Cjrocn Zwarts Jex els in het k bezuinigt: Texel grijpt ast miljoenensubsidie Dam van negentig meter aan dijk bij Cocksdorp? Gemeente treft reeks verkeersvoorzieningen *r <x: 5%' NaïjtA Uitsluitend ligplaats voor „De Vriendschap": o service pioensgeiten in Opmeer Meer zeehondenjongen in EcoMare dan in hele westelijke Waddenzee sw Controversiële theorie: was Texel een konink rijk? Engelse groep „The Waytes": leerzaam en leuk. Sff C. Schenk bespeelt zelfgebouwd draaiorgel. w Campagne „Wij gaan weer naar school" Drankrijder blijkt ook inbreker Kalverenkeuring ;HT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 10603 DONDERDAG 8 AUGUSTUS 1991 enties, abonnementen, etc. Oe Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, 2220-12741, na 18 00 uur 14881 Telefax 02220 - 14111 irkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg. telefoon 41. ktiid deze week tot en met dinsdag a.s. nan, Pater Witteplein 27, Den_Burg, telefoon 02220-15472 Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr. 46 99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67 34.60.398 Verschijnt dinsdags en donderdags. Abonnementsprijs f43,95 per half jaar; Los ƒ1,20 jnfonds voor verbetering van toeristische infrastructuur e baan. Onder invloed van de zg. „tussenbalans" heeft isterie van Economische Zaken deze subsidiepot ge- Dat betekent dat Texel geen kans meer maakt op een lanciële injectie van het rijk voor de herinrichting van o.a. de haven van Oudeschild en het vliegveld. De subsidie minste f 2,25 miljoen hebben bedragen en had tot enkele in kunnen oplopen, afhankelijk van de omvang van het groep en enkele werkgroe- irmd uit vertegenwoordigers se overheid en bedrijfsleven, het begin van dit jaar bezig ntwerken van ideeën tot ilplan. Zwaartepunt voor de invulling van het zg. bied" aan de Nikadel, dat ding vormt tussen het Livingstone en het dorp Tevens werd een opknap- Dorpsstraat en Badweg in neegenomen. Belangheb- oals de bevolking van De tegenwoordigd door de imissie) en Livingstone (de .el werden bij de planmakerij Groter geheel subsidiëring in aanmerking was het echter noodzake- an in een groter project on- ngen. Andere knelpunten toeristische bereikbaarheid, lituatie nabij het vliegveld ren van Oudeschild, werden oject gevoegd. Ook het zg. i", dat vorig jaar tevergeefs 'zonden in de strijd om de isme Trofee, werd erbij be- riNT, een toeristisch net- irin het openbaar vervoer, n de bereikbaarheid van in- en belangrijke rol spelen, 'linge samenhang van de noeten benadrukken. Tussenbalans irjaar kwam de EZ-subsidie losse schroeven te staan, kabinet de tussenbalans be de, waaruit bleek dat forse igen op alle fronten onont- zijn. Nu is die vrees be- Economische Zaken het subsidiepotje. Betekent Texelse inspanningen voor geweest? Volgens Jim Ie als chef ruimtelijke orde- de gemeente nauw bij het as betrbkken, valt dat wel elk geval is op belangrijke overeenstemming bereikt ivulling van 't Stappeland- ils ie hier en daar wat water n doet, zijn die plannen wel Verder is er nu een bepaal- 'I uit Den Burg heeft met jgeiten op de Landbouwten- 19 in Opmeer uitstekende behaald. Twee geiten wer- Jond met het predikaat 1A, met 1B en eenmaal met longe geiten behaalde Hei- Burght uit Pools stal het schap Later werd dit dier en tot de mooiste geit en kampioen. Ook vorig jaar °t beste dwerggeit uitgeroe- imeer. Bij de jeugdgeiten andere geit van Pool, Hertje Jr9ht, reservekampioen. Yauta's kwaliteits wee. Veilig, de lange termijn visie ontwikkeld. Be paalde plannen zul