Cjroen cZwartsJexeh in het hart „Minder hard rijden pas bij gelijke taxitarieven" -ïttSmÊÊ Aanpassing waterbeheer voor bouw aan Emmalaan Overdracht „Schulpengat" vindt 20 december plaats 7 Justitie waarschuwt taxichauffeurs met boetes Schip 18 februari in de vaart KRSÜ^i Grondruil tussen gemeente en waterschap EEN KOOPSOMPOLIS BEHOEFT EEN DEGELIJK ADVIES Maak gebruik van de „soepele wetgeving" nu het nog kan! Rabobank Q Meer bank voorje geld Abonnementsprij s Echtpaar beleeft avonturen tijdens wereldreis Vluchtelingencomité vraagt hulp bij actie Pas uitgezette zeehonden verdronken v* Vogelaars blijven samenwerken met SBB Aris Bremer wint prijs met toneelstuk Er zijn weer ratten! pGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 10.538 DONDERDAG 6 DECEMBER 1990 toor advertenties, abonnementen, etc. angeveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, elefoon 02220-12741, na 18 00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111 ledactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 12220-12 741. Uiten werktijd deze week tot en met dinsdag a.s largreet Berndsen, Wilhelmmalaan 58, Den Burg, telefoon 02220-14896 Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36 25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en donderdags Abonnementsprijs f41,40 per half jaar; Los f1,10 Zestien Texelse taxichauffeurs hangt inname van het rijbewijs boven het hoofd, als zij zich blijvend schuldig maken aan over treding van de toegestane maximum snelheid. Kantonrechter mr. W.H.J. Ravens hield het dinsdag in Den Helder nu bij geldboe tes, die totaal bijna f7500,- bedroegen. De chauffeurs moesten roor de rechter verschijnen omdat zij massaal en bij herhaling te hard reden volgens politiecontroles in het weekend van 1 en 2 september. Officier van justitie mr. C. Bosscher- Doon had van de overtredingen be wust één zaak gemaakt. Ze wilde de jelegenheid aangrijpen om de geza menlijke Texelse taxichauffeurs op lun verantwoordelijkheid te wijzen. ,ls het iedereen duidelijk dat het menens is?", vroeg de officier. „Dit s een ernstige zaak. Scheuren met laxi's gebeurt onder het mom van lobele redenen, maar in werkelijk heid gaat het alleen om de porte monnee van de chauffeurs." Mevrouw Bosscher waarschuwde Jat méér snelheidscontroles op Texel ie verwachten zijn. )e meeste taxichauffeurs liepen te- jen de lamp in de nacht van vrijdag 11 augustus op zaterdag 1 septem- jer. Op verzoek van de Texelse politie lield de verkeersgroep Alkmaar toen ïen ongemerkte radarcontrole op de loodtlaan in De Koog (bebouwde pm) en op de Pontweg nabij Den Jurg (waar een maximum snelheid m 70 km/uur geldt). Omdat op die 'ond in De Koog het Tropical Sea stival werd gehouden, was er druk tkeer tussen Den Burg en De Koog. let controle-resultaat was opmerke- jk. In de eerste nacht werden 37 ■ertredingen geregistreerd, op één ia allemaal taxi's. De politie waar- chuwde naar aanleiding hiervan de axibedrijven. De controle in de erop- olgende nacht leverde vervolgens «duidend minder overtredingen op: egen stuks, waarvan zeven taxi's. )e chauffeurs waren woest: ze von- en het flauw van de politie om hen e grazen te nemen in uitgerekend én van de drukste weekenden van et jaar. „Juist dan zou de politie ich soepeler moeten opstellen. De olitie ziet immers graag dat de axi's de mensen zo snel mogelijk an de café's naar huis brengen, om otzooi op straat te voorkomen." Een antal chauffeurs overwoog zelfs een taking te houden, maar die ging niet oor omdat een meerderheid tegen nas. •e politie ontkende dat de controle- Evenals andere bladen zal ook de