Nota over leefbaarheid:
ingrijpende maatregelen
l
Burgemeester: rotte plekken snel verwijderen
„Lindeboom bovenaan
verlanglijst c
Teso niet enthousiast
over extra transport
Schouwburgzaal Den Burg:
Nog geen wijziging
statuten STM
Nieuwe regeling psychiatrische opvang:
Waterschap moet
opnieuw vergaderen
DONDERDAG 13 DECEMBER 1990
TEXELSE COURANT
PAGINA 5
Eén sluitingsuur van 02.00 uur, selectief beleid bij toelating van
evenementen, beïnvloeding van verkeersgedrag, uitbreiding van
het winkelbestand in De Koog en De Cocksdorp, bewaakte rij
wielstallingen, dagelijks opruimen van het vuil op straat,verplaat
sing van horecabedrijven die hinder opleveren voor de buurt,
extra taxi- en busvervoer voor horecagangers die 's nachts naar
huis terugwillen, opheffen van de noodcamping bij Den Burg,
kampeerbedrijven verplichten ook jongeren op te nemen, verbie
den van drankgebruik in sportlokalen en dorpshuizen, uitbreiding
van het aantal openbare toiletten en urinoirs, tegengaan van ho-
recavestiging buiten de Dorpsstraat, verplaatsen van de ingang
van de camping Kogerstrand en het opheffen van de speciale
jongerenafdeling op deze camping.
Dat is een greep uit een reeks maat
regelen die b en w voorstellen om
de leefbaarheid in de diverse dorpen
van Texel te verbeteren. Deze oplos
singen worden genoemd in een 24
pagina's tellende beleids- en discus
sienota waarop ieder die zich geroe
pen voelt tot 15 januari schriftelijk
kan reageren. Maandagavond 28 ja
nuari wordt dan een hoorzitting ge
houden, waarop de schriftelijke
reacties kunnen worden toegelicht
Daarna zullen definitieve besluiten
worden genomen zodat de nieuwe
regels ruimschoots voor het zomer
seizoen van kracht zullen zijn.
Ingrijpend
Sommige van de voorstellen hebben
een vrij ingrijpend karakter en ook de
kosten van bepaalde maatregelen zijn
niet gering. Wat b en w betreft wor
den die consequenties bij voorbaat
voor lief genomen. Burgemeester A.
Schipper; „Het is geen vrijblijvende
zaak. Wat we in deze nota hebben
Uk op stuk. Een Ouwe Sunderklaasspeler had gisteravond in De Koog zijn eigen opvatting van
dit begrip.
Het ontwerp-meerjarenplan voor het
sociaal cultureel werk van 1990 tot
1993 is door de gemeenteraad met
enthousiasme ontvangen. Alleen bij
de passage over een schouwburg
zaal voor Den Burg werden enige
kanttekeningen geplaatst. Wethou
der Terpstra (ter vervanging van de
zieke wethouder Krijnenl benadrukte
dat de Lindeboomzaal nog altijd bo
venaan de verlanglijst van het colle
ge staat.
Nel Eelman van het CDA vond dat
het meerjarenplan vol stond met goe
de doelstellingen. Ze noemde het
vreemd dat het college geen passage
dver een podiumaccommodatie voor
Oen Burg heeft opgenomen, nadat in
een commissievergadering bleek dat
alle fracties daar voorstander van wa
ren. „Dit is minachting van de raad.
Wij hebben geen enkel vertrouwen in
de Lindeboom. De exploitant
wil helemaal geen toneelactiviteiten.
Er functioneert een noodplan, maar
er moet wel een intentieverklaring ko
men waarin iets over een definitieve
oplossing wordt gezegd."
Erna Eelman (VVD) koppelde een
heel ander idee aan het meerjaren-
Plan. „De verzelfstandiging van de
SOW en het formatiebudgetsysteem
wor basisscholen is ons goed beval-
'fn. Kunnen we ook niet de Sport
raad en de basiseducatie een
'aamsubsidie geven?" Ze vroeg de
mening van de andere raadsfracties.
Standpunt
Burgemeester Schipper vond het ab
soluut geen minachting van de raad
als een standpunt niet wordt overge
nomen. „De uiteindelijke beslissing
wordt toch door de raad genomen.
