armonisatievoorstel 'akker blijven Teso-aandelen voor alle Texelaars SVC speelt blijspel I ItfcNDERDAG 15 NOVEMBER 1990TEXELSE COURANT PAGINA 5 VERVOLG VAN PAGINA 1 der ljj/anc/ors op de publieke tribune gingen de Actievoerders poseren voor het Tweede Kamer-gebouw, een dagelijks ritueel op het Binnenhof. strument om hen te dwingen met harmonisatie te stoppen." Maij-Weggen VVD'er Te Veldhuis vroeg of de WEM ook van toepassing is op de beurt- vaartvergunning die Teso heeft. Deze vraag werd beantwoord door minister H. Maij-Weggen van verkeer en wa terstaat, die de vergadering eveneens bijwoonde. „Alle waddenveren heb ben zo'n vergunning, maar dat heeft geen consequenties voor de tarie ven." Mevrouw Maij-Weggen noemde nog een verschil tussen de waddenveren en Zeeuwse veren: „De Zeeuwse ve ren zijn een onderdeel van rijkswe gen, maar de waddenveren niet. Ten opzichte van de waddenveren heeft het rijk daarom een minder specifieke verantwoordelijkheid." De minister ging ook in op de positie van de convenanten die het rijk heeft afgesloten met Wagenborg en Doek- sen. „Nu er problemen zijn gerezen ten aanzien van het vrachtvervoer, zouden we ons moeten afvragen of we in de convenanten misschien ver der zijn gegaan dan de wet toestaat. Maar de wet staat boven een conve nant. Het zou goed zijn om dat eens uit te zoeken", aldus Maij-Weggen, die het zou betreuren als de wadden veren hierin aanleiding zouden zien om de convenanten als „waardeloos" te beschouwen. „De convenanten hebben zoveel goede andere punten." Blijde gezichten Opluchting straalde van de gezichten van de meegereisde eilanders. Opge wonden werd in de „wandelgangen" van het streng beveiligde Tweede Ka mergebouw gespeculeerd over wat er nu verder zal gaan gebeuren. Wet houder Klaas Barendregt noemde de afloop „positief". Hij toonde zich blij met de duidelijkheid die de staatsse cretaris gaf over de juridische gevol gen van het indienen van klachten hangende het onderzoek. „Conclusie is dat de veerdiensten niet bang hoe ven te zijn voor schadeclaims. Dat betekent dat we nu in rustiger vaar water zijn gekomen. De harmonisatie kan even in de ijskast, want er zijn geen argumenten om ermee door te gaan." Barendregt wenst een vinger aan de pols te houden: „Het is heel Het konvooi in druilerige omstandigheden op weg naar Den Haag. belangrijk hoe de opdracht voor het onderzoek wordt geformuleerd. Ik denk dat het goed is dat de gemeen tebesturen van de waddeneilanden er bij de staatssecretaris op aandringen dat zij bij de formulering worden be trokken." Overdreven Barendregt erkent dat nu sterk wordt geleund op de uitkomst van het on derzoek. Als uit het onderzoek zou blijken dat er geen (grote) concurren tienadelen zijn voor de Texelse bedrij ven, zal hem dat zeer verrassen. „Argumenten die tot een dergelijke uitkomst leiden, zijn nu niet te be denken." De wethouder vond de opmerking van mevrouw Van Rooy over even tuele positieve effecten van harmoni satie op het toeristisch autoverkeer zwaar overdreven. „De toeristische prijselasticiteit is heel gering. De prijs van het bootkaartje is voor toeristen nauwelijks een reden om wel of niet naar Texel te gaan. Andersom weegt tariefverhoging voor Texelaars stuk ken zwaarder. Ik beweer dat harmoni satie op het aantal toeristen weinig effect zal hebben." Verzoek Voorzitter Frans C. Hopman van de werkgroep Texelse vervoersbelangen sprak van „een kamerbrede opstelling tegenover Teso". Hij kondigde aan dat de werkgroep samen met het Texels Verbond van Ondernemers (TVO) deze week nog een brief aan Teso zal sturen met het verzoek de harmonisatie niet door te voeren. „Als Teso zich daar niets van aan trekt, zullen we stappen moeten on dernemen. Maar ik geloof niet dat het zo ver komt. Teso zou zich dan