s?
Cjroen c2wartsJ^exels in het hart-,
reso probeert
larmonisatiepijn
e verzachten
Men noemt ons mafiosi,
maar wij zijn onschuldig"
Eilandbewoners gaan in
colonne naar Den Haag
ngrijpende verandering tariefstructuur
/Jr.
«X-
f
f \&L
Restaurant-houdster voelt zich met nek aangekeken
Protestactie tegen harmonisatie boottarieven
arief Texelse
crsonenauto's
echts 10% hoger
een extra geld
„schatkaart"
7. v-..^
Bromfietser gewond
Leefbaarheid
vanavond op
radio en t.v.
R IS GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - IMR. 10.530
DONDERDAG 8 NOVEMBER 1990
advertenties, abonnementen, etc.
jqeveld De Rooy BV., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
,100(1 02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111
uctie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
120-12741.
;en werktijd deze week tot en met dinsdag a.s.
greet Berndsen, Wilhelminalaan 58, Den Burg, telefoon 02220-14896
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr 36.25.01.742; N.M.B. nr 67.34.60 398
Verschijnt dinsdags en donderdags.
Abonnementsprijs /41,40 per half jaar; Los /1.10
iso is bereid een omzetderving van f600.000,- voor
if te nemen om de gevolgen van de gelijkschakeling
de autotarieven voor Texelse automobilisten te ver-
ichten.
blijkt uit het plan dat de directie heeft opgesteld voor de geleidelijke in-
sring van de harmonisatie, waarbij niet alleen de vrachtauto's zijn betrok-
maar ook de personenauto's. Door dat laatste is de hoop van duizenden
lelse automobilisten dat de omstreden harmonisatie geen verandering zal
mgen in de voor hen geldende gereduceerde tarieven, de bodem ingesla-
i. De gevreesde verdubbeling van het tarief blijft echter achterwege.
plan, dat vanmorgen in de open-
afheid werd gebracht nadat direc-
en raad van commissarissen er
termiddag over hadden vergaderd,
jrziet niet alleen in het regelen van
gelijkstelling van de tarieven, maar
in een vrij ingrijpende verande-
g en vereenvoudiging van de hele
iefstructuur.
Onderscheid onmogelijk
ils bekend mag er wat betreft de
even voor het vervoer van auto's
in verschil meer zijn tussen Texel-
en niet-Texelse auto's op grond
de Wet Economische Mededin-
Weliswaar heeft die wet uitslui-
id betrekking op zakelijk gebruikte
io's, zodat Texelse auto's die voor
«doeleinden worden gebruikt, on-
het gereduceerde tarief zouden
innen blijven vallen, maar in de
iktijk is dat onmogelijk omdat het
verschil tussen zakelijk en privé niet
is vast te stellen. Dus zullen ook de
Texelaars die met hun auto voor fa
miliebezoek of recreatie naar de over
kant gaan, eraan moeten geloven.
Verzachting
Het Teso-plan voorziet echter in een
systeem waardoor het Texelse tarief
niet zal worden verdubbeld, zoals
steeds werd gevreesd, maar slechts
met ongeveer 10% zal worden opge
trokken. Dit gebeurt door het gere
duceerde tarief voor Texelse
personenauto's grotendeels in stand
te laten en de wettelijk voorgeschre
ven gelijkschakeling te bereiken door
de tarieven van niet-Texelse auto's
naar Texels niveau te verlagen. Becij
ferd is dat dit Teso op een verlies
van zes ton komt te staan in drie
jaar, de periode die met de invoering
van de harmonisatie is gemoeid. Dat
verlies zou in de praktijk echter kun
nen meevallen, omdat het mogelijk is
dat het niet-Texelse personenautover
voer door de tariefsverlaging aanzien
lijk zal worden gestimuleerd (de
kosten per retour zakken bij gebruik
van een meervaartenkaart inclusief
de chauffeur van f40,15 naar
iel heeft nog niet kunnen bewijzen
de hand van een oude kaart dat
Burg een „historische stads-
is. De staatssecretarissen van
ancien en binnenlandse zaken
bben hun twijfels over de door de
meente Texel ingebrachte kaarten
jit en het verzoek om erkenning
«eigerd. Dit besluit zal binnenkort
uden gepubliceerd in de Staats-
urant
Den Burg kan worden aange-
'kt als historische stadskern, komt
gemeente in aanmerking voor een
ïa bijdrage van het rijk. Een speur-
:ht van gemeentesecretaris Piet
R, geassisteerd door Piet Blanke-
crt, leverde ruim honderd tips over
!e kaarten op. Enkele daarvan ble-
de moeite van nader onderzoek
3rd. Een cartografe werd geraad-
*gd. Zij stelde dat de kaarten au-
ïfltiek waren.