We mogen als college best een eigen
mening hebben."
Wethouder Terpstra was blij met de
brede steun voor het plan. Over een
podiumaccommodatie verklaarde hij
dat de zinsnede over het krediet dat
beschikbaar wordt gesteld voor een
onderzoek naar de mogelijkheden al
genoeg uitlegt hoe het college over
deze zaak denkt. „We hebben 1,3
miljoen gulden in de Lindeboom
gestoken, dus we willen er alles aan
doen die zaal terug te krijgen. Als al
le pogingen vast lopen komen we
uiteraard weer bij de raad terug om
te vragen hoe het nu verder moet."
Peter Bakker van Groen Links wees
de wethouder erop dat de gemeente
geen enkel machtsmiddel heeft inza
ke de Lindeboom. „De grond is van
de RST." Terpstra legde uit dat daar
om ook op korte termijn zal worden
gesproken met de RST.
Vrijwel alle fracties gaven aan eerst
te willen nadenken over het voorstel
van Erna Eelman. Het college ver
klaarde zich er ook over te zullen
beraden.
gezet is zeer goed doordacht".
De nota is een antwoord op de vele
klachten die het gemeentebestuur
vooral het afgelopen jaar heeft gekre
gen, vooral met betrekking tot allerlei
vormen van hinder die mede door het
toerisme worden veroorzaakt. Alle
klachten zijn in de nota geïnventari
seerd en teruggebracht tot de kern
problemen, waarna er een oplossing
aan is toegevoegd. Dat hoeft niet dè
oplossing te zijn. Wie het beter weet
mag het zeggen. Het gemeente
bestuur wil de eerste verantwoorde
lijkheid bij burgers en bedrijven
leggen en onderscheidt daarnaast
een gemeentelijke taak. Politieoptre
den wordt telkens bewust als laatste
mogelijkheid genoemd om de indruk
te vermijden dat de politie overal en
altijd aanwezig zou kunnen zijn.
In de nota wordt onderscheid ge
maakt tussen problemen die gelden
voor Texel in het algemeen en proble
men die vooral in bepaalde dorpen
spelen, in het bijzonder Den Burg, De
Koog en De Cocksdorp.
Rotte plekken
Door het verschijnen van de nota zou
de indruk gewekt kunnen worden dat
op Texel sprake is van een nood
toestand, wat betreft de leefbaarheid
in het algemeen en de openbare orde
in het bijzonder. Burgemeester Schip
per: „Nee, zo erg is het niet. Over
het algemeen gaat het zelfs heel be
hoorlijk. Texel is als een mooie appel,
met hier en daar een rot plekje. Door
die plekjes weg te snijden kunnen we
voorkomen dat de hele appel wordt
aangetast".
Toch was het aantal klachten over
leefbaarheid nooit zo hoog als het af
gelopen jaar. „En het waren heus
geen beroepsklagers, die telkens
weer in actie komen. Ik merkte dat
het ongenoegen leeft in zeer brede
kring. We mogen dat niet bagatellise
ren. Maar de Texelse gemeenschap
zelf zal in deze zijn verantwoordelijk
heid moeten erkennen. De hand in
eigen boezem steken en zich niet
verschuilen achter gemeente of poli
tie. Maatregelen die wij nu in goed
overleg nemen, zullen door allen
gesteund moeten worden".
Algemeen heerst het gevoel dat de
grenzen van wat op Texel kan wor
den toegelaten ongeveer zijn bereikt
of overschreden. Terughoudendheid
of selectie is geboden bij het toelaten
van evenementen die in het seizoen
onevenredig hoge druk veroorzaken.
Wat nog wel wordt toegelaten zal
moeten voldoen aan strenge voor
waarden inzake tijdstip van beëindi
ging en mogelijk lawaai. „Een
combinatie van evenementen en
festiviteiten moet wellicht worden
opgeheven", staat in de nota. Burge
meester Schipper zegt dat daarbij on
der andere wordt gedacht aan de
gelijktijdigheid van het jazzfestival en
de catamaronronde om Texel. „Op
zichzelf een prima combinatie, maar
als daardoor zóveel publiek wordt
aangetrokken dat de infrastructuur
van Texel er niet meer op berekend
is, zouden we daarmee moeten
stoppen".
