DA wil eenvoudiger taalgebruik Nota over onderwijs op Texel eeft hoogste prioriteit Algemene beschouwingen „College smijt gelden letterlijk op straat" KORT TEXEIS t Groen Links ontmantelt bezuinigingsplannen »w.: /indmolenpark en beschouwing i Van Asselt '■'li fevTX- vmy 5asp PERDAG 7 NOVEMBER 1991 TEXELSE COURANT PAGINA 5 nvoudiger taalgebruik stimuleert de betrokkenheid van de jer", aldus Nel Eelman-van 't Veer, fractieleidster van het De partij is tevreden over het ambtelijk apparaat, al plaatst wel bovenstaande kanttekening. Bovendien is het CDA er over te spreken dat post op sommige afdelingen niet of pas jeruime tijd wordt beantwoord. CDA vraagt zich af of op Texei itads- of dorpswacht kan wor- ingezet in samenwerking met en supervisie van de politie. „En alleen in de zomer bij campings, ook op andere plaatsen waar cht gewenst is", aldus Nel Eel- De partij constateert dat er nog Is gokverslaving voorkomt op iland, ondanks maatregelen te- de kansspelautomaten in bepaal- iken. „Maar ze zijn nog steeds istaan, onder andere in gelegen- n met een lage drempel als pa- ken." Het CDA dringt aan op herpte maatregelen, n plannen voor een nieuwe jweerkazerne. Daar is het CDA bli] mee. Nel Eelman: „Wij gaan uit dat de kazerne blijft waar is. Mocht dit niet ideaal zijn, noet een ander bestaand onder in worden gezocht. Wat te den- ran de gebouwen van de CAV in li al?" Dementie artij vindt dat Texel moet mee- m het Gewest. Tot nu toe heeft ollege een overeenkomst tussen ewest en het ziekenfonds Noord nd Noord niet willen tekenen, vinden we niet juist. Nu kan de ente niet mee overleggen over idheidsvoorzieningen in de regio, lijn wel aangesloten bij de regio gezondheidszorg, maar we doen fnee in het regionale ouderenbe- Dat kan betekenen dat wij niet en betrokken bij het onderzoek intensievere thuiszorg en het in /roeg stadium herkennen van de- ie. Onderwijsnota melpunten van het Texelse on- ijs liggen in de huisvestingss- aldus Nel Eelman. Zij pleit voor lemeentelijke totaalvisie op het wijs, die in een nota moet wor- levat. „Dit heeft de hoogste leit." r veel commotie is ontstaan de afschaffing van de investe- iubsidies voor clubs en vereni- n vindt het CDA begrijpelijk. Nel in: „Tot hoever kunnen wij als gaan met bezuinigen op sociaal ele activiteiten? Wanneer lopen st risico dat die voorzieningen len een acceptabel niveau ko- Alel Eelman-van 't Veer men en in hoeverre zijn wij daar ver antwoordelijk voor?" De partij wil deze subsidievorm niet geheel losla ten, maar vindt wel dat er een ande re verdelingsnorm moet worden gevonden. De vermindering van ƒ21.000,- op het budget ouderenbe leid heeft het CDA zeer verbaasd. Woningen „Aan de ene kant staan op Texel vol op pasgebouwde huizen te koop, maar aan de andere kant is er grote behoefte aan woningen", constateer de de fractievoorzitster. Als wordt aangetoond dat er dringend behoefte is aan huizen, stemt haar partij in met bouwplannen van het college. De industrie wil het CDA verwijzen naar Oudeschild. „Daar is een ge schikt terrein ontwikkeld, dat vervol gens niet optimaal wordt gebruikt. En nu komen B en W met het idee om bij Den Burg een nieuw bedrijventer rein te zoeken. Daar staan wij niet achter. De kosten voor het inrichten hiervan zijn enorm." Kwaliteitsverbetering in de toeristi sche sector is goed. Maar het onbe perkt omzetten van kampeerplaatsen in vakantiebungalows roept bij het CDA vragen op. „Moeten we alle plaatsen waar dit nog mogelijk is vol bouwen?" De fractie zou het op prijs stellen als het college het voortouw neem bij het zoeken van nieuwe gebruiksmo gelijkheden voor schapenboeten. Nel Eelman; „Misschien kan worden over legd met tuindersverenigingen over gereedschapopslag in boeten. Of misschien kan er paardenstalling in worden toegelaten, dan kunnen de her en der verschijnende bouwsels weer weg. Het CDA heeft op planologisch ge bied nog enkele wensen. Zo wil de partij het voetpad aan de oostelijke kant van de Boodtlaan door laten lo pen tot het Mienterglop en staat het