Dankzij jullie inzet kan ik u mijn verjaardag vieren" Ambulancedienst is pionierstijd allang ontgroeid s0J^LE/u Extra aanbod van seizoenkrachten Maatschappelijk werk is op vakantie EROAG 18 JULI 1991 TEXELSE COURANT PAGINA 7 iiiitwnimin»nft^iraïïiro*Kjv alamj AtSHfè Het gelijktijdig bezet zijn van liefst vier ziekenwagens (twee van de Ambulancedienst Texel, één uit Den Helder en één van de Dourleinkazerne) eerder deze maand, was een opmerkelijk nieuwsfeit. Hoewel de hulpverlening in sommige opzichten niet van een leien dakje verliep, bleek dat het zieken- en ge wondentransport op het eiland naar behoren is geregeld. In de beginjaren van de Ambulancedienst Texel was dat wel anders, zo blijkt uit een commentaar in de Texelse Courant van 19 april 1966 met de alleszeggende kop „Onze ambulancedienst is niet volmaakt!". „Het is niet waar dat de veelbesproken gemeentelijke zieken wagen op goedkope wijze bruikbaar is geworden, nadat 300 kg. ballast in de vorm van betonnen tegels is aangebracht. De wagen veert even slecht als voorheen en is daardoor nog de zelfde kwelling voor de patiënten, die ermee worden vervoerd. Bovendien ligt de wagen niet meer vast op de weg; omdat de ballast achterin moet liggen, krijgen de voorwielen te weinig druk. Hard rijden met de ziekenauto zou nu onverantwoord zijn, maar een schrale troost is dat de wagen tóch niet snel kon rijden. De wagen heeft veel moeite met optrekken en haalt tenslotte een maximum snelheid van minder dan 70 km/u tegen wind Nu kan worden gelachen om die „goeie ouwe" pionierstijd. Volmaakt is de Ambulancedienst Texel ook nu niet, maar de moderne, goed uitgeruste ambulances, het kundige personeel en de snelle communicatie zorgen ervoor dat het ziekenver- voer op hoog peil staat. Reden voor een reportage over toen en nu met Nel Smidt-Ellen en haar medewerk(st)ers van de ambulancedienst. arbeidsbureau over de maand juni. Ten opzichte van juni 1990 waren liefst 160 personen méér als werk zoekende geregistreerd, maar dat komt doordat seizoenkrachten van buiten het eiland nu wel in het Texel se bestand worden opgenomen. To taal waren eind juni 490 mensen als werkzoekende bij het arbeidsbureau ingeschreven, 11 méér dan eind mei. Het totaal aantal werklozen bleef on geveer gelijk; eind juni telde Texel 256 personen zonder betaalde baan. Directeur Theo Zijm van het arbeids bureau verwacht dat door het vertrek van vakantiekrachten in augustus de vraag naar werknemers in de horeca weer zal toenemen. I'oor als u tkh uil en/of thuis wilt welen: Kom dan naar Restaurant 't Bikkelement Kikkertslraal 19. 1795 A4 De Cocksdorp, telefoon 02220-16547. Elly Luyckx en Toon Smidt vormden jarenlang, hecht koppel. Hier zijn ze in actie bij een onge altijd in de rottigheid. Er zijn jaren ge weest met twaalf verkeersdoden, en ik had ze allemaal gehad. Dat kun je beslist niet leuk noemen." „Waarom ik het dan zo lang heb vol gehouden? Ach, je moet een vakidi oot zijn. Er moet iemand zijn die dit doet, en kennelijk lag dit werk mij wel. Voor het geld hoefde ik het niet te doen; je werkte voor een royale zakcent. Salaris kun je het niet noe men. Vandaar dat alle verpleegkundi gen een partner met een vast inkomen hebben. Je stond dag en nacht klaar, wel 360 dagen per jaar. Nee, ik ging praktisch nooit op va kantie." Postpakketje In mei 1979 verscheen in de Texelse Courant een ingezonden stuk van de heer D. van der Vliet uit Den Burg, die een beschrijving gaf van snel en levensreddend optreden toen hij een ot Smidts onverwachte dood in 1978. een iI in juli 1975. uur waren we op de boot en om 2.05 uur lag ik in Parkzicht in de blauwe kiel aan de monitor", aldus Van der Vliet. „Dit dankzij een per fecte organisatie tussen arts, ambu lance en Teso-bemanning." „Zulke reacties zijn heel fijn", aldus de mensen van de ambulancedienst. Geen wonder dat het kranteknipsel trots wordt bewaard in een plakboek, samen met andere opmerkelijke publi caties en foto's. Leuke reacties doen bepaalde erger nissen weer vergeten. Opdringerig publiek kan soms een bron van irrita tie zijn, „maar", zegt Trijntje Troost, „waarover ik me vroeger enorm op wond, waren de autowrakken die daags na het ongeluk stonden te showen op de parkeerplaats bij gara ge Kaczor." Alarmcentrale Veranderd is ook de alarmering. Alle vragen om hulp worden nu door de regionale alarmcentrale in Den Helder