iomandebuut Nico Dros nap stuk vertelkunst Amnesty schrijft voor gevangenen Rommelmarkt zwemclub brengt een record op Fotoapparatuur gestolen Bang&Olufsen Olufsen 1 Voor wie de (theater-)schoen past bezocht concert en De Leeuw |DERDAG 23 MEI 1991 TEXELSE COURANT PAGINA 9 tthutst ving ik haar op, kuste het bloedeloos gelaat, bespren- je vergeefs haar slapen en dompelde haar tenslotte wanhopig maal onder. Zolang haar bezwijming duurde, bestierf ik het a in de veronderstelling dat de vermetele besluiping haar het t'had doen stilstaan. Toen sloeg zij de ogen weer op. Zij reidde aan mijn borst en ik prevelde duizend excuses. Maar la- lachte ze, gelukkig en tevreden. Aan de oever krioelden en 3ten de donsvogeltjes. Lepelaars en visdiefjes vlogen over in voorzomers uitspansel vol schapenwolkjes. De harp vertolkte lauwe vlagen de melodie van zefier. En daar in dat meertje Iden wij elkander lief". Is een fragment uit „Noorderbu- de zojuist uitgekomen histori- roman van oud-Texelaar Nico i (35! uit Amsterdam. Het ver speelt in de Franse tijd in de kbeeldige) nederzetting Noorder- n een vissersdorp op het eiland- rerland. De ik-figuur, de belezen roeraat Christiaan Boddaert, |t daarheen verbannen nadat hij in een pamflet heeft opgeroepen tot verzet tegen de Franse overheersers. Met moeite weet hij zich in de cultu reel sterk van hem verschillende ge meenschap een omstreden plaats te verwerven. Vooral de mannen staan argwanend tegenover zijn pogingen om de mensen in aanraking te bren gen met de vooruitgang, onder ande re door het stimuleren van het onderwijs. Harde confrontaties blijven niet uit, vooral als blijkt dat Boddaert een verhouding heeft met een jonge vrouw uit het dorp. Dramatische af sluiting van de reeks belevenissen van de romantische banneling is een gruwelijke tocht per arreslee over de met ijs en sneeuw bedekte kwelder om medische hulp te verkrijgen voor zijn in barensnood verkerende lief. Aanschouwelijk „Noorderburen" is het eerste „echte" boek van Dros. Het debuut is een knap staaltje van vertelkunst, dat zich makkelijk („in één adem") lezen laat. Dit ondanks de verre van alle daagse woorden en uitdrukkingen waarvan de schrijver zich heeft be diend. Hij drukt zich consequent uit in de taal van anderhalve eeuw gele den. Alleen als hij personages citeert, wordt overgeschakeld naar simpele praat, waardoor de de contrasten die de botsende culturen opleveren, goed en soms leuk uit de verf komen. Het verhaal is mede daardoor heel sterk geworden. Dros had daarin nog ver der willen gaan. In eerste instantie le verde hij een manuscript waarin de bewoners van Noorderburen zich van Texels dialect bedienen, maar daar had uitgever G.A. van Oorschot be zwaar tegen. Het mocht geen stree kroman worden Vrij Blij Hoe kan iemand die in 1956 geboren is op „Harkebuurt" bij Oosterend als zoon van een zich als regel weinig formeel gedragende en loonwerker, zich zo geroutineerd uitdrukken in een bloemrijke en deels in onbruik geraakte taal? „Ik denk dat ik een licht archaïsti sche inslag heb, dus geneigd oude woorden te gebruiken", vertelt de schrijver. „Dat is niet zo bijzonder; Gerard Reve doet het ook. Als 17-jarige was het al een beetje mijn stijl". Met dat laatste doelt Dros op zijn schooljaren op Texel, toen hij veel bezig was met streekromans en ruimte gaf aan wat hijzelf zijn eerste literaire bevliegingen noemt. Samen met Kees Willem de Winter schreef hij verhalen voor „Vrij Blij", de al ternatieve RSG-schoolkrant, die op hield te bestaan toen de belangrijkste gangmakers wegens studie het eiland verlieten. Het bloed kroop blijkbaar waar het niet gaan kon, want Dros werkte ook mee aan het blad „Stem men van de Overkant", dat door me nigeen werd beschouwd als een orgaan waarin studerende Texelaars de spanningen van de cultuurschok die zij doormaakten, van zich af kon