Nota over leefbaarheid: ingrijpende maatregelen l Burgemeester: rotte plekken snel verwijderen „Lindeboom bovenaan verlanglijst c Teso niet enthousiast over extra transport Schouwburgzaal Den Burg: Nog geen wijziging statuten STM Nieuwe regeling psychiatrische opvang: Waterschap moet opnieuw vergaderen DONDERDAG 13 DECEMBER 1990 TEXELSE COURANT PAGINA 5 Eén sluitingsuur van 02.00 uur, selectief beleid bij toelating van evenementen, beïnvloeding van verkeersgedrag, uitbreiding van het winkelbestand in De Koog en De Cocksdorp, bewaakte rij wielstallingen, dagelijks opruimen van het vuil op straat,verplaat sing van horecabedrijven die hinder opleveren voor de buurt, extra taxi- en busvervoer voor horecagangers die 's nachts naar huis terugwillen, opheffen van de noodcamping bij Den Burg, kampeerbedrijven verplichten ook jongeren op te nemen, verbie den van drankgebruik in sportlokalen en dorpshuizen, uitbreiding van het aantal openbare toiletten en urinoirs, tegengaan van ho- recavestiging buiten de Dorpsstraat, verplaatsen van de ingang van de camping Kogerstrand en het opheffen van de speciale jongerenafdeling op deze camping. Dat is een greep uit een reeks maat regelen die b en w voorstellen om de leefbaarheid in de diverse dorpen van Texel te verbeteren. Deze oplos singen worden genoemd in een 24 pagina's tellende beleids- en discus sienota waarop ieder die zich geroe pen voelt tot 15 januari schriftelijk kan reageren. Maandagavond 28 ja nuari wordt dan een hoorzitting ge houden, waarop de schriftelijke reacties kunnen worden toegelicht Daarna zullen definitieve besluiten worden genomen zodat de nieuwe regels ruimschoots voor het zomer seizoen van kracht zullen zijn. Ingrijpend Sommige van de voorstellen hebben een vrij ingrijpend karakter en ook de kosten van bepaalde maatregelen zijn niet gering. Wat b en w betreft wor den die consequenties bij voorbaat voor lief genomen. Burgemeester A. Schipper; „Het is geen vrijblijvende zaak. Wat we in deze nota hebben Uk op stuk. Een Ouwe Sunderklaasspeler had gisteravond in De Koog zijn eigen opvatting van dit begrip. Het ontwerp-meerjarenplan voor het sociaal cultureel werk van 1990 tot 1993 is door de gemeenteraad met enthousiasme ontvangen. Alleen bij de passage over een schouwburg zaal voor Den Burg werden enige kanttekeningen geplaatst. Wethou der Terpstra (ter vervanging van de zieke wethouder Krijnenl benadrukte dat de Lindeboomzaal nog altijd bo venaan de verlanglijst van het colle ge staat. Nel Eelman van het CDA vond dat het meerjarenplan vol stond met goe de doelstellingen. Ze noemde het vreemd dat het college geen passage dver een podiumaccommodatie voor Oen Burg heeft opgenomen, nadat in een commissievergadering bleek dat alle fracties daar voorstander van wa ren. „Dit is minachting van de raad. Wij hebben geen enkel vertrouwen in de Lindeboom. De exploitant wil helemaal geen toneelactiviteiten. Er functioneert een noodplan, maar er moet wel een intentieverklaring ko men waarin iets over een definitieve oplossing wordt gezegd." Erna Eelman (VVD) koppelde een heel ander idee aan het meerjaren- Plan. „De verzelfstandiging van de SOW en het formatiebudgetsysteem wor basisscholen is ons goed beval- 'fn. Kunnen we ook niet de Sport raad en de basiseducatie een 'aamsubsidie geven?" Ze vroeg de mening van de andere raadsfracties. Standpunt Burgemeester Schipper vond het ab soluut geen minachting van de raad als een standpunt niet wordt overge nomen. „De uiteindelijke beslissing wordt toch door de raad genomen. We mogen als college best een