,Opheffing van nachtcafé's
nist elke redelijke basis"
Teso: probleem is al opgelost
Politie wil maatregelen
tegen file voor de boot
KORT TEXELS
Forse deuk
Portierruit vernield
LRMGETERMUH RGEHDR
Cursus voor
radiomedewerkers
Sloophout op Pontweg
Bouwmaterialen van
de straat gehaald
EEN BETER MILIEU
BEGINT BIJ JEZELF
Dienstverlening
raor scholier?
Texelaars
voor de
balie
NSDAG 12 FEBRUARI 1991
TEXELSE COURANT PAGINA 5
Een lenge rij wachtenden voor de boot. Binnenkort voorgoed verleden tijd
ken" werd door de overheid verbo
den, omdat dit een taak van de
politie zou zijn.
De exploitanten van de nachtbedrij-
ven stellen echter dat bij verdere be
perkingen rond de exploitatie van de
nachtbedrijven, de animo om de
susploeg in stand te houden, danig
zal afnemen. „De ploeg wordt name
lijk door de nachtbedrijven betaald.
Toen de susploeg een gunstige effect
op de totéle openbare orde bleek te
hebben, is het initiatief later ook door
andere bedrijven financieel on
dersteund. In vergelijking met de ho
ge kosten blijft dit echter een matige
bijdrage."
Groenepiaats
De exploitanten vinden dat uit regel
matige uitlatingen van de politie blijkt
dat de geschetste overlast bij lange
na niet zo ernstig is als vaak wordt
beweerd. In de omgevingCasino
wordt al enige tijd structureel door
de eigenaar „gepatrouilleerd". Proble
men in Den Burg spelen zich voor 90
procent af op de Groenepiaats.
De nachtbar-exploitanten zijn tot de
bevinding gekomen dat de grootste
overlast wordt ervaren tussen 23.00
en 02.30 uur. De overlast kan vol
gens hen in drie delen worden op
gesplitst: glas op straat, overlast
vanuit een horecabedrijf en overlast
van komende en gaande mensen.
Horeca Nederland vindt glas op
straat een verantwoordelijkheid van
de horeca-ondernemer. De nachtbar-
exploitanten zijn van mening dat dit
punt van overlast voor hen niet op
gaat. Er is een portier die er op toe
ziet dat glaswerk binnenblijft.
Voor geluidoverlast vanuit een
horeca-bedrijf verwijzen zij naar de
Geluidhinderverordening Texel. Halver
wege 1991 wordt een AMvB 'besluit
horecabedrijven hinderwet' van
kracht. „Voor nachtbedrijven is dit via
voorwaarden die aan de vergunning
verbonden zijn, al geregeld."
Overlast
Overlast van komende en gaande
mensen (het „routing-probleem") vin
den de exploitanten in eerste instan
tie een zaak van bezoekers die van
het ene bedrijf naar het andere ver
trekken of naar huis gaan. „Wel han
teren de nu bestaande nachtcafé's -
in tegenstelling tot de politie - een
„lik-op-stuk" beleid. Iemand die zich
binnen of buiten het bedrijf mis
draagt, krijgt één, drie of zes maan
den ontzegging van de toegang. Een
systeem dat al jaren perfect werkt."
De exploitanten vinden het vreemd
dat bij verstoring van de openbare or
de op straat, de nachtbars globaal de
enige bedrijven zijn die daar al jaren
op worden aangesproken. „Ten on
rechte. Gezien het tijdstip (van 23.00
tot 02.30 uur) gaat het niet om de
nachtbars. De overweging om ze op
te heffen is niet redelijk."
Zoals b en w schrijven in de nota
„leefbaarheid op Texel" dat het pu
bliek in de dorpskernen zou blijven
hangen, omdat men in een nachtbe-
drijf geen plaats vindt, achten de ex
ploitanten op een enkel geval na (drie
weken hoogseizoen en enkele zater
dagen), niet structureel en absoluut
niet bewezen. „Het Galjoen is sowie
so nooit vol te noemen."