je over meerdere jaren moeten uitsmeren, want geld om het hele project te realiseren, heeft de gemeente niet." De stuurgroep die het project coördi neert komt over twee weken nog bij een. Dan zal worden bekeken welke mogelijkheden nog open zijn. In de zeehondenopvang van EcoMa re zijn deze zomer 14 zeehonden ge boren. Dit aantal is een record. Hoewel de tellingen in de Wadden zee nog niet zijn afgerond, staat bij na vast dat in de westelijke Waddenzee slechts vier of vijf jon gen zijn geboren. Pcb's ën andere gifstoffen uit de Rijn, Maas en Schelde lijken juist in dit ge bied effecten op de voortplanting van de zeehonden te hebben. Van de vier of vijf daar geboren jongen is er één in EcoMare opgenomen. De zeehonden in het centrum maken het goed. Nadat ze'gedurende de eerste weken zijn gezoogd door hun moeder, zijn ze overgeschakeld op het eten van vis. Deze jongen wor den, mèt de uit de Waddenzee opge vangen zeehonden, zo snel mogelijk weer uitgezet om de zeehondenstand in de Waddenzee te versterken. De politie heeft dinsdag een 32-jarige man uit Utrecht opgepakt in verband met rijden onder invloed en inbraak. Rond half vier 's nachts zagen agen ten een auto (met gedoofde lichten) uit het winkelgedeelte van de Dorpsstraat in De Koog komen. De bestuurder werd op de Badweg tot stoppen gebracht. Bij controle bleek de man alcohol te hebben gedronken. Na een blaastest op het bureau kreeg de Utrechtenaar een rijverbod van vier uur opgelegd. In zijn auto wer den enkele kratten met lege flessen en een kassa-lade aangetroffen. De spullen bleken afkomstig uit„de Pof fertjeskraam" in De Koog. De politie heeft de Utrechter ingesloten en zet het onderzoek voort. Op de Bernhardlaan in Den Burg zal een zeebrapad worden aangelegd. Deze oversteekplaats komt ten zuid en van de kruising met de Waal- derstraat omdat gebleken is dat zich hier de meeste voetgangers aandie nen om over te steken. De kosten bedragen meer dan f 4000,-. Dit is een van de verkeersmaatrege len waarover b en w onlangs hebben beslist, na advies te hebben inge wonnen bij de Overleggroep Ver keerszaken. Een andere beslissing betreft een parkeerplaats voor invaliden op de Vismarkt. Er was een verzoek geko men voor een gereserveerde parkeer plaats vlak bij de Karseboom, maar b en w zagen daarvan de noodzaak niet in. Er komt nu een voor elke in valide beschikbare parkeerplaats. Het zelfde gebeurt op de hoek Hollewal-Weststraat. Veel kost het niet omdat alleen maar borden hoe ven te worden geplaatst. Parkeren De Koog Nog geen beslissing is genomen over de oplossing van het parkeerpro bleem in enkele straten in De Koog, vooral de Strijbosstraat en de Duin roosstraat. In de Strijbosstraat is al een parkeerverbod en binnenkort zal met de aanleg van parkeervakken worden begonnen. De Overleggroep stelde voor hetzelfde te doen in de Duinroosstraat, maar eerst na te gaan hoeveel parkeerplaatsen kunnen worden aangelegd. B en w wachten dit en een kostenraming af alvorens voorstellen te doen aan de gemeen teraad. Heemskerckstraat Er komt geen verandering in de ver keerssituatie op de Heemskerckstraat in Oudeschild. De dorpscommissie van Oudeschild vindt dat hier te hard wordt gereden en had daarom ge vraagd een gelijke kruising inplaats van een voorrangskruising te maken bij de Loodssingel. De Overleggroep heeft eraan herinnerd dat destijds voor de voorrangskruising werd geko zen in verband met het slechte uit zicht op de hoek bij Duinker. Bovendien acht de Overleggroep erg hard rijden op de Heemskerckstraat