Ronald's „Spoor van beschaving" met een negen gehonoreerd Topwaardering voor kunstwerk dat looit werd gemaakt RONALD EXPOSEERT 0» lONDERDAG 13 DECEMBER 1990 TEXELSE COURANT PAGINA 9 27-jarige Ronald klein Tank uit Amsterdam is geen kunstenaar ie maar wat aan rotzooit. In tegendeel: de vriendelijke en in ge- rag en kleding correcte jongeman houdt zich op bijna de- lonstratieve wijze aan de wettelijke en andere regels van onze amenleving. Dat is hem het afgelopen jaar lelijk opgebroken, rant het tijdelijke bouwsel van rijshout en paaltjes „Spoor van eschaving" dat hij als afstudeerproject in de duinen vlakbij het [rand van paal 8 wilde neerzetten, vond in de ogen van de ixelse bestuurders geen genade. „Wezensvreemd", zo luidde het ordeel en de gevraagde vergunning werd afgewezen. Dat leek et sombere eind van een strijd die meer dan een jaar had ge- uurd en veel geld had gekost. Maar zie welk wonder geschied- De docenten van de jonge kunstenaar waren zó onder de idruk van de intenties, plannen en aanpak van hun student, dat het nooit gemaakte kunstwerk waardeerden met een negen, en unieke gebeurtenis. p deze pagina het chronologisch verslag van een opmerkelijke ang van zaken, compleet met happy end. onald klein Tank, geboren in Amers- )ort en opgegroeid in Ede, heeft wat iet Texel. Als kind kwam hij er re- ïlmatig met zijn ouders op vakantie n ook nu brengt hij er een groot eel van zijn vrije tijd door. Dat komt et alleen omdat hij zich gelukkig )elt in een winderig, wijds en wei- g gerept landschap van zee, strand duinen („Je ervaart hier een fris- iid die nergens anders is") maar Dk omdat hij een Texelse vriendin eft. onald toonde zich al jong kunstzin- g. Altijd bezig met verf en klei. Bo ndien had hij bijzondere elangstelling voor geschiedenis, ïrdrijkskunde en archeologie. Aan- ankelijk wilde hij leraar geschiedenis orden maar tijdens zijn (vervroegd oorgemaakte) militaire dienst als hu- aar van Boreel (toen hij zich in zijn ije tijd vermaakte in houtwerkplaats i donkerekamer van de kazerne) aiden zijn creatieve driften hoog op. )gingen om op een academie voor leidende kunst te komen hadden Jcces: hij kreeg van zowel de aca- imie van Amersfoort als die van rnhem bericht dat hij welkom was. laar het werd in 1985 een opleiding oor leraar handvaardigheid en teke- en aan de Hogeschool Holland in iemen. Dat is geen „echte" acade- ue maar wel een school die in de raktijk menige kunstenaar aflevert. Ik wilde driedimensionale dingen laken, maar dan is het nodig dat je oed kunt tekenen. Ik meende dat ik at het beste kon leren op de lerare- opleiding. Daar heb ik het inderdaad ardig onder de knie gekregen, maar e tweevakkigheid begon me op te reken. Ik ben perfectionist. Ik wilde eide vakken erg goed doen, ik wam tijd tekort en het een ging ten oste van het andere. Tegen het eind van het derde studiejaar heb ik teke nen laten vallen en ik besloot zo spoedig mogelijk af te studeren op het vak handvaardigheid, om op die manier beeldend kunstenaar te wor den." Sporen Als afstudeerproject viel de keus op „Spoor van beschaving" waar hij of ficieel 720 werkuren in mocht steken maar dat veel méér tijd zou vergen. Ronald zou zich verdiepen in de ef fecten van (menselijke) ingrepen in de natuur, de vormen en afwijking van vormen die daardoor ontstaan in het landschap. Het theoretisch deel van het projekt omvatte een culturele beschouwing en onderzoek op het gebied van cultuurgeschiedenis. Het praktijkgedeelte zou moeten bestaan uit het zelf scheppen van zo'n spoor van beschaving in een daarvoor ge schikt terrein. Die keus had iets te