Nota over leefbaarheid maakt veel reacties los kost 50.000 overnachtingen" W&SA m 7 WK °0*r „Verplaatsen jeugdterrein „Borrel mag in dorpshui niet worden verboden „Voetgangersgebied in Weverstraat onrendabel College speelt met vuur" [voorstel- wiettdetojL .ssssss»" „Fietspad doortrekken langs de Ruyslaan" „Rond sluitingstijd taxi's per zitplaats gaan verhuren 'S Reacties op nota Verlichting fietspad beperkt overlast flink" PAGINA 6 TEXELSE COURANT DINSDAG 29 JANUARI IJ f r „Het is in het seizoen een puinhoop op de Ruyslaan. Ik weet wel een oplossing om het parkeerprobleem op te lossen: laten ze alsjeblieft het fietspad doortrekken, dan kunnen die auto's daar tenminste niet meer staan. Nu houdt het fietspad op bij hotel Opduin en begint weer aan het eind van het bos." Mevrouw Traill- Rab uit De Koog woont aan de Ruyslaan. Haar bezwaren tegen de huidige gang van zaken heeft zij al meerdere malenschriftelijk aan het college aangeboden. Bij de openbare discussie over de leefbaarheid was zij gisteravond niet - aanwezig. „Nee, ik ben nog bij geen enkele hoorzitting geweest. Ik denk dat ik meer bereik door mijn visie rustig en weloverwogen op papier te zetten." Mevrouw Traill vertelt veel overlast te hebben van de jongeren, die van het jeugdterrein op camping Kogerstrand naar het dorp lopen en vice versa. „Het bekende verhaal. Geschreeuw, het uittrappen van lantaarnpalen, het ingooien van ruiten en het betreden van onze tuinen." „Aan de overlast die we van de in de Ruyslaan geparkeerde auto's onder vinden, kan door een ingreep echter iets worden gedaan. Bij de auto's bi vakkeren 's nachts jongeren, die geen slaapplaats hebben gevonden of zelfs geen tent hebben. Er wordt tot diep in de nacht gedronken, luid ge praat en dat houdt pas op als ze rond 04.00 uur het bos induiken om te slapen", aldus mevrouw Traill. Menno J. Hofmann (RST) „Door suggesties rond het verplaat sen van het jeugdterrein op Ko gerstrand serieus te nemen, gaat het college met vuur om. Realisering van de voorstellen betekent 50.000 tot 60.000 overnachtingen op jaarbasis in De Koog minder", aldus RST- directeur Menno J. Hofmann in reac tie op de nota leefbaarheid. „Het college weet beter dan wie ook hoe veel omzetverlies dit De Koog en omgeving gaat kosten." Verplaatsing van het jeugdterrein heeft volgens de RST grote financiële consequenties. Alleen als het college bij voorbaat bereid is de kosten voor haar rekening te nemen, is de stich ting bereid serieus over dergelijke „oplossingen" te praten. Verplaatsing van het jeugdgedeelte van de zuid- naar de noordzijde, heeft volgens de RST maar één voordeel: een kortere loopafstand van de kroeg naar de tent. De nadelen zijn echter legio. In de maanden april, mei, juni en september is sprake van nage noeg leegstand en zal de noordzijde een onooglijke aanblik bieden. „Het zal afstotend werken op gewone bad gasten en op mogelijke gasten die over de Badweg lopen of rijden." De stichting is van mening dat het mooiste gedeelte van camping Ko gerstrand bovendien wordt opgeof ferd. Er zal aanpassing nodig zijn voor elf toiletgebouwen, omdat die nu niet tegen dit publiek bestand-zijn. Vanwege de onoverzichtelijkheid van het terrein wordt bewaking slecht be heersbaar. Verplaatsing van het jeugdgedeelte zal ook ernstige over last geven voor de Boodtlaan. Onmogelijk Een mogelijke integratie van de be zoekers van de jeugdcamping alleen op het noord-gedeelte, acht de RST onmogelijk: er zijn daar 437 plekken, tegen 303 plaatsen op het jeugdter rein. Integratie op het noord- èn mid dengedeelte (terrein om de Badweg heen) betekent volgens de stichting dat op beide gedeelten een belangrijk deel van de gasten wordt verjaagd. Als het RST-bestuur tóch voor een dergelijke halve integratie en concen tratie op het terrein rond de Badweg zou kiezen, blijft het huidige jeugdter rein met een drietal onlangs ver nieuwde, zeer dure sanitaire voorzieningen, „onbruikbaar" achter. In een dergelijke situatie is het vol gens de stichting bittere noodzaak om een andere bestemming te vin den voor het lege terrein. „Omdat