r 'N BAAN MET TOEKOMST... 2 1 KINDER-, DAMES-, HEREN SCHOENEN en KLEDING UNT E NaïtiA Vier dagen Kleinkunst in Klif 12 mantje HALEN I BETALEN Waar?? LANGS DE WEG Krukels en garnen (III) Cursus zijdeverven Brunchpop WEEKEND 30 en 31 januari, 1 en 2 februari Tweede veldtoertocht audio/video verkoper (m/vr) I 1 u vindt er o.a. VRIJDAG 24 JANUARI 1992 PAGINA 7 Hie Natuureducatie. Cerrit de Haan was er volop mee bezig, al bestond dat woord toen nog niet. Er moesten meer mensen wandelend en fietsend de natuur in, liefst via zijn museum. Toeristen konden daar bij niet worden gemist en ze kwamen in drommen. Op een gegeven moment ver werkte die aftandse houten barak in de dennen er in één jaar meer dan 100.000. De tijd en omstandigheden in aanmer king nemend iets onvoorstelbaars. Toch dacht Gerrit over niet alle toeristen even positief. Speciaal met Duitsers had hij moeite, vooral als ze autoritair deden. Dat had te maken met de oorlog. Gerrit had lang ondergedoken gezeten onder moeilijke omstandigheden. „Ze hebben mijn beste jaren afgepakt", zei hij eens tegen mij. Dat gebeurde toen ik als goed zoon van een middenstander, een lans brak voor de Duitse gasten. Zowat de helft van de toeristen bestond immers uit Duitsers en ik vond dat er daarom ook Duitse opschriften moesten komen bij de opgezette vogels en andere beziens waardigheden in het museum. Een Duit ser weet immers niet wat een „kluut" is en daarom zou er ook „Sagelschnebler" bij moeten staan, hield ik hem voor. „Ze gel...eh...wat? Dat verdom ik", zei De Haan. Heel anders reageerde hij toen ik vertel de over mijn filmhobby en voorstelde een reclamefilm te maken over het mu seum. Die zouden we dan in de jeugd herberg, hotels en op campings kunnen draaien en zo de mensen op het idee brengen om naar het museum te gaan. We gingen onmiddellijk aan het werk. Ik schreef het scenario, gezamenlijk maak ten we de opnamen en zorgden ook dat er geluid bij kwam. Ik moest het com mentaar inspreken, want Gerrit vond zijn lijzige Zaanse stem daar minder geschikt voor. In die film maak je kennis met een klas van de openbare school uit Den Burg (onder leiding van schoolhoofd Sietse Bakker, die voorzitter was van de Stichting Texels Museum) die tijdens een (ietstochtje over het eiland op het idee komt om naar het museum te gaan. Je ziet de kinderen door het museum lo pen, wat de filmmakers de mogelijkheid gaf zo'n beetje alles te laten zien wat daar te beleven was, inclusief de zeehon den natuurlijk. We hebben die film talloze keren ge draaid. De mensen keken en luisterden ademloos en reageerden zoals de bedoe ling was: ze kwamen per eerste gelegen heid naar de zeehondjes kijken, als ze dat al niet hadden gedaan. Gerrit kon het succes aardig meten, want hij kwam in zijn museum telkens mensen tegen die tegen hem zeiden: ik heb u gisteren nog op de film gezien. Om ook het eenvoudige kampeerpubliek te bereiken wilde Gerrit de film in de openlucht draaien, op sportvelden of in de duinen. Dat was soms wel een kilo meter van het dichtstbijzijnde stopcon tact, zodat met een accu en een transformator moest worden gewerkt om de projector en de bandrecorder te laten draaien. De hele installatie was gemon teerd op Gerrits Landrover, die daardoor in een mobiele projectiecabine was ver anderd. Het werkte perfect. Naarmate de Voor de cursus zijdeverven kunnen nog enkele belangstellenden worden ge plaatst. Er zijn verschillende manieren