forvald de treurwilg" van hoog gehalte Gedver, m'n tante heeft ook an die hele lange nagels" KORT TEXELS chnische show tijdens oot historisch weekend Texelaars succesvol bij danstest in Heemskerk )AG 23 APRIL 1991 TEXELSE COURANT PAGINA 5 neringsplaquette". Het programma vermeldt verder behendigheids wedstrijden voor tractoren en een dé filé. Ter afsluiting van de dag is er 's avonds een feest met een band. Op pinksterzondag zal een gezellig- heidsrit plaatsvinden. Men heeft voor één keer ontheffing gekregen om met de tractoren op het strand te rij den. Jan Uitgeest hoopt dat iedereen die wat heeft op technisch gebied op zaterdag 18 mei aanwezig zal zijn in De Koog. „Het is toch fantastisch om zoveel mogelijk mensen te laten genieten van je hobby! Dit is een unieke gelegenheid", aldus een en thousiaste voorzitter van de ±100 le den tellende „Oude Trekker- en Motorvereniging" afdeling Texel. De genen die zich voor deze dag willen inschrijven kunnen dit doen bij Jan Uitgeest (tel. 12565) en bij Maarten Koorn (tel. 17327). Zaterdag vertrokken bijna zestig dansparen naar heemskerk voor de jaarlijkse danstest. De paren waren afkomstig uit de groepen Oude- schild. Den Hoorn, De Koog en De Buureton. Allen werden opgeleid door de familie Raateland. Dit jaar stond op het programma: En gelse Wals, Tango en Quickstep voor de groepen Brons met ster en Zilver. Voor de groep Latin: Samba, Rumba, Jive en de Cha-cha-cha. De danstest werd afgenomen in de dansschool van Aad Schol. Een prachtige school, sinds vorig jaar in gebruik. Na wat vrijdansen om de zenuwen te onder drukken gingen de eerste zes paren de vloer op, om te laten zien wat ze deze winter hadden geleerd. Om 17.15 uur hadden alle paren hun pro gramma's afgewerkt en na een half uur kwamen de behaalde resultaten op tafel van de uit twee man be staande jury. De jury was vol lof over de presta ties, wat ook uit het aantal punten bleek. Allen slaagden boven het ge middelde en enkele paren moesten naar voren komen voor hun uitste kende prestatie's. De heer Schoorl van de dansschool roemde de leiding van deze cursussen en constateerde vooruitgang van de groepen vergele ken bij vorig jaar. Uitzendbureau: Het uitzendbureau Randstad houdt donderdag een infor matiemiddag in restaurant De Raads- kelder. Randstad is een organisatie die zich bezighoudt met het invullen van tijdelijke arbeidsplaatsen in pie ken als ziektes en vakanties. Opbrengst. De collecte voor de kinderbescherming die is gehouden in de week van 8 tot en met 13 april heeft 76960,15 opgebracht. Vorig jaar werd 76608,35 opgehaald. Het comité wil alle collectanten bedanken voor hun inzet. dagavond zeven uur. In de gang iet LBO-gebouw klinken geagi- e kinderstemmen hol door de en. Het kinderkoor, dat het van de voorstelling in de Ko el moet afbijten, moet een uur e voren aanwezig zijn. Dat is egen dovemansoren gezegd, ze stijf van de zenuwen. Rond i uur is driekwart van de leden de kleren. Het is koud in de De kinderen vliegen als tollen en weer. De drie moeders die tak hebben het koor bij te i vragen zich verwilderd af hoe 'meute tot acht uur rustig en houden. Het kinderkoor de reputatie „nogal druk" te jl de laatsten van kleding wordt ien, ziet een gedeelte de kans jn uit de gang te ontsnappen. Jukken ze even later her en der kleedkamers. Overal heerst sachtige activiteit. De Muziek- ansschool werkt naar het hoog- it toe. Tijdens onze zoektocht in we op griezelig uitgedoste waarvan de monsterachtig nagels een kind de rillingen Ide rug doen lopen. „Gedver, net ■ante. Die heeft ook van die hele nagels." iedereen weer hebben, gaat iur van de gang dicht. De kinde- Ijn niet tot bedaren te brengen. ie horen dat ze in verband met lod met worden geschminckt, liten we ze tot half acht maar te ifc gillen en springen. Dan zijn ze is de voorstelling - na één liedje ze in de zaal plaatsnemen - [lijk rustig. Terwijl we het geze- ]W maar over ons heen laten ko- en, gaat af en toe de deur open Bemand van de organisatie door i laten „Dit kan zo niet, hoor. Het ïoet echt stiller." Nou, vertel dan ens hoe je dat voor elkaar