het bepalen hoe een historische
dskem als symbool op een kaart
herkennen, is de gemeente uit
gegaan van de Zeeuwse gemeente
Domburg. Die is erkend als histori
sche stadskern.
Op een kaart van Kaerius uit 1602
en een kaart van Maaskamp uit 1816
staan beide gemeenten met een zelf
de symbool aangegeven. Maar vol
gens de staatssecretarissen is
Domburg aangewezen op basis van
(deel-)kaarten van Ferraris uit 1777
en J. Deventer van 1560, waarop
Den Burg helemaal niet voorkomt....
Ingekleurd
Voorts geven de staatssecretarissen
aan dat de door Texel ingestuurde
kaart van Covens uit 1792 met de
hand is ingekleurd nadat deze op de
koperpers was afgedrukt. De inkleu
ring kan kort na de druk zijn gedaan,
maar ook wel veel later. „Dat kan
zelfs zeer recent zijn gebeurd en de
inkleurder heeft Den Burg met rode
verf een zekere betekenis toegekend
die niet duidelijk is", aldus de brief
van de Haagse heren.
Gemeente Texel legt zich niet bij de
afwijzing neer. Zoon: „We hebben
nog wel veertig kaarten die een na
der onderzoek waard zijn. Ik wordt
hier alleen maar strijdlustiger van."
ÏIIIl1. - -
...1
I "v" - i
Xptember kreeg Piet Zoon van leerlingen van de RSG Haarlem tijdens hun werkweek deze
gemaakte) ..schatkaart" aangeboden. Een fraai staaltje werk. dat echter geen historische
inning opleverde....
f26,20!) maar inkomstenderving zal
er blijven, zo meent de Teso-directie.
Om dat verlies beperkt te houden,
kunnen Texelse automobilisten niet
helemaal buiten schot blijven, ook
omdat de meerrittenkaart niet zoda
nig aantrekkelijk mag worden dat
veel grotere aantallen niet-Texelse au
tomobilisten deze zullen kopen in-
plaats van losse retourtjes. Er zou
dan ook inkomstenderving ontstaan
omdat losse retouren duurder zijn.
Schade
Met behulp van de computer heeft
Teso bepaald hoe groot de „schade"
is die het nieuwe systeem voor de
verschillende categorieën Texelse au
tomobilisten zal betekenen. Voor een
kwart van de Texelse personenauto's
verandert er niets, omdat ze niet in
het Texelse bestand zijn ingeschreven
zodat mag worden aangenomen dat
ze zelden of nooit naar het vasteland
gaan.
15% van de wel door Teso gere
gistreerde Texelse personenauto's
gaat jaarlijks slechts vijf keer met de
boot mee en voor deze categorie be
tekent het nieuwe systeem een na
deel van f9,50 per jaar.
16,5% van het Texelse autobestand
gaat jaarlijks tien keer naar het vaste
land, in dat geval is het nadeel f 19,-.
23,8% van de Texelse auto's gaat 15
keer met de boot mee: nadeel
f28,50
16,7% van de Texelse automobilisten
koopt gemiddeld 35 retouren per jaar
en het nadeel van de nieuwe regeling
is dan (ook gemiddeld) f66,50. Tot
die laatste categorie horen taxi's en
andere bedrijfsmatig gebruikte auto's,
waarvan de eigenaars de troost heb
ben dat zij de kosten van de boot
voor de belasting kunnen aftrekken.