onmogelijk omdat daar verkeersdrem pels zijn aangelegd. Vlak voor ge noemde kruising zit zo'n drempel. De Melkunie zal worden gewezen op de gevaarlijke situatie die ontstaat op de Oorsprongweg als daar de Melkunie-aanhangwagen wordt gestald. Het college wil ook praten over andere locaties waar regelmatig melkaanhangers worden neergezet. In overleg (zonder parkeerverbod valt er niets af te dwingen) wil men zoeken naar betere plekken waar de wagens kunnen staan zonder het verkeer te hinderen. Paal 17 Het stopverbod op de weg naar paal 17 blijft. De politie had voorgesteld het op te heffen omdat er veel wordt geparkeerd en omdat deze weg daar voor breed genoeg is. Het college is met de overleggroep van mening dat er goede redenen zijn om het stop verbod te handhaven. Het is in gesteld (en duidelijk aangegeven) omdat er zowel bij EcoMare als bij het strand zeer ruime parkeermoge- lijkheden zijn. Het terrein bij het strand is zelfs het grootste van Texel. Parkeren op de weg midden in de duinen wordt als milieuvervuiling be schouwd. Andere uitgang De uitgang van de Jacob Daalder- school in Oosterend zal waarschijnlijk worden verlegd naar een veiliger plaats: naar het parkeerterrein aan de Botterstraat. Dit is voorgesteld door de schooldirectie, maar b en w willen eerst weten wat het kost. Een aan de Wilhelminalaan woonach tige particulier krijgt voor zijn huis geen eigen parkeerplaats omdat b en w er de noodzaak niet van inzien. DE COCKSDORP '-WCgemoQl^ VRIJE UITSTROOM GEMAAL Overzicht van de nieuwe situatie. De 90 meter lange strekdam komt loodrecht op de dijk. iets ten noorden van het gemaal Eierland. Itekening Waterschap Texel Loodrecht op de dijk bij De Cocksdorp, ter hoogte van het ge maal Eierland, zal mogelijk een strekdam worden aangelegd. Sil Boon, exploitant van rederij „De Vriendschap" die de toeristi sche bootdienst naar Vlieland onderhoudt, heeft hiervoor onthef fing gevraagd bij het Waterschap Texel. Boon heeft de dam nodig voor onderhoud en bevoorrading van zijn schip; de huidige passagiers-steiger bij paal 33 blijft in gebruik. De drie jaar geleden gestarte proce dures zijn inmiddels vrijwel afgerond en een bouwtekening ligt klaar. Als Boon aan alle voorwaarden heeft voldaan en hij de vergunning binnen heeft, kan in principe met de aanleg worden begonnen. De uitvoering valt echter dit jaar nog niet te verwach ten. Sinds ze halverwege de jaren tachtig met de Vlieland-lijn begonnen, meren Sil Boon en zijn vriendin en compag non Janka van der Brink hun schip „De Vriendschap" af aan een pon ton, die aan het uiteinde ligt van een lange, provisorische steiger. De stei ger, meer een loopbrug, moet elk voorjaar worden opgebouwd en elk najaar weer afgebroken. Dit begin punt verschaft de reizigers meteen al het romantische en avontuurlijke ge voel waarmee Boon de reisjes Vlie land aanprijst. Alleen al daarom zal Op de Hoornder Donderdag van 22 augustus zal een keuring van kalve ren plaatsvinden. Alleen dieren die zijn geboren in de periode 1 decem ber 1990 - 1 maart 1991 mogen meedoen. Opgave kan tot en met maandag a.s. bij J.W. Hin, tel. 18658. Voor als u zich uit en/of thuis unit welen. Kom dan naar Restaurant 't Bikkelement Kikkertslraat 19, 1795 AA De Cocksdorp, telefoon 02220-16547 de steiger niet verdwijnen. Onprak tisch is het „ding" echter wel. Het tanken van motorolie, bevoorraden met drank en verrichten van repara ties zijn moeilijk uit te voeren hande lingen. Lastig „Er zijn altijd wel omstandigheden waardoor je moeilijk bij het