maken met Ro nalds al genoemde interesse voor ge schiedenis en archeologie. Grafheuvels, hunebedden en andere tot het landschap behorende gevol gen van menselijke activiteit, hadden hem altijd geïntrigeerd. Texel bleek op dat gebied het nodige in petto te hebben. Tijdens een rondvlucht zag hij in de landerijen van Eierland niet alleen duidelijk waar vroeger geulen hadden gelopen (de bodem bevat daar meer slib, waardoor het gewas er in droge zomers wat groener is) maar ook waren sporen te zien van vroegere sloten, greppels en van de betonnen landingsbanen die er ooit waren op het vliegveld Texel en van scheepswrakken op het strand. Mysterieus Niet altijd is bij dergelijke sporen dui delijk waar ze precies van afkomstig zijn. Ze roepen bij de beschouwer vragen op over de oorspronkelijke vorm, grootte en functie. Een object met een dergelijke mysterieuze uit straling wilde Ronald klein Tank in een passend landschap op Texel ma ken. Het moest een bouwsel worden dat niet in een bepaalde tijd of perio de thuishoort, dat tien maar ook wel duizend of vijfduizend jaar oud zou kunnen zijn. Dus viel de keus op ma teriaal dat al sinds de vroegste bewo ning van ons land gebruikt moet zijn voor het bouwen van woonvormen en gebruiksvoorwerpen: stammen en rijshout. Essentieel voor de aard van het objekt was ook dat het qua vorm en hoogte een „natuurlijk" onderdeel van de omgeving zou worden. Het moest eruit zien alsof het er altijd al had gestaan, volkomen geïntegreerd maar toch opvallend en vragen oproepend. In de stuivende duinen bij paal 8 zou het objekt ongetwijfeld zandruggen van nog onbekende vorm doen ontstaan, misschien zou het bouwsel voor een deel onderstuiven, waardoor na verloop van tijd duidelijk zou worden hoe deze menselijke in greep steeds meer wordt opgenomen in het landschap. Een lang leven zou dit kunstwerk waarschijnlijk niet be schoren zijn, maar dat hinderde niet. Vragen Als Ronald zonder iets te vragen naar de duinen was gegaan en daar zijn „pyramide" van palen en gevlochten takken had neergezet, zou er waar schijnlijk geen haan naar hebben ge kraaid. De weinige bezoekers van deze uithoek van Texel zouden heb ben gedacht dat het een stapel rijs hout was, bestemd voor de windschermen die Rijkswaterstaat in de directe omgeving massaal heeft neergezet. Ronald wilde echter de le gale weg bewandelen en deed niets zonder toestemming. Zelfs toen hij wat waardeloze stammetjes hout uit de dennen wilde halen, ging hij eerst om een sprokkelvergunning. Dat was het begin van een strijd die hem een illusie armer maakte maar onschatba re ervaringen rijker. Na het oriënterend literatuuronder zoek, overleg met docenten aan de hand van de eerste schetsen en on derzoek naar de archeologische ach tergronden, stapte de jonge kunstenaar naar Rijkswaterstaat Texel. Van die kant kwam de sug gestie om het object te plaatsen in de maagdelijke stuifduinen bij paal 8. Ook benaderde hij aannemer Daalder inzake het gebruik van materiaal en de opslag daarvan bij het Westerslag. Van alle kanten werd medewerking toegezegd. In januari gingen de bege leidende docenten akkoord met het eindontwerp, dat Ronald had gepre senteerd in de vorm van tekeningen, fotomontages en een maquette. Op nieuw werd gesproken met Rijkswa terstaat Texel. In overleg met Wim Wiering werd de plaats van het kunstobject definitief bepaald en er werd zelfs een officiële overeenkomst afgesloten, inhoudende dat Ronald klein Tank toestemming kreeg voor „het tijdelijk aanbrengen van een werkstuk ten behoeve van een afstu deerproject". Nadrukkelijk werd be schreven dat het