r old-timer door het Oostblok
lusland lijdt onder
1 jaar verwaarlozing
Invoering container
GFT in het najaar
College belooft meer
informatie over gevaar
van mosselvisserij
EcoMare krijgt f4.500,-
van actieve kampeerders
A/a enquête en voorlichting:
Uö-SZ-72
)programma
Hogeberg
Trooster dirigeert
100-jarig fanfare
Bou wieges Texel
mogelijk onbillijk
Vrachtwagen raakt
bromfietser
3AG 15 AUGUSTUS 1991
TEXELSE COURANT
PAGINA 5
ier II) en Cor Dros naast hun uit 1954 stammende Austin Somerset
bben in een Russisch hotel zelfs toiletten gerepareerd,
hebben wij ook een steentje bijgedragen aan de weder-
i van dat land." Cor Dros (72) en Albert Bakker (61) ra-
liet over uitgepraat. Zondag kwamen ze terug na een
i een maand in een Austin A 40 Somerset uit 1954. Ze
nee aan een rally van de Club d'Automobiles Anciennes
ss (CAAR): Amsterdam - Moskou en terug. Maar hele
inder hindernissen verliep het niet.
is fervent verzamelaar van
o's. „Maar dan vooral de ty-
tijn familie vroeger zelf heeft
dij is lid van de CAAR en
schillende vakbladen,
i jaar geleden werd in één
rally aangekondigd. „Het
meteen wel wat. Ik ben tien
ten ook al eens in Rusland
dde zich aan, maar had nog
ijder. Die vond hij echter in
ikker uit De Koog. „We ken-
ir vaag, maar raakten toeval-
samen op weg naar
m om een auto op te halen,
ig begon ik over de rally en
r wel wat in."
Gereviseerd
lereidingen gingen van start.
Ide Austin een paar jaar ge-
de kop weten te tikken in
fa. „Hij werd nog gebruikt
l mevrouw, maar die wilde
fere, die iets beter mee kon
s het verkeer." Hoewel de
In de Austin prima liep, revi-
let tweetal 'm toch helemaal
jange reis. Er werd eten in-
voor onderweg, allerlei
inderdelen ingepakt en een
irnaast nam Dros een stapel
Iers van Texel mee. „Een
Keipromotie in het Oostblok
kwaad."
i verzamelden de 95 deelne-
in Amsterdam. Allerlei nati-
fl waren vertegenwoordigd:
ingelse, Duitse, Deense,
Amerikaanse en zelfs Zuid
■e autofanaten deden mee.
ikker: „Het was de bedoe-
we in groepjes reden met
s van hetzelfde merk. Dan
"re in geval van nood onder
wisselen." Eerst werd op het
plein nog een oldtimer-show
n, waarvoor „heel" Amster-
iep. Maandag viel het
it.
Wegenwacht
e etappe was naar Bremen,
ijders volgden allemaal de
pte. Dros: „We gingen niet
en 60 70 kilometer per
ons kwamen nog verschillen-
programma Vroege Vogels,
'hema „Bergen in Neder-
wft opnamen gemaakt op
1 uitzending valt zondag a.s.
•00 uur en 10.00 uur op
'e beluisteren.
l'amma, dat twee weken ge-
!'d opgenomen, gaat over de
'PPelijke- en andere bijzonder-
m het Hogeberggebied. Di-
rsonen komen aan het
"aaronder Ben Brugge die
left over het insectenleven in
kuil.
de volgwagens. De rij werd afgeslo
ten met twee bezemwagens,
waaronder een ANWB wegenwacht."
Dros zat de hele rit achter het stuur,
terwijl Bakker „navigeerde" op een
kompas! Dros: „Hij is kapitein ge
weest op de grote vaart en dus ge
wend om met een kompas te
werken. Dat ging heel goed. Zo goed
zelfs, dat ik nu ook zo'n ding heb
aangeschaft."
De trip voerde via Berlijn naar Szcze
cin in Polen. In Oost Duitsland waren
de wegen erg slecht. Bakker: „In Po
len was het gelukkig beter. We reden
bijna met over de snelweg, om hinder
voor het overige verkeer te voorko
men."
Cocktailparty
In Warschau wachtte de rallyrijders
een grootse ontvangst. Eén van de
grootste sponsors van de tocht, een
autofirma uit Dusseldorf, had een
brunch georganiseerd in het Victoria
Palace Hotel. Dros: „Dat was ge
woon gênant, zo iets overdadigs in
zo'n arm land. Het werd een comple
te cocktailparty, je kon je voor niks
vol laten lopen. Die sponsor had een
trailer vol tweedehands dure Duitse
auto's bij zich, die hij daar verkocht."