eigen mening hebben." Wethouder Terpstra was blij met de brede steun voor het plan. Over een podiumaccommodatie verklaarde hij dat de zinsnede over het krediet dat beschikbaar wordt gesteld voor een onderzoek naar de mogelijkheden al genoeg uitlegt hoe het college over deze zaak denkt. „We hebben 1,3 miljoen gulden in de Lindeboom gestoken, dus we willen er alles aan doen die zaal terug te krijgen. Als al le pogingen vast lopen komen we uiteraard weer bij de raad terug om te vragen hoe het nu verder moet." Peter Bakker van Groen Links wees de wethouder erop dat de gemeente geen enkel machtsmiddel heeft inza ke de Lindeboom. „De grond is van de RST." Terpstra legde uit dat daar om ook op korte termijn zal worden gesproken met de RST. Vrijwel alle fracties gaven aan eerst te willen nadenken over het voorstel van Erna Eelman. Het college ver klaarde zich er ook over te zullen beraden. gezet is zeer goed doordacht". De nota is een antwoord op de vele klachten die het gemeentebestuur vooral het afgelopen jaar heeft gekre gen, vooral met betrekking tot allerlei vormen van hinder die mede door het toerisme worden veroorzaakt. Alle klachten zijn in de nota geïnventari seerd en teruggebracht tot de kern problemen, waarna er een oplossing aan is toegevoegd. Dat hoeft niet dè oplossing te zijn. Wie het beter weet mag het zeggen. Het gemeente bestuur wil de eerste verantwoorde lijkheid bij burgers en bedrijven leggen en onderscheidt daarnaast een gemeentelijke taak. Politieoptre den wordt telkens bewust als laatste mogelijkheid genoemd om de indruk te vermijden dat de politie overal en altijd aanwezig zou kunnen zijn. In de nota wordt onderscheid ge maakt tussen problemen die gelden voor Texel in het algemeen en proble men die vooral in bepaalde dorpen spelen, in het bijzonder Den Burg, De Koog en De Cocksdorp. Rotte plekken Door het verschijnen van de nota zou de indruk gewekt kunnen worden dat op Texel sprake is van een nood toestand, wat betreft de leefbaarheid in het algemeen en de openbare orde in het bijzonder. Burgemeester Schip per: „Nee, zo erg is het niet. Over het algemeen gaat het zelfs heel be hoorlijk. Texel is als een mooie appel, met hier en daar een rot plekje. Door die plekjes weg te snijden kunnen we voorkomen dat de hele appel wordt aangetast". Toch was het aantal klachten over leefbaarheid nooit zo hoog als het af gelopen jaar. „En het waren heus geen beroepsklagers, die telkens weer in actie komen. Ik merkte dat het ongenoegen leeft in zeer brede kring. We mogen dat niet bagatellise ren. Maar de Texelse gemeenschap zelf zal in deze zijn verantwoordelijk heid moeten erkennen. De hand in eigen boezem steken en zich niet verschuilen achter gemeente of poli tie. Maatregelen die wij nu in goed overleg nemen, zullen door allen gesteund moeten worden". Algemeen heerst het gevoel dat de grenzen van wat op Texel kan wor den toegelaten ongeveer zijn bereikt of overschreden. Terughoudendheid of selectie is geboden bij het toelaten van evenementen die in het seizoen onevenredig hoge druk veroorzaken. Wat nog wel wordt toegelaten zal moeten voldoen aan strenge voor waarden inzake tijdstip van beëindi ging en mogelijk lawaai. „Een combinatie van evenementen en festiviteiten moet wellicht worden opgeheven", staat in de nota. Burge meester Schipper zegt dat daarbij on der andere wordt gedacht aan de gelijktijdigheid van het jazzfestival en de catamaronronde om Texel. „Op zichzelf een prima combinatie, maar als daardoor zóveel publiek wordt aangetrokken dat de infrastructuur van Texel er niet