Cjrocn Zwarts Jex els in het
k bezuinigt: Texel grijpt
ast miljoenensubsidie
Dam van negentig meter
aan dijk bij Cocksdorp?
Gemeente treft reeks
verkeersvoorzieningen
*r
<x:
5%'
NaïjtA
Uitsluitend ligplaats voor „De Vriendschap":
o service
pioensgeiten
in Opmeer
Meer zeehondenjongen in
EcoMare dan in hele
westelijke Waddenzee
sw Controversiële theorie:
was Texel een konink
rijk?
Engelse groep
„The Waytes":
leerzaam en leuk.
Sff C. Schenk bespeelt
zelfgebouwd draaiorgel.
w Campagne „Wij gaan
weer naar school"
Drankrijder blijkt
ook inbreker
Kalverenkeuring
;HT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 10603
DONDERDAG 8 AUGUSTUS 1991
enties, abonnementen, etc.
Oe Rooy B.V., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
2220-12741, na 18 00 uur 14881 Telefax 02220 - 14111
irkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg. telefoon
41.
ktiid deze week tot en met dinsdag a.s.
nan, Pater Witteplein 27, Den_Burg, telefoon 02220-15472
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr. 46 99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67 34.60.398
Verschijnt dinsdags en donderdags.
Abonnementsprijs f43,95 per half jaar; Los ƒ1,20
jnfonds voor verbetering van toeristische infrastructuur
e baan. Onder invloed van de zg. „tussenbalans" heeft
isterie van Economische Zaken deze subsidiepot ge-
Dat betekent dat Texel geen kans meer maakt op een
lanciële injectie van het rijk voor de herinrichting van o.a.
de haven van Oudeschild en het vliegveld. De subsidie
minste f 2,25 miljoen hebben bedragen en had tot enkele
in kunnen oplopen, afhankelijk van de omvang van het
groep en enkele werkgroe-
irmd uit vertegenwoordigers
se overheid en bedrijfsleven,
het begin van dit jaar bezig
ntwerken van ideeën tot
ilplan. Zwaartepunt voor
de invulling van het zg.
bied" aan de Nikadel, dat
ding vormt tussen het
Livingstone en het dorp
Tevens werd een opknap-
Dorpsstraat en Badweg in
neegenomen. Belangheb-
oals de bevolking van De
tegenwoordigd door de
imissie) en Livingstone (de
.el werden bij de planmakerij
Groter geheel
subsidiëring in aanmerking
was het echter noodzake-
an in een groter project on-
ngen. Andere knelpunten
toeristische bereikbaarheid,
lituatie nabij het vliegveld
ren van Oudeschild, werden
oject gevoegd. Ook het zg.
i", dat vorig jaar tevergeefs
'zonden in de strijd om de
isme Trofee, werd erbij be-
riNT, een toeristisch net-
irin het openbaar vervoer,
n de bereikbaarheid van in-
en belangrijke rol spelen,
'linge samenhang van de
noeten benadrukken.
Tussenbalans
irjaar kwam de EZ-subsidie
losse schroeven te staan,
kabinet de tussenbalans be
de, waaruit bleek dat forse
igen op alle fronten onont-
zijn. Nu is die vrees be-
Economische Zaken
het subsidiepotje. Betekent
Texelse inspanningen voor
geweest? Volgens Jim Ie
als chef ruimtelijke orde-
de gemeente nauw bij het
as betrbkken, valt dat wel
elk geval is op belangrijke
overeenstemming bereikt
ivulling van 't Stappeland-
ils ie hier en daar wat water
n doet, zijn die plannen wel
Verder is er nu een bepaal-
'I uit Den Burg heeft met
jgeiten op de Landbouwten-
19 in Opmeer uitstekende
behaald. Twee geiten wer-
Jond met het predikaat 1A,
met 1B en eenmaal met
longe geiten behaalde Hei-
Burght uit Pools stal het
schap Later werd dit dier
en tot de mooiste geit en
kampioen. Ook vorig jaar
°t beste dwerggeit uitgeroe-
imeer. Bij de jeugdgeiten
andere geit van Pool, Hertje
Jr9ht, reservekampioen.
