,Opheffing van nachtcafé's nist elke redelijke basis" Teso: probleem is al opgelost Politie wil maatregelen tegen file voor de boot KORT TEXELS Forse deuk Portierruit vernield LRMGETERMUH RGEHDR Cursus voor radiomedewerkers Sloophout op Pontweg Bouwmaterialen van de straat gehaald EEN BETER MILIEU BEGINT BIJ JEZELF Dienstverlening raor scholier? Texelaars voor de balie NSDAG 12 FEBRUARI 1991 TEXELSE COURANT PAGINA 5 Een lenge rij wachtenden voor de boot. Binnenkort voorgoed verleden tijd ken" werd door de overheid verbo den, omdat dit een taak van de politie zou zijn. De exploitanten van de nachtbedrij- ven stellen echter dat bij verdere be perkingen rond de exploitatie van de nachtbedrijven, de animo om de susploeg in stand te houden, danig zal afnemen. „De ploeg wordt name lijk door de nachtbedrijven betaald. Toen de susploeg een gunstige effect op de totéle openbare orde bleek te hebben, is het initiatief later ook door andere bedrijven financieel on dersteund. In vergelijking met de ho ge kosten blijft dit echter een matige bijdrage." Groenepiaats De exploitanten vinden dat uit regel matige uitlatingen van de politie blijkt dat de geschetste overlast bij lange na niet zo ernstig is als vaak wordt beweerd. In de omgevingCasino wordt al enige tijd structureel door de eigenaar „gepatrouilleerd". Proble men in Den Burg spelen zich voor 90 procent af op de Groenepiaats. De nachtbar-exploitanten zijn tot de bevinding gekomen dat de grootste overlast wordt ervaren tussen 23.00 en 02.30 uur. De overlast kan vol gens hen in drie delen worden op gesplitst: glas op straat, overlast vanuit een horecabedrijf en overlast van komende en gaande mensen. Horeca Nederland vindt glas op straat een verantwoordelijkheid van de horeca-ondernemer. De nachtbar- exploitanten zijn van mening dat dit punt van overlast voor hen niet op gaat. Er is een portier die er op toe ziet dat glaswerk binnenblijft. Voor geluidoverlast vanuit een horeca-bedrijf verwijzen zij naar de Geluidhinderverordening Texel. Halver wege 1991 wordt een AMvB 'besluit horecabedrijven hinderwet' van kracht. „Voor nachtbedrijven is dit via voorwaarden die aan de vergunning verbonden zijn, al geregeld." Overlast Overlast van komende en gaande mensen (het „routing-probleem") vin den de exploitanten in eerste instan tie een zaak van bezoekers die van het ene bedrijf naar het andere ver trekken of naar huis gaan. „Wel han teren de nu bestaande nachtcafé's - in tegenstelling tot de politie - een „lik-op-stuk" beleid. Iemand die zich binnen of buiten het bedrijf mis draagt, krijgt één, drie of zes maan den ontzegging van de toegang. Een systeem dat al jaren perfect werkt." De exploitanten vinden het vreemd dat bij verstoring van de openbare or de op straat, de nachtbars globaal de enige bedrijven zijn die daar al jaren op worden aangesproken. „Ten on rechte. Gezien het tijdstip (van 23.00 tot 02.30 uur) gaat het niet om de nachtbars. De overweging om ze op te heffen is niet redelijk." Zoals b en w schrijven in de nota „leefbaarheid op Texel" dat het pu bliek in de dorpskernen zou blijven hangen, omdat men in een nachtbe- drijf geen plaats vindt, achten de ex ploitanten op een enkel geval na (drie weken hoogseizoen en enkele zater dagen), niet structureel en absoluut niet bewezen. „Het Galjoen is sowie so nooit vol te noemen." Ook de bewering van b en w dat overlast wordt ondervonden door heen en weer geloop, kan volgens de exploitanten niet