werkstuk moest worden gemaakt van dunne boomstammen, omvlochten met rijs hout en dat geen andere materialen waren toegestaan. Na beoordeling van het werk moest het op eerste aanschrijving worden verwijderd en het duin diende dan in de oorspron kelijke staat te worden opgeleverd. Ook was er overleg met districts hoofd R. Klaassen van Staatsbosbe heer en met de gemeente in de persoon van de toenmalige wethou der Daan Schilling van ruimtelijke or dening. Bouwwerk Dat laatste was nodig want behalve van de terreinbeheerders was ook van de gemeente medewerking ver eist. Het kunstobject was nl. een „bouwwerk" in de zin van de wet. Volgens het bestemmingsplan zijn bouwwerken in deze omgeving ver boden, ook als ze een tijdelijk karak ter hebben, tenzij ze nodig zijn voor het kustbehoud. Door het voeren van een procedure volgens artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening kan echter vrijstelling worden verkregen. Zo werd het tenminste door de gemeen te verteld. Dat was onjuist, maar daarover straks. Wethouder Daan Schilling stelde zich positief op en liet weten dat het col lege in principe wilde meewerken en de procedure voor het verkrijgen van vrijstelling door middel van artikel 17 ging van start. Er was goede hoop dat het met een paar weken rond zou zijn, zodat Ronald in april en mei aan de slag kon gaan en hij in juni zou kunnen afstuderen. Zover zou het echter niet komen. Verzet Zoals de procedure voorschrijft werd in de Texelse Courant een advertentie gezet waardoor werd bekendgemaakt dat R. klein „Tabak" (de naam werd in een tweede advertentie gecorri geerd) een kunstobject in de duinen bij paal 8 wilde plaatsen, dat het bouwplan vanaf 19 februari 1990 twee weken ter inzage zou liggen en dat binnen die termijn bezwaren kon den worden ingediend. Er kwam één bezwaar. Afzender was de Werkgroep Landschapszorg Texel, die het kunstobject onnodig noemde en daarbij schadelijk voor natuur en landschap. De werkgroep betoogde dat het object van de heer Klein „Taal" dreigde te komen in een als zodanig door borden gemarkeerd niet toegankelijk natuurreservaat. Voor het bouwen van het kunstwerk zou zwaar transport (boomstammen!) no dig zijn, wat schade aan de vegetatie zou veroorzaken. Verder werd ver wacht dat het geval op grote afstand zichtbaar zou zijn en daardoor men sen zou aantrekken. Bovendien zou de aard van het kunstwerk aanleiding geven tot vernieling, houtroof en brandstichting. Verder werd gewezen op een kolonie zeldzame dwergsterns in de onmiddellijke" omgeving. Rijkswaterstaat kreeg in het bezwaar schrift het verwijt dat zij medewer king aan het kunstwerk had toegezegd. „Alleen al vanwege de opvoeding van het publiek vinden wij dit onbegrijpelijk. Terwijl overal op de zeewering borden worden geplaatst om betreding te voorkomen, zou hier betreding juist worden aangemoe digd!" Zitting Zoals voorgeschreven kreeg Land schapszorg gelegenheid dit bezwaar toe te lichten tijdens een hoorzitting, ten overstaan van een ambtelijke werkgroep. Dat gebeurde op 14 mei. Ronald klein Tank kwam daarbij te gen de argumenten van de werk groep in geweer en is ook nu nog van mening dat hij de bezwaren vol ledig heeft kunnen weerleggen. Hij bracht naar voren dat het betreffende terrein gewoon toegankelijk gebied is, in het geheel niet als natuurreservaat is gemarkeerd, dat de aanvoer van materialen zou gebeuren vanaf het direct aangrenzende strand, zodat er helemaal geen schade aan begroeiing zou kunnen ontstaan, dat het object niet van grote afstand te zien kon zijn en dat het hetzelfde karakter had als de takkenschermen in de