Yauta's kwaliteits
wee. Veilig,
de lange termijn visie ontwikkeld. Be
paalde plannen zul je over meerdere
jaren moeten uitsmeren, want geld
om het hele project te realiseren,
heeft de gemeente niet."
De stuurgroep die het project coördi
neert komt over twee weken nog bij
een. Dan zal worden bekeken welke
mogelijkheden nog open zijn.
In de zeehondenopvang van EcoMa
re zijn deze zomer 14 zeehonden ge
boren. Dit aantal is een record.
Hoewel de tellingen in de Wadden
zee nog niet zijn afgerond, staat bij
na vast dat in de westelijke
Waddenzee slechts vier of vijf jon
gen zijn geboren.
Pcb's ën andere gifstoffen uit de Rijn,
Maas en Schelde lijken juist in dit ge
bied effecten op de voortplanting van
de zeehonden te hebben. Van de vier
of vijf daar geboren jongen is er één
in EcoMare opgenomen.
De zeehonden in het centrum maken
het goed. Nadat ze'gedurende de
eerste weken zijn gezoogd door hun
moeder, zijn ze overgeschakeld op
het eten van vis. Deze jongen wor
den, mèt de uit de Waddenzee opge
vangen zeehonden, zo snel mogelijk
weer uitgezet om de zeehondenstand
in de Waddenzee te versterken.
De politie heeft dinsdag een 32-jarige
man uit Utrecht opgepakt in verband
met rijden onder invloed en inbraak.
Rond half vier 's nachts zagen agen
ten een auto (met gedoofde lichten)
uit het winkelgedeelte van de
Dorpsstraat in De Koog komen. De
bestuurder werd op de Badweg tot
stoppen gebracht. Bij controle bleek
de man alcohol te hebben gedronken.
Na een blaastest op het bureau kreeg
de Utrechtenaar een rijverbod van
vier uur opgelegd. In zijn auto wer
den enkele kratten met lege flessen
en een kassa-lade aangetroffen. De
spullen bleken afkomstig uit„de Pof
fertjeskraam" in De Koog. De politie
heeft de Utrechter ingesloten en zet
het onderzoek voort.
Op de Bernhardlaan in Den Burg zal
een zeebrapad worden aangelegd.
Deze oversteekplaats komt ten zuid
en van de kruising met de Waal-
derstraat omdat gebleken is dat zich
hier de meeste voetgangers aandie
nen om over te steken. De kosten
bedragen meer dan f 4000,-.
Dit is een van de verkeersmaatrege
len waarover b en w onlangs hebben
beslist, na advies te hebben inge
wonnen bij de Overleggroep Ver
keerszaken.
Een andere beslissing betreft een
parkeerplaats voor invaliden op de
Vismarkt. Er was een verzoek geko
men voor een gereserveerde parkeer
plaats vlak bij de Karseboom, maar b
en w zagen daarvan de noodzaak
niet in. Er komt nu een voor elke in
valide beschikbare parkeerplaats. Het
zelfde gebeurt op de hoek
Hollewal-Weststraat. Veel kost het
niet omdat alleen maar borden hoe
ven te worden geplaatst.
Parkeren De Koog
Nog geen beslissing is genomen over
de oplossing van het parkeerpro
bleem in enkele straten in De Koog,
vooral de Strijbosstraat en de Duin
roosstraat. In de Strijbosstraat is al
een parkeerverbod en binnenkort zal
met de aanleg van parkeervakken
worden begonnen. De Overleggroep
stelde voor hetzelfde te doen in de
Duinroosstraat, maar eerst na te
gaan hoeveel parkeerplaatsen kunnen
worden aangelegd. B en w wachten
dit en een kostenraming af alvorens
voorstellen te doen aan de gemeen
teraad.
Heemskerckstraat
Er komt geen verandering in de ver
keerssituatie op de Heemskerckstraat
in Oudeschild. De dorpscommissie
van Oudeschild vindt dat hier te hard
wordt gereden en had daarom ge
vraagd een gelijke kruising inplaats
van een voorrangskruising te maken
bij de Loodssingel. De Overleggroep
heeft eraan herinnerd dat destijds
voor de voorrangskruising werd geko
zen in verband met het slechte uit
zicht op de hoek bij Duinker.
