Van Retour Texel tot Pyjama Game Texels toneelseizoen is nakend: SEIZOENPROGRAMMA 1 '91 jNDERDAG 1 NOVEMBER 1990 TEXELSE COURANT PAGINA 7 nd en slaai p he* de /erzot »nd van gehw zwatë november tot mei staan de di- fse toneelgezelschappen klaar om or iedereen een voorstelling naar zin te kunnen waarborgen. Voor- Hingen, variërend van eenvoudige spelen voor een kleine bezetting, grootschalige shows waaraan ntallen mensen hun medewerking lenen. Voorstellingen die het re- laat zijn van een tiental avondjes elkaar zitten, of van maandenlang oyalj msief repeteren. Voorstellingen met beperkte middelen worden ealiseerd en voorstellingen die kundigheid en inventiviteit vra- Maar allemaal, zonder uitzonde zijn het voorstellingen waarin ereen zijn of haar beste beentje allatijrcet, met slechts één doel voor Het publiek, dat betaalde om nen te komen, mag zich bij het aten van de zaal niet bekocht len. is ongeveer één toneelgezel- ap per duizend inwoners rijk. Ver- iken met de landelijke cijfers een hoog gemiddelde, hoewel het id met Westfriesland zal moeten den om de eerste plaats. Maar al e toneelverenigingen voorzien dui- k in een behoefte; het komt st niet voor dat een stuk voor lege, of zelfs maar voor een half- e zaal wordt opgevoerd. Natuurlijk ft iedere vereniging zijn eigen pu- voor een groot deel bestaande vrienden, familie en kennissen, jr dat op het eiland vele liefheb van amateurtoneel wonen, staat en kijf. Alle Texelse gezelschap van de kleinste (Zuid-Eierland), de grootste (Musicalvereniging C te hoog) spelen voor volle En dat moet ook. Want het is d dat het publiek kan zien waar een gemotiveerde groep mensen itaat is. Meestal straalt het plezier de spelers (of tonelisten, zoals ze >zelf vaak noemen) in de opvoe- hebben, over op de zaal. Boven- geeft het feit dat de spelers tr het algemeen bekenden zijn van burgsfoeschouwers een extra dimensie iedere voorstelling. Het is leuk te zien hoezeer de buurman, de 'vrouw, de neef of de nicht zich ft in zijn of haar rol en hoe hij of en compleet ander mens weet te zetten. En zelfs al lukt dit helemaal, dan is het haast nog ®r om te zien hoe iemand blij- een karikatuur van zichzelf tte zijn. ge aft beker» s ing? Zuid-Eierland, Toneelgroep §|Oosterend en de Comedia de a Nioz spelen dit jaar (uiter- •ard) wel, maar wat en wan- teer is nog niet bekend. te D5' plicht 4 V Nauwelijks is de laatste toerist vertrokken en lijkt de drukte voor bij, of voor vele Texelaars breekt een nieuwe tijd van drukte, spanning en opwinding aan. In de talrijke dorpshuizen en zaaltjes die het eiland rijk is, wordt druk beraadslaagd, gelezen en gerepe teerd om het hooggeëerd publiek tezijnertijd een voorbeeldig avondje-uit te kunnen waarborgen: Het toneelseizoen neemt een aanvang. Tekst: W. (Pip) Barnard Foto- Pieter de Vries en va ïrstral ^33^ Qat js een van hoofd. "en van het Texelse amateurto- vemb rgiet a||een het vermaak dat de ifdeto 'ershebben in het repeteren, het (kanujuderen van een stuk, maar ook vermaak dat zij de toeschouwers kuniw ien te hjeden. Deze drang naar worda maken en vermaakt worden speelt en w loge mate een rol bij de keuze van f6 spelen stukken. Negen van de verenigingen brengt een blijspel $n klucht. Er is wel eens een en- f9 die zich waagt aan een thriller ^•nder stuk, maar regel is dit niet. BjPfve natuurlijk voor die verenigin- die een ander publiek pogen te 'tan, zoals de Comedia de la Ni- dan is daar nog altijd de musi- ,ncj éi leniging, die zich op een geheel er vlak van het amateurtoneel be- oopuk *gt. Hierheen gaat het publiek niet €n voor de spelers, hoewel dat al- ikaar^ er»igszins het geval is, maar ook 'e genieten van een show waarin toneelspel wordt afgewisseld met r,9. dans en muziek. In eerste instantie zijn toneelvereni gingen gezelligheidsverenigingen. Na tuurlijk weten alle leden dat er binnen afzienbare tijd een zaal vol publiek