s? Cjroen c2wartsJ^exels in het hart-, reso probeert larmonisatiepijn e verzachten Men noemt ons mafiosi, maar wij zijn onschuldig" Eilandbewoners gaan in colonne naar Den Haag ngrijpende verandering tariefstructuur /Jr. «X- f f \&L Restaurant-houdster voelt zich met nek aangekeken Protestactie tegen harmonisatie boottarieven arief Texelse crsonenauto's echts 10% hoger een extra geld „schatkaart" 7. v-..^ Bromfietser gewond Leefbaarheid vanavond op radio en t.v. R IS GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - IMR. 10.530 DONDERDAG 8 NOVEMBER 1990 advertenties, abonnementen, etc. jqeveld De Rooy BV., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, ,100(1 02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111 uctie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 120-12741. ;en werktijd deze week tot en met dinsdag a.s. greet Berndsen, Wilhelminalaan 58, Den Burg, telefoon 02220-14896 Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr 36.25.01.742; N.M.B. nr 67.34.60 398 Verschijnt dinsdags en donderdags. Abonnementsprijs /41,40 per half jaar; Los /1.10 iso is bereid een omzetderving van f600.000,- voor if te nemen om de gevolgen van de gelijkschakeling de autotarieven voor Texelse automobilisten te ver- ichten. blijkt uit het plan dat de directie heeft opgesteld voor de geleidelijke in- sring van de harmonisatie, waarbij niet alleen de vrachtauto's zijn betrok- maar ook de personenauto's. Door dat laatste is de hoop van duizenden lelse automobilisten dat de omstreden harmonisatie geen verandering zal mgen in de voor hen geldende gereduceerde tarieven, de bodem ingesla- i. De gevreesde verdubbeling van het tarief blijft echter achterwege. plan, dat vanmorgen in de open- afheid werd gebracht nadat direc- en raad van commissarissen er termiddag over hadden vergaderd, jrziet niet alleen in het regelen van gelijkstelling van de tarieven, maar in een vrij ingrijpende verande- g en vereenvoudiging van de hele iefstructuur. Onderscheid onmogelijk ils bekend mag er wat betreft de even voor het vervoer van auto's in verschil meer zijn tussen Texel- en niet-Texelse auto's op grond de Wet Economische Mededin- Weliswaar heeft die wet uitslui- id betrekking op zakelijk gebruikte io's, zodat Texelse auto's die voor «doeleinden worden gebruikt, on- het gereduceerde tarief zouden innen blijven vallen, maar in de iktijk is dat onmogelijk omdat het verschil tussen zakelijk en privé niet is vast te stellen. Dus zullen ook de Texelaars die met hun auto voor fa miliebezoek of recreatie naar de over kant gaan, eraan moeten geloven. Verzachting Het Teso-plan voorziet echter in een systeem waardoor het Texelse tarief niet zal worden verdubbeld, zoals steeds werd gevreesd, maar slechts met ongeveer 10% zal worden opge trokken. Dit gebeurt door het gere duceerde tarief voor Texelse personenauto's grotendeels in stand te laten en de wettelijk voorgeschre ven gelijkschakeling te bereiken door de tarieven van niet-Texelse auto's naar Texels niveau te verlagen. Becij ferd is dat dit Teso op een verlies van zes ton komt te staan in drie jaar, de periode die met de invoering van de harmonisatie is gemoeid. Dat verlies zou in de praktijk echter kun nen meevallen, omdat het mogelijk is dat het niet-Texelse personenautover voer door de tariefsverlaging aanzien lijk zal worden gestimuleerd (de kosten per retour zakken bij gebruik van een meervaartenkaart inclusief de chauffeur van f40,15 naar iel heeft nog niet kunnen bewijzen de hand van een oude kaart dat Burg een „historische stads- is. De staatssecretarissen van ancien en binnenlandse zaken bben hun twijfels over de door de meente Texel ingebrachte kaarten jit en het verzoek om erkenning «eigerd. Dit besluit zal binnenkort uden gepubliceerd in de Staats- urant Den Burg kan worden aange- 'kt als historische stadskern, komt gemeente in aanmerking voor een ïa bijdrage van het rijk. Een speur- :ht van gemeentesecretaris Piet R, geassisteerd door Piet Blanke- crt, leverde ruim honderd tips over !e kaarten op. Enkele daarvan ble- de moeite van nader onderzoek 3rd. Een cartografe werd geraad- *gd. Zij stelde dat de kaarten au- ïfltiek waren. het bepalen hoe een historische dskem als symbool op een kaart herkennen, is de gemeente uit gegaan van de Zeeuwse gemeente Domburg. Die is erkend als histori sche stadskern. Op een kaart van Kaerius uit 1602 en een kaart van Maaskamp uit 1816 staan beide gemeenten met een zelf de symbool aangegeven. Maar vol gens de staatssecretarissen is Domburg aangewezen op basis van (deel-)kaarten van Ferraris uit 1777 