buiten de werkelijkheid plaatsen." Gezien de hem bekende kostenplaat jes van individuele Texelse transport bedrijven, heeft Hopman goede hoop op een voor de eilanden gunstige uit slag van het onderzoek. „Maar we moeten blijven oppassen. Vorig jaar scoorden we 1-0, nu staat het mis schien 2-0, maar Teso kan zomaar een paar doelpunten tegen scoren en voor je het weet staan we achter. Gemeente en bevolking moeten sa men attent blijven." Spoed vergadering in met goede hoop en kloppend hart, en kwamen er met opgeluchte gezichten uit. De staatssecretaris liet het bij het op sommen van deze argumenten; ze ondernam geen poging de commissie nog van gedachten te doen verande ren, maar gaf uit eigen beweging toe aan de wens voor nader onderzoek. Mevrouw Van Rooy zal de Erasmus Universiteit vragen een rapportage te maken over de gevolgen van harmo nisatie voor alle waddeneilanden. „Het onderzoek zal met spoed moe ten worden afgerond", voegde ze er aan toe. tf van de vergadertafel. Staatssecretaris mevr. Van Rooy voert het woord, terwijl voorzitter rjdijk Imiddenaandachtig toehoort. Op de voorgrond bestudeert minister Maij-Weggen de tderstukken. Op de vraag of de rederijen de har monisatieplannen nu in de ijskast moeten stoppen, antwoordde ze: „We zullen de rederijen informeren, maar we hebben geen wettelijk in de suggestie op dat de anonieme klacht bij de Kamer van Koophandel in Alkmaar, die de zaak aan het rol len bracht, wel eens afkomstig kan zijn van één van voornoemde drie be drijven. Meer toeristen? De staatssecretaris trachtte de com missie ervan te overtuigen dat aan harmonisatie van de veertarieven ook positieve aspecten voor de eilanden kleven. Een lager tarief voor bedrijven van de vaste wal zou volgens haar een verrijking van het voorzieningen niveau op de eilanden kunnen bete kenen. Bovendien zouden lagere veertarieven voor overkanters de ei landen aantrekkelijker maken in toe ristisch opzicht, hiermee voorbij gaand aan de politiek van de ge meente het toeristisch autoverkeer juist enigszins in te dammen. In antwoord op de vraag van com missielid Nijland over de verschillende tarieven bij de Zeeuwse veren zei mevrouw Van Rooy dat zij daar wel degelijk naar heeft gekeken. „Die ta riefsdifferentiatie is niet toepasbaar op de waddenveren. Ten eerste om dat er op de Zeeuwse veren over heidssubsidie zit, dat is voor het ministerie van verkeer en waterstaat een kernpunt. En ten tweede omdat de tariefsverschillen veel kleiner zijn dan bij de waddenveren. De verschil len in Zeeland zijn te verwaarlozen." genieten ten opzichte van bedrijven van elders. Bijvoorbeeld grootwinkel bedrijven, melkbedrijven en benzine- handel." Commissielid Te Veldhuis sprong als een bok op een haverkist: „Denkt u nou werkelijk dat een benzinehande laar zich op een eiland vestigt, om van daaruit heel Nederland te gaan bevoorraden? Dit is bepaald geen sterk argument." Mevrouw Van Rooy antwoordde zich te baseren op klach ten uit de praktijk. Hiermee wekte ze mg", dat in de WEM wordt ge- RP md. „Je kunt je afvragen of je de t zó mag interpreteren dat nadelen i de eilandpositie de basis mogen men van tariefsdifferentiatie. De waren van de eilandpositie kun- iwe niet ontkennen, maar ook Iniet te ontkennen dat eilandbe ren nu een concurrentievoordeel «—MM toy een intensieve lobby van een h aantal gedreven eilandbewoners iff de politiek de voorgenomen momsatiemaatregel uitgesteld. Of uitstel afstel komt, is de vraag, venst is dat wel. Voor de bevol- van de waddeneilanden is gelijk- akeling van de tarieven slechts eptabel als het bootkaartje daar- niet duurder wordt, en liefst nog voordeliger. Maar de rederijen nen, als het op harmonisatie uit at, weinig anders dan de tarieven t de eilanders verhogen. Eerst ko- de bedrijven