Groen (2wartsJ~exels in het harG roef met geluidarm eton op Stappeland Afspraak met horeca over sluitingstijd Uitloop mogelijk tot 03.00 uur: I fletalen glasbakken in straatbeeld erug jjto weggesleept itie achtervolgt »chonken bestuurder Snelheidscontrole: 52 overtredingen Standplaats wordt nog niet geruild Woningcomplex hoek Schoorwal wellicht hele slag gedraaid ■RICHT 15 SEPTEMBER 1887 10.566 DONDERDAG 21 MAART 1991 advertenties, abonnementen, etc. jveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, 02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111 Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon (0-12741. ;tie buiten werktijd Berndsen, Wilhelminalaan 58, Den Burg, telefoon 02220-14896. Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742, N.M.B. nr 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en donderdags. Abonnementsprijs f43,95 per half jaar, Los f\,20 er grote belangstelling van deskundigen uit binnen- en bui and worden momenteel op het Stappeland bij De Koog proe- gedaan met het aanbrengen van geluidarm betonnen dek. Het gaat om zg. ZOB (Zeer Open beton) dat het geluid n de autobanden die erover razen, in hoge mate absorbeert. Égeluidsabsorberende eigenschap- ihoeven niet meer te worden be leid maar wel de methode die ifdt toegepast bij het aanbrengen [het materiaal. Men wil weten de beste techniek is om een ■Ie laag absorberend beton te krij- Idie goed aan de onderlaag sulfaten van de proef zullen be- d zijn voor de werkwijze bij de landen zijnde aanleg van een autosnelweg bij Oldenzaal. De if is onderdeel van een onder- I dat in opdracht van de Vereni- Nederlandse Cementindustrie It uitgevoerd door het Civiel- lisch centrum voor de Uitvoe- van Research en regelgeving ÜR) en het Instituut voor Iteriaal- en Milieuonderzoek Intron, [onderzoek wordt begeleid door ■commissie van twintig personen ■trin diverse overheidsinstanties ■vertegenwoordigd zoals Rijkswa- at niet elke vernieuwing een verbe- iring hoeft te zijn bewezen de niet ing terug ingevoerde polyester nzamelbakken. Hoewel door de ainers de geluidoverlast afnam e ook beter in het straatbeeld en dan de oude metalen bakken, in ze uiterst slijtage-gevoelig. ;t snelle bodemslijtage zijn de tstof wanden van de glasbakken elig voor beschadiging en niet aal-bestendig. De glasbak die vo lar in vlammen opging, was voor en w de druppel die de emmer ed overlopen. Het college wenst Begelijke vierkante metalen glas- weer terug in het straatbeeld, lördat de batterijcontainers, waar- 11 de kunststof bakken waren voor in, goed werden gebruikt, blijven Bjehandhaafd. De raadscommissie W financieel-, economisch- en tonisch beleid beslist vanavond Sr de aanschaf van twaalf glasbak en dit type. Met de investering jn bedrag van f30.000,- eid. veronderstelling dat zijn auto gestolen, meldde een 61-jarige rdammer zich maandagmorgen niek op het politiebureau. Het egd gezag had echter Robert oven opdracht gegeven de per- nauto weg te slepen, omdat die ef stond geparkeerd. ian blokkeerde met zijn wagen garage-uitrit. Hij veronderstelde Ie garage niet in gebruik was. aragehouder, die naar het zie- uis in Den Helder moest, had luto wel nodig en schakelde de arm in. De gerustgestelde Rot- immer kon na betaling van aan de politie zijn eigendom terugkrijgen. en korte achtervolging hield de e dinsdagavond een 53-jarige Tiobilist uit Tilburg aan, die met |l alcohol op achter het stuur fe man kreeg een surveillance- Rn van de politie achter zich aan, hij ter hoogte van de stoplichten - Akenbuurt met een te hoge Iheid (115 km/u in plaats van de lestane 80) over de Pontweg reed richting van De Koog. Nabij de arniëweg gaf de Tilburger zich >nnen. De blaastest bracht aan ent dat hij ongeveer driemaal had gedronken als maximaal is ïstaan. Hij kreeg een rijverbod teven uur en een proces verbaal. terstaat. Provinciale Waterstaat en het ministerie van VROM, maar ook aannemers en de cementindustrie, waaronder Enci. Welkom Hoewel het er niet naar uitziet dat op Texel ooit geluidsabsorberende beton nen