Ook de bewering van b en w dat
overlast wordt ondervonden door
heen en weer geloop, kan volgens de
exploitanten niet slaan op nachtca
fé's. „In Den Burg is er maar één en
andere bedrijven moet na 02.00 uur
dicht.In De Koog hebben de twee
nachtbedrijven een zó verschillende
doelgroep dat overlopen minimaal is.
Daarbij gaat het om een dermate kor
te afstand dat hiervan geen overlast
wordt ondervonden."
Verpest
De exploitanten willen dat er eerst
wordt gekeken naar een procentueel
heel klein deel van de Texelse jonge
ren, dat de situatie verpest. „Het
wordt tijd nu eindelijk eens een initia
tief te nemen om via overleg tussen
burgemeester, politie. Horeca Neder
land en de nachtbedrijven de proble
matiek aan te pakken. Zolang de
meest belanghebbende en verant
woordelijke partijen nog geen overleg
hebben gestart, is het voorbarig om
via de politiek ingrijpende beslissin
gen te forceren." Aan de afspraken
die in het meerpartijen-overleg wor
den gemaakt, zullen de partijen zich
volgens de exploitanten moeten ver
binden. „Wij hopen dat een voor alle
partijen bevredigende oplossing ge
vonden wordt. Indien onverhoopt on
ze belangen of rechten in het
gedrang komen, zullen wij ons uiter
aard beraden over passende juridi
sche stappen," waarschuwen
Langeveld, Schuiling en Stiekema.
Een 29-jarige Oosterender trof don
derdag zijn op de Groenepiaats ge
parkeerde auto, beschadigd aan. Het
linkerportier had een forse deuk op
gelopen. De aanrijding is vermoedelijk
veroorzaakt door een andere auto,
waarvan de bestuurder verzuimd
heeft zichzelf bekend te maken. De
aanrijding vond rond 13.30 uur
plaats. Getuigen worden verzocht
zich bij de politie te melden.
In de Kikkertstraat in De Cocksdorp
is zaterdagnacht na 00.00 uur een
portierruit van een personenauto in
geslagen. De wagen stond gepar
keerd op het erf van een woning en
is eigendom van een 42-jarige inwo
ner van Utrecht. Uit de auto wordt
niets vermist.
23 maart:
K.T.F. winteruitvoering in de De Ko
ninghal om 20.00 uur.
24 maart:
Jaap de Graaf-bokaal, Wad en Duin
in manege Akenburg. Inl. 18300 of
15619.
Klif 12: Klif klassiek met Luc van
Gessel en Charles Visser (saxofoon
en piano), aanvang 12.00 uur, entree
ƒ12,50.
25 maart:
Bijeenkomst Christelijke Plattelands
vrouwen Texel. Viering 30-jarig ju
bileum.
26 maart:
Bijeenkomst Oudere Doopsgezinde
Zusterkring Den Burg. Paasmaaltijd.
30 maart:
Viskampioenschap sportvissersclub
Texel bij Molen 't Noorden, aanvang
18.30 uur.
April
1 april:
Lammetjeswandeltocht van
Wandelsportvereniging Het Gouden
Boltje.
Paaswedstrijd Sportvissersclub Texel
bij Oudeschild, aanvang 9.30 uur.
Ateliekvereniging organiseert De 60
van Texel, start bij NIOZ. Finish Wie
lewaal.
2 april:
Bijeenkomst Oudere Doopsgezinde
Zusterkring Den Burg. L. Knipscheer
bespreekt een bijbelgedeelte.
4 april:
De Hoofdstad Operette speelt Or
pheus in der Unterwelt in De Kam-
pagne in Den Helder. Aanvang 20.15
uur, na afloop vaart een extra boot.
Inlichtingen S.O.W. tel. 15582.
Klif 12: Job Schuring in „De anti-
qair", aanvang 20.30 uur, entree
ƒ15,-.
7 april:
Klif 12: Klif klassiek met barok en
semble „Galleria armonica". aanvang
12 uur, entree ƒ15,—.
12 april;
Rode Kruis Texel organiseert Bloedaf
name avond van 17.30 tot 21.00 uur
in de R.S.G. Texel, Haffelderweg 24.
Aanmelden kan van te voren bij F. Ei-
genraam, tel. 19338.