omge ving, dus niet werkelijk een verhoogd risico voor roof of brandstichting zou kunnen vormen. Dat in de buurt een kolonie dwergsterns was, wist Ronald klein Tank niet, maar nadat hij D. Maas van de Vogelwerkgroep Texel in de arm had genomen en ter plekke een uitgebreid onderzoek had ingesteld, werd hem duidelijk dat ook die kolo nie geen reden kon zijn om het kunstwerk te weigeren. De afstand bedroeg maar liefst 530 meter, het object zou afgeschermd zijn door dui nen en de werkzaamheden om het op te bouwen konden geen enkele in vloed hebben op het broeden van de sterns, In elk geval zouden die ver storingen in het niet vallen bij be staande toegelaten activiteiten (strandwandelaars, oefenende mari niers, werkzaamheden t.b.v. kustver dediging etc.). Wie het kunstwerk zou willen zien, kon het bereiken van- Vrijdagmiddag (morgen) begint in het raadhuis in Den Burg een tentoonstelling die is gewijd aan het afstudeerprojekt „Spoor van beschaving" van Ronald klein Tank. Tot 4 januari kan iedereen kennis nemen van teksten, kaar ten, tekeningen, foto's, een ma quette en een diorama, die duidelijk maken wat de kunste naar met zijn projekt heeft be doeld en hoe het eruit had moeten zien. Om 16.00 uur mor genmiddag wordt de expositie geopend, in aanwezigheid van genodigden. Ook eventuele an dere belangstellenden zijn daarbij welkom. Ronald klein Tank zal bij die gelegenheid een mondelinge toelichting geven, aan de hand van een diaserie. Ook zal hij een beschouwing geven over kunst in het landschap in het alge meen, een voor Texel actueel en spraakmakend thema. De expo sitie is gratis te bezichtigen op werkdagen van 8.30-12.30 en van 13.30 tot 17.00 uur. af het strand door een opening in de stuifduinen, lopend over een vlak ge bied zonder begroeiing ter lengte van 80 meter vanaf de duinvoet. Resu merend kwam de kunstenaar tot de slotsom dat zijn object geen enkele nadelige invloed van betekenis op de omgeving kon hebben of uitlokken. Kunstcommissie In die laatste opvatting werd hij gesteund door de gemeentelijke ad viescommissie voor kunst- en cul tuurbeleid, die zich in een brief positief uitliet over het voorgenomen object in de duinen. „De commissie juicht uw initiatief tot het opzetten van een dergelijk kunstproject toe. Het verheugt de commissie dat de betrokken instanties zoals Rijkswa terstaat bereid zijn medewerking te verlenen. De commissie verwacht geen grote mensenmassa's op deze lokatie, de echte liefhebbers zullen de plaats echter wel weten te vinden. De commissie heeft dan ook met enige verbazing kennis genomen van het feit dat de Werkgroep Land schapszorg bezwaar heeft gemaakt tegen de realisatie van dit project", aldus schreef Riekie van Dijk, secre taris van de adviescommissie. Ronald klein Tank kreeg tijdens de hoorzitting het gevoel dat hij zich overtuigend had geweerd. Het viel hem dan ook bitter tegen toen hij la ter in de Texelse Courant las dat b en w zijn aanvraag van de hand hadden gewezen. Het kunstobject werd als „wezensvreemd" aangemerkt en zou volgens het college afbreuk doen aan de doelstelling van het bestem mingsplan. Het bezwaar van Land schapszorg werd derhalve gegrond verklaard en Ronald kreeg geen vrijstelling. Advocaat Hij legde zich daar niet bij neer en schakelde het advocatenkantoor Las van Bennekom Van Heusden in voor het maken van een beroeps schrift. In zeven pagina's werden de argumenten om het object toch toe te laten uiteen gezet. Dat leidde tot een nieuwe bezwarenzitting, op 5 september. De dienstkring Texel van Rijkswa terstaat steunde de kunstenaar met een brief waarin werd