Verkeer
Ook misdragingen in het verkeer be
dreigen de leefbaarheid op Texel. Als
oplossing wordt in de nota aangege
ven uitbreiding van de voorlichting
over verkeers- en parkeergedrag. On
veilige verkeerssituaties moeten wor
den opgegeven, het gebruik van de
fiets moet worden gestimuleerd, het
openbaar vervoer tussen de bezoe
kerscentra moet zo mogelijk worden
verbeterd, er moet onderzoek worden
ingesteld naar mobiliteitsontwikkeling
en de parkeermogelijkheden bij de
veerhavens van Texel en Den Helder
moeten worden uitgebreid. Verbete
ring van de verkeersvoorzieningen
mag echter het karakter van Texel
niet aantasten. Onveilige punten mo
ten daarom worden verbeterd zonder
de wegen te verbreden. Burge
meester Schipper zou graag zien dat
op Texel weer een Veilig Verkeersaf-
deling van de grond komt; die zou
een rol kunnen spelen bij de voorlich
ting en de verbetering van de ver-
keersmentaliteit.
Lik op stuk
Krachtens de algemene politieveror
dening is het verboden om op de
openbare weg bier of andere alcohol
houdende drank te drinken. Als spra
ke is van excessen zal worden
opgetreden. Mogelijk zal bij deze en
andere overtredingen worden opge
treden volgens het „lik op stuk"-
systeem, dus onmiddellijk straf na
constateren van het feit. De burge
meester: „Ik ben hierover in gesprek
met de officier van justitie".
Veel Texelaars klagen dat het in het
hoogseizoen in Den Burg zo druk is
geworden dat het niet meer mogelijk
is om rustig te winkelen. Overmatig
druk is het ook op markten en bij
evenementen. In de Weverstraat in
Den Burg hinderen fietsers en voet
gangers elkaar.
Als remedie willen b en w de toe
risten stimuleren om ook in De Koog
en De Cocksdorp hun boodschappen
te doen. Door uitbreiding van het
aantal winkels in die plaatsen zouden
deze dorpen als winkelcentra aan
trekkelijker worden zodat niet ieder
een naar Den Burg gaat. Met name
wordt gedacht aan de winkels in het
Stappeland-plan. Schipper: „We den
ken dat die winkels daar mogelijk en
verantwoord zijn. Er komen daar im
mers veel meer verbiijfsrecreanten".
Verder zouden bepaalde straten in
Den Burg voor alle gemotoriseerd
verkeer gesloten moeten worden, aan
het plaatsen van uitstallingen moet
paal en perk worden gesteld, de We
verstraat zou voor bepaalde dagen of
uren alleen toegankelijk mogen zijn
voor voetgangers en er zouden meer
stallingsmogelijkheden voor fietsen
moeten komen, liefst een bewaakte
fietsenstalling. Burgemeester Schip
per over dat laatste: „We denken dat
de mensen meer gaan fietsen als ze
weten dat ze de fiets ergens veilig
kunnen stallen".
Straatvuil
Aan de klachten over het vuil dat op
de straten wordt achtergelaten door
toeristen wil het college tegemoet
komen door bepaalde straten dage
lijks te vegen en te spuiten. Er moe
ten papierbakken bijkomen, die
eventueel meerdere keren per dag
worden geleegd en met winkeliers en
marktkooplieden moeten afspraken
worden gemaakt inzake het opruimen
van het vuil dat zij of hun klanten
achterlaten. In elk geval worden de
ondernemers primair verantwoordelijk
geacht voor de reinheid en netheid in
de omgeving van hun bedrijf. De
kosten van vegen en schoonspuiten
van de straten, inclusief een kleine
zuig/veegmachine worden geraamd
op f123.000,- en met de aanschaf en
het vaker legen van afvalbakken zal
ongeveer f38.500,- zijn gemoeid.