Voor de grens met Rusland stond
een lange rij wachtenden. De rally
was echter goed georganiseerd: de
deelnemers werden opgewacht door
medewerkers van het Russische
staatsreisbureau Intourist en door de
douane geloodst. Bakker: „Een
toestand hoor, daar bij die grens.
Heel streng allemaal. Er was zelfs
een put waar auto's boven gezet
moesten worden, zodat ze aan de
onderkant konden worden gecontro
leerd. Eén van ons, met een auto uit
1922, zag het gat te laat en reed er
in. We hebben 'm er met zijn allen
uitgetilt, de schade viel mee."
Cyrillisch
Via Minsk en Smolensk reed men
naar Moskou. Bakker heeft tijdens
zijn zeevarende tijd geleerd het cyrilli
sche schrift te lezen, wat het lezen
van de richtingborden vereenvoudig
de. Het Texelse tweetal, dat in het
begin steeds op campings in een
tentje overnachtte, moest in Rusland
verplicht in hotels slapen. „Wét een
verschrikking. Weinig eten en nog
slecht ook. Van het brood moest je
echt kleine stukjes afsnijden en dan
kauwen, anders ging je gebit eraan.
En absoluut geen service, niemand is
je behulpzaam. Daarnaast sanitair dat
niet werkt en zelfs kakkerlakken in
de kamers....", verzucht Dros. „Maar
de drank was goedkoop", vult Bakker
opgetogen aan.
Drie dagen verbleven de rallyrijders in
Moskou. Dros: „De gebouwen zijn pr
achtig, maar in het trottoir zitten hier
en daar grote gaten. Rioolputten ont
breken. Er is sprake van vijftig jaar
verwaarlozing." Volgens de Texelaars
worden buitenlanders in Rusland aan
de lopende band opgelicht. „Ze doen
alles om aan harde, buitenlandse va
luta te komen. Wij kochten bijvoor
beeld voor behoorlijk veel geld
benzinebonnen via Intourist, maar la
ter bleek je aan de pomp vier cent
per liter te betalen", vertelt Dros. Hij
heeft een hele dag de stad doorkruist
met de ondergrondse. „Dat kost bijna
niks. De stations zijn prachtig bete
geld. We hebben ook een keer gege
ten bij de Moskouse Mac Donalds.
Goed en goedkoop. Er staan drang
hekken voor de deur en het is een gi
gantisch pand. Er loopt wel honderd
man personeel, dat blijkbaar wordt
betaald per hamburger die ze je ver
kopen, want ze vllégen voor je."
Paspoorten
Bakker, die vroeger wel havensteden
in Rusland heeft aangedaan, vindt
dat de controle in Rusland nog wel
streng is, maar de mensen zijn open
hartiger tegen vreemden. „We kon
den merken dat onze ingeleverde
paspoorten iedere avond helemaal
werden nageplozen."
De tocht werd vervolgd via Oryol
naar Kiev. De Oekraïne wordt gedo
mineerd door grote staatsboerderijen.
Er is veel ruimte, het vee loopt ge
woon los. Dros: „Maar je ziet steeds
meer koeien aan de roop. Die zijn
particulier bezit."
Net voor Boedapest in Hongarije
sloeg het nootlot toe: de koppakking
van de trouwe Austin begaf het. „En
die hadden we natuurlijk nét niet bij
de reserve-onderdelen", aldus Dros.
Hij belde een kennis op Texel. Die
haalde het bewuste onderdeel op uit
de schuur van Dros en bracht het 's
ochtends vroeg naar Schiphol. Om
14.00 uur was het pakket in Boedape
st, waar het Dros nog twee uur en
390 florinten kostte om de koppak
king door de douane te krijgen.
Automaniakken
Om niet achterop te raken bij de rest
van de groep, werd de Austin een
dag meegenomen op de trailer achter
de bezemwagen. Op de stopplaats
van dat traject was er tijd genoeg
om te sleutelen. Dros: „Ik heb me
daar nauwelijks mee bemoeid. Er wa
ren een stel automaniakken die zich
erover bogen en ik kwam er niet
meer bij. Met zulke jongens ga ik niet
in discussie, want dan gooien ze de
kont tegen de krib en kan je het zelf
opknappen!" De rest van de reis
hield de wagen zich prima.