den schrijven. Historisch De oude taai-routine is nog overtui gender te verklaren door het het feit dat Dros historisch onderzoeker is en beroepshalve regelmatig oude ar chiefstukken doorneemt. Hij heeft een voltooide studie algemene ge schiedenis achter de rug. Thans ver zamelt hij naarstig materiaal voor een proefschrift over arbeidsverhoudingen in de 19e eeuw op platteland van Ja va, waarop hij over anderhalf jaar hoopt te promoveren. Ziek Nico Dros staat ons met hees stem geluid te woord vanuit zijn bed in het Amsterdamse VU-ziekenhuis. Hij werd daar vorige week opgenomen met tbc. Hij moet de ziekte hebben opgelopen in Indonesië waar hij vier maanden verbleef om onderzoek te doen in het nationale archief van Ja karta. Het plan om Dros naar Texel te halen zodat hij daar zijn boek zou kunnen signeren, moest daarom worden ge schrapt. Inplaats daarvan werd vrij dagmiddag op initiatief van Theo Timmer in boekhandel Het Open Boek een bijzondere happening ge houden, waarbij het publiek in de ge legenheid werd gesteld handtekeningen met gelukwensen te plaatsen in een exemplaar van „Noor derburen" dat vervolgens naar Nico werd gestuurd. Kennissen, vrienden an anderen die zich betrokken voel den, maakten van die gelegenheid gebruik en hieven het glas op het succes van Dros' romandebuut, na dat Theo Timmer zijn blijdschap over deze gebeurtenis in een korte speech onder woorden had gebracht. De on dertekenenaars kregen als herinnering een speciaal voor deze gelegenheid gemaakte boeklegger, voorzien van een oud kaartje van Texel waarop Noorderburen is aangegeven alsof het echt heeft bestaan. Meer publicaties Nico Dros heeft inmiddels meerdere publicaties op zijn naam staan, maar die hebben merendeels direct met zijn vak te maken. In het tijdschrift „Intermediair" schreef hij een artikel over prins Diponegoro, een van de eerste Indonesiërs die een min of meer succesvolle opstand tegen de Nederlanders ontketende. Ook werkte hij mee aan een bundel over de so ciale ontwikkelingen binnen de dorps gemeenschappen op de zandgronden in Drente Een manuscript over loo narbeid en loonwerk in Indonesië in de 19e en 20e eeuw is gereed en ligt bij de uitgever. Zijn persoonlijke voorkeur gaat echter uit naar de historische roman, zoals Het oude kaartje van Texel met een correctie" waardoor Noorderburen erop voorkomt, is de enige illustratie in het boek. „Noorderburen". Is spoedig een tweede boek in dit genre te verwach ten? Nico Dros betwijfelt dat. „Ik zou het graag willen, maar ik ben niet zo productief. Vergeet niet dat ik het naast m'n gewone werk moet doen". Tien jaar Dros heeft „Noorderburen" met even uit zijn mouw geschud. De basis werd al in 1981 gelegd, toen hij een kort verhaal schreef dat „Noordkaap" heette. Ook dat ging over de beleve nissen van een verbannen 'aristocraat en het was bestemd voor het literaire tijdschrift „Tirade". Het nu versche nen boek is feitelijk een gewijzigde en uitgewerkte versie daarvan. Uitge ver Van Oorschot, die een ander ver haal van Dros („Familiezaken") in „Tirade" had gelezen en daarover en thousiast was, heeft er nogal achter aan gezeten en zich ook met de inhoud bemoeid. Om hem op de hoogte te houden van de vorderingen stuurde Dros hem na geruime tijd een „halve novelle" toe met de me dedeling dat hij dit verhaal eventueel binnen een jaar zou kunnen voltooi en. Van Oorschot was enthousiast over dit voorlopige resultaat en bleef periodiek bellen. Een opmerkelijke gang van zaken, want normaal is dat schrijvers achter de uitgevers aanzit ten en niet omgekeerd. Het wekt in elk geval dat hoop dat de roman in brede kring waardering zal vinden. Veel zal afhangen van de recensies in de grote dagbladen. Dros rondde de roman in eerste in stantie af met een open eind. Toen hij in Indonesië werkte kreeg hij be richt van de uitgever dat het verhaal