meer op berekend is, zouden we daarmee moeten stoppen". Verkeer Ook misdragingen in het verkeer be dreigen de leefbaarheid op Texel. Als oplossing wordt in de nota aangege ven uitbreiding van de voorlichting over verkeers- en parkeergedrag. On veilige verkeerssituaties moeten wor den opgegeven, het gebruik van de fiets moet worden gestimuleerd, het openbaar vervoer tussen de bezoe kerscentra moet zo mogelijk worden verbeterd, er moet onderzoek worden ingesteld naar mobiliteitsontwikkeling en de parkeermogelijkheden bij de veerhavens van Texel en Den Helder moeten worden uitgebreid. Verbete ring van de verkeersvoorzieningen mag echter het karakter van Texel niet aantasten. Onveilige punten mo ten daarom worden verbeterd zonder de wegen te verbreden. Burge meester Schipper zou graag zien dat op Texel weer een Veilig Verkeersaf- deling van de grond komt; die zou een rol kunnen spelen bij de voorlich ting en de verbetering van de ver- keersmentaliteit. Lik op stuk Krachtens de algemene politieveror dening is het verboden om op de openbare weg bier of andere alcohol houdende drank te drinken. Als spra ke is van excessen zal worden opgetreden. Mogelijk zal bij deze en andere overtredingen worden opge treden volgens het „lik op stuk"- systeem, dus onmiddellijk straf na constateren van het feit. De burge meester: „Ik ben hierover in gesprek met de officier van justitie". Veel Texelaars klagen dat het in het hoogseizoen in Den Burg zo druk is geworden dat het niet meer mogelijk is om rustig te winkelen. Overmatig druk is het ook op markten en bij evenementen. In de Weverstraat in Den Burg hinderen fietsers en voet gangers elkaar. Als remedie willen b en w de toe risten stimuleren om ook in De Koog en De Cocksdorp hun boodschappen te doen. Door uitbreiding van het aantal winkels in die plaatsen zouden deze dorpen als winkelcentra aan trekkelijker worden zodat niet ieder een naar Den Burg gaat. Met name wordt gedacht aan de winkels in het Stappeland-plan. Schipper: „We den ken dat die winkels daar mogelijk en verantwoord zijn. Er komen daar im mers veel meer verbiijfsrecreanten". Verder zouden bepaalde straten in Den Burg voor alle gemotoriseerd verkeer gesloten moeten worden, aan het plaatsen van uitstallingen moet paal en perk worden gesteld, de We verstraat zou voor bepaalde dagen of uren alleen toegankelijk mogen zijn voor voetgangers en er zouden meer stallingsmogelijkheden voor fietsen moeten komen, liefst een bewaakte fietsenstalling. Burgemeester Schip per over dat laatste: „We denken dat de mensen meer gaan fietsen als ze weten dat ze de fiets ergens veilig kunnen stallen". Straatvuil Aan de klachten over het vuil dat op de straten wordt achtergelaten door toeristen wil het college tegemoet komen door bepaalde straten dage lijks te vegen en te spuiten. Er moe ten papierbakken bijkomen, die eventueel meerdere keren per dag worden geleegd en met winkeliers en marktkooplieden moeten afspraken worden gemaakt inzake het opruimen van het vuil dat zij of hun klanten achterlaten. In elk geval worden de ondernemers primair verantwoordelijk geacht voor de reinheid en netheid in de omgeving van hun bedrijf. De kosten van vegen en schoonspuiten van de straten, inclusief een kleine zuig/veegmachine worden geraamd op f123.000,- en met de aanschaf en het vaker legen van afvalbakken zal ongeveer f38.500,- zijn gemoeid. Urineren Urineren en overgeven op straat moet volgens de nota bestreden wor den door uitbreiding van het aantal openbare toiletten en urinoirs, reini gen en verlichten van de „kwetsba