en J. Deventer van 1560, waarop Den Burg helemaal niet voorkomt.... Ingekleurd Voorts geven de staatssecretarissen aan dat de door Texel ingestuurde kaart van Covens uit 1792 met de hand is ingekleurd nadat deze op de koperpers was afgedrukt. De inkleu ring kan kort na de druk zijn gedaan, maar ook wel veel later. „Dat kan zelfs zeer recent zijn gebeurd en de inkleurder heeft Den Burg met rode verf een zekere betekenis toegekend die niet duidelijk is", aldus de brief van de Haagse heren. Gemeente Texel legt zich niet bij de afwijzing neer. Zoon: „We hebben nog wel veertig kaarten die een na der onderzoek waard zijn. Ik wordt hier alleen maar strijdlustiger van." ÏIIIl1. - - ...1 I "v" - i Xptember kreeg Piet Zoon van leerlingen van de RSG Haarlem tijdens hun werkweek deze gemaakte) ..schatkaart" aangeboden. Een fraai staaltje werk. dat echter geen historische inning opleverde.... f26,20!) maar inkomstenderving zal er blijven, zo meent de Teso-directie. Om dat verlies beperkt te houden, kunnen Texelse automobilisten niet helemaal buiten schot blijven, ook omdat de meerrittenkaart niet zoda nig aantrekkelijk mag worden dat veel grotere aantallen niet-Texelse au tomobilisten deze zullen kopen in- plaats van losse retourtjes. Er zou dan ook inkomstenderving ontstaan omdat losse retouren duurder zijn. Schade Met behulp van de computer heeft Teso bepaald hoe groot de „schade" is die het nieuwe systeem voor de verschillende categorieën Texelse au tomobilisten zal betekenen. Voor een kwart van de Texelse personenauto's verandert er niets, omdat ze niet in het Texelse bestand zijn ingeschreven zodat mag worden aangenomen dat ze zelden of nooit naar het vasteland gaan. 15% van de wel door Teso gere gistreerde Texelse personenauto's gaat jaarlijks slechts vijf keer met de boot mee en voor deze categorie be tekent het nieuwe systeem een na deel van f9,50 per jaar. 16,5% van het Texelse autobestand gaat jaarlijks tien keer naar het vaste land, in dat geval is het nadeel f 19,-. 23,8% van de Texelse auto's gaat 15 keer met de boot mee: nadeel f28,50 16,7% van de Texelse automobilisten koopt gemiddeld 35 retouren per jaar en het nadeel van de nieuwe regeling is dan (ook gemiddeld) f66,50. Tot die laatste categorie horen taxi's en andere bedrijfsmatig gebruikte auto's, waarvan de eigenaars de troost heb ben dat zij de kosten van de boot voor de belasting kunnen aftrekken. Relatief gunstig voor de Texelse auto mobilisten is ook dat de regeling die bepaalt dat (bestel)auto's die hoger zijn dan 2.10 meter als vrachtauto's worden beschouwd en dus voor het metertarief in aanmerking komen, wordt geschrapt. Alle auto's die niet langer zijn dan 5.50 meter worden voortaan beschouwd als personenau to's, ongeacht hun hoogte, wat een prijsvoordeel van 35% betekent. Vrachtauto's Wat betreft vrachtauto's wordt de harmonisatie doorgevoerd, zoals eer der aangekondigd, wat voor de Texel se vervoerders een tariefstijging betekent van 43% na drie |aar. Die stijging kan echter tot 30 a 33% worden beperkt, als gebruik wordt gemaakt van een nieuw in te voeren tien retourenkaart, die niet alleen geldt voor de auto. maar ook voor de chauffeur en een korting oplevert van Lees verder pagina 2 v* Alles over de gemeente begroting: 4 pagina's met interviews en cijfers AOT-„praatpaal" bereikt zijn laatste halte Vr Texelse kotter weerstaat oefenende landmacht s+ Onbekende „lichtbollen" gezien boven De Cocksdorp Cees Schermer vecht voor zijn vrije uitzicht Een 16-jarige bromfietser uit Ooster end is dinsdag na een aanrijding per ambulance afgevoerd naar het zie kenhuis. Hij reed achter een auto over de Beatrixlaan en sloeg plotse ling linksaf. Hij zag daarbij een 38-jarige tegenligger uit Den Burg over het hoofd. De bromfietser raakte de auto aan de linkervoorzijde en sloeg met zijn hoofd door een ruit. Zijn deugdelijke helm voorkwam hoofdletsel. Wegens buikklachten werd hij echter toch doorgestuurd naar het ziekenhuis. Graziella en Enrico in de pizzeria. De tafels zijn gedekt, de kaarsen branden, maar de zaak blijft leeg. Wij hebben niets met de bankovervallers te maken. Maar op straat zijn we al veroordeeld. M'n zoontje Omar wordt op school door de andere kinderen uitgescholden voor maf ia-bandiet" en ik merk dat ik door mensen op straat wordt nagewezen. Ze den ken dat wij ook criminelen zijn. Maar de overvallers werden niet in de pizzeria opgepakt, maar in een woning erachter. Wij staan daar echt buiten Graziella Murgia (29), die samen met haar partner Vittorio Valentino (34) pizzeria „Ristorante" aan de Weverstraat exploiteert, lucht