Cjroen cZwartsJexeh in het harL,
Rosa ontmoette haar
/ader ha 45 jaar
I
Waddeneilanden oefenen
druk uit op Den Haag
X37 flink beschadigd
ij aanvaring met tanker
h
Eindelijk is mijn dochter thuis"
w
Acties tegen gelijkschakeling veertarieven:
Boete en rij-ontzegging
voor rijden onder invloed
(GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.5^5
DINSDAG 23 OKTOBER 1990
advertenties, abonnementen, etc
geveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
Joon 02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111
ge tie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
1220-12741.
an werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.
-s Hopman, Pater Witteplein 27, Den Burg, telefoon 02220-15472
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr 67.34.60 398
Verschijnt dinsdags en donderdags.
Abonnementsprijs f4 1,40 per half jaar; Los f\. 10
;a de Wolf uit Oosterend heeft eindelijk haar Kaukasische va-
ontmoet. Na meer dan 45 jaar sloot de 76-jarige Niyas Sa-
isajev zijn dochter in de armen. Het gebeurde op vrijdag 5
iiober in Baku, de aan de Kaspische zee gelegen havenstad in
Sowjetrepubliek Azerbaidzjan.
Dis onze lezers zich zullen herinne-
was de op 11 november 1944
lioren Rosa de Wolf-Bruijn al jaren
roek naar haar vader, die bëhoor-
tot het 1200 man tellende Noord-
ukasische bataljon, dat tussen
lustus 1943 en februari 1945 op
el was gelegerd als onderdeel van
Duitse bezettingsmacht. Hoewel
met geloofde dat hij nog in leven
s, wilde ze weten wat voor man
«as, uit welke cultuur hij voor-
iam en hoe het hem was vergaan
lat hij Texel had verlaten. In 1983
jon de Oosterendse serieus en
tematisch te speuren, waarbij ze
beroep deed op tal van instanties
personen en ook radio en televisie
fiakelde. Het was het Rode Kruis
er onlangs voor zorgde dat Rosa
irheid kreeg: Niyas Sakersajev
ide nog al was zijn gezond-
Istoestand slecht. Er volgde een
fonisch contact en direct werden
men gesmeed voor een ont-
ftmg.
Bijna mislukt
30 september vertrokken Rosa en
man naar de Sowjet Unie. Ze
Jen via Tbilisi in Georgië, waar de
noetingsreis even op een fiasco
leek uit te lopen omdat het in eerste
instantie onmogelijk leek om naar Ba
ku door te reizen. Dat hield verband
met spanningen en relletjes in deze
1,6 miljoen inwoners tellende stad.
Het leger had in Baku de macht over
genomen, zo heette het en niemand
mocht er voorlopig in of uit.
Dat het toch goed kwam was te
danken aan Maria de Graaf en Hetty
van Dijk van de stichting „Texel-
Georgië Contact" die op dat moment
in Tbilisi verbleven in verband met
het bezoek van Texelse voetballers
aan Georgië. Met inschakeling van
hun relaties bij het Georgische mini
sterie van buitenlandse zaken lukte
het binnen een paar dagen om voor
het echtpaar De Wolf toch toestem
ming te krijgen voor vertrek, zij het
met de waarschuwing dat het in Ba
ku onrustig was en dat men hele
maal op eigen risico handelde.
Achteraf werd het driedaagse opon
thoud in Tbilisi niet betreurd. De ge
legenheid werd aangegrepen om in
de stad en de fraaie omgeving met
zijn vele kerken en musea rond te kij
ken en om mensen te ontmoeten
waarmee op Texel kennis was ge
maakt tijdens een van de recente uit-
wisselingsbezoeken. De Georgiërs
TX37 „Pieter Antonie" is don-
Jag in aanvaring gekomen met
tanker. Eigenaar J. v.d. Vis
it de schade op ongeveer een
ton. De aanvaring vond plaats
Noordzee, zeven mijl vanaf IJ-
in. Ten tijde van het ongeval,
rdagmorgen om 03.45 uur,
het zicht door plotseling opko-
le mistflarden beperkt. Persoon
ongelukken deden zich bij de
ring niet voor.
Jens Van der Vis kwam de tanker
■de verkeerde kant aanvaren. „Wij
op radar en zagen hem aan
Noordzijde op ons afkomen. De
Jiitsman heeft er alles aan gedaan
I te ontwijken, maar kon deson-
s eenaanvaring niet voorkomen."
Jpieter Antonie" liep bovendeks
Ifikse scheur en een deuk op. De
afgelopen dagen heeft een noodrepa-
ratie plaatsgevonden. „Gelukkig is de
schade bovendeks," aldus Jan van
der Vis. „Ik ben ontzettend opgelucht
dat er alleen materiële schade is en
dat er niemand gewond is geraakt.
Je schrikt enorm van zo'n aanvaring.