re" locaties, controleren of de horeca wat betreft toiletten voldoet aan de drank- en horecawet en de exploitan ten van de horecabedrijven wijzen op hun (wettelijke!) verantwoordelijkheid voor de omgeving van hun bedrijven. De structurele (elk jaar terugkerende) extra lasten die voortvloeien uit het plaatsen van twee urinoirs en vanda- lismebestendige lichtarmaturen bedra gen f23.000,- Verder zou het nodige preventieve effect moeten uit gaan van constant te voet patrouille ren van de politie in de meest kwetsbare straten. Aan de overlast van geluid, afkomstig uit bedrijven die muziek ten gehore brengen, willen b en w een eind ma ken door voortdurende controle, let ten op het gebruik van geluidsbegrenzers, controleren en zo nodig afdwingen van bouweisen en posten bij bedrijven die regelmatig in overtreding zijn. Bedrijven verplaatsen In de nota wordt de vraag aan de or de gesteld of het in deze tijd nog verantwoord is om uitgaansgelegen heden te hebben in de directe omge ving van woningen. Om een eind te maken aan vernielingen en andere overlast die door de bewoners wordt ondervonden willen b en w de hore cabedrijven van Den Burg in een klein gebied van het centrum con centreren. Bedrijven buiten dit gebied zouden verplaatst moeten worden, waaraan voor de gemeente aanzienlij ke financiële consequenties zijn ver bonden. Sluitingsuur Om een eind te maken aan het nach telijk en rumoerig rondhangen van publiek moet volgens de nota voor alle horecabedrijven één sluitingsuur gelden: 02.00 uur. Dat betekent dus dat nachtcafé's niet meer worden toegelaten. Zelfs vervroeging van het sluitingsuur zou voor de toekomst overwogen moeten worden. De „uit loop" na het sluitingstijdstip (tot bijv. 03.00 uur) wordt niet acceptabel geacht. De ondernemer zelf moet zorgen voor een „afkoelperiode" voorafgaand aan het sluitingsuur van Stichting Texels Museum wil nog meer verzelfstandigen. Daarom is een statutenwijziging voorgesteld, waar door onder andere het bestuur zelf nieuwe bestuursleden kan benoemen en een personeelslid zitting krijgt in het bestuur. De gemeenteraad kon zich met enige punten niet verenigen en wil eerst een gesprek met de stichting. Alle raadsleden gaven aan wel voorstander te zijn van ver zelfstandiging van de STM. 02.00 uur door de muziek zachter te zetten etc. Hetzelfde sluitingsuur zou ook moeten gelden voor bedrijven die kleine etenswaren verkopen („ont- nuchteringsbedrijven" Meer vervoer Er komt dan veel publiek tegelijk de straat op. De kans op baldaigheid als gevolg daarvan wil het college ver kleinen door de mogelijkheden van vervoer drastisch uit te breiden. In de taxi stappen mag in Den Burg alleen op de Groeneplaats (op basis van een taxicentrale) wat betekent dat de Groeneplaats opnieuw heringericht moet worden. Verder zou ook de mo gelijkheid voor afvoer met een bus geboden moeten worden, waarbij b en w denken aan een gewone lijn dienst. Dezelfde oplossing wordt voor De Koog voorgestaan. Hier zou de taxi-instapplaats in de Dorpsstraat moeten komen. Noodcamping De noodcamping aan de Westerweg moet verdwijnen, zodat een eind komt aan overlast en vernieling die door kampeerders wordt aangericht op de route tussen uitgaansgelegen heid en noodcamping. De exploitan ten van de gewone kampeerterreinen zijn zelf verantwoordelijkheid voor het opvangen van jongeren en zij kunnen eventueel tot opvang worden ge dwongen door dit verplicht te stellen in de kampeerexploitatievergunning. Explopitanten moeten verder gespeci aliseerde krachten in dienst nemen om kampeerders van 14 tot ca 21 jaar te