autosnelwegen zullen worden aangelegd, heeft de gemeente Texel toch van harte aan de proef meege werkt, deels uit promotionele overwe gingen. Het werd wel leuk gevonden dat Texel als experimenteerplaats werd gebruikt zodat de naam van het eiland zou opduiken in allerlei techni sche rapporten in binnen- en buiten land, nog afgezien van de welkome stroom ingenieurs, waaronder Span jaarden en Duitsers, die het experi ment ter plekke komen gadeslaan en gisteren al direct een 20-tal kamers in het viersterrenhotel Opduin nodig hadden. Het idee om het hier te doen kwam van Jan Frederici van Gemeentewerken die bij zijn be roepsmatige contacten met mensen die zich bezig houden met civiele techniek, hoorde dat men een „proef gebied" zocht. Testbaan De proef wordt uitgevoerd op een 480 meter lang gedeelte van het be tonnen fietspad dat momenteel wordt aangelegd in het Stappeland. Het bijzondere betonmengsel (be staande uit steenslag, cement, zand en een polymeer in een mengverhou- ding die sterk afwijkt van gewoon beton) wordt met de voor dit doel aangepaste machine van Cobeton in een laag van vier centimeter aange bracht op een vijftien centimeter dik ke onderlaag van gewoon beton. Een van de vragen waarop een antwoord moet komen is of men de onder- en de bovenlaag kort na elkaar met slechts enkele uren verschil moet aanbrengen of dat er een paar dagen tussen moeten zitten. Daarom wordt een stuk van 240 meter volgens het eerste systeem uitgevoerd en de rest volgens het andere. Het beton heeft een open structuur. Omdat er heel weinig zand in zit, blij ven de ruimten tussen de steenslag korrels open en bovendien in verbinding met elkaar. In dit beton, dat bijna 30% lucht bevat, wordt het geluid geabsorbeerd. Bovendien ko men er nooit plassen op omdat re genwater er snel in verdwijnt en zijdelings wordt afgevoerd. De korreli ge oppervlakte doet denken aan gra vel op tennisbanen, zoals fietsers op het Stappeland straks zullen kunnen zien. Het Zeer Open Beton wordt ge mengd in een speciale molen die voor dit doel naar Texel is gehaald en bevat zo weinig water dat het in een gewone vrachtwagen als losse grond naar de plaats van verwerking kan De vier centimeter dikke laag Zeer Open beton wordt door de machine op de onderlaag van gewoon ..Texels'' beton van Rab aangebracht. worden vervoerd. Hier wordt het mengsel met de machine en onder druk in een strakke laag over de ge wone betonnen onderlaag aange bracht en vervolgens met plastic afgedekt om uitdrogen van het beton tijdens de verharding te voorkomen. Als het Zeer Open Beton hard is, zul len er uiteenlopende proeven mee worden gedaan. Daarna kan het als fietspad in gebruik worden genomen en zal alleen het bijzondere opper vlakte nog herinneren aan de proef. Een afspraak over aangepaste sluitingstijden met de horeca ondernemers, is volgens het merendeel van het college van b en w een oplossing voor de nachtelijke overlast op straat in het sei zoen. De overeenkomst behelst het sluiten van de cafédeuren voor nieuwe bezoekers om 01.00 uur, de aanwezigen mogen tot uiterlijk 03.00 uur blijven zitten. Zodoende wordt de drukte op straat gespreid en kunnen de taxi's de geleidelijke stroom huis- waartskerende cafébezoekers beter aan. Wethouder Terpstra is tegen dit plan, hij denkt dat het alleen maar meer klachten zal opleveren. Hij is voorstander van handhaving van de huidige slui tingstijden. Het voorstel is één van de punten in de herziene nota „leefbaarheid", die in een extra (openbare) vergadering van de raadscommissie voor alge meen en organisatorisch beleid op woensdag 27 maart om 19.30 uur in het raadhuis zal worden besproken. Burgemeester Schipper schrijft in een voorwoord van de herziene nota dat nu niet moet worden geconcludeerd dat het slecht gaat op Texel. „Er is geen onleefbare situatie, maar er zijn signalen. Ik vind dat Texel op een drempel verkeert, waarbij groei van het toerisme overgaat in stimulering en instandhouding van de kwaliteit van het toerisme op het eiland." Schipper wijst erop dat ondernemers verder moeten