wilt krij- Bdenkik wraakzuchtig. Met de iotte bijl? Maar omdat ook daar de anning re snijden is, knikken we J. Ja. hoor, komt goed. Stralende en voldane gezichten als de deelnemers na afloop op het toneel een roos overhandigd krijgen met modelscheepsbouw en treinen. „We bouwen een bassin van 10 bij 8 meter, waarin de schepen kunnen va ren", zegt Uitgeest. „Het is de be doeling dat het terrein aan de Nikadel die dag wordt omgetoverd tot een waar eldorado voor hobbyisten en de bezoekers". De grote Thomassen- motor zal aanwezig zijn. Er is een doorlopende dorsdemonstratie. „Niet alleen Texelse voertuigen zullen te bezichten zijn. Op dit moment zijn al meer dan vijftig inschrijvingen van mensen van de overkant binnen. Sommigen komen uit Noord-Brabant en Limburg", aldus Jan Uitgeest. Tent De aanvang van het feest is om 10 uur 's morgens. Op het terrein zal een grote tent worden geplaatst, zo dat ook bij minder goed weer de ma nifestatie doorgang kan vinden. Het inschrijfgeld is 7 10,—. Jan Uitgeest: „Daarvoor krijgt iedere deelnemer een lunchpakket en een fraaie herin- We gaan een spelletje doen. „Con tact" heet het en de kinderen gaan er zowaar in op. Terwijl we midden in de discussie „Ik kneep niet" tegen „Ach, man, ik zag het toch zeker zelf" zitten, gaat de deur weer open. „Daar komt sinterklaas", fluistert een jongetje bedremmeld. Alsde gestalte dichterbij komt, heerst er even abso lute stilte. Heerlijk. „Het is Bernard", roept opeens iemand. Meester Telle- gen kan tevreden zijn over zijn prach tige uitmonstering als oude kabouter. De grimeuse heeft haar werk goed gedaan. De kinderen zijn onder de indruk en vragen vol interesse hoe die baard nou vast blijft zitten en of hij er mee in bed kruipt. Zondag is er tenslotte nóg een voorstelling. Bernard zegt te betwijfelen of hij bebaard en wel het echtelijk bed in mag stappen. „Maar goed, nu hebben jullie mij alvast even gezien. Dan hoef je straks op het to neel niet zo vreemd naar me te kij ken", zegt hij terwijl hij de gang weer begint uit te lopen. Echtgenote Ton- neke, begeleidster van het kinderkoor, kijkt hem na. „Je moet echt krom mer, hoor. Je maakt nog een veel te jonge indruk." Friemelen Het is amper kwart voor acht. Tjon ge. Nóg een kwartier. Hoe krijgen we dat om. We doen een poging het spel te hervatten, maar de ware spirit is er uit. Terwijl we twee jongetjes die met elkaar op de vuist zijn ge gaan, scheiden, komt Tonneke binnen met het verlossende woord. De kin deren mogen het toneel op. Wij heb ben als moeders de opdracht na het lied met ze naar de stoelen te lopen en ze rustig te houden. Terwijl we de kinderen vanuit de coulissen gades laan, zien we hun handen achter hun rug aan één stuk door zenuwachtig heen en weer friemelen. Het is ook wat als je voor een volle Koninghal zo „voor de leeuwen" wordt gegooid. leer te trekken als ze zich tijdens de voorstelling roeren. Het is welletjes geweest. Het blijkt echter geen moment nodig. Ze gaan voorbeeldig zitten en zijn bij na onmiddellijk in de ban. Alles ziet er op het toneel ook even fraai en verzorgd uit. Kwaliteit Pal voor ons staat het orkest op gesteld. Er wordt een swingend samba-achtig nummer gespeeld. De arrangementen zijn door dirigente Betty Bakker en Peter Dijkstra zelf gemaakt. Een reusachtig karwei. Leerlingen en leraren spelen gebroe derlijk zij aan zij. Er is flink geoefend, het resultaat heeft kwaliteit. Op het toneel wordt het sprookje sachtige verhaal van Torvald de treur wilg opgevoerd. De voorstelling, die handelt rond een mooi meisje dat door trollen gevangen is genomen, heeft het publiek in haar greep. Aan gekondigd door meester Bernard Tei legen (oude kabouter), verschijnen de verschillende balletgroepen steeds op de planken om gedeelten uit het ver haal uit te beelden. Het wordt knap en met vaart gebracht. Je weet af en toe niet waar je kijken moet, er ge beurt zoveel tegelijk. Verlegen De allerkleinsten stelen op geheel eigen wijze de show. Ze blijven op een enigzins verlegen manier toch zichzelf, waardoor allerlei voorvallet jes plaatsvinden die er niet bij horen, maar