forvald de treurwilg" van hoog gehalte
Gedver, m'n tante heeft ook
an die hele lange nagels"
KORT TEXELS
chnische show tijdens
oot historisch weekend
Texelaars succesvol bij
danstest in Heemskerk
)AG 23 APRIL 1991
TEXELSE COURANT
PAGINA 5
neringsplaquette". Het programma
vermeldt verder behendigheids
wedstrijden voor tractoren en een dé
filé. Ter afsluiting van de dag is er 's
avonds een feest met een band.
Op pinksterzondag zal een gezellig-
heidsrit plaatsvinden. Men heeft voor
één keer ontheffing gekregen om
met de tractoren op het strand te rij
den. Jan Uitgeest hoopt dat iedereen
die wat heeft op technisch gebied op
zaterdag 18 mei aanwezig zal zijn in
De Koog. „Het is toch fantastisch
om zoveel mogelijk mensen te laten
genieten van je hobby! Dit is een
unieke gelegenheid", aldus een en
thousiaste voorzitter van de ±100 le
den tellende „Oude Trekker- en
Motorvereniging" afdeling Texel. De
genen die zich voor deze dag willen
inschrijven kunnen dit doen bij Jan
Uitgeest (tel. 12565) en bij Maarten
Koorn (tel. 17327).
Zaterdag vertrokken bijna zestig
dansparen naar heemskerk voor de
jaarlijkse danstest. De paren waren
afkomstig uit de groepen Oude-
schild. Den Hoorn, De Koog en De
Buureton. Allen werden opgeleid
door de familie Raateland.
Dit jaar stond op het programma: En
gelse Wals, Tango en Quickstep voor
de groepen Brons met ster en Zilver.
Voor de groep Latin: Samba, Rumba,
Jive en de Cha-cha-cha. De danstest
werd afgenomen in de dansschool
van Aad Schol. Een prachtige school,
sinds vorig jaar in gebruik. Na wat
vrijdansen om de zenuwen te onder
drukken gingen de eerste zes paren
de vloer op, om te laten zien wat ze
deze winter hadden geleerd. Om
17.15 uur hadden alle paren hun pro
gramma's afgewerkt en na een half
uur kwamen de behaalde resultaten
op tafel van de uit twee man be
staande jury.
De jury was vol lof over de presta
ties, wat ook uit het aantal punten
bleek. Allen slaagden boven het ge
middelde en enkele paren moesten
naar voren komen voor hun uitste
kende prestatie's. De heer Schoorl
van de dansschool roemde de leiding
van deze cursussen en constateerde
vooruitgang van de groepen vergele
ken bij vorig jaar.
Uitzendbureau: Het uitzendbureau
Randstad houdt donderdag een infor
matiemiddag in restaurant De Raads-
kelder. Randstad is een organisatie
die zich bezighoudt met het invullen
van tijdelijke arbeidsplaatsen in pie
ken als ziektes en vakanties.
Opbrengst. De collecte voor de
kinderbescherming die is gehouden in
de week van 8 tot en met 13 april
heeft 76960,15 opgebracht. Vorig
jaar werd 76608,35 opgehaald. Het
comité wil alle collectanten bedanken
voor hun inzet.
dagavond zeven uur. In de gang
iet LBO-gebouw klinken geagi-
e kinderstemmen hol door de
en. Het kinderkoor, dat het
van de voorstelling in de Ko
el moet afbijten, moet een uur
e voren aanwezig zijn. Dat is
egen dovemansoren gezegd, ze
stijf van de zenuwen. Rond
i uur is driekwart van de leden
de kleren. Het is koud in de
De kinderen vliegen als tollen
en weer. De drie moeders die
tak hebben het koor bij te
i vragen zich verwilderd af hoe
'meute tot acht uur rustig
en houden. Het kinderkoor
de reputatie „nogal druk" te
jl de laatsten van kleding wordt
ien, ziet een gedeelte de kans
jn uit de gang te ontsnappen.
Jukken ze even later her en der
kleedkamers. Overal heerst
sachtige activiteit. De Muziek-
ansschool werkt naar het hoog-
it toe. Tijdens onze zoektocht
in we op griezelig uitgedoste
waarvan de monsterachtig
nagels een kind de rillingen
Ide rug doen lopen. „Gedver, net
■ante. Die heeft ook van die hele
nagels."
iedereen weer hebben, gaat
iur van de gang dicht. De kinde-
Ijn niet tot bedaren te brengen.
ie horen dat ze in verband met
lod met worden geschminckt,
liten we ze tot half acht maar te
ifc gillen en springen. Dan zijn ze
is de voorstelling - na één liedje
ze in de zaal plaatsnemen -
[lijk rustig. Terwijl we het geze-
]W maar over ons heen laten ko-
en, gaat af en toe de deur open
Bemand van de organisatie door
i laten „Dit kan zo niet, hoor. Het
ïoet echt stiller." Nou, vertel dan
ens hoe je dat voor elkaar wilt krij-
Bdenkik wraakzuchtig. Met de
iotte bijl? Maar omdat ook daar de
anning re snijden is, knikken we
J. Ja. hoor, komt goed.
Stralende en voldane gezichten als de deelnemers na afloop op het toneel een roos overhandigd krijgen
met modelscheepsbouw en treinen.