aan de beurt, ver lens de particuliere mobilisten. Teso-directeur Hoo- heide gaf wat dat betreft vorige tk een duidelijk schot voor de 8- Hopelijk blijkt het een losse tóer te zijn geweest. monisatie van de veertarieven is de eilanden een heilloze weg. maatregel treft de eilandelijke sa- nleving dieper dan de dames en '■n volksvertegenwoordigers en be- dslieden beseffen. Het gaat niet 'Jits om het voortbestaan van een 0/evo/ transport-ondernemers, het 'I ook niet om de concurrentie sen eiland- en overkantse bedrij flef gaat uiteindelijk om de Kaansvreugde van alle eilandbewo- „Tarief Texelse personenauto's '■hts tien procent hoger", stond 8e week in de krant bij de pre sentatie van Teso's harmonisatieplan. In vergelijking met een mogelijke ver dubbeling valt de schade inderdaad mee. Maar in vergelijking met de ge bruikelijke trendmatige verhoging kun je moeilijk spreken van „maar" tien procent. En welke stijgingen zijn nog in aantocht Zeker voor modale gezinnen en de fi nancieel minder sterken in de samen leving komen zulke verhogingen hard aan. Dan maar wat minder vaak naar familie aan de overkant, met de kin deren naar Artis of op ziekenhuisbe zoek. Het wordt te duur. Leven op een eiland heeft zijn charme en nie mand zal vanwege de bootkosten gaan verhuizen, maar het is wel iets om stevig van te balen. Tariefverhoging als gevolg van harmo nisatie is niet nodig om de Texelse boot in de vaart te houden, nee, het is een verhoging die van hogerhand tot stand is gebracht omdat toevallig een Inota bene anoniem!) bedrijf heeft geklaagd over het goedkopere bootkaartje voor Texelse bedrijven. Hoe is het bestaanbaar dat één klacht Iin ruim 80 jaar Texels tarief) van één onbekend overkants bedrijf uiteindelijk ertoe zal leiden dat eiland bewoners, die van de boot gebruik MOETEN maken, maatschappelijk gaan worden achtergesteld. Het valt dan ook moeilijk te begrijpen dat in de dinsdag aangeboden petitie met geen woord wordt gerept over de gevolgen van de onvermijdelijke harmonisatie van de personenauto- tarieven. De gevolgen voor de totale bevolking moeten de staatssecretaris tocht méér aanspreken dan alleen de gevolgen voor een groep onderne mers? Uitgekiend was de petitie beslist wel, laat daarover geen mis verstand bestaan. Heel slim was ge zien dat het begrip „algemeen belang" in de Wet Economische Me dedinging voor tweeërlei uitleg vat baar is. Een technische aanpak dus, die wellicht zijn vruchten zal afwer pen. Maar was er naast deze techni sche benadering echt geen ruimte voor emotionele argumenten? Gelukkig is er nu nog een kans: de formulering van de opdracht voor het nieuwe onderzoek dat door de Er asmus Universiteit zal worden ver richt. Link wordt het als uitsluitend naar de effecten van harmonisatie op het bedrijfsleven wordt gekeken. Ook de effecten van deze maatregel als ook de harmonisatie van de persone nautotarieven een feit is, zullen in het onderzoek moeten worden meegeno men. Wethouder Barendregt heeft reeds aangekondigd dat hij daarop wil aandringen bij de staatssecretaris. Hopelijk slaagt hij in zijn missie. In dit verband ongunstig is dat mevrouw Van Rooy tot dusver slechts naar de toepassing van de Wet Economische Mededinging heeft gekeken. Om écht sterk te staan, zal nog heel wat ge- lobbied moeten worden. Tevens lijkt het verstandig dat de bewoners van de verschillende eilanden de koppen eens bij elkaar steken. In plaats van rustig te gaan slapen, is het nu zaak om wakker te blijven. Brwrvtm von leren buiten vMntwoonJe*skhe"J ven de redaktie Ik zal zeker niet de eerste noch de laatste zijn die over de Teso-tarieven ten aanzien van het „voordelige Texel-tarief" iets zal schrijven of op merken. ledereen op Texel weet waar de afkorting TESO voor staat. Uit gaande van een