om zijde te beschilderen. Tijdens deze cursus worden diverse technieken be handeld en geprobeerd. Technieken die aan bod komen zijn onder anderen: het werken met contourmiddel (gutta), zout, en het in elkaar laten overvloeien van di verse kleuren. De cursus wordt afgerond met het maken van een wat groter werkstuk als sjaal, kussen of schilderij. De cursus begint op woensdag 29 janua ri en wordt gegeven in d'Ouwe Ulo te Den Burg. De cursus bestaat uit acht les sen en de kosten bedragen f122,in clusief materiaal. Voor inlichtingen en opgave kan contact worden opgenomen met de administratie van het Vormings- en Ontwikkelingswerk, telefoon 15582. voorstelling vorderde, kwamen steeds meer mensen toestromen. Om ook de laatkomers van dienst te zijn, draaiden we de film gewoon nog eens. Het moest wel windstil zijn, want anders ging het door mij vervaardigde projectiescherm (een enorme plaat met aluminiumverf bespoten hardboard die aan een gammel statief was opgehangen) tegen de grond. Omdat het op Texel zelden windstil is, moest het scherm door mensen in be dwang worden gehouden. Geen pro bleem, Gerrit pikte gewoon twee Duit sers uit het publiek die de boardplaat ter weerszijden moesten vastklemmen. Ne derlanders vertikten dat omdat ze dan van de film zelf niets zagen, maar de Germanen, zoals Gerrit hen aanduidde, volgden het bevel van Herr Direktor gaarne op. Voor mij waren die voorstellingen wel een belasting, maar ik kon er niet bij worden gemist. Ik was namelijk de enige die in staat was de snelheid van de pro jector zodanig te regelen, dat de film ge lijke tred hield met het bijbehorende geluid van de bandrecorder. Toch ging het wel eens mis en dat leidde tot komi sche situaties. Natuureducatie. Gerrit zag daar ook schaduwkanten van. In een twijfelmoe dige bui zei hij eens tegen me dat hij het van één kant helemaal niet erg vond dat die toeristen steeds meer in auto's naar Texel kwamen. Hij ergerde zich zelfs aan De Texelse kerken houden zondag voor de tweede maal brunchpop in De Scha kel, het gebouwtje naast de Hervormde kerk in Den Burg. De bijeenkomst staat in het teken van muziek, eten en praten. Het thema is „The show must go on." Het begint om 12.00 uur. het gejammer daarover in kringen van jeugdige niet-autobezitters. „Zolang ze in dat blik op de weg zitten, zitten ze niet in de natuur en richten dus geen schade aan", was zijn redenering. Dat klinkt nu kortzichtig, maar in de jaren vijftig was over het broeikaseffekt en andere door het autoverkeer veroorzaakte indirecte milieuschade nog niets bekend. Ooit keerde ik mij walgend af van weinig idealistische leeftijdsgenoten die met hun brommers door Den Burg rosten, zwoele dansavonden van de Rhytmische Eilanders bezochten en pils of oud bruin naar binnen sloegen. Maar de natuur leed daar tenminste niet onder, zodat er niet zoveel te walgen viel, althans niet om die reden. Mijn pseudo- wetenschappelijke gedrag was veel de sastreuzer. Ik drong door in vogelkolo nies van Natuurmonumenten, besloop nietsvermoedende lepelaars in de Muij en haalde in mijn prilste jaren zelfs eie ren uit voor mijn zeer educatieve verza meling. Tegenwoordig is het hebben van een eierverzameling verboden. Het zou me niet verbazen als je er zwaarder voor wordt gestraft dan voor drugsbezit. Bui ten de paden lopen? Ik deed niet anders. Ik kan me verbazen over het voorbeeldi ge gedrag van het overgrote deel van het hedendaagse