begeleiden. Ook moeten op kampeerterreinen kluizen worden in gericht waar kampeerders waardevol le artikelen in bewaring kunnen geven. Het zijn niet alleen jeugdige toeristen die overlast veroorzaken; ook de Texelse jeugd levert zijn aandeel in de hinder. Eén van de oplossingen die b e w hiervoor aandragen is een ver bod op de verkoop van sterke drank in sportlokaliteiten en dorpshuizen. Daarmee is dit onderwerp opnieuw in discussie gebracht, nadat een derge lijk verbod al eerder was voorgesteld ter bestrijding van drankmisbruik on der de jeugd. Ook zouden activiteiten voor de jeugd georganiseerd moeten worden, met inschakeling van het Jeugd- en Jongerenwerk zodat de aandacht wordt afgeleid. Horecabe drijven zouden daarbij een actieve rol moeten spelen. Parkeerbeloning Naast het stichten van winkels in De Koog om tegen te gaan dat grote aantallen automobilisten naar Den Burg rijden om daar inkopen te doen, willen b en w het autogebruik ook afremmen door toeristen te belonen die hun auto laten staan. Burge meester Schipper zegt te denken aan stallingsgelegenheid waarvoor minder betaald hoeft te worden naarmate de auto daar langer ongebruikt blijft staan, dus het omgekeerde van de gebruikelijke situatie. Ook in De Koog wil de gemeente de vervuiling tegen gaan door regelmatig vegen en spuiten van de straten en door extra afvalbakken die meerdere malen per dag worden geleegd. Bo vendien moeten regelingen worden getroffen met ondernemers en De Koog Promotion over tegengaan van vervuiling die ontstaat bij de brade rieën ad. Het op straat urineren en overgeven wil men in De Koog op gelijke wijze aanpakken als in Den Burg. Hetzelfde geldt voor cafému- ziek die hinder veroorzaakt in de om geving. Van planologische aard is het voorne men om in de Dorpsstraat tussen de kruising Brink en het begin van de Boodtlaan het wonen niet langer te stimuleren en vestiging van horeca bedrijven buiten de Dorpsstraat tegen te gaan. Ook zouden Dorpsstraat en Badweg opnieuw moeten worden in gericht. Lawaairoute Om een eind te maken aan de „la waairoute" die in De Koog bestaat tussen de uitgaansbedrijven en de jongerencamping van de RST, willen b en w streven naar opheffing van de jeugdcamping. De jeugdige kam peerders moeten worden gespreid over de andere delen van de cam ping. Verder zou de hoofdingang van de camping verlegd moeten worden naar de Boodtlaan (parkeerterrein bij paal 21) en zal de verkeersgeleiding naar dit terrein reeds vanaf Den Burg moeten worden gewijzigd. Mocht het onmogelijk zijn om de jonge kam peerders aldus te integreren, dan zou het jongerenterrein direct aan de Badweg moeten komen. Ook De Cocksdorp wordt in de dis cussienota genoemd. Hier is slechts één probleem. Langs de route tussen het Eierlandsche Huis (waar disco avonden worden gehouden) en cam ping De Krim veroorzaken jongeren lawaai- en andere overlast. Als oplos singen worden voorgesteld: van het dorpshuisbestuur verlangen dat het aantal disco-avonden wordt terugge bracht tot één of twee per week. Verder zou de Krim-directie meer jon- gerenevenementen op eigen terrein moeten organiseren. Tenslotte noemt de nota een remedie tegen de hinder die wordt veroor zaakt door opvarenden van de „brui ne vloot" die ligplaats kiest in Oudeschild: opvang van de opvaren den in Oudeschild zelf en verbetering van het vervoer vanaf de haven. De discussienota is gestuurd aan grote aantallen mensen die worden geacht interesse te hebben voor het leefbaarheidsprobleem, waaronder degenen die bij de gemeente klach ten hebben ingediend. Anderen die er