slaan op nachtca fé's. „In Den Burg is er maar één en andere bedrijven moet na 02.00 uur dicht.In De Koog hebben de twee nachtbedrijven een zó verschillende doelgroep dat overlopen minimaal is. Daarbij gaat het om een dermate kor te afstand dat hiervan geen overlast wordt ondervonden." Verpest De exploitanten willen dat er eerst wordt gekeken naar een procentueel heel klein deel van de Texelse jonge ren, dat de situatie verpest. „Het wordt tijd nu eindelijk eens een initia tief te nemen om via overleg tussen burgemeester, politie. Horeca Neder land en de nachtbedrijven de proble matiek aan te pakken. Zolang de meest belanghebbende en verant woordelijke partijen nog geen overleg hebben gestart, is het voorbarig om via de politiek ingrijpende beslissin gen te forceren." Aan de afspraken die in het meerpartijen-overleg wor den gemaakt, zullen de partijen zich volgens de exploitanten moeten ver binden. „Wij hopen dat een voor alle partijen bevredigende oplossing ge vonden wordt. Indien onverhoopt on ze belangen of rechten in het gedrang komen, zullen wij ons uiter aard beraden over passende juridi sche stappen," waarschuwen Langeveld, Schuiling en Stiekema. Een 29-jarige Oosterender trof don derdag zijn op de Groenepiaats ge parkeerde auto, beschadigd aan. Het linkerportier had een forse deuk op gelopen. De aanrijding is vermoedelijk veroorzaakt door een andere auto, waarvan de bestuurder verzuimd heeft zichzelf bekend te maken. De aanrijding vond rond 13.30 uur plaats. Getuigen worden verzocht zich bij de politie te melden. In de Kikkertstraat in De Cocksdorp is zaterdagnacht na 00.00 uur een portierruit van een personenauto in geslagen. De wagen stond gepar keerd op het erf van een woning en is eigendom van een 42-jarige inwo ner van Utrecht. Uit de auto wordt niets vermist. 23 maart: K.T.F. winteruitvoering in de De Ko ninghal om 20.00 uur. 24 maart: Jaap de Graaf-bokaal, Wad en Duin in manege Akenburg. Inl. 18300 of 15619. Klif 12: Klif klassiek met Luc van Gessel en Charles Visser (saxofoon en piano), aanvang 12.00 uur, entree ƒ12,50. 25 maart: Bijeenkomst Christelijke Plattelands vrouwen Texel. Viering 30-jarig ju bileum. 26 maart: Bijeenkomst Oudere Doopsgezinde Zusterkring Den Burg. Paasmaaltijd. 30 maart: Viskampioenschap sportvissersclub Texel bij Molen 't Noorden, aanvang 18.30 uur. April 1 april: Lammetjeswandeltocht van Wandelsportvereniging Het Gouden Boltje. Paaswedstrijd Sportvissersclub Texel bij Oudeschild, aanvang 9.30 uur. Ateliekvereniging organiseert De 60 van Texel, start bij NIOZ. Finish Wie lewaal. 2 april: Bijeenkomst Oudere Doopsgezinde Zusterkring Den Burg. L. Knipscheer bespreekt een bijbelgedeelte. 4 april: De Hoofdstad Operette speelt Or pheus in der Unterwelt in De Kam- pagne in Den Helder. Aanvang 20.15 uur, na afloop vaart een extra boot. Inlichtingen S.O.W. tel. 15582. Klif 12: Job Schuring in „De anti- qair", aanvang 20.30 uur, entree ƒ15,-. 7 april: Klif 12: Klif klassiek met barok en semble „Galleria armonica". aanvang 12 uur, entree ƒ15,—. 12 april; Rode Kruis Texel organiseert Bloedaf name avond van 17.30 tot 21.00 uur in de R.S.G. Texel, Haffelderweg 24. Aanmelden kan van te voren bij F. Ei- genraam, tel. 19338. 