r old-timer door het Oostblok lusland lijdt onder 1 jaar verwaarlozing Invoering container GFT in het najaar College belooft meer informatie over gevaar van mosselvisserij EcoMare krijgt f4.500,- van actieve kampeerders A/a enquête en voorlichting: Uö-SZ-72 )programma Hogeberg Trooster dirigeert 100-jarig fanfare Bou wieges Texel mogelijk onbillijk Vrachtwagen raakt bromfietser 3AG 15 AUGUSTUS 1991 TEXELSE COURANT PAGINA 5 ier II) en Cor Dros naast hun uit 1954 stammende Austin Somerset bben in een Russisch hotel zelfs toiletten gerepareerd, hebben wij ook een steentje bijgedragen aan de weder- i van dat land." Cor Dros (72) en Albert Bakker (61) ra- liet over uitgepraat. Zondag kwamen ze terug na een i een maand in een Austin A 40 Somerset uit 1954. Ze nee aan een rally van de Club d'Automobiles Anciennes ss (CAAR): Amsterdam - Moskou en terug. Maar hele inder hindernissen verliep het niet. is fervent verzamelaar van o's. „Maar dan vooral de ty- tijn familie vroeger zelf heeft dij is lid van de CAAR en schillende vakbladen, i jaar geleden werd in één rally aangekondigd. „Het meteen wel wat. Ik ben tien ten ook al eens in Rusland dde zich aan, maar had nog ijder. Die vond hij echter in ikker uit De Koog. „We ken- ir vaag, maar raakten toeval- samen op weg naar m om een auto op te halen, ig begon ik over de rally en r wel wat in." Gereviseerd lereidingen gingen van start. Ide Austin een paar jaar ge- de kop weten te tikken in fa. „Hij werd nog gebruikt l mevrouw, maar die wilde fere, die iets beter mee kon s het verkeer." Hoewel de In de Austin prima liep, revi- let tweetal 'm toch helemaal jange reis. Er werd eten in- voor onderweg, allerlei inderdelen ingepakt en een irnaast nam Dros een stapel Iers van Texel mee. „Een Keipromotie in het Oostblok kwaad." i verzamelden de 95 deelne- in Amsterdam. Allerlei nati- fl waren vertegenwoordigd: ingelse, Duitse, Deense, Amerikaanse en zelfs Zuid ■e autofanaten deden mee. ikker: „Het was de bedoe- we in groepjes reden met s van hetzelfde merk. Dan "re in geval van nood onder wisselen." Eerst werd op het plein nog een oldtimer-show n, waarvoor „heel" Amster- iep. Maandag viel het it. Wegenwacht e etappe was naar Bremen, ijders volgden allemaal de pte. Dros: „We gingen niet en 60 70 kilometer per ons kwamen nog verschillen- programma Vroege Vogels, 'hema „Bergen in Neder- wft opnamen gemaakt op 1 uitzending valt zondag a.s. •00 uur en 10.00 uur op 'e beluisteren. l'amma, dat twee weken ge- !'d opgenomen, gaat over de 'PPelijke- en andere bijzonder- m het Hogeberggebied. Di- rsonen komen aan het "aaronder Ben Brugge die left over het insectenleven in kuil. de volgwagens. De rij werd afgeslo ten met twee bezemwagens, waaronder een ANWB wegenwacht." Dros zat de hele rit achter het stuur, terwijl Bakker „navigeerde" op een kompas! Dros: „Hij is kapitein ge weest op de grote vaart en dus ge wend om met een kompas te werken. Dat ging heel goed. Zo goed zelfs, dat ik nu ook zo'n ding heb aangeschaft." De trip voerde via Berlijn naar Szcze cin in Polen. In Oost Duitsland waren de wegen erg slecht. Bakker: „In Po len was het gelukkig beter. We reden bijna met over de snelweg, om hinder voor het overige verkeer te voorko men." Cocktailparty In Warschau wachtte de rallyrijders een grootse ontvangst. Eén van de grootste sponsors van de tocht, een autofirma uit Dusseldorf, had een brunch georganiseerd in het Victoria Palace Hotel. Dros: „Dat was ge woon gênant, zo iets overdadigs in zo'n arm land. Het werd een comple te cocktailparty, je kon je voor niks vol laten lopen. Die sponsor had een trailer vol tweedehands dure Duitse auto's bij zich, die hij daar verkocht." Voor de grens met Rusland stond een lange rij wachtenden. De rally was echter goed georganiseerd: de deelnemers werden