Texelse Courant per 1 januari 1991 de abonnementsprijs verhogen. De prijs wordt ƒ22,— per kwartaal; ƒ43,95 per half jaar en ƒ87,90 per jaar. Abonnees die automatisch over- schnjven delen wij mee, dat de be dragen door de banken en postgiro zullen worden aangepast. Direktie Langeveld en De Rooy actie alleen tegen de taxibedrijven was gericht. „Het was een algemene controle, waarbij tegen iedereen is opgetreden die veel te hard reed. Dat het bijna allemaal taxi's waren, kun nen wij niet helpen." Tien keer Meerdere chauffeurs waren op één avond herhaaldelijk betrapt op forse overschrijdingen van de maximum snelheid. Eén chauffeur spande de kroon met tien snelheidsovertredin gen, waarvan eenmaal liefst 63 km/u te hard (113 km/u op de Boodtlaan). Als hij en de andere vaker betrapte chauffeurs volgens de regels van justitie zouden worden gestraft, zou dat tot hoge boetes en wellicht ont zegging van de rijbevoegdheid leiden. De politie nam daarom contact op met de officier van justitie. Mr. Bosscher-Boon besloot om niet het onderste uit de kan te halen en legde aan chauffeurs met meerdere snel heidsovertredingen slechts een deel der feiten ten laste. Ook hield de offi cier zich aan de standaardboete van f7,- per te hard gereden kilometer. Tevens zou ze geen onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid eisen, behalve in één geval waarin de verdachte al tweemaal eerder een bon wegens te hard kreeg. Permanent Het verweer dat de taxi's in het Tropical-weekend wel hard moesten rijden, omdat het belang van de nachtelijke openbare orde in het cen trum van De Koog ermee was ge diend, werd door de officier van tafel geveegd. „Dat is nog geen vrijbrief om te hard te rijden." De officier wees op klachten uit de bevolking over te hard en luidruchtig rijdende taxi's. Volgens haar is sprake van een permanent probleem. Donderdag 20 december vindt om 11.15 uur de overdracht van het nieuwe dubbeldeksschip „Schulpen gat" plaats. De oplevering geschiedt aan boord. Het is de bedoeling het schip op 18 februari als dienstboot in te zetten. Belangstellenden kun nen de „Schulpengat" op 21, 22 en 23 december bezichtigen. Hiervoor is een (gratis) toegangskaart nodig. Bij goede weersomstandigheden wordt de „Schulpengat" door be manning van de werf op dinsdag 18 december van Dordrecht naar Texel overgevaren. Na aankomst op de rede van Texel - naar verwachting omstreeks 15.00 uur - wordt het schip in de aanlegin- richting in Den Helder afgemeerd voor het aanbrengen van veiligheids voorzieningen voor de verbinding tus sen het schip en de landingsbrug. De voorzieningen worden tegelijkertijd gecontroleerd. Als dezelfde werk zaamheden op Texel hebben plaats gevonden, wordt het schip afge meerd aan de onderhoudskade op 't Horntje. In verband met aansprakelijkheid en verzekeringstechnische aspecten wordt dan nog geen toegang tot het schip verleend. Woensdag 18 december wordt met de „Schulpengat" een aantal uren gevaren, voor het eerst ook met Teso-personeel, waarbij verschillende installaties worden getest en bevoor rading plaatsvindt. Na de overdracht op 20 december volgt vanaf 16.00 uur aan boord een receptie voor genodigden. Medewer kers van Teso dragen die dag voor het eerst nieuwe uniformen, waar mee volgens Teso „modernisering van de outfit" wordt beoogd. Toegangskaarten Belangstellenden kunnen vrijdag 21, zaterdag 22 en zondag 23 december het schip bezichtigen. Om te voorko men dat teveel mensen gelijktijdig aan boord zijn, kunnen gratis toe gangskaarten voor een bepaalde tijd bij het VVV-kantoor in Den Burg wor den afgehaald. De veiligheid