vakantiepubliek, dat bereid is rondwandelingen te maken door van het ene blauwe paaltje naar het andere te lopen. Avontuur is anders, en we mogen ons gelukkig prijzen dat de meeste men sen weinig avontuurlijk zijn ingesteld en daarbij buitengewoon gezagsgetrouw zijn. Het klinkt allemaal wat cynisch, maar ik heb natuurlijk alle begrip voor die maatregelen. Wat moet je anders? We hebben de mensen met onze educa tie gek gemaakt voor de natuur, maar als ze die natuur ook echt willen beleven moeten we van alles bedenken om de schade te beperken. De mensen dus een beetje weghouden van al dat mooie en kwetsbare. Bordjes, prikkeldraad en gele, blauwe en groene routes. Ik vind het een Tantaluskwelling. (Voor de lezers die niet op de Texelse ULO hebben gezeten: Tan talus was een figuur uit de Griekse my thologie, die bij wijze van straf dorst moest lijden in de hete zon. Hij stond vlak bij koel helder water, maar hij was zodanig vastgebonden dat het water tel kens zakte als hij ervan wilde drinken). In het voorjaar van 1959 wekte ik de gramschap op van de toenmalige bos bouwkundig hoofdambtenaar Maarten Mantje, door weken lang vanuit een schuilhutje kluten en andere vogels op hun nest te fotograferen en te filmen in de buurt van Dijkmanshuizen. Ik dacht dat ik heel natuurvriendelijk bezig was, maar Mantje had gezien dat er nieuws gierige voorbijgangers op die tent afkwa men, waardoor de hele kolonie telkens op de wieken ging. Het ergste was dat de brutale meeuwen het eerst terugkwamen en dan gauw de eieren of jongen opvra ten van de schuwere, zeldzame vogels die nog niet terugdurfden. Hoewel hij over dat particuliere terrein niets te zeg gen had, eiste Mantje dat ik de tent zou opruimen. Ik was razend. Het heeft jaren geduurd voordat ik inzag dat hij gelijk had. In het kwaad sleepte ik anderen mee. Weet je dat ik een blauwe maandag voor zitter van de Texelse afdeling van de NJN ben geweest? Dat is de Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie. De leden pleegden elke zondagochtend een ex cursie te maken in plaats van naar de kerk te gaan of uit te slapen, zoals gewo ne mensen deden. Zo verstoorden wij de rust in menige uithoek van Texel. Het gaf geen wroeging. Wel voelde ik een zeker onbehagen, maar dat kwam omdat ik mij niet erg verwant voelde met mijn leden. Het was mijn „soort" niet. Kinderen van vrijdenkers, ambtenaren en zelfs com munisten, zoals de tweelingbroertjes Adriaan en Lieuwe Dijksen. Het was spannend om met hen op te trekken. Ik geloofde stellig dat het met hen goed zou komen als ik maar geduld had en begrip toonde voor hun dwalingen. Ik verkneu kelde me bij de gedachte dat ze uiteinde lijk zouden inzien dat al dat moois in de natuur toch niet zomaar uit de lucht was komen vallen en dat er een Hogere Macht moest zijn die dit alles had ge schapen en bleef bestieren. Toch had ik op een gegeven moment ge noeg van de NJN. Aanleiding was een „mossenexcursie" die we maakten onder leiding van een specialist van het vaste land, een ouwe sok", zoals NJN-ers worden genoemd als ze eenmaal volwas sen zijn geworden. Oene heette hij. Oe- ne dook overal in de dennen tussen de struiken en stammen, bleef een hele tijd weg en kwam dan aanzetten met telkens weer een nieuw korst- of ander mosje. De anderen bogen er zich juichend met hun vergrootglazen overheen en maak ten ijverig aantekeningen. Ik vond het aanstellerij en heb iets gewichtigs ver zonnen