opgewacht door medewerkers van het Russische staatsreisbureau Intourist en door de douane geloodst. Bakker: „Een toestand hoor, daar bij die grens. Heel streng allemaal. Er was zelfs een put waar auto's boven gezet moesten worden, zodat ze aan de onderkant konden worden gecontro leerd. Eén van ons, met een auto uit 1922, zag het gat te laat en reed er in. We hebben 'm er met zijn allen uitgetilt, de schade viel mee." Cyrillisch Via Minsk en Smolensk reed men naar Moskou. Bakker heeft tijdens zijn zeevarende tijd geleerd het cyrilli sche schrift te lezen, wat het lezen van de richtingborden vereenvoudig de. Het Texelse tweetal, dat in het begin steeds op campings in een tentje overnachtte, moest in Rusland verplicht in hotels slapen. „Wét een verschrikking. Weinig eten en nog slecht ook. Van het brood moest je echt kleine stukjes afsnijden en dan kauwen, anders ging je gebit eraan. En absoluut geen service, niemand is je behulpzaam. Daarnaast sanitair dat niet werkt en zelfs kakkerlakken in de kamers....", verzucht Dros. „Maar de drank was goedkoop", vult Bakker opgetogen aan. Drie dagen verbleven de rallyrijders in Moskou. Dros: „De gebouwen zijn pr achtig, maar in het trottoir zitten hier en daar grote gaten. Rioolputten ont breken. Er is sprake van vijftig jaar verwaarlozing." Volgens de Texelaars worden buitenlanders in Rusland aan de lopende band opgelicht. „Ze doen alles om aan harde, buitenlandse va luta te komen. Wij kochten bijvoor beeld voor behoorlijk veel geld benzinebonnen via Intourist, maar la ter bleek je aan de pomp vier cent per liter te betalen", vertelt Dros. Hij heeft een hele dag de stad doorkruist met de ondergrondse. „Dat kost bijna niks. De stations zijn prachtig bete geld. We hebben ook een keer gege ten bij de Moskouse Mac Donalds. Goed en goedkoop. Er staan drang hekken voor de deur en het is een gi gantisch pand. Er loopt wel honderd man personeel, dat blijkbaar wordt betaald per hamburger die ze je ver kopen, want ze vllégen voor je." Paspoorten Bakker, die vroeger wel havensteden in Rusland heeft aangedaan, vindt dat de controle in Rusland nog wel streng is, maar de mensen zijn open hartiger tegen vreemden. „We kon den merken dat onze ingeleverde paspoorten iedere avond helemaal werden nageplozen." De tocht werd vervolgd via Oryol naar Kiev. De Oekraïne wordt gedo mineerd door grote staatsboerderijen. Er is veel ruimte, het vee loopt ge woon los. Dros: „Maar je ziet steeds meer koeien aan de roop. Die zijn particulier bezit." Net voor Boedapest in Hongarije sloeg het nootlot toe: de koppakking van de trouwe Austin begaf het. „En die hadden we natuurlijk nét niet bij de reserve-onderdelen", aldus Dros. Hij belde een kennis op Texel. Die haalde het bewuste onderdeel op uit de schuur van Dros en bracht het 's ochtends vroeg naar Schiphol. Om 14.00 uur was het pakket in Boedape st, waar het Dros nog twee uur en 390 florinten kostte om de koppak king door de douane te krijgen. Automaniakken Om niet achterop te raken bij de rest van de groep, werd de Austin een dag meegenomen op de trailer achter de bezemwagen. Op de stopplaats van dat traject was er tijd genoeg om te sleutelen. Dros: „Ik heb me daar nauwelijks mee bemoeid. Er wa ren een stel automaniakken die zich erover bogen en ik kwam er niet meer bij. Met zulke jongens ga ik niet in discussie, want dan gooien ze de kont tegen de krib en kan je het zelf opknappen!" De rest van de reis hield de wagen zich prima. Zondag arriveerden de rally deelnemers weer in Amsterdam, waar uitgebreid afscheid van elkaar werd genomen. Dros en Bakker heb ben genoten van de tocht en willen graag nogmaals aan zo'n evenement meedoen. Dros: „Maar dan niet de zelfde route." Het is de bedoeling dat begin no vember op Texel groente-, fruit- en tuinafval gescheiden