DA wil eenvoudiger taalgebruik
Nota over onderwijs op Texel
eeft hoogste prioriteit
Algemene
beschouwingen
„College smijt gelden
letterlijk op straat"
KORT TEXEIS
t
Groen Links ontmantelt bezuinigingsplannen
»w.:
/indmolenpark
en beschouwing
i Van Asselt
'■'li
fevTX-
vmy
5asp
PERDAG 7 NOVEMBER 1991
TEXELSE COURANT
PAGINA 5
nvoudiger taalgebruik stimuleert de betrokkenheid van de
jer", aldus Nel Eelman-van 't Veer, fractieleidster van het
De partij is tevreden over het ambtelijk apparaat, al plaatst
wel bovenstaande kanttekening. Bovendien is het CDA er
over te spreken dat post op sommige afdelingen niet of pas
jeruime tijd wordt beantwoord.
CDA vraagt zich af of op Texei
itads- of dorpswacht kan wor-
ingezet in samenwerking met en
supervisie van de politie. „En
alleen in de zomer bij campings,
ook op andere plaatsen waar
cht gewenst is", aldus Nel Eel-
De partij constateert dat er nog
Is gokverslaving voorkomt op
iland, ondanks maatregelen te-
de kansspelautomaten in bepaal-
iken. „Maar ze zijn nog steeds
istaan, onder andere in gelegen-
n met een lage drempel als pa-
ken." Het CDA dringt aan op
herpte maatregelen,
n plannen voor een nieuwe
jweerkazerne. Daar is het CDA
bli] mee. Nel Eelman: „Wij gaan
uit dat de kazerne blijft waar
is. Mocht dit niet ideaal zijn,
noet een ander bestaand onder
in worden gezocht. Wat te den-
ran de gebouwen van de CAV in
li al?"
Dementie
artij vindt dat Texel moet mee-
m het Gewest. Tot nu toe heeft
ollege een overeenkomst tussen
ewest en het ziekenfonds Noord
nd Noord niet willen tekenen,
vinden we niet juist. Nu kan de
ente niet mee overleggen over
idheidsvoorzieningen in de regio,
lijn wel aangesloten bij de regio
gezondheidszorg, maar we doen
fnee in het regionale ouderenbe-
Dat kan betekenen dat wij niet
en betrokken bij het onderzoek
intensievere thuiszorg en het in
/roeg stadium herkennen van de-
ie.
Onderwijsnota
melpunten van het Texelse on-
ijs liggen in de huisvestingss-
aldus Nel Eelman. Zij pleit voor
lemeentelijke totaalvisie op het
wijs, die in een nota moet wor-
levat. „Dit heeft de hoogste
leit."
r veel commotie is ontstaan
de afschaffing van de investe-
iubsidies voor clubs en vereni-
n vindt het CDA begrijpelijk. Nel
in: „Tot hoever kunnen wij als
gaan met bezuinigen op sociaal
ele activiteiten? Wanneer lopen
st risico dat die voorzieningen
len een acceptabel niveau ko-
Alel Eelman-van 't Veer
men en in hoeverre zijn wij daar ver
antwoordelijk voor?" De partij wil
deze subsidievorm niet geheel losla
ten, maar vindt wel dat er een ande
re verdelingsnorm moet worden
gevonden. De vermindering van
ƒ21.000,- op het budget ouderenbe
leid heeft het CDA zeer verbaasd.
Woningen
„Aan de ene kant staan op Texel vol
op pasgebouwde huizen te koop,
maar aan de andere kant is er grote
behoefte aan woningen", constateer
de de fractievoorzitster. Als wordt
aangetoond dat er dringend behoefte
is aan huizen, stemt haar partij in
met bouwplannen van het college.
De industrie wil het CDA verwijzen
naar Oudeschild. „Daar is een ge
schikt terrein ontwikkeld, dat vervol
gens niet optimaal wordt gebruikt. En
nu komen B en W met het idee om
bij Den Burg een nieuw bedrijventer
rein te zoeken. Daar staan wij niet
achter. De kosten voor het inrichten
hiervan zijn enorm."
Kwaliteitsverbetering in de toeristi
sche sector is goed. Maar het onbe
perkt omzetten van kampeerplaatsen
in vakantiebungalows roept bij het
CDA vragen op. „Moeten we alle
plaatsen waar dit nog mogelijk is vol
bouwen?"
De fractie zou het op prijs stellen als
het college het voortouw neem bij
het zoeken van nieuwe gebruiksmo
gelijkheden voor schapenboeten. Nel
Eelman; „Misschien kan worden over
legd met tuindersverenigingen over
gereedschapopslag in boeten. Of
misschien kan er paardenstalling in
worden toegelaten, dan kunnen de
her en der verschijnende bouwsels
weer weg.