„We bouwen een bassin van 10 bij 8
meter, waarin de schepen kunnen va
ren", zegt Uitgeest. „Het is de be
doeling dat het terrein aan de Nikadel
die dag wordt omgetoverd tot een
waar eldorado voor hobbyisten en de
bezoekers". De grote Thomassen-
motor zal aanwezig zijn. Er is een
doorlopende dorsdemonstratie. „Niet
alleen Texelse voertuigen zullen te
bezichten zijn. Op dit moment zijn al
meer dan vijftig inschrijvingen van
mensen van de overkant binnen.
Sommigen komen uit Noord-Brabant
en Limburg", aldus Jan Uitgeest.
Tent
De aanvang van het feest is om 10
uur 's morgens. Op het terrein zal
een grote tent worden geplaatst, zo
dat ook bij minder goed weer de ma
nifestatie doorgang kan vinden. Het
inschrijfgeld is 7 10,—. Jan Uitgeest:
„Daarvoor krijgt iedere deelnemer
een lunchpakket en een fraaie herin-
We gaan een spelletje doen. „Con
tact" heet het en de kinderen gaan
er zowaar in op. Terwijl we midden in
de discussie „Ik kneep niet" tegen
„Ach, man, ik zag het toch zeker
zelf" zitten, gaat de deur weer open.
„Daar komt sinterklaas", fluistert een
jongetje bedremmeld. Alsde gestalte
dichterbij komt, heerst er even abso
lute stilte. Heerlijk. „Het is Bernard",
roept opeens iemand. Meester Telle-
gen kan tevreden zijn over zijn prach
tige uitmonstering als oude kabouter.
De grimeuse heeft haar werk goed
gedaan.
De kinderen zijn onder de indruk en
vragen vol interesse hoe die baard
nou vast blijft zitten en of hij er mee
in bed kruipt. Zondag is er tenslotte
nóg een voorstelling. Bernard zegt te
betwijfelen of hij bebaard en wel het
echtelijk bed in mag stappen. „Maar
goed, nu hebben jullie mij alvast even
gezien. Dan hoef je straks op het to
neel niet zo vreemd naar me te kij
ken", zegt hij terwijl hij de gang weer
begint uit te lopen. Echtgenote Ton-
neke, begeleidster van het kinderkoor,
kijkt hem na. „Je moet echt krom
mer, hoor. Je maakt nog een veel te
jonge indruk."
Friemelen
Het is amper kwart voor acht. Tjon
ge. Nóg een kwartier. Hoe krijgen we
dat om. We doen een poging het
spel te hervatten, maar de ware spirit
is er uit. Terwijl we twee jongetjes
die met elkaar op de vuist zijn ge
gaan, scheiden, komt Tonneke binnen
met het verlossende woord. De kin
deren mogen het toneel op. Wij heb
ben als moeders de opdracht na het
lied met ze naar de stoelen te lopen
en ze rustig te houden. Terwijl we de
kinderen vanuit de coulissen gades
laan, zien we hun handen achter hun
rug aan één stuk door zenuwachtig
heen en weer friemelen. Het is ook
wat als je voor een volle Koninghal
zo „voor de leeuwen" wordt gegooid.
leer te trekken als ze zich tijdens de
voorstelling roeren. Het is welletjes
geweest.
Het blijkt echter geen moment nodig.
Ze gaan voorbeeldig zitten en zijn bij
na onmiddellijk in de ban. Alles ziet
er op het toneel ook even fraai en
verzorgd uit.
Kwaliteit
Pal voor ons staat het orkest op
gesteld. Er wordt een swingend
samba-achtig nummer gespeeld. De
arrangementen zijn door dirigente
Betty Bakker en Peter Dijkstra zelf
gemaakt. Een reusachtig karwei.
Leerlingen en leraren spelen gebroe
derlijk zij aan zij. Er is flink geoefend,
het resultaat heeft kwaliteit.
Op het toneel wordt het sprookje
sachtige verhaal van Torvald de treur
wilg opgevoerd. De voorstelling, die
handelt rond een mooi meisje dat
door trollen gevangen is genomen,
heeft het publiek in haar greep. Aan
gekondigd door meester Bernard Tei
legen (oude kabouter), verschijnen de
verschillende balletgroepen steeds op
de planken om gedeelten uit het ver
haal uit te beelden. Het wordt knap
en met vaart gebracht. Je weet af en
toe niet waar je kijken moet, er ge
beurt zoveel tegelijk.