het als kampeerterrein ongeschikt is, moet worden gekozen voor bunga lows in eenvoudige vorm. Op dit mo ment zijn Staatsbosbeheer (eigenaar van de grond) en de gemeente echter bepaald geen voorstander van uitbrei ding van luxe trekkershutten." Rampzalig Kogerstrand telde in 1990 194.000 overnachtingen. Verplaatsing/integratie van het jeugd terrein kan - in hetergste geval - in houden dat 33 procent van de gasten wegblijft. De RST is van me ning dat 25 procent echter al te veel is. „We spreken over 45.000 tot 60.000 overnachtingen op jaarbasis. Dagelijks is dat tussen de 1150 en 1500 gasten minder, als wordt uitge gaan van een volledige bezetting van de ruim 1200 plaatsen op het terrein in het seizoen. Het effect zal econo misch rampzalig zijn." Verplaatsing van de hoofdingang plus receptie naar het noorden van de camping acht de RST vanuit be- heerstechnisch oogpunt een crime. „Het terrein is 2,5 kilometer lang. Auto's zijn op de wegen niet toege staan. Wat zullen gasten op het zuid gedeelte doen, behalve klagen? Dit vraagt om een volwaardig receptiege bouw op zuid, plus bijbehorend per soneel en extra parkeerplaatsen en een toeristentoegangsweg." Gevaar De stichting is van mening dat de in de nota genoemde oplossingen de continuïteit van de RST in gevaar brengt. „Ook wordt een ernstige hy potheek gelegd op een gezond eco nomisch voortbestaan van het midden- en kleinbedrijf op Texel." Het feit dat de parkeer- en ver keersproblematiek in de nota leef baarheid niet als bijzondere knelpunten ter sprake zijn gekomen, verbaast de RST. „Uiteindelijk worden De Koog en Den Burg hier niet alleen in het seizoen door getroffen." De RST komt tot de conclusie dat de nota leefbaarheid niet statistisch of cijfermatig is onderbouwd. „Een be langrijk gemis is voorts dat de proble men niet in historisch perspectief zijn geplaatst", aldus Hofmann, die zich niet aan de indruk kan onttrekken dat de nota uitsluitend gericht is op het krijgen van reacties. „In de trant van: schiet er maar gaten in." Wie langs de spoorweg woont, weet dat er een trein langskomt, vindt de stichting. „Wat betreft (kleine) crimi naliteit en ordeverstoringen is op Texel sprake van een verheugende ontwikkeling: er is de afgelopen vijf jaren sprake van duidelijke afname. Een bepaalde mate van last zal ech ter voor ieder aanvaardbaar moeten zijn." De RST vraagt zich af of de gesug gereerde problematiek de wel zéér in grijpende oplossingen rechtvaardigt. ,.De bar in De Waldhoorn functio neert dienstverlenend en niet com mercieel. Als het schenken van sterke drank zo stringent wordt ver boden, kan bij een toneeluitvoering niet eens meer een borrel worden geschonken aan het doorgaans oudere publiek." De dorpscommissie van Den Hoorn is het met het voor stel om geen sterke drank meer te schenken in de dorpshuizen absoluut niet eens. „De mensen willen tijdens een avondje uit graag een borreltje kunnen drinken." De maatregel doet volgens de dorps commissie afbreuk aan het vereni gingsleven en het dorpsleven. „En dat kan als we het hebben over ver betering van de leefbaarheid van de Texelaars toch niet de bedoeling zijn." Er wordt met nadruk op gewezen dat het dorpshuis wel degelijk een ver antwoord beleid voert ten aanzien van alcoholgebruik. „Zo wordt abso luut geen alcohol of zwak- alcoholische drank geschonken tij dens jeugdclubactiviteiten." Hoewel de dorpscommissie tot haar genoegen heeft geconstateerd dat Den Hoorn in de nota leefbaarheid niet apart als probleemgebied wordt genoemd, heeft zij schriftelijk een aantal opmerkingen ingediend. Zo wordt ingegaan op het feit dat ondanks het parkeerverbod op Klif (aan één kant), hier nog regelmatig il legaal wordt geparkeerd. „Dat geeft irritatie. We juichen het toe als er parkeergelegenheid aan de rand van het dorp wordt gerealiseerd, bijvoor beeld aan de Rommelpot." De dorpscommissie zou het ook ple zierig vinden als er regelmatiger snel heidscontroles zouden worden gehouden op de Witteweg, Hoornder- weg en Westerweg. „Daarnaast willen we nogmaals op de noodzaak wijzen van een fietspad tussen ons