behandeld. Aanvankelijk werd dit centrale meldingssysteem buiten de deur gehouden. Op Texel hebben we het prima geregeld, dus waarom zou den we het anders doen, dachten ge meentebestuur, huisartsen en ambulancedienst. Nel Smidt zat dag en nacht aan de telefoon, maar ook zij hield de alarmering liever in eigen hand. Nu is ze echter blij dat Texel zich in het begin van de jaren tachtig aansloot bij de regionale alarmcentra le. „De CPA -de Centrale Post Ambulancedienst- is nog niet mijn lieveling, maar qua organisatie ben ik er erg blij mee. Zij hebben zicht op de hele regio Kop van Noordholland. Het systeem geeft ons grotere bewe gingsvrijheid. Anders moest je thuis in de buurt van de telefoon blijven, nu lopen we met een pieper. Het nadeel is wel eens dat adressen soms anders over komen, bijvoorbeeld boerderijen die worden aangeduid met een huisnum mer, terwijl wij gewoon de naam van de boerderij zouden noemen." van de ziekenauto's ging bij een korte, maar lelie brand geheel verloren Nel Smidt. Ben Jas. Anja Witte en Trijn Troost lgehurktbij één van de moderne ziekenwagens van de Ambulancedienst Texel lastig, want daar kreeg je zelden hulp van de andere gasten en kon je met de ziekenauto niet overal bij vanwege de paaltjes." Elly Luyckx: „Een onderstel betekent echter niet dat je nooit meer hoeft te tillen. Geen architect houdt rekening met brancards, in veel bejaardencom plexen past de brancard niet in de lift.... Dus moeten we het onderstel beneden laten staan en lopend de trappen op en galerijen over." Het ve le tilwerk heeft bij haar zijn tol geëist. Mevrouw Luyckx loopt al vele maanden met een onwillige rug in de ziektewet. „De rug is een zwak punt, dat tot veel klachten leidt onder am bulancepersoneel. Of ik nog terug kom, weet ik niet. Dat zullen de artsen wel bepalen." Koevoet Tot het eind van de jaren zeventig beschikte de brandweer nog niet over een hulpverleningsvoertuig (de „ram penwagen"), zodat het ambulance personeel vaak zelf met koevoet en breekijzer moest proberen de gewon den uit autowrakken te bevrijden. Soms stak een boer met tractor de helpende hand toe. „Het lastigste was als iemand met een voet onder het gaspedaal klem zat, en hij of zij bijvoorbeeld een gebroken been had." Maakt het ambulancepersoneel be halve veel persoonlijk leed ook wel eens iets grappigs mee? De beman ningsleden Elly Luyckx, Trijn Troost, Anja Witte en Ben Jas moeten heel diep in het geheugen graven. Met moeite komt er een voorval boven water. „Éénmaal zochten we een Duitse parachutist die verkeerd was neergekomen. Eindelijk vonden we hem, hij was door het raam van de kantine van de MAB-club gevallen. Toen bleek dat die man van beroep glas- en gebouwenreiniger was, moesten we wel even lachen." Kaartje Echt leuk is het dus nooit, maar waar ze allemaal veel voldoening van ondervinden is als hun hulpverlening bijdraagt tot herstel. Ben Jas: „We kregen eens een kaartje van iemand die schreef: dankzij jullie inzet kan ik nu mijn verjaardag vieren. Dat is pr achtig." Elly Luyckx: „Het was een interes sante tijd, maar leuk.... nee. Wij zitten hartinfarct kreeg. „Ik lag binnen de korste keren als een postpakketje op de brancard in de ziekenwagen. Om 01.45 uur gingen we met gezwinde spoed naar de boot. Zelfs het rijden met de ambulance is een vak apart om niet spuugmisselijk te worden. En het toezicht van zuster Luyckx is van dien aard, dat je de kans niet krijgt je kop onnodig op te tillen. Om 01.50 Wervingsacties van het gewestelijk arbeidsbureau in Den Burg hebben ruim tweehonderd reacties van werkzoekenden opgeleverd. Dankzij dit extra aanbod van seizoenkrach ten kon alleen al in de horecasector het aantal openstaande vacatures worden teruggebracht van 100 naar 40. Aldus blijkt uit het overzicht van het De Stichting voor maatschappelijk werk in de kop van Noordholland houdt wegens vakantie van 29 juli tot en met 30 augustus 1991 geen spreekuur op Texel. Gedurende deze periode kan men zonder afspraak een gesprek met een maatschappelijk werkende hebben op het kantoor in Den Helder, Spuistraat 3, en wel op maandag, dinsdag, donderdag en vrij dagmorgen van 9.00 tot 10.00 uur. Voor telefonisch contact en voor het maken van een afspraak kan men op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur via het nummer van het kantoor op Texel (14185) of rechtstreeks (02230-15834) contact