kijken dan hun eigen bedrijf en dat particulieren moeten begrijpen dat het toerisme nou een maal enige negatieve bijverschijnselen heeft. „Met begrip voor eikaars posi tie zijn oplossingen mogelijk," aldus de burgervader. Kille cijfers Volgens de nota kan over leefbaar heid niet worden gesproken aan de hand van kille cijfers. Wil Texel met de tijd meegaan, dan moeten juist signalen worden opgepakt. Uit de reacties op de eerdere versie van de nota werd duidelijk dat grote evene menten worden beschouwd als servi ce aan de gasten. Van geval tot geval zal worden bekeken of grote gebeur tenissen niet een onevenredige druk op de bevolking leggen en of er extra politietoezicht noodzakelijk is. Wel moet in de vergunningen voor groot se evenementen een passage worden opgenomen over het opruimen van de rommel na afloop. De verkeersonveiligheid op het eiland lijkt toe te nemen, hoewel dit uit het aantal ongevallen niet valt af te lei den. Knelpunten zullen in de gaten worden gehouden en zo mogelijk worden opgelost. Doordat goede ver wijzing ontbreekt, wordt door men sen die niet bekend zijn op het eiland soms onnodig veel omgereden. De bewegwijzering zal dus moeten wor den verbeterd. Het gedrag van de zo merse weggebruikers is vaak niet aangepast aan het kleinschalige Texelse wegennet. Het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer moet krachtig worden gestimuleerd, bijvoorbeeld door een systeem te be denken waarbij het laten staan van de auto wordt beloond. Er moeten (bewaakte) fietsenstallingen komen, met name in De Koog en Den Burg. Alcohol Tegen het gebruik van alcohol op de openbare weg kan alleen bij excessen worden opgetreden. Het vervoer van alcohol is niet strafbaar. Nachtelijke overlast in de vorm van onhygiëni sche toestanden (urineren en overge ven op straat) wordt veroorzaakt door een klein gedeelte van het uit gaanspubliek. Deze overlast beperkt zich met alleen tot de dorpskernen. De horecabedrijven voldoen aan de sanitaire eisen die zijn vastgelegd in de Drank- en Horecawet. Een combinatie van horecabedrijven en woning in één gebied voldoet niet. Concentratie van alle horeca in een klein gebied betekent volgens de nota geen verplaatsing van het pro bleem. Het vasthouden aan deze eis houdt in dat het bedrijf Casi no/Question moet worden verplaatst. In de nota wordt erkend dat dit fi nanciële gevolgen kan hebben. Noodcamping De noodcamping aan de Westerweg brengt zomers veel overlast met zich mee, met name op de route van deze plek naar het centrum. Toch blijkt uit de reacties op de eerste versie van de nota, dat de bevolking voor hand having van de noodcamping is. de Recron, RST en VVV constateren dat de voorziening is verworden tot een soort jeugdcamping. Zij zijn wel voor Bij een radarcontrole dinsdagochtend zijn liefst 52 automobilisten betrapt op het overtreden van de maximum snelheid. Zij krijgen binnenkort een acceptgiro van justitie in de bus. De controle werd uitgevoerd vanuit een onopvallende auto door de afdeling verkeer van de rijkspolitie district Alk maar. Eerst, van 10.00 tot 11.30 uur, stond de radar opgesteld langs de Emmalaan in Den Burg. In deze an derhalf uur passeerden in beide rij richtingen 307 motorvoertuigen. Daarvan reden er 25 te hard. De hoogst gemeten snelheid was 88 km/u. Van 11.45 tot 13.00 uur stond de verkeerspolitie op het Schilderend, waar de maximum snelheid eveneens 50 km/u bedraagt. Van de 202 ge motoriseerde weggebruikers over schreden er 27 deze limiet. Eén automobilist had het gaspedaal zó ver ingedrukt dat 101 km/u werd ge registreerd. handhaving van de voorziening, maar dan onder stringente voorwaarden. De plaats moet strikt voor noodop vang voor één nacht worden gebruikt en alleen zijn geopend van bijvoor beeld 16.00 tot 10.00 uur. Deze constructie heeft als voordeel dat ook geen dure investeringen hoeven worden gedaan. De overlast door jongeren die uit De Koog naar het jongerenterrein van camping Kogerstrand gaan, kan mis schien worden beperkt door de route te wijzigen In overleg met de RST zullen de