wordt hierdoor gewaar borgd en de regeling biedt volgens Teso voldoende gelegenheid het hele schip te bekijken. Tussen half januari en februari 1991 maken vijf vaarploegen trainingsvaar ten. Eind november is een aantal proefvaarten met de „Schulpengat" naar wens verlopen. Er zijn enkele kleine technische onvolkomenheden aan het licht gekomen, waar momen teel aan wordt gewerkt. De „Schulpengat" is 110,40 meter lang en 18,70 meter breed. De diep gang is 3,80 meter. Het totaal geïnstalleerd vermogen bedraagt 8,310 kW. Het totaal aantal vracht wagens bedraagt 25 eenheden, voor personenauto's 156 eenheden. Totaal aantal passagiers is 1320. „Het is vooral een commerciële kwestie: hoe meer klantjes, hoe meer geld", oordeelde ook rechter mr. Ra vens. Na afloop van de zitting werd deze mening door een deel der chauffeurs min of meer bevestigd. „Pas als alle taxi's voor dezelfde tarieven rijden, valt te verwachten dat er minder hard wordt gereden. Ook zou het mooi zijn als de chauffeurs, dus ook degenen die alleen in het weekend werken, per uur worden betaald in plaats van op provisiebasis." Centraal Deze chauffeurs, afkomstig van de bedrijven Taxi 12000 (v.d. Wetering) en Taxi Toon Smidt, verwachten dus dat de nu opgelegde straffen weinig effect zullen sorteren. Ze denken dat veel chauffeurs het risico op een nieuwe bekeuring zullen nemen, ook al omdat vaak snel bekend is of de politie controle gaat houden. Centraal overleg om afspraken te maken tus sen de Texelse taxibedrijven, zou wat hen betreft welkom zijn. Dat geldt ook voor de chauffeurs uit het andere „kamp", dat van Taxibe drijf Grootjen. „Eigenlijk moet er nu wat gebeuren. Maar of het lukt?" Deze chauffeurs menen dat de straf fen wel degelijk zullen helpen. „We zullen wel moeten, anders zijn we straks ons rijbewijs kwijt." Opperwachtmeester T. Jilderda van de Texelse rijkspolitie sprak na de zit ting de hoop uit dat de chauffeurs consequenties zullen trekken uit de straffen. „Hopelijk valt het aan het rijgedrag te merken." Aanleiding Tijdens de zitting werd opvallender wijs ook Jilderda stevig aan de tand gevoeld door de officier van justitie. Zij vroeg hem naar de aanleiding van de verkeerscontrole en waarom die juist in dat weekend werd gehouden. De politieman antwoordde dat de controle plaatsvond als gevolg van klachten over geluidoverlast en te hard rijden. Als een dergelijke contro le op een doordeweekse dag zou worden gehouden, zou geen goed beeld ontstaan, aldus Jilderda. Op de vraag of de politie vóór het Lees verder pagina 2 Op deze plaats zal een waterpartij worden aangelegd, die dient als opvangbekken bij verhoogde waterafvoer uit Den Burg. De nieuwe vijver sluit aan op het nieuw te graven gedeelte van de hoofdwatering Driehuizertocht. Voor het bouwrijp maken van grond aan de Emmalaan/hoek Beatrixlaan zal de waterbeheersing ter plaatse ingrijpend worden gewijzigd. Een deel van de Driehuizertocht, de sloot die het water richting de Westen af voert, zal worden verlegd, het grond waterpeil wordt een stukje verhoogd en aan de zijde van het LBO wordt een vijver aangelegd, die dient als buffer. Zowel het college van b en w als de vergadering van hoofdingelanden van het Waterschap Texel zijn met de wij ziging akkoord gegaan. Ook is er overeenstemming tussen gemeente en waterschap over een grondruil. Hoewel het waterschap slechts 480 m2 grond in eigendom afstaat (het vervallen gedeelte van de hoofdwate ring) en de gemeente 750 m2 (voor het graven van het nieuwe gedeelte), betreft het een transactie met geslo ten beurzen. Er is nog één voorbe houd: het waterschap heeft