krijgen met het kantoor in Den Helder. aaien Peugeot. ..De kwaliteit is dan wel niet zo goed. maar hij brengt veel afwisse lt het bijschrift in het plakboek van de ambulancedienst. Bert Jas heeft berekend dat in 26 jaar 8678 personen zijn vervoerd. Het aantal transporten steeg drastisch: van 219 in 1966 tot 536 in 1990. Dit jaar ligt de ambulance dienst alweer voor op het „schema" van vorig jaar. zodat een nieuw re cord in aantocht lijkt. Hoe komt dat? Jas: „Ik denk door de vergrijzing. Het aantal verkeersslachtoffers is namelijk afgenomen in de loop der jaren, voor al sinds de verplichtstelling van de veiligheidsgordel en andere maatrege len. Uit het verleden herinner ik me klappers van ongelukken die je tegen woordig eigenlijk nooit meer ziet." „Mijn eerste ziekentransport dateert zelfs uit 1960, dus ver voordat Smidt op de ambulance ging rijden", weet ze zich te herinneren. „Dat ging toen onder de vlag van Teso, met Kees Duinker aan het stuur. Daarna ben ik te hooi en te gras als verpleegkundi ge meegeweest, onder anderen met Aris van Boven die toen het zieken- vervoer voor Teso deed. Ook bij Smidt, na 1 juli 1965, was mevrouw Luyckx aanvankelijk niet vast in dienst. „Destijds werd je door de huisartsen ingeschakeld als het zo uitkwam. Een vergoeding stond er met tegenover. Pas toen er een zwaar ongeluk gebeurde, waarbij Ma ria de Graaf als verpleegkundige as sisteerde, kwam daarin verandering. De overkoepeling van vrouwenvereni gingen mengde zich erin. De toenma lige loco-burgemeester Daalder en de latere wethouder Joustra toonden zich daadkrachtige gemeentebestuur ders, zodat de gemeente uiteindelijk een lijst samenstelde met verpleeg kundig personeel. Mijn naam stond bovenaan." Verbetering Wat is er in de loop van de jaren zoal verbeterd? Elly Luyckx: „Zonder twij fel de belangrijkste verbetering was de hartdefibrillator aan boord van de ziekenwagen. Eindelijk was het toen mogelijk mensen bewaakt weg te brengen. Vóór die tijd waren de mo gelijkheden summier. Wij waren de eerste boven het Noordzeekanaal met deze apparatuur. Ik volgde een cur sus in het Wilhelmina Gasthuis in Amsterdam om met het apparaat te leren omgaan. Op een gegeven mo ment was ik zó ver gevorderd, dat ik zei: als er nu een hartstilstand aan de orde is, durf ik het aan. Prompt kwam er zo'n geval; gelukkig lukte het, dus kon ik op de volgende cur susdag van mijn ervaringen vertellen. Daarmee was ook het nut van de cursus bewezen, de eerste in zijn soort, opgezet door de professor Dür- rer. Heel leuk en leerzaam was dat." Brancard Een andere verbetering is de mobiele brancard, waardoor het werk fysiek minder zwaar is. Verpleegkundige Trijn Troost: „Vóór 1981 moesten we altijd dragen. Vooral in bungalowpar ken en in duincampings was dat terugkijkt, hebben we lange brekkig moeten werken", blikt nidt terug. In juli 1965, dus 26 Men, ging wijlen haar echt- jToon Smidt de ambulance- «erzorgen onder de vleugels gemeente. Dat gebeurde s gemeente het ziekenvervoer m van Teso. Begonnen werd in ongeschikt Peugeot-busje jat uit 1966) en een oude Inmiddels is de ambulance- uitgegroeid tot een bedrijf iee snelle, degelijke ziekenwa- ijt moderne medische appara- ediend door vier igkundigen en vier chauffeurs. I983 is het bedrijf in particu- mden. iblij dat we nu een particulie- •rneming zijn", zegt Nel Smidt. innen nu op eigen initiatief be- wensen realiseren, al hebben I vaak strijd moeten leveren l ziekenfonds. Zo wilden we gegeven moment air- ining aan boord van de ambu- kan zo'n aanschaf vergt een tcussie. Zeker omdat we de [uur eerst hadden aange- en daarna pas vroegen om wrangDe verstandhouding t ziekenfonds is momenteel ns perfect." Wensen ilt er zeker niets meer te wen- (I Smidt: „O, jawel. Maar je lellen dat Texel tot de beter in- e ambulancediensten van het ihoort. We hebben altijd onge- het niveau van de GGD in ilder gezeten. Ook hebben we begin af met verpleegkundi- werkt, in tegenstelling tot |e diensten die nu nog EH- aan boord hebben. Wel kan nbulancedienst best nog extra in gebruiken." terreinwagen? „Die hebben is inziens niet echt nodig. De politiejeeps, waarmee je over- t terrein kunt komen, kunnen len vervoeren. Ook zullen we srgeefs een beroep doen op Eerste uur van vrijwel het eerste nevrouw Elly Luyckx-Bakker.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1991 | | pagina 7