die het voor het publiek juist zo leukmaken. Er wordt driftig in neuzen gepeuterd en enkelen ontdekken mid den tijdens hun spel een ouder in de zaal. Dan gooi je toch onmiddellijk even de boel erbij neer om te zwaai en, nietwaar? En als je plotseling een losgeraakte supernagel van een trol op de toneelvloer vindt, laat je zo'n vondst niet lopen voor zoiets onbe nulligs als het afmaken van een dansje. Er zijn grenzen aan een mens. De kinderkoorleden kijken het enig zins toegeeflijk lachend aan. Ze vin den het wel grappig, maar weten niet goed wat ze ermee aan moeten. „De mensen lachen erom, dan is het niet erg als het niet helemaal goed gaat, hè," vraagt een meisje zich twijfe lend af. Schitterend uitgedost Tegen het prachtige door Rob Valken burg en Wil de Leeuw gemaakte de cor wordt de volgende scène aangekondigd. Torvald (Geertjan Kuip) heeft het meisje van zijn dromen (Femke Kamphuis) uit handen van de schitterend uitgedoste trollen weten te bevrijden. Er wordt een woeste achtervolging ingezet, waarbij de trol len als wilden over het toneel vlie gen. Leandro van Karsen als de kabouter in zijn jonge jaren, lichtvoe tig voorop. De muziek draagt aan de dreigende situatie bij door onweersachtig trom geroffel te produceren. Als de trollen het meisje bijna te pakken hebben, zitten de kinderen naast ons vrijwel allemaal met de vingers in de oren. Hun gezichten staan strak van de spanning. De trollen winnen, het meisje wordt weer meegevoerd naar het hol. Kleretrollen Na veel avonturen wordt een tweede poging ondernomen het meisje te be vrijden. Dat lukt, maar een „happy end" zit er, zoals de titel al deed ver- Bernard Teilegen nam niet alleen de algehele coördinatie, maar ook de verhalende rol van oude kabouter voor zijn rekening. moeden, niet in. Tijdens de ontsnap ping verdrinkt het meisje, waarna Torvald van verdriet in een treurwilg verandert. „Wat zielig van dat meisje, hè", fluisteren de kinderen. „Die kle retrollen ook," voegt een ander er aan toe. Het trieste eind is snel vergeten als alle medewerkenden op het toneel worden genodigd om een roos in ontvangst te nemen. Het podium is te klein om iedereen te herbergen. Het orkest, dat zeker niet de minste bijdrage aan de opvoering heeft ver leend, kan er niet meer bij. Het pu bliek blijft langdurig klappen. Het is een fijne avond geweest. Jolien Scholte (choreografie), Wil de Leeuw (kostuumontwerp), Betty Bakker (ar rangementen), Karin Somers (grime). Jaap van Vooren, Ed Combé en Piet Hoogerheide (licht/geluid), Bernard Teilegen (algeheel coördinator) en ve le, vele anderen kunnen tevreden op de maandenlange voorbereidingen te rugkijken. Het is de moeite waard geweest. Stripboeken We haasten ons weer naar de ijskou de gang om de kinderen weer in de gewone kleren te helpen Ze lijken opeens veel kleiner dan aan het be gin. Waar zijn die stoere lefgozertjes gebleven? Die lellende meiden? De rek is er uit. Moegestreden kleden ze zich bibberend aan Tonneke vertelt dat ze de volgende dag pas een half uur voor de voorstelling worden ver wacht. Kijk, dat gaat even beter.„En wij weten wat ons te doen staat", zegt één van de moeders. „Een flinke stapel stripboeken mee." M.B. kleurige, prachtig uitgedoste trollen in actie. iterdag 18 mei, de dag voor 'eren, vindt aan De Nikadel in mg een bijzonder evenement De oude trekker- en motoren- iging bereidt momenteel een show voor. Sinds de oprichting Ie vereniging organiseert deze i twee jaar iets speciaals. Zo- exelaars als toeristen genieten ar van de „optocht" van trac- in Den Burg op de eerste 'e-woensdag. Voorzitter Jan ast van de oude trekker- en onvereniging: „Natuurlijk zijn terdag 18 mei veel van deze trekkers te zien. Maar we zou- raag willen dat iedereen die 'P technisch gebied heeft dit showen op het terrein aan de el." "geest nodigt iedere Texelaar m het bezit is van oude m°torfietsen, brommers, fiet- aar nadrukkelijk ook degenen in hun vrije tijd bezighouden Terwijl we na het zingen de zaal inlo pen neem ik me voor gelijk flink van

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1991 | | pagina 5