belangstelling voor hebben kun nen een exemplaar afhalen in het raadhuis. Teso wil vooralsnog geen medewer king verlenen aan de nieuwe regeling voor de nachtelijke opvang van psy chiatrische patiënten. Volgens Teso- directeur Hoogerheide zou het extra benodigde transport een te zware belasting voor zijn personeel kunnen vormen. Teso heeft nog geen defini tief besluit genomen; dat hangt af van het resultaat van een onderhoud dat Hoogerheide binnenkort heeft met wethouder Krijnen-Baijs. Vorige maand leek een permanente oplossing voor de psychiatrische op vang te zijn bereikt. Ziekenfonds en particuliere verzekeraars verklaarden zich bereid bij wijze van proef een jaar lang de nachtelijke opvang op Texel te vergoeden. Tot dusver wer den deze kosten door de gemeente betaald. Psychiatrische patiënten worden in geval van nood opgevan gen door een klein team van B- verpleegkundigen in een ruimte in het Gollards-verzorgingstehuis. De vol gende ochtend wordt de patiënt dan naar een inrichting op het vasteland gebracht, zodat geen extra boot no dig is. De ziektekostenverzekeraars zijn nu dus wel bereid om deze extra transportkosten te vergoeden. Voort aan zou met een extra boot een psy chiater naar Texel kunnen worden gehaald. Die moet dan bekijken of het gewenst is dat de patiënt direct naar de overkant wordt gebracht. In dien ja, dan zal nogmaals een over tocht worden gemaakt. Een kostbare oplossing, maar aanvaardbaar omdat het waarschijnlijk zelden zal voorko men. „Worden eindelijk de kosten vergoed, en nu wil Teso niet varen", meldde CDA-raadslid Nel Eelman-van 't Veer verontwaardigd in de rondvraag van de raadsvergadering. Ze noemde de Teso-houding „halsstarrig" en vroeg zich af wat de consequenties voor de gemeente zullen zijn. Wethouder Terpstra, plaatsvervanger van de zie ke mevrouw Krijnen, verwees naar het onderhoud dat de wethoudster binnenkort met de Teso-directie zal hebben. Directeur Hoogerheide zei desge vraagd het te betreuren dat niet eer der overleg over deze zaak is geweest tussen gemeente en de boo tonderneming. „Ik beschik nu over te weinig informatie om ja of nee te zeggen. Op voorhand heb ik er be denkingen tegen. Uitgangspunt moet zijn: transport van patiënten die op het eiland zelf geen medische hulp kunnen krijgen. Het huidige zieken transport 's nachts staat niet ter dis cussie Maar al met al wordt het personeel nu al regelmatig uit bed gebeld voor ziekenvervoer. Het kan eigenlijk niet dat ze nu dan ook nog een hele nacht in touw moeten zijn." Het bestuur van Waterschap Texel heeft komende week een extra ver gadering, omdat tijdens de begro tingsvergadering op 28 november j.l. een procedurefout is gemaakt. Ver zuimd is om de verordening op de omslagheffing (d.i. de vaststelling van de polderlasten voor 1991) in stem ming te brengen. Aanvankelijk was aangenomen dat het college van hoofdingelanden automatisch met de verhoging van de polderlasten ak koord was gegaan middels de vast stelling van de begroting 1991. Die was goedgekeurd met een stemming waarbij de stemmen staakten. In de consternatie hierover merkte geen der aanwezigen op dat de omslaghef fing vervolgens apart in stemming had moeten worden gebracht. Dit punt vormt aanstaande dinsdag, aan vang 10.00 uur in het Polderhuis aan de Vismarkt, dan ook de hoofdmoot. De agenda luidt als volgt: I.Opening; 2.Vaststelling volgorde stemming; 3.Besluit tot vaststelling verordening op de waterschapsomslagen (reeds in uw bezit); 4.Rondvraag; 5.Sluiting. De vergadering is openbaar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 5