Bovendien acht de Overleggroep erg
hard rijden op de Heemskerckstraat
onmogelijk omdat daar verkeersdrem
pels zijn aangelegd. Vlak voor ge
noemde kruising zit zo'n drempel.
De Melkunie zal worden gewezen op
de gevaarlijke situatie die ontstaat op
de Oorsprongweg als daar de
Melkunie-aanhangwagen wordt
gestald. Het college wil ook praten
over andere locaties waar regelmatig
melkaanhangers worden neergezet. In
overleg (zonder parkeerverbod valt er
niets af te dwingen) wil men zoeken
naar betere plekken waar de wagens
kunnen staan zonder het verkeer te
hinderen.
Paal 17
Het stopverbod op de weg naar paal
17 blijft. De politie had voorgesteld
het op te heffen omdat er veel wordt
geparkeerd en omdat deze weg daar
voor breed genoeg is. Het college is
met de overleggroep van mening dat
er goede redenen zijn om het stop
verbod te handhaven. Het is in
gesteld (en duidelijk aangegeven)
omdat er zowel bij EcoMare als bij
het strand zeer ruime parkeermoge-
lijkheden zijn. Het terrein bij het
strand is zelfs het grootste van Texel.
Parkeren op de weg midden in de
duinen wordt als milieuvervuiling be
schouwd.
Andere uitgang
De uitgang van de Jacob Daalder-
school in Oosterend zal waarschijnlijk
worden verlegd naar een veiliger
plaats: naar het parkeerterrein aan de
Botterstraat. Dit is voorgesteld door
de schooldirectie, maar b en w willen
eerst weten wat het kost.
Een aan de Wilhelminalaan woonach
tige particulier krijgt voor zijn huis
geen eigen parkeerplaats omdat b en
w er de noodzaak niet van inzien.
DE COCKSDORP
'-WCgemoQl^
VRIJE
UITSTROOM
GEMAAL
Overzicht van de nieuwe situatie. De 90 meter lange strekdam komt loodrecht op de dijk. iets ten noorden van het gemaal Eierland. Itekening
Waterschap Texel
Loodrecht op de dijk bij De Cocksdorp, ter hoogte van het ge
maal Eierland, zal mogelijk een strekdam worden aangelegd. Sil
Boon, exploitant van rederij „De Vriendschap" die de toeristi
sche bootdienst naar Vlieland onderhoudt, heeft hiervoor onthef
fing gevraagd bij het Waterschap Texel. Boon heeft de dam
nodig voor onderhoud en bevoorrading van zijn schip; de huidige
passagiers-steiger bij paal 33 blijft in gebruik.
De drie jaar geleden gestarte proce
dures zijn inmiddels vrijwel afgerond
en een bouwtekening ligt klaar. Als
Boon aan alle voorwaarden heeft
voldaan en hij de vergunning binnen
heeft, kan in principe met de aanleg
worden begonnen. De uitvoering valt
echter dit jaar nog niet te verwach
ten.
Sinds ze halverwege de jaren tachtig
met de Vlieland-lijn begonnen, meren
Sil Boon en zijn vriendin en compag
non Janka van der Brink hun schip
„De Vriendschap" af aan een pon
ton, die aan het uiteinde ligt van een
lange, provisorische steiger. De stei
ger, meer een loopbrug, moet elk
voorjaar worden opgebouwd en elk
najaar weer afgebroken. Dit begin
punt verschaft de reizigers meteen al
het romantische en avontuurlijke ge
voel waarmee Boon de reisjes Vlie
land aanprijst. Alleen al daarom zal
Op de Hoornder Donderdag van 22
augustus zal een keuring van kalve
ren plaatsvinden. Alleen dieren die
zijn geboren in de periode 1 decem
ber 1990 - 1 maart 1991 mogen
meedoen. Opgave kan tot en met
maandag a.s. bij J.W. Hin, tel. 18658.
Voor als u zich uit en/of thuis unit welen.
Kom dan naar Restaurant 't Bikkelement
Kikkertslraat 19, 1795 AA De Cocksdorp,
telefoon 02220-16547
de steiger niet verdwijnen. Onprak
tisch is het „ding" echter wel. Het
tanken van motorolie, bevoorraden
met drank en verrichten van repara
ties zijn moeilijk uit te voeren hande
lingen.