We hebben nog nooit eerder iets der
gelijks gehad."
De naam van de tanker is Van der
Vis niet bekend. „Ik kan verder wei
nig bijzonderheden vertellen, omdat
we zelf niets weten. De tanker is on
middellijk doorgevaren. We hebben
een verklaring afgelegd bij de
Rijkspolitie te water en nemen aan
dat de tanker dat ook doet."
Volgens Van der Vis is een in de
buurt varende kotter middels de radar
getuige geweest van de aanvaring.
toonden zich buitengewoon gastvrij
en geen moeite was hen teveel om
het de Texelse gasten naar de zin te
maken. Ze werden uitgebreid rondge
reden, ondanks het feit dat in deze
Sowjetrepubliek de benzine is gerant
soeneerd: per auto wordt niet meer
dan 18 liter per maand beschikbaar
gesteld.
In Baku werd het echtpaar De Wolf
opgewacht door de journalist llja Ka-
menkowitch (die enkele maanden ge
leden op Texel was), Rosa's halfzusje
en een tante. Een omslachtige bus-
en taxirit over meer dan vijftig kilo
meter slechte wegen bracht hen naar
de woning van Niyas Sakersajev in
een afgelegen buitenwijk van Baku.
Gezond
Rosa: „We stonden voor een hoge
muur, begroeid met klimplanten. Via
een stalen deur kwamen we in een
prachtige tuin met granaatappels en
rozen en daarachter stond de eigenlij
ke woning, waarvan de ramen alle
maal waren voorzien van tralies. Dat
zie je daar veel; dat is tegen inbre
kers. Als eerste kwam Niyas' vrouw
ons tegemoet lopen, een leuk rond
wijfje van 69 jaar, die ons erg harte
lijk begroette. En toen kwam dus hét
moment, de ontmoeting met mijn va
der. Ik had er rekening mee gehou
den dat hij wegens ziekte op bed zou
liggen, maar dat viel mee. Gekleed
en volgens mij redelijk gezond stond
hij in de woonkamer. We vielen el
kaar in de armen. Hij zei: mijn verlo
ren dochter komt thuis. Het was een
heel bijzonder moment. Ik ben eigen
lijk niet in staat om te zeggen wat ik
voelde; daar heb ik gewoon geen
woorden voor..."
Een taalprobleem was er nauwelijks.
Aanvankelijk fungeerde journalist llja
als tolk, maar toen die was vertrok
ken, bleek Niyas heel behoorlijk Duits
te spreken.
Geen schroom
Verbazingwekkend is dat deze (Isla
mitische) mensen met hun traditione
le opvattingen inzake huwelijk en
gezin het blijkbaar geen enkel pro
bleem vonden dat een buitenechtelij
ke dochter na zoveel jaar was komen
opdagen. Toen de Kaukasische luite
nant zijn romance op Texel begon
was hij al getrouwd en vader van
een 2-jarige dochter. Na terugkomst
heeft Niyas er volgens eigen zeggen
tegenover zijn gezin nooit een geheim
van gemaakt dat hij op Texel een
dochter had, die hij persoonlijk in het
raadhuis in Den Burg heeft aangege
ven en die hij in februari 1945 voor
Lees verder pagina 2
na aanvaring met een tanker aanzienlijke schade op. (Foto Bert Koning)
n Vogelaars bekijken zeldzame
soorten
(te) Duur jubileum voor
Sportraad
jh „Alcohol-proleten" op het
water
Jongeren moeten eerder
inschrijven voor huis
Optreden Cease Fire
voortijdig beëindigd
Niyas Sakersajev verenigd met dochter Rosa.
Tegen een 55-jarige Duitse automo
bilist is woensdag voor de Arrondis
sementsrechtbank in Alkmaar een
geldboete van f2000,- en negen
maanden rij-ontzegging geëist. De
Duitser stond terecht wegens het
veroorzaken van een botsing op de
Bosrandweg terwijl hij onder invloed
verkeerde.
Op 3 maart belandde de Duitser op
de verkeerde helft van de Bosrand-
weg, waarbij hij frontaal in botsing
kwam met de auto van een inwoner
van De Koog. Een passagiere uit deze
laatste auto raakte door het ongeval
tijdelijk arbeidsongeschikt.
Mr. Van Riel achtte tijdens een extra
zitting van de meervoudige strafka
mer de ten lastelegging bewezen. De
rechtbank vonnist op 31 oktober.
Dinsdag 13 november kan een dag worden met vervelende ge
volgen voor de bewoners van de Nederlandse waddeneilanden.
