Groen (2wartsJ~exels in het harG
roef met geluidarm
eton op Stappeland
Afspraak met horeca
over sluitingstijd
Uitloop mogelijk tot 03.00 uur:
I
fletalen glasbakken
in straatbeeld
erug
jjto weggesleept
itie achtervolgt
»chonken bestuurder
Snelheidscontrole:
52 overtredingen
Standplaats wordt
nog niet geruild
Woningcomplex hoek
Schoorwal wellicht hele
slag gedraaid
■RICHT 15 SEPTEMBER 1887
10.566
DONDERDAG 21 MAART 1991
advertenties, abonnementen, etc.
jveld De Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220 - 14111
Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
(0-12741.
;tie buiten werktijd
Berndsen, Wilhelminalaan 58, Den Burg, telefoon 02220-14896.
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742, N.M.B. nr 67.34.60.398
Verschijnt dinsdags en donderdags.
Abonnementsprijs f43,95 per half jaar, Los f\,20
er grote belangstelling van deskundigen uit binnen- en bui
and worden momenteel op het Stappeland bij De Koog proe-
gedaan met het aanbrengen van geluidarm betonnen
dek. Het gaat om zg. ZOB (Zeer Open beton) dat het geluid
n de autobanden die erover razen, in hoge mate absorbeert.
Égeluidsabsorberende eigenschap-
ihoeven niet meer te worden be
leid maar wel de methode die
ifdt toegepast bij het aanbrengen
[het materiaal. Men wil weten
de beste techniek is om een
■Ie laag absorberend beton te krij-
Idie goed aan de onderlaag
sulfaten van de proef zullen be-
d zijn voor de werkwijze bij de
landen zijnde aanleg van een
autosnelweg bij Oldenzaal. De
if is onderdeel van een onder-
I dat in opdracht van de Vereni-
Nederlandse Cementindustrie
It uitgevoerd door het Civiel-
lisch centrum voor de Uitvoe-
van Research en regelgeving
ÜR) en het Instituut voor
Iteriaal- en Milieuonderzoek Intron,
[onderzoek wordt begeleid door
■commissie van twintig personen
■trin diverse overheidsinstanties
■vertegenwoordigd zoals Rijkswa-
at niet elke vernieuwing een verbe-
iring hoeft te zijn bewezen de niet
ing terug ingevoerde polyester
nzamelbakken. Hoewel door de
ainers de geluidoverlast afnam
e ook beter in het straatbeeld
en dan de oude metalen bakken,
in ze uiterst slijtage-gevoelig.
;t snelle bodemslijtage zijn de
tstof wanden van de glasbakken
elig voor beschadiging en niet
aal-bestendig. De glasbak die vo
lar in vlammen opging, was voor
en w de druppel die de emmer
ed overlopen. Het college wenst
Begelijke vierkante metalen glas-
weer terug in het straatbeeld,
lördat de batterijcontainers, waar-
11 de kunststof bakken waren voor
in, goed werden gebruikt, blijven
Bjehandhaafd. De raadscommissie
W financieel-, economisch- en
tonisch beleid beslist vanavond
Sr de aanschaf van twaalf glasbak
en dit type. Met de investering
jn bedrag van f30.000,-
eid.
veronderstelling dat zijn auto
gestolen, meldde een 61-jarige
rdammer zich maandagmorgen
niek op het politiebureau. Het
egd gezag had echter Robert
oven opdracht gegeven de per-
nauto weg te slepen, omdat die
ef stond geparkeerd.
ian blokkeerde met zijn wagen
garage-uitrit. Hij veronderstelde
Ie garage niet in gebruik was.
aragehouder, die naar het zie-
uis in Den Helder moest, had
luto wel nodig en schakelde de
arm in. De gerustgestelde Rot-
immer kon na betaling van
aan de politie zijn eigendom
terugkrijgen.
en korte achtervolging hield de
e dinsdagavond een 53-jarige
Tiobilist uit Tilburg aan, die met
|l alcohol op achter het stuur
fe man kreeg een surveillance-
Rn van de politie achter zich aan,
hij ter hoogte van de stoplichten
- Akenbuurt met een te hoge
Iheid (115 km/u in plaats van de
lestane 80) over de Pontweg reed
richting van De Koog. Nabij de
arniëweg gaf de Tilburger zich
>nnen. De blaastest bracht aan
ent dat hij ongeveer driemaal
had gedronken als maximaal is
ïstaan. Hij kreeg een rijverbod
teven uur en een proces verbaal.
terstaat. Provinciale Waterstaat en
het ministerie van VROM, maar ook
aannemers en de cementindustrie,
waaronder Enci.