13 april: Viskampioenschap Sportvissersclub Texel bij Krassekeet, aanvang 8.00 uur. Onder leiding van Martin de Weijer is afgelopen weekend in de studio van Radio Texel een cursus gehouden voor een nieuw op te zetten nieuws dienst. Daarvoor zijn eigenlijk nog vier vrijwilligers nodig. Vandaar dat de cursus komend weekend wordt herhaald voor belangstellenden (ge heel vrijblijvend). Vrijdag is om 20.00 uur het onderdeel nieuws-presentatie aan de beurt en zaterdag wordt van af 10.00 uur aandacht besteed aan interviewtechniek. Het is ook moge lijk een deel van de cursus te volgen. Aanmelden kan tot en met donder dag in de Musicshop bij Peter Agter. Een vrachtauto verloor donderdag op de Pontweg een lading sloophout. Het incident had geen gevolgen voor andere weggebruikers. De vrachtwa gen werd bestuurd door een 38-jarige inwoner uit Oudeschild, overigens niet de eigenaar van de wagen. De politie maakte tweemaal proces-verbaal op: wegens verkeerde belading en wegens het ontbreken van APK (goed)keuring. De politie heeft zondagochtend rond 08.45 uur bouwmaterialen van de Dorpsstraat in De Koog verwijderd. Ter hoogte van hotel Brinkzicht ble ken onbekenden hout, karton en ste nen op één weghelft te hebben gelegd. nkele uren dienstverlening wegens noplettend rijgedrag. Dat eiste offi- ier van justitie C. van Riel voor de echtbank in Alkmaar tegen een 8-jarige scholier uit De Koog. Deze lotste vorig jaar mei met zijn brom mer, waarachter een zelfgemaakte urfkar zat, op de straat tegen een ietser uit het Groningse Haren. De )erist kwam ten val en liep daar- oor ernstig hersenletsel op. De man verleed in de ambulance op weg aar het Academisch ziekenhuis in ironingen. De Texelaar werd vergezeld door ad vocaat H. Teunisse. Die vond dat zijn cliënt al genoeg is gestraft. „Hij heeft een inschattingsfout gemaakt. Van het ongeluk was hij volkomen kapot, hij bleef zitten op school. Een voor waardelijke straf is al streng ge noeg." Van Riel bleef echter bij zijn eis, hoewel hij het een goede zaak vond dat de jongen contact heeft ge zocht met de nabestaanden van de man uit Haren. De uitspraak volgt op 20 februari. Geen storing. Als u denkt dat het an uw radio ligt, dan kunnen wij u eruststellen: Op de 106.1 FM valt iadio Tien af en toe weg. Radio exel filtert namelijk de reclamebood- chappen eruit. Normaal worden de stiltes opgevuld met een pauze- "tuziekje, maar de CD waarmee dat wordt gedaan is kapot. nou echt onveilig, daar zijn die smalle wegen niet op berekend." Evaluatie Het seizoen nadert met rasse schre den. Vlak voor de paasvakantie komt de „Schulpengat" in de vaart. De ko mende zomerperiode zal worden ge bruikt voor het verzamelen van meer gegevens rond de verkeersafwikkeling bij de boot. In het najaar volgt een evaluatie. Daarbij zal worden bekeken hoe dringend de noodzaak voor een extra opsteltterrein is. Na een periode van vrije openingstijd kreeg de burgemeester de bevoegd heid om in eerste instantie aan vijf tot zevengeografisch verspreid liggen de horecabedrijven nachtvergunning te verlenen. Vergunningen werden verstrekt aan bar De Rog in De Cocksdorp, Het Galjoen en De Beerekuil in De Koog, het Steigertje in Oudeschild en Casi no/Question in Den Burg. Ten aanzien van laatstgenoemde ge legenheid volgde het eerste georgani seerde verzet: buurtbewoners gingen tot een handtekeningenactie over. De exploitatie van de nacht-bar, waarvan de bouw in een vergevorderd stadium verkeerde, werd onzeker. Na ander half jaar, in oktober 1982 werd uit eindelijk toestemming verkregen. De Koog In De Koog heeft de looproute, na een gewijzigde indeling van camping Kogerstrand, zich verlegd van de Bad weg naar De Brink en omstreken Uiteindelijk