naar hun verrichtingen zit te kijken, en zien zij allemaal gespannen uit naar het moment dat het doek voor de eerste keer wordt opgehaald, maar dat neemt niet weg dat de repetitie-avonden erg gezellig kunnen zijn. Het gebeurt echter wel dat tij dens het repetitieproces een van de spelers de uitvoering niet meer ziet zitten. Maar dan nog is er geen man overboord, want de medespelers we ten zo iemand altijd weer een hart onder de riem te steken en op te beuren, zodat na een repetitie vrijwel niemand naar huis gaat met het ge voel dat er wel niets van terecht zal komen. De saamhorigheid onder de toneelspelers van een vereniging is erg groot, en iedereen is er van over tuigd dat met gezamenlijke inzet een goed produkt kan worden afgeleverd. Niet alle Texelse toneelgezelschappen zijn daadwerkelijk op zichzelf staande verenigingen. Er zijn er ook die geen statuten, geen oprichtingsdatum en geen echt bestuur hebben. Zoals de toneelgroep Zuid-Eierland, die hele maal uit liefhebbers bestaat. Of zoals de toneelgroepen van de Vereniging van Oud-leerlingen van de Lagere Landbouwschool en de Sportvereni ging De Cocksdorp, die beiden bij wijze van spreken onderafdelingen zijn van veel grotere verenigingen. Toch zijn ook zij niet weg te denken uit de Texelse toneelwereld Elk jaar voeren zij trouw hun stuk op, en er zullen maar weinig toeschouwers zijn die hen niet beschouwen als vol waardige toneelverenigingen. Binnen ditzelfde kader valt ook de Comedia de la Nioz. Geen echte vereniging, maar een gelegenheidsgezelschap, ontstaan uit de personeelsvereniging van het Nioz. Ook deze groep valt niet meer weg te denken en brengt ieder jaar trouw een stuk, meestal van een soort dat afwijkt van wat de andere verenigingen brengen. Maar ook zij proberen op hun beurt aan de verwachtingen van hun publiek te voldoen. Dan zijn er naast de bekende gezel schappen nog de zogeheten vrije pro- dukties, waarvan er ieder jaar wel enkele op Texel te zien zijn. In vooraf gaande jaren was daar de Stichting Jenny, die voorstellingen als De Machtige Eik van Wapperdamen De Les wist te realiseren met jeugdige deelnemers die na audities waren aangenomen. Gebrek aan tijd, andere plannen, en gebrek aan financiële speelruimte zijn er de oorzaken van dat er voor het komend seizoen geen produktie vanuit deze richting valt te verwachten. Maar de Texelse liefheb bers hoeven hét evenwel niet zonder grote, vrije produkties te stellen. In samenspraak met de Muziek- en Dansschool wordt op zaterdag 3 en zondag 4 november in de Burge meester De Koninghal de muziektheater-voorstelling „Retour Texel" opgevoerd. De deelnemers aan déze voorstelling hebben geen auditie hoeven doen. De organisatoren en de artistieke leiding vonden het belang rijker dat iedereen kon meedoen. En kele weekends van hard en fanatiek repeteren later, zijn de verwachtingen hoog gespannen. Niet alleen omdat „Retour Texel" de deelnemers geen beperkingen heeft opgelegd, maar ook omdat het stuk op een voor Texel vrijwel unieke wijze tot stand is gekomen. Toen de deelnemers voor de eerste keer bij elkaar kwamen, was er nog geen stuk. De produktie is de deelnemers als het ware op het lijf geschreven, waarbij rekening werd gehouden met de mogelijkheden van iedere afzonderlijke deelnemer. Teksten, muziek en bewegingen, alle maal zijn zij tijdens het repeteren ont staan en uitgewerkt, een heel andere benadering dan bij de andere amateur-produkties, waarbij altijd wordt uitgegaan van een bestaande tekst, die door de regisseur in een vorm wordt gegoten die spelers en publiek aankunnen. En zo blijkt maar weer wat een be langrijke functie de regisseur heeft bij het opvoeren van een stuk. De spe lers zijn een vast gegeven, evenals de tekst, maar de regisseur is degene die de tekst interpreteert en vertaalt in bewegingen, emoties. Een verant woordelijke en veelal lastige taak. En toch komen de