schip kunt", zegt Sil Boon. Wat het hem de laatste tijd extra lastig maakt, is het verdwijnen van zand op het punt waar de aanlegsteiger in zee staat. Daarnaast zoekt hij een plek waar het schip bij noodweer veilig kan lig gen. „Vorig jaar hebben we onze slo gan 'avontuur en romantiek' aan den lijve beleefd. Bij zwaar weer had het schip het toen zwaar te verduren, terwijl het aan de steiger lag. We mogen eventueel doorvaren tot en met de herfstvakantie, dus in de stormperiode, maar ik wil het niet ris keren om het schip aan een boei te laten liggen. Wat we nodig hebben is een veilige vluchthaven." Geen haven Boon geeft onmiddellijk toe dat het woord „haven" de lading niet dekt. „Het gaat om de aanleg van een dam waar alleen de Vriendschap mag afmeren, niet een haventje voor De Cocksdorp. Dat wil ik zelf ook niet. Stel je voor dat het daar dan vol ligt met van die polyester bootjes, dat zou de huidige rustige sfeer ver pesten. Het is ook niet de bedoeling dat anderen van de dam gebruik ma ken. Ik wil het hier graag rustig en relaxed houden", aldus Boon. De aan te leggen dam is gesitueerd op de plaats waar momenteel een beschoeiing van azobé-matten en stenen ligt. Deze „dam" beschermt de uitwateringssleuf van het gemaal Eierland tegen dichtslibben. Volgens plan zal de circa vijftig meter lange beschoeiing worden verwijderd en zal hij plaatsmaken voor de nieuwe dam. Voordeel voor het Waterschap Texel, de beheerder van de dijk, is dat het schip „De Vriendschap" het water in de geul 's zomers in beweging houdt. Omdat het gemaal Eierland in dit jaargetijde stil staat, staat ook het water stil, wat dichtslibbing tot ge volg heeft. Hoog water Nadeel voor de rederij is dat de dam alleen bij vloed is te bereiken. Twee uur vóór hoog water kan het schip de geul binnenvaren en twee uur na hoog water moet het weer vertrok ken zijn. Boon: „We hebben dus tweemaal per dag gelegenheid voor reparaties. Maar als het nodig is, zet ten we het schip vast zodat we bij droogvallen evengoed kunnen door werken." Het waterschap heeft een aantal voorwaarden gesteld waaronder de dam mag worden aangelegd. Deze zijn o.a. dat de dam niet als aan legsteiger voor passagiers mag wor den gebruikt, dat de aanleg in één jaar een feit moet zijn en dat de dam aan bepaalde waterbouwkundige eisen voldoet. „Die eisen hebben be trekking op de stevigheid van de constructie. Daarnaast mag de dam geen gevaar opleveren voor de rest van de zeewering en moet de uit stroom van het gemaal gegarandeerd zijn", vertelt Jan Steenis van het Wa terschap Texel in een toelichting. Het nu tot stand gekomen plan noemt hij „een compromis naar de goed koopste oplossing die aan de techni sche eisen voldoet". Het ontwerp is gemaakt door de technische afdeling van het waterschap in samenwerkina met voormalig RWS-man Bert Weijdt uit 't Horntje, die als adviseur van Boon optreedt. Jutten De aanleg zal door Boon worden be kostigd. Wanneer denkt hij te begin nen? Sil Boon: „Dat hangt van het jutten af. Kijk, ik kan gemakkelijk met een grote koffer geld op een aanne mer afstappen, maar dat is niet mijn stijl. Ik ga op zoek naar palen en ste nen die afkomstig zijn uit havens of oude beschoeiingen. Er is genoeg van dat spul in omloop Verscheidene aannemers hebben al jarenlang azobé-palen op hun erf liggen en doen er niets mee. Natuurlijk moet het materiaal sterk genoeg zijn. Het waterschap laat mij gerust niet aan modderen. Het moet netjes en goed."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1991 | | pagina 1