Zondag arriveerden de rally
deelnemers weer in Amsterdam,
waar uitgebreid afscheid van elkaar
werd genomen. Dros en Bakker heb
ben genoten van de tocht en willen
graag nogmaals aan zo'n evenement
meedoen. Dros: „Maar dan niet de
zelfde route."
Het is de bedoeling dat begin no
vember op Texel groente-, fruit- en
tuinafval gescheiden wordt opge
haald. Hiervoor zullen speciale groe
ne minicontainers worden
uitgedeeld. Over de GFT-inzameling
rolt bij de Texelse bevolking binnen
kort een enquête in de bus. want er
zijn verschillende mogelijkheden.
Met de invoering van gescheiden
GFT-inzameling is bewust gewacht
tot na het seizoen. Het overslagstati
on is inmiddels in gebruik en men is
eraan gewend. Bovendien is dan de
grote seizoensdrukte verdwenen. „We
hebben op deze manier een hele win
ter de tijd om samen met de onder
nemers in de toeristensector uit te
vogelen hoe we de gasten van het
eiland bij de gescheiden inzameling
kunnen betrekken", aldus Jan Frede-
v rici van de gemeentelijke afdeling Ci
viele Techniek.
Com postvat
De gemeente heeft gekozen voör
GFT-inzameling via minicontainers
van 140 liter met een beluchtings
systeem. Maar er zijn ook andere
mogelijkheden. Mensen die zelf al
composteren zijn niet verplicht zo'n
gratis container te nemen. Wie nog
niet zelf composteert, maar dat wel
wil, kan een compostvat krijgen in
plaats van een container. Het is na
invoering echter niet langer toege
staan GFT-afval in de grijze vuilcon
tainer te doen. „Dat gaan we
controleren, ja", vertelt Frederici. „We
hebben vertrouwen in de medewer
king van het publiek. Zorgen voor het
milieu is in opkomst. Kijk maar naar
de glasinzameling, die is ook enorm
toegenomen, terwijl mensen daarvoor
toch speciaal naar zo'n bak moeten.
We gaan heus niet iedere vuilnisbak
op inhoud controleren, maar als tij
dens het legen van de grijze contai
ners bij iemand voortd urend
GFT-afval wordt aangetroffen, zullen
we de eigenaar daar wel op aanspre
ken.'
Stinken?
Middels de enquête wordt ook ge
polst of er animo is voor grote (240
liter) GFT-containers. „Er is aange
toond dat 50 procent van het ge
wicht van huishoudelijk afval bestaat
uit GFT. Maar bij iemand met een
grote tuin kan deze verhouding wel
eens anders liggen." Mensen die hun
groene container om bouwkundige
redenen niet buiten kunnen zetten,
komen in aanmerking voor een onbe-
luchte container. „Maar die stinkt wel
veel meer als je het deksel open
doet", lacht Frederici.
Sommige woningen op het eiland,
bijvoorbeeld bejaardencomplexen,
hebben een grote verzamelcontainer.
Daar zal een tweede GFT-
verzamelcontainer bij worden ge
plaatst. De bewoners krijgen een spe
ciale emmer voor GFT, die kan
worden geleegd in de container.
Geen plastic zak
De voorlichting over de GFT-
inzameling wordt gedaan door de ge
meente in samenwerking met een
gespecialiseerd bureau. Er verschijnt
een speciale milieu-krant, een alge
meen informatieverhaal, aangevuld
met plaatselijke gegevens. Daarnaast
wordt een „afvalwijzer" uitgegeven,
waarop precies staat wat wel en niet
in de groene container mag worden
gegooid. Het GFT mag bijvoorbeeld
niet in een plastic vuilniszak zitten. In
alle dorpen van het eiland worden
voorlichtingsbijeenkomsten gehouden,
waar iedereen terecht kan met vra
gen over de GFT-inzameling. De data
worden nader bekend gemaakt.
Na de invoering wordt door de wa
gens van de gemeentereiniging de
ene week GFT-afval opgehaald en de
andere week ander vuil. Het is zaak
daar goed rekening mee te houden,
want als er een „verkeerde" contai
ner buiten staat, wordt die niet ge
leegd. Het juiste ophaalschema wordt
op de nieuwe milieu-kalender ver
meld, die in oktober verschijnt. Het
GFT-afval wordt in Oudeschild over
geslagen en afgevoerd naar de com-
postfabriek van Medemblik. Daar
wordt het gemengd met het GFT-vuil
van andere gemeenten uit de kop
van Noordholland. Frederici: „We kun
nen dus niet spreken van een nieuw
Texels product...."