Dan bespreekt namelijk de vaste kamercommissie voor Verkeer
en Waterstaat de „harmonisatie" van de veertarieven voor zake
lijk autoverkeer. Als de commissie vindt dat de korting voor op
de eilanden gevestigde bedrijven ongedaan moet worden ge
maakt, zal de Tweede Kamer vrijwel zeker dit standpunt overne
men. De waddengemeenten proberen uit alle macht om dit te
voorkomen; vrijdag hadden ze hierover een onderhoud met
staatssecretaris mevrouw Van Rooy van Economische Zaken.
Zoals viel te verwachten deed de bewindsvrouwe geen toezeg
gingen.
Ook de ondernemersorganisaties op
de eilanden laten zich niet onbe
tuigd. Vorige week hebben ze zich
verzekerd van de steun van het over
koepelend orgaan KNOV (Koninklijk
Nederlands Ondernemers Verbond),
die een protestbrief zal sturen aan
alle leden van de vaste kamercom
missie. Overwogen wordt om op 13
november in groten getale richting
Binnenhof te reizen om de brief
kracht bij te zetten.
De waddenbewoners vrezen dat har
monisatie niet alleen gevolgen heeft
voor het beroepsvervoer, maar op
den duur ook voor het particulier au
toverkeer. Zo heeft Teso al laten we
ten dat het in de praktijk ondoenlijk
zal zijn onderscheid te maken tussen
zakelijk en niet-zakelijk autoverkeer.
Het voordelige bootkaartje voor de ei
landbevolking staat dus op de tocht.
„Eventuele afschaffing van het spe
ciale eilanderstarief verhoogt de
drempel voor de eilandbewoners om
met de auto naar de overkant te
gaan. De eigep bevolking is veel ge
voeliger voor de prijs van het boot
kaartje dan bijvoorbeeld toeristen,
voor wie de drempel lager wordt.
Toeristen gaan immers slechts één of
twee keer per jaar met de boot mee.
Harmonisatie leidt dus tot een onge
wenste maatschappelijke ontwikke
ling op de eilanden", betoogt
wethouder Klaas Barendregt. Vrijdag
middag bracht hij onder meer dit
aspect naar voren in het gesprek met
de staatssecretaris op het ministerie
van economische zaken in Den Haag.
Wethouder Barendregt.
..nuttig..
Als vertegenwoordiger van de ge
meente Texel bevond Barendregt zich
in gezelschap van collega-wethouders
en burgemeesters van de andere
waddeneilanden. De „zware" delega
tie wees mevrouw Van Rooy vooral
op de verder strekkende nadelige ef
fecten van harmonisatie op de eilan
den.
Erkennen
De staatssecretaris herhaalde het uit
brieven bekende standpunt dat wat
haar betreft de tarieven voor perso
nenautoverkeer best gedifferentieerd
mogen blijven. Maar ze moest erken
nen dat het onderscheid zakelijk/niet-
zakelijk moeilijk te maken zal zijn,
met alle gevolgen van dien voor de
eilandbevolking.
Als de harmonisatie wordt ingevoerd,
heeft dat ten eerste diepgaande ge
volgen voor de transportbedrijven op
de eilanden. Die verkeren ten opzich
te van hun overkantse collega's in
een nadelige concurrentiepositie, het
geen wordt gecompenseerd door een
voordeliger boottarief. Als dit voor
deel vervalt, wordt het de op Texel
en de andere eilanden gevestigde
vervoersbedrijven extra lastig ge
maakt. Bedrijven moeten inkrimpen
of zullen -in het ergste geval- verdwij
nen. De gemeenten voerden a^n dat
de vaak kleinschalig opererende
transportbedrijven hard nodig zijn bij
de serviceverlening op het eiland.
Een voorbeeld is het ophalen van
kratjes bloembollen op de bollenbe-
drijven, vaak kleine partijen die nu in
de avonduren worden opgehaald.
„Voor hun bedrijfsvoering hebben de
ze vervoerders een stukje omzet aan
de vaste wal nodig", aldus Baren
dregt. In het gesprek van vrijdag
werd de staatssecretaris erop gewe
zen dat harmonisatie vooral op de
andere eilanden fnuikend zal zijn voor
de aldaar gevestigde transportbedrij
ven. Door de langere reistijden is het
nu al heel moeilijk concurrerend te
werken.
Landbouwprodukten
Niet alleen de transportbedrijven zul
len de gevolgen van harmonisatie
voelen. Denkbaar zijn negatieve ef
fecten op bijvoorbeeld landbouwpro
dukten van de eilanden: de hogere
transportkosten worden doorberekend
aan de agrariërs (het zogenaamde
„spin off"-effect).
Tegenover de door de gemeenten
aangevoerde nadelige aspecten,
plaatste de staatssecretaris een aan
tal pluspunten. Ze stelde onder meer
dat bepaalde produkten dan op de ei
landen goedkoper verkrijgbaar zullen
zijn, indien ze worden aangevoerd
door niet-eilandelijke transportbe
drijven.
Het rijk baseert zich op de Wet Eco-
Lees verder pagina 2