mond. Ze deden aangifte van mis handeling bij de politie. Maandag zagen ze rond 17.00 uur dezelfde jongens op de Groeneplaats. De broers waarschuwden de politie, die de daders in de kraag greep. Ze zijn allen geverbaliseerd voor openlij ke geweldpleging. iw rijden relaxed, dus rustig, wat weer schadelijke stoffen scheelt die anders de lucht ingaan; zetten hun motor af in plaats van anderen in de stank, bij het wachten op passagiers, bij dich te spoorbomen aan de vaste wal, kortom, overal waar je lan ger dan 1 minuut stilstaat; sparen motor en milieu door de handbediende choke zo kort mo gelijk te gebruiken; laten de motor niet warmdraai- en, maar rijden meteen, zelfverzekerd, dus kalm, weg; kopen geen nieuwe auto zonder een geregelde drieweg katalysator; sleutelen niet zelf aan de afstelling van de motor, maar la ten dat aan de garage over; rijden niet met een leeg imperiaal op het dak; zijn sportieve rijders die de auto en het milieu ontzien door zoveel mogelijk de fiets te pakken; houden de juiste spanning in de banden; EN WAAROM NIET! Bron „Auto en milieu" (inf telefoon 030-331328)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 1