Relatief gunstig voor de Texelse auto
mobilisten is ook dat de regeling die
bepaalt dat (bestel)auto's die hoger
zijn dan 2.10 meter als vrachtauto's
worden beschouwd en dus voor het
metertarief in aanmerking komen,
wordt geschrapt. Alle auto's die niet
langer zijn dan 5.50 meter worden
voortaan beschouwd als personenau
to's, ongeacht hun hoogte, wat een
prijsvoordeel van 35% betekent.
Vrachtauto's
Wat betreft vrachtauto's wordt de
harmonisatie doorgevoerd, zoals eer
der aangekondigd, wat voor de Texel
se vervoerders een tariefstijging
betekent van 43% na drie |aar. Die
stijging kan echter tot 30 a 33%
worden beperkt, als gebruik wordt
gemaakt van een nieuw in te voeren
tien retourenkaart, die niet alleen
geldt voor de auto. maar ook voor de
chauffeur en een korting oplevert van
Lees verder pagina 2
v* Alles over de gemeente
begroting: 4 pagina's met
interviews en cijfers
AOT-„praatpaal" bereikt zijn
laatste halte
Vr Texelse kotter weerstaat
oefenende landmacht
s+ Onbekende „lichtbollen" gezien
boven De Cocksdorp
Cees Schermer vecht voor
zijn vrije uitzicht
Een 16-jarige bromfietser uit Ooster
end is dinsdag na een aanrijding per
ambulance afgevoerd naar het zie
kenhuis. Hij reed achter een auto
over de Beatrixlaan en sloeg plotse
ling linksaf. Hij zag daarbij een
38-jarige tegenligger uit Den Burg
over het hoofd.
De bromfietser raakte de auto aan de
linkervoorzijde en sloeg met zijn
hoofd door een ruit. Zijn deugdelijke
helm voorkwam hoofdletsel. Wegens
buikklachten werd hij echter toch
doorgestuurd naar het ziekenhuis.
Graziella en Enrico in de pizzeria. De tafels zijn gedekt, de kaarsen branden, maar de zaak blijft
leeg.
Wij hebben niets met de bankovervallers te maken. Maar op
straat zijn we al veroordeeld. M'n zoontje Omar wordt op school
door de andere kinderen uitgescholden voor maf ia-bandiet" en
ik merk dat ik door mensen op straat wordt nagewezen. Ze den
ken dat wij ook criminelen zijn. Maar de overvallers werden niet
in de pizzeria opgepakt, maar in een woning erachter. Wij staan
daar echt buiten
Graziella Murgia (29), die samen
met haar partner Vittorio Valentino
(34) pizzeria „Ristorante" aan de
Weverstraat exploiteert, lucht haar
hart. De politie-inval van vorige week
donderdag, waarbij twee personen
werden opgepakt en later ook nog
een derde, heeft haar volkomen ver
rast en van de wijs gebracht. „Het
imago van het restaurant heeft een
enorme deuk opgelopen. Ik ben
bang dat alles kapot is", zegt ze.
De Italiaanse heeft de schijn tegen.
Dinsdag gaan vrachtvervoerders van de waddeneilanden in co
lonne naar Den Haag om de acties tegen de voorgenomen ge
lijkschakeling van de boottarieven kracht bij te zetten. Het
protest kan een massaal karakter krijgen, omdat de eilandbevol
king zich in autobussen bij de stoet kan aansluiten. Wie mee
wil, moet dat tevoren opgeven en zich melden bij de boot van
11.05 uur.
De situatie na de politie-inval oogt op
zijn zachtst gezegd verdacht. In de
immer gastvrij geopende pizzeria
bleef het tot en met het weekend
akelig donker. Graziella was in het
weekend wel thuis, maar hield de
deuren op slot en Vittorio was naar
Italië vertrokken. Bovendien werd
haar broer Enrico (18), die als kok in
het restaurant werkt, in eerste in
stantie door de politie gearresteerd.