13 april:
Viskampioenschap Sportvissersclub
Texel bij Krassekeet, aanvang 8.00
uur.
Onder leiding van Martin de Weijer is
afgelopen weekend in de studio van
Radio Texel een cursus gehouden
voor een nieuw op te zetten nieuws
dienst. Daarvoor zijn eigenlijk nog
vier vrijwilligers nodig. Vandaar dat
de cursus komend weekend wordt
herhaald voor belangstellenden (ge
heel vrijblijvend). Vrijdag is om 20.00
uur het onderdeel nieuws-presentatie
aan de beurt en zaterdag wordt van
af 10.00 uur aandacht besteed aan
interviewtechniek. Het is ook moge
lijk een deel van de cursus te volgen.
Aanmelden kan tot en met donder
dag in de Musicshop bij Peter Agter.
Een vrachtauto verloor donderdag op
de Pontweg een lading sloophout.
Het incident had geen gevolgen voor
andere weggebruikers. De vrachtwa
gen werd bestuurd door een
38-jarige inwoner uit Oudeschild,
overigens niet de eigenaar van de
wagen. De politie maakte tweemaal
proces-verbaal op: wegens verkeerde
belading en wegens het ontbreken
van APK (goed)keuring.
De politie heeft zondagochtend rond
08.45 uur bouwmaterialen van de
Dorpsstraat in De Koog verwijderd.
Ter hoogte van hotel Brinkzicht ble
ken onbekenden hout, karton en ste
nen op één weghelft te hebben
gelegd.
nkele uren dienstverlening wegens
noplettend rijgedrag. Dat eiste offi-
ier van justitie C. van Riel voor de
echtbank in Alkmaar tegen een
8-jarige scholier uit De Koog. Deze
lotste vorig jaar mei met zijn brom
mer, waarachter een zelfgemaakte
urfkar zat, op de straat tegen een
ietser uit het Groningse Haren. De
)erist kwam ten val en liep daar-
oor ernstig hersenletsel op. De man
verleed in de ambulance op weg
aar het Academisch ziekenhuis in
ironingen.
De Texelaar werd vergezeld door ad
vocaat H. Teunisse. Die vond dat zijn
cliënt al genoeg is gestraft. „Hij heeft
een inschattingsfout gemaakt. Van
het ongeluk was hij volkomen kapot,
hij bleef zitten op school. Een voor
waardelijke straf is al streng ge
noeg." Van Riel bleef echter bij zijn
eis, hoewel hij het een goede zaak
vond dat de jongen contact heeft ge
zocht met de nabestaanden van de
man uit Haren. De uitspraak volgt op
20 februari.
Geen storing. Als u denkt dat het
an uw radio ligt, dan kunnen wij u
eruststellen: Op de 106.1 FM valt
iadio Tien af en toe weg. Radio
exel filtert namelijk de reclamebood-
chappen eruit. Normaal worden de
stiltes opgevuld met een pauze-
"tuziekje, maar de CD waarmee dat
wordt gedaan is kapot.
nou echt onveilig, daar zijn die smalle
wegen niet op berekend."
Evaluatie
Het seizoen nadert met rasse schre
den. Vlak voor de paasvakantie komt
de „Schulpengat" in de vaart. De ko
mende zomerperiode zal worden ge
bruikt voor het verzamelen van meer
gegevens rond de verkeersafwikkeling
bij de boot. In het najaar volgt een
evaluatie. Daarbij zal worden bekeken
hoe dringend de noodzaak voor een
extra opsteltterrein is.
Na een periode van vrije openingstijd
kreeg de burgemeester de bevoegd
heid om in eerste instantie aan vijf
tot zevengeografisch verspreid liggen
de horecabedrijven nachtvergunning
te verlenen.
Vergunningen werden verstrekt aan
bar De Rog in De Cocksdorp, Het
Galjoen en De Beerekuil in De Koog,
het Steigertje in Oudeschild en Casi
no/Question in Den Burg.
Ten aanzien van laatstgenoemde ge
legenheid volgde het eerste georgani
seerde verzet: buurtbewoners gingen
tot een handtekeningenactie over. De
exploitatie van de nacht-bar, waarvan
de bouw in een vergevorderd stadium
verkeerde, werd onzeker. Na ander
half jaar, in oktober 1982 werd uit
eindelijk toestemming verkregen.