De gemeenteraad krijgt spoedig in
formatie van deskundigen over de
effekten van de mossel- en kokkel-
visserij voor het natuurlijk milieu van
de Waddenzee. Op grond daarvan
kan de raad bepalen welk standpunt
moet worden ingenomen over deze
vormen van visserij.
Burgemeester Schipper beloofde die
informatie dinsdag in de raadsverga
dering tijdens een korte discussie
naar aanleiding van een motie van de
gemeenteraad van Schiermonnikoog.
In die motie wordt de Staatssecreta
ris van Visserij dringend verzocht de
komende jaren geen vergunningen
meer af te geven voor de mossel- en
kokkelvisserij wegens de „desastreu
ze" gevolgen voor de vogels en het
onderwatermilieu van de Waddenzee.
Schiermonnikoog had de motie naar
Texel gestuurd met een verzoek om
ondersteuning. B en w hadden voor-
De sponsoractie voor EcoMare.
waarvoor het Recreatie-team deze
week op Texelse campings activitei
ten heeft ontplooid, werd woensdag
avond op originele wijze afgesloten
op het strand van paal 17. Kinderen
die een ludieke act hadden ingestu
deerd overhandigden een bedrag van
f4.500,- aan Jan Kuiper, die het na
mens het 40-jarige EcoMare in ont
vangst nam.
Voordat het zover was moesten vier
camping-teams, aangespoord door re
creatiewerkers, langs een kritische
EcoMare-jury die de voorstellingen
beoordeelde op originaliteit. Klokslag
19.00 uur verscheen de eerste groep,
een zeeroversbende, op het strand.
Ze waren afkomstig van camping
Loodsmansduin. Onder de EcoMare-
medewerkers werd druk gespeculeerd
over de hoeveelheid geld die ze had
den ingezameld op hun camping.
Hoezeer men ook aandrong, het eni
ge wat de jonge schavuiten los lieten
waren stoere zeemansverhalen. Snel
volgden anderen campingteams, de
één nog opvallender verkleed dan de
ander.
Verveling
Het voltallige gezelschap schaarde
zich rond een geïmproviseerd schavot
op het strand en luisterde ademloos
naar de luidkeelse verhalen van spea
ker René Donkert, lid van het Rekrea-
tieteam. Omdat de komst van het
team van camping „De Sluftervallei"
nog even op zich liet wachten werd
alvast het Zeehondenlied ingezet, dat
speciaal voor deze gelegenheid was
gecomponeerd. Terwijl Jan Kuiper uit
leg gaf over de noodzaak van de zee
hondenopvang vermaakte de jeugd
zich met het bouwen van zandkaste
len. Gelukkig arriveerde na lang
wachten eindelijk het team uit de
Slufter, dat tot ieders verrassing uit
een rubberboot aan wal stapte. Daar
mee was plotseling een eind geko
men aan de verveling, die massaal
onder de kinderen was toegeslagen.
De overhandiging van het geld kon
beginnen.
Zeehondenrap
Het recreatieteam beet zelf het spits
.af en deponeerde, onder toeziend
oog van een glunderende Jan Kuiper,
f162,- in de prijzenpot. Het team van
de Bremakker, met als act de aanste
kelijke zeehondenrap, deed daar met
een storting van f400,- daar nog een
schepje bovenop.
„Nu eerst zingen", beval de speaker
plotseling. Aarzelend zette het gezel
schap het eerste couplet van het
zeehondenlied in, maar gaandeweg
kwamen de tongen steeds losser.
Snel was het de beurt aan kinderen
van camping Kogerstrand, die ver
kleed als zeehond het geluid van een
moederloos jong perfect nabootsten.
Ze hadden f700,- bij elkaar „gehuild"
op hun camping. Na weer een cou
plet deed het team van de campings
aan de Grensweg dat nog eens dun
netjes over. „f1200,-", stamelde Kui
per handenwrijvend.
Zwart geld
De zeerovers van Loodsmansduin
kwamen met f738,- aanzetten.
„Zwart geld zeker?", grapte Jan Kui
per naar hetgemaskerde gezelschap.
De speciale geldmeter, waarop de
score minitueus werd bijgehouden,
gaf inmiddels f3200,- aan. Na een
daverend slotzang waren last but not
least de kinderen van „De Slufterval
lei"
aan de beurt. Maar niet voordat de
Kuiper - komt u even naar voren me
neertje - op commando een achtdeli-
ge zeehondenpuzzel in elkaar had
gezet. Met deze recordgift en nog
een razendsnelle collecte langs het
publiek, was de score f4.500,-, een
bedrag dat zelfs de stoutste ver
wachtingen overtrof. De originali-
teitsprijs werd door de jury
toegekend aan - hoe kan het ook an
ders - de zeehondenact van het
Koogerstrand-team.
gesteld daar niet op in te gaan om
dat ze vonden dat ze onvoldoende
inzicht hadden in deze problematiek.