dorp en Paal 9. Tot onze spijt is dat niet opgenomen in de be groting voor 1991. Wat ons nog meer donker gat, maar mensen van de vaste wal vaak wel. Die gebruiken zo'n fietspad 's nachts niet." Van der Linde schat de te maken kosten op ongeveer f50.000,-. „Een bedrag dat niet in verhouding staat tot andere te maken kosten in Den Burg en De Koog Met wat meer be geleiding van de discogangers naar buiten, kan dit de overlast aanzienlijk beperken. Alleen kun je ze als ze De Cocksdorp desondanks toch in wil len, nooit tegenhouden." De gemeenschap Eierland zou voorts graag een brommerverbod zien tus sen 11.00 en 05.00 uur. „De jongens uit ons dorp spelen nog wel eens een thuiswedstrijd en hangen met hun brommers dan de bink uit. We weten niet of het wettelijk haalbaar is, maar het kan aan vermindering van de overlast bijdragen." „Tenslotte zijn we van mening dat de leefbaarheid niet te veel moet wor den opgeblazen. Dat is niet goed voor het eiland." heeft verbaasd is dat mogelijke aa leg ook niet is opgenomen in het I creatiebasisplan." In de nota leefbaarheid wordt wel pleit voor stimulering van het fiets bruik, omdat dat gunstig zou zijn voor de leefbaarheid op het eiland „Wij hopen dat het college de aanl van een fietspad naar het strands) dan ook in dit perspectief wil bekij ken." Adviseur R. van der Ploeg heeft n mens de taxi-bedrijven De Boer, Tj Toon Smidt en Taxi 12000 (Van dt Wetering) gesteld dat de taxi problemen, die in de nota leefbaar heid worden genoemd, hun oor sprong vinden in de onhoudbare verschillen in de taxi-branche op h eiland. „Met name is de overeen komst die Taxi Grootjen met de horeca ondernemers op Texel heefl afgesloten, de reden van het niet goed functioneren van de bedrijfsl bij het nachtelijk café-bezoek." Volgens Van der Ploeg is Taxi Grooj jen niet in staat aan zijn verplichtir: gen, die eerdergenoemde overeenkomst hem oplegt, te vol doen: het verzorgen van al het ver voer tegen de te laag afgesproken prijs. De andere drie bedrijven op Texel hebben met elkaar zeker de capaci teit om aan deze vraag te voldoen, hun aanbod wordt door de nachtelj ke horeca-bezoekers echter niet op prijs gesteld. Dit omdat deze drie drijven het vervoer alleen kunnen mogen verrichten tegen het door Gewest Kop van Noordholland opgi legde taxi-tarief, dat de café-verlate, met willen betalen vanwege het mt Grootjen afgesprokep (veel) lagere bedrag. „Hoewel intussen genoegzaam be kend, zal dit probleem toch eerst moeten worden opgelost", aldus Vil der Ploeg, Hij stelde gisteravond tevens een aantal structurele oplossingen voor, „Het installeren van een standplaat: op de Groeneplaats, zoals het collea ook voorstelt, is een goede sug gestie. Rond het sluitingsuur zou je de voertuigen voorts per zitplaats moeten kunnen verhuren, waardoor; de capaciteit van de taxi's wordt ve groot. Er is ook nog de mogelijkheid wat meer busjes in te zetten." Namens de vervoerders zei Van dei Ploeg het een goed idee te vinden als een uur voor sluitingstijd van de café's, de deur niet meer wordt opengesteld voor nieuw binnenko- mend publiek. „Hiermee wordt rono het sluitingsuur rondwandelen van het publiek voorkomen en wordt de piek duidelijk gespreid, wat het ver voer voor ons een stuk gemakkelijk zou maken." in bed-- "•■fend OS'»'-. V ^^be?05'300" i Po'itie'c - van Oe de pot«t>e mountain doof e®n Hoog a^r™ oe P9i1— Ondernemers Weverstraat: ..Als de verhouding wandelaars en fietsers zich verhoudt als 5.5. wie oordeelt dan over wie? Voordat de openbare discussie over de nota leefbaarheid gis teravond plaatsvond, benader den we verschillende mensen, bedrijven en instellingen die schriftelijk hun reacties op de nota bij ben w indienden. Hoe zij over de nota denken en met welke door het college aange dragen oplossingen ze het wel of niet eens zijn, kunt u op de ze pagina's lezen. Eén ding is duidelijk: de om vang van de schriftelijk inge diende reacties bewijst dat de leefbaarheid de gemoederen flink bezig houdt. De komende weken komen we uitgebreid op dit onderwerp terug. ,,De combinatie wandelen en fietsen in de