om mij voorgoed uit de organi satie te kunnen terugtrekken. Studiere denen of zo. Harry. eigen absurde liedjes met verrasssende woordspelingen en flink wat droge hu mor. De muzikanten verlichten Hilde- gard, letterlijk en figuurlijk. Henk Smaling is al sinds 1974 met thea ter bezig, maar is eerst nu van plan om er mee langs de weg te gaan timmeren. Een programma over emoties waarin hij mu zikaal wordt bijgestaan door Vincent Cuppen. Corine van Opstal heeft in 1991 de Academie voor Kleinkunst met succes af gesloten. In haar laatste studiejaar is zij bevallen van een cabarettesk-muzikaal Voor de tweede maal deze winter wordt op Texel een veldtoertocht gehouden. Texelse fietsers die eens een avontuurlij ke route over onverharde paden willen rijden, dienen zich tussen 10.00 en 11.00 uur te melden op de veerhaven 't Horn- tje. Bij het gebouwtje van Rijkswaterstaat is inschrijving en start. Het betreft een re creatieve tocht (dus geen wedstrijd) over een afstand van ongeveer 35 km. Onder weg passeren de fietsers een stempelpost met warme chocolademelk. Deelname kost f3,- voor leden en f4,50 voor men sen die geen lid zijn. Waarschijnlijk ko men er ook weer tientallen deelnemers van de vaste wal. Zij komen in twee groe pen met de boot van 9.35 en 10.35 uur van Den Helder. De tocht wordt georga niseerd door de Texelse toerclub Taxi 12000, in samenwerking met vier andere Noordhollandse fietsverenigingen. Na het succes van voorgaande jaren heeft de organisatie van het Amster dams Kleinkunst Festival besloten dit jaar opnieuw de Halve Finale van het Concours om de Wim Sonneveld-prijs in Klif 12 plaats te laten vinden. Temidden van de vele festivals in Nederland is dit Concours uniek. Geen verwoede poging nieuw talent te lanceren, maar een kans voor jonge mensen om verder te komen in Het Vak. Naast het concours zijn er -in Amster dam -nog een aantal evenementen rond om „Kleinkunst" aan de orde. Elk jaar staat een kleinkunstenaar centraal die heel belangrijk is (geweest) voor het Ne derlandse cabaret of voor de ontwikkke- ling ervan. Als eerste was dat Wim Sonneveld en vervolgens Frans Halsema en Drs. P. Dit jaar staat het Lurelei Caba ret in de schijnwerpers, waarvan ook in maart in Klif 12 een voorstelling gegeven zal worden. Vanaf dit jaar hebben de or ganisatoren weer iets nieuws in petto, na melijk de Annie M.G.Schmidt-prijs voor het meest originele Nederlandse lied van het jaar. HET CONCOURS Negen kandidaten -met audities geselecteerd- spelen als voorbereiding op het concours elk een serie van onge veer vijftien voorstellingen tijdens een tournee die eind oktober van start is ge gaan. Op deze wijze kunnen zij speler- varing opdoen en aan hun programma schaven. Een aantal jonge regisseurs is gevraagd deze kandidaten te begeleiden. Op deze wijze worden de deelnemers in staat gesteld om op een professionele manier naar het festival toe te groeien en om, onafhankelijk van de afloop van het concours, zelfstandig contact te leggen met theaters in het land. Tijdens de Halve Finale in Klif 12 wordt het aantal kandidaten teruggeselecteerd naar zes. Alleen de allersterkste program ma's gaan door naar het concours in Am sterdam. Het Texelse publiek krijgt overigens elke avond de gelegenheid zelf een publieks- winnaar uit te kiezen. De namen van de kandidaten spreken nu misschien nog niet tot de verbeelding, maar die van enkele deelnemers van de voorgaande jaren zullen