Cjroen cZwartsJexeh in het harL, Rosa ontmoette haar /ader ha 45 jaar I Waddeneilanden oefenen druk uit op Den Haag X37 flink beschadigd ij aanvaring met tanker h Eindelijk is mijn dochter thuis" w Acties tegen gelijkschakeling veertarieven: Boete en rij-ontzegging voor rijden onder invloed (GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR. 10.5^5 DINSDAG 23 OKTOBER 1990 advertenties, abonnementen, etc geveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, Joon 02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111 ge tie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 1220-12741. an werktijd deze week tot en met dinsdag a.s. -s Hopman, Pater Witteplein 27, Den Burg, telefoon 02220-15472 Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr 67.34.60 398 Verschijnt dinsdags en donderdags. Abonnementsprijs f4 1,40 per half jaar; Los f\. 10 ;a de Wolf uit Oosterend heeft eindelijk haar Kaukasische va- ontmoet. Na meer dan 45 jaar sloot de 76-jarige Niyas Sa- isajev zijn dochter in de armen. Het gebeurde op vrijdag 5 iiober in Baku, de aan de Kaspische zee gelegen havenstad in Sowjetrepubliek Azerbaidzjan. Dis onze lezers zich zullen herinne- was de op 11 november 1944 lioren Rosa de Wolf-Bruijn al jaren roek naar haar vader, die bëhoor- tot het 1200 man tellende Noord- ukasische bataljon, dat tussen lustus 1943 en februari 1945 op el was gelegerd als onderdeel van Duitse bezettingsmacht. Hoewel met geloofde dat hij nog in leven s, wilde ze weten wat voor man «as, uit welke cultuur hij voor- iam en hoe het hem was vergaan lat hij Texel had verlaten. In 1983 jon de Oosterendse serieus en tematisch te speuren, waarbij ze beroep deed op tal van instanties personen en ook radio en televisie fiakelde. Het was het Rode Kruis er onlangs voor zorgde dat Rosa irheid kreeg: Niyas Sakersajev ide nog al was zijn gezond- Istoestand slecht. Er volgde een fonisch contact en direct werden men gesmeed voor een ont- ftmg. Bijna mislukt 30 september vertrokken Rosa en man naar de Sowjet Unie. Ze Jen via Tbilisi in Georgië, waar de noetingsreis even op een fiasco leek uit te lopen omdat het in eerste instantie onmogelijk leek om naar Ba ku door te reizen. Dat hield verband met spanningen en relletjes in deze 1,6 miljoen inwoners tellende stad. Het leger had in Baku de macht over genomen, zo heette het en niemand mocht er voorlopig in of uit. Dat het toch goed kwam was te danken aan Maria de Graaf en Hetty van Dijk van de stichting „Texel- Georgië Contact" die op dat moment in Tbilisi verbleven in verband met het bezoek van Texelse voetballers aan Georgië. Met inschakeling van hun relaties bij het Georgische mini sterie van buitenlandse zaken lukte het binnen een paar dagen om voor het echtpaar De Wolf toch toestem ming te krijgen voor vertrek, zij het met de waarschuwing dat het in Ba ku onrustig was en dat men hele maal op eigen risico handelde. Achteraf werd het driedaagse opon thoud in Tbilisi niet betreurd. De ge legenheid werd aangegrepen om in de stad en de fraaie omgeving met zijn vele kerken en musea rond te kij ken en om mensen te ontmoeten waarmee op Texel kennis was ge maakt tijdens een van de recente uit- wisselingsbezoeken. De Georgiërs TX37 „Pieter Antonie" is don- Jag in aanvaring gekomen met tanker. Eigenaar J. v.d. Vis it de schade op ongeveer een ton. De aanvaring vond plaats Noordzee, zeven mijl vanaf IJ- in. Ten tijde van het ongeval, rdagmorgen om 03.45 uur, het zicht door plotseling opko- le mistflarden beperkt. Persoon ongelukken deden zich bij de ring niet voor. Jens Van der Vis kwam de tanker ■de verkeerde kant aanvaren. „Wij op radar en zagen hem aan Noordzijde op ons afkomen. De Jiitsman heeft er alles aan gedaan I te ontwijken, maar kon deson- s eenaanvaring niet voorkomen." Jpieter Antonie" liep bovendeks Ifikse scheur en een deuk op. De afgelopen dagen heeft een noodrepa- ratie plaatsgevonden. „Gelukkig is de schade bovendeks," aldus Jan van der Vis. „Ik ben ontzettend opgelucht dat er alleen materiële schade is en dat er niemand gewond is geraakt. Je schrikt enorm