prima was bevonden maar er moest wel een gesloten eind aan komen. Nog in Jakarta zorgde Nico daarvoor; toen hij terugreisde naar Holland was het boek practisch klaar en op 10 ja nuari legde hij er definitief de laatste hand aan. De historische roman „Noorderbu ren", een pocket van 163 pagina's, ligt nu voor f27,50 in de boe kwinkels. In het blad „Wordt vervolgd" van Amnesty International worden maan delijks enige voorbeelden genoemd van mensen die onrechtmatig ge vangen worden gehouden en/of ge marteld. Via de brieven doen de schrijvers een beroep op de autori teiten van de genoemde landen om de gevangen in kwestie vrij te laten en aan het martelen een einde te maken. De Texelse groep van Am nesty International heeft voor deze maand de volgende brieven gemaakt. Voor Kenneth Matiba in Kenia. Deze 58-jarige vooraanstaande zakenman en voormalig minister uit Nairobi zit sinds 4 juli 1990 zonder aanklacht of proces gevangen op grond van Ke- nia's administratieve dententiewetten wegens zijn steun aan de beweging voor een meer partijenstelsel. Kennith Matibi wordt in permanente eenzame opsluiting gehouden in de Kamiti- gevangenis bij Nairobi. Het contact met zijn familie is beperkt tot onre gelmatige, korte bezoeken onder toe zicht. Kenneth Matiba heeft hoge bloeddruk maar krijgt geen medicij nen of behoorlijke verzorging van art sen. In Myanmai (Burma) voor de schilde res en kunstdocente Ma Theingee. Ma Theingee was privé-secretaresse van de N.L.D.-leider (Nationale Liga voor Democratie) Aung San Suu Kyi. Ze werden allebei gearresteerd bij de massale onderdrukking van het ver zet in Myanmai juli 1989. Ma Thein gee werd veroordeeld „wegens overtreding van bestaande wetten". Amnesty heeft geen nadere informa tie over de datum van haar vonnis of de exacte aard van de aanklachten tegen haar. Aangenomen wordt dat ze in eenzame opsluiting wordt vast gehouden in de Insein-gevangems bij Yangon. De laatste brief is voor Leomdas Tsa- ouris in Griekenland. Deze 21-jarige scheikundestudent zit een gevange nisstraf van vier jaar uit in de militai re gevangenis van Aulona omdat hij weigerde zijn militaire dienst te ver vullen. Leonidas Tsaouris is Jehova's getuige. Zijn geloofsovertuiging staat hem met toe in het leger te dienen. In tegenselling tot de meeste Euro- peese landen voorziet Griekenland niet in een volledige vervangende burgerdienst voor gewetensbezwaar den. In Griekenland zitten zo'n vier honderd Jehova's getuigen hiervoor drie tot vier jaar in de gevangenis. Amnesty International beschouwt hen als gewetensgevangen. Al vele jaren dringt Amnesty er bij de Griek se regering op aan gewetensbe zwaarden vrij te laten en een vervangende burgerdienst in te voe ren die niet zo lang is. Wie ook voor deze mensen wil schrijven, kan voor beeldbrieven ontvangen. Voor brieven en meer informatie kan men terecht bij; Willem Witte, Oesterstraat 17, Ooste rend, tel. 18870 De pinkster folkloremarkt had zater dag de weersomstandigheden mee. Niet te warm, niet te koud en over wegend zonnig. Uitstekende omstan digheden om eens lekker over een markt te slenteren. De Groeneplaats werd dan ook goed bezocht. Gezien de opbrengst bleken de mensen niet alleen kijk- maar ook kooplustig. Aan het eind van de dag 4<on ZPC TX'71 een absolute recordopbrengst voor de rommelmarkt bijschrijven: f5152,55. Vorig jaar bedroeg de opbrengst on geveer f3300,-. Het klapstuk van de rommelmarkt, een rubberboot met een Johnson 4 pk buitenboordmotor, ging bij opbod voor een bedrag van f875,- van de hand. De zwemclub is bijzonder tevreden met het resultaat. De rommeltjes die met zijn verkocht, hebben hun weg naar Den Hoorn in middels weer gevonden. De spullen worden daar opnieuw te koop aange boden en dienen ook dan een goed doel: de restauratie van het Hoornder kerkje. Ook de kraampjes met Texelse pro- dukten kregen