De Koog
In De Koog heeft de looproute, na
een gewijzigde indeling van camping
Kogerstrand, zich verlegd van de
Bad weg naar De Brink en omstreken
Uiteindelijk is deze verlegging door
omwonenden ervaren als overlast, al
dus de exploitanten.
In 1986 werd vanuit De Beerekuil het
initiatief genomen om bij wijze van
proef vijf weken lang de algemeen
geldende sluitingstijd te volgen. „Dit
werd helaas door de burgemeester,
na een volgende hoorzitting, als be
leid overgenomen."
Er volgde een aantal gemeentelijke
initiatieven om de openbare orde vei
lig te stellen. In De Koog verschenen
gedeeltelijk vaste taxi-standplaatsen,
die later weer verdwenen, waarna
een poging plaats vond het taxi-
verkeer door de Dorpsstraat te regu
leren. Aan de Nikadel werd een be
waakt parkeerterrein ingesteld, dat
later weer werd opgeheven. Het slag
van Wuis werd -overigens op initiatief
van Wuis zelf - verlegd. Tot slot
kwam er, op voorspraak van horeca
ondernemers zelf, een verbod op al
cohol op de openbare weg. Conclusie
van de nachtbar-exploitanten: „Ge
zien die maatregelen, werd handha
ving van de openbare orde uitsluitend
opgehangen aan het sluitingsuur van
de nachtbedrijven."
Susploeg
De Beerekuil nam vervolgens het ini
tiatief om mogelijke excessen in de
Dorpsstraat via een „susploeg" de
kop in te drukken. Met succes, want
in de Dorpsstraat vonden in 1990
geen echte problemen meer plaats.
„Als die er al waren, speelden die
zich op de Brink en de Ruyslaan af.
Door ons al in 1989 onderkend." Een
initiatief om met een uitbreiding van
de susploeg ook dit gebied te „bewa-
„We are not amused." Zo reageerde Teso-directeur Theo Hoo-
gerheide op het voorstel van de rijkspolitie Texel voor een extra
opstelterrein bij de boot ter hoogte van het Molwerk, naast het
huidige opstelterrein. De politie wil zo voorkomen dat er bij lan
ge wachttijden een file auto's langs de Pontweg ontstaat. Vol
gens Hoogerheide zal een lange rij wachtenden komend seizoen
hooguit zeer incidenteel voorkomen, omdat met de komst van
de nieuwe dubbeldeksboot „Schulpengat" de vervoerscapaciteit
aanmerkelijk wordt vergroot.
Wachtende automobilisten voor de
boot veroorzaakten afgelopen seizoen
files tot de Leemkuil aan toe. Dit le
verde de politie veel extra werk op,
juist op tijden dat voor hen elders
ook veel werk is.
Iedere automobilist werd door de po
litie aangesproken en wie met de
boot mee wilde, diende zich op te
stellen op het fietspad. De wachten
den vermaakten zich meestal buiten
hun auto's. Mensen die voorrang
hadden of niet met de boot mee
hoefden reden echter (vaak met hoge
snelheid) langs de file, wat tot ge
vaarlijke situaties leidde. Automobi
listen die de file naderden begrepen
soms niet waarom werd gestopt en
haalden in, wat gevaar opleverde
voor de politiemensen, die de wach
tenden in juiste banen probeerden te
leiden. Tot nu toe hebben zich nog
geen ongelukken voorgedaan.
Incidenten
Volgens het politierapport is het uit
breiden van het opstelterrein de
oplossing voor alle problemen. Teso-
directeur Hoogerheide voelt er echter
niets voor kapitaal te investeren in
iets dat voorlopig alleen bij incidenten
nodig zal zijn. „Misschien dat in de
toekomst, als de vervoerscijfers blij
ven stijgen, uitbreiding nodig is.
Daarom hebben we de gemeente wel
gevraagd met uitbreiding rekening te
houden bij het vaststellen van
bestemmingsplannen, zodat als iets
moet gebeuren het ook daadwerkelijk
kan."