van zo'n aanvaring. We hebben nog nooit eerder iets der gelijks gehad." De naam van de tanker is Van der Vis niet bekend. „Ik kan verder wei nig bijzonderheden vertellen, omdat we zelf niets weten. De tanker is on middellijk doorgevaren. We hebben een verklaring afgelegd bij de Rijkspolitie te water en nemen aan dat de tanker dat ook doet." Volgens Van der Vis is een in de buurt varende kotter middels de radar getuige geweest van de aanvaring. toonden zich buitengewoon gastvrij en geen moeite was hen teveel om het de Texelse gasten naar de zin te maken. Ze werden uitgebreid rondge reden, ondanks het feit dat in deze Sowjetrepubliek de benzine is gerant soeneerd: per auto wordt niet meer dan 18 liter per maand beschikbaar gesteld. In Baku werd het echtpaar De Wolf opgewacht door de journalist llja Ka- menkowitch (die enkele maanden ge leden op Texel was), Rosa's halfzusje en een tante. Een omslachtige bus- en taxirit over meer dan vijftig kilo meter slechte wegen bracht hen naar de woning van Niyas Sakersajev in een afgelegen buitenwijk van Baku. Gezond Rosa: „We stonden voor een hoge muur, begroeid met klimplanten. Via een stalen deur kwamen we in een prachtige tuin met granaatappels en rozen en daarachter stond de eigenlij ke woning, waarvan de ramen alle maal waren voorzien van tralies. Dat zie je daar veel; dat is tegen inbre kers. Als eerste kwam Niyas' vrouw ons tegemoet lopen, een leuk rond wijfje van 69 jaar, die ons erg harte lijk begroette. En toen kwam dus hét moment, de ontmoeting met mijn va der. Ik had er rekening mee gehou den dat hij wegens ziekte op bed zou liggen, maar dat viel mee. Gekleed en volgens mij redelijk gezond stond hij in de woonkamer. We vielen el kaar in de armen. Hij zei: mijn verlo ren dochter komt thuis. Het was een heel bijzonder moment. Ik ben eigen lijk niet in staat om te zeggen wat ik voelde; daar heb ik gewoon geen woorden voor..." Een taalprobleem was er nauwelijks. Aanvankelijk fungeerde journalist llja als tolk, maar toen die was vertrok ken, bleek Niyas heel behoorlijk Duits te spreken. Geen schroom Verbazingwekkend is dat deze (Isla mitische) mensen met hun traditione le opvattingen inzake huwelijk en gezin het blijkbaar geen enkel pro bleem vonden dat een buitenechtelij ke dochter na zoveel jaar was komen opdagen. Toen de Kaukasische luite nant zijn romance op Texel begon was hij al getrouwd en vader van een 2-jarige dochter. Na terugkomst heeft Niyas er volgens eigen zeggen tegenover zijn gezin nooit een geheim van gemaakt dat hij op Texel een dochter had, die hij persoonlijk in het raadhuis in Den Burg heeft aangege ven en die hij in februari 1945 voor Lees verder pagina 2 na aanvaring met een tanker aanzienlijke schade op. (Foto Bert Koning) n Vogelaars bekijken zeldzame soorten (te) Duur jubileum voor Sportraad jh „Alcohol-proleten" op het water Jongeren moeten eerder inschrijven voor huis Optreden Cease Fire voortijdig beëindigd Niyas Sakersajev verenigd met dochter Rosa. Tegen een 55-jarige Duitse automo bilist is woensdag voor de Arrondis sementsrechtbank in Alkmaar een geldboete van f2000,- en negen maanden rij-ontzegging geëist. De Duitser stond terecht wegens het veroorzaken van een botsing op de Bosrandweg terwijl hij onder invloed verkeerde. Op 3 maart belandde de Duitser op de verkeerde helft van de Bosrand- weg, waarbij hij frontaal in botsing kwam met de auto van een inwoner van De Koog. Een passagiere uit deze laatste auto raakte door het ongeval tijdelijk arbeidsongeschikt. Mr. Van Riel achtte tijdens een extra zitting van de meervoudige strafka mer de ten lastelegging bewezen. De rechtbank vonnist op 31 oktober. Dinsdag 13 november kan een dag worden met vervelende ge volgen voor de bewoners van de Nederlandse waddeneilanden. Dan bespreekt namelijk de vaste kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat de „harmonisatie" van de veertarieven voor zake lijk autoverkeer. Als de commissie vindt dat de korting voor op de eilanden gevestigde bedrijven ongedaan moet worden ge maakt, zal de Tweede Kamer vrijwel zeker dit