Het CDA heeft op planologisch ge
bied nog enkele wensen. Zo wil de
partij het voetpad aan de oostelijke
kant van de Boodtlaan door laten lo
pen tot het Mienterglop en staat het
verbeteren van de Redoute hoog op
het verlanglijstje. Men verkiest snel-
heidsverminderende verkeersdrempels
boven wegversmallingen of het plaat
sen van paaltjes. „En wat is terecht
gekomen van ons voorstel van vorig
jaar om een aanhanger achter de bus
te maken voor het vervoer van fiet
sen van vakantiegangers?" wilde Nel
Eelman weten.
Parkeergelegenheid in alle dorpen tij
dens het seizoen is ook iets dat de
fractie gerealiseerd wil zien, evenals
een tunnel of handbediende stoplich
ten voor fietsers die de Pontweg wil
len oversteken bij de Keesomlaan en
de Hoornderweg.
Schone industrie
Met de werkgelegenheid op Texel
gaat het niet zo goed. „Hoogwaardi
ge arbeid verdwijnt en eenvoudig on
geschoold werk komt ervoor in de
plaats", aldus de verontruste fractie
voorzitster. Ze drong er bij het colle
ge op aan te blijven zoeken naar
mogelijkheden voor vestiging van
„schone" industrie op het eiland. Ze
uitte bedenkingen tegen het verho
gen van de toeristenbelasting tot ƒ1,-.
„Er wordt nog maar al te vaak hele
maal geen toeristenbelasting afgedra
gen. Een betere controle kan de
opbrengst aanmerkelijk verhogen."
Hogere overheden dreigen via relatie
nota's en andere regelingen land
bouwgrond te veranderen in
natuurgebied. Het CDA wil deze ont
wikkeling via het bestemmingsplan
buitengebied een halt toeroepen. Ook
wil de partij dat de gemeente zijn
krachten aanwendt om Teso de open
baar vervoerstatus te laten krijgen.
VERVOLG VAN PAGINA 1
i. Dit om hinder te voorkomen
Je opvarenden van de boten in
:hthaven. De omstandigheden
inder zich hinder voordoet vor-
Jverigens nog onderwerp van
i In de proefperiode is daarom
loveel mogelijk gedraaid, waar
afspraak gold dat de dichtst bij
ihthaven staande „molen I" on-
Jlijk zou worden gestopt als er
len zouden komen. Die klachten
len echter niet op het moment
laar achteraf, zodat de hinder
isver nog niet volledig is geïn-
'iseerd. De bedoeling is zo pre-
te krant zult u tevergeefs zoe-
'aar de algemene beschouwing
«afhankelijk raadslid Jan van
It. De ex-Texels Belang man ver-
momenteel niet op het eiland,
slijk houdt hij zijn kruit droog
tie begrotingsvergadering.
i
'f
Asselt
cies mogelijk te bepalen onder welke
(weers)condities de molen last geeft.
Dat is gecompliceerder dan het lijkt.
Het is logisch dat het geluid van de
ronddraaiende wieken bij noordelijke
wind extra hoorbaar is in de zuidelijk
van de molen gelegen haven, maar
het is ook een feit dat het lawaai bij
windkracht vijf minder storend is dan
bij windkracht vier. Bij wat meer
wind is het „natuurlijke" achter
grondlawaai op de plaats van de
luisteraar nl. zodanig, dat het de mo
len zelf overstemt. De geluidsmetin
gen zullen nog wel even voortduren,
voordat - in' overleg - zal worden be
paald onder welke omstandigheden
molen I en soms ook molen II zal
worden uitgeschakeld. PEN-
medewerker Dick Lap: „We willen na
tuurlijk zoveel mogelijk stroom uit die
molens halen, maar we willen beslist
niet dat de klandizie voor de jachtha
ven daar onder lijdt".
Verschillen
De vier molens hebben elk dezelfde
capaciteit maar hebben niet allemaal
even veel stroom geleverd. Molen I
was (en blijft) met 60.000 kw het
minst productief wegens gedwongen
uitschakelen in verband met hinder of
technische handelingen. Molen II le
verde 68.000 kw, molen III 63.500
kw en molen IV 65.100 kw. Ook als
ze allemaal ononderbroken draaien
blijven er jaarlijks wisselende verschil
len. Hoewel de molens zo ver moge
lijk uit elkaar zijn geplaatst, neemt bij
noordelijke wind de ene molen de an
dere enigszins de wind „uit de zei
len". Het spreekt vanzelf dat de
productie van de molens in het win
derige winterhalfjaar veel groter is
dan in de zomer, zodat de „bedrijfs
schade" als gevolg van het 's nachts
moeten uitschakelen van een der mo
lens in april-oktober niet zo groot is.
Wat betreft het aanzien van de mo
lens in het landschap, heeft het PEN
alleen maar positieve reacties gehad.