alle aandacht van de marktbezoekers. Het optreden van de Dansgroep Oude Dansen werd met belangstelling gevolgd. Alleen de mensen die hadden gerekend op een demonstratie schapenscheren kwa men van een koude kermis thuis. Die attractie vond geen doorgang. Het echte meerkamersysteem Beolink bij ons ziet u hoe het werkt Jan Brouwer I Spmbaan 15, Tel. 02220-15130 DEN BURG I Uit een kofferbak zijn een fotocamera (Minolta), twee Tokina objectieven en een flitser ontvreemd. De goederen, ter waarde van ongeveer 71500,-, zijn eigendom van een 29-jarige Duitser uit van Celle. De auto stond in de nacht van zondag op maandag ge parkeerd aan de Kogerstraat in Den Burg. De volgens de eigenaar af gesloten kofferbak vertoonde geen sporen van braak. dan goed met de wat lagere en zan geriger passages. Duidelijk was wel dat beide musici zich bijzonder thuis- voelen in het lichtere repertoire, want het slot van het programma, drie lie deren van George Gershwin, werden met veel overgave gebracht. Al met al was dit concert een uitste kend begin van de Pinksterdagen en, gezien de toenemende belangstelling voor dergelijke koffieconcerten, zeker een vervolg waard. W.B. Wat nu? Hoe heb ik het nu met jul lie? boos? In de kuif gepikt om dat een redacteur schreef dat de musical waar je (buur)man/vader/vrienden of melkboer in mee deed dit jaar wat minder was dan anders? Beledigd dus? En gelijk heb je. Want hoe durft ze! Waar haalt ze de moed vandaan? Staat daar zomaar in*je eigen krantje dat de voorstelling waar je f15,— voor betaalt en waar jullie, gezien de vorige resultaten zo veel van ver wachten, dit jaar wat tegen valt. Dom hé. Want die redacteur wéét dat jullie niet anders willen horen dan: leuk, mooi, geweldig en perfect. Zal ik jullie echter eens een geheimp je vertellen? Ik vond de musical dit jaar ook niet zo geweldig. Wel leuk, twee scène's zelfs mooi, maar zeker niet geweldig of perfect. Dat heb ik die redacteur vertelt en jullie mogen het ook wel weten. Maar niet verder vertellen dus, want dan krijg ik ook van die vervelende telefoontjes. Riet Veenendaal Den Burg EEN BETER MILIEU BEGINT BIJ JEZELF I koffieconcerten op de zondag- ddag weet je het maar nooit: de I keer zit de zaal goed vol, de an te keer spelen de muzikanten voor Chts een handje vol luisteraars. j oorzaak daarvan is nooit aan te en. Of het dus kwam door het 'at gedekte weer, door het feit het Pinksteren was, of eenvou- omdat Jan Kuhne en Alex de iw geen onbekende namen meer op het eiland, is niet duidelijk, de voorspeelruimte van d' Ou- UIq was zondag aardig gevuld P beide musici daar voor het I//cht traden. concert was er één uit de serie Jagsconcerten van jongerensocië- Time Out, maar vond in de voor- ïlruimte plaats omdat in de ëteit geen piano of vleugel aan- '9 is. In deze fraaie ambiance ver- )den De Leeuw en Kuhne een d beluisterd en evenwichtig con- waarin duidelijk werd dat beide 'n heel wat in hun mars hebben. Kuhne is als gitaar- en saxofoon- er^t geen onbekend gezicht meer 'et eiland, ook niet door zijn op ens met diverse muziekgroepen de KGB-band en samen met Jaap s- De muziek van zondag was :er van een heel ander kaliber. Er I gekozen voor een klassiek reper- l's. Op het programma stond pk van moderne componisten als Jk Badings en Paul Hindemith. r Kuhne bleek voor geen kleintje aard en wist zijn toehoorders ge- !nde het gehele concert te boeien de niet altijd even eenvoudige le*. Zijn leraar Alex de Leeuw daar zeker ook debet aan, want Vls* zijn leerling uitstekend op de gel te begeleiden. Hoewel Kuhne eens moeite had met de aller- 9ste tonen, maakte hij dit meer Nicinrr Pjl»c»oT" TIXILcn T'VTIi: Maarten Dogger uit Den Burg zag op de rommeltjesmarkt van de ZPC zijn kans schoon achter het orgel even het hoogste lied te zingen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1991 | | pagina 9