Urineren
Urineren en overgeven op straat
moet volgens de nota bestreden wor
den door uitbreiding van het aantal
openbare toiletten en urinoirs, reini
gen en verlichten van de „kwetsba
re" locaties, controleren of de horeca
wat betreft toiletten voldoet aan de
drank- en horecawet en de exploitan
ten van de horecabedrijven wijzen op
hun (wettelijke!) verantwoordelijkheid
voor de omgeving van hun bedrijven.
De structurele (elk jaar terugkerende)
extra lasten die voortvloeien uit het
plaatsen van twee urinoirs en vanda-
lismebestendige lichtarmaturen bedra
gen f23.000,- Verder zou het
nodige preventieve effect moeten uit
gaan van constant te voet patrouille
ren van de politie in de meest
kwetsbare straten.
Aan de overlast van geluid, afkomstig
uit bedrijven die muziek ten gehore
brengen, willen b en w een eind ma
ken door voortdurende controle, let
ten op het gebruik van
geluidsbegrenzers, controleren en zo
nodig afdwingen van bouweisen en
posten bij bedrijven die regelmatig in
overtreding zijn.
Bedrijven verplaatsen
In de nota wordt de vraag aan de or
de gesteld of het in deze tijd nog
verantwoord is om uitgaansgelegen
heden te hebben in de directe omge
ving van woningen. Om een eind te
maken aan vernielingen en andere
overlast die door de bewoners wordt
ondervonden willen b en w de hore
cabedrijven van Den Burg in een
klein gebied van het centrum con
centreren. Bedrijven buiten dit gebied
zouden verplaatst moeten worden,
waaraan voor de gemeente aanzienlij
ke financiële consequenties zijn ver
bonden.
Sluitingsuur
Om een eind te maken aan het nach
telijk en rumoerig rondhangen van
publiek moet volgens de nota voor
alle horecabedrijven één sluitingsuur
gelden: 02.00 uur. Dat betekent dus
dat nachtcafé's niet meer worden
toegelaten. Zelfs vervroeging van het
sluitingsuur zou voor de toekomst
overwogen moeten worden. De „uit
loop" na het sluitingstijdstip (tot bijv.
03.00 uur) wordt niet acceptabel
geacht. De ondernemer zelf moet
zorgen voor een „afkoelperiode"
voorafgaand aan het sluitingsuur van
Stichting Texels Museum wil nog
meer verzelfstandigen. Daarom is een
statutenwijziging voorgesteld, waar
door onder andere het bestuur zelf
nieuwe bestuursleden kan benoemen
en een personeelslid zitting krijgt in
het bestuur. De gemeenteraad kon
zich met enige punten niet verenigen
en wil eerst een gesprek met de
stichting. Alle raadsleden gaven aan
wel voorstander te zijn van ver
zelfstandiging van de STM.
02.00 uur door de muziek zachter te
zetten etc. Hetzelfde sluitingsuur zou
ook moeten gelden voor bedrijven die
kleine etenswaren verkopen („ont-
nuchteringsbedrijven"
Meer vervoer
Er komt dan veel publiek tegelijk de
straat op. De kans op baldaigheid als
gevolg daarvan wil het college ver
kleinen door de mogelijkheden van
vervoer drastisch uit te breiden. In de
taxi stappen mag in Den Burg alleen
op de Groeneplaats (op basis van
een taxicentrale) wat betekent dat de
Groeneplaats opnieuw heringericht
moet worden. Verder zou ook de mo
gelijkheid voor afvoer met een bus
geboden moeten worden, waarbij b
en w denken aan een gewone lijn
dienst. Dezelfde oplossing wordt voor
De Koog voorgestaan. Hier zou de
taxi-instapplaats in de Dorpsstraat
moeten komen.
Noodcamping
De noodcamping aan de Westerweg
moet verdwijnen, zodat een eind
komt aan overlast en vernieling die
door kampeerders wordt aangericht
op de route tussen uitgaansgelegen
heid en noodcamping. De exploitan
ten van de gewone kampeerterreinen
zijn zelf verantwoordelijkheid voor het
opvangen van jongeren en zij kunnen
eventueel tot opvang worden ge
dwongen door dit verplicht te stellen
in de kampeerexploitatievergunning.