nog goedkeuring nodig van Gedeputeerde Staten van Noordholland. Het is de bedoeling met de aanpassingswerk zaamheden te starten, zodra GS een verklaring van geen bezwaar hebben afgegeven. Seniorenwoningen Het gebied tussen Molenstraat (doodlopend stuk), Beatrixlaan en Emmalaan wordt in eerste instantie bouwrijp gemaakt voor een complex van 23 zogeheten „seniorenwonin gen", dat zal verrijzen op de plaats van de voormalige HBS. In de bedoe ling ligt verder de realisatie van een vakantieoord voor psycho-geriatrische patiënten (dementerende bejaarden) van stichting De Zonnehof. Ook wordt rekening gehouden met de bouw van een eventueel nieuw VVV- kantoor op deze lokatie. Omdat deze uitbreidingen een aange legenheid van de gemeente zijn, en niet van het waterschap, komen eventuele meerkosten van de grond voor rekening van de gemeente. Dat is bepaald in de ruilovereenkomst tussen gemeente en waterschap. De gemeente verplicht zich tevens tot betaling van de overdrachtskosten. Tijdens de onlangs gehouden begro tingsvergadering van het waterschap werd door hoofdingeland C. Mantje kritiek uitgeoefend op de voorgestel de ruil. Hij stelde dat alleen de ge meente belang heeft bij de aanpassingen en dus alles zou moe ten betalen, in plaats van de hand op de knip te houden. Dijkgraaf Jac. Dijt en hoofd technische dienst H. Vonk wezen in hun beantwoording op de plichten van het waterschap met be trekking tot het hoofdwaterstelsel, dat ook een functie heeft voor de waterafvoer van het stedelijk gebied. Bovendien neemt de gemeente de kosten van aanleg van stuwen en waterlopen, die niet tot de hoofdwa tering behoren, voor haar rekening. Hoofdwatering De Driehuizertocht, de hoofdwater loop die loopt vanaf het doodlopende deel van de Molenstraat tot bij Drie huizen en daar aansluit op een ande re hoofdwaterloop, is momenteel in gebruik als waterafvoer voor Den Burg-zuidwest en de aanliggende (hoofdzakelijk agrarische) percelen. AFWATERING DEN BURG - ZUIDWEST, (schematisch weergegeven) Het meest nabij de Molenstraat gele gen deel van de tocht krijgt in de nieuwe situatie de functie van schouwsloot. Een afvoersloot, die nu van de Emmalaan tot de Driehuizer tocht loopt, wordt in de nieuwe si tuatie gepromoveerd tot hoofdwatering. De koker met stuw- bak in de afvoersloot zal dan worden verplaatst. Verder wordt een sloot tussen de Emmalaan en de Mo lenstraat (tussen de woning van de familie Praamstra en de plaats waar de oude HBS heeft gestaan) ge dempt. Dat gebeurt ten behoeve van de bouw van de 23 seniorenwonin gen. De afwatering van Den Burg met o.a. de eendenvijver watert in de nieuwe situatie af op de nieuw te vormen waterpartij aan de zijde van het LBO- schoolgebouw. Via een duiker met stuwbak sluit deze afwatering aan op het nieuw te graven gedeelte van de hoofdwatering. De nieuwe waterpartij is bedoeld als opvangbekken voor verhoogde waterafvoer van Den Burg. Waterpeil De aanpassingen hebben een geringe verhoging van het waterpeil tot ge volg. Het verschil tussen zomer- (1.00 m min NAP) en winterpeil (1.20 m min NAP) verdwijnt: er ontstaat een vast peil van 0.90 m min NAP Het peil van de vijver wordt 0.70 m min NAP. De verandering van het peil hangt samen met het nieuwe gebruik van de grond (woningen in plaats van landbouw). Op een vraag van hoofd ingeland J. Duin werd geantwoord dat de peilverhoging geen onge wenste gevolgen heeft voor de be bouwing. Iloofdwat schouwsloot EMMALAAN Te dempen sloot erstort pucconstructie orpart ij ber duikers met sCuwbn Schets van de nieuwe situatie.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 1