jongeren via de Brink zo min mogelijk door bewoond gebied worden geleid. jw Apotheek dokter Coutinho opgeheven. sw Programma Palmpasen 70 jaar lid van het CNV Henk en Carla Witte-Spigt doen aan metaalrecycling tn Vette jaren voor MST aangebroken Huis-aan-huis actie moet KTF dak boven 't hoofd bezorgen Nieuwe propeller moet geluidsoverlast verminderen P.J. Kuip heeft de gemeente verzocht de standplaats voor zijn mobiele snackwagen (hoek Stuifweg/Lan- casterdijk) te mogen ruilen voor een andere plek (Pelikaanweg/Ruyslaan). De eerstgenoemde plaats wordt min- der'rendabel geacht Het college wil echter eerst op een rijtje zetten welk beleid men gaat voeren ten aanzien van de stand plaatsen en het ruilen daarvan Pas dan zal worden gekeken of er voor Kuip mogelijkheden zijn. In opdracht van b en w hebben ter- zakekundige gemeenteambtenaren zich de afgelopen weken het hoofd gebroken over de situering van het complex van vijftien seniorenwonin gen annex kantoor op de hoek Gast- huisstraat/Schoorwal. Na veel „schuiven, draaien en verlagen" rol de er een ontwerp uit, dat volgens het college aanvaardbaar is en rede lijk tegemoet komt aan de wensen van buurtbewoners, die vrezen dat de zon uit hun tuintjes zal verdwij nen. „Nee", oordeelde een meerder heid van de raadscommissie voor ruimtelijk beleid gisteravond, „pro beer het hele complex maar een slag te draaien, pas dan weet je zeker dat niemand er last van heeft." Wethouder Barendregt hield vol dat draaien niet mogelijk is, maar wist de commissie niet te overtuigen. Vol gens Barendregt is de mogelijkheid tot draaien wel bestudeerd, maar om stedebouwkundige, ruimtelijke en energie-technische redenen niet ac ceptabel bevonden. Stedebouwkun dig is het huidige ontwerp de meest ideale, omdat het complex vanaf de Pontweg geen kolossale indruk maakt wegens de lage goothoogte aan de buitenzijde en omdat het aanzicht vanaf de Gasthuisstraat prettig oogt (met een perkje). Ruimtelijk zullen bij omdraaien problemen ontstaan over de toegankelijkheid. Om de binnen plaats annex tuin die dan ontstaat te kunnen bereiken, ontbreekt de ruim te. Bovendien hebben de buurtbewo ners in een eerder stadium de mogelijke aanleg van een voetpad van het complex naar de Schoorwal afgewezen, uit vrees voor overlast van geparkeerde auto's en inbreuk op de privacy van de direct omwonen den. Tenslotte profiteert het gebouw in het huidige ontwerp het meest van zonnewarmte. Commissielid Gerard van der Kooi (PvdA), die het voorstel tot draaien had gedaan, was niet overtuigd. Hij kreeg de steun van Erna Eelman (VVD), Gelein Jansen (CDA) en Jan van Asselt. De commissieleden gin gen echter niet zo ver dat ze het plan volledig van de hand wijzen. Ze willen dat eerst nog eens uitvoerig de mogelijkheid tot omdraaien wordt bekeken, omdat de schaduwwerking voor de naburige woningen aan Schoorwal en Gasthuisstraat in dat geval minimaal is. Mocht deze oplos sing niet haalbaar zijn, dan overwe gen de commissieleden het huidige project toch te accepteren. Jansen maakte nog een voorbehoud: hij vindt het deel van het complex dat een hoogte van tien meter heeft („to renkamer") afzichtelijk. „Kan die punt er niet af?" Volgens Barendregt kan dat niet, omdat dan een woning ver valt waardoor de financiële haalbaar heid van het hele project in het geding komt. Van Asselt wil opnieuw overleg met de buurt over de aanleg van een ach terpad. Alleen Cor Kuip (Texels Be lang) hield geen slag om de arm: hij ging zonder meer akkoord met het door b en w gewijzigde plan. Jaap Vlaming (Groen Links) was falikant tegen; hij vindt bebouwing op die lokatie niet passen. Vlaming nam daarmee een extremer standpunt in dan de buurtbewoners. Woordvoerder Henk Brugge: „Wij vinden woning bouw op deze plek best, maar dan wel graag in overleg met ons. Het gaat ons om de leefbaarheid van on ze woningen." Barendregt sloot de discussie af met de toezegging dat hij de kwestie op nieuw aan de orde zal stellen binnen het college van b en w. i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1991 | | pagina 1