aangegeven dat er niets tegen was om het tijdelij ke object in de duinen toe te laten. Vogelkenner Dick Maas legde boven dien op papier uit dat ook de sternt jeskolonie nooit verstoord zou kunnen worden. Ronald klein Tank zorgde voor kaarten en diverse foto's die verduidelijkten op welk een onschul dige plek zijn object zou komen, waarbij tevens de grote afstand tot de sterntjeskolonie werd aangegeven. Die stroom documentatie leek over dadig. „Maar", zo vertelt Ronald nu, „ik had het gevoel dat die mensen anders helemaal niet wisten waarover zij praatten." Overbodig Het baatte niet. Het bezwaarschrift werd door het college ongegrond ver klaard. Ronald klein Tank was er zeer ontstemd over dat nu een geheel nieuw argument in het geding werd gebracht. Aan het begin van de hoor zitting werd meegedeeld dat de hele procedure om vrijstelling te krijgen overbodig was geweest omdat vrijstelling voor een bouwwerk in het betreffende duingebied NOOIT wordt gegeven. Dat staat in hetzelfde bestemmingsplan onder artikel 51. De hele procedure en de daaraan gekop pelde beroepsactie was dus bij voor baat zinloos geweest. Blijkbaar hadden de gemeenteambtenaren arti kel 51 over het hoofd gezien.... De bezwarenzitting ging overigens ge woon door, maar leverde voor geen der partijen nieuwe gezichtspunten op. Strohalm Toch gaf Ronald de moed niet op. Zijn kunstwerk mocht dan bij voor baat onmogelijk zijn in het terreinge deelte dat in het bestemmingsplan als „duingebied" was aangemerkt, maar een klein eindje verderop lag de grens met een gebied dat er veel op leek maar in het bestemmingsplan „strand" heette. Voor een tijdelijk bouwwerk op dit terrein zouden b en w wél vrijstelling mogen verlenen. Hoopvol stapte de jonge kunstenaar weer naar de heren C. Smit en W. Wiering van Rijkswaterstaat, die on danks de drukte van de zandsupple- tie graag met hem meegingen om een nieuwe plek uit te zoeken. De mannen van Rijkswaterstaat waren zich erg betrokken gaan voelen bij het projekt en vonden het kinderach tig dat de jonge kunstenaar zoveel tegenwerking kreeg. Het hoofd van de dienstkring, J. Ree der, stuurde een brief naar de afde ling ruimtelijke ordening met de mededeling dat de medewerking van Rijkswaterstaat ook gold voor de nieuwe lokatie en op 19 september verzocht Ronald het college alsnog vrijstelling te geven. Het afwijzende antwoord kwam op 2 oktober. Ook binnen de bestemming „strand" werd het kunstwerk wezensvreemd gevonden. Het zou afbreuk doen aan de doelstelling van het bestem mingsplan en het college was daar om niet bereid opnieuw een artikel 17-procedure te voeren. Dat nam niet weg dat de ambtenaren die bij de zaak waren betrokken een vervelend gevoel hadden over deze afloop. Zel den hadden ze te maken gehad met een aanvrager die zich zo stipt aan de regels had gehouden en voor zulk perfect informatiemateriaal had gezorgd. Geen prestigeslag Ronald klein Tank dacht er nog over om tegen de beslissing Arob-beroep in te stellen bij de Raad van State, maar zag daarvan af. „Ik heb beslo ten niet verder te strijden. Het zou een prestigeslag worden en er zou een negatieve sfeer ontstaan. Dat wil ik niet." Hij vindt overigens nog steeds dat de bezwaren van Land schapszorg en het college elke grond missen en door hem volledig zijn ont zenuwd. Hij heeft het gevoel dat de collegewisseling die zich tijdens de procedure voltrok voor hem on gunstig is geweest. Wethouder Schil ling stond sympathieker tegenover zijn plannen dan opvolger Klaas Ba- rendregt. Lees verder pagina 11

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1990 | | pagina 9