verbeteren van de Redoute hoog op het verlanglijstje. Men verkiest snel- heidsverminderende verkeersdrempels boven wegversmallingen of het plaat sen van paaltjes. „En wat is terecht gekomen van ons voorstel van vorig jaar om een aanhanger achter de bus te maken voor het vervoer van fiet sen van vakantiegangers?" wilde Nel Eelman weten. Parkeergelegenheid in alle dorpen tij dens het seizoen is ook iets dat de fractie gerealiseerd wil zien, evenals een tunnel of handbediende stoplich ten voor fietsers die de Pontweg wil len oversteken bij de Keesomlaan en de Hoornderweg. Schone industrie Met de werkgelegenheid op Texel gaat het niet zo goed. „Hoogwaardi ge arbeid verdwijnt en eenvoudig on geschoold werk komt ervoor in de plaats", aldus de verontruste fractie voorzitster. Ze drong er bij het colle ge op aan te blijven zoeken naar mogelijkheden voor vestiging van „schone" industrie op het eiland. Ze uitte bedenkingen tegen het verho gen van de toeristenbelasting tot ƒ1,-. „Er wordt nog maar al te vaak hele maal geen toeristenbelasting afgedra gen. Een betere controle kan de opbrengst aanmerkelijk verhogen." Hogere overheden dreigen via relatie nota's en andere regelingen land bouwgrond te veranderen in natuurgebied. Het CDA wil deze ont wikkeling via het bestemmingsplan buitengebied een halt toeroepen. Ook wil de partij dat de gemeente zijn krachten aanwendt om Teso de open baar vervoerstatus te laten krijgen. VERVOLG VAN PAGINA 1 i. Dit om hinder te voorkomen Je opvarenden van de boten in :hthaven. De omstandigheden inder zich hinder voordoet vor- Jverigens nog onderwerp van i In de proefperiode is daarom loveel mogelijk gedraaid, waar afspraak gold dat de dichtst bij ihthaven staande „molen I" on- Jlijk zou worden gestopt als er len zouden komen. Die klachten len echter niet op het moment laar achteraf, zodat de hinder isver nog niet volledig is geïn- 'iseerd. De bedoeling is zo pre- te krant zult u tevergeefs zoe- 'aar de algemene beschouwing «afhankelijk raadslid Jan van It. De ex-Texels Belang man ver- momenteel niet op het eiland, slijk houdt hij zijn kruit droog tie begrotingsvergadering. i 'f Asselt cies mogelijk te bepalen onder welke (weers)condities de molen last geeft. Dat is gecompliceerder dan het lijkt. Het is logisch dat het geluid van de ronddraaiende wieken bij noordelijke wind extra hoorbaar is in de zuidelijk van de molen gelegen haven, maar het is ook een feit dat het lawaai bij windkracht vijf minder storend is dan bij windkracht vier. Bij wat meer wind is het „natuurlijke" achter grondlawaai op de plaats van de luisteraar nl. zodanig, dat het de mo len zelf overstemt. De geluidsmetin gen zullen nog wel even voortduren, voordat - in' overleg - zal worden be paald onder welke omstandigheden molen I en soms ook molen II zal worden uitgeschakeld. PEN- medewerker Dick Lap: „We willen na tuurlijk zoveel mogelijk stroom uit die molens halen, maar we willen beslist niet dat de klandizie voor de jachtha ven daar onder lijdt". Verschillen De vier molens hebben elk dezelfde capaciteit maar hebben niet allemaal even veel stroom geleverd. Molen I was (en blijft) met 60.000 kw het minst productief wegens gedwongen uitschakelen in verband met hinder of technische handelingen. Molen II le verde 68.000 kw, molen III 63.500 kw en molen IV 65.100 kw. Ook als ze allemaal ononderbroken draaien blijven er jaarlijks wisselende verschil len. Hoewel de molens zo ver moge lijk uit elkaar zijn geplaatst, neemt bij noordelijke wind de ene molen de an dere enigszins de wind „uit de zei len". Het spreekt vanzelf dat de productie van de molens in het win derige winterhalfjaar veel groter is dan in de zomer, zodat de „bedrijfs schade" als gevolg van het 's nachts moeten uitschakelen van een der mo lens in april-oktober niet zo groot is. Wat betreft het aanzien van de mo lens in het landschap, heeft het PEN alleen maar positieve reacties gehad. Hoewel ze tot in de wijde omgeving van Oudeschild goed zijn te zien, ste ken de windturbines niet ongunstig af