wordt opge haald. Hiervoor zullen speciale groe ne minicontainers worden uitgedeeld. Over de GFT-inzameling rolt bij de Texelse bevolking binnen kort een enquête in de bus. want er zijn verschillende mogelijkheden. Met de invoering van gescheiden GFT-inzameling is bewust gewacht tot na het seizoen. Het overslagstati on is inmiddels in gebruik en men is eraan gewend. Bovendien is dan de grote seizoensdrukte verdwenen. „We hebben op deze manier een hele win ter de tijd om samen met de onder nemers in de toeristensector uit te vogelen hoe we de gasten van het eiland bij de gescheiden inzameling kunnen betrekken", aldus Jan Frede- v rici van de gemeentelijke afdeling Ci viele Techniek. Com postvat De gemeente heeft gekozen voör GFT-inzameling via minicontainers van 140 liter met een beluchtings systeem. Maar er zijn ook andere mogelijkheden. Mensen die zelf al composteren zijn niet verplicht zo'n gratis container te nemen. Wie nog niet zelf composteert, maar dat wel wil, kan een compostvat krijgen in plaats van een container. Het is na invoering echter niet langer toege staan GFT-afval in de grijze vuilcon tainer te doen. „Dat gaan we controleren, ja", vertelt Frederici. „We hebben vertrouwen in de medewer king van het publiek. Zorgen voor het milieu is in opkomst. Kijk maar naar de glasinzameling, die is ook enorm toegenomen, terwijl mensen daarvoor toch speciaal naar zo'n bak moeten. We gaan heus niet iedere vuilnisbak op inhoud controleren, maar als tij dens het legen van de grijze contai ners bij iemand voortd urend GFT-afval wordt aangetroffen, zullen we de eigenaar daar wel op aanspre ken.' Stinken? Middels de enquête wordt ook ge polst of er animo is voor grote (240 liter) GFT-containers. „Er is aange toond dat 50 procent van het ge wicht van huishoudelijk afval bestaat uit GFT. Maar bij iemand met een grote tuin kan deze verhouding wel eens anders liggen." Mensen die hun groene container om bouwkundige redenen niet buiten kunnen zetten, komen in aanmerking voor een onbe- luchte container. „Maar die stinkt wel veel meer als je het deksel open doet", lacht Frederici. Sommige woningen op het eiland, bijvoorbeeld bejaardencomplexen, hebben een grote verzamelcontainer. Daar zal een tweede GFT- verzamelcontainer bij worden ge plaatst. De bewoners krijgen een spe ciale emmer voor GFT, die kan worden geleegd in de container. Geen plastic zak De voorlichting over de GFT- inzameling wordt gedaan door de ge meente in samenwerking met een gespecialiseerd bureau. Er verschijnt een speciale milieu-krant, een alge meen informatieverhaal, aangevuld met plaatselijke gegevens. Daarnaast wordt een „afvalwijzer" uitgegeven, waarop precies staat wat wel en niet in de groene container mag worden gegooid. Het GFT mag bijvoorbeeld niet in een plastic vuilniszak zitten. In alle dorpen van het eiland worden voorlichtingsbijeenkomsten gehouden, waar iedereen terecht kan met vra gen over de GFT-inzameling. De data worden nader bekend gemaakt. Na de invoering wordt door de wa gens van de gemeentereiniging de ene week GFT-afval opgehaald en de andere week ander vuil. Het is zaak daar goed rekening mee te houden, want als er een „verkeerde" contai ner buiten staat, wordt die niet ge leegd. Het juiste ophaalschema wordt op de nieuwe milieu-kalender ver meld, die in oktober verschijnt. Het GFT-afval wordt in Oudeschild over geslagen en afgevoerd naar de com- postfabriek van Medemblik. Daar wordt het gemengd met het GFT-vuil van andere gemeenten uit de kop van Noordholland. Frederici: „We kun nen dus niet spreken van een nieuw Texels product...." De gemeenteraad krijgt spoedig in formatie van deskundigen over de effekten van de mossel- en kokkel- visserij voor het natuurlijk milieu van de Waddenzee. Op grond daarvan kan de raad bepalen welk