Hoewel ze tot in de wijde omgeving
van Oudeschild goed zijn te zien, ste
ken de windturbines niet ongunstig
af bij de door masten en andere
bouwsels beheerste omgeving.
Morgen zal het windmolenpark offi
cieel in gebruik worden gesteld.
Daarbij zijn onder meer de Groen
Links-statenleden Coby
Schoondergang-Horiksx en Maria
Wiebosch-Steeman, dit omdat de pla
nologische medewerking (aanvankelijk
zeer omstreden omdat windmolens in
de buurt van de Waddenzee door GS
landschappelijk onaanvaardbaar wer
den geacht) tot stand kwam op ini
tiatief van de Groen
Links-statenfractie van Noordholland.
De Texelse afdeling van Groen Links
maakt van de gelegenheid gebruik
om voorafgaand aan de plechtigheid
met de statenleden te praten over de
werkgelegenheidssituatie op Texel.
Daarbij zijn de ideeën ter sprake ge
bracht, die deze partij heeft over de
vestiging van grootschalige alternatie
ve energieopwekking op Texel. Meer
daarover in het artikel over de begro
tingsbeschouwing van Groen Links,
elders in deze krant.
Zonnehof. De Stichting Zonnehof,
die een sociaal-medische vakantie
voorziening voor ouderen aan de rand
van Den Burg wil bouwen, laat de
gemeente op 1 februari definitief we
ten of de plannen doorgaan.
Strandopslag. De plannen voor
opslag van strand-onderkomens op
het terrein van een particulier in het
noorden van het eiland worden in de
eerstvolgende vergadering van de
raadscommissie voor ruimtelijk- en
huisvestingsbeleid behandeld.
Bouwleges. Het college wil afzien
van de voorgestelde verhoging van
de bouwleges met 3 Er wordt
een nader onderzoek gehouden om
te komen tot een ander tarief, dat
echter wel kostendekkend moet zijn.
Dat betekent dat per jaar ƒ629.000,-
moet worden geïncasseerd.
fr.
Het CDA wil een oplossing voor het parkeerprobleem, met name in de buurt van de RST camping Kogerstrand tArcfiieffoi
Peter Bakker.
Als het aan Groen Links ligt, gaat de
Texelse politiek een hete begrotings
vergadering tegemoet. De fractie
wijst alle door het college voor
gestelde bezuinigingen af. „Wanneer
een raadsmeerderheid denkt dat de
gemeente Texel zich uitgaven voor
verbreding van de Redoute kan per
mitteren, moet niet worden ver
wacht dat Groen Links helpt
uitleggen waarom er op zoveel on
derdelen van de gemeentelijke uitga
ven wordt bezuinigd, zoals
verenigingen en onderwijs", conclu
deren de Groen Links-raadsleden Pe
ter Bakker en Jaap Vlaming in hun
algemene beschouwing.
Volgens het Groen Links-duo is de
zg. „heroverwegingsoperatie" van het
college van b en w slechts een ver
schuiving van middelen. „Met stij
gende verbazing zien we dat een
deel van het college en de raad de
uitgespaarde gelden letterlijk op
straat wil smijten." Met name de
aanpassing van de Redoute moet het
ontgelden. Bakker en Vlaming noe
men dit een peperduur en nutteloos
plan. „Peperduur is het bedrag dat
met de aanpassing is gemoeid: ƒ1,4
miljoen voor 1100 meter weg met
een verkeersintensiteit van 250, in
clusief vrachtverkeer. Nutteloos om
dat het probleem met wordt
opgelost, maar wordt verlegd. Door
de toename van de toeristische ont
wikkeling van de Oudeschilder haven,
waar zich veel publiek ophoudt, is
een toename van het vrachtverkeer
gewoon onzinnig. De vrachtwagens
zullen blijven oprijden tegen een serie
knelpunten rond Oudeschild: toe
risten, bochten, nauwe doorgangen
op en rond de haven, gevaarlijke
oversteek Heemskerckstraat-
Barentszstraat, geparkeerde auto's."
Daarnaast vindt Groen Links het jam
mer dat het pittoreske karakter van
de Redoute zal verdwijnen.
Alternatief
De fractie levert niet alleen kritiek,
Mobilofoons. Het was de bedoeling
dat dit jaar twee mobilofoons van ge
meentewerken zouden worden ver
vangen. Dit blijkt echter nog niet
nodig te zijn, dus het gereserveerde
bedrag ƒ6000,- schuift door naar
volgend jaar, als de raad dat goed
vindt. Dan kunnen de apparaten te
gelijk worden aangeschaft met jeen
opzichtersauto en een servicewagen,
die dan ook aan vervanging toe zijn.
maar komt ook met een goedkoper
alternatief. Voorgesteld wordt de Re
doute af te sluiten voor verkeer
zwaarder dan 3Vz ton en/of breder
dan 2.30 meter. Het vrachtverkeer
moet dan de Pontweg bereiken via
de Leemkuil. Om dit te vereenvoudi
gen, moet het kruispunt Schilderweg-
Leemkuil worden aangepast. De
Schilderweg wordt dan doorgetrok
ken naar de Leemkuil en er komt een
afslag naar Den Burg (Schilderend).