Verlegen
De allerkleinsten stelen op geheel
eigen wijze de show. Ze blijven op
een enigzins verlegen manier toch
zichzelf, waardoor allerlei voorvallet
jes plaatsvinden die er niet bij horen,
maar die het voor het publiek juist zo
leukmaken. Er wordt driftig in neuzen
gepeuterd en enkelen ontdekken mid
den tijdens hun spel een ouder in de
zaal. Dan gooi je toch onmiddellijk
even de boel erbij neer om te zwaai
en, nietwaar? En als je plotseling een
losgeraakte supernagel van een trol
op de toneelvloer vindt, laat je zo'n
vondst niet lopen voor zoiets onbe
nulligs als het afmaken van een
dansje. Er zijn grenzen aan een mens.
De kinderkoorleden kijken het enig
zins toegeeflijk lachend aan. Ze vin
den het wel grappig, maar weten niet
goed wat ze ermee aan moeten. „De
mensen lachen erom, dan is het niet
erg als het niet helemaal goed gaat,
hè," vraagt een meisje zich twijfe
lend af.
Schitterend uitgedost
Tegen het prachtige door Rob Valken
burg en Wil de Leeuw gemaakte de
cor wordt de volgende scène
aangekondigd. Torvald (Geertjan Kuip)
heeft het meisje van zijn dromen
(Femke Kamphuis) uit handen van de
schitterend uitgedoste trollen weten
te bevrijden. Er wordt een woeste
achtervolging ingezet, waarbij de trol
len als wilden over het toneel vlie
gen. Leandro van Karsen als de
kabouter in zijn jonge jaren, lichtvoe
tig voorop.
De muziek draagt aan de dreigende
situatie bij door onweersachtig trom
geroffel te produceren. Als de trollen
het meisje bijna te pakken hebben,
zitten de kinderen naast ons vrijwel
allemaal met de vingers in de oren.
Hun gezichten staan strak van de
spanning. De trollen winnen, het
meisje wordt weer meegevoerd naar
het hol.
Kleretrollen
Na veel avonturen wordt een tweede
poging ondernomen het meisje te be
vrijden. Dat lukt, maar een „happy
end" zit er, zoals de titel al deed ver-
Bernard Teilegen nam niet alleen de algehele coördinatie, maar ook de verhalende rol van oude
kabouter voor zijn rekening.
moeden, niet in. Tijdens de ontsnap
ping verdrinkt het meisje, waarna
Torvald van verdriet in een treurwilg
verandert. „Wat zielig van dat meisje,
hè", fluisteren de kinderen. „Die kle
retrollen ook," voegt een ander er
aan toe.
Het trieste eind is snel vergeten als
alle medewerkenden op het toneel
worden genodigd om een roos in
ontvangst te nemen. Het podium is
te klein om iedereen te herbergen.
Het orkest, dat zeker niet de minste
bijdrage aan de opvoering heeft ver
leend, kan er niet meer bij. Het pu
bliek blijft langdurig klappen. Het is
een fijne avond geweest. Jolien
Scholte (choreografie), Wil de Leeuw
(kostuumontwerp), Betty Bakker (ar
rangementen), Karin Somers (grime).
Jaap van Vooren, Ed Combé en Piet
Hoogerheide (licht/geluid), Bernard
Teilegen (algeheel coördinator) en ve
le, vele anderen kunnen tevreden op
de maandenlange voorbereidingen te
rugkijken. Het is de moeite waard
geweest.
Stripboeken
We haasten ons weer naar de ijskou
de gang om de kinderen weer in de
gewone kleren te helpen Ze lijken
opeens veel kleiner dan aan het be
gin. Waar zijn die stoere lefgozertjes
gebleven? Die lellende meiden? De
rek is er uit. Moegestreden kleden ze
zich bibberend aan Tonneke vertelt
dat ze de volgende dag pas een half
uur voor de voorstelling worden ver
wacht. Kijk, dat gaat even beter.„En
wij weten wat ons te doen staat",
zegt één van de moeders. „Een flinke
stapel stripboeken mee."
M.B.
kleurige, prachtig uitgedoste trollen in actie.
iterdag 18 mei, de dag voor
'eren, vindt aan De Nikadel in
mg een bijzonder evenement
De oude trekker- en motoren-
iging bereidt momenteel een
show voor. Sinds de oprichting
Ie vereniging organiseert deze
i twee jaar iets speciaals. Zo-
exelaars als toeristen genieten
ar van de „optocht" van trac-
in Den Burg op de eerste
'e-woensdag. Voorzitter Jan
ast van de oude trekker- en
onvereniging: „Natuurlijk zijn
terdag 18 mei veel van deze
trekkers te zien. Maar we zou-
raag willen dat iedereen die
'P technisch gebied heeft dit
showen op het terrein aan de
el."
"geest nodigt iedere Texelaar
m het bezit is van oude
m°torfietsen, brommers, fiet-
aar nadrukkelijk ook degenen
in hun vrije tijd bezighouden
Terwijl we na het zingen de zaal inlo
pen neem ik me voor gelijk flink van