is deze verlegging door omwonenden ervaren als overlast, al dus de exploitanten. In 1986 werd vanuit De Beerekuil het initiatief genomen om bij wijze van proef vijf weken lang de algemeen geldende sluitingstijd te volgen. „Dit werd helaas door de burgemeester, na een volgende hoorzitting, als be leid overgenomen." Er volgde een aantal gemeentelijke initiatieven om de openbare orde vei lig te stellen. In De Koog verschenen gedeeltelijk vaste taxi-standplaatsen, die later weer verdwenen, waarna een poging plaats vond het taxi- verkeer door de Dorpsstraat te regu leren. Aan de Nikadel werd een be waakt parkeerterrein ingesteld, dat later weer werd opgeheven. Het slag van Wuis werd -overigens op initiatief van Wuis zelf - verlegd. Tot slot kwam er, op voorspraak van horeca ondernemers zelf, een verbod op al cohol op de openbare weg. Conclusie van de nachtbar-exploitanten: „Ge zien die maatregelen, werd handha ving van de openbare orde uitsluitend opgehangen aan het sluitingsuur van de nachtbedrijven." Susploeg De Beerekuil nam vervolgens het ini tiatief om mogelijke excessen in de Dorpsstraat via een „susploeg" de kop in te drukken. Met succes, want in de Dorpsstraat vonden in 1990 geen echte problemen meer plaats. „Als die er al waren, speelden die zich op de Brink en de Ruyslaan af. Door ons al in 1989 onderkend." Een initiatief om met een uitbreiding van de susploeg ook dit gebied te „bewa- „We are not amused." Zo reageerde Teso-directeur Theo Hoo- gerheide op het voorstel van de rijkspolitie Texel voor een extra opstelterrein bij de boot ter hoogte van het Molwerk, naast het huidige opstelterrein. De politie wil zo voorkomen dat er bij lan ge wachttijden een file auto's langs de Pontweg ontstaat. Vol gens Hoogerheide zal een lange rij wachtenden komend seizoen hooguit zeer incidenteel voorkomen, omdat met de komst van de nieuwe dubbeldeksboot „Schulpengat" de vervoerscapaciteit aanmerkelijk wordt vergroot. Wachtende automobilisten voor de boot veroorzaakten afgelopen seizoen files tot de Leemkuil aan toe. Dit le verde de politie veel extra werk op, juist op tijden dat voor hen elders ook veel werk is. Iedere automobilist werd door de po litie aangesproken en wie met de boot mee wilde, diende zich op te stellen op het fietspad. De wachten den vermaakten zich meestal buiten hun auto's. Mensen die voorrang hadden of niet met de boot mee hoefden reden echter (vaak met hoge snelheid) langs de file, wat tot ge vaarlijke situaties leidde. Automobi listen die de file naderden begrepen soms niet waarom werd gestopt en haalden in, wat gevaar opleverde voor de politiemensen, die de wach tenden in juiste banen probeerden te leiden. Tot nu toe hebben zich nog geen ongelukken voorgedaan. Incidenten Volgens het politierapport is het uit breiden van het opstelterrein de oplossing voor alle problemen. Teso- directeur Hoogerheide voelt er echter niets voor kapitaal te investeren in iets dat voorlopig alleen bij incidenten nodig zal zijn. „Misschien dat in de toekomst, als de vervoerscijfers blij ven stijgen, uitbreiding nodig is. Daarom hebben we de gemeente wel gevraagd met uitbreiding rekening te houden bij het vaststellen van bestemmingsplannen, zodat als iets moet gebeuren het ook daadwerkelijk kan." De politie onderschrijft de berekenin gen van Teso, die aantonen dat door de inzet van de „Schulpengat" de wachttijden alleen tot speciale geval len beperkt zullen blijven. Toch plaatst de politie nog