Weverstraat is een probleem dat door bewoners en ondernemers wel degelijk wordt onderkend. Het probleem wordt in hoofdzaak veroor zaakt door de Texelse jeugd, met na me door groepen scholieren", aldus de Ondernemersvereniging van de Weverstraat, die graag aan een oplossing van het probleem mee wil werken. Bij een afweging van belangen spelen volgens de Ondernemersvereniging vele factoren een rol. Omdat verschil lende straten in Den Burg voor ver keer zijn afgesloten, is de fiets volgens hen het meest handige ver voermiddel om in Den Burg bood schappen te doen. „Komt bij een gemiddelde supermarkt 40 procent van de klanten per fiets, is dat vaak in de Weverstraat nog een hoger per centage." Voor een aantal oudere mensen is boodschappen doen het het afleggen van visites (de Weverstraat is ook een woonstraat) per fiets een haalba re zaak. Afstanden te voet zouden te groot worden, meent de Onderne- een winkelcentrum pas rendabel te maken is bij een bevolkingsaantal van 25.000. „En dan: als fietsers/voetgangers zich verhouden als 4:6 of zelfs 5:5, wie oordeelt er dan over wie?" Genuanceerd De ondernemers vinden dat de vraag of de Texelse gemeenschap wel ge schikt is voor de opvang van grote aantallen verblijfs- en dagrecreanten, om een zeer genuanceerde benade ring vraagt. De druk die er de laatste tijd wordt uitgeoefend op de agrarische- en visserijsector maakt volgens hen het toerisme van groei end belang voor het inkomen op het eiland. Wat de drukte in de winkels betreft menen zij dat hetwachten bij kassa's in supermarkten een probleem is dat landelijk aandacht krijgt. „Het is geen Texels probleem. Integendeel, in het bestemmingsplan Den Burg is ge constateerd dat we overbewinkeld zijn en dat het draagvlak van de win kels al te klein is." Aantasting centrum De winkeliers vinden het voorstel om winkels te verplaatsen in de richting van andere centra een aantasting van de levensvatbaarheid van de winkels in Den Burg. „Dat betekent een ver laging van de kwaliteit, een' aan tasting van de centrum-functie en een gevaar voor de werkgelegen heid." De opmerking in de nota leefbaarheid dat primair de ondernemer voor rein heid en netheid van de omgeving van zijn zaak moet zorgen, gaat de on dernemers te ver. „Het is zeer sug gestief en leidt veel te gemakkelijk tot de conclusie dat extra kosten van reiniging maar door de ondernemers moeten worden gedragen." „De oplossingen die in de nota leef baarheid worden genoemd vinden wij nogal kortzichtig en af en toe niet ter zake doende", aldus Erwin van der Linde, woordvoerder van de Gemeenschap Eierland. „Natuurlijk is er overlast, maar de oplossing dat De Krim zelf maar watvoor zijn gasten moet organiseren en dat de disco in het Eierlandse Huis moet worden teruggebracht naar één avond, snijdt ons inziens geen hout." Van der Linde merkt op dat De Krim ongeveer 50 procent van de disco gangers levert. „Dan houd je toch nog de helft, zo'n 200 man, over. Als De. Krim zelf disco-avonden gaat or ganiseren, is dat uiteraard alleen voor eigen gasten. Waar moet die andere helft dan heen?" Het terugbrengen van de disco naar één avond, houdt voorts in dat er nog zes dagen in een week overblij ven. „Of ze gaan hier lopen rotzooi en, of ze gaan ergens anders heen, wat dan weer een kostbare geschie denis wordt." De Gemeenschap Eierland stelt daar om voor het aantal disco-avonden niet te wijzigen, maar het fietspad, dat naast het Eierlandse Huis richting Vuurtorenweg leidt, te verlichten. „Dat is de kortste weg naar De Krim. Texelaars zijn niet bang voor een mersvereniging. „Volgens het bestemmingsplan Den Burg-Centrum mag de bereikbaarheid niet worden aangetast. Wij stellen dat een winkel die niet eens per fiets bereikbaar is, in zijn bereikbaarheid is aangetast en daardoor in zijn bestaan wordt bedreigd", aldus woordvoerder Peter Bakker. De winkeliers vinden het afsluiten van straten voor fietsers haaks staan op het in de nota genoemde 'met kracht stimuleren van de fiets' en menen dat een voetgangersgebied in

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1991 | | pagina 6