bij de door masten en andere bouwsels beheerste omgeving. Morgen zal het windmolenpark offi cieel in gebruik worden gesteld. Daarbij zijn onder meer de Groen Links-statenleden Coby Schoondergang-Horiksx en Maria Wiebosch-Steeman, dit omdat de pla nologische medewerking (aanvankelijk zeer omstreden omdat windmolens in de buurt van de Waddenzee door GS landschappelijk onaanvaardbaar wer den geacht) tot stand kwam op ini tiatief van de Groen Links-statenfractie van Noordholland. De Texelse afdeling van Groen Links maakt van de gelegenheid gebruik om voorafgaand aan de plechtigheid met de statenleden te praten over de werkgelegenheidssituatie op Texel. Daarbij zijn de ideeën ter sprake ge bracht, die deze partij heeft over de vestiging van grootschalige alternatie ve energieopwekking op Texel. Meer daarover in het artikel over de begro tingsbeschouwing van Groen Links, elders in deze krant. Zonnehof. De Stichting Zonnehof, die een sociaal-medische vakantie voorziening voor ouderen aan de rand van Den Burg wil bouwen, laat de gemeente op 1 februari definitief we ten of de plannen doorgaan. Strandopslag. De plannen voor opslag van strand-onderkomens op het terrein van een particulier in het noorden van het eiland worden in de eerstvolgende vergadering van de raadscommissie voor ruimtelijk- en huisvestingsbeleid behandeld. Bouwleges. Het college wil afzien van de voorgestelde verhoging van de bouwleges met 3 Er wordt een nader onderzoek gehouden om te komen tot een ander tarief, dat echter wel kostendekkend moet zijn. Dat betekent dat per jaar ƒ629.000,- moet worden geïncasseerd. fr. Het CDA wil een oplossing voor het parkeerprobleem, met name in de buurt van de RST camping Kogerstrand tArcfiieffoi Peter Bakker. Als het aan Groen Links ligt, gaat de Texelse politiek een hete begrotings vergadering tegemoet. De fractie wijst alle door het college voor gestelde bezuinigingen af. „Wanneer een raadsmeerderheid denkt dat de gemeente Texel zich uitgaven voor verbreding van de Redoute kan per mitteren, moet niet worden ver wacht dat Groen Links helpt uitleggen waarom er op zoveel on derdelen van de gemeentelijke uitga ven wordt bezuinigd, zoals verenigingen en onderwijs", conclu deren de Groen Links-raadsleden Pe ter Bakker en Jaap Vlaming in hun algemene beschouwing. Volgens het Groen Links-duo is de zg. „heroverwegingsoperatie" van het college van b en w slechts een ver schuiving van middelen. „Met stij gende verbazing zien we dat een deel van het college en de raad de uitgespaarde gelden letterlijk op straat wil smijten." Met name de aanpassing van de Redoute moet het ontgelden. Bakker en Vlaming noe men dit een peperduur en nutteloos plan. „Peperduur is het bedrag dat met de aanpassing is gemoeid: ƒ1,4 miljoen voor 1100 meter weg met een verkeersintensiteit van 250, in clusief vrachtverkeer. Nutteloos om dat het probleem met wordt opgelost, maar wordt verlegd. Door de toename van de toeristische ont wikkeling van de Oudeschilder haven, waar zich veel publiek ophoudt, is een toename van het vrachtverkeer gewoon onzinnig. De vrachtwagens zullen blijven oprijden tegen een serie knelpunten rond Oudeschild: toe risten, bochten, nauwe doorgangen op en rond de haven, gevaarlijke oversteek Heemskerckstraat- Barentszstraat, geparkeerde auto's." Daarnaast vindt Groen Links het jam mer dat het pittoreske karakter van de Redoute zal verdwijnen. Alternatief De fractie levert niet alleen kritiek, Mobilofoons. Het was de bedoeling dat dit jaar twee mobilofoons van ge meentewerken zouden worden ver vangen. Dit blijkt echter nog niet nodig te zijn, dus het gereserveerde bedrag ƒ6000,- schuift door naar volgend jaar, als de raad dat goed vindt. Dan kunnen de apparaten te gelijk worden aangeschaft met jeen opzichtersauto en een servicewagen, die dan ook aan vervanging toe zijn. maar komt ook met een goedkoper alternatief. Voorgesteld wordt de Re doute af te sluiten voor verkeer zwaarder dan 3Vz ton en/of breder dan 2.30 meter. Het vrachtverkeer moet dan de Pontweg