standpunt overne men. De waddengemeenten proberen uit alle macht om dit te voorkomen; vrijdag hadden ze hierover een onderhoud met staatssecretaris mevrouw Van Rooy van Economische Zaken. Zoals viel te verwachten deed de bewindsvrouwe geen toezeg gingen. Ook de ondernemersorganisaties op de eilanden laten zich niet onbe tuigd. Vorige week hebben ze zich verzekerd van de steun van het over koepelend orgaan KNOV (Koninklijk Nederlands Ondernemers Verbond), die een protestbrief zal sturen aan alle leden van de vaste kamercom missie. Overwogen wordt om op 13 november in groten getale richting Binnenhof te reizen om de brief kracht bij te zetten. De waddenbewoners vrezen dat har monisatie niet alleen gevolgen heeft voor het beroepsvervoer, maar op den duur ook voor het particulier au toverkeer. Zo heeft Teso al laten we ten dat het in de praktijk ondoenlijk zal zijn onderscheid te maken tussen zakelijk en niet-zakelijk autoverkeer. Het voordelige bootkaartje voor de ei landbevolking staat dus op de tocht. „Eventuele afschaffing van het spe ciale eilanderstarief verhoogt de drempel voor de eilandbewoners om met de auto naar de overkant te gaan. De eigep bevolking is veel ge voeliger voor de prijs van het boot kaartje dan bijvoorbeeld toeristen, voor wie de drempel lager wordt. Toeristen gaan immers slechts één of twee keer per jaar met de boot mee. Harmonisatie leidt dus tot een onge wenste maatschappelijke ontwikke ling op de eilanden", betoogt wethouder Klaas Barendregt. Vrijdag middag bracht hij onder meer dit aspect naar voren in het gesprek met de staatssecretaris op het ministerie van economische zaken in Den Haag. Wethouder Barendregt. ..nuttig.. Als vertegenwoordiger van de ge meente Texel bevond Barendregt zich in gezelschap van collega-wethouders en burgemeesters van de andere waddeneilanden. De „zware" delega tie wees mevrouw Van Rooy vooral op de verder strekkende nadelige ef fecten van harmonisatie op de eilan den. Erkennen De staatssecretaris herhaalde het uit brieven bekende standpunt dat wat haar betreft de tarieven voor perso nenautoverkeer best gedifferentieerd mogen blijven. Maar ze moest erken nen dat het onderscheid zakelijk/niet- zakelijk moeilijk te maken zal zijn, met alle gevolgen van dien voor de eilandbevolking. Als de harmonisatie wordt ingevoerd, heeft dat ten eerste diepgaande ge volgen voor de transportbedrijven op de eilanden. Die verkeren ten opzich te van hun overkantse collega's in een nadelige concurrentiepositie, het geen wordt gecompenseerd door een voordeliger boottarief. Als dit voor deel vervalt, wordt het de op Texel en de andere eilanden gevestigde vervoersbedrijven extra lastig ge maakt. Bedrijven moeten inkrimpen of zullen -in het ergste geval- verdwij nen. De gemeenten voerden a^n dat de vaak kleinschalig opererende transportbedrijven hard nodig zijn bij de serviceverlening op het eiland. Een voorbeeld is het ophalen van kratjes bloembollen op de bollenbe- drijven, vaak kleine partijen die nu in de avonduren worden opgehaald. „Voor hun bedrijfsvoering hebben de ze vervoerders een stukje omzet aan de vaste wal nodig", aldus Baren dregt. In het gesprek van vrijdag werd de staatssecretaris erop gewe zen dat harmonisatie vooral op de andere eilanden fnuikend zal zijn voor de aldaar gevestigde transportbedrij ven. Door de langere reistijden is het nu al heel moeilijk concurrerend te werken. Landbouwprodukten Niet alleen de transportbedrijven zul len de gevolgen van harmonisatie voelen. Denkbaar zijn negatieve ef fecten op bijvoorbeeld landbouwpro dukten van de eilanden: de hogere transportkosten worden doorberekend aan de agrariërs (het zogenaamde „spin off"-effect). Tegenover de door de gemeenten aangevoerde nadelige aspecten, plaatste de staatssecretaris een aan tal pluspunten. Ze stelde onder meer dat bepaalde produkten dan op de ei landen goedkoper verkrijgbaar zullen zijn, indien ze worden aangevoerd door niet-eilandelijke transportbe drijven. Het rijk baseert zich op de Wet Eco- Lees verder pagina 2

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 1