Na verhoor werd hij een dag later
weer op vrije voeten gesteld. En de
verdachte die later donderdag elders
op Texel werd aangehouden, woonde
in een onderkomen achter de pizzeria
en was een ex-werknemer. Allemaal
feiten die voeding geven aan geruch
ten en verdachtmakingen. Weliswaar
ging maandag het restaurant weer
open, maar daarmee werd de schijn
niet weggenomen.
„Hoeveel gasten we inmiddels heb
ben gehad? Maandag twee, dinsdag
vier. Allemaal toeristen. In deze tijd
van het jaar hoor je toch een man of
twintig, dertig op een avond te krij
gen", zegt Graziella.
Lees verder pagina 2
Het NOS- en Veronique-journaal zijn
ingeseind en besteden waarschijnlijk
aandacht aan het protest. Doel is
het bijwonen van de vergadering van
de vaste kamercommissie van ver
keer en waterstaat (aanvang 15.30
uur). De discussie in deze vergade
ring zal vermoedelijk bepalend zijn
voor de beslissing over de „harmoni
satie". Inmiddels blijkt uit contacten
die eilandvertegenwoordigers de af
gelopen dagen met commissieleden
hebben gehad, dat waarschijnlijk een
kamermeerderheid eerst nader onder
zoek naar de effecten van harmoni
satie wil.
Het is de bedoeling dat vrachtauto's,
bestelwagens en autobussen van alle
waddeneilanden zich dinsdag om
12.00 uur verzamelen bij motel West
friesland aan het begin van de snel
weg E10 (even voorbij Den Oever).
„We gaan uit van tenminste tien
vrachtwagens van Texel", zegt voor
zitter Frans C. Hopman van de werk
groep „Texelse vervoersbelangen". Hij
wil niet te optimistisch zijn, maar
hoopt op méér. „leder die wil, kan
meedoen." Wie met een vrachtwa
gen naar Den Haag wil, dient zich
aan te melden bij de werkgroepleden
Frans Hopman (tel. 13057 of 16283),
Henri van Maldegem (10119), Harry
of Dennis Wetenkamp
(15763/14646).
Contactpersonen voor Texelaars die
met de bus mee willen, zijn Nico
Ooijevaar (16507) en Robert van Bo
ven (15555).
De protestactie komt voort uit onder
nemerskringen. Bestuursleden van
het Texels Verbond van Ondernemers
(TVO) en de werkgroep „Texelse ver
voersbelangen" besloten deze week
in een vergadering om tot meer
krachtdadige actie over te gaan.
Daarvoor had het TVO al de overkoe
pelende ondernemersorganisatie
KNOV ingeschakeld en was overleg
gepleegd met de ondernemersvereni
gingen van de andere waddeneilan
den.
Kamerleden
Voorts waren de ondernemers zeer
actief met het informeren van Twee
de Kamerleden die zitting hebben in
de bewuste vaste kamercommissie.
Gisteren en eergisteren werd in Den
Haag gesproken met commissieleden
van de regeringspartijen CDA en
PvdA. TVO-voorzitter Ko Vinke was
er dinsdag namens Texel bij. In gezel
schap van voorzitster mevrouw D.
Faber van de Ondernemers Vereni
ging Ameland, de heer Kootstra van
het KNOV in Drachten en KNOV-
jurist mr. M.H.P. Braakman „bewerk
te" Vinke de PvdA-kamerleden
Zijlstra en Van der Berg
Lees verder pagina 2
Vanavond houdt Radio Texel in
samenwerking met de Texelse
Courant een discussieavond
over het*thema leefbaarheid
in restaurant De Raadskelder
Aanvang: 20.00 uur. Be
langstellenden zijn van harte
welkom. De discussie wordt
rechtstreeks uitgezonden via
Radio Texel op 106.1 FM. Ka
belkijkers kunnen de uitzending
behalve beluisteren ook bekij
ken. Hiertoe dient de televisie
op kanaal 2 te worden af
gestemd, waar normaal Sport
net zit (niet te verwarren met
Eurosport). Vanaf 19.30 uur
zijn er beelden vanuit De
Raadskelder te zien. De radio
haakt vanaf 19.00 uur op de
avond in.