Lastig
„Er zijn altijd wel omstandigheden
waardoor je moeilijk bij het schip
kunt", zegt Sil Boon. Wat het hem
de laatste tijd extra lastig maakt, is
het verdwijnen van zand op het punt
waar de aanlegsteiger in zee staat.
Daarnaast zoekt hij een plek waar
het schip bij noodweer veilig kan lig
gen. „Vorig jaar hebben we onze slo
gan 'avontuur en romantiek' aan den
lijve beleefd. Bij zwaar weer had het
schip het toen zwaar te verduren,
terwijl het aan de steiger lag. We
mogen eventueel doorvaren tot en
met de herfstvakantie, dus in de
stormperiode, maar ik wil het niet ris
keren om het schip aan een boei te
laten liggen. Wat we nodig hebben is
een veilige vluchthaven."
Geen haven
Boon geeft onmiddellijk toe dat het
woord „haven" de lading niet dekt.
„Het gaat om de aanleg van een
dam waar alleen de Vriendschap mag
afmeren, niet een haventje voor De
Cocksdorp. Dat wil ik zelf ook niet.
Stel je voor dat het daar dan vol ligt
met van die polyester bootjes, dat
zou de huidige rustige sfeer ver
pesten. Het is ook niet de bedoeling
dat anderen van de dam gebruik ma
ken. Ik wil het hier graag rustig en
relaxed houden", aldus Boon.
De aan te leggen dam is gesitueerd
op de plaats waar momenteel een
beschoeiing van azobé-matten en
stenen ligt. Deze „dam" beschermt
de uitwateringssleuf van het gemaal
Eierland tegen dichtslibben. Volgens
plan zal de circa vijftig meter lange
beschoeiing worden verwijderd en zal
hij plaatsmaken voor de nieuwe dam.
Voordeel voor het Waterschap Texel,
de beheerder van de dijk, is dat het
schip „De Vriendschap" het water in
de geul 's zomers in beweging houdt.
Omdat het gemaal Eierland in dit
jaargetijde stil staat, staat ook het
water stil, wat dichtslibbing tot ge
volg heeft.
Hoog water
Nadeel voor de rederij is dat de dam
alleen bij vloed is te bereiken. Twee
uur vóór hoog water kan het schip
de geul binnenvaren en twee uur na
hoog water moet het weer vertrok
ken zijn. Boon: „We hebben dus
tweemaal per dag gelegenheid voor
reparaties. Maar als het nodig is, zet
ten we het schip vast zodat we bij
droogvallen evengoed kunnen door
werken."
Het waterschap heeft een aantal
voorwaarden gesteld waaronder de
dam mag worden aangelegd. Deze
zijn o.a. dat de dam niet als aan
legsteiger voor passagiers mag wor
den gebruikt, dat de aanleg in één
jaar een feit moet zijn en dat de dam
aan bepaalde waterbouwkundige
eisen voldoet. „Die eisen hebben be
trekking op de stevigheid van de
constructie. Daarnaast mag de dam
geen gevaar opleveren voor de rest
van de zeewering en moet de uit
stroom van het gemaal gegarandeerd
zijn", vertelt Jan Steenis van het Wa
terschap Texel in een toelichting. Het
nu tot stand gekomen plan noemt hij
„een compromis naar de goed
koopste oplossing die aan de techni
sche eisen voldoet". Het ontwerp is
gemaakt door de technische afdeling
van het waterschap in samenwerkina
met voormalig RWS-man Bert Weijdt
uit 't Horntje, die als adviseur van
Boon optreedt.
Jutten
De aanleg zal door Boon worden be
kostigd. Wanneer denkt hij te begin
nen? Sil Boon: „Dat hangt van het
jutten af. Kijk, ik kan gemakkelijk met
een grote koffer geld op een aanne
mer afstappen, maar dat is niet mijn
stijl. Ik ga op zoek naar palen en ste
nen die afkomstig zijn uit havens of
oude beschoeiingen. Er is genoeg
van dat spul in omloop Verscheidene
aannemers hebben al jarenlang
azobé-palen op hun erf liggen en
doen er niets mee. Natuurlijk moet
het materiaal sterk genoeg zijn. Het
waterschap laat mij gerust niet aan
modderen. Het moet netjes en
goed."