Bijkomend voordeel is dat het
kruispunt overzichtelijker en dus veili
ger wordt. De kosten van deze oplos
sing worden geraamd op drie tot vier
ton.
Groen Links erkent dat het Hogeberg-
gebied hierdoor wellicht zwaarder zal
worden belast. „Maar de verkeersin
tensiteit moet niet worden overdre
ven. Visueel is deze route minder
storend dan het vernielen van het
weggetje over de Redoute." Om van
verbreding van de Leemkuil geen al
te grote ingreep te maken, kan wor
den volstaan met graskeien ter
weerszijden van het huidige wegdek.
Ook in dit geval zet Groen Links ech
ter vraagtekens bij het nut van re
constructie.
Keuzes maken
Dat de gemeente zich momenteel be
zint over haar takenpakket, vindt
Groen Links overigens wel terecht.
„Het is niet mogelijk ten aanzien van
de gemeentefinanciën een positief
beeld te schetsen." Het rijk zadelt de
gemeenten op met meer taken, maar
keert minder geld uit. De gemeenten
zijn dus wel gedwongen keuzes te
maken. De wijze waarop het Texelse
college dit doet, krijgt de afkeuring
van Groen Links.
„Met name wat betreft de welzijns-
en onderwijssector vragen wij ons af
of er wel echte keuzes worden ge
maakt. Door kortingen toe te passen
van 11,7 procent (welzijn), 50 pro
cent (lokale omroep) en 70 procent
(schoolbegeleidingsdienst) kies je niet
echt. Je slaat de financiële bodem
weg onder verenigingen en voorzie
ningen, die dan zelf maar moeten
besluiten of de instelling nog te
handhaven is. Het heeft iets weg van
iemand over de rotswand duwen, het
slachtoffer weet zich nog een tijdje
vast te houden aan een puntje en je
hoeft je vervolgens niet verantwoor
delijk te voelen voor de onvermijdelij
ke val."
Groen Links doet o.a. de volgende
keuzes: openbaar toilet voor uitgaand
en winkelend publiek (Den Burg: ge
bouwtje tegen het raadhuis), wegen
die alleen nodig zijn voor landbouw-
gebruik afsluiten voor autoverkeer zo
dat de onderhoudskosten lager zijn,
apart bagagevervoer op de lijn
veerhaven-Den Burg-De Koog in de
zomer, subsidie voor de schoolbege
leidingsdienst niet inkrimpen zonder
samenspraak met het onderwijs,
handhaven ƒ25.000,- subsidie voor
leerlingenvervoer Strijbosschool, niet
korten op subsidie Radio Texel (wel
onderzoek naar de toekomstige finan
ciële situatie), speelvoorzieningen
voor kinderen in het centrum van
Den Burg en méér uitkeringen uit de
bijzondere bijstand voor Texelaars die
op of net boven de bijstandsnorm le
ven.
Toeristenbelasting
Ook aan de inkomstenkant denkt
Groen Links dat verbetering mogelijk
is: verhoging van de inkomsten uit
toeristenbelasting door een ander in
ningssysteem. Vorig jaar al signaleer
de de fractie een fors verschil tussen
de ontvangen toeristenbelasting en
de Teso-vervoerscijfers.
Voorgesteld wordt nu een systeem
in te voeren, waarbij recreatiebedrij-
ven een licentie krijgen op grond van
hun capaciteit, verdeeld per catego
rie en bijbehorende bezettingsgraad,
voor de licentie is een vast jaarbe
drag verschuldigd, overeenkomstig
het aantal mogelijke overnachtingen
per bed. Volgens Groen Links is dit
systeem nauwelijks fraudegevoelig,
wat controle uitspaart, en geeft het
een minder grote werkdruk. Boven
dien worden niet gerealiseerde
slaapplaatsen op deze wijze belast,
waardoor wordt gestimuleerd dat ze
alsnog worden benut of aan de ge
meente teruggegeven.
Volgens de berekeningen levert het
nieuwe systeem in 1992 een voor
deel op van ƒ1,4 miljoen (inclusief
woonforensenbelasting), zonder de
toeristenbelasting te verhogen! Dat
betekent een toename van 50 pro
cent, want voor volgend jaar is een
opbrengst van ƒ2,8 miljoen begroot.
n Pittoresk weggetje zo noemt Groen Links de Redoute De fractie vindt reconstructie over
bodig en stelt een alternatieve route voor lArchMfotc Frans Hoom.ni