Welkom
Hoewel het er niet naar uitziet dat op
Texel ooit geluidsabsorberende beton
nen autosnelwegen zullen worden
aangelegd, heeft de gemeente Texel
toch van harte aan de proef meege
werkt, deels uit promotionele overwe
gingen. Het werd wel leuk gevonden
dat Texel als experimenteerplaats
werd gebruikt zodat de naam van het
eiland zou opduiken in allerlei techni
sche rapporten in binnen- en buiten
land, nog afgezien van de welkome
stroom ingenieurs, waaronder Span
jaarden en Duitsers, die het experi
ment ter plekke komen gadeslaan en
gisteren al direct een 20-tal kamers
in het viersterrenhotel Opduin nodig
hadden. Het idee om het hier te
doen kwam van Jan Frederici van
Gemeentewerken die bij zijn be
roepsmatige contacten met mensen
die zich bezig houden met civiele
techniek, hoorde dat men een „proef
gebied" zocht.
Testbaan
De proef wordt uitgevoerd op een
480 meter lang gedeelte van het be
tonnen fietspad dat momenteel
wordt aangelegd in het Stappeland.
Het bijzondere betonmengsel (be
staande uit steenslag, cement, zand
en een polymeer in een mengverhou-
ding die sterk afwijkt van gewoon
beton) wordt met de voor dit doel
aangepaste machine van Cobeton in
een laag van vier centimeter aange
bracht op een vijftien centimeter dik
ke onderlaag van gewoon beton. Een
van de vragen waarop een antwoord
moet komen is of men de onder- en
de bovenlaag kort na elkaar met
slechts enkele uren verschil moet
aanbrengen of dat er een paar dagen
tussen moeten zitten. Daarom wordt
een stuk van 240 meter volgens het
eerste systeem uitgevoerd en de rest
volgens het andere.
Het beton heeft een open structuur.
Omdat er heel weinig zand in zit, blij
ven de ruimten tussen de steenslag
korrels open en bovendien in
verbinding met elkaar. In dit beton,
dat bijna 30% lucht bevat, wordt het
geluid geabsorbeerd. Bovendien ko
men er nooit plassen op omdat re
genwater er snel in verdwijnt en
zijdelings wordt afgevoerd. De korreli
ge oppervlakte doet denken aan gra
vel op tennisbanen, zoals fietsers op
het Stappeland straks zullen kunnen
zien. Het Zeer Open Beton wordt ge
mengd in een speciale molen die
voor dit doel naar Texel is gehaald en
bevat zo weinig water dat het in een
gewone vrachtwagen als losse grond
naar de plaats van verwerking kan
De vier centimeter dikke laag Zeer Open beton wordt door de machine op de onderlaag van gewoon ..Texels'' beton van Rab aangebracht.
worden vervoerd. Hier wordt het
mengsel met de machine en onder
druk in een strakke laag over de ge
wone betonnen onderlaag aange
bracht en vervolgens met plastic
afgedekt om uitdrogen van het beton
tijdens de verharding te voorkomen.
Als het Zeer Open Beton hard is, zul
len er uiteenlopende proeven mee
worden gedaan. Daarna kan het als
fietspad in gebruik worden genomen
en zal alleen het bijzondere opper
vlakte nog herinneren aan de proef.
Een afspraak over aangepaste sluitingstijden met de horeca
ondernemers, is volgens het merendeel van het college van b en
w een oplossing voor de nachtelijke overlast op straat in het sei
zoen. De overeenkomst behelst het sluiten van de cafédeuren
voor nieuwe bezoekers om 01.00 uur, de aanwezigen mogen tot
uiterlijk 03.00 uur blijven zitten. Zodoende wordt de drukte op
straat gespreid en kunnen de taxi's de geleidelijke stroom huis-
waartskerende cafébezoekers beter aan. Wethouder Terpstra is
tegen dit plan, hij denkt dat het alleen maar meer klachten zal
opleveren. Hij is voorstander van handhaving van de huidige slui
tingstijden.
Het voorstel is één van de punten in
de herziene nota „leefbaarheid", die
in een extra (openbare) vergadering
van de raadscommissie voor alge
meen en organisatorisch beleid op
woensdag 27 maart om 19.30 uur
in het raadhuis zal worden
besproken.
Burgemeester Schipper schrijft in een
voorwoord van de herziene nota dat
nu niet moet worden geconcludeerd
dat het slecht gaat op Texel. „Er is
geen onleefbare situatie, maar er zijn
signalen. Ik vind dat Texel op een
drempel verkeert, waarbij groei van
het toerisme overgaat in stimulering
en instandhouding van de kwaliteit
van het toerisme op het eiland."
Schipper wijst erop dat ondernemers
verder moeten kijken dan hun eigen
bedrijf en dat particulieren moeten
begrijpen dat het toerisme nou een
maal enige negatieve bijverschijnselen
heeft. „Met begrip voor eikaars posi
tie zijn oplossingen mogelijk," aldus
de burgervader.