De politie onderschrijft de berekenin
gen van Teso, die aantonen dat door
de inzet van de „Schulpengat" de
wachttijden alleen tot speciale geval
len beperkt zullen blijven. Toch
plaatst de politie nog enige kantteke
ningen. Een woordvoerder van de
politie: „De aanvoer naar het opstelter
rein is niet constant. Als er net zo
veel auto's op twee veerboten
kunnen als op het opstelterrein, krijg
je af en toe toch een file. Die is dan
weliswaar korter dan vroeger, maar
de groei en afname wisselt sterker.
Een extra terrein zal een veilige ver-
keersafhandeling bevorderen." Van
der Heiden legt uit dat door de
wachtenden te verzamelen op een
extra terrein de vrije doorgang van de
Pontweg blijft gewaarborgd. Hooger
heide constateert echter dat door
een extra opstelterrein te creëren te
gen de duinen het laden en lossen
van de boot vertraging kan oplopen.
„Dan maken wij extra uren in plaats
van de politie, dus daar schiet je niks
mee op. Verkeer voor de boot via
Den Hoorn laten rijden? Dat lijkt me
Met het opheffen van nachtcafés is
e openbare orde niet gediend en
verweging van opheffing mist elke
jdelijke basis." Volgens
achtbedrijf-exploitanten Frits Lange-
eld, Gerard Schuiling en Ed Stieke-
kan de aandacht beter worden
ericht op vijf procent van de Texel-
e jongeren, die het voor de rest
verziekt". Omdat bij de openbare
rde-problematiek en de discussie
ond het voortbestaan of zelfs
estaansrecht van de nachtbedrijven
volgens de exploitanten nogal wat
eiten bij de meningsvorming zijn
feggelaten, geven zij in de nota
jüBeleid in de nacht" hun visie weer.
)e nota is verstuurd naar het colle
ge van b en w en de gemeente-
braadsleden.
Langeveld, Schuiling en Stiekema wij
zen alle maatregelen die de exploita
tie van de nachtbedrijven
bemoeilijken, af. „Zeker na alle beper
kingen die in voorgaande jaren al ten
padele van de exploitatie kwamen."
ij wijzen erop dat de nachtbedrijven
p Texel door de gemeenteraad zijn
igevoerd, dat er vergunningen zijn
erstrekt en dat hieraan op langere
ërmijn rechten kunnen worden ont
kend. „Niet in de laatste plaats op
conomische gronden. De overheid
(an deze nachtvergunningen niet zo-
ïaar ongedaan maken. Zeker niet als
niet is aangetoond dat de exploitant
ten aanzien van de openbare orde in
gebreke is gebleven of zoals blijkt uit
een uitspraak van de Raad van State:
dat de exploitant niet het maximale
gedaan heeft wat van hem verwacht
mag worden."
De exploitanten schetsen in hun nota
het ontstaan van de Texelse nachtbe
drijven. Voordat ze in 1979 werden
toegelaten, waren er verschillende vi
sies op het sluitingsuur. Later open
blijven werd als behoefte onderkend.
In de praktijk bleek dit ook, want in
mei 1979 was er een vorm van ge
meentelijk gedoogbeleid ten aanzien
van nachtexploitaties. Op grond daar
van mochten drie horecabedrijven la
ter open blijven.
De raad onderkende dat er duidelijk
behoefte was aan een aantal nacht
bedrijven en omdat de gemeente be
ducht was voor gedecentraliseerde,
illegale nachtexploitaties en overtre
dingen van het sluitingsuur - zonder
controle van de politie - werd een
systeem van nachtvergunningen in
gesteld.
In de verwachting dat zij hun nach-
texploitatie in de toekomst zouden
kunnen blijven uitoefenen, pleegden
de exploitanten van de nachtbedrij
ven aanzienlijke investeringen. De
nachtbedrijven werden immers zo in
gericht dat ze niet voor „dag
exploitatie" geschikt waren.
sus-ploeg op patrouille In De Koog. De nachtbedrijfexploitanten stellen dat bij verdere in-
mping van hun bedrijven de animo om initiatieven als de susploeg in stand te houden, danig
yeemt.