Texels Eigen Stoom boot Onderneming, moet het toch mogelijk blijven om een behoorlijk ge reduceerd tarief voor Texelaars te be houden! Hiervan uitgaande stel ik het volgende voor (voor de verantwoor delijke mensen een plan om nader uit te werken): Laat alle ingezetenen van Texel in staat worden gesteld, met of zonder auto, een certificaat/aandeel van de Teso te kopen. Dus iedereen kan aandeelhouder worden. Laten we stellen een bedrag van f 50,— voor particulieren en f100,— voor bedrij ven. Dat levert een bedrag op van zo'n 6 7 ton, waar de Teso vrijelijk over kan beschikken. Het lijkt mij een aardige financiële injectie. Als „winst deling" kan op dit certificaat/aandeel Toneelvereniging SVC uit De Cocks- dorp speelt zaterdag 24 november „Zeg, kan ik je man even lenen?". Dit vrolijke spel van Hans van Wijngaar den heeft drie bedrijven. De regie is in handen van Björn Ezerman. Het stuk wordt opgevoerd in het Eierland- se Huis, aanvang 20.00 uur. een gereduceerd tarief worden ver leend, zonder juridisch in de knoop te komen met allerlei verorderingen c.q. wetten. Zonodig moeten de statuten van de Teso hiervoor worden ge wijzigd. Door deze constructie kunnen dan personen, auto's, fietsen etc. afkom stig van of wonend op Texel tegen een gematigd tarief worden vervoerd. Kortom, we zijn weer bij de basis waaruit de Teso is ontstaan en laten we met ons allen deze basis vast houden. De administratieve rompslomp die de Teso hiervan on dervinden zal, is beslist niet groter dan het jaarlijks met een uittrekstel van het bevolkingsregister aan te MEDEDELINGEN VAN B EN W De rubriek „Van het raadhuis" bevat informatie en mededelingen van de gemeente Texel. Lezers die vinden dat aan een bepaald onderwerp aan dacht moet worden geschonken, kunnen contact opnemen met de af deling algemene zaken in het ge meentehuis. Nadere inlichtingen: toestel 247. Bouwvergunningen H. J. Leber voor het plaatsen van een woonhuis, Waalderstraat 94, Den Burg; Provinciaal Electriciteitsbedrijf van Noord-Holland voor het plaatsen van 4 windturbines, IJsdijk te Oude- schild; W. Bakker voor het plaatsen van een dakkapel, Kogerstraat 73, Den Burg; Zoetelief Beheer voor het gedeeltelijk vergroten van een woon huis, Mienterglop 41, De Koog; J. Venneman voor het plaatsen van een moeten tonen dat je op Texel woont of gevestigd bent. Teso bezit inmiddels toch al een per fect geautomatiseerd systeem. Uiter aard zijn de certificaten persoons gebonden en niet overdraagbaar. Ver huist iemand naar een andere ge meente dan levert hij/zij het certificaat/aandeel in en ontvangt het gestorte geld retour. Ik ben van me ning en ik denk velen met mij, dat de tariefsverhoging op termijn werkgele genheid voor Texel gaat kosten en ik bedoel dan ook permanente werkge legenheid, daar is de Texelse ge meenschap beslist niet bij gebaat. Henk Broekman, De Waal. zomerhuis, Gerritslanderdijkje, Den Burg; J. C. Groen voor het gedeelte lijk vergroten van een dienstwoning, Vuurtorenweg 146, De Cocksdorp; R. S. de Vries voor het veranderen van een varkenshok tot garage. Hoornder- weg 10, Den Burg; P. J. van Heer waarden voor het gedeeltelijk veranderen/vergroten van een woon huis, Waal en Burgerdijk 6, De Waal; Stichting Samen Een Gollards voor het vergroten van een verzorgingste huis, De Zes te Den Burg; J. A. Veld man voor het plaatsen van een garage, Kikkertstraat 91a, De Cocks dorp; E. Zoer voor het plaatsen van een woonhuis, Watermunt te De Koog; De Muy b.v. voor het winkel pand tot restaurant te veranderen, Kikkertstraat 19 te De Cocksdorp. Derden-belanghebbenden kunnen te gen deze beschikkingen ingevolge de wet AROB een bezwaarschrift indie nen. Nadere informatie: kamer 205 of telefoon 62125. t/

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 5