meeste regisseurs uit de leden van de vereniging zelf. Bij een aantal verenigingen wordt zelfs bij toerbeurt geregisseerd, hoewel er altijd mensen zijn die erg vaak aan de beurt zijn, om het eenvoudige feit dat zij een bepaalde handigheid heb ben in het „neerzetten" van de spe lers. Desalniettemin schrikt men er niet van terug om een regisseur „van buiten" te halen. De Vereniging van Oud-leerlingen bijvoorbeeld, is niet wars van een vreemde op de plaats van de regisseur en Musicalvereni ging Geen C te Hoog, die behalve een regisseur ook een muzikaal leider en een choreograaf nodig heeft, heeft dit jaar zelfs een regisseur van de overkant gehaald. Het regisseren van een stuk wordt dermate belang rijk gevonden dat de Overkoepeling van de Texelse toneelverenigingen, waarin vrijwel allen die iets met to neel te maken hebben, zijn onderge bracht, enkele jaren terug een regie-cursus heeft georganiseerd, om het peil van de Texelse regisseurs te bevorderen. (voor zover bekend) 3 november - Retour Texel 4 november - Retour Texel 4 november - eenacterfestival 17 november - 't Amateurtje 24 november - SVC 24 november - De Vriendenkring 8 december - De Duinkanters 9 december - De Duinkanters 19 januari - Nieuw Leven 26 januari - Nieuw Leven, 26 januari - Oud-leerlingen 2 februari - Oud-leerlingen 2 maart - 't Amateurtje 10 mei - Geen C te Hoog 11 mei - Geen C te Hoog 18 mei - Geen C te Hoog Maar er zijn, naast het vinden van een goede regisseur, nog andere pro blemen waar een toneelvereniging mee te maken heeft. De musicalvere niging is bijvoorbeeld al geruime tijd op zoek naar een begeleidend pianist, die tijdens de repetities de muziek helpt instuderen, en die tijdens deuit- voeringen de leiding heeft over het orkest. Ook mannen zijn een steeds terugkerend probleem, vooral bij de kleinere verenigingen. Om een of an dere reden voelen mannen vaak een zekere schroom om zich op het to neel, ten overstaan van een volle zaal, emotioneel bloot te geven. Of jonge mensen, waaraan veel vereni gingen een gebrek hebben. Een ge brek aan jeugd brengt bovendien het gevaar met zich mee dat de vereni ging vergrijst, wat beperkend werkt op de keuze van de stukken. En een heel groot probleem voor sommige verenigingen is dit jaar de plaats van de uitvoering. Met de beslissing om de schouw burgzaal van hotel De Lindeboom te veranderen in een snookercentrum, verviel voor Sint Jan, Rederijkerska mer UDI en Geen C te Hoog de mo gelijkheid om hier hun jaarlijkse uitvoering te geven. Een probleem, dat in de afgelopen tijd tot enorme proporties werd opgeblazen. Van alle Texelse toneelgezelschappen zijn er drie die van De Lindeboom gebruik willen maken, de anderen hebben hun eigen plaats, in dorpshuizen, dorpskelders en sportzalen Tot hoog niveau werden debatten gevoerd en plannen gesmeed, met als gevolg dat Toneelvereniging Sint Jan dit jaar niet zal spelen als De Lindeboom niet be schikbaar komt. Uitwijken naar de Burgemeester De Koninghal heeft vol gens deze vereniging geen zin, en uitwijken naar een ander dorp al he lemaal niet. De musicalvereniging heeft inmiddels besloten wél in de De Koninghal te spelen omdat voor een show als „The Pyjama Game", het stuk dat dit jaar wordt gespeeld, geen enkele andere zaal voldoende ruimte biedt. Wat de Rederijkerska mer UDI betreft, tast iedereen nog in het duister. Maar er kleven andere bezwaren aan de De Koninghal. Er wordt gesproken over de excentrische ligging en de kille, naakte, atmosfeer in de zaal Maar bovenal is er het probleem van het „bal na". In de De Koninghal, die deel uitmaakt van de School voor La ger Beroepsonderwijs mag volgens de regels geen alcohol worden ge schonken, wat een domper zet op de feestvreugde van een eventueel bal. Maar ook de akoestiek van de De Koninghal is niet optimaal. De zaal is erg droog, zodat het gesproken woord lastig is te verstaan. Wordt de akoestiek