al meteen een stuk bekender in de oren klinken: Job Schuring en Niet Uit Het Raam (1988), Kiki Heessels en Erven de Wit (1989), Reinder van der Naait en Man of Man (1990), Basterd, Ron Boszhard en Mare Linssen (1991). DE KANDIDATEN De kandidaten die in Klif 12 voor het voetlicht zullen treden zijn in willekeuri ge volgorde: Charlotte Glorie, een 21-jarige studente Nederlands die haar eigen liedjes schrijft en zichzelf op de piano begeleidt. Het feit dat ze blind is, gebruikt ze hier en daar geraffineerd, maar is geen hoofdon derwerp. Hildegard en haar Staande Lampen, een muzikale groep uit Antwerpen met programma: „Weibevallen". Aan de pia no: Wiebe Cnossen. Arno van der Heiden is van oorsprong straattheater-maker. In „De Voorkant van het Gelijk" vertelt hij het verhaal van een man die ontsnapt is uit een psychiatri sche inrichting om te bewijzen dat hij niet gek is. Peter Dekker is als bijna 40-jarige de oudste deelnemer van het concours. In een tamelijk chaotisch programma lijkt hij voortdurend op zoek te zijn naar een rode draad. Maar als dat lukt berust dat weer louter op toeval. Wee Em, Wigert Dronkert en Michiel Bosman. Een exclamatie: quasi- intellectuele humor door middel van woord- en zinsspelingen. Absurdistische dialogen, waarin twee heren vragen stel len, maar geen antwoord krijgen. Kees Ik, Kees Torn en Ik is Gerrie Hondius. Twee heel jonge mensen die „Mooi Weer" spelen tijdens dit festival. Een liedjes-programma waarin al snel zal blijken dat de verhouding tussen Ik en Kees nogal scheef en vergroeid is. En Ajuinen en Look tot slot, even ab surd als hun naam doet vermoeden. Hun programma draait om sex, liefde en spiri- tualiteiten, maar niet van harte. Met de hulp van Hans Riemens (de Types) stel den zij hun programma „De Fiets van Marleen" samen. Donderdag 30 januari v.a. 20.30 uur drie kandidaten Vrijdag 31 januari v.a. 20.30 uur drie kandidaten Zaterdag 1 februari v.a. 20.30 uur drie kandidaten Zondag 2 februari v.a. 16.00 uur: OPTREDENS VAN DEELNEMERS FI NALISTEN VAN VORIG JAAR INSTUIF VAN KORTE EXTRA'S VAM DEELNEMERS VAN DIT JAAR UIT SLAG VAN DE JURY De entree per avond/middag is f10,00 (Vriendenprijs f7,50) Passe-partout voor 4 dagen is f25,00 (Vriendenprijs f20,00) Bij Nauta is binnenkort plaats voor een jonge, enthousiaste en gemotiveerde Ervaring is minder belangrijk dan het tonen van inzet, belangstelling en gevoel voor het verlenen van de best mogelijke service aan onze cliénten. Omdat er interne opleidingsmogelijkheden zijn kunnen ook "schoolverlaters" nu al reageren. Heb je belangstelling voor een uitdagende baan in een branche die altijd in beweging is? BEL: 02220-12294 en vraag naar R.Laurijssens voor verdere informatie of schrijf een bondige brief aan: NAUTA BV t.a.v. Dhr. R.Laurijssens Postbus 39 1790 AA Den Burg. foto video audio Bij RIMIgroep vindt u de grootste collectie gebruikte en lichtbeschadigde kantoormeubelen in de regio. Wij zijn gevestigd aan de Achterbinnenhaven 23 K te Den Helder. Telefoon 02230-27085. NEUWSlï O m TT CD N O 3 Q. £U CQ 0 TJ - CD - D at 01 CD to 03 O C/3 5 ET O A' - Q- I uj - _i o ET se a_ 3 2. Q. m cd O O S- O 5 03 <t> cd" s z O 5 O C/) 9} CQ P I 1 rn o' 3 77- - f o C+ f 3 m CD 2^ H -1 c* O - -T s- H CD CD O O. 33 M 10 3 S o g CD tt5 H- 03 CD 3 - 3 I Q3_ =3- pn n f L P .fS j 9L O "C CD_ CL cr co Stenenplaats 7, Den Burg

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1992 | | pagina 7