bereiken via de Leemkuil. Om dit te vereenvoudi gen, moet het kruispunt Schilderweg- Leemkuil worden aangepast. De Schilderweg wordt dan doorgetrok ken naar de Leemkuil en er komt een afslag naar Den Burg (Schilderend). Bijkomend voordeel is dat het kruispunt overzichtelijker en dus veili ger wordt. De kosten van deze oplos sing worden geraamd op drie tot vier ton. Groen Links erkent dat het Hogeberg- gebied hierdoor wellicht zwaarder zal worden belast. „Maar de verkeersin tensiteit moet niet worden overdre ven. Visueel is deze route minder storend dan het vernielen van het weggetje over de Redoute." Om van verbreding van de Leemkuil geen al te grote ingreep te maken, kan wor den volstaan met graskeien ter weerszijden van het huidige wegdek. Ook in dit geval zet Groen Links ech ter vraagtekens bij het nut van re constructie. Keuzes maken Dat de gemeente zich momenteel be zint over haar takenpakket, vindt Groen Links overigens wel terecht. „Het is niet mogelijk ten aanzien van de gemeentefinanciën een positief beeld te schetsen." Het rijk zadelt de gemeenten op met meer taken, maar keert minder geld uit. De gemeenten zijn dus wel gedwongen keuzes te maken. De wijze waarop het Texelse college dit doet, krijgt de afkeuring van Groen Links. „Met name wat betreft de welzijns- en onderwijssector vragen wij ons af of er wel echte keuzes worden ge maakt. Door kortingen toe te passen van 11,7 procent (welzijn), 50 pro cent (lokale omroep) en 70 procent (schoolbegeleidingsdienst) kies je niet echt. Je slaat de financiële bodem weg onder verenigingen en voorzie ningen, die dan zelf maar moeten besluiten of de instelling nog te handhaven is. Het heeft iets weg van iemand over de rotswand duwen, het slachtoffer weet zich nog een tijdje vast te houden aan een puntje en je hoeft je vervolgens niet verantwoor delijk te voelen voor de onvermijdelij ke val." Groen Links doet o.a. de volgende keuzes: openbaar toilet voor uitgaand en winkelend publiek (Den Burg: ge bouwtje tegen het raadhuis), wegen die alleen nodig zijn voor landbouw- gebruik afsluiten voor autoverkeer zo dat de onderhoudskosten lager zijn, apart bagagevervoer op de lijn veerhaven-Den Burg-De Koog in de zomer, subsidie voor de schoolbege leidingsdienst niet inkrimpen zonder samenspraak met het onderwijs, handhaven ƒ25.000,- subsidie voor leerlingenvervoer Strijbosschool, niet korten op subsidie Radio Texel (wel onderzoek naar de toekomstige finan ciële situatie), speelvoorzieningen voor kinderen in het centrum van Den Burg en méér uitkeringen uit de bijzondere bijstand voor Texelaars die op of net boven de bijstandsnorm le ven. Toeristenbelasting Ook aan de inkomstenkant denkt Groen Links dat verbetering mogelijk is: verhoging van de inkomsten uit toeristenbelasting door een ander in ningssysteem. Vorig jaar al signaleer de de fractie een fors verschil tussen de ontvangen toeristenbelasting en de Teso-vervoerscijfers. Voorgesteld wordt nu een systeem in te voeren, waarbij recreatiebedrij- ven een licentie krijgen op grond van hun capaciteit, verdeeld per catego rie en bijbehorende bezettingsgraad, voor de licentie is een vast jaarbe drag verschuldigd, overeenkomstig het aantal mogelijke overnachtingen per bed. Volgens Groen Links is dit systeem nauwelijks fraudegevoelig, wat controle uitspaart, en geeft het een minder grote werkdruk. Boven dien worden niet gerealiseerde slaapplaatsen op deze wijze belast, waardoor wordt gestimuleerd dat ze alsnog worden benut of aan de ge meente teruggegeven. Volgens de berekeningen levert het nieuwe systeem in 1992 een voor deel op van ƒ1,4 miljoen (inclusief woonforensenbelasting), zonder de toeristenbelasting te verhogen! Dat betekent een toename van 50 pro cent, want voor volgend jaar is een opbrengst van ƒ2,8 miljoen begroot. n Pittoresk weggetje zo noemt Groen Links de Redoute De fractie vindt reconstructie over bodig en stelt een alternatieve route voor lArchMfotc Frans Hoom.ni

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1991 | | pagina 5