enige kantteke ningen. Een woordvoerder van de politie: „De aanvoer naar het opstelter rein is niet constant. Als er net zo veel auto's op twee veerboten kunnen als op het opstelterrein, krijg je af en toe toch een file. Die is dan weliswaar korter dan vroeger, maar de groei en afname wisselt sterker. Een extra terrein zal een veilige ver- keersafhandeling bevorderen." Van der Heiden legt uit dat door de wachtenden te verzamelen op een extra terrein de vrije doorgang van de Pontweg blijft gewaarborgd. Hooger heide constateert echter dat door een extra opstelterrein te creëren te gen de duinen het laden en lossen van de boot vertraging kan oplopen. „Dan maken wij extra uren in plaats van de politie, dus daar schiet je niks mee op. Verkeer voor de boot via Den Hoorn laten rijden? Dat lijkt me Met het opheffen van nachtcafés is e openbare orde niet gediend en verweging van opheffing mist elke jdelijke basis." Volgens achtbedrijf-exploitanten Frits Lange- eld, Gerard Schuiling en Ed Stieke- kan de aandacht beter worden ericht op vijf procent van de Texel- e jongeren, die het voor de rest verziekt". Omdat bij de openbare rde-problematiek en de discussie ond het voortbestaan of zelfs estaansrecht van de nachtbedrijven volgens de exploitanten nogal wat eiten bij de meningsvorming zijn feggelaten, geven zij in de nota jüBeleid in de nacht" hun visie weer. )e nota is verstuurd naar het colle ge van b en w en de gemeente- braadsleden. Langeveld, Schuiling en Stiekema wij zen alle maatregelen die de exploita tie van de nachtbedrijven bemoeilijken, af. „Zeker na alle beper kingen die in voorgaande jaren al ten padele van de exploitatie kwamen." ij wijzen erop dat de nachtbedrijven p Texel door de gemeenteraad zijn igevoerd, dat er vergunningen zijn erstrekt en dat hieraan op langere ërmijn rechten kunnen worden ont kend. „Niet in de laatste plaats op conomische gronden. De overheid (an deze nachtvergunningen niet zo- ïaar ongedaan maken. Zeker niet als niet is aangetoond dat de exploitant ten aanzien van de openbare orde in gebreke is gebleven of zoals blijkt uit een uitspraak van de Raad van State: dat de exploitant niet het maximale gedaan heeft wat van hem verwacht mag worden." De exploitanten schetsen in hun nota het ontstaan van de Texelse nachtbe drijven. Voordat ze in 1979 werden toegelaten, waren er verschillende vi sies op het sluitingsuur. Later open blijven werd als behoefte onderkend. In de praktijk bleek dit ook, want in mei 1979 was er een vorm van ge meentelijk gedoogbeleid ten aanzien van nachtexploitaties. Op grond daar van mochten drie horecabedrijven la ter open blijven. De raad onderkende dat er duidelijk behoefte was aan een aantal nacht bedrijven en omdat de gemeente be ducht was voor gedecentraliseerde, illegale nachtexploitaties en overtre dingen van het sluitingsuur - zonder controle van de politie - werd een systeem van nachtvergunningen in gesteld. In de verwachting dat zij hun nach- texploitatie in de toekomst zouden kunnen blijven uitoefenen, pleegden de exploitanten van de nachtbedrij ven aanzienlijke investeringen. De nachtbedrijven werden immers zo in gericht dat ze niet voor „dag exploitatie" geschikt waren. sus-ploeg op patrouille In De Koog. De nachtbedrijfexploitanten stellen dat bij verdere in- mping van hun bedrijven de animo om initiatieven als de susploeg in stand te houden, danig yeemt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1991 | | pagina 5