standpunt moet worden ingenomen over deze vormen van visserij. Burgemeester Schipper beloofde die informatie dinsdag in de raadsverga dering tijdens een korte discussie naar aanleiding van een motie van de gemeenteraad van Schiermonnikoog. In die motie wordt de Staatssecreta ris van Visserij dringend verzocht de komende jaren geen vergunningen meer af te geven voor de mossel- en kokkelvisserij wegens de „desastreu ze" gevolgen voor de vogels en het onderwatermilieu van de Waddenzee. Schiermonnikoog had de motie naar Texel gestuurd met een verzoek om ondersteuning. B en w hadden voor- De sponsoractie voor EcoMare. waarvoor het Recreatie-team deze week op Texelse campings activitei ten heeft ontplooid, werd woensdag avond op originele wijze afgesloten op het strand van paal 17. Kinderen die een ludieke act hadden ingestu deerd overhandigden een bedrag van f4.500,- aan Jan Kuiper, die het na mens het 40-jarige EcoMare in ont vangst nam. Voordat het zover was moesten vier camping-teams, aangespoord door re creatiewerkers, langs een kritische EcoMare-jury die de voorstellingen beoordeelde op originaliteit. Klokslag 19.00 uur verscheen de eerste groep, een zeeroversbende, op het strand. Ze waren afkomstig van camping Loodsmansduin. Onder de EcoMare- medewerkers werd druk gespeculeerd over de hoeveelheid geld die ze had den ingezameld op hun camping. Hoezeer men ook aandrong, het eni ge wat de jonge schavuiten los lieten waren stoere zeemansverhalen. Snel volgden anderen campingteams, de één nog opvallender verkleed dan de ander. Verveling Het voltallige gezelschap schaarde zich rond een geïmproviseerd schavot op het strand en luisterde ademloos naar de luidkeelse verhalen van spea ker René Donkert, lid van het Rekrea- tieteam. Omdat de komst van het team van camping „De Sluftervallei" nog even op zich liet wachten werd alvast het Zeehondenlied ingezet, dat speciaal voor deze gelegenheid was gecomponeerd. Terwijl Jan Kuiper uit leg gaf over de noodzaak van de zee hondenopvang vermaakte de jeugd zich met het bouwen van zandkaste len. Gelukkig arriveerde na lang wachten eindelijk het team uit de Slufter, dat tot ieders verrassing uit een rubberboot aan wal stapte. Daar mee was plotseling een eind geko men aan de verveling, die massaal onder de kinderen was toegeslagen. De overhandiging van het geld kon beginnen. Zeehondenrap Het recreatieteam beet zelf het spits .af en deponeerde, onder toeziend oog van een glunderende Jan Kuiper, f162,- in de prijzenpot. Het team van de Bremakker, met als act de aanste kelijke zeehondenrap, deed daar met een storting van f400,- daar nog een schepje bovenop. „Nu eerst zingen", beval de speaker plotseling. Aarzelend zette het gezel schap het eerste couplet van het zeehondenlied in, maar gaandeweg kwamen de tongen steeds losser. Snel was het de beurt aan kinderen van camping Kogerstrand, die ver kleed als zeehond het geluid van een moederloos jong perfect nabootsten. Ze hadden f700,- bij elkaar „gehuild" op hun camping. Na weer een cou plet deed het team van de campings aan de Grensweg dat nog eens dun netjes over. „f1200,-", stamelde Kui per handenwrijvend. Zwart geld De zeerovers van Loodsmansduin kwamen met f738,- aanzetten. „Zwart geld zeker?", grapte Jan Kui per naar hetgemaskerde gezelschap. De speciale geldmeter, waarop de score minitueus werd bijgehouden, gaf inmiddels f3200,- aan. Na een daverend slotzang waren last but not least de kinderen van „De Slufterval lei" aan de beurt. Maar niet voordat de Kuiper - komt u even naar voren me neertje - op commando een achtdeli- ge zeehondenpuzzel in elkaar had gezet. Met deze recordgift en nog een razendsnelle collecte langs het publiek, was de score f4.500,-, een bedrag dat zelfs de stoutste ver wachtingen overtrof. De originali- teitsprijs