Bovendien vonden ze het een zaak
van rijksbeleid waar de gemeente
zich beter niet mee kan bemoeien.
Kees Hin van het CDA vond dat ook
maar wilde toch wel meer informatie
om zich een mening te kunnen vor
men. Gerbrand Poster wilde kennelijk
niets weten van de motie. Hij merkte
op dat het hem had verbaasd dat
zelfs de „Liberalen Schiermonnikoog"
de motie hadden ondertekend. „Ik
dacht dat liberalen vóór werkgelegen
heid waren".
Gerard van der Kooi (PvdA) stelde
voor het probleem aan de orde te
stellen in het Waddenoverleg en daar
bij ook de moeilijkheden ter sprake te
brengen waarin mosselvisser Dirk
Slik verkeert als gevolg van het uit
blijven van mosselzaadval.
Peter Bakker (Groen Links) waar
schuwde dat de in te winnen infor
matie met eenzijdig mag zijn. Ook
natuurinstanties, zoals de Waddenve
reniging moeten worden geraad
pleegd.
Erna Eelman (VVD) herinnerde eraan
dat Schiermonnikoog een nationaal
park is en zich als zodanig ook in de
ze kwestie profileert. Zij was begaan
met het lot van de, meende dat de
Waddenvereniging zich aan overdrij
ving schuldig maakt en dat de ban
ken in de Waddenzee door natuurlijke
oorzaken (storm) zijn verwoest, wat
haar betreft hoefde het college niets
te doen met de motie Schiermon
nikoog.
De burgemeester wilde echter toch
wel nadere informatie en overleg toe
zeggen.
De directeur van de Texelse Muziek-
en Dansschool, Hendrik Jan Trooster,
zal het orkest van het Koninklijk
Texels Fanfarecorps (KTF) dirigeren
tijdens de jubileumconcerten op 6 en
7 september ter gelegenheid van het
100-jarig bestaan. Trooster was voor
de vakantie al gevraagd door het
KTF-bestuur en leidde het orkest
tweemaal, wat van beide zijden be
viel. Of hij de opvolger wordt van
Piet Heertjes als vaste dirigent van
KTF is echter nog niet bekend. De
komende drie maanden zijn een
proefperiode.
De leges die de gemeente Texel in
rekening brengt, zijn sedert de
jongste aanpassing onredelijk hoog.
Dat is de mening van enkele archi
tecten, die zich daarover hebben be
klaagd. B en w zullen de
leges-regeling nog eens bekijken en
ze zonodig in de commissievergade
ring aan de orde stellen.
Architect Jan Koorn schreef aan de
raad dat hij was geconfronteerd met
een legesbedrag van bijna f17000,-
dat hoorde bij een bouwsom van 9
ton. Hij dacht dat het een drukfout
was, maar het klopte toch. Volgens
de vorig jaar vastgestelde legesveror
dening moest dit bedrag worden ge
heven en dat betekende een stijging
van 130 in vergelijking met de
oude regeling. Het zijn vooral de ho
ge bouwsommen die leges veroorza
ken die volgens Koorn aanzienlijk
hoger zijn dan in veel andere ge
meenten. In Den Helder, Zeewolde,
Lisse en Alkmaar zijn de leges bij een
bouwsom van negen ton de helft of
nog lager.
Gelein Jansen (CDA) vroeg of het
vergelijkend overzicht dat Koorn had
gemaakt, wel representatief is. Het is
immers best mogelijk dat er ook ge
meenten zijn waar de leges nog ho
ger zijn dan op Texel? Erna Eelman
(VVD) vroeg om een snelle bestude
ring zodat een eventuele verlaging
van de tarieven kan gebeuren in het
kader van de begrotingsbehandeling.
Gerbrand Poster ging er al vanuit dat
de huidige legesverordening een fou
te belissing is geweest. „Dat hebben
we niet goed gezien bij de vorige be
grotingsbehandeling".
Een 19-jarige Duitse toerist op een
bromfiets kwam dinsdagmiddag ten
val toen een 20-jarige Oosterender in
een vrachtwagen hem op de Schil-
derweg te dicht passeerde. Het stuur
van de brommer kwam tegen de
laadbak. De Duitser bleef ongedeerd.