haar hart. De politie-inval van vorige week donderdag, waarbij twee personen werden opgepakt en later ook nog een derde, heeft haar volkomen ver rast en van de wijs gebracht. „Het imago van het restaurant heeft een enorme deuk opgelopen. Ik ben bang dat alles kapot is", zegt ze. De Italiaanse heeft de schijn tegen. Dinsdag gaan vrachtvervoerders van de waddeneilanden in co lonne naar Den Haag om de acties tegen de voorgenomen ge lijkschakeling van de boottarieven kracht bij te zetten. Het protest kan een massaal karakter krijgen, omdat de eilandbevol king zich in autobussen bij de stoet kan aansluiten. Wie mee wil, moet dat tevoren opgeven en zich melden bij de boot van 11.05 uur. De situatie na de politie-inval oogt op zijn zachtst gezegd verdacht. In de immer gastvrij geopende pizzeria bleef het tot en met het weekend akelig donker. Graziella was in het weekend wel thuis, maar hield de deuren op slot en Vittorio was naar Italië vertrokken. Bovendien werd haar broer Enrico (18), die als kok in het restaurant werkt, in eerste in stantie door de politie gearresteerd. Na verhoor werd hij een dag later weer op vrije voeten gesteld. En de verdachte die later donderdag elders op Texel werd aangehouden, woonde in een onderkomen achter de pizzeria en was een ex-werknemer. Allemaal feiten die voeding geven aan geruch ten en verdachtmakingen. Weliswaar ging maandag het restaurant weer open, maar daarmee werd de schijn niet weggenomen. „Hoeveel gasten we inmiddels heb ben gehad? Maandag twee, dinsdag vier. Allemaal toeristen. In deze tijd van het jaar hoor je toch een man of twintig, dertig op een avond te krij gen", zegt Graziella. Lees verder pagina 2 Het NOS- en Veronique-journaal zijn ingeseind en besteden waarschijnlijk aandacht aan het protest. Doel is het bijwonen van de vergadering van de vaste kamercommissie van ver keer en waterstaat (aanvang 15.30 uur). De discussie in deze vergade ring zal vermoedelijk bepalend zijn voor de beslissing over de „harmoni satie". Inmiddels blijkt uit contacten die eilandvertegenwoordigers de af gelopen dagen met commissieleden hebben gehad, dat waarschijnlijk een kamermeerderheid eerst nader onder zoek naar de effecten van harmoni satie wil. Het is de bedoeling dat vrachtauto's, bestelwagens en autobussen van alle waddeneilanden zich dinsdag om 12.00 uur verzamelen bij motel West friesland aan het begin van de snel weg E10 (even voorbij Den Oever). „We gaan uit van tenminste tien vrachtwagens van Texel", zegt voor zitter Frans C. Hopman van de werk groep „Texelse vervoersbelangen". Hij wil niet te optimistisch zijn, maar hoopt op méér. „leder die wil, kan meedoen." Wie met een vrachtwa gen naar Den Haag wil, dient zich aan te melden bij de werkgroepleden Frans Hopman (tel. 13057 of 16283), Henri van Maldegem (10119), Harry of Dennis Wetenkamp (15763/14646). Contactpersonen voor Texelaars die met de bus mee willen, zijn Nico Ooijevaar (16507) en Robert van Bo ven (15555). De protestactie komt voort uit onder nemerskringen. Bestuursleden van het Texels Verbond van Ondernemers (TVO) en de werkgroep „Texelse ver voersbelangen" besloten deze week in een vergadering om tot meer krachtdadige actie over te gaan. Daarvoor had het TVO al de overkoe pelende ondernemersorganisatie KNOV ingeschakeld en was overleg gepleegd met de ondernemersvereni gingen van de andere waddeneilan den. Kamerleden Voorts waren de ondernemers zeer actief met het informeren van Twee de Kamerleden die zitting hebben in de bewuste vaste kamercommissie. Gisteren en eergisteren werd in Den Haag gesproken met commissieleden van de regeringspartijen CDA en PvdA. TVO-voorzitter Ko Vinke was er dinsdag namens Texel bij. In gezel schap van voorzitster mevrouw D. Faber van de Ondernemers Vereni ging Ameland, de heer Kootstra van het KNOV in Drachten en KNOV- jurist mr. M.H.P. Braakman „bewerk te" Vinke de PvdA-kamerleden Zijlstra en Van der Berg Lees verder pagina 2 Vanavond houdt Radio Texel in samenwerking met de Texelse Courant een discussieavond over het*thema leefbaarheid in restaurant De Raadskelder Aanvang: 20.00 uur. Be langstellenden zijn van harte welkom. De discussie wordt rechtstreeks uitgezonden via Radio Texel op 106.1 FM. Ka belkijkers kunnen de uitzending behalve beluisteren ook bekij ken. Hiertoe dient de televisie op kanaal 2 te worden af gestemd, waar normaal Sport net zit (niet te verwarren met Eurosport). Vanaf 19.30 uur zijn er beelden vanuit De Raadskelder te zien. De radio haakt vanaf 19.00 uur op de avond in.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 1