werd door de jury toegekend aan - hoe kan het ook an ders - de zeehondenact van het Koogerstrand-team. gesteld daar niet op in te gaan om dat ze vonden dat ze onvoldoende inzicht hadden in deze problematiek. Bovendien vonden ze het een zaak van rijksbeleid waar de gemeente zich beter niet mee kan bemoeien. Kees Hin van het CDA vond dat ook maar wilde toch wel meer informatie om zich een mening te kunnen vor men. Gerbrand Poster wilde kennelijk niets weten van de motie. Hij merkte op dat het hem had verbaasd dat zelfs de „Liberalen Schiermonnikoog" de motie hadden ondertekend. „Ik dacht dat liberalen vóór werkgelegen heid waren". Gerard van der Kooi (PvdA) stelde voor het probleem aan de orde te stellen in het Waddenoverleg en daar bij ook de moeilijkheden ter sprake te brengen waarin mosselvisser Dirk Slik verkeert als gevolg van het uit blijven van mosselzaadval. Peter Bakker (Groen Links) waar schuwde dat de in te winnen infor matie met eenzijdig mag zijn. Ook natuurinstanties, zoals de Waddenve reniging moeten worden geraad pleegd. Erna Eelman (VVD) herinnerde eraan dat Schiermonnikoog een nationaal park is en zich als zodanig ook in de ze kwestie profileert. Zij was begaan met het lot van de, meende dat de Waddenvereniging zich aan overdrij ving schuldig maakt en dat de ban ken in de Waddenzee door natuurlijke oorzaken (storm) zijn verwoest, wat haar betreft hoefde het college niets te doen met de motie Schiermon nikoog. De burgemeester wilde echter toch wel nadere informatie en overleg toe zeggen. De directeur van de Texelse Muziek- en Dansschool, Hendrik Jan Trooster, zal het orkest van het Koninklijk Texels Fanfarecorps (KTF) dirigeren tijdens de jubileumconcerten op 6 en 7 september ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan. Trooster was voor de vakantie al gevraagd door het KTF-bestuur en leidde het orkest tweemaal, wat van beide zijden be viel. Of hij de opvolger wordt van Piet Heertjes als vaste dirigent van KTF is echter nog niet bekend. De komende drie maanden zijn een proefperiode. De leges die de gemeente Texel in rekening brengt, zijn sedert de jongste aanpassing onredelijk hoog. Dat is de mening van enkele archi tecten, die zich daarover hebben be klaagd. B en w zullen de leges-regeling nog eens bekijken en ze zonodig in de commissievergade ring aan de orde stellen. Architect Jan Koorn schreef aan de raad dat hij was geconfronteerd met een legesbedrag van bijna f17000,- dat hoorde bij een bouwsom van 9 ton. Hij dacht dat het een drukfout was, maar het klopte toch. Volgens de vorig jaar vastgestelde legesveror dening moest dit bedrag worden ge heven en dat betekende een stijging van 130 in vergelijking met de oude regeling. Het zijn vooral de ho ge bouwsommen die leges veroorza ken die volgens Koorn aanzienlijk hoger zijn dan in veel andere ge meenten. In Den Helder, Zeewolde, Lisse en Alkmaar zijn de leges bij een bouwsom van negen ton de helft of nog lager. Gelein Jansen (CDA) vroeg of het vergelijkend overzicht dat Koorn had gemaakt, wel representatief is. Het is immers best mogelijk dat er ook ge meenten zijn waar de leges nog ho ger zijn dan op Texel? Erna Eelman (VVD) vroeg om een snelle bestude ring zodat een eventuele verlaging van de tarieven kan gebeuren in het kader van de begrotingsbehandeling. Gerbrand Poster ging er al vanuit dat de huidige legesverordening een fou te belissing is geweest. „Dat hebben we niet goed gezien bij de vorige be grotingsbehandeling". Een 19-jarige Duitse toerist op een bromfiets kwam dinsdagmiddag ten val toen een 20-jarige Oosterender in een vrachtwagen hem op de Schil- derweg te dicht passeerde. Het stuur van de brommer kwam tegen de laadbak. De Duitser bleef ongedeerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1991 | | pagina 5