Explopitanten moeten verder gespeci
aliseerde krachten in dienst nemen
om kampeerders van 14 tot ca 21
jaar te begeleiden. Ook moeten op
kampeerterreinen kluizen worden in
gericht waar kampeerders waardevol
le artikelen in bewaring kunnen
geven.
Het zijn niet alleen jeugdige toeristen
die overlast veroorzaken; ook de
Texelse jeugd levert zijn aandeel in de
hinder. Eén van de oplossingen die b
e w hiervoor aandragen is een ver
bod op de verkoop van sterke drank
in sportlokaliteiten en dorpshuizen.
Daarmee is dit onderwerp opnieuw in
discussie gebracht, nadat een derge
lijk verbod al eerder was voorgesteld
ter bestrijding van drankmisbruik on
der de jeugd. Ook zouden activiteiten
voor de jeugd georganiseerd moeten
worden, met inschakeling van het
Jeugd- en Jongerenwerk zodat de
aandacht wordt afgeleid. Horecabe
drijven zouden daarbij een actieve rol
moeten spelen.
Parkeerbeloning
Naast het stichten van winkels in De
Koog om tegen te gaan dat grote
aantallen automobilisten naar Den
Burg rijden om daar inkopen te doen,
willen b en w het autogebruik ook
afremmen door toeristen te belonen
die hun auto laten staan. Burge
meester Schipper zegt te denken aan
stallingsgelegenheid waarvoor minder
betaald hoeft te worden naarmate de
auto daar langer ongebruikt blijft
staan, dus het omgekeerde van de
gebruikelijke situatie.
Ook in De Koog wil de gemeente de
vervuiling tegen gaan door regelmatig
vegen en spuiten van de straten en
door extra afvalbakken die meerdere
malen per dag worden geleegd. Bo
vendien moeten regelingen worden
getroffen met ondernemers en De
Koog Promotion over tegengaan van
vervuiling die ontstaat bij de brade
rieën ad. Het op straat urineren en
overgeven wil men in De Koog op
gelijke wijze aanpakken als in Den
Burg. Hetzelfde geldt voor cafému-
ziek die hinder veroorzaakt in de om
geving.
Van planologische aard is het voorne
men om in de Dorpsstraat tussen de
kruising Brink en het begin van de
Boodtlaan het wonen niet langer te
stimuleren en vestiging van horeca
bedrijven buiten de Dorpsstraat tegen
te gaan. Ook zouden Dorpsstraat en
Badweg opnieuw moeten worden in
gericht.
Lawaairoute
Om een eind te maken aan de „la
waairoute" die in De Koog bestaat
tussen de uitgaansbedrijven en de
jongerencamping van de RST, willen
b en w streven naar opheffing van
de jeugdcamping. De jeugdige kam
peerders moeten worden gespreid
over de andere delen van de cam
ping. Verder zou de hoofdingang van
de camping verlegd moeten worden
naar de Boodtlaan (parkeerterrein bij
paal 21) en zal de verkeersgeleiding
naar dit terrein reeds vanaf Den Burg
moeten worden gewijzigd. Mocht het
onmogelijk zijn om de jonge kam
peerders aldus te integreren, dan zou
het jongerenterrein direct aan de
Badweg moeten komen.
Ook De Cocksdorp wordt in de dis
cussienota genoemd. Hier is slechts
één probleem. Langs de route tussen
het Eierlandsche Huis (waar disco
avonden worden gehouden) en cam
ping De Krim veroorzaken jongeren
lawaai- en andere overlast. Als oplos
singen worden voorgesteld: van het
dorpshuisbestuur verlangen dat het
aantal disco-avonden wordt terugge
bracht tot één of twee per week.
Verder zou de Krim-directie meer jon-
gerenevenementen op eigen terrein
moeten organiseren.
Tenslotte noemt de nota een remedie
tegen de hinder die wordt veroor
zaakt door opvarenden van de „brui
ne vloot" die ligplaats kiest in
Oudeschild: opvang van de opvaren
den in Oudeschild zelf en verbetering
van het vervoer vanaf de haven.
De discussienota is gestuurd aan
grote aantallen mensen die worden
geacht interesse te hebben voor het
leefbaarheidsprobleem, waaronder
degenen die bij de gemeente klach
ten hebben ingediend. Anderen die
er belangstelling voor hebben kun
nen een exemplaar afhalen in het
raadhuis.