echter vergeleken met die van de schouwburgzaal van De Lin deboom, dan is het nog maar de vraag welke zaal het meest geschikt is. Op dinsdag 17 januari 1967 schreef de Texelse Courant ter gele genheid van de ingebruikname van de De Koninghal (toen nog Cultureel Centrum geheten): „...Velen, die be langstellend hadden uitgekeken naar de akoestische kwaliteiten van het sport- en cultureel centrum, hebben zaterdagavond ervaren dat de nagalm van de ruimte zeer kort is. De zaal bleek daarom geschikt te zijn voor de fanfarekorpsen, maar de koren kwa men minder goed tot hun recht. Vooral bij het optreden van de koren met overwegend hoge stemmen wer den foutjes, die anders in de nagalm zouden „verdrinken" duidelijk hoor baar. Een voordeel is dat door deze omstandigheid de allerbeste presta ties makkelijk zijn te onderscheiden vanminder goede. De zaal is voor zang- en muziekuitvoeringen redelijk tot goed bruikbaar..." Bij de opening van de schouwburgzaal van De Lin deboom, gaf de krant als commen taar: Blijft tot slot de vraag in hoeverre de nieuwe toneelzaal van hotel De Lindeboom-Texel geschikt is voor toneel. Die vraag kan positief worden beantwoord. De akoestiek is goed en de spelers waren tot achter in de zaal te verstaan. Een fijne zaal derhalve, met één nadeel en dat is dat de vloer geen verloop heeft, zodat mensen op de achterste rijen weinig zien door degenen die voor hen zitten. Omdat de zaal echter ook voor andere doeleinden wordt ge bruikt, kon dit niet anders..." (Texelse Courant, dinsdag 6 april 1982). Wei nigen zullen hebben verwacht dat die andere doeleinden uiteindelijk zouden leiden tot het plaatsen van snookers. Een feit blijft dat akoestiek een on meetbaar iets is, niet te verwarren met galm, erg persoonlijk wordt erva ren en slechts na veel proberen eigen kan worden gemaakt. Gelukkig gaat het verdwijnen van de schouwburgzaal van De Lindeboom niet gepaard met het verdwijnen van het Texelse amateurtoneel. In elk dorp is inmiddels een dorpshuis of een gymzaal met een toneel, waarop de plaatselijke vereniging voor het voetlicht kan treden. De bekende plaatsen zijn natuurlijk De Waldhoorn in Den Hoorn, 't Skiltje in Oude- schild, De Bijenkorf in Oosterend, Be thel in Zuid-Eierland en het Eierlandsche Huis in De Cocksdorp. De Wielewaal in De Waal werd een aantal jaren geleden behoorlijk uitge breid zodat daar nu ook een goed geoutilleerd toneel aanwezig is, en De Duinkanters uit De Koog hebben sinds kort de beschikking over een opklapbaar (of uitklapbaar) toneel in de dorpskelder. Op al deze plaatsen zal in de komende wintermaanden toneel worden gespeeld, geheel ver zorgd door Texelse liefhebbers. Daar komen dan nog bij het auditorium van het Nioz, waar de Comedia de la Nioz twee keer een stuk zal opvoeren en theater/restaurant Klif 12 in Den Hoorn, waar de semi-professionele medewerkers naast hun wekelijkse activiteiten rond de Kerstdagen een speciale Kerstrevue zullen brengen. Hals- en beenbreuk; toi, toi, toi - Oude heilwens uit de theater wereld Texels toneelseizoen kent geen echte aanvangsdatum, maar de eerste voorstelling is op zaterdag 3 novem ber, als in de Burgemeester De Ko ninghal de muziektheater-produktie „Retour Texel" zal worden opge voerd, op zondag 4 november direct gevolgd door het eenacter festival in Klif 12, waarbij een aantal Texelse verenigingen zich presenteert aan het publiek met stukken die zij an ders niet zouden spelen. Aan dit festrival wordt deelgenomen door Sint Jan, Toneelgroep Oosterend, de Comedia de la Nioz. de Oud leerlingen en De Duinkanters, terwijl de vaste bespelers van Klif 12 ook een duit in het zakje zullen doen. Het toneelseizoen eindigt op 18 mei, als Musicalvereniging Geen C te Hoog in de Burgemeester De Koning hal de laatste van drie opvoeringen verzorgt van de musical The Pyjama Game.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 7