Kille cijfers
Volgens de nota kan over leefbaar
heid niet worden gesproken aan de
hand van kille cijfers. Wil Texel met
de tijd meegaan, dan moeten juist
signalen worden opgepakt. Uit de
reacties op de eerdere versie van de
nota werd duidelijk dat grote evene
menten worden beschouwd als servi
ce aan de gasten. Van geval tot geval
zal worden bekeken of grote gebeur
tenissen niet een onevenredige druk
op de bevolking leggen en of er extra
politietoezicht noodzakelijk is. Wel
moet in de vergunningen voor groot
se evenementen een passage worden
opgenomen over het opruimen van
de rommel na afloop.
De verkeersonveiligheid op het eiland
lijkt toe te nemen, hoewel dit uit het
aantal ongevallen niet valt af te lei
den. Knelpunten zullen in de gaten
worden gehouden en zo mogelijk
worden opgelost. Doordat goede ver
wijzing ontbreekt, wordt door men
sen die niet bekend zijn op het eiland
soms onnodig veel omgereden. De
bewegwijzering zal dus moeten wor
den verbeterd. Het gedrag van de zo
merse weggebruikers is vaak niet
aangepast aan het kleinschalige
Texelse wegennet. Het gebruik van
de fiets en het openbaar vervoer
moet krachtig worden gestimuleerd,
bijvoorbeeld door een systeem te be
denken waarbij het laten staan van
de auto wordt beloond. Er moeten
(bewaakte) fietsenstallingen komen,
met name in De Koog en Den Burg.
Alcohol
Tegen het gebruik van alcohol op de
openbare weg kan alleen bij excessen
worden opgetreden. Het vervoer van
alcohol is niet strafbaar. Nachtelijke
overlast in de vorm van onhygiëni
sche toestanden (urineren en overge
ven op straat) wordt veroorzaakt
door een klein gedeelte van het uit
gaanspubliek. Deze overlast beperkt
zich met alleen tot de dorpskernen.
De horecabedrijven voldoen aan de
sanitaire eisen die zijn vastgelegd in
de Drank- en Horecawet.
Een combinatie van horecabedrijven
en woning in één gebied voldoet
niet. Concentratie van alle horeca in
een klein gebied betekent volgens de
nota geen verplaatsing van het pro
bleem. Het vasthouden aan deze eis
houdt in dat het bedrijf Casi
no/Question moet worden verplaatst.
In de nota wordt erkend dat dit fi
nanciële gevolgen kan hebben.
Noodcamping
De noodcamping aan de Westerweg
brengt zomers veel overlast met zich
mee, met name op de route van deze
plek naar het centrum. Toch blijkt uit
de reacties op de eerste versie van
de nota, dat de bevolking voor hand
having van de noodcamping is. de
Recron, RST en VVV constateren dat
de voorziening is verworden tot een
soort jeugdcamping. Zij zijn wel voor
Bij een radarcontrole dinsdagochtend
zijn liefst 52 automobilisten betrapt
op het overtreden van de maximum
snelheid. Zij krijgen binnenkort een
acceptgiro van justitie in de bus. De
controle werd uitgevoerd vanuit een
onopvallende auto door de afdeling
verkeer van de rijkspolitie district Alk
maar. Eerst, van 10.00 tot 11.30 uur,
stond de radar opgesteld langs de
Emmalaan in Den Burg. In deze an
derhalf uur passeerden in beide rij
richtingen 307 motorvoertuigen.
Daarvan reden er 25 te hard. De
hoogst gemeten snelheid was 88
km/u. Van 11.45 tot 13.00 uur stond
de verkeerspolitie op het Schilderend,
waar de maximum snelheid eveneens
50 km/u bedraagt. Van de 202 ge
motoriseerde weggebruikers over
schreden er 27 deze limiet. Eén
automobilist had het gaspedaal zó
ver ingedrukt dat 101 km/u werd ge
registreerd.
handhaving van de voorziening, maar
dan onder stringente voorwaarden.
De plaats moet strikt voor noodop
vang voor één nacht worden gebruikt
en alleen zijn geopend van bijvoor
beeld 16.00 tot 10.00 uur. Deze
constructie heeft als voordeel dat
ook geen dure investeringen hoeven
worden gedaan.