Teso wil vooralsnog geen medewer
king verlenen aan de nieuwe regeling
voor de nachtelijke opvang van psy
chiatrische patiënten. Volgens Teso-
directeur Hoogerheide zou het extra
benodigde transport een te zware
belasting voor zijn personeel kunnen
vormen. Teso heeft nog geen defini
tief besluit genomen; dat hangt af
van het resultaat van een onderhoud
dat Hoogerheide binnenkort heeft
met wethouder Krijnen-Baijs.
Vorige maand leek een permanente
oplossing voor de psychiatrische op
vang te zijn bereikt. Ziekenfonds en
particuliere verzekeraars verklaarden
zich bereid bij wijze van proef een
jaar lang de nachtelijke opvang op
Texel te vergoeden. Tot dusver wer
den deze kosten door de gemeente
betaald. Psychiatrische patiënten
worden in geval van nood opgevan
gen door een klein team van B-
verpleegkundigen in een ruimte in het
Gollards-verzorgingstehuis. De vol
gende ochtend wordt de patiënt dan
naar een inrichting op het vasteland
gebracht, zodat geen extra boot no
dig is. De ziektekostenverzekeraars
zijn nu dus wel bereid om deze extra
transportkosten te vergoeden. Voort
aan zou met een extra boot een psy
chiater naar Texel kunnen worden
gehaald. Die moet dan bekijken of
het gewenst is dat de patiënt direct
naar de overkant wordt gebracht. In
dien ja, dan zal nogmaals een over
tocht worden gemaakt. Een kostbare
oplossing, maar aanvaardbaar omdat
het waarschijnlijk zelden zal voorko
men.
„Worden eindelijk de kosten vergoed,
en nu wil Teso niet varen", meldde
CDA-raadslid Nel Eelman-van 't Veer
verontwaardigd in de rondvraag van
de raadsvergadering. Ze noemde de
Teso-houding „halsstarrig" en vroeg
zich af wat de consequenties voor de
gemeente zullen zijn. Wethouder
Terpstra, plaatsvervanger van de zie
ke mevrouw Krijnen, verwees naar
het onderhoud dat de wethoudster
binnenkort met de Teso-directie zal
hebben.
Directeur Hoogerheide zei desge
vraagd het te betreuren dat niet eer
der overleg over deze zaak is
geweest tussen gemeente en de boo
tonderneming. „Ik beschik nu over te
weinig informatie om ja of nee te
zeggen. Op voorhand heb ik er be
denkingen tegen. Uitgangspunt moet
zijn: transport van patiënten die op
het eiland zelf geen medische hulp
kunnen krijgen. Het huidige zieken
transport 's nachts staat niet ter dis
cussie Maar al met al wordt het
personeel nu al regelmatig uit bed
gebeld voor ziekenvervoer. Het kan
eigenlijk niet dat ze nu dan ook nog
een hele nacht in touw moeten zijn."
Het bestuur van Waterschap Texel
heeft komende week een extra ver
gadering, omdat tijdens de begro
tingsvergadering op 28 november j.l.
een procedurefout is gemaakt. Ver
zuimd is om de verordening op de
omslagheffing (d.i. de vaststelling van
de polderlasten voor 1991) in stem
ming te brengen. Aanvankelijk was
aangenomen dat het college van
hoofdingelanden automatisch met de
verhoging van de polderlasten ak
koord was gegaan middels de vast
stelling van de begroting 1991. Die
was goedgekeurd met een stemming
waarbij de stemmen staakten. In de
consternatie hierover merkte geen
der aanwezigen op dat de omslaghef
fing vervolgens apart in stemming
had moeten worden gebracht. Dit
punt vormt aanstaande dinsdag, aan
vang 10.00 uur in het Polderhuis aan
de Vismarkt, dan ook de hoofdmoot.
De agenda luidt als volgt: I.Opening;
2.Vaststelling volgorde stemming;
3.Besluit tot vaststelling verordening
op de waterschapsomslagen (reeds in
uw bezit); 4.Rondvraag; 5.Sluiting.
De vergadering is openbaar.