De overlast door jongeren die uit De
Koog naar het jongerenterrein van
camping Kogerstrand gaan, kan mis
schien worden beperkt door de route
te wijzigen In overleg met de RST
zullen de jongeren via de Brink zo
min mogelijk door bewoond gebied
worden geleid.
jw Apotheek dokter Coutinho
opgeheven.
sw Programma Palmpasen
70 jaar lid van het CNV
Henk en Carla Witte-Spigt doen
aan metaalrecycling
tn Vette jaren voor MST
aangebroken
Huis-aan-huis actie moet KTF
dak boven 't hoofd bezorgen
Nieuwe propeller moet
geluidsoverlast verminderen
P.J. Kuip heeft de gemeente verzocht
de standplaats voor zijn mobiele
snackwagen (hoek Stuifweg/Lan-
casterdijk) te mogen ruilen voor een
andere plek (Pelikaanweg/Ruyslaan).
De eerstgenoemde plaats wordt min-
der'rendabel geacht
Het college wil echter eerst op een
rijtje zetten welk beleid men gaat
voeren ten aanzien van de stand
plaatsen en het ruilen daarvan Pas
dan zal worden gekeken of er voor
Kuip mogelijkheden zijn.
In opdracht van b en w hebben ter-
zakekundige gemeenteambtenaren
zich de afgelopen weken het hoofd
gebroken over de situering van het
complex van vijftien seniorenwonin
gen annex kantoor op de hoek Gast-
huisstraat/Schoorwal. Na veel
„schuiven, draaien en verlagen" rol
de er een ontwerp uit, dat volgens
het college aanvaardbaar is en rede
lijk tegemoet komt aan de wensen
van buurtbewoners, die vrezen dat
de zon uit hun tuintjes zal verdwij
nen. „Nee", oordeelde een meerder
heid van de raadscommissie voor
ruimtelijk beleid gisteravond, „pro
beer het hele complex maar een slag
te draaien, pas dan weet je zeker
dat niemand er last van heeft."
Wethouder Barendregt hield vol dat
draaien niet mogelijk is, maar wist de
commissie niet te overtuigen. Vol
gens Barendregt is de mogelijkheid
tot draaien wel bestudeerd, maar om
stedebouwkundige, ruimtelijke en
energie-technische redenen niet ac
ceptabel bevonden. Stedebouwkun
dig is het huidige ontwerp de meest
ideale, omdat het complex vanaf de
Pontweg geen kolossale indruk maakt
wegens de lage goothoogte aan de
buitenzijde en omdat het aanzicht
vanaf de Gasthuisstraat prettig oogt
(met een perkje). Ruimtelijk zullen bij
omdraaien problemen ontstaan over
de toegankelijkheid. Om de binnen
plaats annex tuin die dan ontstaat te
kunnen bereiken, ontbreekt de ruim
te. Bovendien hebben de buurtbewo
ners in een eerder stadium de
mogelijke aanleg van een voetpad
van het complex naar de Schoorwal
afgewezen, uit vrees voor overlast
van geparkeerde auto's en inbreuk op
de privacy van de direct omwonen
den. Tenslotte profiteert het gebouw
in het huidige ontwerp het meest van
zonnewarmte.
Commissielid Gerard van der Kooi
(PvdA), die het voorstel tot draaien
had gedaan, was niet overtuigd. Hij
kreeg de steun van Erna Eelman
(VVD), Gelein Jansen (CDA) en Jan
van Asselt. De commissieleden gin
gen echter niet zo ver dat ze het
plan volledig van de hand wijzen. Ze
willen dat eerst nog eens uitvoerig
de mogelijkheid tot omdraaien wordt
bekeken, omdat de schaduwwerking
voor de naburige woningen aan
Schoorwal en Gasthuisstraat in dat
geval minimaal is. Mocht deze oplos
sing niet haalbaar zijn, dan overwe
gen de commissieleden het huidige
project toch te accepteren. Jansen
maakte nog een voorbehoud: hij
vindt het deel van het complex dat
een hoogte van tien meter heeft („to
renkamer") afzichtelijk. „Kan die punt
er niet af?" Volgens Barendregt kan
dat niet, omdat dan een woning ver
valt waardoor de financiële haalbaar
heid van het hele project in het
geding komt.
Van Asselt wil opnieuw overleg met
de buurt over de aanleg van een ach
terpad. Alleen Cor Kuip (Texels Be
lang) hield geen slag om de arm: hij
ging zonder meer akkoord met het
door b en w gewijzigde plan. Jaap
Vlaming (Groen Links) was falikant
tegen; hij vindt bebouwing op die
lokatie niet passen. Vlaming nam
daarmee een extremer standpunt in
dan de buurtbewoners. Woordvoerder
Henk Brugge: „Wij vinden woning
bouw op deze plek best, maar dan
wel graag in overleg met ons. Het
gaat ons om de leefbaarheid van on
ze woningen."
Barendregt sloot de discussie af met
de toezegging dat hij de kwestie op
nieuw aan de orde zal stellen binnen
het college van b en w.
i